eitaa logo
کانال رسمی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی ره
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
370 ویدیو
31 فایل
کانال رسمی آیت الله خوشوقت أعلی الله مقامه * مرکز حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خوشوقت أعلی الله مقامه * مؤسسه فرهنگی محبین حضرت صاحب الأمر عجل الله تعالی فرجه sahebeamr.org - 02537740170
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 تقوا، تابلوی زندگی 💠 س: اگر بخواهیم یک از قرآن کریم را خود قرار دهیم، کدام آیه است؟ 🔸ج: «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّه». این تابلو یک نظیر هم دارد و آن این است: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ اُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ». کسانی که خدا را قبول دارند و در سایه‌ی اعمالشان یک‌دست است و در آن، و ندارند، از همه‌ی انسان‌ها بهترند. این هم همان است. بنابراین اگر انسان یکی از این دو را تابلو کند، مشکلش حل می‌شود؛ ان شاء الله. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
🔆 پرسش و پاسخ هائی در مورد شهدا (1) 💠 س: آيا تمام شهدا انسان های باتقوايی بودند؟ 🔸ج: اگر باتقوا نبود که جان نمی داد؛ بلکه از صحنه نبرد فرار می کرد. اينکه حاضر شد تا آخرين نقطه برود، يعنی گوش به حرف داده است؛ آنجا ديگر مسائل حل می شود. 💠س: الآن که جنگ نيست، چگونه می توان مثل شهدا زندگی کرد؟ 🔸ج: امام صادق علیه السلام فرمود: «اگر شما مذهب تشيّع را حفظ کنيد، اگر در رختخواب هم بميريد، شهيد هستيد». بنابراين الآن باب شهادت باز است. هر کس توانست اين ولايت را حفظ کند، اگر در بستر هم بميرد، شهيد است انشاءالله. 📌پرسش و پاسخ از استاد اخلاق و معرفت حضرت آیت الله خوشوقت ره 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
🔆 پرسش و پاسخ هائی در مورد شهدا (2) 💠 س: آيه ی شريفه «وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ في سَبيلِ اللّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ» يعنی چه؟ 🔸ج: شهيد با ساير اموات يکسان است از اين جهت که روح از بدن او جدا شده است؛ اما چون جدا شده، او مانند بقيه نيست؛ يک دارد؛ لذا مردم در گفتن اينکه اين هم مُرد يا شهيد شد، مراعات کنند. اين «زنده» به اين معناست که او مانند آن مرده ها نيست. در تعبير، بايد مناسبِ شهادتِ شهيد حرف زد. نگوييم: «اينهم مُرد!» بگوييم: «او شد.» احترام خاص قائل شويم که مردم از رفتن به طرفِ شهادت زده نشوند. 💠 س: آيا در اين آيه منظور از شهيد، شهدای جنگ است؟ 🔸ج: نه؛ کليه ی کسانی که در راه دين و کشته می شوند، شهيدند. شيخ فضل الله نوری را در همين تهران به دار زدند. او شهيد است؛ چون در راه دين کشته شد. مشروطه با دين سازگار نبود و ايشان ادعا می کرد که بايد مشروطه ی مشروعه باشد و با دين موافق باشد. وقتی ديدند او مزاحم اهداف آنهاست، او را کشتند. کشته شدنش چون در راه بود، شهيد است. 💠 س: اينکه خداوند در قرآن می فرمايد شهدا «اَحياء» هستند، زنده بودن آنها به چه معناست؟ 🔸ج: شهدا به چه کسانی می گويند؟ به کسانی که روحشان از بدنشان جدا شده اما در راه خدا. به او می گويند: «شهيد». بنابراين شهيد، بدن ندارد. بدنش در قبر است و روحش آنجاست. بنابراين حياتش حيات روحی است. پذيرايی او هم پذيرايی روحی است. بدنش در آنجا خوابيده و چيزی هم نمی خورد. مؤمنين متديّن و باتقوا هم اين جورند؛ آنها نمرده اند؛ روحشان زنده است و است؛ «عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» هستند. اين يک امتياز و براي شهيد است؛ و الّا هر دو مثل هم هستند. کسانی هم که شهيد نيستند، اما خوبند و کارت سبز دارند، بدنشان اينجاست و روحشان در آنجا متنعّم است؛ اما براي امتياز خاص شهيد، آنها را گفته: «پيش خدا هستند»، و الّا اينها هم زنده اند. 