🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌺 احکام مناسبتی عید قربان 🌺
🌺 #نماز_عید_قربان
=================
✅ س۱. آیا نماز عید قربان واجب است؟
✳️ ج. در عصر حاضر نماز عید قربان واجب نیست، بلکه مستحب است.
🌺 #تقسیم_گوشت_قربانی
✅ س۲. آیا گوشت گوسفندی که روز عید قربان در خانه قربانی شده است را تماماً باید بین مردم نیازمند پخش شود؟
✳️ ج. فی نفسه لازم نیست.
🌺 #فروش_کلّه و #پاچه_ی_گوسفند_قربانی برای #فقرا
✅ س۳. با کمک مردم گوسفندانی برای قربانی عید قربان خریداری و قربانی شد. آیا می توان بعضی از اعضای آنها مثل کله و پاچه و #جگر را به هر دلیلی فروخت و تبدیل به گوشت نمود تا گوشت به مصرف فقرا برسد؟
✳️ ج. با اجازه صاحبان پول اشکالی ندارد.
✅ #مراسم_عروسی در روز عید قربان
✅ س۴. برگزاری مراسم عروسی در روز عید قربان اشکال دارد؟
✳️ ج. اشکال ندارد.
#ازدواج_در_شب_عید_قربان
✅ س۵. آیا ازدواج در شب عید قربان #کراهت دارد؟
✳️ ج. برگزاری مراسم کراهت ندارد.
#روزه_ی_قضا_در_عید_قربان
✅ س۶. من نمی دانستم که در روز عید قربان روزه گرفتن جایز نیست؛ به خاطر همین قضای روزه ای که داشتم در آن روز گرفتم، تکلیفم چیست؟
✳️ ج. روزه ی عید قربان #حرام و #باطل است؛ و قضای روزه حساب نمی شود؛ و باید مجدداً قضای آن را بجا آورید.
#توالی_روزه_های_کفاره_ی_عمد و عید قربان
✅ س۷. بنده در ماه رمضان روزه را با کار حرام باطل کرده ام و در حال حاضر که به گرفتن قضای آن پرداخته ام به عید قربان رسیده ام و روز عید را روزه نگرفته ام، حکم روزه های ۳۱ روزه ی بنده که بین آن #فاصله افتاده چیست؟
✳️ ج. باید برای ۳۱ روز روزه متوالی که برای کفاره می گیرند، روزی شروع کنند که در بین ۳۱ روز به روزه ی حرام نرسد، و إلاّ توالی بهم می خورد؛ و باید از اول، دوباره شروع کنند، مگر این که موقع شروع تا فرا رسیدن عید قربان، #غافل باشند.
🌸 #شراکت_چند_نفر_در_گوسفند_قربانی
✅ س۸. در عید قربان با یک قربانی حداکثر چند نفر می تواند شریک بشوند؟
✳️ ج. در قربانی مستحبی محدود به تعداد خاصی نیست.
===========
◀️ سایت آیت الله خامنه ای http://www.leader.ir
▶️ کانال پرسش وپاسخ احکام روز
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
عضویت👇👇
https://eitaa.com/khosravi1253
❤️🍃❤️🍃❤️🍃❤️🍃❤️🍃❤️
⁉️عده طلاق⁉️
1⃣ اگر در عده طلاق به خاطر جهل مسئله با کسی عقد بخونه و نزدیکی هم داشتن الان تکلیف زن برای ازدواج با فرد سومی چیست ایا باید عده وطی شبهه نگهدارد ؟ یا با سپری شدن عده طلاق می تواند ازدواج کند؟
2⃣عده وطی شبهه از زمان اخرین وطی است یا از زمانی که به حکم مسئله آگاه شده ؟
✅پاسخ:
🖊آیت الله خامنه ای: ۱_باید بعد از اتمام عده طلاق، عده وطی به شبهه نیز نگه دارد.
۲_ مبدأ عده وطی به شبهه بعد از آخرين وطی است و احتیاط از وقت رفع شبهه مى باشد.
