✅پرسش:
فرق جايز نيست با حرام است چيست ونيز معني اشکال دارد چيست؟
🌸☘☘☘☘☘🌸
🌺پاسخ:
باسلام
احکام شرعی به دو قسم تکلیفی و وضعی، تقسیم می شوند. مراد از احکام تکلیفی، احکامی است که ابتداءً و مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق می گیرد که عبارتند از: وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و جواز (اباحه)
و مراد از احکام وضعی، احکامی است که ابتداءً و مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق نمی گیرد بلکه این حکم موجب و منشأ احکام تکلیفی می شود و آن احکام تکلیفی مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق می گیرندمثل: مالکیت، زوجیت(همسری)، ضمانت و...که مثلا زوجیت علت حکم تکلیفی وجوب نفقه و... می شود و همینطور سایر احکام وضعی دیگر.
با این توضیح اگر جایز نبودن (عدم جواز) در احکام تکلیفی استعمال شود مراد همان حرمت و حرام بودن است. اما اگر در رابطه با احکام وضعی استعمال شود معنای آن عدم صحت و عدم ترتب آثار آن عمل است مثلا اگر گفته شد زوجیت مرد با دوخواهر هم زمان جایز نیست به این معنی است که چنین زوجیتی صحیح نیست و آثار زوجیت مثل حلال بودن تمتع های جنسی و وجوب نفقه و...بر آن مترتب نمی شود.
➖➖➖➖➖➖
دقیق ترین وموثق ترین احکام👇👇
https://eitaa.com/khosravi1253
✅ تکلیف روزه و کفاره شخصی که عمدا استمنا کرده و منی از او بیرون آمده، چیست⁉
🔹پاسخ:
🔺الف) روزه: همه مراجع: روزه اش باطل می شود.
🔺ب) کفاره:
▪آیات عظام: رهبری، سیستانی و زنجانی: اگر یکی از خصال کفاره (اطعام شصت فقیر یا شصت روز روزه گرفتن) را انجام دهد، کفایت می کند.
▪آیات عظام: صافی، اراکی و گلپایگانی: باید کفاره جمع بدهد.
▪بقیه مراجع: بنابر احتیاط واجب کفاره جمع دارد.
🔸توضیح: استمناء یا خودارضایی یعنی انسان با خود کاری انجام دهد، که منجر به خروج منی شود.
-------------------------------------------------------
📚 منبع:
امام: تحریرالوسیله، روزه، مبطلات، الرابع و فیما یترتب علی الافطار، م 2؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 784 و 785؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب الامساک عنه من المفطرات، الرابع و کفاره الصوم، م 1، قسم الاول؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، الثامن و کفاره الصوم، م 1009 و 1007؛ صافی: هدیه العباد، کتاب الصوم، فیما یجب الامساک عنه، الامر الرابع و م 1319؛ زنجانی: توضیح المسائل، م 1597 و 1674؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1087 و 1118؛ گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الصوم، فیما یجب الامساک، الرابع، م 1320؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1588 و 1665.
.............................................
🔴 کانال رایحه ی احکام👇
👌دقیق ترین وموثق ترین احکام
🆔 https://eitaa.com/khosravi1253
✍به جهت نشر احکام،برای دیگران همراه با #لینک نشر دهید🌺🍃
4_5909989851016462373.mp3
1.13M
🎧 |سبڪ↜ #واحد]
|مناسبتے: #شهادت_حضرت_رقیه(س)
🎼 عمھ بیا گمشدھ پیدا شدھ،ڪنج خرابھ شب یلدا شدھ...
مداح: [ #محمدرضا_طاهری ]
@khosravi1253
✅پرسش⤵ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴
سلام حاجآقا
آیا در #روایات هم به #استمناء اشاره شده،میشه درموردخود ارضایی یاهمون استمناءبیشتر بگین؟دست شما دردنکنه واقعا
🍃🍂🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
✍پاسخ
باسلام واحترام و ممنون از شما که پیگیری میکنید.
#استمنا در #روايات و حرمت #خودارضايي(استمنا)
حرمت و گناه خود #ارضايي(استمناء):
✅در اين زمينه گفتني است «استمنا» يا «خودارضايى» يكى از راههاى انحرافى در ارضاى ميل جنسى است كه نسل جوان را در معرض آسيبهاى جدى قرار مىدهد. اين كار عادت بسيار زشت و زيان آوري است كه مي تواند استعداد و توانايي هاي فراوان يك جوان را به نابودي بكشاند و حال و آينده او را تباه كند.
آیا#استمناء گناه #کبیره است⤵️
⬅️به طور قطع خود ارضايي يكي از گناهان است . در اين زمينه برخي از عالمان ديني و اخلاقي نسبت به كبيره بودن آن نيزتاكيد نموده اند. از ميان ايشان خصوصا مرحوم شهيد آيه الله دستغيب در كتاب خويش گناهان كبيره فصلي را گشوده و بر بزرگي آن تاكيد نموده است .
از نظر شرعي، ملاك كبيره بودن يك عمل، وعده عذاب از جانب پروردگار مي باشد. در اين زمينه امام صادق (ع) و در ضمن روايتي از عذابي دردناك براي فاعل آن خبر داده است.
آن حضرت(ع) فرموده است:
«سه دسته از مردمان اند كه خداي متعال در روز قيامت به ايشان نگاه رحمت نمي افكند، آنها را تذكيه نمي نمايد و عذابي دردناك براي ايشان فراهم نموده است: كسي كه موي سپيد خود را مي كند، كسي كه با خود نكاح (استمناء) مي نمايد و كسي كه مفعول واقع مي شود».
