❇️ اموال مسروقه در کودکى
◆◆◇◆◆◆◆◇◆◆◇◆◆
┘◄ سوال : من در كودكى و نوجوانى از چند جا دزدى كردهام (از خانه، بستگان یا مغازه و...) ولى حالا كه مىخواهم جبران كنم، نمىدانم چكار كنم؟ چون خجالت مىكشم كه بگویم دزدى كردهام. آیا مىتوانم از طرف آنها صدقه بدهم؟
✅✅پاسخ:
اگر صاحبان اموال مسروقه، حتى ورثه آنها مشخص و موجود باشند، نسبت به آنها ضامن هستید و به هر شكل مىتوانید عین آنها و اگر عین تلف شده قیمت آنها را به صاحبانش برگردانید و یا داخل اموال آنها بکنید، و لازم نیست آنها مطلع شوند كه این اموال از آنها به سرقت رفته است.
◀️ اما اگر به صاحبان آن دسترسى ندارید مىتوانید به نیت صاحبانش بنابر احتیاط واجب با اذن حاکم شرعى به فقرا صدقه دهید.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
استفتائات مقام معظم رهبری
http://www.leader.ir/tree/print.php?catid=49&nodeid=n9231
#احکام_حق_الناس_دزدی_کودکی
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
نگاه کردن به عکس های برهنه غیر مسلمان...
نظر 10 تن از مراجع
لینک @khosravi1253
🕗زمان تعیین شده برای نماز در ادارات🏢
✅ سوال:
🚦 آیا اقامه نماز جماعت در ادارات مجاز است و در صورت جواز، مدت زمان آن چقدر است⁉
🔹پاسخ:
با توجه به اهمیت خاص نمازهای یومیه، تأکید زیاد بر اقامه نماز اول وقت و با توجه به فضیلت بسیار زیاد نماز جماعت، شایسته است کارمندان ترتیبی دهند که بتوانند در خلال ساعات کار اداری، نماز واجب را به صورت جماعت در اول وقت و در کمترین زمان (حدودا 20 دقیقه و بیش از آن اجازه داده نشده) بخوانند؛ ولی باید به گونه ای مقدمات این کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت، بهانه و وسیله ای برای تأخیر انداختن کارهای مراجعه کنندگان نشود. البته در فاصله بین دو نماز جماعت می توانند نماز نافله یا نماز دیگر هم بخوانند و اشکال ندارد. [1]
🔺نکته🔰
بنابر آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز، مصوب هیئت وزیران، تمام دستگاه های اداری در سراسر کشور به منظور ادای فریضه نماز، موظف اند حداکثر مدت 20 دقیقه زمان جهت اقامه نماز اختصاص دهند. [2]
--------------
📚 پی نوشت:
[1]. خامنه ای، استفتائات جدید، پایگاه اطلاع رسانی Khamenei ir، مبحث نماز جماعت.
[2]. ماده 3 آیین نامه، مورخ 75/12/1.و
#احکام_نماز
#نمازجماعت
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 @khosravi1253
▬📝@khosravi1253
💬سوال
من يکمي چسب به دستم ريخته اندازه نوک سوزن، هر کاري ميکنم پاک نميشه، چيکار کنم براي وضو؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
هرگاه در اعضای وضو، چیزی چسبیده باشد مانند رنگ، قیر، چسب و... که برداشتن آن ممکن نیست یا سختی فوق العاده دارد، وظیفه مکلّف تیمّم است مگر آنکه آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت، باید هم وضو بگیرد و هم تیمّم نماید و در هنگام وضو در صورت امكان، بنابر احتیاط واجب مانند وضوی جبیره، بر مانع مسح نماید ولی اگر مانع تنها در قسمتی از کف دست یا باطن انگشتان باشد و در پشت دستها و پیشانی مانع نباشد طوری که با قسمت باقیمانده بدون مانع بتواند مسح را انجام دهد، تیمّم کافی است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#احکام_وضو
📖منبع: مرکز ملی پاسخگویی ➖➖➖➖➖➖➖➖
لینک کانال
https://eitaa.com/khosravi1253
لطفا نشردهنده احکام باشید…
◀️ #نبود_غسال_همجنس یا #محرم برای #میت
🔴 سوال: اگر برای #غسل_میت، همجنس یا محرمی نباشد مثلا در کشورهای خارجی، تکلیف غسل میت چیست؟
🔴 پاسخ: 🔻🔻
🔴 امام خامنه ای: در صورتى كه غسل دهنده همجنس حتى از اهل كتاب نباشد، غسل ساقط مى شود. [1]
🔴 آیت الله مکارم: در فرض سوال میت را از روی لباس غسل دهند. [2]
🔴 آیت الله شبیری زنجانی: درصورتی که غسل از روی لباس، مستلزم لمس یا نظر حرام نمی شود، بنا براحتیاط غسل داده شود و گرنه غسل ساقط است. [3]
