🚫 تأخیر در پرداخت بدهی و کاهش ارزش پول
🚫 #تاخير_پرداخت_بدهی
⭕️#کاهش_ارزش_پول
======================
❓ سوال: اگر طلبکار بخاطر تأخیر در پرداخت بدهی اش از بدهکار #راضی نباشد، تکلیفی متوجه او می باشد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: اگر تاخیر در حدی نبوده که ارزش پول کم شده باشد، بدهکار هر چند مرتکب معصیت شده اما ضمانتی ندارد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در صورت پرداخت بدهی، ذمه بدهکار بری می شود، اما چنانچه بدهکار در موعد مقرر بدهي خود را نپردازد و مدت قابل توجهي از سررسيد آن بگذرد بگونه اي که در اين مدت، #تورم شديد باشد لازم است #بدهي را با توجه به نرخ متوسط تورم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت کند. ضمنا غالبا ميتوان #نرخ تورم سالهاي مختلف را از بانک مرکزي گرفت. [2]
آیت الله شبیری زنجانی: ذمه او بری می شود اما در فرض کاهش فاحش ارزش پول باید در مقدار تفاوت با طلبکار مصالحه کند. [3]
✳️ آیت الله وحید: اگر ارزشِ پول دچارِ تورم شده باشد بنابر إحتیاطِ واجب باید #طلبکار و #بدهکار با هم مصالحه نمایند. [4]
✳️ آیت الله فاضل: اگر کسی بدهی طلبکار را کامل بدهد بری الذمه می شود، اگر طلب بدهکار را سال های زیاد نگهداشته و پرداخت نکرده باشد، طوری که تفاوت فاحش در ارزش پول به وجود آمده باشد، احتیاط واجب آن است که با طلب کار #مصالحه کند و رضایت او را بگیرد. [5]
—------------—
✅ پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613607.
===================
◀️ رسانه تخصصی رایحه ي احکام
@khosravi1253
💍حکم آیات قرآنی در انگشتر، سنگ قبر و آرم جمهوری اسلامی🇮🇷
✅ آیا می توان انگشتر یا گردن بندی که روی آن اسمای مبارکه یا آیات قرآن نوشته شده، به گردن انداخت و با آن به دستشویی رفت⁉
🔹پاسخ:
اگر باعث بی احترامی نباشد و بدون وضو مس نشود، اشکال ندارد. [1]
🔺توجه:
برخی از مردم بر اثر بی توجهی، بر روی سنگ قبر - که زیر پا قرار می گیرد - آیات قرآن و اسمای جلاله را حک می کنند. چون این کار موجب هتک و بی احترامی می شود، باید از آن خودداری گردد. [2] البته نوشتن اسامی افرادی که هم نام پیامبر و ائمه (علهیم السلام) هستند، اشکال ندارد؛ مگر این که به نام معصومان (علیهم السلام) اضافه شده باشد، مانند: عبدالحسین و غلام علی.
✔نکته:
آرم جمهوری اسلامی ایران که روی پرچم ها، سر برگ ها، نامه ها و ... وجود دارد، بنابر احتیاط واجب نباید بدون وضو با پوست بدن تماس پیدا کند.
🖋آیت الله خامنه ای: چنانچه در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده می شود، مس آن بدون وضو حرام است.
🖋آیت الله مکارم: اشکال ندارد، ولی بهتر است آن را بدون وضو مس نکنند. [3]
-------------------------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. امام، بهجت، خامنه ای، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا.
[2]. بهجت، استفتائات، ج 1، س 693 و 696؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 59.
[3]. امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 80؛ بهجت و سیستانی: استفتا؛ خامنه ای، اجوبةالاستفتائات، س 157؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 53 و 54؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 75.
🔸 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193 و 194.
#اسمامتبرکه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال تخصصی رایحه ی احکام
@khosravi1253
💉طهارت خون لثه و مانند آن👄
✅ وقتی خون از لای دندان ها می آید، چنانچه با آب دهان مخلوط شود و از بین برود، آیا آب دهان پاک است⁉
🔹پاسخ:
🖋امام: پاک است و فرو بردن آب دهان، اشکال ندارد.
🖋آیات عظام: خامنه ای، نوری و زنجانی: پاک است؛ ولی فرو بردن آب دهان، اشکال دارد.
🖋آیت الله مکارم: پاک است و فرو بردن آب دهان نیز اشکال ندارد؛ ولی عمدا این کار را نکند.
--------------------------------------------------------
📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، نجاسات، م 9؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 286؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: العروه الوثقی، ج 1، فصل فی النجاسات، الخامس من النجاسات، م 13؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، نجاسات، م 544؛ بهجت: وسیله النجاه، م 527؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 100.
🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 63
#احکام_نجاسات
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال رایحه ی احکام👇
@khosravi1253
هدایت شده از Mohammad
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
🌹کانال عرفانی آیت الله سیدعلی قاضی(ره)🌹
✨روزی در محضر آیت الله قاضی نشسته بودیم که ناگهان شخصی با عجله و ناراحتی بسیار خود را به مجلس آیت الله قاضی رسانید و با نگرانی بسیار گفت: همسرم در حال احتضار است و نزدیک است بمیرد، اگر او بمیرد من هیچ کس را ندارم؛ خواهش می کنم دعایی بفرمایید حالش خوب شود و از مرگ نجات پیدا کند.
