🗂 #روی_کرد_آیت_مدار
⬅️ تکلیف مدرسه در دوران قرنطینهای کرونا: ساخت یک کتاب داستان
✅ «کمند» فرزند مربی گرامی اتاق کودک و نوجوان هم، این کتاب زیبا را ساختند.
✅ مربیان عزیزی که در دورههای تربیت مربی استراتژی شرکت میکنند، پیش از هرکس دیگری، مربی فرزندان خود هستند.
🌾🌾🌾🌾
اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده حکمت عهد
@kidsmarkazi
استراتژی برای کودکان و نوجوانان (استان مرکزی)
#چگونه_انیمیشن_ببینیم؟ 🗂 #مصادره_به_مطلوب ✳️ راهحل تکنیکی نحوهی مواجهه با انیمیشنها #مصادره_به_
#چگونه_انیمیشن_ببینیم؟
🗂 #مصادره_به_مطلوب چیست؟
✳️ مصادره به مطلوب در آموزش استراتژی به کودکان روشی است که طبق آن، محتوای «آشکار» و معلوم انیمیشن را از آن میگیریم و محتوای مورد نظر خود را بر انیمیشن سوار میکنیم.
بهعنوان مثال مجموعه انیمیشن #پت_و_مت که در سالهای 1960 تا 1990 میلادی ساخته میشد، تلاش داشت تا با القای مفاهیمی چون: کار و تلاش، اشتراک ابزار، کارآموزی، آزمون و خطا و امثالهم (محتوای آشکار پت و مت) به ترویج زندگی کمونیستی (محتوای پنهان پت و مت) بپردازد؛ اما در روش مصادره به مطلوب، آنچه را که میبینیم (محتوای آشکار)، به نفع محتوای مورد نظر خود، مصادره میکنیم.
✳️ هرچند تکنیک مصادره به مطلوب، مانع القای محتوای پنهان انیمیشنها نیست؛ اما به دلیل گسترش روزافزون انیمیشنهای کفرآمیز و کمبود انیمیشنهای اسلامی، این روش، یک درمان موقت است.
🌾🌾🌾🌾
اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده حکمت عهد
@kidsmarkazi
#چگونه_انیمیشن_ببینیم؟
✅ با استفاده از روش #مصادره_به_مطلوب تا حدودی هم از شر محتوای کفرآمیز انیمیشنها خلاص میشویم و هم کودکان را از رسانه و سرگرمی محروم نمیکنیم. این روش در کنار بازی یک مجموعهی شاد و مفرّح را برای کودک فراهم میکند که والدین میتوانند از آن بهره ببرند.
✳️روش مصادره به مطلوب کردن انیمیشنها، چندان پیچیده نیست؛ حتی اگر با محتوای استراتژی و فلسفه برای کودکان آشنا نیستید، باز هم از این روش استفاده کنید.
✅بهعنوان مثال در انیمیشنهای هیجانانگیز و جنگی، روح سلحشوری و فرماندهی را در کودکان (بهویژه پسران) تحریک کنید و به او بیاموزید که او نیز باید به برای نجات مردم و جامعهی خویش تلاش کند.
ادامه دارد ...
🌾🌾🌾🌾
اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده حکمت عهد
@kidsmarkazi
📖 معرفی کتاب #توحید_مفضّل
✅ كتاب توحید مفضّل (شگفتیهای آفرینش) یک حدیث طولانی از امام جعفر صادق (علیهالسلام) است که آن را برای مفضّل بن عمر جعفی كوفی روایت کردند.
مفضّل از شاگردان امام صادق (علیهالسلام) و از راویان بزرگ حدیث بودند که از امام صادق (علیهالسلام)، روایتهای فراوانی را نقل كردند.