💠 س: بالاخره فرق شهيد با کسانی که با مرگ غير شهادت از دنيا می روند، چيست؟ 🔸ج: خدا می گويد: «به کسانی که در راه دين و خدا شهيد می شوند، مرده نگوييد. آنها شده اند و شهيدند؛ به آنها مرده نگوييد.» مرده آن است که در اين راه نميرد و الّا شهيد هم از دنيا می رود و روح از بدنش جدا می شود؛ اما مردم نبايد به او مرده بگويند. مرده کسانی هستند که در راه خدا نمی شوند. اما می خواهد بگويد: «شهيد نمرده است.» او هم مرده، اما بايد به او «شهيد» بگويند؛ چون در راه خدا شهيد شده است. خوب نيست به آنها مرده بگويند. خدا می گويد: «به آنها نگوييد؛ آنها زنده اند.» اگر جسمش زنده بود که دفنش نمی کردند. 💠 س: آيا مراد از اينکه زنده اند، اين نيست که در اين دنيا کار هم انجام می دهند؟ 🔸ج: بله؛ کار انجام می دهند؛ اما لازم نيست که زندگی اينجايی داشته باشند. اگر قدرت داشته باشد، آنجا هم می تواند کارهايی بکند. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
🔆 پرسش و پاسخ هائی در مورد شهدا (3) 💠 س: آيا جنگ نرمی که ما الآن انجام می دهيم، جهاد است؟ 🔸ج: اين است. آن جهاد سخت است و نرم نيست. بايد مواظب آن که سخت است، باشيم تا اگر بعد بيايد، هر کاری داريم بکنيم. اين نرم است. فعلاً همين کافی است. 💠 س: چگونه راه شهدا را ادامه دهيم؟ 🔸ج: اگر نکنی، ايمانت بالا می رود و جنگ که پيش آمد، به جبهه می روی؛ و الّا فرار می کنی. در زمان جنگ، عدّه ای سرباز فراری داشتيم. ترسيدند بروند جبهه کشته شوند؛ لذا فرار کردند؛ اما اگر باشد، اينطور نيست. وقتی دشمن دارد می آيد، اگر جلوی او نگيريم، می آيد و تهران را هم می گيرد. ولی رفتند و جلوی او را گرفتند و پدرش را درآوردند. 💠 س: در بعضی از هيئت ها از شهدای جنگ تحميلی ياد می کنند؛ بعضی به آنها ايراد می گيرند و می گويند: «کار شما سياسی است؛ اين کار را انجام ندهيد؛ اشکال دارد در يادی از شود.» نظر شما چيست؟ 🔸ج: چه مانعی دارد؟ آنها جانشان را و تمام سرمايه شان را در فدا کردند. اقتضا می کند که ما هم اسم آنها را زنده نگهداريم. خيابان ها، کوچه ها و شهرها را به نام آنها بگذاريم و مرتب برای آنها بزرگداشت بگذاريم تا فراموش نشوند و ديگران هم نگويند: «هر کس شهيد شد، ديگر رفت پی کارش و فراموش شد.» اين وظيفه ی زنده ها است. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
🔶وظیفه مسئولین حکومت در مقابل سنت‌های غیر اسلامی ✳️پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به فرماندار خود در یمن فرمودند: «وَ أمِتْ أمْرَ الْجَاهِلِیَّةِ إِلَّا مَا سَنَّهُ الْإِسْلَامُ»؛ تمام آداب، رسوم و را بمیران. بت نباشد؛ بت پرستی نباشد؛ و اینها نباشد؛ بلکه فقط سنت و روش اسلام باشد. خیلی از آثار و علائم از جاهلیت است؛ از شرک و کفر است. از آنهاست؛ از کفر است؛ گبر است؛ سنت نیست؛ نباید باشد؛ سنّت باید اسلامی باشد. هویدا (نخست وزیر شاه ملعون) در امجدیه - ورزشگاه شهید شیرودی ره- از روی آتش می پرید و می گفت: «زردی من از تو، سرخی تو از من! » اینجور می شود. انسان با این هیکل به این بزرگی از آمریکا می ترسید. از روی می پرید و می گفت این جور. آن سنّت یک موجود اینگونه تحویل جامعه می دهد. آنوقت این موجود، می تواند هر گونه خیانت بکند؛ اما انسان را می سازد و متوجّه خدا می کند. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
⚠️ توبه آخر سال 💠در ماه مبارک شعبان اواخرش یک دعایی به ما دستور داده اند؛ فرموده اند این دعا را بخوانید: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْه». بار پروردگارا اگر چند روزی که از ماه شعبان گذشته ما را نیامرزیدی و نبخشیدی در این چند روزی که مانده ما را ببخش و بیامرز، آن برای یک ماه است سال هم همینجور است. 🔶آدم در طول سال مشغول کار است؛ غافل است از خدا و دین خدا؛ و پا روی هر چیزی ممکن است بگذارد؛ نگاه کند؛ گوش بدهد؛ کارهای حرام انجام بدهد؛ مناسب این است که آخر سال یک توبه ای بکند؛ گناهان گذشته سال را کاری کند که خدا ببخشد و بیامرزد. 