🖊آیت الله مکارم : اولا: هرگاه زني را که در عده ديگري است براي خود عقد کند: 1- اگر يکي از مرد يا زن، بداند زن در عده است و بداند عقد کردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدي مي شود، خواه نزديکي کرده باشد يا نه. 2- اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود. اگر عقد را فردي به وکالت از آن ها خوانده باشد نه خودشان، در هيچ يک از دو صورت، حرام ابدي حاصل نمي شود و پس از عده مي توانند ازدواج کنند. ثانیا: در صورت دخول باید عده وطی به شبهه نگه دارد و عده وطی به شبهه همان عده طلاق می باشد البته مبدأ عدّه وطى به شبهه از زمان آخرین نزدیکی است.
🖊آیت الله سیستانی: ١_بايد عده وطى شبهه پس از انتهاى عده طلاق بگذرد.
٢_به احتياط واجب از وقت علم به مساله شروع مى شود.
🖊آیت الله شبیری: 1_در فرض سوال، پس از سپری شدن عده طلاق، باید عده وطی به شبهه هم نگهدارد و پس از پایان هردو، می تواند با دیگری ازدواج کند.
2_از زمان آخرین نزدیکی.
🖊آیت الله فاضل: ۱_اگر زن در عده طلاق با مرد دیگری عقد بخواند و بعد از عقد نزدیکی کند و دخول صورت بگیرد، عقد شان باطلاست و بامردی که در عده عقد خوانده برای همیشه حرام می شود و چون مسئله را نمی دانسته، نزدیکی کردن آن ها وطی به شبهه حساب می شود و اگر زن بخواهد بامرد سومی ازدواج کند باید بعد از آگاه شدن از مسئله باید عده وطی به شبهه که همان عده طلاق است نگهدارد یعنی سه حیض باید صبر کند و بعد از دیدن حیض سوم عده اش تمام می شود، بعد از آن میتواند با مرد سوم ازدواج کند.
2_به نظر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) ابتدای عده ی وطی به شبهه از زمانی است که به حکم مسئله آگاه شده است. (تفصیل الشریعه، کتاب الطلاق و المواریث، ص 189 و 190)
📚استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
#احکام_طلاق
#نگهداشتن_عده
#عده
➖➖➖➖➖➖
کانال تخصصی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
👶🏻سقط جنین👶🏻
⁉️سوال: پدر و مادري که براي سقط جنين به پزشک مراجعه مي کنند حکم مباشر سقط را دارند و ديه بر انها واجبه يا فقط کار حرامي انجام دادند؟
✍پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای : اگر بهگونهاى عمل کنند که آن عمل به آنها مستند شود ديه بر عهده آنهاست و اگر به آنها مستند نباشد، ديه بر عهده مباشر است هر چند آنها کار حرامى انجام دادهاند.
📝آيت الله وحيد خراساني : مباشر به سقط کسي است که عمل سقط را انجام مي دهد ولي مراجعه آنها براي انجام عمل سقط حرام است.
📝آيت الله سيستاني : آنها مباشر نيستند وپزشک که به وسيله اي اسقاط مي کند مباشر است ولي اگر پزشک فقط دارويي را معرفي کند ومادر خود مصرف کند او مباشر است
📝 آيت الله مکارم شيرازي: پزشک در صورتي که اقدامي عملي کند و مادر که خود را در اختيار طبيب قرار داده هر دو مباشرند ولي پدر در فرض سوال مباشر نيست هرچند از گرفتن ديه محروم است.
📝آيت الله فاضل لنکراني: اگر پزشک امپول بزند؛ ديه بر پزشک واجب است و پدر و مادر جنين گناهکار حساب مي شوند. اگر دکتر امپول نزند کسي ديگري امپول بزند کسي که از روي اگاهي امپول زده ديه براوواجب است و اگر مادر جنين خودش دارو بخورد که سقط کند و جنين سقط شود ديه برمادر جنين واجب است.
—------—
استفتا از سایت مراجع عظام
#احکام_سقط_جنین
#احکام_دیه
➖➖➖
کانال رایحه ی احکام
🌹لینکو👇نشر دهید لطفا🌹
https://eitaa.com/khosravi1253
#احکام_بانوان
حکم استفاده خانم ها از عطر و ادکلن در بیرون از منزل...
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
لینک کانال
@khosravi1253
آیدی پاسخگو
@khosravi11253
👩🏻👨🏻 احکام تمکین و نفقه 👨🏻👩🏻
سوال: 1-اگر مرد نفقه ندهد زن می تواند تمکین نکند ؟
2- در چه صورت زن می تواند تمکین نکند ؟
✅پاسخ:
📝امام خامنه ای:
1) حتی در فرض سؤال زن باید تمکین کند.
