eitaa logo
عبدالحسین خسروپناه
5.4هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
407 ویدیو
88 فایل
تنها کانال رسمی «استاد عبدالحسین خسروپناه» (توسط ادمین اداره میشود) کانال تلگرام: https://t.me/khosropanah1_ir کانال سروش: https://splus.ir/khosropanah_ir صفحهٔ ویراستی: https://virasty.com/Khosropanah_ir صفحهٔ ویسگون: https://wisgoon.com/khosropanah_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه۳۵حکمی سازی علوم انسانی .mp3
31.84M
🔰 تدریس استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع: حکمی سازی علوم انسانی استادان دانشگاه علامه طباطبایی سالهای۹۷-۹۹   🆔 @khosropanah_ir
جلسه۳۶حکمی سازی علوم انسانی .mp3
27.41M
🔰 تدریس استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع: حکمی سازی علوم انسانی استادان دانشگاه علامه طباطبایی سالهای۹۷-۹۹   🆔 @khosropanah_ir
زیارات سه گانه اربعین3.1.pdf
1.43M
زیارات سه گانه اربعین التماس دعای خیر 🍃 شادی ارواح طیبه شهدا و امام شهیدان و اموات و ذوی الحقوق الفاتحه مع السوره و الصلوات همگان زیارت اربعین را در روز اربعین برای رفع مشکلات کشور بخوانیم 🆔 @khosropanah_ir
بزرگترین گردهمایی عالم 🆔 @khosropanah_ir
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ◼️ خبر درگذشت برادرمان جناب دکتر حاج عبدالحمید خاکسار همه‌ی دوستان را غمناک ساخت. وی از بنیانگذاران بسیج مردمی در شهرستان دزفول و از رزمندگان دفاع مقدس و مدیران دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدرس دانشگاه بود که امروز آسمانی شد. رضوان و جنت الهی و ضیافت علوی در شب اربعین حسینی نثار این فقید سعید و صبر جمیل نصیب خانواده محترمشان باد. عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم شانزدهم مهر ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
بسم الله الرحمن الرحیم مطلبی از یک نویسنده درباره فربه شدن فقه و مهارت اندک حوزویان در رشته های دیگر منتشر شده و شبهه هایی را به وجود آورده و دوستانی درخواست جواب دادند و لذا نکاتی در این خصوص عرض میکنم. ۱. حوزه علمیه در دهه های اخیر با حوزه علمیه قبل از انقلاب اسلامی بسیار متفاوت است و ظاهراً جناب مستشکل از وضعیت کنونی حوزه علمیه اطلاع ندارد. حوزه علمیه امروز در علوم انسانی و علوم عقلی و عرفانی رشد جدی پیدا کرده است. بیش از پانصد مدرس در سطوح مختلف علوم عقلی و انسانی و اجتماعی مشغول تدریس و صدها محقق در علوم عقلی و علوم انسانی و اجتماعی مشغول تحقیق هستند. مرکز علوم اسلامی ولی امر و دانشگاه باقرالعلوم و پژوهشگاه های حوزه و دانشگاه و فرهنگ و اندیشه اسلامی و علوم و فرهنگ اسلامی و موسسه های امام خمینی و امام صادق نمونه هایی از مجموعه های تخصصی در علوم انسانی و علوم عقلی هستند که مستشکل از آنها بی اطلاع است. ۲. شبهه دیگر اینکه فقه نیمه جان شده و آینده نه چندان دور خواهد مرد چون موضوعات فقهی با تکنولوژی و تغییر زندگی منقضی شده و فقها تبحری در مسایل جدید ندارند و برخی احکام فقهی، قبیح اجتماعی شدند و مردم به بی دینی فقهی گرایش یافتند و تنوع فتوا هم زیاد شده است. این ادعاهای بی دلیل هم ناشی از کم اطلاعی نسبت به حوزه علمیه نوین است. امروزه طلاب علوم فقهی در موضوعات انسان معاصر به صورت تخصصی درس می خوانند و ده ها فقه تخصصی در مراکز فقهی در حوزه علمیه در مقطع سطح سه و چهار، آموزش می بینند. طلاب فقه سیاسی و فقه اقتصاد و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه ارتباطات و فقه پزشکی و فقه هنر و ده ها فقه