💠... باید بگوییم که خدایا در این ماه های گذشته امسال اگر ما مبتلی به گناه شدیم و خطا کردیم و کاری نکردیم که اسباب آمرزش و بخشودن گناه فراهم بشود در این چند روز و چند ساعتی که مانده (تا سال) تمام بشود ما را ببخش که سال به خیر و عمل صالح تمام بشود. 🔶... باید پناه به خدا برد، هم از گناهان گذشته سال توبه کرد و هم سعی کرد سال جدیدی را بدون گناه شروع کنیم تا موفق شویم تا آخر سال ان شاء الله گناه نکنیم. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir ⬇️⬇️ صوت کامل این درس اخلاق را می توانید بشنوید ⬇️⬇️
🌙 ماه امیرالمؤمنین 💠 پروردگار متعال عمر انسان را با سَنَوات تشکيل داده است. سنوات را هم دوازده ماه قرار داده است. در اين دوازده ماه به سه ماهش داده است. نُه ماه با هم مساوی اند و همه در تکليف و در سفره يکرنگند؛ اما خدا به سه ماه، امتياز خاصی داده است؛ ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان. 🔶 ، ماه علیه السَّلام است. ماه شعبان ماه رسول الله صلی الله علیه و آله است. ... آخری اش هم که ماه رمضان است، ماه خداست. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
🌙 اهمیت ماه رجب و شعبان وقتی پروردگار متعال روزه ی را واجب کرد، دو ماه جلوتر از این ماه حرفهایی را هم زد که انسان ها را در این دو ماه بیشتری بدهد که وقتی وارد ماه مبارک می شوند، دیگر بتوانند کاملاً برنامه اش را پیاده کنند؛ و الّا اگر تا قبل از ماه رمضان آزاد عمل کنند و بعد در اول ماه رمضان بخواهند محدود شوند، برای نوع نفوس و طبایع، سخت است. لذا دستور داده که را هم بگیرید و را هم روزه بگیرید؛ در ماه رجب زیاد بخوانید و نکنید تا نفوس آماده شوند و در ماه رمضان بتوانند صد در صد از مزایای مادی و معنوی این ماه بهره مند شوند. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
💎 تقوا، ملاک ارزشمندی انسان 💠 قال رسول الله:« إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ وَ لَیْسَ لِعَرَبِیٍّ عَلَى عَجَمِیٍّ فَضْلٌ إِلَّا بِالتَّقْوَى» 🔸 پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله صریحاً فرمودند: «هیچ عربی بر عجمی ندارد، الّا آن کسی که تقوایش بیشتر است». آدمی که سیاه است اما باتقواست، نسبت به آن کسی که سفید است و بی‌تقوا، است. آن‌که عجم است و اهل تقواست بر آن‌که عرب است و اهل تقوا نیست، دارد. عجم پیش خدا بر عرب بدون تقوا امتیاز دارد؛ لذا فرمود: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ». صلی الله علیه و آله این را به عنوان خرافات الغاء فرمود. 🔹 بعضی از نژاد‌‌ها مثل می‌‌گویند: «ما هستیم». آن‌ها می‌‌گویند: «اصیل‌ترین و با ارزش‌ترین نژاد، ما هستیم و بقیه را خدا به عنوان خدمتگزار و نوکر ما خلق کرده است!» این‌طور می‌‌گویند ولی همه‌ی این‌‌ها است. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
🔆 پرسش و پاسخ هائی در مورد عید نوروز 💠 س: نظر شما درباره ی عید نوروز چیست؟ 🔸ج: این عید هم یکی از امتحانات خداست. این عید نوروز، انسان را آزاد می کند و به طرفِ شَهَوات ، اختلاط زن و مرد، ترک نماز و سایر مسایلی که این روزها باب است، دعوت می کند. اگر خدا به ما توفیق بدهد باید در این و در هر مقام در حال ترک همه ی حرام ها باشیم. این جزء امتحانات است. باید مراقب باشیم که گناهی پیش نیاید. امیرالمؤمنین علیه السَّلام هم برای عید فرمودند: مال لباس نو پوشیدن نیست، بلکه هر کسی با از وعیدها و تهدیدهای خدا در امان بود این عید اوست. بنابراین اگر این عید، خوردن و خوابیدن و عیّاشی و این کارهاست، ربطی به ما ندارد و ما باید مواظب کار خودمان باشیم. عید ما روزی است که انشاءالله در مقابل خواسته های حرام بایستیم و به گوش بدهیم. معصومین علیهم السَّلام فرموده اند در نوروز روزه بگیرید. 💠 س: با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز وظیفه ی ما در این ایام چیست؟ 🔸ج: از گناهان سال گذشته کنید و سال جدید را بدون آغاز کنید انشاءالله. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
