👇
این همایش از جهت زبان شناسي و معناشناسی سیستمی به خصوص در سیستم شناخت ها مورد اهمیت است
http://www.irsdc2021.ir/
محورهاي همايش---------------------
روششناسی سیستم های پویا(System Dynamics Methodology):
روش شناسی (Methodology)
روششناسي تحقیق (Research Methodology)
روشهای شبیهسازی ترکیبی (Mixed Simulation Methods)
توسعه نرم افزار (Software Development)
مشارکت ذینفعان (Stakeholder Engagement)
کاربرد سیستم های پویا(System Dynamics Applications):
کسب وکار و تجارت(Trade and Business)
اقتصاد (Economics)
محیط زیست (Environment)
بهداشت و سلامت (Health)
رفتار انسانی (Human Behavior)
اطلاعات و دانش (Information and Knowledge)
یادگیری و آموزش (Learning and Teaching)
عملیات (Operations)
سیاست عمومی (Public Policy)
منابع (Resources)
امنیت (Security)
استراتژی (Strategy)
جغرافیا(Geography)
حقوق(Law)
کشاورزی(Agriculture)
هنر(Arts)
فنی ومهندسی(Engineering)
_
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
👈 در ایتا و تلگرام
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
ارتباط زبان شناسی با باستان شناسی و دیرینه شناسی
👇
http://conf.umz.ac.ir/arcart
محورهاي همايش--------------------
الف) باستانشناسی
روشها و رویکردهای میانرشتهای در باستانشناسی ایران
باستانشناسی دریایی (ساحلی، زیر آب، شناورها)
باستانشناسی سواحل دریای مازندران، خلیج فارس و دریای عمان
ظهور جوامع پیچیده در دوره مس و سنگ: الگوی استقرار، اقتصاد، رتبهبندی اجتماعی، فناوریها و برهمکنشها
دوران مفرغ در فلات ایران: حاکمان و جامعه، تولید و توزیع مؤسساتی، روابط فرهنگی و مبادلات تجاری فلات ایران در دوران آهن
باستانشناسی هنر صخرهای در ایران
جغرافیای تاریخی و باستانشناسی
جایگاه کتیبهها و متون در باستانشناسی
جایگاه مطالعات سکهشناسی در باستانشناسی
جایگاه و اهمیت متون و اسناد نوشتاری در پژوهشهای باستانشناسی تاریخی
باستانشناسی عیلام: حلقه مفقوده باستانشناسی تاریخی
اهمیت و ضرورت مطالعات شناسی و فرهنگ و زبانهای باستانی در پژوهشهای باستانشناسی تاریخی
برهمکنشهای فرهنگی محوطههای تاریخی ایران با مناطق همجوار
چشماندازهای نوین در مبانی نظری و روششناسی باستانشناسی تاریخی ایران و جهان
آسیبشناسی و چالشهای باستانشناسی دوران اسلامی
جایگاه ادبیات شفاهی و مکتوب در حوزه مطالعات باستانشناختی دوران اسلامی
باستانشناسی بیماریها
مطالعات باستانسنجی
باستانشناسی عمومی
شبکههای ارتباطی: بستر جغرافیایی و نقش راهها در مبادلات اقتصادی، سیاسی، نظامی، مذهبی و اجتماعی
باستانشناسی پهنههای فرهنگی شهری و برونشهری
ب) تاریخ هنر ایران
چالشهای پیش روی پژوهش در تاریخ هنر ایران
.
🌐@kiamojtabaphd
#هوشمندی اهل زبان یا #هوشمندی زبان شناسان
✍️محمد علی ملک
"أيّ وصلیه" میان حرف نداء و برخی منادی ها قرار می گیرد. منادی هایی که "أيّ وصلیه" میان آنها و ادات نداء قرار می گیرد عبارت است از : "اسم اشاره ، مدخول أل تعریف ، موصول"
"أيّ وصلیه" همیشه همراه "ها تنبیه" قرار می گیرد.