تخصصی در حد ارشد دانشگاهی مباحث علوم انسانی و اجتماعی را فرا می گیرند. استادان دانشگاهی در مراکز حوزوی، توانمندی طلاب در علوم انسانی و اجتماعی را شهادت میدهند. استادان فرهیخته متخصص و نظریه پرداز در علوم انسانی و اجتماعی در حوزه علمیه قم و مشهد و اصفهان و‌ خوزستان یک اتفاق مبارکی است که جناب مستشکل نمی بیند یا نمی خواهد ببیند و همه اینها نشانه به روز شدن فقه در حوزه علمیه است. ۳. اینکه عده ای از مردم به بی دینی فقهی گرایش یافتند سخن درستی است که این هم زاییده سبک زندگی سکولار و روشنفکری غرب زده است که انسان را حتی به الحاد سوق می دهد و گرفتار شبهات می کند، هر چند این واقعه هیچ ملازمه ای با مرگ فقه ندارد چون متدینان مقید به احکام فقهی و منتقدان به سبک زندگی سکولار و مقید به مناسک اسلامی و فقهی همچون اربعین حسینی و ظهور فقهای نوین هم رو به رشد هستند. دینداری قرن بیست و یکم وضعیت گرایش به شریعت را بسیار تغییر داده و مردم دنیا را به مناسک دینی و معنوی علاقمند کرده و این اتفاق در جهان نمایان است. تعدد فتوا هم زاییده باز بودن اجتهاد در فقه شیعه است که نه تنها نقص و عیب نیست که امتیاز تفقه شیعی است و به تعبیر اقبال لاهوری موتور حرکت شیعه است و به تعبیر نگارنده مانع از مرگ فقه است. عجیب است که جناب مستشکل از طرفی از مرگ فقه هشدار می دهد و از طرف دیگر از تنوع فتوا نگران است و این مطلب، یک پارادوکس پنهانی است که مستشکل متوجه آن نشده است. فکر می کنم مستشکل در اثر ارتباط با فقهای سنتی از یک جهت و علاقه به روشنفکران سکولار از ناحیه دیگر و مرتبط نبودن با فقیهان نوین از حیث دیگری، دچار این شبهات شده است که ان شاءلله با مطالعه و تحصیل و تحقیق و بررسی بیشتر شبهاتش حل خواهد شد. اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم اربعین حسینی ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ◼️ آسمانی شدن یکی دیگر از دوستان عزیزم در ایام اربعینی مرحوم مغفور جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عطامحمد سجادی تبار مصیبت زده مان کرد. مرحوم سجادی تبار عالمی باتقوا، امام جماعتی مردم دار، رزمنده ای مخلص در دوران دفاع مقدس، همدم آزادگان سرافراز، مدرسی باصفا و باسواد، روضه خوان ابی عبدالله علیه السلام، اهل گریه بر مصائب اهل بیت علیهم السلام و زائر اربعین حسینی بود که خداوند تبارک و تعالی در ایام اربعینی ایشان را مهمان امام حسین علیه السلام و ابوالفضل العباس گردانید. این مصیبت مولمه را به امام جمعه محترم، خانواده مکرمشان، دوستداران، شاگردان، نمازگزاران مسجد الغدیر، روحانیت و مسئولان شهرستان دزفول تسلیت عرض می کنم. رضوان و‌ جنت الهی و ضیافت علوی نصیبشان باد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم بیست و یکم صفر ۱۴۴۲ مصادف با ۱۸مهر ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
حکمی-سازی-علوم-انسانی37-.mp3
30.78M
🔰 تدریس استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع: حکمی سازی علوم انسانی استادان دانشگاه علامه طباطبایی سالهای۹۷-۹۹   🆔 @khosropanah_ir