🌙سوالاتی درباره ماه رجب 💠 س1: عملکرد ما در ماه های و چگونه باشد تا از رمضان بيشتر استفاده کنيم؟ 🔸ج: براي ورود به ماه مبارک رمضان در اين دو ماه بايد بيشتری پيدا کنيم؛ لذا مستحبّ است انسان همه ی ماه رجب و شعبان را بگيرد. 💠 س2: اگر از ماه رجب و شعبان استفاده نکرده باشيم، می توانيم از ماه رمضان بهره ای ببريم؟ 🔸ج: استفاده می شود اما بعيد است؛ کسی که آن دو ماه را از بين برده، سومی را هم لااقل نيمه کاره می گذارد. ولی می شود و قابل جبران است. 💠 س3: در دعای ماه رجب چرا «شَرِّ الدُّنْيا» با «جَمِيع» آمده ولی «شَرِّ الاخِرَةِ»، به صورت تنها آمده است؟ 🔸ج: عطف است. عطف که باشد، «جَمِيع» هم زنده می شود و او هم می شود «جَمِيع»؛ چون تکرار يک کلمه در زبان عربی مطلوب نيست؛ لذا عطف می دهند و تکرار نمی کنند؛ اما عطف هم به معنای «جَمِيع» است؛ جميع خير و جميع شر، هر دو. 💠 س4: سرّ اين همه دستور به قرائت سوره ی «قل هو اللّه» در ماه رجب چيست؟ 🔸ج: «قل هو الله» آيه ی است. مسلمان بايد خدا را اينطور با باور بشناسد. اگر خدا در قرآن خودش را توصيف نمی کرد، کسی بلد نبود؛ لذا گفته اند: «اين آيه، نَسَب خدا است؛ است؛ اين را زياد بخوانيد که مضمون آن در دل شما مستحکم شود». يکی از شگردهای قرآن کريم اين است که خدا را معرفی می کند؛ چون انسان ها نمی دانند که خدا کيست، چيست، چه چيزی دارد و چه چيزی ندارد. آنها بت پرست بودند. خود خدا در سوره های قرآن کريم به خصوص در اواخر آيات، خودش را معرفی کرده است؛ سميع، عليم، قدير، رحيم و ... اينها همه معرفی خودش است. بهترين معرفی و همان پذيرفتن معرفی ای است که خود خدا از خودش کرده است. 💠 س: آيا اعتکاف در ماه مبارک رمضان هم مثل ماه رجب فضيلت و اثر خاص را دارد؟ 🔸ج: بهتر از آن ماه هاست؛ چون پيغمبر اکرم صلی الله علیه و آله ده روز در ماه رمضان می کردند. جنگ بدر در ماه رمضان اتفاق افتاد و در آن سال ايشان نتوانست اعتکاف کند. سال بعد دو دهه اعتکاف کرد و قضای سال گذشته را انجام داد. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله زیاد روزه می گرفتند. در اوایل هر روز، بعد یک روز در میان و بعد ماهی سه بار روزه می گرفتند. ماه رجب و شعبان را هم به ماه رمضان متصل می کردند. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
⚠️ اهمیت روزه در ماه های رجب و شعبان 💠 س: آقا همه ائمه معصومین علیهم السَّلام ماه رجب را و ماه شعبان را روزه می گرفتند؟ 🔸ج: ظاهراً همه آنها می گرفتند. ماه های دیگر را هم ماهی سه روز می گرفتند. آنها زیاد می گرفتند چون دو وعده غذا بیشتر نمی خوردند دیگر. 💠 س: اینکه می فرمایید بعضی ها بودند ماه و را کلّاً روزه می گرفتند روی سخن تان با ماهاست یا ...؟ 🔸ج: لازم نیست رویش را بفهمی کجاست. 💠 س: یعنی به هر حال هر کسی که مستمع است باید گوش بدهد دیگر...؟ 🔸ج: نه دیگر. به هر حال بزرگی است، مردم سابق انجام می دادند، خواص هم نه، همین عموم مردم هم انجام می دادند. دو ماه پشت سر هم روزه می گرفتند. قدیم در اثر این دارد از بین می رود، عوضش آن حرف های دیگر پیش می آید. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
بندگی خدا ✳️ امام جواد علیه السَّلام فرمودند: «مَنْ أصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ.در آن زمان بنی العباس حاکم بودند و به نفع آن‌ها و به ضرر حضرات معصومین حرف می‌زدند. حضرت فرمودند: هر کس پای گوینده‌ای بنشیند و به حرف آن‌ها گوش بدهد، «فَقَدْ عَبَدَهُ». اگر این گوینده از طرف حرف می‌زند، «فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ»؛ اما اگر از طرف و است، «فَقَد عَبَدَ الشّیطانَ...» 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir