eitaa logo
رایحه ی احکام «تخصصی»
36.5هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
3.9هزار ویدیو
126 فایل
امـام خـمـيـنــی ره : راه مــاآن روزتمـام میشـودکه هــمـه احـکام اسـلام جـاری شـود«صـحـیفـه» سؤالات شرعی 👇 https://eitaa.com/36182/54383 ارتباط بامدیریت👈 @khosravi11253 تبلیغات ارزان👇 https://eitaa.com/mmmm1253/235
مشاهده در ایتا
دانلود
گفتن ذکر به قصد فهماندن مطلبی... لینک کانال رایحه ی احکام @khosravi1253
♨ ️حکم وساطت برای رابطه نامشروع ♨️ ✅ آیا می دانید 👇 ⛔ یکی از کارهای حرام در اسلام که حد شرعی دارد وساطت ميان دو يا چند نفر براى ارتباط نامشروع است. یعنی اگر مرد یا زنی واسطه شود و زن یا مردی را برای زنا به هم معرفی کند و به هم برساند گناه است و حد شرعی دارد که در فقه به این کار قیادت می گویند. حكم⬅️ قوادى حرام و کسب درآمد از این راه حرام می باشد و موجب ثبوت حدّ است. حدّ آن براى مردان و به نظر مشهور برای زنان 75 ضربه شلاق است؛ و علاوه بر آن بنابر قول مشهور، سر او نيز تراشيده و ميان مردم گردانده مى شود. -------- 📚 منبع : فرهنگ فقه ح6 ص 685.كتاب المكاسب 1/ 385.جواهر الكلام 41/ 399 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 کانال احکام @khosravi1253
نظر یکی از اعضای محترم🌹
✅پرسش: سلام ببخشید يکي ميگه چه نيازي ب مرجع تقليد هستش همين قران و احاديث و علاوه بران عقل داريم همين کافيه راهنمايي کنيد که چه جواب منطقي به اينها بدهيم 🍃🍂🍃🍂🍂🍃?🍂🍃🍂 ✍پاسخ: سلام عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد (نه تقلیدی ) ، ولی در احکام غیر ضروری دین باید یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یعنی به دستور او رفتار نماید،‌ یا از راه ا حتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است، مثلاً اگر عده ای از مجتهدان عملی را حرام می دانند و عدة دیگر می گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملی را بعضی واجب و بعضی مستحب می دانند،‌ آن را به جا آورد. پس کسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند،‌ واجب است از مجتهد تقلید نمایند. اگر فردى بخواهد اعمالش را بر اساس قرآن و سنّت انجام دهد، باید قرآن و تفسیر و علومى را که وابسته به آن است،‌به طور تخصصّى بداند. همین طور باید سنّت را که عبارت است از قول،‌ عمل و تقریر ( تأیید گفتار و اعمال دیگران توسط معصوم) کاملاً بشناسد؛ یعنى با علوم حدیث آشنا باشد که عبارت است از : علم رجال (شرح حال راویان حدیث) و سلسله سند، درایه (فهم دلالت روایات)، شأن نزول روایات، قرائن حالی و مقالی، تقیّه، حقیقت و مجاز، تعارض روایات با روایات یا تعارض روایات دیگر با آیات و تزاحم مصالح و.... چنین فردى که به قرآن و سنّت با کیفیت مذکور آگاهى داشته باشد، مى تواند بلکه باید طبق قرآن و سنت، آن طور که مى فهمد عمل نماید. به چنین فردى متخصّص علوم اسلامى یا مجتهد و فقیه مى گویند و تقلید کردن برای او جایز نیست. امّا اگر کسى از نظر علم و آگاهى به حدّ مذکور نرسیده باشد، عقل حکم مى کند از یک یا چند متخصّص علوم اسلامى بپرسد و طبق آن عمل نماید. این راهکار مقتضای عقل و شعور است که خدا داده است و قرآن هم به همین مطلب تصریح فرموده : «فاسئلوا اهل الذّکر إن کنتم لا تعلمون؛ (2) از آگاهان بپرسید اگر نمی‌دانید». تقلید، سؤال از اهل ذکر یا رجوع به مجتهد و متخصّص است، همان طور که مردم چه مسلمان و چه غیر مسلمان در مسائلى که تخصّص ندارند،‌به متخصّصان