eitaa logo
رایحه ی احکام «تخصصی»
36هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
4.1هزار ویدیو
126 فایل
امـام خـمـيـنــی ره : راه مــاآن روزتمـام میشـودکه هــمـه احـکام اسـلام جـاری شـود«صـحـیفـه» سؤالات شرعی 👇 https://eitaa.com/36182/54383 ارتباط بامدیریت👈 @khosravi11253 تبلیغات ارزان👇 https://eitaa.com/mmmm1253/304
مشاهده در ایتا
دانلود
روش #سجده سهو @khosravi1253 #ادامه_دارد_فردا👇
⁉️سوال: در صورت شک در نوع استحاضه، وظیفه زن چیست؟ ✍پاسخ: اگر زن، نوع استحاضه را می داند؛ یعنی می داند جزء کدام یک از اقسام سه گانه است، باید طبق وظیفه خود عمل نماید، اما در صورتی که نوع آن را نمی داند، در این حالت👇 1️⃣ اگر می تواند وارسی کند؛ بنابر احتیاط واجب باید پنبه گذاشته و وارسی کند و طبق وظیفه عمل نماید. 2⃣ اگر نمی تواند وارسی کند: 💭الف) حالت قبلی را می دانسته، مثلا می دانسته تا کنون قلیله بوده ولی اکنون شک دارد متوسطه شده یا نه؛ باید طبق وظیفه قبلی خود عمل نماید. 💭ب) حالت قبلی را نمی دانسته، مثلا اکنون خون دیده و امکان وارسی نیست؛ ممکن است یکی از این چهار حالت باشد: ✔️ نمی داند قلیله است یا متوسطه؛ باید طبق وظیفه قلیله عمل کند. ✔️ نمی داند قلیله است یا کثیره؛ باید طبق وظیفه قلیله عمل کند. ✔️ نمی داند متوسطه است یا کثیره؛ باید طبق وظیفه متوسطه عمل کند. ✔️ نمی داند قلیله است یا متوسطه یا کثیره؛ باید طبق وظیفه قلیله عمل کند. در هر صورت باید طبق وظیفه پایین تر عمل نماید. 🔰 آیت الله بهجت: بنابر احوط باید به آنچه مشکل تر است عمل کند، مثلا اگر نمی داند قلیله است یا متوسطه، باید به احکام متوسطه عمل کند ولی اگر بداند سابقاً بر کدام قسم بوده به همان قسم عمل کند. 🔰 آیت الله زنجانی: باید به گونه ای عمل کند که حتما به وظیفه خود عمل کرده باشد. 🔰 آیت الله صافی: باید به گونه ای عمل کند که یقین به برائت ذمه داشته باشد. در شک بین دو یا سه حالت، به وظیفه هر دو یا هر سه عمل کند. —------------------- 📚منبع: تحریر الوسیله، ج 1، ص 57، م 1 و توضیح المسائل، م 406-404. »> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 19 و 20. ➖➖➖➖➖➖ 💥 کانال تخصصی رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253
roz-3-to-asemoni.mp3
5.52M
🏴 تو آسمونیو منم خاکیم ❤️🍃 اگه حبیب فداییته کن کیم 🌸 آره درگیره تشویشم 🍃❤️ تو خاک روضه است ریشه 🌸 اگه نگام گنی آقا 🍃❤️ مث وهب خون میشم🌸 بانوای حاج مهدی رسولی✅ 🙏
بسم الله الرّحمن الرّحیم فرق بین احتیاط واجب و احتیاط مستحب چیست؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🖊در احتیاط واجب مقلّد متواند به همان مجتهد عمل کند یا به مجتهد دیگر در همان مسئله رجوع کند. اما دراحتیاط مستحب ترک عمل جایز هست ولی فقط می تواند به فتوای همان مجتهد عمل کندو حق رجوع به دیگری را ندارد. 🖊نکته اول: بعضاً در رساله ها می بینیم که مثلا می گویند ظرف نجس رایک مرتبه در آب کّر بشوید کافی است .اگرچه احتیاط یا بعضی رساله ها می نویسند احتیاط مستحب این است سه مرتبه بشویند. در اینجا مقلّد می تواند اون احتیاط رو ترک کند و فقط به آن که گفته کافی است عمل کند .گرچه می توان به احتیاط مستحب هم عمل کرد. نکته دوم:بعضاً در رساله ها دیده شده صریحاً احتیاط واجب یا احتیاط مستحب گفتند و دیگر بحث کافی بودن رو مطرح نکردن در اینجا همان فرق رو که در بالا بین احتیاط مستحب و واجب بود به همان دستور عمل شود. نکته سوم :بعضاً در رساله ها دیده شده در اول مسئله گفتن بنابراحتیاط دیگر هیچی ذکر نکردن در اینجا منظور احتیاط واجب است. ➖➖➖➖➖➖ ▪️لینک @khosravi1253
✴ حکم چت کردن با جنس مخالف چیست ؟ ✴ 🔺🔺🔺🔺 ✅✅پاسخ: ارتباط با نامحرم 👈(حضوری، ارسال پیامک، و چت کردن ) ◀ در صورتی که قصد لذت باشد ( حتی عاطفی )، ◀ یا ترس و خوف به گناه افتادن باشد ( حتی در آینده نزدیک ) ◀یا مفسده ای داشته باشد حرام است. ❌ ترس به گناه افتادن در چت کردن یعنی اگر بترسید در ادامه به گناه آلوده شوید. ممکن است چت کردن در ابتدا شرایط چت کردنی که گناه محسوب می شود را نداشته باشد؛ ولی مشخص باشد و به صورت معمول افرادی که اقدام به چت کردن می کنند، در ادامه و بعد از مدتی به گناه آلوده می شوند، در این صورت نیز چت کردن حرام است و نباید آن را آغاز نمود . 🚫غالبا این نوع روابط باعث گناه کشیده می شود و حرام است .🚫 ➖➖➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖ کانال تخصصی رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253 👇👇 عزیزان!همراه حداقل به یک نفر ارسال کنید 🌺🍃🏴 اجرکم عندالله🙏
