#احکام_غسل
✅سئوال
چند نوع #غسل داریم؟ و در چه زمانی انجام میشود؟
✍پاسخ
غسل بر #دو گونه است، #واجب و #مستحب.
غسلهاى #واجب عبارتند از:
1. غسل #جنابت؛ جهت آگاهی بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://b2n.ir/jenabat
2. غسلهای ویژه #بانوان: (غسل حیض، غسل نفاس، غسل استحاضه)؛
3. غسل مس #میّت؛ جهت آگاهی بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://b2n.ir/mas.meyet
4. غسل میّت؛ جهت آگاهی بیشتر در این زمینه ( آداب و احکام قبل و بعد از مردن) به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://b2n.ir/ahkam.mordan
5. غسلى که به واسطه #نذر و قسم و مانند اینها واجب مىشود.[1]
✍غسلهاى #مستحب نیز عبارتند از:
غسلهاى مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است و از آن جمله است:
1. غسل جمعه، که وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نیّت ادا و قضا تا عصر جمعه به جا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن را به جا آورد. و کسى که مىترسد در روز جمعه آب پیدا نکند مىتواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد.
2. غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهاى فرد آن، مانند سوم، پنجم و ...، ولى در دههی آخر رمضان مستحبّ است همه شب غسل کند.
3. غسل شب عید فطر، که وقت آن از اول مغرب است تا اذان صبح و بهتر است در اول شب به جا آورده شود.
4. غسل روز عید فطر و عید قربان، که وقت آن از اذان صبح است تا غروب و بهتر است آن را پیش از نماز عید به جا آورد و اگر از ظهر تا غروب به جا آورد، احتیاط آن است که به قصد رجاء انجام دهد.
5. غسل روز هشتم و نهم ذى حَجّه. و در روز نهم بهتر است آن را نزدیک ظهر به جا آورد.
6. غسل روز اول و پانزدهم و بیست و هفتم و آخر ماه رجب.
7. غسل روز عید غدیر، که بهتر است قبل از ظهر آن را انجام دهد.
8. غسل روز بیست و چهارم ذى حَجّه.
9. غسل عید نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربیع الاول و روز بیست و پنجم ذى قعده.
10. غسل دادن بچهاى که تازه به دنیا آمده.
11. غسل زنى که براى غیر شوهرش بوى خوش استعمال کرده است.
12. غسل کسى که در حال مستى خوابیده است.
13. غسل کسى که جایى از بدنش را به بدن میّتى که غسل دادهاند رسانده است.
14. غسل کسى که در موقع گرفتن خورشید و ماه نماز آیات را عمداً نخوانده در صورتى که تمام ماه و خورشید گرفته باشد.
15. غسل کسى که براى تماشاى دار آویخته رفته و آن را دیده باشد. ولى اگر اتفاقاً یا از روى ناچارى نگاهش بیفتد یا مثلاً براى شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحبّ نیست.[2]
👇〰👇〰👇
[1] آیت الله سبحانی
[2] امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)
____________
☘ لینک کانال
@khosravi1253
✅ سوال:
کسی که در اثر ندانستن مساله یا اهمال و سستی، غسل های واجب خود را انجام نداده، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟
🌺☘🌺☘🌺☘🌺
✅ پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر در انجام غسلی اهمال و سستی نموده، باید نمازها و روزه هایش را قضا کند و روزه اش علاوه بر آن، کفاره هم دارد. همچنین اگر در اثر ندانستن مساله، غسل نکرده، باید نمازهایش را قضا نماید و در صورتی که در یاد گرفتن مساله کوتاهی نکرده باشد، روزه هایش فقط قضا دارد، و گرنه بنابر احتیاط واجب، کفاره هم دارد. کسی که اصلا نمی دانسته جنابت چیست و جنب کیست، روزه هایش صحیح است. [1]
✍ آیت الله مکارم:
باید نمازها و روزه های خود را اعاده کند و بنابر احتیاط واجب، کفاره روزه ها را نیز بپردازد، و اگر نتوانست، هر چند «مُد» که می تواند به فقرا اطعام کند و اگر نتواند، باید هشتاد و یک روز روزه بگیرد و اگر نتواند، هر چند روز که می تواند به جا آورد و اگر نتواند، استغفار کند و همین اندازه که در قلب بگوید «استغفرالله» کافی است و واجب نیست بعدا که قدرت پیدا کرد، کفاره بدهد. [2]
✍ آیت الله سیستانی:
نمازها باطل است و روزه اگر غسل جنابت یا حیض یا نفاس را عمدا انجام نداده، باطل است؛ ولی اگر جاهل بوده، باطل نیست. [3]
✍ آیت الله صافی:
باید قضا نماید و نسبت به روزه، کفاره هم به گردن او می آید. [4]
✍ آیت الله سبحانی:
باید نماز و روزه اش را قضا نماید و نسبت به روزه، در صورتی که جاهل مقصر بوده کفاره هم به گردن او می آید. [5]
✍ آیت لله بهجت:
هر غسلی که کرده باشید، هر چند غسل مستحبی، چون قصد وظیفه داشته اید، ممکن است کفایت از غسل جنابت نموده باشد؛ ولی نماز و روزه هایی که یقین دارید بدون هیچ غسلی در حال جنابت به جا آورده اید، باید قضا کنید و کفاره روزه ها را اگر جاهل قاصر بوده و به سوال توجه نداشته اید، ادا کنید، و گرنه کفاره واجب نیست؛ هر چند احوط (احتیاط مستحب) در به جا آوردن آن است. [6].