مراجعه مى کنند، مثلاً اگر ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند؛ اگر بیمار شدند به پزشک مراجعه مى کنند؛ اگر بخواهند شهر یا خانه بسازند به مهندس و معمار مراجعه مى کنند. حتى کسانى که در یک رشته تخصص دارند،‌در رشته‌هاى دیگر تقلید مى‌‌کنند،‌ مثلاً مراجع تقلید به هنگام بیمارى به پزشک مراجعه مى‌ک‌نند؛ مهندسان و معماران هنگامى که ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند. بنابراین همان طور که عقلاً در اکثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پیروى مى‌کنند، در مسائل دینى نیز اگر متخصّص نیستند، باید به متخصّص (مرجع تقلید) مراجعه کنند. این مراجعه را «تقلید» می‌گویند. پس تقلید از فقها نه تنها خلاف عقل نیست ، بلکه از باب رجوع غیر متخصص به متخصص مى باشد که حکم عقلى است. اگر کسى که باید تقلید کند، تقلید نکرده واعمالى را انجام دهد مانند بیمارى است که خودسر دارو مصرف کند. چه بسا عوض این که بهبودى حاصل شود بیمارى اش افزون شود. در روایات این حکم عقل تأیید شده است. امام عسکری(ع) فرمود: «امّا من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً على هواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلّدوه؛ از بین فقها آنان که حافظ و نگهبان دین اند و خود را از گناه و آلودگى حفظ مى کنند و با هواهاى نفسانى مبارزه مى کنند و مطیع اوامر الهى و جانشینان اویند، بر همگان لازم است که از آنان تقلید کنند». مراد از «همگان» یعنى کسانى که در علوم اسلامى مجتهد و متخصص نیستند، گرچه در علوم دیگر متخصص باشند، مثلاً اگر استاد دانشگاه یا پزشک در علوم اسلامى مجتهد نباشد باید تقلید کند، چنان که مرجع تقلید در مسائل پزشکى و مهندسى از پزشک و مهندس تبعیت و تقلید مى کند. بنابر این در احکام دین، به حکم عقل، شخص یا باید مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد یا از مجتهد تقلید کند، وکسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند، واجب عقلی است که از مجتهد تقلید کنند . از نظر فقهی اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد،‌در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفة واقعی خود رفتار کرده است، مثلاً بعضی از مراجع تقلید در رکعت سوم و چهارم نماز گفتن یک بار تسبیحات اربعه را کافی می دانند و بعضی دیگر می فرمایند سه مرتبه باید گفته شود. مکلفی که تقلید نکرده، اگر سه بار گفته باشد، نمازش درست است؛ یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه اش تقلید از او بوده، یا با فتوای مجتهدی که فعلاً از او تقلید میکند، مطابق باشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ لینک کانال تخصصی🌹رایحه ی احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253
احکام اتاق خواب... نظر همه مراجع لینک کانال @khosravi1253
🌹 🍃🌸 پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند: «اِنَّ مِن خَیرِ نِسَائَكُم اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَیرِه.» «بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند.» *⃣ منبع: بحارالانوار، ج 103، ص 235 🍃 سوال: حکم صورت آرایش شده چیست؟ 🍃🌸 پاسخ: زن باید صورت آرایش شده یا دارای گریم آرایشی را از نامحرم بپوشاند. ***************** 🌸 توجه: 1⃣ آرایش زن به قصد نشان دادن به نامحرم حرام است. 2⃣ ملاک در حرمت آرایش، لذت بردن نامحرم نیست؛ و زن باید آرایش چهره خود را از نامحرم بپوشاند. 3⃣ اگر برق لب باعث جلب توجه نامحرم شده و عرفا زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود. ****************** ⏪ »> برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 68. 🍃🌸 رسانه تخصصی رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253 *⃣