⛔️به فرض صغيره بودن گناه خود ارضايي در صورت عدم تكرار، ملاك ديگر كبيره بودن گناه، تكرار و به تعبير روايات اصرار بر آن است ، به همين دليل چون به طور معمول، خود ارضايي، در افرادي كه به آن گرفتارند ، به صورت عادت و اعتياد در مي آيد ، تبدبل به گناه كبيره مي شود.
البته حرمت و بزرگي گناه خود ارضايي در حد گناهاني همچون زنا و لواط نيست، ولي در عين حال شرايط آن به گونه اي است كه مي توان گفت: ضررهاي بدني و رواني آن از اين دو معصيت بيشر است ؛ زيرا موقعيت براي آنها هميشه مهيا نيست، ولي موقعيت براي خود ارضايي و عادت به آن هميشه مهيا مي باشد.
#حرمت_خودارضايي در #آيات و #روايات:
خداوند در سوره مؤمنون مي فرمايد يکي از ويژگي هاي انسان هاي مؤمن اين است که در مسائل جنسي خودشان را از آلوده شدن به گناه حفظ مي کنند و صرفا از طريق ازدواج غريزه جنسي خود را ارضا مي کند سپس مي فرمايد هر کس از غير مسير ازدواج غريزه جنسي خودش را ارضا کند از تجاوز کاران است 👇
«الذين هم لفروجهم حافظون . الا علي ازواجهم او ما ملکت ايمانهم فانهم غير ملومين . فمن ابتغاء وراء ذلک فاولئک هم العادون »
و عمل استمنا مشمول آيه 7 سوره مؤمنون مي شود که مي فرمايد هر کسي غير از اين طريق را (جهت بهره گيري جنسي) طلب کند تجاوزگر است».
✅علاوه بر اين در سخنان گهربار معصومين(ع) نيز از عمل استمنا به زشتي ياد شده و مورد نهي قرار گرفته است که در اينجا به احاديثي از پيامبر(ص) و امام صادق(ع) اشاره مي کنيم:
1⃣امام صادق(ع): روز قيامت خداوند با شخص خودارضا گفت و گو نمىكند و از چشم خدا مىافتد. (ميزان الحكمة، ح 18749)
2⃣رسول خدا(ص): لعنت خدا و ملائكه خداوند و تمام بشر بر شخص خودارضا. (همان، ح 18748
3⃣رسول خدا(ص): كسى كه خودارضايى مىكند، ملعون است. (همان، ح 18751)
4⃣ امام صادق(ع): خودارضايى گناه بزرگى است كه خداوند در قرآن از آن نهى فرموده است. (همان، ح 18750)
5⃣امام صادق(ع): براى كسى كه خودارضايى كند در قيامت عذاب دردناكى در نظر گرفته شده است. (همان، ح 18749)
علاوه اين عمل شيطاني است که خداوند نهي کرده که از شيطان تبعيت کنيم و فرموده: لا تعبد و الشيطان ائمه دين عليهم السلام مفسران قرآن و تبيين کنندگان مراد واقعي آيات الهي هستند.
هر چه در قرآن صريحا نيامده در کلام ايشان مطرح شده است.
احاديث هم اين طور نيست که همگي تحريف شده باشند معيارهائي براي تشخيص صحيح از غير صحيح وجود دارد اگر سند بعضي از روايات محکم و قوي نباشد دليل بر اين نيست که هزاران روايت که در کتب معتبر آمده غير قابل اعتماد باشند.
✍نکته آخر/عملي که از نظر پزشکي و علوم روز هم مردود و مذموم است و مشکلات فراواني را به دنبال مي آورد و در روايات هم مورد نهي قرار گرفته و پيامبر (ص) قاعل آن را ملعون ناميده ترديدي درقبح اين عمل وجود ندارد.
(بحارالانوار، ج 104، ص 30، روايت 1 و 2)
➖➖➖🌺➖➖➖🌺➖➖➖
لینک تخصصی رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
📥 سؤال:
آیا انجام مسح پا از بالا به سمت نوک انگشتان صحیح است؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
بنابر احتیاط از نوک انگشتان باشد.
✍ آیت الله مکارم:
از بالا به پایین کشیدن مسح پا، جایز است و بسیاری از بزرگان به آن فتوا داده اند.
✍ آیت الله سیستانی:
با نوک اشکال ندارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اشکالی ندارد.
✍ آیت الله وحید:
در مسح پا دست را بر سر انگشتها بگذارد و بعد به پا بكشد يا آن كه دست را بر برآمدگى روى پا يا مفصل گذاشته و تا سر انگشتها بكشد.
✍ آیت الله فاضل:
احتیاط مستحب است که از سر انگشت پاها به طرف مفصل مسح کشیده شود، هرچند برعکس نیز صحیح است.
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: uO3r8i25AmE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9607210094. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 667631. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 46443. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. 6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611999.
🌹➖➖➖🌹➖➖➖🌹
لینک کانال
https://eitaa.com/khosravi1253
✍نشر دهید ودر ثواب عمل به احکام سهیم باشید
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
AUD-20181015-WA0003.mp3
12.26M
#به_وقت_مداحی_دانلود👆
😭 با اشک و غم هم رازمو 🏴
😭 می سوزم و می سازمو 🏴
🌺 می خوانمت شب تا سحر🏴
💔 دلتنگم ای کرب و بلا.. 🏴
💔 در #اربعین دیدار ما..🏴
🏴لینک کانال
@khosravi1253
#التماس_دعا✋