🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷
🔻 #حکم_پوشیدن_جوراب_نازک
🔻 #نامحرم
❓سؤال: پوشيدن جوراب نازك در انظار عمومي چه حكمي دارد؟
🌷 حضرت امیرمؤمنان علی علیه اسلام فرمود: پوشش ضخیم به تن کنید؛ زیرا هر کس پوشش او نازک باشد، دینش نیز رقیق و سست است.
🌷 منبع: ( وسائل الشیعه، ج 3، ص 357)
🌷 پاسخ: 👇
🔻 #پوشیدن جوراب های نازک یا طرح داری که پوست پا در آن نمایان است، در برابر نامحرم جایز نیست.
🔻 پوشیدن جوراب های #شیشه ای یا نازک که پوست #پا در آن دیده می شود، در مقابل نامحرم حرام است.
🌷 منبع: وسائل الشیعه، ج 3، ص 357
________________
🔺 رسانه تخصصى رایحه ی احکام
به ما بپیوندید👇👇
🌷 @khosravi1253
☑️سوال
زنی هستم که شوهرم ۴ سال رفته وهیچ خبری ازش نیس،ایامیتوانم ازدواج کنم؟
ـــــــــــــــــــ
✅پاسخ
✍با سلام واحترام
شما زن شوهر دار هستید هر گونه ارتباط وازدواج شما با مرد دیگر حرام وگناه بزرگ است وموجب حرام شدن ابدی میشود
رفتن شوهر دلیل بر این نیست که شما شوهر ندارید
اگر رفته وامیدی به برگشتش ندارید از طریق دادگاه برای تعیین تکلیف خود اقدام کنید
تا زمانی که صیغه طلاق بارعایت تمام شرایط شرعی توسط شوهر یا توسط حکم محکمه وقاضی جاری نشود شما زن شوهر دار هستید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رساله مسأله 2363 به بعد
#احکام_ازدواج
-------------------------
منبع: مرکز ملی پاسخگویی
______________________
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
➖➖➖➖➖➖➖
کانال رایحه ی احکام
@khosravi1253
گذاشتن عکس در سایتها و شبکه های مجازی....
لینک کانال تخصصی رایحه ی احکام
@khosravi1253
⬅️حکم ترک همسر و حداقل مدت لازم هم خوابی➡️
✅سوال:
🚦 آیا مرد مجاز به ترک همسرش می باشد و حداقل زمان لازم برای هم خوابی با همسر چیست⁉
🔹پاسخ:
مرد نمی تواند زن دائمی خود را طوری ترک کند که نه مثل زن شوهردار باشد نه مثل زن بی شوهر، لکن واجب نیست هر چهار شب یک شب نزد او بماند. [1]
🔺همچنین شوهر نمی تواند بیش از چهار ماه، نزدیکی با همسر دائمی [2] خود را ترک کند. [3]
----------------
📚 پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل، م 2417.
[2]. آیات عظام: مکارم، تبریزی، سیستانی و صافی: همسر جوان خود.
[3]. توضیح المسائل، م 2418.
🔸 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 191-190.
#احکام_زناشویی
#احکام_بانوان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال رایحه ی احکام 👇
@khosravi1253
با سلام واحترام
خدمت شما اعضای محترم کانال تخصصی🌹 رایحه ی احکام🌹خواهران وبرادران گرامی وهمراهان همیشگی کانال.
انتقادات وپیشنهادات خودتونو در مورد کانال 🌹رایحه ی احکام🌹 به ادمین @khosravi11253 ارسال کنید.
✅منتظر نظرات شماهستیم.
✅نظرات شما در کانال درج خواهدشد...
➖➖➖➖➖➖
☑لینک ️کانال تخصصی رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
پرسش وپاسخ در مورد #مهریه_زن
سلام آقای خسروی،ممنون از کانالتون واقعا من دقیق دقیق وکلمه به کلمه مطالب وپست ها رومطالعه میکنم ولذت میبرم وعمل میکنم بسیار به روزوخوب.....سوالی دارم امیدوارم جوابموبدین....
➖➖➖➖➖➖➖➖
📩 سوال
آیه مهریه در اسلام بوده؟پرداخت ان به واجبه؟؟چرا همسرمامیگن فقط موقع طلاق باید پرداخت کنیم؟واقعا اینطوریه؟کامل توضیح بدین بازم ممنون
🍃🍃🍃🍃🍂🍂🍂🍂🍂
✍پاسخ:
از شما که دقت میکنید ومطالب روپیگیر میشید متشکرم.