🔴 آیت الله وحید: غسل دادن مرد زن را و زن مرد را جايز نيست و باطل است ولى زن مى تواند شوهر خود را غسل بدهد و شوهر هم مى تواند زن خود را غسل بدهد، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه زن شوهر خود و شوهر زن خود را غسل ندهد. مرد مى تواند دختر بچّه اى را كه مميّزه نشده غسل دهد و زن هم مى تواند پسر بچّه اى را كه مميّز نشده غسل دهد، هر چند احتياط مؤكّد آن است كه پسر بچّه و دختر بچّه اى كه بيش از سه سال دارند، اوّلى را مرد و دومى را زن غسل بدهد. اگر براى غسل دادن ميّتى كه مرد است مرد پيدا نشود، زنانى كه با او نسبت دارند و محرمند ـ مثل مادر و خواهر و عمّه و خاله ـ يا به واسطه ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند، مى توانند او را غسل بدهند و نيز اگر براى غسل ميّت زن، زن ديگرى نباشد، مردهايى كه با او نسبت دارند و محرمند يا به واسطه ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند، مى توانند او را غسل دهند و بنابر احتياط واجب در صورت وجود مماثل نوبت به محرم نمى رسد و غسل دادن از زير لباس واجب نيست، هر چند احوط است ولى بايد به عورت نظر نكند و بنابر احتياط عورت را بپوشاند. اگر ميّت و كسى كه او را غسل مى دهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند، جايز است كه غير از عورت جاهاى ديگر ميّت برهنه باشد. [4]
آیت الله فاضل: اگر میت زن باشد و زن مسلمان پیدا نشود که او را غسل بدهد و محارم او هم نباشد، از زن های کافر اهل کتاب کمک بگیرند اگر اهل کتاب نباشند از سایر زن های اهل کتاب کمک بگیرند به این صورت که روش غسل دادن را به زن کافر یاد بدهد و مرد مسلمان نیت غسل کند و از پشت پرده زن کافر میت زن مسلمان را غسل بدهد و احتیاط آن است که زن کافر را هم بگوید نیت غسل دادن کند. اگر زن کافر هم برای غسل دادن پیدا نشود غسل میّت ساقط می شود لیکن احتیاط مستحب است که مردها از روی لباس و پوشش زن میت او را سه مرتبه غسل بدهند طوری که به بدن او نگاه نکنند. اگر بدون نگاه کردن ممکن نشود غسل ندهند و بدون غسل دفن کنند. همین طور است درجایی که مرد مسلمان بمیرد و هم جنس مسلمان یا محارم او از بین زنها برای غسل دادن پیدا نشود، به ترتیبی که در میت زن مسلمان گفته شد عمل شود. [5]
—------------—
◀️ پی نوشت:⬇️⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: BUoMk8MuKR8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509200038.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36269.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ کد استفتا: 26548.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502815.
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
◀️رسانه تخصصی رایحه ی احکام
🆔 @khosravi1253
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍂
امام صادق عليه السّلام فرمودند:
قال ابو عبدالله عليه السّلام : من اَقَرَّ بالائمةِ مِن آبائي وَ وُلدي و جَحَدَ المَهديّ من وُلدي كان كمن اقرّ بجميع الانبيا و جحد محمداً - صلّي الله عليه و آله - نبوته.
هر كس به امامت ائمه هدي از پدران و فرزندانم اقرار كند ولي فرزندم مهدي را انكار نمايد، مانند كسي است كه به نبوت تمامي پيامبران اقرار كند اما نبوت محمد - صلّي الله عليه و آله - را انكار نمايد.
بحار الانوار، ج 51، ص 145
➖➖➖➖➖➖➖➖
درمسجد مقدس وباصفای جمکران هستم دعا گوی همه عزیزان....🌹🌹
🍀🌼🍀🌼🍀🌼🍀🌼🍀🌼🍀🌼🍀🌼
❓سوال👇
اگر خانمي در بين نماز متوجه شود كه موهاي او از چادر بيرون آمده، تكليفش چيست؟ اگر بعد از نماز بفهمد، آيا درست است؟
🔵پاسخ👇
♻️مراجع (به جز بهجت، تبريزى و وحيد ):
اگر در بين نماز بفهمد، بايد آن را بلافاصله بپوشاند و نمازش صحيح است ؛ به شرط آنكه پوشاندن زياد طول نكشد. اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحيح است.