❇️ امام صادق (علیهالسلام) این حدیث بلند را در 4 جلسه، بر مفضّل روایت کردند و مفضّل این روایت حکیمانه و عالمانه را در 4 بخش نوشت:
1️⃣ بخش اول: #شگفتیهای_آفرینش_انسان
2️⃣ بخش دوم: #شگفتیهای_آفرینش_حیوان
3️⃣ بخش سوم: #شگفتیهای_آفرینش_طبیعت
4️⃣ بخش چهارم: #ناملایمات_و_بلاها
🌾🌾🌾🌾
اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده حکمت عهد
@kidsmarkazi
📖 کتاب #توحید_مفضّل
⬅️ #خوب_فکر_کنیم.
🔶🔸شباهت کتاب توحید مفضّل با قرآن کریم🔸🔶
✅ کتاب توحید مفضّل شباهت بسیار زیادی با قرآن کریم دارد. انسان چون بهصورت تدریجی با جهان هستی آشنا میشود همهچیز برای او عادی و طبیعی جلوه میکند. قرآن کریم بارها و بارها مردم را به تدبر و نگاه کردن در همین امور «بهظاهر بدیهی» فراخوانده است که اگر در آنها #خوب_فکر_کنند، به شگفتیهای تمام اجزای آفرینش پی میبرند.
✅ امام صادق (علیهالسلام) مفضّل و همهی مردم را به فکر کردن در آفاق و انفس دعوت میکنند تا #آیات_الهی (نشانههای الهی) را در آنها مشاهده کنند؛ قرآن کریم نیز مردم را به تفکر در آفاق و انفس فرامیخواند و میفرماید: «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ...» [1]
✅ اگر انسان در آفاق و انفس بیندیشد پی به وجود «حق» میبرد و بهخاطر حکمتهای شگفتانگیز، خدا را در همهجا و در همهچیز میبیند و این همان چیزی است که امام از مفضّل و همه انسانها درخواست میکنند.
#متعلقهای_7گانه_ایمان
#آیات_الهی
#معرفت_توحیدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] بهزودی آیات قدرت خود را در آفاق و در وجود خودشان به آنها نشان خواهیم داد تا بر ایشان آشکار شود که او حق است (سورهی فصلت، آیهی 53)
📢 پینوشت: در پستهای آتی به شگفتیها در آفرینش الهی از زبان امام صادق (علیهالسلام) اشاره خواهیم کرد.
🌾🌾🌾🌾
اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده حکمت عهد
@kidsmarkazi
🗂 #روی_کرد_رزق_مدار
✅ اکنون که در شرایط شیوع کرونا، صنوف غیرضروری و لوکس غیرفعال هستند و از سوی دیگر زندگی ما همچنان ادامه دارد، بهتر است که سبک زندگی راحتتری را تجربه کنیم.
✅ این فرصت که لطف الهی است، ارزشهای بیشماری دارد:
1- تجربهی زندگی در سیستم اقتصادی ایران باستان (که مبتنی بر حذف مصارف بیهوده و تأمین نیازهای ضروری میباشد ⬅️ #کدآمایی)
2- حفظ منابع زمین برای آیندگان از طریق حذف مصرف کالاهای بیهوده
3- حفظ درآمد خانوار و صرف آن در موارد مثبت از طریق حذف مصارف بیهوده
4- حفظ ارزش پول ملی به دلیل حذف وارادات کالاهای لوکس و بیهوده
5- و ...
#شورش_علیه_مصرف_بیهوده
🌾🌾🌾🌾
اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده حکمت عهد
@kidsmarkazi
استراتژی برای کودکان و نوجوانان (استان مرکزی)
#چگونه_انیمیشن_ببینیم؟ ✅ با استفاده از روش #مصادره_به_مطلوب تا حدودی هم از شر محتوای کفرآمیز انیمیش
#چگونه_انیمیشن_ببینیم؟
🗂 #مصادره_به_مطلوب
✳️ اگر با محتوای استراتژی برای کودکان و نوجوانان آشنا نیستید، حداقل موارد زیر را در نظر بگیرید:
⬅️ در انیمیشنهای جنگی و سلحشوری، حس استقامت، قدرت و رهبری را در کودک ایجاد کنید و برای او الگوهای حقیقی همچون سردارهای ایرانی را معرفی کنید.