📚 منابع:
[1]. خامنه ای: استفتاء. [2]. مکارم، توضیح المسائل، با استفاده از م 1402 و استفتا. [3]. سیستانی: استفتا. [4]. صافی: استفتا. [5]. سبحانی،استفتائات، ج1، س 154. [6]. بهجت، استفتائات، ج1، س 763 و استفتا. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
لینک تخصصی رایحه ی احکام
http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53
رایحه ی احکام «تخصصی»
⁉️ #سوال_مسابقه شماره12👇 ✍اگر در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کنیم که در رکعت دوم هستیم یا سو
✅ آخرین مهلت شرکت در #مسابقه👆شماره دوازدهم امشب ساعت 24 میباشد🌺🍃
احکام اتاق خواب(5)
📥سوال:
حکم نزدیکی با وجود ناتوانی از غسل چیست؟
📤 پاسخ:
✍ همه مراجع (غیر از امام):
کسی که نمی تواند غسل کند، ولی قادر به تیمم است، می تواند با همسر خود نزدیکی کند؛ خواه بعد از رسیدن وقت نماز یا قبل از آن. [1]
✍ امام(ره):
پیش از داخل شدن در وقت نماز مانعی ندارد، ولی بعد از داخل شدن در وقت نماز، اگر نزدیکی برای لذت بردن یا امر عقلایی دیگری یا ترس بر جان باشد، اشکال ندارد؛ ولی اگر بدون جهت با همسر خود نزدیکی کند، اشکال دارد. [2]
➖➖➖➖➖➖➖
📥 سوال:
حکم نزدیکی با وجود ناتوانی از غسل و تیمم چیست؟
📤 پاسخ:
✍ همه مراجع:
اگر کسی نمی تواند غسل و تیمم کند، بعد از داخل شدن وقت نماز نباید با همسر خود نزدیکی کند، مگر آن که بترسد به گناه بیفتد.[3]
📚 منابع:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 353؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 347.[2]. امام، توضیح المسائل، م 353 و استفتائات، ج1، غسل جنابت، س 106.[3]. امام، تحریرالوسیله، فصل فی غسل الجنابه، م 3 و العروه الوثقی مع تعلیقات، فصل فی غسل الجنابه، م 8؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 176 و توضیح المسائل، با استفاده از م 359؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 179؛ مکارم: استفتا. »> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
☘ لینک کانال
@khosravi1253
@khosravi1253
✅پرسش
💠جهر و اخفات به چه معنا می باشند؟💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘
✍پاسخ
جهر در نماز به معنای بلند خواندن نماز است به گونه ای که جوهره صدا ظاهر باشد بگونه ای که عادتا اگر کسی در کنار انسان باشد به راحتی صدای انسان را بشنود. و اخفات به معنای آهسته خواندن نماز است به طوری که جوهره صدا ظاهر نباشد.
✳️نکته: واجب است که انسان(مردها)حمد و سوره ی نماز صبح و نمازهای مغرب و عشاء را به صورت جهری و نمازهای ظهر و عصر را به صورت اخفات بخواند.
🔴توجه👇
#زنان میتوانند(یعنی مخیرند) حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند یا آهسته بخوانند ،
✍ولی اگر نامحرم صدایشان را بشنود و موردی باشد که شنواندن صدا به نامحرم حرام باشد، باید آهسته بخوانند ، و اگر عمداً بلند بخوانند ـ بنابر احتیاط واجب ـ نمازشان باطل است.
➖➖➖➖➖➖
توضیح المسائل مراجع : مسئله 992
➖➖➖➖➖➖➖
☘ لینک کانال
@khosravi1253