eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
620 عکس
53 ویدیو
161 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
👇 این همایش از جهت زبان شناسي و معناشناسی سیستمی به خصوص در سیستم شناخت ها مورد اهمیت است http://www.irsdc2021.ir/ محورهاي همايش--------------------- روش‌شناسی سیستم های پویا(System Dynamics Methodology): روش شناسی (Methodology) روش‌شناسي تحقیق (Research Methodology) روش‌های شبیه‌سازی ترکیبی (Mixed Simulation Methods) توسعه نرم افزار (Software Development) مشارکت ذی‌نفعان (Stakeholder Engagement) کاربرد سیستم های پویا(System Dynamics Applications): کسب‌ وکار و تجارت(Trade and Business) اقتصاد (Economics) محیط زیست (Environment) بهداشت و سلامت (Health) رفتار انسانی (Human Behavior) اطلاعات و دانش (Information and Knowledge) یادگیری و آموزش (Learning and Teaching) عملیات (Operations) سیاست عمومی (Public Policy) منابع (Resources) امنیت (Security) استراتژی (Strategy) جغرافیا(Geography) حقوق(Law) کشاورزی(Agriculture) هنر(Arts) فنی ومهندسی(Engineering) _ کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
ارتباط زبان شناسی با باستان شناسی و دیرینه شناسی 👇 http://conf.umz.ac.ir/arcart محورهاي همايش-------------------- الف) باستان‌شناسی روش‌ها و رویکردهای میان‌رشته‌ای در باستان‌شناسی ایران باستان‌شناسی دریایی (ساحلی، زیر آب، شناورها) باستان‌شناسی سواحل دریای مازندران، خلیج فارس و دریای عمان ظهور جوامع پیچیده در دوره مس و سنگ: الگوی استقرار، اقتصاد، رتبه‌بندی اجتماعی، فناوری‌ها و برهم‌کنش‌ها دوران مفرغ در فلات ایران: حاکمان و جامعه، تولید و توزیع مؤسساتی، روابط فرهنگی و مبادلات تجاری فلات ایران در دوران آهن باستان‌شناسی هنر صخره‌ای در ایران جغرافیای تاریخی و باستان‌شناسی جایگاه کتیبه‌ها و متون در باستان‌شناسی جایگاه مطالعات سکه‌شناسی در باستان‌شناسی جایگاه و اهمیت متون و اسناد نوشتاری در پژوهش‌های باستان‌شناسی تاریخی باستان‌شناسی عیلام: حلقه مفقوده باستان‌شناسی تاریخی اهمیت و ضرورت مطالعات شناسی و فرهنگ و زبان‌های باستانی در پژوهش‌های باستان‌شناسی تاریخی برهم‌کنش‌های فرهنگی محوطه‌های تاریخی ایران با مناطق همجوار چشم‌اندازهای نوین در مبانی نظری و روش‌شناسی باستان‌شناسی تاریخی ایران و جهان آسیب‌شناسی و چالش‌های باستان‌شناسی دوران اسلامی جایگاه ادبیات شفاهی و مکتوب در حوزه مطالعات باستان‌شناختی دوران اسلامی باستان‌شناسی بیماری‌ها مطالعات باستان‌سنجی باستان‌شناسی عمومی شبکه‌های ارتباطی: بستر جغرافیایی و نقش راه‌ها در مبادلات اقتصادی، سیاسی، نظامی، مذهبی و اجتماعی باستان‌شناسی پهنه‌های فرهنگی شهری و برون‌شهری ب) تاریخ هنر ایران چالش‌های پیش روی پژوهش در تاریخ هنر ایران . 🌐@kiamojtabaphd