نحویون درباره ی احکام و کارکرد های "أيّ وصلیه" در ساحات لفظ و معنا ، مطالب گسترده ای بیان کرده اند.
برخی از این مطالب عبارتند از :
1- جانشینی "ها تنبیه" از مضاف الیه محذوف "أيّ وصلیه" با توجه به اینکه تمام اقسام "أيّ" دائم الاضافه است و در صورت حذف مضاف الیه شان نائب می خواهند
2- انتخاب "ها تنبیه" به عنوان جانشین مضاف الیه محذوف "أيّ وصلیه" که با فضای نداء نیز مناسب است
3- انتخاب "أيّ وصلیه" به منظور رفع کراهت اجتماع ادات تعریف یعنی "أل" و ادات نداء
4- انتخاب "أيّ وصلیه" به منظور رفع محظوریت اجتماع "أل" و ادات نداء
5- انتخاب "أيّ وصلیه" به خاطر ابهام ذاتی اش جهت ایجاد مجال برای استعمال رافع ابهامش که منادی اصلی است
6- لحاظ منادی فرعی و اصلی "أيّ وصلیه" و وصف پس از آن
7- ارتباط موصوف و وصفی میان "أيّ وصلیه" و وصفش
8- دلالات بلاغی منادی های مختلف همراه با "أيّ وصلیه"
(برای مشاهده مباحث دیگر و تکمیلی و ایضا نقاط اختلاف و اجتماع رجوع کنید به بحث "أيّ وصلیه" در مبحث نداء در کتب نحو همچون شرح رضی کافیه و شروح الفیه ابن مالک همچون شرح سیوطی و کتاب معانی النحو)
چیزی که در این میان به شدت شک برانگیز است آن است که آیا واقعا این مطالب که نشان از هوشمندی کاربران "أيّ وصلیه" دارد ، برخواسته از واقعیت ارتکاز اهل زبان است یا ساخته و پرداخته ذهن زبان شناسان است؟
آیا واقعا همه موارد مذکور در ذهن اهل زبان هنگام استعمال تراکیبی مثل "یا ایها الرجل" بوده است؟
آیا این هوشمندی ها در گذر زمان و تدریجا در ارتکاز عرف اهل زبان ساخته و پرداخته شده یا دفعتا و با اولین استعمال شکل گرفته است؟
—————————————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
👈 در ایتا و تلگرام
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
تامل کوتاه
✍محمد علی ملک
دانشمندان نحو عربی معتقدند موصول همراه صله اش مؤوّل به مشتق است و از این جهت می تواند نعت هم باشد. 👇👇👇
الضعيف #الذي_يحترس من عدوه، أقرب إلى السلامة من القويّ #الذي_ينخدع، أو يستهين. والتأويل: الضعيف #المحترس من عدوه، أقرب إلى السلامة من القوي #المنخدع ... فمعناها معنى المشتق ...
[نام کتاب : النحو الوافي ؛ نویسنده : عباس حسن ؛ جلد : 3 ؛ صفحه : 459]
اما آیا واقعا در عرف عرب تفاوتی میان موصول و صله اش که فعل باشد (مثل : الذین اشرکوا) با "ال موصوله+وصف" (مثل : المشرکین) نیست؟
اگر بگوییم تفاوتی نیست از این جهت مشکلی پیش نمی آید که مسیحیان نجس باشند چرا که مسیحیان جزء (الذین یشرکون) هستند 👈 {اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ إِلَهًا وَاحِدًا لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿31﴾ سورة التوبة} و (مشرکون) هم نجس هستند 👈 {إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ ﴿28﴾ سورة التوبة}
و اما اگر تقاوتی باشد آنگاه از این جهت نمی توانیم مسیحیان را نجس بدانیم.
با اقتباس از فلسفه لغت آیت الله علیدوست
—————————-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
👈 در ایتا و تلگرام
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
منابع ارشد زبان شناسی دانشگاه تهران
https://literature.ut.ac.ir/linguistics-arshad
منابع دکتری زبان شناسی دانشگاه تهران
https://literature.ut.ac.ir/linguistics-doctora