2) به طور کلی زن باید تمکین کند مگر در ایام عادت که از تمکین خاص حرام است.
📝آیت الله مکارم:
1) در فرض سوال احتیاط واجب آن است که زن از تمکین خوددارى نکند؛ ولى مى تواند با اجازه حاکم شرع از اموال او به مقدار نفقه خود بردارد.
2) زن می تواند تا زمانی که مهر معجل را دریافت نکرده، خود را مطلقاً تسلیم شوهر نکند و در این مدّت بر زوج واجب است نفقه او را بدهد.
📝آیت الله فاضل:
1و2) تمکین از شوهر در امور جنسی و هرچه مربوط به آن می شود و نیز در بیرون نرفتن از منزل بر زن واجب است، چه مرد نفقه زن را بدهد یا نفقه را پرداخت نکند و اگر نفقه را ندهد مدیون زن میماند، لیکن زن نمیتواندتمکین نکند.
--------
استفتا از سایت مراجع عظام
#احکام_زناشویی
#احکام_بانوان
#ازدواج
➖➖➖➖➖➖➖➖
لینک کانال رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
#احکام.پوشش.زنان
سوال⁉
برخی از خانمها در شبکههای مجازی با قصد خیر و هدف ترویج حجاب اسلامی و چادر مشغول به فعالیت هستند و عکسهای خود را با حجاب کامل منتشر مینمایند. لکن در برخی موارد همین تصاویر موجب سوءاستفاده قرار میگیرد؛ تکلیف چیست؟
✍پاسخ
:اگر این تصاویر مورد سوءاستفاده قرار گیرد یا تحریکآمیز باشد یا مفسدهای برای خانم داشته باشد، جایز نیست.
سوال⁉
آیا استفادهی نوع خاصی از حجاب با رنگهای متنوع جهت جذب دیگران به مقولهی حجاب جایز است؟
✍پاسخ
استفاده از رنگهای متنوع اگر بهگونهای باشد که موجب جلب توجه نامحرم شده بهطوریکه خانم انگشتنما شود جایز نیست. درست است که برخی قصد خیر دارند و میخواهند حجاب تمیز و شیک داشته باشند و مرتب باشند و با این کار دیگران را جذب کنند تا حجاب ترویج پیدا کند، اما باید به این نکته توجه داشته باشند طوری نشود که در نگاه دیگران حتی بین خانمها انگشتنما شوند؛ یا موجب جلب توجه نامحرم شوند که در این دو صورت جایز نیست. اما اگر اینگونه نیست و حجابشان عادی است و دیگران هم جذب این حجاب میشوند، قطعاً اشکالی ندارد.
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍃
لینک کانال رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
🔵تطهیر محل خروج ادرار🔵
سوال:
❓محل خروج ادرار چگونه تطهیر می شود؟
پاسخ:
1⃣) با آب کر و جاری: همه مراجع: یک مرتبه شستن، کافی است.
2⃣) با آب قلیل:
🖋امام: در مردها یک مرتبه شستن کافی است؛ اما در زن ها، احتیاطا دو مرتبه لازم است.
🖋آیات عظام: رهبری، وحید، صافی، زنجانی، گلپایگانی، خویی، تبریزی: بنابر احتیاط واجب، دو مرتبه شسته شود.
🖋آیات عظام: سیستانی، مکارم، بهجت، فاضل: بعد از برطرف شدن ادرار، یک مرتبه کافی است.
🖋آیات عظام: نوری، اراکی: دو مرتبه لازم است.
---------------
منبع: امام: تحریر الوسیله، احکام الاستنجاء، م 1؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 30، م 1؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فی الاستنجاء، قبل از م 1؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الطهارت، الفصل الثانی، کیفیه غسل موضع البول، قبل از م 59؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، الاستنجاء، م 77؛ بهجت: وسیله النجاه، احکام تخلی، م 66؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 66.
>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 42-41.
