#مبانی_طب_اسلامی
#درمان_درد_تعارض_منافع
✨قال الله الحکیم:
وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلَّا أُمَّةً وَاحِدَةً فَاخْتَلَفُوا ...﴿یونس: ١٩﴾
و مردم [بر محور یکتاپرستی] جز امت واحدی نبودند؛ پس چیزی نگذشت که دچار اختلاف شدند...
⚡️💚⚡️با هم و با خدا قرار داشتیم:
قرار بود که امت واحده باشیم؛ مثل یک خانواده
قرار بود حق خدا و حق خلق خدا را بشناسیم
قرار بود به حقوق همدیگر احترام بگذاریم
قرر بود به همدیگر رحم کنیم
قرار بود از خطاهای همدیگر بگذریم
قرار بود به همدیگر کمک کنیم
قرار بود که به جان و مال و ناموس همدیگر حرمت قائل بشیم
قرار بود که به حق خودمان قانع باشیم
⚡️😳⚡️پس چه شد؟!
قرار بود دزدی نکنیم
قرار بود فساد وفحشا نکنیم
قرار بود رشوه نگیریم
قرار بود حقوق نجومی نگیریم
قرار بود از راه مشروع و قانونی کسب ثروت کنیم
قرار بود به همدیگر ظلم نکنیم
قرار بود غیرت داشته باشیم
قرار بود خودنمایی و بی حیایی و بی عفتی نکنیم
⚡️😳⚡️پس چه شد؟!
قرار بود از قدرت و ثروت و مقام و علم، در مسیر الهی استفاده کنیم
⚡️😳⚡️پس چه شد؟!
🍂منشأ اختلاف:
فراموشی فطرت، خودفراموشی، خدافراموشی، معادفراموشی، دینفراموشی...
تبعیت از هواهای نفسانی؛ افتادن در دام غرایز حیوانی؛
طمع؛ خودخواهی و غفلت و راحت طلبی
🍏درمان:
🍎باز گست به خدا؛ بازگشت به فطرت الهی؛ تبعیت از انسانهای کامل؛ یاد حساب و کتاب و قیامت...
❤️ #امیرالمؤمنین عليه السلام:
🍀 زياده گويى، موجب لغزش حكيم و خستگى بردبار است. پس زياده گويى مكن كه مايه رنج خواهى بود و تفريط مكن كه مايه اهانت خواهى بود
📚 غررالحكم حدیث ۲۰۰۹
عَنْ جَابِر [بْنِ یَزِیدَ الْجُعْفِيِ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ قَالَ: قُلْتُ: لِمَ سُمِّيَتْ فاطمةُ الزَّهْرَاءُ، زهراءَ؟ فقَالَ: «لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ و جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ بِنُورِهَا…»
ترجمه:
از جابر بن یزید جعفی، از امام صادق روايت شده که گفت: پرسيدم چرا حضرت فاطمۀ زهرا، «زهراء» نامیده شدند؟ حضرت فرمود: برای این كه خداى تعالى او را از نور عظمت خود آفرید و زمانی که آن نور درخشيد، تمام آسمانها و زمين به نور او روشن گشت.
منابع:
إمامة و التبصرة، علی ابن بابويه قمی، ص۱۳۳؛ علل الشرائع، شيخ صدوق، ج۱، ص۱۷۹ – ۱۸۰؛ معانی الأخبار، شيخ صدوق، ص۶۴؛
🌼بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...
💐اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم...
🌿سلام
و روز همگی دوستان به خیر...🌿
💐چند حديث برای شادی و تشویق محبان و شیعیان اهل بیت
1 ـ امام كاظم در سال هائى كه زندانى بود به على بن سويد سائى نوشت: و اما پرسيده بودى كه علوم دين را از چه كسى ياد بگيريم، علوم دين را از غير شيعيان ما ياد نگير زيرا اگر از ديگران ياد بگيرى دينت را از كسانى گرفته اى كه به خدا و رسول خدا(صلى الله عليه وآله) خيانت ورزيده اند و به قرآن كه كتاب خداوند و امانتى در پيش شان بوده خيانت كرده معانى آن را تحريف كرده اند…
2 ـ امام هادى در پاسخ نامه احمد بن ماهويه و برادرش كه نوشته بودند دين مان را از چه كسى ياد بگيريم، نوشت: در يادگرفتن دين تان به افرادى كه ثابت قدم هستند در محبت شما، و ورزيده (كار كشته)اند در آئين ما، رجوع كنيد زيرا آنان براى شما كافى اند ان شاء الله.
توضيح: مراد از «محبت شما» يعنى آنان نيز در ارتباط قلبى كه شما با ما داريد ثابت قدم باشند، اين جمله تقريبا حالت يك اصطلاح را در تولّى و تبرّى «الحبّ فى الله و البغض فى الله» دارد.
3 ـ امام صادق(عليه السلام) فرمود: كَذِبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مِنْ شيعَتِنا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنا: دروغ مى گويد كسى كه ادعا مى كند ما را مى شناسد و در عين حال به ريسمان ديگران چنگ زده باشد.
4 ـ امير المؤمنين فرمود: اى شيعيان ما و گرد آمدگان به محور محبت ما، دور باشيد از آنان كه افكار خودشان را به حساب دين مى گذارند.
5 ـ امام باقر(عليه السلام) به سلمه بن كهيل و حكم بن عتيبه فرمود: شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلماً صَحیحاً إلاّ شَیئاً یَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَیتِ: خودتان را به مشرق و مغرب بزنيد علم صحيح پيدا نمى كنيد مگر چيزى كه از پيش ما اهل بيت صادر شود.