آیا استمنا کفاره دارد؟ لینک @khosravi1253 #نشردهنده_باشیم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@khosravi1253 🌺 این👇شرایط باید رعایت بشوند والا عقدموقت باطله👇👇 💠 1- اگه دختر باشد اذن پدر لازم است. 💠 2- تعیین مدت ازدواج. 💠 3- تعیین مهریه زوجه. 💠 4- خواندن صیغه عقد به زبان عربی و بصورت صحیح و به قصد انشاء (اگر نمیتوانند به عربی صحیح بخوانند، می‌توانند بصورت فارسی صیغه را بخوانند)، به این ترتیب که؛ 👰🏻 زن بگوید: « زَوَّجْتُکَ نَفْسی فِی الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلُوم» (من خودم را به همسری تو در مدت معین با مهر معین درآوردم) 👱 مرد نیز بگوید: « قَبِلْتُ» (قبول کردم) ➖➖➖➖➖ 🍃 https://eitaa.com/khosravi1253 ❤️
اگر مردی‌ با زنی‌ که در عده است از روی‌ جهل به مسئله یا عمد، عقد دائم یا موقت بخواند، آیا این زن بر او حرام ابدی‌ می‌شود؟👆👆 لینک @khosravi1253
❇ تغییر جنسیت ❇ ➖➖➖➖   سوال : تغییر جنسیت (مرد به زن و بالعکس) چه حکمی دارد؟ ✅✅ پاسخ: 🔴 آیت الله خامنه ای: اگر واقعاً تغییر جنسیت صورت گرفته و تبدیل به زن شده باشد حکم زن را دارد و نسبت به مردان نامحرم است و هر گونه ارتباطى كه خارج از ضوابط و احكام شرعى باشد و يا مفسده اى بر آن مترتب شود، جايز نيست؛ و توجه داشته باشيد ازدواج مردان با او با مراعات شرایط آن مانعی ندارد. 🔴 آیت الله مکارم شیرازی: : تغییر جنسیت دو صورت دارد گاهی صرفاً ظاهری و سوری است یعنی اثری از جنس مخالف در او نیست فقط یک جراحی صوری در او انجام می گیرد و چیزی شبیه آلت جنس مخالف ظاهر می گردد این کار جایز نمی باشد و گاه واقعی است یعنی با جراحی کردن عضو تناسلی مخالف ظاهر می شود این کار ذاتاً جایز است و محذور شرعی ندارد مخصوصاً در مواردی که آثار جنس مخالف در او باشد اما چون این جراحی نیاز به نظر و لمس دارد تنها در موارد ضرورت جایز است که در این صورت (صورت دوم) ازدواج او اشکالی ندارد. 🔴 آیت الله سیستانی: اگر مقصود از تغيير جنسيت اين باشد كه با عمل جراحى آلات تناسلى مرد را قطع كنند و به جاى آن براى او مجراى بول و آلت تناسلى مصنوعى بسازند و با تزريق هورمون علامات زنانگى از قبيل ريختن موهاى صورت و برآمدگى سينه در او ايجاد كنند اين امر موجب تغيير واقعى جنسيت نيست و احكام شرعى او تغيير نمى كند و از جهتى چون مستلزم كشف عورت و لمس آن است جايز نيست. واما اگر مقصود تغيير دستگاه تناسلى داخلى وخارجى باشد كه معيار اختلاف زن ومرد است پس اين امر فى حد ذاته با قطع نظر از لوازمى كه ممكن است حرام باشد اشكال ندارد ولى تا به حال اين امر محقق نشده است و آن چه تا به حال صورت پذيرفته همان تغيير ظاهرى است كه تاثيرى در تغيير احكام ندارد. البته ممكن است در مورد كسانى كه دچار ناهنجارى در دستگاه تناسلى شده اند با عمل جراحى آلت تناسلى مردانه را كه مخفى شده است در مردى كه ظاهرى زنانه دارد ولى دستگاه تناسلى داخلى را ندارد نمايان سازند يا به عكس آلت تناسلى ظاهرى مردانه را از زنى كه دستگاه تنازلى زنانه داخلى دارد قطع كنند. واين كار فى حد ذاته اشكالى ندارد و ارتباطى با تغيير جنسيت ندارد و البته اگر مستلزم نگاه يا لمس حرام باشد در صورتى جايز است كه ضرورت داشته باشد يا ترک آن مستلزم حرج ومشقت شديد باشد. 🔴 آیت الله فاضل لنکرانی: تغيير جنسيت دو صورت دارد: الف: گاهى صرفاً ظاهرى و صورى است، يعنى مثلاً طبيعت بدن مؤنّث است و در واقع اثرى از آلت انوثيت نيست بلكه فقط يك جراحى صورى انجام مى گيرد و چيزى شبيه آلت مذكّر ظاهر مى گردد، اين كار حرام است و بايد به شدت از آن پرهيز نمود و اگر ازدواجى بر اساس آن صورت بگيرد، حرام و باطل است. ب: ولى گاهى تغيير جنسيت واقعى است، يعنى با جراحى كردن، عضو تناسلى واقعى كه بر اثر مانعى پوشيده بوده ظاهر مى گردد، اين كار ذاتاً جايز است، مخصوصاً در مواردى كه آثار جنس مخالف در شخص باشد. امّا چون اين جراحى نياز به لمس و نظر دارد استفتاء‌از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖➖ ✨کانال تخصصی رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253