#احکام_نجاسات
➖➖➖➖➖➖
☑️کانال تخصصی رایحه ی احکام
khosravi1253@
✅پرسش
سلام.حکم استفاده از وات ساپ وایبر و......چیه چون
اینها برنامه ایرانی نیستند و مثل اینستاگرام هزینه زیادی رو از این بابت میتونن بگیرن
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍پاسخ
سلام واحترام
💠 حکم استفاده از برنامه های وایبر- واتس آپ و....💠
👈استفاده از شبكههاى اجتماعى مذكور :
1⃣- اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده
2⃣- یا خوف ارتكاب گناه باشد
3⃣- یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود
4⃣- یا خلاف قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامى باشد جایز نیست.
⛔ اگر ارتباط آن شبكه از نظر منافع مادى و استفاده جاسوسى با رژيم غاصب 📛 اسرائيل 📛 مسلم باشد استفاده از آن شبكه جايز نيست ◀ لكن اگر اين امر مسلم نباشد في نفسه مانعى ندارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅سوال
نظر آقا راجع به استفاده از تلگرام
شنیدم که حرام کردن درسته؟
جدیدا حکمی ندادن در این مورد؟
آخه از چند نفر شنیدم صریحا حرام کردند؟
➖➖➖➖➖➖➖
✍پاسخ
سلام واحترام
خلاف مقررات جایز نیست تشخیص به عهده شماست.
〰〰〰〰
📝 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای
#احکام_اینترنتی_شبکه_مجازی_تلگرام_واتساپ
➖➖➖➖
لینک کانال
@khosravi1253
آیدی پاسخگو
@khosravi11253
🍒🍐🍒🍐🍒🍐🍒🍐🍒🍐🍒🍐
⁉️حکم جنابت زن در خواب از نظر مراجع تقلید چیست؟
✅امام خامنه ای:
به طور کلى اگر زن به اوج لذّت جنسى برسد و در آن حال مایعى از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب است ولى اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد، غسل واجب نیست.
✅آیت الله مکارم شیرازی:
در مورد احتلام زنان، هرگاه زنان به اوج لذّت جنسى برسند و همزمان رطوبتى از آنها خارج گردد (که غالباً همراه با سستى بدن است) رطوبت مذکور حکم منى دارد و باید غسل جنابت کنند. و در صورت شک وظیفه ای ندارند.
✅آیت الله سیستانی :
اگر شک کرد و آبی خارج نشده بود غسل واجب نیست.
✅آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر زن از رسیدن به ارگاسم در خواب متوجه شود و بعد از بیدار شدن یقین کند که به ارگاسم رسیده و در آن حال مایعی خارج شده جنب می شود اما اگر نفهمد که به ارگاسم رسیده یانه و یا شک کند؛ مایعی هم اگر خارج شود پاک است و غسل ندارد.
✅آیت الله وحید خراسانی:
لازم نیست که متوجه شوید که به ارگاسم رسیده اید یا نه، اگر متوجه شدید که همراه با این حالت رطوبتی آمده که از خروج آن لذت بردید در این صورت جنب شده اید.
نکته👈دختر مجرد هم ممکن است با دیدن صحنه ای در خواب یا خدایی نکرده با خودارضایی جنب شود که غسل جنابت براو واجب میشود.
➖➖➖➖➖➖
کانال رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
✍بخاطر نشر احکام حداقل به یک نفر ارسال کنید...
ممنون از شما همراهان همیشگی🍃🌺🍃🌺🍃
پرسش و پاسخ احکام:
✅سوال
سلام حاجآقا خسروی.
ببخشید اگر زنی دختری داشته باشد با مردی که پسر دارد با هم ازدواج کنند تکلیف این دختر وپسر چیست با هم محرم میشوند.ممنون
➖➖➖➖➖➖➖➖
✍ پاسخ
سلام
خیر این دختر و پسر به هم دیگر محرم نمی شوند .
می توانند ان دو تا هم با هم ازدواج کنند و یا اینکه مثل دو نامحرم حدود را رعایت کنند
➖➖➖➖➖
🌐 لینک کانال:
@khosravi1253
﷽ #احکام_نماز
❓پرسش
چه مقدار خنده نماز رو باطل میکنه؟ طبق نظر ایت الله شبیری وبقیه مراجع
📝پاسخ
١- خندیدن در نماز :
1. خنده بی صدا: همه مراجع : تبسم و لبخند نماز را باطل نمي كند هرچند عمدي باشد.
