eitaa logo
رایحه ی احکام «تخصصی»
33.6هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
4.6هزار ویدیو
134 فایل
امام خـمـيـنی ره : راه ماآن روزتمام میشـودکه همه احکام اسـلام جاری شود«صحیفه» پاسخگوی سؤالات👇 eitaa.com/joinchat/2289369820Cd65bd109c2 ارتباط بامدیریت👈 @khosravi11253 تبلیغات ارزان👇 https://eitaa.com/mmmm1253/304 🔰 تبادلات پیام بده @adminita0
مشاهده در ایتا
دانلود
تلاوت قران در ایام استحاضه... پاسخگو @khosravi11253 لینک کانال @khosravi1253
📥 سوال: کسی که در اثر ندانستن مساله یا اهمال و سستی، غسل های واجب خود را انجام نداده، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر در انجام غسلی اهمال و سستی نموده، باید نمازها و روزه هایش را قضا کند و روزه اش علاوه بر آن، کفاره هم دارد. همچنین اگر در اثر ندانستن مساله، غسل نکرده، باید نمازهایش را قضا نماید و در صورتی که در یاد گرفتن مساله کوتاهی نکرده باشد، روزه هایش فقط قضا دارد، و گرنه بنابر احتیاط واجب، کفاره هم دارد. کسی که اصلا نمی دانسته جنابت چیست و جنب کیست، روزه هایش صحیح است. ✍ آیت الله مکارم: باید نمازها و روزه های خود را اعاده کند و بنابر احتیاط واجب، کفاره روزه ها را نیز بپردازد، و اگر نتوانست، هر چند «مُد» که می تواند به فقرا اطعام کند و اگر نتواند، باید هشتاد و یک روز روزه بگیرد و اگر نتواند، هر چند روز که می تواند به جا آورد و اگر نتواند، استغفار کند و همین اندازه که در قلب بگوید «استغفرالله» کافی است و واجب نیست بعدا که قدرت پیدا کرد، کفاره بدهد. ✍ آیت الله سیستانی: نمازها باطل است و روزه اگر غسل جنابت یا حیض یا نفاس را عمدا انجام نداده، باطل است؛ ولی اگر جاهل بوده، باطل نیست. ✍ آیت الله صافی: باید قضا نماید و نسبت به روزه، کفاره هم به گردن او می آید. ✍ آیت الله سبحانی: باید نماز و روزه اش را قضا نماید و نسبت به روزه، در صورتی که جاهل مقصر بوده کفاره هم به گردن او می آید. ✍ آیت لله بهجت: هر غسلی که کرده باشید، هر چند غسل مستحبی، چون قصد وظیفه داشته اید، ممکن است کفایت از غسل جنابت نموده باشد؛ ولی نماز و روزه هایی که یقین دارید بدون هیچ غسلی در حال جنابت به جا آورده اید، باید قضا کنید و کفاره روزه ها را اگر جاهل قاصر بوده و به سوال توجه نداشته اید، ادا کنید، و گرنه کفاره واجب نیست؛ هر چند احوط (احتیاط مستحب) در به جا آوردن آن است. 📚 منابع: [1]خامنه ای: استفتاء [2]مکارم، توضیح المسائل، با استفاده از م 1402 و استفتاء [3]سیستانی: استفتاء [4] صافی: استفتاء [5]سبحانی،‌ استفتائات، ج1، س 154 [6]بهجت، استفتائات، ج1، س 763 و استفتاء »> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. پاسخگو @khosravi11253 لینک کانال @khosravi1253
◀️ و ❓ سوال: آیا مسح میت انسان، سبب بطلان وضو می شود؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌺 آیات عظام: سیستانی، وحید، تبریزی و خویی: باطل کننده نیست. 🌺 آیات عظام: صافی، بهجت، فاضل و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، باطل کننده است. 🌺 آیت الله زنجانی: بنابر احتیاط وضو باطل است. 🌺‌ بقیه مراجع: باطل کننده است. —---------------- ✅ منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 323؛ منهاج الصالحین، وضو، قبل م 157؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الطهاره، م 310. ===================== ◀️ پاسخگو @khosravi11253 لینک کانال @khosravi1253
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ_ احکام مسافر_ شرایط ولوازم آن چیست؟کلیک🖕 کنید... لینک @khosravi1253 نشردهنده احکام الهی باشید.
