eitaa logo
#شرح_و_ تفسیر مثنوی_استاد_خروش_اصفهانی📖📣
355 دنبال‌کننده
28 عکس
11 ویدیو
3 فایل
#مثنوی_خوانی انجمن شعر جوان اصفهان تأسیس خرداد ۱۳۹۲ عمارت تاریخی خانه هنرمندان با استاد عباس شاه زیدی (خروش) شنبه ها ساعت ۱۷ #مثنوی_مولانا سفری شگفت انگیز است به اعماق درون آدمی هفتصد سال است بعد از مولوی پشت این تکرارها جا مانده ایم عباس شاه زیدی
مشاهده در ایتا
دانلود
شیر و نخچیران ۸.mp3
29.77M
🔈 📚 🔇 🎙⃣3️⃣4️⃣ 📆 : شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ توضیح ابیات ۱۰۰۰تا ۱۰۴۰ ۴۲ دقیقه 📒 گفت ای یاران مرا مهلت دهید تا به مکرم از بلا بیرون جهید 🔻 معنی الهام و اقسام آن از زبان ابن عربی 🔻فضیلت علم از دیدگاه مولانا 🔻خواطر اربعه در نزد عرفا 🔻تفسیر آیات ۷۱ احزاب ، ۶۸ و ۶۹ نحل 🔻فرق وسوسه و الهام 🔔https://eitaa.com/khoroosh
سلام دوستان گرامی یکی از عزیزان ارزشمند گروه در خصوص این دو بیت مولانا پرسیدند .ضمن تشکر از ایشان ، این مطلب را با شما به اشتراک می گذارم دو دهان داریم گویا همچو نِی / یک دهان پنهانست در لب های وی این بیت کنایه از خود مولانا و حسام الدین است می گوید ما (یعنی مولانا و حسام‌الدین )مثل نی دو دهان گویا داریم همانطور که نی هم از هر دو طرف دهان دارد یک سرش در بین لب های نوازنده ی نی پنهان است و دهان دیگرش که قسمت انتهای نی است همواره باز است  نتیجه : یعنی من و حسام الدین هم مثل یک نی هستیم که در میان لب های نای الهی پنهان شده است یک سر نی که حسام الدین است بین لب های همان نایی که حضرت حق است پنهان شده است و خدا اسرار و معارف و حقایق را در وجود حسام الدین می ریزد و آن سر دیگرش که صدا از آن بیرون می آید منم ( مولانا) . یعنی آنچه من مولانا می گویم از وجود حسام الدین است و این بیت یکی از بهترین بیت های مولانا در ارج نهادن به حسام الدین است . یک دهان نالان شده سویِ شما / های هویی درفگنده در هوا آن دهانی که که برای شما (مثل نی) ناله سر می دهد و شعر می سراید من مولانا هستم در حالی که گوینده اصلی خداست و گیرنده حسام الدین و من تنها فرستنده ام https://eitaa.com/khoroosh
زبان فارسی از نظر تنوع ضرب المثل در ردیف سه زبان اول جهان قرار دارد https://eitaa.com/khoroosh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفت پیغمبر که رنجوری به لاغ رنج آرد تا بمیرد چون چراغ دفتر اول بیت ۱۰۷۰ دارونما با تلقین بیش از صدسال پیش در پاریس، فرد بیماری برای دریافت دارویش به داروخانه دکتر امیل کوئه مراجعه کرد. آن دارو در داروخانه موجود نبود و بیمار نیز شدیداً به آن نیاز داشت. احتمال یافتن آن دارو در داروخانه‌های دیگر هم کم بود. فکری به ذهن دکتر کوئه رسید. او به بیمار گفت که داروی مذکور موجود نیست اما داروی جدیدی آمده که تأثیر فوق‌العاده بیشتری از آن دارو دارد و در مورد خواص این داروی شگفت‌انگیز توضیحات مفصلی ارائه کرد. بیمار با شنیدن این توضیحات، اشتیاق خود را برای استفاده از آن