✨✨✨✨✨✨✨ @khosravi1253 🔴سوال 🔻رفتن بدون به بالکن٫پاسیو،پشت بام، روبه روی پنجره ی باز، حیات منزل یا راهرو آپارتمان درحالی که می داند او را می بیند چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ اگر احتمال بدهد که نامحرم او را می بیند ، باید حجاب خود را حفظ کند. ⚜نکته 🔹 هر چند به زن نامحرم بدون پوشش کافی برای مردان حرام است، ولی زن هم اگر بداند که در معرض دید نامحرم است، باید حجاب خود را حفظ کند. 💫💫💫💫💫💫💫💫 لینک کانال رایحه ی احکام @khosravi1253
نگاه به صحنه های مهیج وشهوت انگیز که در جستجوی اینترنتی با آن مواجه میشویم چه حکمی دارد! لینک کانال @khosravi1253
🔷 با در ❓ سوال: بعضی کبابی ها بر خلاف تصور مردم، گوشت را با چینه دان مخلوط کرده و به می فروشند، آیا این کار و درآمد حاصل از آن حرام است؟ 🔷 پاسخ: 👇👇 📝 آیت الله مکارم: فروختن اجناس كه از وضع آن خبر ندارد، موجب می گردد و آنچه بیان نموده اید در معامله می باشد که يكى از است؛ از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است كه فرمود: «كسى كه در معامله با مسلمانان غِش كند، يا به آنها ضرر برساند، يا تقلّب و حيله نمايد از ما نيست و هر كس با برادر مسلمانش غِش كند خداوند بركت را از روزى او می برد و راه معاش او را مى بندد و او را به خودش وا مى گذارد. [1] 📝 آیت الله سیستانی: اگر متعارف نباشد جايز نيست و آن حلال نيست مگر اين كه به مشترى اطلاع داده شود. [2] 📝 آیت الله شبیری زنجانی: اگر ظاهر عرفی آن این باشد که تنها گوشت گوسفند یا گاو است جایز نیست و معامله باطل است. [3] 📝 آیت الله فاضل: اگر چینه دان را با گوشت مخلوط می کنند و کباب درست می کنند و به نام کباب گوشت خالص به مردم می فروشند؛ این کار غش در معامله است و نوعی و حرام است. [4] —------------— ✅ پی نوشت: [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9606180030. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656500. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45412. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611567. ><><><><><><><><><><>< ◀️ رسانه تخصصی رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253 🔷
❇️ اموال مسروقه در کودکى ◆◆◇◆◆◆◆◇◆◆◇◆◆ ┘◄ سوال : من در كودكى و نوجوانى از چند جا دزدى كرده‌ام (از خانه، بستگان یا مغازه و...) ولى حالا كه مى‌خواهم جبران كنم، نمى‌دانم چكار كنم؟ چون خجالت مى‌كشم كه بگویم دزدى كرده‌ام. آیا مى‌توانم از طرف آنها صدقه بدهم؟ ✅✅پاسخ: اگر صاحبان اموال مسروقه، حتى ورثه آنها مشخص و موجود باشند، نسبت به آنها ضامن هستید و به هر شكل مى‌توانید عین آنها و اگر عین تلف شده قیمت آنها را به صاحبانش برگردانید و یا داخل اموال آنها بکنید، و لازم نیست آنها مطلع شوند كه این اموال از آنها به سرقت رفته است. ◀️ اما اگر به صاحبان آن دسترسى ندارید مى‌توانید به نیت صاحبانش بنابر احتیاط واجب با اذن حاکم شرعى به فقرا صدقه دهید. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - استفتائات مقام معظم رهبری http://www.leader.ir/tree/print.php?catid=49&nodeid=n9231 ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253