آقای قاضی پس از گوش دادن به حرفهای آن شخص به آرامی فرمود:
ادامه در کانال آیت الله سیدعلی قاضی(ره)👇👇
http://eitaa.com/joinchat/57344004C7961b6a51a
⭕️ استفاده از کلاه گیس در نماز
🔻#کلاه_گیس_درنماز
======================
❓ سوال: نماز خواندن با کلاه گیسی که از موی کافر یا اهل کتاب باشد، اشکال دارد؟ حتی اگر کندن آن ممکن نبوده یا دشوار باشد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: اگر یقین ندارید که از کافر غیر کتابی است، اشکال ندارد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: بودن موی کافر در لباس نماز گزار اشکالی ندارد اما لازم است حدود پوشش لازم در نماز رعایت شود. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: اشكال ندارد. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: موی کافر محکوم به طهارت است و برای نماز اشکالی ندارد اما برای وضو و غسل باید برطرف شود. [4]
✳️ آیت الله وحید: خیر، اشکال ندارد. [5]
✳️ آیت الله فاضل: نماز خواندن با کلاه گیسی که از موی کافر غیر اهل کتاب باشد نجس و باطل است. اگر از اهل کتاب باشد ذاتا پاک هستند و موی آنها نیز پاک است و اگر کلاه گیس از موی کافری اهل کتاب ساخته شود که مشرک نشده باشد یا شک دارد مشرک شده بوده یانه، در صورتی که موهای سر خانم نماز گزار کاملا پوشیده باشد و تمام قسمت های بدنش هم پوشیده باشد نماز با آن کلاه گیس فی نفسه اشکال ندارد. اگر کلاه گیس به سر چسبیده باشد و در وقت نماز قابل کندن نباشد از باب اضطرار نماز بخواند صحیح است ولی برای نمازهای بعدی هر طوری که کندن آن ممکن شود باید آن را بردارد و اگر عمدا بر ندارد نماز باطل است. [6]
—------------—
🍃 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: qJ8gEoHMvj8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610130076.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 691831.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49000.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613171 و 9613172.
◀️ رسانه تخصصی رایحه ی احکام
پاسخگو
@khosravi11253
لینک کانال
@khosravi1253
تلاوت قران در ایام استحاضه...
پاسخگو
@khosravi11253
لینک کانال
@khosravi1253
📥 سوال:
کسی که در اثر ندانستن مساله یا اهمال و سستی، غسل های واجب خود را انجام نداده، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر در انجام غسلی اهمال و سستی نموده، باید نمازها و روزه هایش را قضا کند و روزه اش علاوه بر آن، کفاره هم دارد. همچنین اگر در اثر ندانستن مساله، غسل نکرده، باید نمازهایش را قضا نماید و در صورتی که در یاد گرفتن مساله کوتاهی نکرده باشد، روزه هایش فقط قضا دارد، و گرنه بنابر احتیاط واجب، کفاره هم دارد. کسی که اصلا نمی دانسته جنابت چیست و جنب کیست، روزه هایش صحیح است.
✍ آیت الله مکارم:
باید نمازها و روزه های خود را اعاده کند و بنابر احتیاط واجب، کفاره روزه ها را نیز بپردازد، و اگر نتوانست، هر چند «مُد» که می تواند به فقرا اطعام کند و اگر نتواند، باید هشتاد و یک روز روزه بگیرد و اگر نتواند، هر چند روز که می تواند به جا آورد و اگر نتواند، استغفار کند و همین اندازه که در قلب بگوید «استغفرالله» کافی است و واجب نیست بعدا که قدرت پیدا کرد، کفاره بدهد.
✍ آیت الله سیستانی:
نمازها باطل است و روزه اگر غسل جنابت یا حیض یا نفاس را عمدا انجام نداده، باطل است؛ ولی اگر جاهل بوده، باطل نیست.
✍ آیت الله صافی:
باید قضا نماید و نسبت به روزه، کفاره هم به گردن او می آید.
✍ آیت الله سبحانی:
باید نماز و روزه اش را قضا نماید و نسبت به روزه، در صورتی که جاهل مقصر بوده کفاره هم به گردن او می آید.
✍ آیت لله بهجت:
هر غسلی که کرده باشید، هر چند غسل مستحبی، چون قصد وظیفه داشته اید، ممکن است کفایت از غسل جنابت نموده باشد؛ ولی نماز و روزه هایی که یقین دارید بدون هیچ غسلی در حال جنابت به جا آورده اید، باید قضا کنید و کفاره روزه ها را اگر جاهل قاصر بوده و به سوال توجه نداشته اید، ادا کنید، و گرنه کفاره واجب نیست؛ هر چند احوط (احتیاط مستحب) در به جا آوردن آن است.
📚 منابع:
[1]خامنه ای: استفتاء [2]مکارم، توضیح المسائل، با استفاده از م 1402 و استفتاء [3]سیستانی: استفتاء [4] صافی: استفتاء [5]سبحانی، استفتائات، ج1، س 154 [6]بهجت، استفتائات، ج1، س 763 و استفتاء »> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
پاسخگو
@khosravi11253
لینک کانال
@khosravi1253
◀️ #مس_میت و #بطلان_وضو
❓ سوال: آیا مسح میت انسان، سبب بطلان وضو می شود؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌺 آیات عظام: سیستانی، وحید، تبریزی و خویی: باطل کننده نیست.
🌺 آیات عظام: صافی، بهجت، فاضل و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، باطل کننده است.
🌺 آیت الله زنجانی: بنابر احتیاط وضو باطل است.
🌺 بقیه مراجع: باطل کننده است.
—----------------
✅ منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 323؛ منهاج الصالحین، وضو، قبل م 157؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الطهاره، م 310.
=====================
◀️
پاسخگو
@khosravi11253
لینک کانال
@khosravi1253
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ_ احکام مسافر_ #نمازمسافر
شرایط ولوازم آن چیست؟کلیک🖕 کنید...
لینک @khosravi1253
نشردهنده احکام الهی باشید.