✅آيات عظام بهجت و وحيد:
اگر در بين نماز بفهمد، بايد آن را بلافاصله بپوشاند و بنابر احتياط واجب نماز را تمام كند و دوباره بخواند. و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحيح است.
✅آيت اللَّه تبريزى:
اگر در بين نماز بفهمد، نمازش باطل است و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحيح است.
➖➖➖➖➖
🚺کانال رایحه ی احکام🚺
https://eitaa.com/khosravi1253
⚠️سفر در نماز، تأثیراتی دارد❗️
1⃣نمازهای چهار رکعتی در سفر، دو رکعت میشود.
2⃣هشت رکعت نافله ظهر و هشت رکعت نافله عصر در سفر نباید خوانده شود.
3⃣ اگر در سفر نماز چهار رکعتی قضا گردد، لازم است قضای آن، دو رکعتی خوانده شود، اگر چه انسان بخواهد آنرا در وطن بخواند.
❓آیا کسی که قصد نموده ده روز یا بیشتر، در شهری بماند میتواند نافله ظهر و عصر را بخواند؟
❌پاسخ: بله میتواند، چنین شخصی از این جهت در حکم متوطّن است.
❓آیا نافله عشا را در سفر میتوان خواند؟
❗️پاسخ: انجام آن، رجاءاً (به امید قبول شدن) اشکال ندارد.
📒فقه و زندگی شماره 407
#احکام_نماز
#احکام_مسافر
➖➖➖➖
کانال تخصصی رایحه ی احکام
@khosravi1253
✍ @khosravi1253
﷽ #احکام
❓پرسش
سلام اگه نامحرمی رودوست داشته باشی و پروفایلش روفقط چک کنی ایا گناه داره ؟ مرجع رهبر
اصلا دوست داشتن نامحرم گناه داره ؟
🍀پاسخ
سلام علیکم
اگر به هر دلیل مفسده داشته باشد جایز نیست. صرف دوست داشتن نامحرم اگر فقط خطور ذهنی باشد بروز خارجی نداشته باشد ومفسده نداشته باشد اشکال ندارد درغیر این صورت جایز نیست
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال رایحه ی احکام
👇
☑️ @khosravi1253
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
📥 سوال:
آیا برداشتن ابرو برای مردان جایز است؟
📤 پاسخ:
برداشتن ابرو به خودی خود اشکال شرعی ندارد، مگر اینکه مفسده انگیز بوده یا مصداق تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا موجب ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید.
👈ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
✍ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظلّه):
اگر تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا مفسده انگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید جایز نیست.
✍ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظلّه):
فی نفسه مانعی ندارد [2].
✍ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله):
جایز نیست مردان خود را شبیه زنان کنند، ولی اصلاح جزیی و مرتب کردن بعضی از قسمتها که منظره خوشایندی ندارد، اشکالی ندارد.
📚 منابع:
[1]. استفتاء از دفاتر آیات خامنهای و مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. [2]. سایت استفتائات آیت الله سیستانی، سوال3
➖➖➖➖➖➖
کانال رایحه احکام👇👇
https://eitaa.com/khosravi1253
▬📝 @khosravi1253
💬سوال
1. با لباس نجس وضو گرفتن اشکال دارد يا نه مثلا با لباس نجس وضو بگيريم سپس لباس را عوض کرده و با لباس تميز نماز بخوانيم صحيح است؟؟
2. آيا دروضوبايدبادست راست صورت روشست؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
1- وضو گرفتن با لباس نجس باعث باطل شدن وضو نمی شود ولی باید برای نماز خود لباس یا بدن خود که نجس است را عوض کند .