نگاه کردن به عکس های برهنه غیر مسلمان... نظر 10 تن از مراجع لینک @khosravi1253
🕗زمان تعیین شده برای نماز در ادارات🏢 ✅ سوال: 🚦 آیا اقامه نماز جماعت در ادارات مجاز است و در صورت جواز، مدت زمان آن چقدر است⁉ 🔹پاسخ: با توجه به اهمیت خاص نمازهای یومیه، تأکید زیاد بر اقامه نماز اول وقت و با توجه به فضیلت بسیار زیاد نماز جماعت، شایسته است کارمندان ترتیبی دهند که بتوانند در خلال ساعات کار اداری، نماز واجب را به صورت جماعت در اول وقت و در کمترین زمان (حدودا 20 دقیقه و بیش از آن اجازه داده نشده) بخوانند؛ ولی باید به گونه ای مقدمات این کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت، بهانه و وسیله ای برای تأخیر انداختن کارهای مراجعه کنندگان نشود. البته در فاصله بین دو نماز جماعت می توانند نماز نافله یا نماز دیگر هم بخوانند و اشکال ندارد. [1] 🔺نکته🔰 بنابر آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز، مصوب هیئت وزیران، تمام دستگاه های اداری در سراسر کشور به منظور ادای فریضه نماز، موظف اند حداکثر مدت 20 دقیقه زمان جهت اقامه نماز اختصاص دهند. [2] -------------- 📚 پی نوشت: [1]. خامنه ای، استفتائات جدید، پایگاه اطلاع رسانی Khamenei ir، مبحث نماز جماعت. [2]. ماده 3 آیین نامه، مورخ 75/12/1.و ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇 🆔 @khosravi1253
▬📝@khosravi1253 💬سوال من يکمي چسب به دستم ريخته اندازه نوک سوزن، هر کاري ميکنم پاک نميشه، چيکار کنم براي وضو؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍پاسخ هرگاه در اعضای وضو، چیزی چسبیده باشد مانند رنگ، قیر، چسب و... که برداشتن آن ممکن نیست یا سختی فوق العاده دارد، وظیفه مکلّف تیمّم است مگر آنکه آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت، باید هم وضو بگیرد و هم تیمّم نماید و در هنگام وضو در صورت امكان، بنابر احتیاط واجب مانند وضوی جبیره، بر مانع مسح نماید ولی اگر مانع تنها در قسمتی از کف دست یا باطن انگشتان باشد و در پشت دست‌ها و پیشانی مانع نباشد طوری که با قسمت باقیمانده بدون مانع بتواند مسح را انجام دهد، تیمّم کافی است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📖منبع: مرکز ملی پاسخگویی ➖➖➖➖➖➖➖➖ لینک کانال https://eitaa.com/khosravi1253 لطفا نشردهنده احکام باشید…
نیگاه کردن به فلیم های مبتذل..... لینک @khosravi1253
◀️ یا برای 🔴 سوال: اگر برای ، همجنس یا محرمی نباشد مثلا در کشورهای خارجی، تکلیف غسل میت چیست؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: در صورتى كه غسل دهنده همجنس حتى از اهل كتاب نباشد، غسل ساقط مى شود. [1] 🔴 آیت الله مکارم: در فرض سوال میت را از روی لباس غسل دهند. [2] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: درصورتی که غسل از روی لباس، مستلزم لمس یا نظر حرام نمی شود، بنا براحتیاط غسل داده شود و گرنه غسل ساقط است. [3] 🔴 آیت الله وحید: غسل دادن مرد زن را و زن مرد را جايز نيست و باطل است ولى زن مى تواند شوهر خود را غسل بدهد و شوهر هم مى تواند زن خود را غسل بدهد، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه زن شوهر خود و شوهر زن خود را غسل ندهد. مرد مى تواند دختر بچّه اى را كه مميّزه نشده غسل دهد و زن هم مى تواند پسر بچّه اى را كه مميّز نشده غسل دهد، هر چند احتياط مؤكّد آن است كه پسر بچّه و دختر بچّه اى كه بيش از سه سال دارند، اوّلى را مرد و دومى را زن غسل بدهد. اگر