✍ @khosravi1253
☑️سوال
اگر در نمازجماعت شرکت کنیم ولی نماز رو اقتدا نکنیم و با اینکه در صف نماز هستیم به صورت هماهنگ با امام جماعت ولی فرادا بخونیم اشکالی داره؟نماز صحیحه؟ایت الله مکارم
ــــــــــــــــــــــ
✅پاسخ
✍فُرادا خواندن نماز در بین صف های نماز جماعت در صورتی که تضعیف امام جماعت و بی احترامی به نماز جماعت بشود جایز نمی باشد و بهتر است انجام نگردد، ولی با این حال نماز صحیح می باشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#احکام_نماز_جماعت
-------------------------
مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی
______________________
🏴لینک کانال
@khosravi1253
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
@khosravi125✍
◾️🌷◾️🌷◾️🌷
#⃣ #عادت_ماهیانه
#قطع_عادت ماهیانه پس از #دو_روز و #حکم_نماز و #روزه
❓ سؤال: دختری یازده ساله در کنار علائم بلوغ، برای اولین بار حیض می بیند و پس از 48 ساعت پاک می شود ولی در روز سوم نیز از روزه و نماز خودداری می کند، حکم عادت ماهیانه و نماز و روزه های وی چیست؟
👇👇👇👇👇
👇 پاسخ: 👇
🔆 امام خامنه ای: خون کمتر از سه روزِ تمام، #استحاضه محسوب می شود و وظیفه اش فقط قضای روزه ها و نماز ها است. [1]
🔆 آیت الله مکارم: اگر #ده_روز يا كمتر خون ببيند همه اش حيض است و اگر بيشتر از ده روز ببيند و همه اش يك جور باشد بايد عادت #خويشان خود را حيض قرار دهد و بقيّه را استحاضه (اگر عادت همه يا اكثريّت قاطع آنها يكسان باشد). و هرگاه عادت آنها مختلف باشد، احتیاط واجب آن است كه عادت خود را هفت روز قرار دهد. [2]
🔆 آیت الله سیستانی: نبايد روزه را می خورد و نبايد نماز را #ترک می كرد مگر در روزی كه خون بوده به هر حال اكنون فقط قضای نماز و روزه بر او واجب است واين خون استحاضه است زيرا حيض #كمتر از سه روز نمی شود. [3]
🔆 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال که خون حداقل سه روز - در فاصله ده روز - طول نکشیده است حیض نبوده و #عبادات را قضا کند. [4]
—------------—
🔷 پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 61jciDNHo4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9604040014.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 632551.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42997.
=================
🌷 تخصصی رایحه ی احکام
@khosravi1253
🌺🏴به جهت فراگیری احکام دقیق ناب محمدی ص لطف حتما نشر دهید👆👆
hadadeeyan-roze_04_moharam1396-007.mp3
2.37M
دستمو بگیر بده دست خالی برگردم🌸🍃
کربلا میخوام آخه من رو تو حساب کردم🌸🍃
آبروداری کن برام🌸🍃، به همه گفتم اربعین منم میام
🌸🍃التماس دعا
#شبتون_حسینی💔
▬📝@khosravi1253
💬سوال
آیا برخی از ماهها و روزها -مانند ماه صفر و روز چهارشنبه- نحس و شُوم هستند؟
ــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
نحس بودن روز و یا مقدارى از زمان به این معنا است که در آن زمان به غیر از شرّ و بدى حادثهاى رخ ندهد، و اعمال آدمى و یا حداقل نوع مخصوصى از اعمال براى صاحب عمل، برکت و نتیجه خوبى نداشته باشد، و سعادت روز و یا مقداری از زمان درست بر خلاف این است.
از نظر عقلی؛ نمیتوان بر سعادت روزى از روزها، و یا زمانى از زمانها و یا نحوست آن، برهان عقلی آورد؛ زیرا طبیعت و حقیقت زمان از نظر مقدار، طبیعتى است که دارای اجزای مثل هم هستند، و یک چیزند، پس از نظر خود زمان فرقى میان این روز و آن روز نیست، تا یکى را سعد و دیگرى را نحس بدانیم.