2- در وضو شستن صورت با هر کدام از دستها باشد اشکال ندارد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#احکام_وضو
📖منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی
➖➖➖➖➖➖➖➖
رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
➖➖➖➖➖➖
لطفا نشردهنده احکام باشید…🌹
@khosravi1253
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷
🔷 گریه وبی قراری کودک و نماز مادر 🔷
🔷 #گریه_کودک
🔷 #نماز_مادر
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔷 سوال: مادری که به علت بی قراری فرزندش نتوانسته تا آخر وقت نماز بخواند و امکان جدا شدن از وی برایش فراهم نیست، چگونه نماز بخواند؟
🔷 پاسخ: ⬇️⬇️
🔹 آیت الله مکارم: در فرض سوال در حالی که کودک را در #آغوش دارد، نماز بخواند و در حال #رکوع و #سجده، کودک را بر زمین بگذارد؛ البته در حال نماز خواندن باید به نحوی عمل کند که صورت نماز بهم نخورد. [1]
🔹 آیت الله شبیری زنجانی: می تواند #بچه را در حال نماز در آغوش بگیرد و امثال این امور مجوز ترک نماز نیست. [2]
🔹 آیت الله وحید: هر شخصی می تواند بچه اش را در آغوش بگیرد و #نمازش را بخواند. [3]
🔹 آیت الله فاضل: اگر بچه روی زمین نمی شیند و کسی دیگر هم برای #نگهداری بچه نباشد و راه دیگری نباشد، باید در وقت نماز بچه را در بغل بگیرد و نماز را بخواند و در وقت سجده نیز هر طوری که می تواند بچه را یک لحظه زمین بگذارد و سجده را بجا بیاورد. ترک نماز برای نگذاشتن بچه نیز عمدا حرام و گناه است، هرطوری که بتواند باید نماز را بخواند. [4]
================
🔷 پی نوشت: ⬇️⬇️
[1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509200038.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36269.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ کد استفتا: 26548.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502816.
===============
🔷 رسانه تخصصی رایحه ی احکام
🔷 @khosravi1253
👌لطف نشردهنده احکام باشیم،در حدامکان یک مسئله از کانال همراه بالینک به دیگران ارسال کنیم🌹🌹
▬📝
💬سوال
حق الناس رو باید از سن تکلیف به بعد حساب کنیم یا قبل از سن تکلیفم اگه باشه حسابه؟
ـــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
هر حق الناسی برعهده داشته باشید باید به دست صاحبش برسانید و هر چند زمان غیر بالغ بودن برعهده انسان بوده و اگر حق مالی است: اگر مثلی است(یعنی الان مثل آن یافت می شود) مثل آن را تهیه و به آنها ولو به صورت غیر مستقیم و با واسطه ای که شناخته نشوید برگردانید و اگر قیمی است (یعنی الان مثل آن یافت نمی شود) قیمت آن را و اگر وجه نقد بوده با محاسبه ارزش به روز آن به آنها بر گردانید و لازم نیست به آنها اصل قضیه گفته شود بلکه اگر غیر مستقیم و با واسطه هم به دست صاحبان آن و در صورت فوت به دست ورثه آنها برسد و یا از آنها یا ورثه آنها هر چند با واسطه حلالیت و ابراء ذمه بگیرید نیز کافی است واگر دسترسی به صاحبش ندارد یا نمی شناسد بااجاره مرجع تقلید به فقیر بدهد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#احکام_حق_الناس
استفتاءات جديد (مكارم)، ج3، ص: 624
📖منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی
➖➖➖➖➖➖➖
لینک کانال رایحه ی
https://eitaa.com/khosravi1253
لطفا نشردهنده احکام باشید…
اینکه میگویند انسان باید به اوج لذت برسد ودرهمون حین جنب شود وباید غسل جنابت بکند یعنی چی؟میشه توضیح بدید؟
➖➖➖➖➖➖
لینک رایحه ی احکام @khosravi1253
👩 وظایف زن در خانه 🏠
✅ سوال:
🚦شوهرم به من دستور می دهد باید کارهای خانه را انجام بدهی و باید غذایش سر وقت حاضر باشد و لباسش اتو باشد آیا از نظر شرعی انجام این کارها بر زن واجب است؟⁉
🔹پاسخ:
🖋همه مراجع: خیر مرد حقّ ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور كند.
🖋ایت الله مظاهری: چون عقد ازدواج معمولاً مبنى بر خانه دارى زن و بچه دارى و شيردادن او انجام میگيرد، بنابراين خانه دارى و بچه دارى و شيردادن مطابق معمول به عهده زن میباشد، مگر اينكه در ضمن عقد شرط كند كه چنين وظيفه اى نداشته باشد يا حق الزحمة خود را در برابر اين كارها بگيرد.
----------
📚 منبع: مسأله 2414 رساله 12 مرجع
#احکام_زناشویی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال تخصصی رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
♨️ سوال:
🔰 سلام ببخشید.عده ازدواج چه جوري هست؟
✍️پاسخ
سلام. بعداز اینکه طلاق با رعایت تمام شرایط شرعی انجام شود بعداز طلاق زن باید عده نگه دارد که مدت آن سه بار دیدن خون حیض است. با شروع حیض سوم عده تمام میشود واگر ازدواج موقت باشد بعداز تمام شدن یا بخشیدن مدت توسط مرد،زن باید عده نگه دارد که طبق نظر مشهور مدت آن دو بار دیدن خون حیض است با تمام شدن حیض دوم عده تمام میشود
🌹🌹🌹🌹🌹
🌷کانال رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
آیا به سبب خجالت از دیگران میتوان به جای غسل جنابت،تیمم کرد؟
لینک
@khosravi1253
✳️ اجبار پدر به ازدواج دختر رشیده ✳️
✳️ #اجبار_پدر
✳️ #ازدواج_دختر
.................................
