شیر و نخچیران ۸.mp3
29.77M
🔈 #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_چهل_و_ششم
🎙#انجمن2⃣3️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۱۰۰۰تا ۱۰۴۰
#زمان ۴۲ دقیقه
📒 گفت ای یاران مرا مهلت دهید
تا به مکرم از بلا بیرون جهید
🔻 معنی الهام و اقسام آن از زبان ابن عربی
🔻فضیلت علم از دیدگاه مولانا
🔻خواطر اربعه در نزد عرفا
🔻تفسیر آیات ۷۱ احزاب ، ۶۸ و ۶۹ نحل
🔻فرق وسوسه و الهام
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
🔔https://eitaa.com/khoroosh
سلام دوستان گرامی
یکی از عزیزان ارزشمند گروه در خصوص این دو بیت مولانا پرسیدند .ضمن تشکر از ایشان ، این مطلب را با شما به اشتراک می گذارم
دو دهان داریم گویا همچو نِی / یک دهان پنهانست در لب های وی
این بیت کنایه از خود مولانا و حسام الدین است
می گوید ما (یعنی مولانا و حسامالدین )مثل نی دو دهان گویا داریم همانطور که نی هم از هر دو طرف دهان دارد یک سرش در بین لب های نوازنده ی نی پنهان است و دهان دیگرش که قسمت انتهای نی است همواره باز است نتیجه : یعنی من و حسام الدین هم مثل یک نی هستیم که در میان لب های نای الهی پنهان شده است
یک سر نی که حسام الدین است بین لب های همان نایی که حضرت حق است پنهان شده است و خدا اسرار و معارف و حقایق را در وجود حسام الدین می ریزد و آن سر دیگرش که صدا از آن بیرون می آید منم ( مولانا) . یعنی آنچه من مولانا می گویم از وجود حسام الدین است و این بیت یکی از بهترین بیت های مولانا در ارج نهادن به حسام الدین است .
یک دهان نالان شده سویِ شما / های هویی درفگنده در هوا
آن دهانی که که برای شما (مثل نی) ناله سر می دهد و شعر می سراید من مولانا هستم در حالی که گوینده اصلی خداست و گیرنده حسام الدین و من تنها فرستنده ام
#عباس_شاه_زیدی
https://eitaa.com/khoroosh
شرح شیر و نخچیران باب مشورت.mp3
26.92M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_چهل_و_هفتم
🎙#انجمن3⃣3️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۱۰۴۱تا ۱۰۶۷
#زمان ۳۸ دقیقه
📒#باب_مشورت
بعد از آن گفتند کای خرگوش چست
در میان آر آنچه در ادراک تست
#مثنوی_نقبی_به_هزار_توی_جان
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
🛎https://eitaa.com/khoroosh
زیافت تأويل رکیک مگس.mp3
34.04M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_چهل_و_هشتم
🎙#انجمن4️⃣3️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۱۰۶۸تا ۱۰۹۰
#زمان ۳۵ دقیقه
📒#زیافت_تأويل_رکیک_مگس
آن مگس بر برگ کاه و بول خر
همچو کشتیبان همی افراشت سر
#مثنوی_نقبی_به_هزار_توی_جان
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
🛎https://eitaa.com/khoroosh
زبان فارسی از نظر تنوع ضرب المثل در ردیف سه زبان اول جهان قرار دارد
https://eitaa.com/khoroosh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#راز_شگفت_انگیز
گفت پیغمبر که رنجوری به لاغ
رنج آرد تا بمیرد چون چراغ
دفتر اول بیت ۱۰۷۰
دارونما با تلقین
بیش از صدسال پیش در پاریس، فرد بیماری برای دریافت دارویش به داروخانه دکتر امیل کوئه مراجعه کرد. آن دارو در داروخانه موجود نبود و بیمار نیز شدیداً به آن نیاز داشت. احتمال یافتن آن دارو در داروخانههای دیگر هم کم بود. فکری به ذهن دکتر کوئه رسید. او به بیمار گفت که داروی مذکور موجود نیست اما داروی جدیدی آمده که تأثیر فوقالعاده بیشتری از آن دارو دارد و در مورد خواص این داروی شگفتانگیز توضیحات مفصلی ارائه کرد. بیمار با شنیدن این توضیحات، اشتیاق خود را برای استفاده از آن اعلام کرد و دکتر کوئه مقداری از آن را به او داد.
چند روز بعد دکتر کوئه جویای حال بیمار شد و در کمال تعجب دید که او کاملاً بهبودیافته است. تعجب او ازاینرو بود که او فقط مقداری قرص شکر به بیمار داده بود که درواقع فاقد هرگونه خاصیت درمانی بود. چنین بود که دکتر کوئه به قدرت تلقین پی برد. این یافته باعث علاقه بیشتر او به موضوع تلقین و عبارات تأکیدی شد و تحقیقات بیشتری را در این زمینه انجام داد. او نتیجه این بررسیها را در سال ۱۹۲۰ در کتابش با عنوان «تسلط بر خود با تلقین به نفس آگاهانه» منتشر کرد.
https://eitaa.com/khoroosh
تولیدن ..شیر از دیر آمدن خرگوش (1).mp3
17.08M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_چهل_و_نهم
🎙#انجمن5️⃣3️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۱۰۹۱تا ۱۱۰۶
📒#زمان ۳۵ دقیقه
#حجم_فایل۱۶مگابایت
#تولیدن_شیر_از_دیر_آمدن_خرگوش
همچو آن خرگوش کاو بر شیر زد
روح او کی بود اندر خورد قد
شرح و تفسیر آیه ۶ سوره صف
مآخذ نام مبارک #احمد در اناجیل #متی_یوحنا_لوقا_مَرقُس
#مثنوی_نقبی_به_هزار_توی_جان
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
🔔https://eitaa.com/khoroosh
قسمت اول .mp3
27.91M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_پنجاه
🎙#انجمن6️⃣3️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲
توضیح ابیات۱۱۰۷ تا ۱۱۲۵
📒#زمان ۳۸ دقیقه
#هم_در_بیان_مکر_خرگوش
در شدن خرگوش بس تأخیر کرد
مکرها با خویشتن تقریر کرد
🔻انواع عقل ممدوح و مذموم در اندیشه مولانا شامل : قوه قدسی ادراک ، عقل ایمانی و عرشی ، قوه ی شیطنت و گُربزی ( حیله و مکر از طریق تملق) ، عقل جزئی ، عقل کل
🔻عالم رنگ ها و تکثرات
🔻شرح و تفسیر آیه ۴ سوره حدید و ۱۶ سوره ق در نزدیک بودن الله به انسان
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
🔔https://eitaa.com/khoroosh
#عقلانیت_در_مثنوی تکمله ای بر تفسیر مثنوی مورخ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
#انواع_عقل
۱ عقل ممدوح ( پسندیده)
۲ عقل مذموم ( نکوهیده)
#ممدوح👇
🔻عقل آن باشد که او با مشعله ست
او دلیل و پیشوای غافله ست
دفتر چهارم بیت ۲۱۸۷
#ممدوح👇
🔻عقل ایمانی چو شحنه عادل است
پاسبان و حاکم شهر دل است
دفتر چهارم بیت ۱۹۸۶
#مذموم👇
🔻عقل جزوی آفتش وهم است و ظن
زآنکه در ظلمات شد او را وطن
دفتر سوم بیت ۱۵۵۸
#مذموم 👇
🔻زین خرد جاهل همی باید شدن
دست در دیوانگی باید زدن
#ممدوح👇
عقل کل و نفس کل مرد خداست
عرش و کرسی را مدان کز وی جداست
جهد کن تا پیر عقل و دین شوی
تا چو عقل کل تو باطن بین شوی
✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍دوستان عزیزم ! عقل ها بسته به نورشان شدت و ضعف دارند پس
بسیاری اطرافتان هستند که هرگز شما را دوست ندارند چرا که نور شما تاریکی آنها را عصبانی می کند
🔔https://eitaa.com/khoroosh
قسمت ۲عالَم نور و رنگ ها.mp3
24.45M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_پنجاه_و_یکم
🎙#انجمن7️⃣3️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲
توضیح ابیات۱۱۲۵ تا ۱۱۳۵
📒#زمان ۲۵دقیقه
#قسمت_دوم
🔻منبع تغذیه نور چشم و نور دل
🔻در بیان عالم رنگ ها و تکثرات
🔻قول حکما و متکلمان در باب وجود و ظهور رنگ ها
🔻احاطه ی روح بر کلیات و جزئیات قوای بدنی انسان
🔻جدا بودن نور حق و علم حق از سنج ادراکات بشری در کلام مولانا
🔻شرح حکمت ۲۸۷ نهجالبلاغه
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی_خروش
🔔https://eitaa.com/khoroosh
عالَم سخن ، آواز ، اندیشه.mp3
24.37M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_پنجاه_و_دوم
🎙#انجمن8️⃣3️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۲ دی ۱۴۰۲
توضیح ابیات۱۱۳۶ تا ۱۱۴۹
📒#زمان ۲۵ دقیقه
#قسمت_سوم
🔻شرح قاعده ی تبدل امثال . تجدد امثال . حرکت جوهریه
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی
🔔
https://eitaa.com/khoroosh
♨️ چهارصد و سی و نهمین جلسه ای انجمن شعر جوان اصفهان
🗣️ با حضور: استاد شاهزیدی (خروش)
🗓️ زمان: شنبه ۹ دی، ساعت ۱۶:۳۰
🏛️ مکان: خیابان آبشار، پارک ایثارگران، خانه هنرمندان اصفهان
🔰شبکه اطلاع رسانی حوزه هنری اصفهان
ℹ️Instagram.com/artesfahan.ir
🌐www.artesfahan.ir
🔘eitaa.com/art_esfahan
✨ ble.ir/artesfahan
حوزه هنری قلب تپنده فرهنگ و هنر نصف جهان
آمدن خرگوش نزد شیر.mp3
11.26M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_پنجاه_و_سوم
🎙#انجمن9️⃣3️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۹ دی ۱۴۰۲
توضیح ابیات۱۱۵۰ تا ۱۱۸۰
📒#زمان ۲۳ دقیقه
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی
🔔https://eitaa.com/khoroosh
جواب گفتن شیر خرگوش را .mp3
13.86M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_پنجاه_و_چهارم
🎙#انجمن0️⃣4️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
توضیح ابیات۱۱۸۱تا ۱۲۰۱
📒#زمان ۲۸ دقیقه
#حجم_فایل ۱۳ مگابایت
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی
🔔https://eitaa.com/khoroosh
چندجلسه آمده است تا بگوید مثنوی مولانا چه دردی را از کسی دوا می کند. من جواب این دوست را به مولانا وامی گذارم که فرمود:
با یک دلیل چهل عالم را قانع کردم ولی با چهل دلیل یک جاهل را قانع کرده نتوانستم
#مولانا
در خصوص نظر یکی از حاضرین در جلسه شنبه در باره مسئله جبر نکته ای به نظرم رسید .
جدای از همه ی آنچه که از مولانا در خصوص جبر تا اینجا در دفتر اول شنیدیم و گفتیم در کلیت کلام وی اما نکته بسیار ظریف و قابل تاملی را می توان کشف کرد
و آن اینکه مولانا #جبر_عاشقانه را در برابر #جبر_منفعلانه قرار داده است .
مولانا #جبر_عاشقانه را همان اوج اختیار بشر می داند که تمام اراده اش را آگاهانه و با کمال خضوع و فروتنی و بصورت مختار تقدیم اراده و مشیت معشوق حقیقی یعنی خداوند کند . مولانا این تسلیم محض را عین اختیار و اختیار حقیقی را سلب اختیار از خود می داند و چه اختیار شیرینی را برمی گزیند.چنانچه فرمود:
منتهای اختیار آن است خود
که اختیارش گردد اینجا مفتقد
اختیاری را نبودی چاشنی
گر نگشتی آخر او محو از منی
در جهان گر لقمه و گر شربت است
لذت او فرع محو لذت است
یعنی مرتبۀ نهایی اختیار آن است که اراده و اختیار انسانِ کامل در اراده و اختیارِ خداوند ، محو و فانی گردد یعنی در برابرِ خداوند از خود اختیاری نداشته باشد و تا وقتی که انسان ، وجودِ مجازیِ خود را در وجودِ حقیقی حق ، فانی نسازد . اراده و اختیارِ او هیچ لذّت و حلاوتی ندارد
اینجاست که جبر برای انسان از جان هم شیرین تر می شود و به تعبیر مولانا #جبر_چو_جان :
ترك كن اين جبر جمع مَنبلان
تا خبر يابي از آن جبرِ چو جان
ترك معشوقي كن و كن عاشقي
اي گمان برده كه خوب و فايقي
#پی_نوشت
مفتقد = گم کرده شده
مَنبلان = منبل همان تنبل است
#عباس_شاه_زیدی
https://eitaa.com/khoroosh
قصه هدهد و زاغ.mp3
15.32M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_پنجاه_و_پنجم
🎙#انجمن1️⃣4️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲
توضیح ابیات۱۲۰۲تا ۱۲۳۳
📒#زمان ۳۱ دقیقه
#حجم_فایل ۱۳ مگابایت
#قصه_هدهد_و_زاغ یکی از زیباترین داستانهای دفتر اول مثنوی
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی
🔔https://eitaa.com/khoroosh
قصه آدم ع و بستن قضا نظر او را.mp3
17.57M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_پنجاه_و_ششم
🎙#انجمن2️⃣4️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲
توضیح ابیات۱۲۳۴ تا ۱۲۴۰
📒#زمان ۳۶ دقیقه
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی
🔔
https://eitaa.com/khoroosh
قصه آدم ع قسمت دوم .mp3
19.4M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_پنجاه_و_هفتم
🎙#انجمن3️⃣4️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ تا
توضیح ابیات ۱۲۴۰ تا ۱۲۶۲
📒فهم قضا و قدر از قصه آدم ع
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی
🔔https://eitaa.com/khoroosh
پای وا پس کشیدن خرگوش از شیر.mp3
15.57M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_پنجاه_و_هشتم
🎙#انجمن4️⃣4️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۱۲۶۲ تا ۱۲۸۴
📒شرح مفاهیم " طی اللسان ، طی الارض و طی الزمان
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی
🔔https://eitaa.com/khoroosh
هدایت شده از #شرح_و_ تفسیر مثنوی_استاد_خروش_اصفهانی📖📣
قسمت سوم پای واپس کشیدن.mp3
13.56M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_پنجاه_و_نهم
🎙#انجمن5️⃣4️⃣4️⃣
📆#تاریخ_برگزاری :
شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۱۲۸۴ تا ۱۲۹۶
📒شرح مفاهیم:
بسیط و مرکب
جزء و کل
موالید ثلاثه
اضداد
و شرح اصطلاحات علم هیآت در باب سعد و نحس
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی
🔔https://eitaa.com/khoroosh
پرسیدن شیر از سبب پای واپس.mp3
16.03M
🔈#کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
#عمارت_تاریخی_خانه_هنرمندان
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_شصتم
🎙#انجمن6️⃣4️⃣4️⃣
📆 #تاریخ_برگزاری :
شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۱۲۹۶ تا ۱۳۱۹
📒 #مثنوی_زندگی_ست
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی
🔔https://eitaa.com/khoroosh
بازتاب اعمال .mp3
14.78M
🔈 #کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
#عمارت_تاریخی_خانه_هنرمندان
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_شصت_و_یکم
🎙#انجمن7️⃣4️⃣4️⃣
📆 #تاریخ_برگزاری :
شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۱۳۱۹ تا ۱۳۳۸
🔻اسامی هفت شهر عشق
🔻شرح مفهوم " ینظر بنورالله" و " ینظر بنارالله"
🔻مفهوم بازتاب و انعکاس اعمال در کلام مولانا
🔻تفسیر آیات ۷۹ نسا _ ۱۰ حج _ ۷۰ فرقان
🔻معنای طلب در سیر و سلوک و ایصال به حقیقت
📒 #مثنوی_زندگی_ست
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی
🔔https://eitaa.com/khoroosh
هدایت شده از حوزه هنری اصفهان
♨️ چهارصد و چهل و هشتمین جلسه ی انجمن شعر جوان اصفهان
🗣 با حضور: استاد شاهزیدی (خروش)
🗓 زمان: شنبه 28 بهمن ماه ، ساعت ۱۶:۳۰
🏛 مکان: خیابان آبشار، پارک ایثارگران، خانه هنرمندان اصفهان
🔰شبکه اطلاع رسانی حوزه هنری اصفهان
ℹ️Instagram.com/artesfahan.ir
🌐www.artesfahan.ir
🔘eitaa.com/art_esfahan
✨ ble.ir/artesfahan
حوزه هنری قلب تپنده فرهنگ و هنر نصف جهان
مژده بردن خرگوش سوی .mp3
17.14M
🔈 #کانال_مثنوی_پژوهی #خوانش_و_تفسیر_کتاب_مثنوی_معنوی_مولانا_جلال_الدین_رومی
#عمارت_تاریخی_خانه_هنرمندان
✍ #دفتر_اول
📚 #نسخه_نیکلسون
🔇 #جلسه_شصت_و_دوم
🎙#انجمن8️⃣4️⃣4️⃣
📆 #تاریخ_برگزاری :
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
توضیح ابیات ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۶
🔻شرح مفهوم سَماع در بیان مولانا
🔻نظرات موافقین و مخالفین سماع صوفیانه
🔻شرح و تفسیر آیه ۲۹ سوره فتح
🔻 معنای سماع حقیقی و غیر حقیقی با نظریات امام محمد غزالی در کیمیای سعادت، و امام قشیری در رساله قشیریه
📒 #مثنوی_زندگی_ست
#شرح_مثنوی_مولانا
#استاد_عباس_شاه_زیدی
🔔https://eitaa.com/khoroosh