اعلام کرد و دکتر کوئه مقداری از آن را به او داد. چند روز بعد دکتر کوئه جویای حال بیمار شد و در کمال تعجب دید که او کاملاً بهبودیافته است. تعجب او ازاین‌رو بود که او فقط مقداری قرص شکر به بیمار داده بود که درواقع فاقد هرگونه خاصیت درمانی بود. چنین بود که دکتر کوئه به قدرت تلقین پی برد. این یافته باعث علاقه بیشتر او به موضوع تلقین و عبارات تأکیدی شد و تحقیقات بیشتری را در این زمینه انجام داد. او نتیجه این بررسی‌ها را در سال ۱۹۲۰ در کتابش با عنوان «تسلط بر خود با تلقین به نفس آگاهانه» منتشر کرد. https://eitaa.com/khoroosh
قسمت اول .mp3
27.91M
🔈 📚 🔇 🎙️⃣3️⃣4️⃣ 📆 : شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ توضیح ابیات۱۱۰۷ تا ۱۱۲۵ 📒 ۳۸ دقیقه در شدن خرگوش بس تأخیر کرد مکرها با خویشتن تقریر کرد 🔻انواع عقل ممدوح و مذموم در اندیشه مولانا شامل : قوه قدسی ادراک ، عقل ایمانی و عرشی ، قوه ی شیطنت و گُربزی ( حیله و مکر از طریق تملق) ، عقل جزئی ، عقل کل 🔻عالم رنگ ها و تکثرات 🔻شرح و تفسیر آیه ۴ سوره حدید و ۱۶ سوره ق در نزدیک بودن الله به انسان 🔔https://eitaa.com/khoroosh
تکمله ای بر تفسیر مثنوی مورخ ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ۱ عقل ممدوح ( پسندیده) ۲ عقل مذموم ( نکوهیده) 👇 🔻عقل آن باشد که او با مشعله ست او دلیل و پیشوای غافله ست دفتر چهارم بیت ۲۱۸۷ 👇 🔻عقل ایمانی چو شحنه عادل است پاسبان و حاکم شهر دل است دفتر چهارم بیت ۱۹۸۶ 👇 🔻عقل جزوی آفتش وهم است و ظن زآنکه در ظلمات شد او را وطن دفتر سوم بیت ۱۵۵۸ 👇 🔻زین خرد جاهل همی باید شدن دست در دیوانگی باید زدن 👇 عقل کل و نفس کل مرد خداست عرش و کرسی را مدان کز وی جداست جهد کن تا پیر عقل و دین شوی تا چو عقل کل تو باطن بین شوی ✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍دوستان عزیزم ! عقل ها بسته به نورشان شدت و ضعف دارند پس بسیاری اطرافتان هستند که هرگز شما را دوست ندارند چرا که نور شما تاریکی آنها را عصبانی می کند 🔔https://eitaa.com/khoroosh
قسمت ۲عالَم نور و رنگ ها.mp3
24.45M
🔈 📚 🔇 🎙️⃣3️⃣4️⃣ 📆 : شنبه  ۲۵ آذر ۱۴۰۲ توضیح ابیات۱۱۲۵ تا ۱۱۳۵ 📒 ۲۵دقیقه 🔻منبع تغذیه نور چشم و نور دل   🔻در بیان عالم رنگ ها و تکثرات 🔻قول حکما و متکلمان در باب وجود و ظهور رنگ ها 🔻احاطه ی روح بر کلیات و جزئیات قوای بدنی انسان   🔻جدا بودن نور حق و علم حق از سنج ادراکات بشری در کلام مولانا 🔻شرح حکمت ۲۸۷ نهج‌البلاغه 🔔https://eitaa.com/khoroosh
♨️ چهارصد و سی و نهمین جلسه ای انجمن شعر جوان اصفهان 🗣️ با حضور: استاد شاهزیدی (خروش) 🗓️ زمان: شنبه ۹ دی، ساعت ۱۶:۳۰ 🏛️ مکان: خیابان آبشار، پارک ایثارگران، خانه هنرمندان اصفهان 🔰شبکه اطلاع رسانی حوزه هنری اصفهان ℹ️Instagram.com/artesfahan.ir 🌐www.artesfahan.ir 🔘eitaa.com/art_esfahanble.ir/artesfahan حوزه هنری قلب تپنده فرهنگ و هنر نصف جهان