براى غسل دادن ميّتى كه مرد است مرد پيدا نشود، زنانى كه با او نسبت دارند و محرمند ـ مثل مادر و خواهر و عمّه و خاله ـ يا به واسطه ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند، مى توانند او را غسل بدهند و نيز اگر براى غسل ميّت زن، زن ديگرى نباشد، مردهايى كه با او نسبت دارند و محرمند يا به واسطه ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند، مى توانند او را غسل دهند و بنابر احتياط واجب در صورت وجود مماثل نوبت به محرم نمى رسد و غسل دادن از زير لباس واجب نيست، هر چند احوط است ولى بايد به عورت نظر نكند و بنابر احتياط عورت را بپوشاند. اگر ميّت و كسى كه او را غسل مى دهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند، جايز است كه غير از عورت جاهاى ديگر ميّت برهنه باشد. [4] آیت الله فاضل: اگر میت زن باشد و زن مسلمان پیدا نشود که او را غسل بدهد و محارم او هم نباشد، از زن های کافر اهل کتاب کمک بگیرند اگر اهل کتاب نباشند از سایر زن های اهل کتاب کمک بگیرند به این صورت که روش غسل دادن را به زن کافر یاد بدهد و مرد مسلمان نیت غسل کند و از پشت پرده زن کافر میت زن مسلمان را غسل بدهد و احتیاط آن است که زن کافر را هم بگوید نیت غسل دادن کند. اگر زن کافر هم برای غسل دادن پیدا نشود غسل میّت ساقط می شود لیکن احتیاط مستحب است که مردها از روی لباس و پوشش زن میت او را سه مرتبه غسل بدهند طوری که به بدن او نگاه نکنند. اگر بدون نگاه کردن ممکن نشود غسل ندهند و بدون غسل دفن کنند. همین طور است درجایی که مرد مسلمان بمیرد و هم جنس مسلمان یا محارم او از بین زنها برای غسل دادن پیدا نشود، به ترتیبی که در میت زن مسلمان گفته شد عمل شود. [5] —------------— ◀️ پی نوشت:⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: BUoMk8MuKR8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509200038. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36269. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ کد استفتا: 26548. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502815. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ◀️رسانه تخصصی رایحه ی احکام 🆔 @khosravi1253
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍂 امام صادق عليه السّلام فرمودند: قال ابو عبدالله عليه السّلام : من اَقَرَّ بالائمةِ مِن آبائي وَ وُلدي و جَحَدَ المَهديّ من وُلدي كان كمن اقرّ بجميع الانبيا و جحد محمداً - صلّي الله عليه و آله - نبوته. هر كس به امامت ائمه هدي از پدران و فرزندانم اقرار كند ولي فرزندم مهدي را انكار نمايد، مانند كسي است كه به نبوت تمامي پيامبران اقرار كند اما نبوت محمد - صلّي الله عليه و آله - را انكار نمايد. بحار الانوار، ج 51، ص 145 ➖➖➖➖➖➖➖➖ درمسجد مقدس وباصفای جمکران هستم دعا گوی همه عزیزان....🌹🌹
🍀🌼🍀🌼🍀🌼🍀🌼🍀🌼🍀🌼🍀🌼 ❓سوال👇 اگر خانمي در بين نماز متوجه شود كه موهاي او از چادر بيرون آمده، تكليفش چيست؟ اگر بعد از نماز بفهمد، آيا درست است؟ 🔵پاسخ👇 ♻️مراجع (به جز بهجت، تبريزى و وحيد ): اگر در بين نماز بفهمد، بايد آن را بلافاصله بپوشاند و نمازش صحيح است ؛ به شرط آنكه پوشاندن زياد طول نكشد. اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحيح است. ✅آيات عظام بهجت و وحيد: اگر در بين نماز بفهمد، بايد آن را بلافاصله بپوشاند و بنابر احتياط واجب نماز را تمام كند و دوباره بخواند. و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحيح است. ✅آيت اللَّه تبريزى: اگر در بين نماز بفهمد، نمازش باطل است و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحيح است. ➖➖➖➖➖ 🚺کانال رایحه ی احکام🚺 https://eitaa.com/khosravi1253
احکام اتاق خواب... (3) نظر همه مراجع @khosravi1253
⚠️سفر در نماز، تأثیراتی دارد❗️ 1⃣نمازهای چهار رکعتی در سفر، دو رکعت می‌شود. 2⃣هشت رکعت نافله ظهر و هشت رکعت نافله عصر در سفر نباید خوانده شود. 3⃣ اگر در سفر نماز چهار رکعتی قضا گردد، لازم است قضای آن، دو رکعتی خوانده شود، اگر چه انسان بخواهد آن‌را در وطن بخواند. ❓آیا کسی که قصد نموده ده روز یا بیشتر، در شهری بماند می‌تواند نافله ظهر و عصر را بخواند؟ ❌پاسخ: بله می‌تواند، چنین شخصی از این جهت در حکم متوطّن است. ❓آیا نافله عشا را در سفر می‌توان خواند؟ ❗️پاسخ: انجام آن، رجاءاً (به امید قبول شدن) اشکال ندارد. 📒فقه و زندگی شماره 407 ➖➖➖➖ کانال تخصصی رایحه ی احکام @khosravi1253
@khosravi1253 ❓پرسش سلام اگه نامحرمی رودوست داشته باشی و پروفایلش روفقط چک کنی ایا گناه داره ؟ مرجع رهبر اصلا دوست داشتن نامحرم گناه داره ؟ 🍀پاسخ سلام علیکم اگر به هر دلیل مفسده داشته باشد جایز نیست. صرف دوست داشتن نامحرم اگر فقط خطور ذهنی باشد بروز خارجی نداشته باشد ومفسده نداشته باشد اشکال ندارد درغیر این صورت جایز نیست ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال رایحه ی احکام 👇 ☑️ @khosravi1253 جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
📥 سوال: آیا برداشتن ابرو برای مردان جایز است؟ 📤 پاسخ: برداشتن ابرو به خودی خود اشکال شرعی ندارد، مگر اینکه مفسده انگیز بوده یا مصداق تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا موجب ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید. 👈ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] ✍ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظلّه): اگر تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا مفسده انگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید جایز نیست. ✍ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظلّه): فی نفسه مانعی ندارد [2]. ✍ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله): جایز نیست مردان خود را شبیه زنان کنند، ولی اصلاح جزیی و مرتب کردن بعضی از قسمتها که منظره خوشایندی ندارد، اشکالی ندارد. 📚 منابع: [1]. استفتاء از دفاتر آیات خامنه‌ای و مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. [2]. سایت استفتائات آیت الله سیستانی، سوال3 ➖➖➖➖➖➖ کانال رایحه احکام👇👇 https://eitaa.com/khosravi1253
▬📝 @khosravi1253 💬سوال 1. با لباس نجس وضو گرفتن اشکال دارد يا نه مثلا با لباس نجس وضو بگيريم سپس لباس را عوض کرده و با لباس تميز نماز بخوانيم صحيح است؟؟ 2. آيا دروضوبايدبادست راست صورت روشست؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍پاسخ 1- وضو گرفتن با لباس نجس باعث باطل شدن وضو نمی شود ولی باید برای نماز خود لباس یا بدن خود که نجس است را عوض کند . 2- در وضو شستن صورت با هر کدام از دستها باشد اشکال ندارد . ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📖منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی ➖➖➖➖➖➖➖➖ رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253 ➖➖➖➖➖➖ لطفا نشردهنده احکام باشید…🌹
احکام پوشش در مقابل محارم ... لینک @khosravi1253