اهل زبان یا زبان شناسان ✍️محمد علی ملک "أيّ وصلیه" میان حرف نداء و برخی منادی ها قرار می گیرد. منادی هایی که "أيّ وصلیه" میان آنها و ادات نداء قرار می گیرد عبارت است از : "اسم اشاره ، مدخول أل تعریف ، موصول" "أيّ وصلیه" همیشه همراه "ها تنبیه" قرار می گیرد. نحویون درباره ی احکام و کارکرد های "أيّ وصلیه" در ساحات لفظ و معنا ، مطالب گسترده ای بیان کرده اند. برخی از این مطالب عبارتند از : 1- جانشینی "ها تنبیه" از مضاف الیه محذوف "أيّ وصلیه" با توجه به اینکه تمام اقسام "أيّ" دائم الاضافه است و در صورت حذف مضاف الیه شان نائب می خواهند 2- انتخاب "ها تنبیه" به عنوان جانشین مضاف الیه محذوف "أيّ وصلیه" که با فضای نداء نیز مناسب است 3- انتخاب "أيّ وصلیه" به منظور رفع کراهت اجتماع ادات تعریف یعنی "أل" و ادات نداء 4- انتخاب "أيّ وصلیه" به منظور رفع محظوریت اجتماع "أل" و ادات نداء 5- انتخاب "أيّ وصلیه" به خاطر ابهام ذاتی اش جهت ایجاد مجال برای استعمال رافع ابهامش که منادی اصلی است 6- لحاظ منادی فرعی و اصلی "أيّ وصلیه" و وصف پس از آن 7- ارتباط موصوف و وصفی میان "أيّ وصلیه" و وصفش 8- دلالات بلاغی منادی های مختلف همراه با "أيّ وصلیه" (برای مشاهده مباحث دیگر و تکمیلی و ایضا نقاط اختلاف و اجتماع رجوع کنید به بحث "أيّ وصلیه" در مبحث نداء در کتب نحو همچون شرح رضی کافیه و شروح الفیه ابن مالک همچون شرح سیوطی و کتاب معانی النحو) چیزی که در این میان به شدت شک برانگیز است آن است که آیا واقعا این مطالب که نشان از هوشمندی کاربران "أيّ وصلیه" دارد ، برخواسته از واقعیت ارتکاز اهل زبان است یا ساخته و پرداخته ذهن زبان شناسان است؟ آیا واقعا همه موارد مذکور در ذهن اهل زبان هنگام استعمال تراکیبی مثل "یا ایها الرجل" بوده است؟ آیا این هوشمندی ها در گذر زمان و تدریجا در ارتکاز عرف اهل زبان ساخته و پرداخته شده یا دفعتا و با اولین استعمال شکل گرفته است؟ ————————————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
تامل کوتاه ✍محمد علی ملک دانشمندان نحو عربی معتقدند موصول همراه صله اش مؤوّل به مشتق است و از این جهت می تواند نعت هم باشد. 👇👇👇 الضعيف من عدوه، أقرب إلى السلامة من القويّ ، أو يستهين. والتأويل: الضعيف من عدوه، أقرب إلى السلامة من القوي ... فمعناها معنى المشتق ... [نام کتاب : النحو الوافي ؛ نویسنده : عباس حسن ؛ جلد : 3 ؛ صفحه : 459] اما آیا واقعا در عرف عرب تفاوتی میان موصول و صله اش که فعل باشد (مثل : الذین اشرکوا) با "ال موصوله+وصف" (مثل : المشرکین) نیست؟ اگر بگوییم تفاوتی نیست از این جهت مشکلی پیش نمی آید که مسیحیان نجس باشند چرا که مسیحیان جزء (الذین یشرکون) هستند 👈 {اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ إِلَهًا وَاحِدًا لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿31﴾ سورة التوبة} و (مشرکون) هم نجس هستند 👈 {إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ ﴿28﴾ سورة التوبة} و اما اگر تقاوتی باشد آنگاه از این جهت نمی توانیم مسیحیان را نجس بدانیم. با اقتباس از فلسفه لغت آیت الله علیدوست —————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
منابع ارشد زبان شناسی دانشگاه تهران https://literature.ut.ac.ir/linguistics-arshad
منابع دکتری زب.doc
68.1K
منابع دکتری دانشگاه بهشتی
منابع دکتری زبان شناسی دانشگاه تهران https://literature.ut.ac.ir/linguistics-doctora
linguistics_ma_chart.pdf
116.7K
دروس مصوب ارشد زبان شناسی
MALinguistic.pdf
631.4K
منابع تدریس دانشگاه اصفهان