از نظر شرعی؛ در آیات قرآن از روز نحس نام برده شده و به سعادت و مبارکی شب قدر اشاره شده است. روایاتی نیز وجود دارد که بر سعادت و نحس بودن ایام دلالت دارند. اما با توجه به روایات دیگر: نحس بودن و یا سعادت روز و زمان خاصی، جزو ذات و طبیعت آن نیست، و خود روز و زمان نقش استقلالی در اینگونه امور ندارد، بلکه به جهت حوادث ناگوارى بوده که در آن روز اتفاق افتاده است؛ مانند کشته شدن هابیل توسط برادرش قابیل، نزول عذاب بر فلان امّت. و یا به جهت کردار بد و گناهان انسانها.
همچنین توجه به سعد و نحس ایام عاملى است براى توسل و توجه به ساحت قدس الهى، و استمداد از ذات پاک پروردگار. به همین جهت، روایات مردم را توجه به این حقایق دادهاند و برای برطرف کردن نحوست برخی از این روزها مردم را به اعمالی؛ مانند پناه بردن به خدا، روزه گرفتن، صدقه دادن، دعا کردن و قرآن خواندن راهنمایی کردهاند.
نتیجه اینکه؛ اولاً: روایتی نیافتیم که کل ماه صفر را نحس بداند، ثانیاً: نحس بودن روز چهارشنبه مختص به ماه صفر نیست، بلکه برای همه ماهها عمومیّت دارد. ثالثاً: همانطور که گفته شد، نمیتوان به طور کلی نحوست برخی از روزها را انکار کرد، اما به هر حال؛ راههایی چون دعا و صدقه برای ایمنی از پیامدهای آن وجود دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#احکام_مناسبتی #احکام_متفرقه
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
https://eitaa.com/khosravi1253
لطفا نشردهنده احکام باشید…
﷽ #احکام_غسل
❓پرسش
با انجام دادن کدامیک از غسل ها، نیازی به وضو گرفتن برای نماز نیست؟
📝پاسخ
1. غسل جنابت: کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد.
2. دیگر غسل های واجب و مستحب:
- آیات عظام: امام، بهجت، خامنه ای، صافی و فاضل: با این غسل ها نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت.
- آیات عظام: تبریزی، زنجانی، سیستانی، نوری و وحید: غیر از غسل استحاضه متوسطه با دیگر غسل ها می شود بدون وضو نماز خواند.
- آیت الله مکارم: با هر غسلی می توان نماز خواند و وضو واجب نیست.
*نکته: منظور از غسل های مستحبی: غسل هایی که استحباب آن ثابت شده است مثل غسل جمعه. (رجوع به توضیح المسائل شود)
*توجه: وضو گرفتن بعد از غسل جنابت حرام است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به روزترین کانال احکام در ایتا👇
☑️ @khosravi1253
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
رایحه ی احکام «تخصصی»
#بازی_نوجوانان وجوانان👦👧❤️🌺 #سرگرمی_مناسب_برای_دلبندتان😊 @khosravi1253
#تربیت_فرزند🌸🍃
#بازی_نوجوانان🌸🍃
باسلام #همراهان_جان امیدواریم ایام به کامتون باشه و حال دلتونم رو به راه😊
به منظور سرگرمی فرزندانتان تیم کانال تصمیم به معرفیه یه بازی برای بچه های شما عزیزان گرفته..
🔴گاهی شده که بچه ها برای سرگرمی گوشیه شمارو بگیرن و به جای بازی برن جای نامناسب و خوب میدونید که ذهن کودکان مثل ضبطه و همه چیو ضبط میکنه و ممکنه بعدا در رفتار و اخلاقشون تاثیر بذاره..