❓ سوال: آیا پدر می تواند #دختر_بالغه رشیده را #مجبور به #ازدواج نماید؟
✅ پاسخ: ⬇️⬇️
✳️ امام خامنه ای: در فرض سؤال باطل است. [1]
✳️ آیت الله مکارم: اجبار برخلاف شرع است، و باید از آن پرهیز کرد، مگر این که زوج و زوجه هر دو بدون اجبار رضایت دهند. بنابراین چنانچه در هنگام عقد نیز دختر راضی به ازدواج نشده، عقد باطل است. اگر بعد از عقد #راضی شده اند، احتياط واجب آن است كه #صيغه_عقد را دوباره بخوانند. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: اگر ازدواج به مصلحت او نباشد كه معمولا هم در صورت اجبار چنين است عقد #باطل است واگر به مصلحت او باشد هم محل اشكال است بايد طلاق داده شود. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر خلاف مصلحت دختر باشد صحیح نیست. [4]
✳️ آیت الله وحید: باید با کسی إزدواج نماید که هر دو راضی باشند. [5]
✳️ آیت الله فاضل: حرام است و عقد باطل است، و پدر حق ندارد دختر را به اجبار شوهر بدهد. اگر دختر بعد از عقد به هر دلیلی راضی شود عقدش صحیح است و اگر هیچ وقت راضی نشود عقد باطل است. [6]
—------------—
✅ پی نوشت: ⬇️⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nXKC1dtzasc.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100095.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709113.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50740.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613824.
................................
◀️ لینک کانال رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
🆔
♨️ سوال:
🔰 سلام،عذر میخوام ببخشید.عده ازدواج چه جوري هست؟
✍️پاسخ
سلام. بعداز اینکه طلاق با رعایت تمام شرایط شرعی انجام شود بعداز طلاق زن باید عده نگه دارد که مدت آن سه بار دیدن خون حیض است. با شروع حیض سوم عده تمام میشود واگر ازدواج موقت باشد بعداز تمام شدن یا بخشیدن مدت توسط مرد،زن باید عده نگه دارد که طبق نظر مشهور مدت آن دو بار دیدن خون حیض است با تمام شدن حیض دوم عده تمام میشود
🌹🌹🌹🌹🌹
🌷کانال رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
📤 سوال:
شوهر من اسپرم ندارد؛ ما برای داشتن بچه باید از اسپرم اهدایی استفاده کنیم؛ آیا این کار جایز است؟
📤پاسخ:
از نظر اکثریت مراجع عظام استفاده از اسپرم اهدایی حرام می باشد، و برخی برای آن راه حل قرار داده اند؛ اما آیت الله خامنه ای (مدظله)، می گویند: استفاده از اسپرم اهدایی اشکالی ندارد، به شرط اینکه از مقدمات حرام؛ مانند نگاه، لمس حرام و غیر آن ها اجتناب شود، ولی به هر حال در صورتى که با این روش کودکى به دنیا بیاید، ملحق به شوهر آن زن نمىشود، بلکه پدر او، صاحب نطفه و مادرش زنى است که صاحب رحم و تخمک است.
✍ آیت الله خامنه ای:
استفاده از اسپرم اهدایی اشکالی ندارد، به شرط اینکه از مقدمات حرام؛ مانند نگاه، لمس حرام و غیر آن ها اجتناب شود.
✍ آیات سیستانی، صافی، مکارم شیرازی، نوری همدانی:
استفاده از اسپرم اهدایی جایز نیست.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
برای استفاده از نطفۀ مرد بیگانه تنها راه حل این است، که مرد موقّتا همسر خود را طلاق دهد و آن زن پس از عدّه به عقد موقّت مرد مورد نظر درآید (هر چند اصلا همدیگر را نبینند) سپس نطفۀ آن مرد را برداشته و در زمان عقد با تخمک زن ترکیب کنند و پس از بخشش باقیماندۀ مدّت عقد موقّت و تجدید عقد دایم با شوهر سابق، نطفۀ ترکیب شده را در رحم او بکارند. فرزندی که متولّد میشود بر آن مرد و زن محرم است، ولی تنها از آن زن و صاحب نطفه ارث میبرد.
📚منابع
استفتا از دفاتر آیات خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
🍂➖➖➖➖➖➖➖🍃
رایحه ی احکام«تخصصی»
https://eitaa.com/khosravi1253