2. خنده با صدا:
✅-الف: عمدی : همه مراجع: خندیدن عمدی با صدا باطل کننده نماز است.
✅-ب: بی اختیار و سهوا: آیات عظام امام ، تبريزي، بهجت، زنجاني ، وحید ، نوري ، مظاهری: خندیدن بی اختیار اگر به هم زننده صورت نماز نباشد نماز را باطل نمی کند.
👈آیات عظام مكارم، گلپايگاني، صافي ،فاضل ،سيستاني: اگر با خندیدن بی اختیار هم صورت نماز از بين برود نماز باطل است .
٢- تغییر رنگ چهره بر اثر خنده:
✔️مشهور مراجع: اگر براي جلوگيري از صداي خنده حالش تغيير كند به حدي كه از صورت نمازگزار خارج شود نمازش باطل است.
آیات عظام اراكي، سيستاني: اگر بر اثر خنده رنگ چهره تغییر کند بنابراحتياط واجب باید نمازش را دوباره بخواند.
✔️آیات عظام بهجت مظاهری زنجاني خوئي، تبريزي: اگر بر اثر خنده رنگ چهره تغییر کند نمازش صحيح است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📿به روزترین کانال احکام👇
☑️ https://eitaa.com/khosravi1253
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
احکام عده طلاق و مدت آن...
نظر آیت الله مکارم
➖➖➖➖
لینک. @khosravi1253
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼
🔴سوال 👇
حکم شیر خوردن همسر از نظر مراجع چیست؟
🔵پاسخ 👇
🔹امام خامنهای:
اشکالی ندارد.
🔹آیتالله سیستانی:
بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
🔹آیتالله صافی گلپایگانی:
اشکالی ندارد.
🔸آیتالله مکارم شیرازی:
این کار شرعاً اشکالی ندارد حتی اگر از روی شهوت باشد.
🔹آیتالله بهجت:
مرد نمیتواند شیر همسر شرعی خود را بخورد و شیر مادر برای غیر کودک شیرخوار حرام است.
🔹آیتالله نوری همدانی:
استفاده از شیر همسر برای زوج جهت معالجه اشکالی ندارد و در غیر معالجه جایز است ولی احتیاط آن است که چنین کاری انجام ندهد.
🔹آیتالله اراکی:
دلیلی بر منع نداریم.
🔸آیتالله تبریزی:
درصورتیکه به تغذیه طفل شیرخوار مضر نباشد و باعث کمبود شیر برای وی نشود مانعی ندارد.
🔹آیتالله خوئی:
فینفسه اشکالی ندارد.
🔸آیتالله فاضل لنکرانی:
فینفسه حرام نیست.
➖➖➖➖➖➖
کانال تخصصی رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
#با_سلام_همراهان_جان🌺🍃
تیم کانال رایحه ی احکام به منظور جشن غدیر تصمیم به تشکیل یک مسابقه بی سابقه گرفتن😊
🔴شرایط شرکت در مسابقه به شرح زیر است ⤵️
✅با خواندن چند صفحه برنده جوایز ویژه شوید🌸🍃
✅برای شرکت در مسابقه فقط تا عید غدیر فرصت دارید
✅قرعه کشی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها صورت میگیرد
✅جوایز به استان /شهر/محل سکونت شماارسال میشود
↩️جهت شرکت در مسابقه به آیدی زیر پیام بفرستید👇👇
@khosravi11253
↩️🔴جهت دانلود فایل وسوالات مسابقه به اینجا 👇کلیک کنید
https://eitaa.com/khosravi1253
هدایت شده از یاصاحب الزمان عج
ویژه نامه-مسابقه زلال غدیر در کانال تخصصی رایحه ی احکام.pdf
2.25M
☝️☝️☝️☝️
فایل پی دی اف
جزوه و سوالات
مسابقه زلال غدیر
کانال رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
پرسش و پاسخ احکام:
✅سوال
سلام,طلای کهنه رو میخوام تعویض کنم, میتونم همونجا توی طلا فروشی تعویض کنم یا اول باید بفروشم بعد طلای دیگری بخرم؟
(رهبری)
➖➖➖➖➖➖➖➖
✍ پاسخ
سلام
اینطور معامله کنید و به طلا فروش بگویید طلاهای کهنه ام را این قیمت می فروشم و طلای نو شما را این قیمت می خرم صحیح است
➖➖➖➖➖
🌐 لینک کانال
@khosravi1253
محدوده واجب پوشش بانوان کدام است؟