✅به همین خاطر این بازی که متناسب با روحیه کودکان هست رو بهتون معرفی میکنیم و امیدواریم بتونیم قدم کوچیکی در راستای تربیت صحیح فرزندان برداریم🙏
🔷نام بازی:
#دانای_کوچک
🔷محتوای بازی :
✍استعداد و هوش فرزندان شما را با سوالاتی در قالب دینی مذهبی به چالش میکشد😊😍
@khosravi1253
Seyed Majid Banifatemeh - Muharram 97 Shab 10 - 11.mp3
6.84M
تو که غیر صلاح و خیر من تو کلامت نیس🌺
میدونم که رهام نمیکنی تو مرامت نیس🌸🍃
خوبه برا عشقش بمیره ادم 🌸🍃
نمیره یادم حرمو و اون سلامی که دادم 🌸🍃
#بانوای_سید_مجید_بنی_فاطمه✅
@khosravi1253
🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
🔴سوال👇
به قصد غسل جنابت به حمام رفتم ؛ ولى وقتى كه بيرون آمدم شك كردم غسل را انجام داده ام يا نه، تكليف چيست؟
🔵پاسخ👇
📚همه مراجع:
بايد بنا را بر انجام ندادن بگذاريد و غسل تان را با نيت مربوطه به جا آوريد.
#نیت_غسل
➖➖➖➖➖➖➖
آیدی پاسخگو
@khosravi11253
لینک کانال
@khosravi1253
امام على عليه السّلام فرمودند:
مَن تَرَكَ الجُمُعَةَ ثَلاثا متَتَابِعَةً لِغَيرِ عِلَّةٍ كُتِبَ مُنافِقا ؛
هر كس سه جمعه پى در پى و بدون علّت نماز جمعه را ترك كند ، در زمره منافقان است .
مستدرك الوسائل ، ج 6 ، ص 9
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
سوال
کسی که عذر دارد ونماز جمعه نمیرود میتواند نماز ظهر وعصرشو اول وقت بخواند؟؟
لینک کانال
@khosravi1253
امام على عليه السّلام فرمودند:
مَن تَرَكَ الجُمُعَةَ ثَلاثا متَتَابِعَةً لِغَيرِ عِلَّةٍ كُتِبَ مُنافِقا ؛
هر كس سه جمعه پى در پى و بدون علّت نماز جمعه را ترك كند ، در زمره منافقان است .
مستدرك الوسائل ، ج 6 ، ص 9
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
سوال
کسی که عذر دارد ونماز جمعه نمیرود میتواند نماز ظهر وعصرشو اول وقت بخواند؟؟
نظر ایت الله مکارم
لینک کانال
@khosravi1253
هدایت شده از رایحه ی احکام «تخصصی»
✴ حکم چت کردن با جنس مخالف چیست ؟ ✴
🔺🔺🔺🔺
✅✅پاسخ:
ارتباط با نامحرم 👈(حضوری، ارسال پیامک، و چت کردن )
◀ در صورتی که قصد لذت باشد ( حتی عاطفی )،
◀ یا ترس و خوف به گناه افتادن باشد ( حتی در آینده نزدیک )
◀یا مفسده ای داشته باشد حرام است.
❌ ترس به گناه افتادن در چت کردن یعنی اگر بترسید در ادامه به گناه آلوده شوید. ممکن است چت کردن در ابتدا شرایط چت کردنی که گناه محسوب می شود را نداشته باشد؛ ولی مشخص باشد و به صورت معمول افرادی که اقدام به چت کردن می کنند، در ادامه و بعد از مدتی به گناه آلوده می شوند، در این صورت نیز چت کردن حرام است و نباید آن را آغاز نمود .