چندجلسه آمده است تا بگوید مثنوی مولانا چه دردی را از کسی دوا می کند. من جواب این دوست را به مولانا وامی گذارم که فرمود: با یک دلیل چهل عالم را قانع کردم ولی با چهل دلیل یک جاهل را قانع کرده نتوانستم در خصوص نظر یکی از حاضرین در جلسه شنبه در باره مسئله جبر نکته ای به نظرم رسید . جدای از همه ی آنچه که از مولانا در خصوص جبر تا اینجا در دفتر اول شنیدیم و گفتیم در کلیت کلام وی اما نکته  بسیار ظریف و قابل تاملی را می توان کشف کرد و آن اینکه مولانا را در برابر قرار داده است . مولانا را همان اوج اختیار بشر می داند که تمام اراده اش را آگاهانه و با کمال خضوع و فروتنی و بصورت مختار تقدیم اراده و مشیت معشوق حقیقی یعنی خداوند کند . مولانا  این تسلیم محض را عین اختیار  و اختیار حقیقی را سلب اختیار از خود می داند و چه اختیار شیرینی را برمی گزیند.چنانچه فرمود: منتهای اختیار آن است خود که اختیارش گردد اینجا مفتقد اختیاری را نبودی چاشنی گر نگشتی آخر او محو از منی در جهان گر لقمه و گر شربت است لذت او فرع محو لذت است یعنی مرتبۀ نهایی اختیار آن است که اراده و اختیار انسانِ کامل در اراده و اختیارِ خداوند ، محو و فانی گردد یعنی در برابرِ خداوند از خود اختیاری نداشته باشد و تا وقتی که انسان ، وجودِ مجازیِ خود را در وجودِ  حقیقی حق ، فانی نسازد . اراده و اختیارِ او هیچ لذّت و حلاوتی ندارد  اینجاست که جبر برای انسان از جان هم شیرین تر می شود و به تعبیر مولانا : ترك كن اين جبر جمع مَنبلان            تا خبر يابي از آن جبرِ چو جان ترك معشوقي كن و كن عاشقي              اي گمان برده كه خوب و فايقي مفتقد = گم کرده شده مَنبلان = منبل همان تنبل است https://eitaa.com/khoroosh
بازتاب اعمال .mp3
14.78M
🔈 📚 🔇 🎙️⃣4️⃣4️⃣ 📆 : شنبه  ۵ اسفند ۱۴۰۲ توضیح ابیات ۱۳۱۹ تا ۱۳۳۸ 🔻اسامی هفت شهر عشق 🔻شرح مفهوم " ینظر بنورالله" و " ینظر بنارالله" 🔻مفهوم بازتاب و انعکاس اعمال در کلام مولانا 🔻تفسیر آیات ۷۹ نسا _ ۱۰ حج _ ۷۰ فرقان 🔻معنای طلب در سیر و سلوک و ایصال به حقیقت 📒 🔔https://eitaa.com/khoroosh
هدایت شده از حوزه هنری اصفهان
♨️ چهارصد و چهل و هشتمین جلسه ی انجمن شعر جوان اصفهان 🗣 با حضور: استاد شاهزیدی (خروش) 🗓 زمان: شنبه 28 بهمن ماه ، ساعت ۱۶:۳۰ 🏛 مکان: خیابان آبشار، پارک ایثارگران، خانه هنرمندان اصفهان 🔰شبکه اطلاع رسانی حوزه هنری اصفهان ℹ️Instagram.com/artesfahan.ir 🌐www.artesfahan.ir 🔘eitaa.com/art_esfahanble.ir/artesfahan حوزه هنری قلب تپنده فرهنگ و هنر نصف جهان
مژده بردن خرگوش سوی .mp3
17.14M
🔈 📚 🔇 🎙️⃣4️⃣4️⃣ 📆 : شنبه  ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ توضیح ابیات ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۶ 🔻شرح مفهوم سَماع در بیان مولانا 🔻نظرات موافقین و مخالفین سماع صوفیانه 🔻شرح و تفسیر آیه ۲۹ سوره فتح 🔻 معنای سماع حقیقی و غیر حقیقی با نظریات امام محمد غزالی در کیمیای سعادت، و امام قشیری در رساله قشیریه 📒 🔔https://eitaa.com/khoroosh