لینک کانال رایحه ی احکام
@khosravi1253
📡
🔵 #تلقیح_اسپرم_از_برادر
#باجناق
===============
❓سوال: آیا تلقیح اسپرم از برادر، باجناق یا بیگانه اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
✳️ امام خامنه ای: به طور کلی #تلقیح_مصنوعی حتی در فرض مذکور فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید از مقدمات حرام از قبیل #نگاه و #لمس حرام اجتناب شود، به هر حال در صورتی که با این روش کودکی به دنیا بیاید، ملحق به #صاحب_نطفه_و_تخمک است. [1]
✳️ آیت الله مکارم: #تلقيح_نطفه_بيگانه، شرعا حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود، ولي چنانچه نطفه زن و شوهري گرفته، و در خارج رحم ترکيب، سپس به رحم زني تلقيح گردد اين کار ذاتا اشکالي ندارد، ولي با توجه به اينکه غالبا #مستلزم_لمس و نظر نامشروع است تنها در صورت ضرورت جايز است. و در هر حال فرزند متعلق به صاحبان نطفه است، هر چند بر مادرجانشين و شوهرش نيز محرم است. [2]
#فرزند_نامشروع
#زن_وشوهر
#نگاه_حرام
✳️ آیت الله سیستانی: اگر تلقیح در خارج رحم انجام بگیرد، اشکال ندارد. [3]
#خارج_رحم
✳️ آیت الله وحید: حرام است. [4]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: به طور کلی لقاح تخمک و اسپرم غیر زن و شوهر- ولو در خارج رحم - حرام است بنابراین #تلقیح_نطفه_محارم مثل برادر مطلقا جایز نیست.[5]
#لقاح_تخمک
#اسپرم_نطفه
✳️ آیت الله فاضل: اگر منظور این است که نطفه منعقد شده زن و شوهر را دررحم زن بیگانه قرار بدهد، قرار دادن نطفه منعقد شده زن و شوهر در رحم زن بيگانه، جايز نيست، فرقی نمی کند #زن_بیگانه از ارحام باشد یا غیر ارحام چه نطفه به صورت طبيعى منعقد شده باشد و يا به صورت#مصنوعى ولى چنانچه اين عمل حرام انجام شود، فرزند به مرد #صاحب_اسپرم و زن صاحب تخمك تعلّق دارد ولى نسبتش با زنى كه در رحم او پرورش يافته، نسبت فرزند عرفى است و همه احكام فرزند عرفى از قبيل #محرم بودن و غيره را دارد. [6]
#فرزند_عرفی
#غیر_ارحام
=================
✅ پی نوشت:
▪️[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: o17258mZ6ic.
▪️[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9602230184.
▪️[3] استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی.
▪️[4]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید.
▪️[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071.
▪️[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600674.
✅ کانال تخصصی 🌹رایحه ی احکام🌹
https://eitaa.com/khosravi1253
جهت فراگیری وبهرمندی همه اقوام از احکام ناب ودقیق الهی،حداقل به 1نفر ارسال کنید،از روی لطفا.🌺🍃
📝@khosravi1253
✅سوال
سلام اوستا
عذرمیخوام در کل خالکوبی چ حکمی داره آیا جایزه؟رهبر عزیز.
؟
➖➖➖➖➖➖➖➖
✍🏼 پاسخ
سلام
1. «خالکوبی» و «تاتو» اگر مجرد رنگ در زیر پوست است و مانع از رسیدن آب به ظاهر پوست نمی شود، برای وضو و غسل اشکالی ندارد؛ ولی اگر به صورت نقاشی و موقت است و روی پوست کشیده می شود باید برای وضو برطرف شود.
2. خال کوبی آیات قرآن بر روی بدن حرام و پاک کردن آن در صورتی که مشقت ندارد، [2] واجب است؛ ولی در هر صورت مسّ آنها اشکالی ندارد؛ چون زیر پوست است.
3. اگر زینت محسوب شود باید از نا محرم پوشانده شود و تشخیص زینت موکول به نظر عرف است.
.➖➖➖➖➖
🌐 کانال تخصصی رایحه احکام
https://eitaa.com/khosravi1253