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ◼️ ارتحال دوست و برادر عزیزم دکتر ابراهیم علیپور را به خانواده محترم و دوستان و همکاران ایشان در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و جامعه الزهراء تسلیت عرض می کنم. این عالم پارسا و خوشفکر و اهل تحقیق، مدیر شایسته ای برای مراکز حوزوی بود. خداوند در ایام اربعینی ایشان را مهمان امیرالمومنین علیه السلام و امام حسین علیه السلام و مستقر در رضوان و جنت الهی گرداند. والسلام علیکم و رحمة الله عبدالحسین خسروپناه نوزدهم مهر۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد برگزار می‌کند : 🔰 سلسله جلسات فقه نظام اجتماعی ✅ با موضوع : جایگاه دانش فقه در شکل گیری نظامات اجتماعی 🎙سخنران : ✳️ حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی 🗓🕢 زمان برگزاری یکشنبه ٢٠ مهرماه ساعت ١٩:٣٠ 🆔 پیوند شرکت در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.) vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu ❌ جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد. 🆔 @khosropanah_ir
🔺 گروه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: ✅ کرسی علمی ترویجی «وانهادگی در غربت غربی و تنهایی او در بلیه‌ای چونان » 🎙 با حضور: 📅 یکشنبه 20 مهر ماه 99 / ساعت 15 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/bOkuwYKKdK9S 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09191541744 🆔 @iictchannel 🆔 @khosropanah_ir
جلسه ۳۸حکمی سازی علوم انسانی .mp3
30.39M
🔰 تدریس استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع: حکمی سازی علوم انسانی استادان دانشگاه علامه طباطبایی سالهای۹۷-۹۹   🆔 @khosropanah_ir
جایگاه دانش فقه در شکل‌گیری نظامات اجتماعی .mp3
26.26M
🎙سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه با عنوان: جایگاه دانش فقه در شکل گیری نظامات اجتماعی 📍 دانشگاه امام صادق ع دانشکده الهیات ۲۰ مهر ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
🔻 اگر دلالان اقتصادی و‌ بازیگران سیاسی و فاسدان اجتماعی اجازه بدهند؟! بسم الله الرحمن الرحیم داده کاوی پایگاه incites نشان میدهد دانشگاه آزاد با ۶۴۸۵ مقاله علمی در سال ۲۰۲۰ رتبه اول دانشگاه های ایران و ۷۱ جهان کسب کرده است که باید به محققان و استادان و مدیران و کارمندان و رییس دانشگاه و رییس هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی تبریک گفت. این اتفاق مبارک می تواند رویکردی برای خروج از تحریم جهانی باشد اگر و اگر تحقیقات به سمت کاربردی شدن و رفع نیازهای کشور و تجاری شدن حرکت کند. این شرط منوط به حمایت وزارت علوم و تحقیقات در تغیبر آیین نامه ارتقا و کاربردی سازی آن و تحول بنیادین در شورای گسترش و شورای برنامه ریزی درسی وزارت است که از هدف تمدن سازی فاصله زیادی دارند و نگاه کارآمدی و به روز رسانی و بومی سازی و حکمی سازی رشته ها چندان مورد توجه قرار نمی دهند. باید مجلات علمی بر نافع بودن مقالات تاکید داشته باشند و باید دانشکده های موضوعی مانند دانشکده حکمرانی و خانواده و فضای مجازی و پدافند غیرعامل و غیره شکل گیرد و باید وزارت علوم میدان را برای ابتکار دانشگاه ها باز کند و تصدی گری را بر سیاست گذاری و نظارت تقلیل دهد. ⭕️ دانشمندان کشور عزیز ایران می توانند جایگاه علمی و اقتصادی و امنیتی و سیاسی و فرهنگی کشور را در بالاترین رتبه قرار دهند اگر دلالان اقتصادی و‌ بازیگران سیاسی و فاسدان اجتماعی اجازه بدهند. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✍ عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم ۲۱مهر۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 بارک الله به مادر شهید محمود رادمهر مادری حکیمه عارفه موحده که بعد از گذشت پنج سال از شهادت فرزند جوانش در دفاع از حرم زینب کبری علیها السلام، انصافا گفتار و‌ کردارش درس اخلاق برای اخلاص آموزی و‌ درس توحید برای موحد شدن است. خدایا عمری در حوزه ها و دانشگاه ها درس می خوانیم و درس می دهیم و عمری مدیریت های خرد و کلان را سپری می کنیم اما فرسنگ ها از شهود حقیقت این مادر عارفه دوریم. این مسکین حوزوی به جهت شاگردی از این حکیمه موحده افتخار می کند. 🆔 @khosropanah_ir