🍃🌸 رعایت ترتیب هنگام غسل 🍃 🍃 ======================= ❓ سوال: آیا در غسل مراعات ترتیب میان اجزاء سه گانه ( و ، و ) لازم است؟ 🌸 پاسخ: 👇👇 🌸 آیات عظام: امام، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی: ترتیب اجزاء سه گانه لازم است. 🌸 آیات عظام: رهبری، وحید، صافی و نوری: ابتدا سر و گردن؛ سپس بنابر احتیاط واجب ابتدا سمت راست و بعد از آن سمت چپ شسته شود. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب ابتدا سر و گردن؛ سپس مابقی بدن که در این قسمت رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست. 🌸 آیات عظام: زنجانی، تبریزی و خویی: ابتدا سر و گردن؛ سپس ما بقی بدن، که در این قسمت، رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست. 🌸 آیت الله مکارم: مطلقا ترتیب لازم نیست؛ بلکه مستحب است. —------- 🍃🌸 منبع: 👇👇 امام: تحریرالوسیله، غسل، واجبات، سوم، بعد م 4؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 191؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، فی الاغسال، فصل فی کیفیه الغسل، الاولی؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، غسل، الفصل الرابع، واجبات غسل، اولاهما، الترتیب؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، غسل، م 190؛ بهجت: وسیله النجاه، الغسل، م 202؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، ص 274 و 361. ========================== 🍃 رسانه تخصصی رایحه ی احکام 🌸 @khosravi1253
💠سوال: آيا خانمى که شغل آرايشگرى دارد، مى‌تواند خانم‌هايى را آرايش کند که مى‌داند به نامحرم نشان مى‌دهند؟ ✅جواب: اگر آرايشگر مى‌داند كه كار او در جهت حرام بهره‌بردارى مى‌شود، جايز نيست چنين آرايشى را انجام دهد. منبع:کانال استفتائات رهبر 🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍂🍃 لینک @khosravi1253
✅حکم آرایشگری بانوان با علم به حضورشان در دید نامحرم👇 طبق نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی👇 ✅پرسش : اگر آرایشگر بانوان، خانمی را آرایش کند و او خود را در محافل نامحرم ظاهر کند، آیا آرایشگر مرتکب گناه می شود؟ درآمد به دست آمده از این طریق چه حکمی دارد؟ ✍پاسخ : شما مسئولیتی ندارید و درآمدتان اشکالی ندارد و حلال است؛ ولی بهتر است که قبول نکنید و نیز سزاوار است با زبان خوب اگر احتمال تاثیر می دهید امر به معروفو نهی از منکر کنید. ➖➖➖➖➖➖➖ لینک کانال رایحه ی احکام @khosravi1253
🌀💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀💠 ❓سؤال 👇 آیا در زمان حیض میشود عقد موقت را فسخ کرد؟ مقلد مقام معظم رهبری ✅پاسخ 👇 ازدواج موقت طلاق ندارد، و رها شدن زن به این است که مدتش تمام شود، یا مرد مدت را به او ببخشد، مثلاً بگوید: مدت را به تو بخشیدم، و شاهد گرفتن و پاک بودن زن از حیض لازم نیست. ➖➖➖➖➖ 👉@khosravi1253 🌹 ➖➖➖➖➖
🍃🌺 و ۰_بین_دو _وطن ❓ سوال: کسی که دارای 2 وطن بوده و فاصله بین آنها 30 است، حکم نماز و روزه اش ما بین این دو وطن چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌺 امام خامنه ای: در فرض سوال نماز تمام و روزه صحیح است. [1] 🌺 آیت الله مکارم: در بین راه نمازش است مگر اینکه شرایط را پیدا کند که نماز و روزه اش در و بین راه تمام خواهد بود و در يکي از اين چهار حالت، کثير السفر مي شود: 1⃣ در مدت زمان يک ماه، (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند. 2⃣ در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند. 3⃣ در دو ماه و بيشتر، حداقل سه روز در (يا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند. 4⃣ در مدت حداقل دو ماه و کمتر از ، حداقل سه روز در هفته در جايي بماند. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: نماز بین دو وطن تمام است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: نماز تمام است مگر قصدش این باشد که بعد از طی حداقل بیست کیلومتر بدون ورود به وطن بعدی دوباره به همان وطنی که از آنجا حرکت کرده برگردد. [4] 🌺 آیت الله وحید: اگر شخصی دو وطن دارد یعنی شش ماه از سال تا آخرِ عمرش در یک شهر است و شش ماه از سال تا آخرِ عمرش در شهر دیگر و فاصله ی این دو شهر سی کیلومتر است وقتی از این شهر به آن شهر می رود نمازش تمام است و لطمه ای به روزه اش نمیزند. [5] --------------------------------------------- 🍃 پی نوشت:👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: f05BqNspsJE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9702300164. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 735211. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 53338. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. --------------------------------------- ◀️ پاسخگو @khosravi11253 لینک کانال @khosravi1253 معرف کانال باشید.
باور غلط در مورد غسل ... لینک کانال پاسخگو @khosravi11253 لینک کانال @khosravi1253
✅ پرسش وپاسخ سلام ما در شیراز هستیم و در مسجدی که برای نماز می‌رویم سؤالاتی پیش میاد زمین فعلی را که در آن ساختمان را بنا کرده اند، روز اول به عنوان حسینیه خریده اند ولی بخاطر کمبود منابع مالی شخصی آمد و گفت من پول دارم و می‌خواهم مسجد بسازم « درصورتیکه زمین به عنوان حسینیه از قبل خریده شده بود ولی هنوز شروع به کار نکرده بودند برای ساخت و ساز» این شخص را به گونه ای راضی کردند تا پول خود را اینجا خرج کند یعنی خودش میخواست جایی دیگر در شیراز مسجد بسازد خلاصه این شخص پول کامل زمین که به عنوان حسینیه خریده شده بود را هم داد و همچنین بنا را تکمیل کرد حال طبقهٔ همکف را مسجد و طبقهٔ بالا را حسینیه نام گذاری کرده اند و قسمتی از داخل مسجد را هم ( قسمتی کوچک) حسینیه کرده‌اند حال با توجه به اینکه این زمین روز اول به عنوان حسینیه خریده شده بود این مکان حسینیه است يا مسجد؟؟؟ چندین جا سوال کردم گفتند چون به نیت حسینیه خریده شده، حتی اگر صیغهٔ مسجد را هم جاری کنید بازهم حکم حسینیه را دارد 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 ✅ پاسخ ✍ سلام وادب، اگر کسی که ان مکان را به نیت وقف حسینیه قرار داده باشد و به عبارت دیگر بگوید این مکان را وقف کردم به عنوان حسینیه، انگاه دیگر صیغه مسجد اعتبار ندارد، و انجا حسینیه محسوب میشود. ➖➖➖➖➖➖➖ لینک کانال @khosravi1253 ایدی ارسال سوالات @khosravi11253
مقصود از سال خمسی.... لینک کانال @khosravi1253