⬅️ در انیمیشنهای عاشقانه و رمانتیک، حس عطوفت و رئوفت را به یاد کودک بیاورید و بدانید که انسان یک ساعت یا روبات نیست و هر انسانی از فطرت و روح خدایی بهره دارد.
⬅️ در انیمیشنهای مربوط به زندگی پس از مرگ، کودک را با مقولهی حقیقی #معاد آشنا کنید تا ایمان به معاد در او شکل درستی داشته باشد.
⬅️ در انیمیشنهای دیو و پری و خونآشامی، کودک را با #ایمان_به_خدا آشنا کنید و گوشزد کنید که جن یا پری بر انسان سلطه ندارند و تلاش برای ارتباط با جنیان مذموم است.
⬅️ در انیمیشنهای #داروینیستی، داستان حقیقی خلقت و آفرینش حضرت آدم (ع) را برای کودک بازگو کنید و ایمان به خدا را در او تقویت کنید.
✳️ خلاصه آنکه کودک را در برابر انیمیشنها تنها رها نکنید و با آموزشهای مناسب، او را متفکر تربیت کنید.
🌾🌾🌾🌾
اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده حکمت عهد
@kidsmarkazi
🗂 #روی_کرد_رزق_مدار
#شورش_علیه_مصرف_بیهوده
✳️شیوهی مصرف ما یک موضوع خصوصی نیست؛ برای شورش علیه مصارف غیرضروری، باید به تعریف مجدد نیازهای خود بپردازیم.
✳️ اجازه ندهید رسانهها برای شما نیازهای کاذب و غیرضروری را به نیاز واقعی و ضروری تبدیل کنند.
⚠️ نیازهای کاذب تنها با صرف منابع معدنی و مکیدن جان زمین، فشار بیشتری بر طبیعت وارد میکنند تا تقاضای کاذب ما را پاسخ دهند.
⚠️ از ماشین ظرفشویی، مخلوطکن، خشککن میوه و سینمای خانگی چقدر استفاده میکنید؟! آیا میدانید برای تولید هر یک از این دستگاهها چه میزان مواد معدنی مختلف به هدر میرود تا میلیونها دستگاه تولید شود و در خانههای ما خاک بخورد؟
⚠️راستی! شما چند نوع سس مصرف میکنید؟ به کدامیک نیاز دارید؟ چند نوع نوشیدنی؟ چند نوع پنیر یا مربا؟!
#شهوت_خرید
🌾🌾🌾🌾
اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده حکمت عهد
@kidsmarkazi
✅ #ناملایمات_و_بلاها
⬅️ #خوب_فکر_کنیم
🔶🔸بلا راهی برای تأدیب🔸🔶
🔴 برخی از مردم، بلاهایی مانند وبا، یرقان، تگرگ، ملخ و امثالهم را بهانه میگیرند و به انکار آفریدگار، حکمت و آفرینش میپردازند.
⬅️ اگر آفریدگار و حکیم در کار نیست، چرا آسمان بر روی زمین نمیافتد و زمین متلاشی نمیشود؟
⬅️ چرا خورشید از طلوع کردن نمیایستد و رودخانهها خشک نمیشوند تا قطرههای آب پدید نیاید؟
⬅️ چرا باد [برای مدتهای زیاد] نمیایستد تا همهچیز گندیده و فاسد شود؟
⬅️ چرا آب آنقدر زیاد نمیشود که همهچیز را غرق کند؟
⬅️ چرا وبا و هجوم ملخها و دیگر بلاها برای همیشه ادامه ندارد تا همهچیز در عالم هستی نابود شود؟
✅ این به خاطر آن است که مردم #ادب شوند و #استقامت کنند. وقوع آنها برای مردم درس #عبرت و رفتن و برداشتن آنها نیز رحمت و لطف الهی است. اگر انسان در این دنیا هیچ سختی و بلایی نبیند؛ استکبار، سرمستی و راحتی او را به فساد در دین و دنیا میکشاند. وقتی انسان در سختیها قرار میگیرد، چشم خود را در برابر آنچه بیش از این نمیدانست و از آنها در غفلت بود، باز میکند و به بسیاری از وظایف خودآگاه میشود.