🔰 شکل‌گیری نظامات اجتماعی با فقه استکشافی/ در فقه استکشافی عنصر عقلانیت اسلامی نقش کلیدی دارد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین در نشست علمی «جایگاه دانش فقه در شکل‌گیری نظامات اجتماعی» تأکید کرد؛ 📚 مقصود از جایگاه دانش فقه در شکل‌گیری نظامات اجتماعی چیست؟ 1 - آیا نقشی در ساخت مکتب اجتماعی دارد؟ 2 - آیا نقشی در ساخت نهاد، سازمان و ساختار اجتماعی دارد؟ 1️⃣ پاسخ پرسش نخست: بله دارد. چون شهید صدر انجام داده و در کتاب اقتصادنا مکتب، مذهب و نظام اقتصادی را نوشتند. 2️⃣ پاسخ پرسش دوم: فقه شیعه از یک منظر چهار مرحله را طی کرده است؛ فقه استظهاری(استفهامی)، فقه استنباطی، فقه استنطاقی و فقه استکشافی. 🔶 اگر منظور از فقه، فقه استظهاری باشد که اخباریون استفاده می‌کردند، از این فقه نه نظام به عنوان مکتب اجتماعی و نه نظام به عنوان نهاد، ساختار و سازمان اجتماعی بیرون نمی‌آید. 🔷 فقه استنباطی که فقه اصولیون بود تا حدودی می‌تواند نظام اجتماعی به معنای مکتب اجتماعی را به ما بدهد، البته کامل نیست. 🔶 از فقه استنطاقی به راحتی می‌توان مکتب اجتماعی را استخراج کرد، همان‌گونه شهید صدر استخراج کرده است. 🔷 وقتی می‌خواهیم فقه ساختاری بسازیم و در حقیقت نهاد، ساختار و سازمان شکل بگیرد، نیازمند فقه استکشافی هستیم. 🔶 در فقه استکشافی عنصر عقلانیت اسلامی نقش بسیار مهمی دارد. یعنی نیازمند توجه به مقاصد الشریعه، علل الشرائع و مصلحت اسلام و مسلمین هستیم. 🆔 @iictchannel 🆔 @khosropanah_ir
🔸 تفاوت حکومت های کمونیستی، لائیک و سکولار 🆔 @khosropanah_ir
نقد سند۲۰۳۰ .mp3
18.12M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با عنوان: تبیین و تحلیل سند ۲۰۳۰ 📍در جمع کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش ۲۳مهر۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
◼️ مراسم عزاداری شهادت پیامبر اکرم ص و امام حسن مجتبی ع و امام رضا ع 🎙 با سخنرانی استاد خسروپناه و مداح حاج محمود پیرایش مراسم مجازی و به طور زنده از صفحه 👇 instagram.com/masoud.pirayesh 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سوگ نبی جهان سیه می پوشد در سینه، دل از داغ حسن می جوشد از ماتم هشتمین امام معصوم هر شیعه ز درد، جام غم می نوشد. 🍃 اللهم صل علی محمد و آل محمد 🆔 @khosropanah_ir
⭕️ همیشه در تاریخ بوده اند کسانی که توان تعالی فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و امنیتی و... نداشتند و‌ در تنبلی و ناکامی خود گرفتار ماندند و لکن در مقام توجیه ضعف خود، اولیاء الهی را از مقام والای خود تنزل می دادند. توجیه عملکرد ناکارآمد برخی از سیاسیون کشور با صلح امام حسن مظلوم علیه السلام نیز از این باب است. خداوندا مملکت ولایت مدار و شهید پرور ایران عزیز را از توجیه های التقاطی نجات بده. آمین یا رب العالمین 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل استاد خسروپناه از صلح امام حسن مجتبی علیه السلام در هیات مسجد ساعت اراک 🆔 @khosropanah_ir
🔻 وقتی آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در ایران بالا می رود و جمعیت مراجعین اورژانسی رو به افزایش باشد؛ معنایش فقط یک چیز است و آن هم رها شدن ستاد مبارزه با کرونا و نقص مدیریت آن است. دولت با این مدیریت رهاشده، گرفتار ناکارآمدی و در نتیجه یاس شدید در میان مردم گردید. بار اصلی حمایت از محرومان به دوش گروه های جهادی قرار گرفته است. اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا صلواتک علیه و آله و غیبة ولینا و کثرة عدونا و‌قلة عددنا و شدة الفتن بنا و تظاهر الزمان علینا 🆔 @khosropanah_ir