🚫غالبا این نوع روابط باعث گناه کشیده می شود و حرام است .🚫
➖➖➖➖➖
استفتاء از سایت مراجع عظام
#چت_نامحرم_رابطه_
➖➖➖➖
کانال تخصصی رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
👇👇
عزیزان!همراه #بالینک حداقل به یک نفر ارسال کنید 🌺🍃🏴
اجرکم عندالله🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#به_وقت_مداحی
#کلیپ_مداحی_دانلود_کنید👆
منم باید برم*آره برم سرم بره
نذارم هیچ حرومی طرف حرم بره
#بانوای_سید_رضانریمانی
لینک کانال
@khosravi1253
✅پرسش:
نماز شب چگونه خوانده مي شود رکعت هاي آخر چطور خوانده ميشود؟میشه توضیح بدین.
🌸☘☘☘☘☘🌸
✍پاسخ:
سلام
نماز شب 11 رکعت است که ابتدا 8رکعت نماز به صورت نماز دو رکعتی مانند نماز صبح; ولی به نیت نماز شب خوانده میشود. بعد دو رکعت به نیت نماز شفع، سپس یک رکعت نماز به نیت وتر خوانده میشود.
مجموع این یازده رکعت را به دو صورت مختصر و طولانی میتوان خواند.
#مختصر
در این روش، در یازده رکعت تنها به سوره حمد (بدون سوره) میتوان بسنده کرد.
#طولانی
8 رکعت به صورت 4نماز دورکعتی به نیت نافله شب خوانده میشود
در این شیوه در هر رکعت از هشت رکعت ابتدایی، ابتدا حمد، سپس یک سوره (سورههای متعددی مانند کافرون، توحید و... سفارش شده است.) میخوانیم; البته در برخی روایات حتی به خواندن ده بار سوره توحید سفارش شده است.
در دو رکعت نماز شفع، بهتر است در رکعت اول بعد از قرائت سورة حمد، سوره فلق خوانده شود و در رکعت دوم بعد از حمد سوره ناس را بخوانیم.
در یک رکعت وتر بعد از سورة حمد، بهتر است سه بار سورة توحید به تنهایی، یا سه بار سوره توحید به همراه فلق و ناس را بخوانیم و میتوان تنها به یک سورة توحید بسنده کرد و دستها را به قنوت بالا برد.
قنوت
قنوت نماز وتر، یکی از مستحبات پر فضیلت است و سفارش شده است که آن را طولانی کنیم. در روایتی از پیامبر اکرمآمده است: هر کس در دنیا قنوت نماز وترش طولانیتر باشد، در موقف قیامت راحتتر است.
در قنوت ابتدا در حق چهل مؤمن و یا به طور کلی برای مؤمنان دعا میکند مثلاً میگوید اللهم اغفر لفلان ]به جای گفتن فلان نام شخصی که میخواهد برایش دعا کند را میگوید[ یا اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات سپس هفتاد مرتبه میگوییم: استغفر الله ربی و اتوب الیه بعد هفت مرتبه میگوییم: هذا مقام العائذ بک من النار، سپس سیصد مرتبه میگوییم: العفو و بعد از آن میگوییم: ربّ اغفرلی و ارحمنی و تب علیّ انک انت التواب الغفور الرحیم بعد به رکوع و سپس به سجده رفته و تشهد و سلام میدهیم; البته دعاها و ذکرهای مستحبی فراوانی در میان اذکار نماز شب و رکعات آن وجود دارد که مستحب است
#نکته:بهترین زمان خواندن آن سحرگاه وقبل از اذان صبح است.
#حدیث👇
✅ پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
يا عليُّ عَلَيکَ بصلاةِ اللَّيلِ و عَلَيکَ بصَلاةِ الَلَّيلِ و عَلَيکَ بصَلاةِ اللَّيلِ؛
«يا علي! بر تو باد به نماز شب، بر تو باد به نماز شب، بر تو باد به نماز شب.»