✅مهریه جزو بدهکاری های هر مردیه،و هر وقت زن آن را بخواهد مرد وظیفه دارد آن رو پرداخت کند وربطی به طلاق ندارد.
✅در روایتی از امام حسین علیه السلام آمده است «ما در ابتدای ازدواج مهریه ی همسران مان را پرداخت میکنیم» خب ما هم شیعه ی این خاندانیم پس چرا؟؟؟
👌مهریه حق زن است.درست است که ممکن است او از این حق خود گذشته وبرای جلب رضای الهی ورسیدن به پاداش اخروی،آن را به همسر خود ببخشد؛اما ممکن هست چنین کاری هم نکند.وحقشونه،
البته وقتی مردی مهریه ی سنگین وخارج از توان خود را می پذیرد،معلوم است قصد پرداختن نداردوچنین مردی در روایات مورد مذمت قرارگرفته...
👈مرد با پرداخت مهریه که در منابع اسلامی از آن به«صداق» تعبیر شده است،صداقت وراستی ودرستی خود را به همسرش نشان میدهد
وبه نظر حقیرموجبات مهر و محبت ودوستی را فراهم می آورد...
➖بخاطر طولانی شدن به آیات اشاره نمیکنم ولی خودتون آیات رونیگاه کنید مثل آیه4سوره مبارکه نساء و....
🌹خواهرم همسرتون شاید اطلاعات کافی رو نداشته و الا دریغ نمیکنه لطفا همین پیامو که بسیار خلاصه هستش رو با خوش اخلاقی بهشون بدید تا مطالعه بفرمایند🌹.
موفق باشید انشالله.
کانال تخصصی رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
گفتن ذکر به قصد فهماندن مطلبی...
لینک کانال رایحه ی احکام
@khosravi1253
♨ ️حکم وساطت برای رابطه نامشروع ♨️
✅ آیا می دانید 👇
⛔ یکی از کارهای حرام در اسلام که حد شرعی دارد وساطت ميان دو يا چند نفر براى ارتباط نامشروع است. یعنی اگر مرد یا زنی واسطه شود و زن یا مردی را برای زنا به هم معرفی کند و به هم برساند گناه است و حد شرعی دارد که در فقه به این کار قیادت می گویند.
حكم⬅️ قوادى حرام و کسب درآمد از این راه حرام می باشد و موجب ثبوت حدّ است. حدّ آن براى مردان و به نظر مشهور برای زنان 75 ضربه شلاق است؛ و علاوه بر آن بنابر قول مشهور، سر او نيز تراشيده و ميان مردم گردانده مى شود.
--------
📚 منبع : فرهنگ فقه ح6 ص 685.كتاب المكاسب 1/ 385.جواهر الكلام 41/ 399
#احکام_مکاسب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال احکام
@khosravi1253
رایحه ی احکام «تخصصی»
با سلام واحترام خدمت شما اعضای محترم کانال تخصصی🌹 رایحه ی احکام🌹خواهران وبرادران گرامی وهمراهان همی
لطف کنید نظرات رو در مورد کانال ارسال کنید🌹🌹🌹
✅پرسش:
سلام ببخشید
يکي ميگه چه نيازي ب مرجع تقليد هستش
همين قران و احاديث و علاوه بران عقل داريم همين کافيه
راهنمايي کنيد که چه جواب منطقي به اينها بدهيم
🍃🍂🍃🍂🍂🍃?🍂🍃🍂
✍پاسخ:
سلام
عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد (نه تقلیدی ) ، ولی در احکام غیر ضروری دین باید یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یعنی به دستور او رفتار نماید، یا از راه ا حتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است، مثلاً اگر عده ای از مجتهدان عملی را حرام می دانند و عدة دیگر می گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملی را بعضی واجب و بعضی مستحب می دانند، آن را به جا آورد. پس کسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند، واجب است از مجتهد تقلید نمایند.