💎کسانی که بلاها و مصیبتها را بیفایده و خالی از حکمت میدانند، مانند کودکانی هستند که داروهای تلخ و شفابخش را بد میدانند و از اینکه از غذاهای مضر منع میشوند عصبانی میشوند. این افراد خبر ندارند که #ادب اگرچه ناگوار است؛ امّا پیامد و میوهی شیرینی دارد.💎
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پینوشت: برگرفته از کتاب #توحید_مفضّل امام صادق (علیهالسلام)
🌾🌾🌾🌾
@kidsmarkazi
🗂 #روی_کرد_محیط_مدار
⬅️ داستانهای مصور و پرخوانندهی «آستریکس» رشته داستانهای طنزآمیز در مورد روستایی از قوم گُلها (Gauls) است (قوم قدیمی ساکن فرانسه امروزی)، که در برابر اشغالگران رومی ایستادگی میکردند. آلبرت اودرزو که تصویرگر این داستانها میباشد، بهتازگی فوت کرده است. از سال 1959 میلادی، کتابهای طنز آستریکس بیش از 370 میلیون نسخه فروخته شده و به بیش از 100 زبان منتشر شده است.
⬅️ همچنین بهدنبال آن، سری انیمیشنهای طنز #آستریکس نیز ساخته و روانهی بازار شده است، که هر کدام را میتوان بهصورت جداگانه تحلیل کرد و موضوعاتی را مطرح نمود.
✳️ در رویکرد #محیط_مدار از انیمیشن آستریکس و اوبلیکس بهعنوان یک ابزار کمک آموزشی استفاده میشود.
🌾🌾🌾🌾
اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده حکمت عهد
@kidsmarkazi
🗂 #روی_کرد_محیط_مدار
✳️ در رویکرد محیطمدار، کودک و نوجوان استراتژیست را با اهمیت محیط، ویژگیها و محدودههای آن، مناسبات بین ساکنان محیطهای مختلف، تأثیر عناصر محیطی در تصمیمسازی و مسائلی از این دست آشنا میشود.
✳️ در این رویکرد آنچه که اصالت دارد #فضای_حیاتی است. فضای حیاتی هم برای افراد و هم برای کشورها صدق میکند. در صورتیکه افراد و در ابعاد گستردهتر، کشورها احساس تنگی در فضای حیاتی داشته باشند، تزاحمها و تداخلها ایجاد میشود که برای حل این مشکل، تا به حال از 2 روش استفاده شده است:
1- حمله ی مستقیم و گرفتن فضای حیاتی مردم سایر کشورها
2- استعمار
✳️ آنچه در انیمیشن آستریکس و اوبلیکس بهخوبی بیان شده است، روش گسترش فضای حیاتی امپراطوری روم از طریق استعمار (امپراطور روم آن را روش نفوذ زهر نامیده بود) در فرانسهی امروزی است، که میتوان آن را به 3 مرحله تقسیم کرد:
1- حضور در منطقهی مورد نظر به بهانهی عمران و ساختوساز
2- تغییر سبک زندگی مردم منطقهی گُل از طریق فعالیتهای فرهنگی و اقتصادی (با استفاده از مهاجرین مردمی)
3- اشغال نظامی
🌾🌾🌾🌾
اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده حکمت عهد
@kidsmarkazi
✳️با فضيلتترين شب پس از شب قدر، شب نيمهی شعبان است که خداوند در اين شب، فضل خويش را بر بندگانش ارزانی میدارد و با منّ و کرم خود آنان را میآمرزد؛ پس برای نزديکی به خدای سبحان در اين شب بکوشيد چون خداوند سوگند ياد کرده است که هيچ سائلی را تا وقتی که امر ناپسند و گناهی نخواسته است، محروم نگرداند.
⬅️ امام باقر(عليه السلام)/ الامالی، طوسی، ص. 297
🌾🌾🌾🌾
اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده حکمت عهد
@kidsmarkazi