6 ـ امام باقر(عليه السلام) فرمود: كسى كه تعليمات دينى خود را از افراد غير صادق دريافت كند خدا او را تا روز قيامت دچار آوارگى فكرى مى كند.
در این آیه به عنوان یک قانون همیشگی که شامل تمام اعصار و قرون میشود دستور میدهد که، «ای فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود داشته باشید» (یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ).
این جمله میتواند هم اشاره به «زینتهای جسمانی» باشد که شامل پوشیدن لباسهای مرتب و پاک و تمیز، و شانه زدن موها، و به کار بردن عطر و مانند آن میشود، و هم شامل «زینتهای معنوی»، یعنی صفات انسانی و ملکات اخلاقی و پاکی نیت و اخلاص.
در جمله بعد اشاره به مواهب دیگر یعنی خوردنیها و آشامیدنیهای پاک و پاکیزه میکند، میگوید از آنها «بخورید و بنوشید» (وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا).
اما چون طبع زیاده طلب انسان، ممکن است از این دو دستور سوء استفاده کند و به جای استفاده عاقلانه و اعتدال آمیز از پوشش و تغذیه صحیح، راه تجمل پرستی و اسراف و تبذیر را پیش گیرد، بلافاصله اضافه میکند: «ولی اسراف نکنید که خدا مسرفان را دوست نمیدارد» (وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ).
کلمه «اسراف» کلمه بسیار جامعی است که هرگونه زیادهروی در کمیت و کیفیت و بیهودهگرایی و اتلاف و مانند آن را شامل میشود.
ج2، ص41
جمله کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید، در آیه فوق آمده، گرچه بسیار ساده به نظر میرسد، اما امروز ثابت شده است که یکی از مهمترین دستورات بهداشتی همین است، زیرا تحقیقات دانشمندان به این نتیجه رسیده که سر چشمه بسیاری از بیماریها، غذاهای اضافی است که به صورت جذب نشده در بدن انسان باقی میماند، این مواد اضافی هم بار سنگینی است برای قلب و سایر دستگاههای بدن و هم منبع آمادهای است برای انواع عفونتها و بیماریها! عامل اصلی تشکیل این مواد مزاحم، اسراف و زیادهروی در تغذیه و به اصطلاح «پرخوری» است، و راهی برای جلوگیری از آن جز رعایت اعتدال در غذا نیست، کسانی که این دستور را ساده فکر میکنند خوب است در زندگی خود آن را بیازمایند تا اهمیت رعایت این دستور را در سلامت جسم و تن خود ببینند.
#مبانی_طب_اسلامی
#منشأ_تمامی_بیماریهای_روحی_و_جسمی
🔥منشأ تمام بیماریها:
منشأ تمام بیماریهای روحی و جسمی و اجتماعی بشر، حرص و طمع و اسراف و زیادهخواهی و زیادهروی است.
پر خوری، پرنوشی، حرص مال دنیا، حرص مقام دنیا، حرص در شهوترانی، حرص در تأمین غرائز حیوانی...سنگدلی...
حرص خودنمایی، حرص بی حیایی، حرص دزدی، حرص حرامخواری، حرص رشوه، حرص غارت بیت المال، حرص قدرت، حرص ثروت، حرص جاه و مقام و.....
🌸کل طب در نصف آیه:
🍀امام على عليه السلام در پاسخ به اين پرسش كه [چرا ]در قرآن، هر دانشى جز دانش طب هست؟ فرمود:
🍏أما إنَّ فِي القُرآنِ لاَيَةً تَجمَعُ الطِّبَّ كُلَّهُ: « وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ ».
🍎هان! در قرآن ، آيه اى است كه همهی طب را يك جا در خود ، گِردآورده است : «بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد» .
📒الدعوات : ص 75 ح 174 ، بحار الأنوار : ج 62 ص 267 ح 42 .
کلمه «اسراف» کلمه بسیار جامعی است که هرگونه زیادهروی در کمیت و کیفیت و بیهودهگرایی و اتلاف و مانند آن را شامل میشود.
👹یهود، حریصترین امت:
وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ۚ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ ﴿بقره: ٩٦﴾
و یقیناً آنان (یهود) را حریص ترین مردم به زندگی [دراز مدت] خواهی یافت و [حتی حریص تر] از مشرکان. هر یک از آنان آرزومند است که ای کاش هزار سال عمرش دهند، ولی آن عمر طولانی دور کننده او از عذاب نیست؛ و خدا به آنچه انجام می دهند، بیناست.
😈از دشمنی یهود حریص غافل نشوید!👹💉👹
🍏درمان:
🍎بازگشت به مقتضای فطرت، دوری از غرائز حیوانی، اعتدال و میانهروی
@tebbe_eslame
امام مهدی (عج) در مصیبت امام حسین علیه السلام
امام زمان (عج) می فرماید:
لأَندُبَنَّک صَباحاً و مَساءً و لأَبکینَّ عَلَیک بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً.
هر صبح و شام بر تو گریه و شیون می کنم و در مصیبت تو به جای اشک، خون می گریم.
❇️امام جعفرصادق عليهالسلام:
⚛️عمل خالص آن عملي است که دوست نداري درباره آن، احدي جز خداي سبحان از تو تعريف و تمجيد کند.
📚اصول کافي، ج 3، ص 26
❇️امام جواد علیه السلام:
⚛️با سه خصلت میتوان دوستى را به دست آورد
انصاف در معاشرت، همدردی با دیگران در خوشى و ناخوشى و داشتن قلبى پاك از بدی و گناهان.
📚كشف الغمّة: 3/139
🌼بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...
💐اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم...
🌿سلام
و روز همگی دوستان به خیر...🌿