اگر فردى بخواهد اعمالش را بر اساس قرآن و سنّت انجام دهد، باید قرآن و تفسیر و علومى را که وابسته به آن است،به طور تخصصّى بداند. همین طور باید سنّت را که عبارت است از قول، عمل و تقریر ( تأیید گفتار و اعمال دیگران توسط معصوم) کاملاً بشناسد؛ یعنى با علوم حدیث آشنا باشد که عبارت است از : علم رجال (شرح حال راویان حدیث) و سلسله سند، درایه (فهم دلالت روایات)، شأن نزول روایات، قرائن حالی و مقالی، تقیّه، حقیقت و مجاز، تعارض روایات با روایات یا تعارض روایات دیگر با آیات و تزاحم مصالح و....
چنین فردى که به قرآن و سنّت با کیفیت مذکور آگاهى داشته باشد، مى تواند بلکه باید طبق قرآن و سنت، آن طور که مى فهمد عمل نماید. به چنین فردى متخصّص علوم اسلامى یا مجتهد و فقیه مى گویند و تقلید کردن برای او جایز نیست. امّا اگر کسى از نظر علم و آگاهى به حدّ مذکور نرسیده باشد، عقل حکم مى کند از یک یا چند متخصّص علوم اسلامى بپرسد و طبق آن عمل نماید. این راهکار مقتضای عقل و شعور است که خدا داده است و قرآن هم به همین مطلب تصریح فرموده : «فاسئلوا اهل الذّکر إن کنتم لا تعلمون؛ (2) از آگاهان بپرسید اگر نمیدانید».
تقلید، سؤال از اهل ذکر یا رجوع به مجتهد و متخصّص است، همان طور که مردم چه مسلمان و چه غیر مسلمان در مسائلى که تخصّص ندارند،به متخصّصان مراجعه مى کنند، مثلاً اگر ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند؛ اگر بیمار شدند به پزشک مراجعه مى کنند؛ اگر بخواهند شهر یا خانه بسازند به مهندس و معمار مراجعه مى کنند. حتى کسانى که در یک رشته تخصص دارند،در رشتههاى دیگر تقلید مىکنند، مثلاً مراجع تقلید به هنگام بیمارى به پزشک مراجعه مىکنند؛ مهندسان و معماران هنگامى که ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند.
بنابراین همان طور که عقلاً در اکثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پیروى مىکنند، در مسائل دینى نیز اگر متخصّص نیستند، باید به متخصّص (مرجع تقلید) مراجعه کنند. این مراجعه را «تقلید» میگویند.
پس تقلید از فقها نه تنها خلاف عقل نیست ، بلکه از باب رجوع غیر متخصص به متخصص مى باشد که حکم عقلى است. اگر کسى که باید تقلید کند، تقلید نکرده واعمالى را انجام دهد مانند بیمارى است که خودسر دارو مصرف کند. چه بسا عوض این که بهبودى حاصل شود بیمارى اش افزون شود. در روایات این حکم عقل تأیید شده است. امام عسکری(ع) فرمود: «امّا من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً على هواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلّدوه؛ از بین فقها آنان که حافظ و نگهبان دین اند و خود را از گناه و آلودگى حفظ مى کنند و با هواهاى نفسانى مبارزه مى کنند و مطیع اوامر الهى و جانشینان اویند، بر همگان لازم است که از آنان تقلید کنند».
مراد از «همگان» یعنى کسانى که در علوم اسلامى مجتهد و متخصص نیستند، گرچه در علوم دیگر متخصص باشند، مثلاً اگر استاد دانشگاه یا پزشک در علوم اسلامى مجتهد نباشد باید تقلید کند، چنان که مرجع تقلید در مسائل پزشکى و مهندسى از پزشک و مهندس تبعیت و تقلید مى کند.
بنابر این در احکام دین، به حکم عقل، شخص یا باید مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد یا از مجتهد تقلید کند، وکسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند، واجب عقلی است که از مجتهد تقلید کنند .
از نظر فقهی اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد،در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفة واقعی خود رفتار کرده است، مثلاً بعضی از مراجع تقلید در رکعت سوم و چهارم نماز گفتن یک بار تسبیحات اربعه را کافی می دانند و بعضی دیگر می فرمایند سه مرتبه باید گفته شود. مکلفی که تقلید نکرده، اگر سه بار گفته باشد، نمازش درست است؛ یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه اش تقلید از او بوده، یا با فتوای مجتهدی که فعلاً از او تقلید میکند، مطابق باشد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
لینک کانال تخصصی🌹رایحه ی احکام🌹
https://eitaa.com/khosravi1253