📚منبع:الفقيه، ج1، 484
➖➖🌹➖➖➖➖➖🌹➖➖
آیدی پاسخگو
@khosravi11253
لینک کانال
@khosravi1253
✍ #نشر_دهید
📤 سوال:
شوهر من اسپرم ندارد؛ ما برای داشتن بچه باید از اسپرم اهدایی استفاده کنیم؛ آیا این کار جایز است؟
📤پاسخ:
از نظر اکثریت مراجع عظام استفاده از اسپرم اهدایی حرام می باشد، و برخی برای آن راه حل قرار داده اند؛ اما آیت الله خامنه ای (مدظله)، می گویند: استفاده از اسپرم اهدایی اشکالی ندارد، به شرط اینکه از مقدمات حرام؛ مانند نگاه، لمس حرام و غیر آن ها اجتناب شود، ولی به هر حال در صورتى که با این روش کودکى به دنیا بیاید، ملحق به شوهر آن زن نمىشود، بلکه پدر او، صاحب نطفه و مادرش زنى است که صاحب رحم و تخمک است.
✍ آیت الله خامنه ای:
استفاده از اسپرم اهدایی اشکالی ندارد، به شرط اینکه از مقدمات حرام؛ مانند نگاه، لمس حرام و غیر آن ها اجتناب شود.
✍ آیات سیستانی، صافی، مکارم شیرازی، نوری همدانی:
استفاده از اسپرم اهدایی جایز نیست.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
برای استفاده از نطفۀ مرد بیگانه تنها راه حل این است، که مرد موقّتا همسر خود را طلاق دهد و آن زن پس از عدّه به عقد موقّت مرد مورد نظر درآید (هر چند اصلا همدیگر را نبینند) سپس نطفۀ آن مرد را برداشته و در زمان عقد با تخمک زن ترکیب کنند و پس از بخشش باقیماندۀ مدّت عقد موقّت و تجدید عقد دایم با شوهر سابق، نطفۀ ترکیب شده را در رحم او بکارند. فرزندی که متولّد میشود بر آن مرد و زن محرم است، ولی تنها از آن زن و صاحب نطفه ارث میبرد.
📚منابع
استفتا از دفاتر آیات خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
🍃🍃🍃🍃🌹🍃🍃🍃🍃
🏴لینک تخصصی کانال احکام 👇👇
https://eitaa.com/khosravi1253
حداقل به یک نفر انتشاردهید تا در ثواب نشر سهیم باشید🌺🍃
حسین-من-بیا-و-این-دل-شکسته.mp3
3.66M
#به_وقت_مداحی_دانلود👆
حسین من بیا و این دل شکسته را بخر 💔😭🍃
حسین من مسافر جامانده را با خود ببر 💔😭🍃
#بانوای_محمود_کریمی
لینک کانال
@khosravi1253
✅پرسش:
فرق جايز نيست با حرام است چيست ونيز معني اشکال دارد چيست؟
🌸☘☘☘☘☘🌸
🌺پاسخ:
باسلام
احکام شرعی به دو قسم تکلیفی و وضعی، تقسیم می شوند. مراد از احکام تکلیفی، احکامی است که ابتداءً و مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق می گیرد که عبارتند از: وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و جواز (اباحه)
و مراد از احکام وضعی، احکامی است که ابتداءً و مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق نمی گیرد بلکه این حکم موجب و منشأ احکام تکلیفی می شود و آن احکام تکلیفی مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق می گیرندمثل: مالکیت، زوجیت(همسری)، ضمانت و...که مثلا زوجیت علت حکم تکلیفی وجوب نفقه و... می شود و همینطور سایر احکام وضعی دیگر.
با این توضیح اگر جایز نبودن (عدم جواز) در احکام تکلیفی استعمال شود مراد همان حرمت و حرام بودن است. اما اگر در رابطه با احکام وضعی استعمال شود معنای آن عدم صحت و عدم ترتب آثار آن عمل است مثلا اگر گفته شد زوجیت مرد با دوخواهر هم زمان جایز نیست به این معنی است که چنین زوجیتی صحیح نیست و آثار زوجیت مثل حلال بودن تمتع های جنسی و وجوب نفقه و...بر آن مترتب نمی شود.
➖➖➖➖➖➖
دقیق ترین وموثق ترین احکام👇👇
https://eitaa.com/khosravi1253