⭕️ نوشته آقای استادی در تشکر از استاد خسروپناه 🔻 چندی قبل خبرگزاری مهر یادداشتی از حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه منتشر کرد که او مطلبی از فرزند آیت الله استادی را نقد کرده بود. فرزند آیت الله استادی در مطلب خود از فربه شدن فقه و مهارت اندک حوزویان در رشته‌های دیگر سخن گفته بود که  آقای خسروپناه هم در بخشی از پاسخ به او  گفته بود: فکر می‌کنم مستشکل در اثر ارتباط با فقهای سنتی از یک جهت و علاقه به روشنفکران سکولار از ناحیه دیگر و مرتبط نبودن با فقیهان نوین از حیث دیگری، دچار این شبهات شده است که ان شاء الله با مطالعه و تحصیل و تحقیق و بررسی بیشتر شبهاتش حل خواهد شد. این مطلب در جدیدترین شماره هفته نامه افق حوزه نیز بازنشر یافت که با واکنش آیت الله استادی همراه شد. ایشان در این نوشته که در اختیار خبرگزاری رسمی حوزه قرار داده‌اند ضمن تشکر از آقای خسروپناه نکاتی را بیان کرده‌اند که خواندنی است. نکته قابل توجه اینکه تیتر این مطلب را  که بر روی خروجی حوزه‌نیوز قرار گرفته شخص  آیت‌الله استادی  تعیین کرده و تاکید داشتند با همین تیتر منتشر شود. 🔻 متن یادداشت به این شرح است: بسمه تعالی در هفته نامه افق حوزه مورخ ۹۹/۷/۲۱صفحه هشت یادداشتی  از حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خواندم لازم دیدم ضمن تشکر از ایشان توضیحی بدهم. چند سال است که یکی از فرزندانم (روحانی و طلبه نیست و ۴۵ سال دارد و دانشگاهی به‌شمار می آید) به کارهای علمی و نوشتن مقاله و کتاب اشتغال دارد و در بخشی از کارها هم موفقیت‌هایی داشته است، در طول این چند سال دو یا سه مورد پیش آمد که حقیر پس از انتشار آن متوجه شدم که نوشته او مورد تاییدم نیست، ضمناً چند نفری هم از اساتید و دوستان با مراجعه به بنده ناراحتی خود را از این دو سه مورد ابراز کردند و حقیر طبق وظیفه به ایشان تذکر دادم و از او خواستم اگر این موارد در سایتی ثبت شده حذف کند، ایشان هم به خواسته پدر عمل کرد. یکی از این موارد همان یادداشتی است که چند ماه قبل نوشته و حضرت آقای خسروپناه جواب مزبور را مرقوم داشته‌اند و در هفته نامه افق حوزه چاپ شده است و به نظر می رسد که راه صحیح همین است نه تندی کردن که گاهی نتایج بدی در پی خواهد داشت. البته لغزش برای همه پیش می‌آید که گاهی خود انسان خیال می‌کند خدمت است نه لغزش؛ خداوند بنده و فرزندان و بستگانم را از لغزش‌ها حفظ فرماید. بد نیست حاشیه هم داشته باشم؛ حقیر زمانی که عضو شورای نگهبان بودم در یکی دو جلسه با شخصی که در آن دوران در مورد انتخابات مسئولیتی داشت، آشنا شدم و در همان یکی دو جلسه میان ما گفتگوهایی شد که آن طور که به خاطر دارم، گفتم وای اگر از پس امروز بود فردایی و در سال‌های بعد هم روشن شد که وی از اصلاح‌طلبانی است که برخی از اصلاح طلبان هم او را قبول ندارند زیرا به جای اصلاح گاهی افساد می‌کند. از قراری که اطلاع پیدا کردم ایشان آن نوشته پسرم را با این پسوند «فرزند آقای استادی که عضو شورای نگهبان بود» منتشر کرده است. به او و امثال او عرض می‌کنم به سود شما است که لااقل به اخلاق انسانی پایبند باشید و با سوء استفاده از هر پیشامدی به وزر و گناه خود نیفزایید. از خدای منان خواستارم که این کمترین و آن شخص را از فساد و افساد دور بدارد. 🆔 @khosropanah_ir