eitaa logo
کلاس اولی ها
28 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
289 ویدیو
34 فایل
درخت تو گر بار دانش بگیرد به زیر آوری چرخ نیلوفری را
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صــلوات🌷🍃 هم مـــداد است و هم پاك ڪن! یعنے هم حسنہ مینویسد! و هم ڪَناه را پاڪ ميڪند! ☀️روزتون معطر به عطر خوش صلوات بر محمـد وآل محـمد🌷🍃 🌼اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌼
سلام به شما ، من معلم کلاس اول هستم با بیش از ۳۰سال سابقه تدریس 😊 این کانال فقط جهت کمک به معلمین ، والدین و تمام کسانی که با کلاس اولی ها سرو کار دارند . درست شده است. جهت انتقال تجربیات خودم و همکاران ماهر در کلاس اول ،🌸🍃🌸🍃 انشاءالله در سایه ایزد منان و نگاه ویژه امام زمان عج 💕 گامی موثر در پیشرفت تحصیلی این نونهالان و شکوفه های باغ علم و دانش باشد .🍃🌸 کانال ما را به هر کسی کلاس اولی دارد معرفی کنید . 🌸🍃زکات علم نشر آن است 🍃🌸 @kochekhaybozorg🌸🍃🌸🍃
وسایل مورد نیاز ڪلاس اولیها👇👇👇 ۱- پوشه ڪار(کلربوڪ) چهل برگ ۲- مداد مشق نویسی بهتره از نوع مرغوب ۳- دفتر چهل برگ(حتما کم برگ تهیه شود) جهت نوشتنِ مشق ۴- پاڪ کن از جنس مرغوب ۵- تراش تیز و نسبتا بزرگ هر چه بزرگتر باشد تسلط کودک بر تراشیدن و چرخاندنِ مداد در آن بیشتر است! ۶- ماژیک مشکی که نوکش بدون زاویه باشد. ۷ دفتر نقاشی ۶۰ برگ ساده و غیرِ سیمی ۸- مداد رنگی فرق نمی کنه چند تایی از جنس مرغوب ۹- خمیر بازی استاندارد و بهداشتی ۱۰- گواش ۳الی۴ رنگ کافیه ۱۱- چینه غیر اسفنجی ۱۲- چوب خط ۱۳- خط کش یا شابلون( ژله ایی - چوبی) حتما ۲۰ سانتی ۱۴- قیچی کودک مخصوص کاغذبُری ۱۵- جامدادی پارچه ایی دو زیپه ۱۶- دفتر شطرنجیج ۱۷- قمقمه اب ، یا بطری اب دوستان میتونه این لیست سلیقه ای باشه و البته با توجه به وضعیت مدرسه و دانش آموزان ، فرق می کنه اما انچه اساسا لازم داریم همین هاست ... مختصر و مفید که با شرایط فعلی به خانواده ها فشار نیاد.
اولین توانایی دانش آموز کلاس اول که لازم و ضروری است مداد گرفتن و تسلط بر نوشتن است ،در شکل روش صحیح مداد گرفتن مشخص شده است 🌸🍃
آنچه یک آموزگار خوب را به وجود می آورند 💠🔅💠🔅💠🔅💠🔅💠🔅💠🔅 وقتی حوزه‌های مختلف روان‌شناسی و همچنین متون مربوط به علوم تربیتی را مطالعه می‌کنیم، به بحثی می‌رسیم با این مضمون: «تدریس علم است یا هنر؟» چنین بحث‌هایی در مبانی علوم تربیتی و روان‌شناسی تربیتی به‌مراتب مشاهده می‌شود. اما حقیقتاً پاسخ این پرسش چیست؟ اگر تدریس را فقط هنر بدانیم، پس آموزگاران خوب، همواره به‌صورت یک آموزگار از مادر متولد می‌شوند؟ و اگر تدریس را تنها علم بدانیم، پس تفاوت بین آموزگاران در چیست؟ چرا یک عده از آموزگاران به‌راحتی می‌توانند با دانش آموزان خود ارتباط برقرار سازند و عده‌ای دیگر نمی‌توانند تدریس اثربخش داشته باشند؟ اگر تفاوت بین این آموزگاران در سواد و آگاهی از موضوعات درسی است، باز هم در تدریس آموزگارانی که ازلحاظ سواد و آگاهی باهم برابر هستند، تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود. به‌راستی پاسخ این پرسش چیست؟ انگیزه درونی، همواره عاملی برای به حرکت درآوردن انسان است. علاقه و میل به تدریس همواره در ایجاد یک تدریس خوب، نقش اساسی داشته است. در کنار این علاقه و انگیزه درونی، آگاهی از محتوای درسی و یادگیری راهبردهای تدریس اثربخش، باعث می‌شود تا تدریسی خوب به بار آید. پس در پاسخ به این پرسش که تدریس علم است یا هنر؟ خواهم گفت تدریس هم علم است و هم هنر. یعنی در یک تدریس، هم علاقه و میل باطنی برای تدریس نیاز است و هم آگاهی از راهبردها و منابع علمی تدریس؛ چگونه می‌توانیم یک آموزگار خوبی باشیم؟ آموزگار خوب شدن نیازمند مهارت‌هایی است. این مهارت‌ها عبارت‌اند از: 🔰🔰🔰 آگاهی از موضوعات درسی: اولین شرط یک تدریس خوب این است که آموزگار به محتوای درسی تسلط داشته باشد. وقتی‌که موضوعات درسی اطلاعاتی نداشته باشم، چگونه می‌توانم محتوا را به دانش آموزان انتقال دهم؟ یک آموزگار خوب، قبل از ورود به کلاس درس، محتوای درسی را به‌خوبی بررسی کرده و در خصوص مهارت‌های حل مسئله، به تفکر می‌پردازد. تسلط داشتن بر مهارت‌های تدریس: اگر یک آموزگار به محتوای درسی تسلط پیدا کرده باشد، می‌تواند تدریس خوبی را رقم زند؟ شما همیشه معلمانی داشته‌اید که باآنکه تحصیلات خود را از دانشگاه‌های معتبر و سراسری سپری کرده بودند اما نمی‌توانستند محتوا را به شما منتقل کنند. پس در کنار آگاهی و آشنایی با محتوای درسی، باید به مهارت‌های تدریس و شیوه‌های انتقال مؤثر محتوا آگاهی داشت. اسلاوین در تأیید این سخن می‌نویسد: «آموزش به این سادگی نیست که یک نفر با دانش بیشتر، این دانش را به دیگری منتقل کند. اگر بازگویی «آموزش» بود، در این صورت، وجود کتاب روان‌شناسی تربیتی و نظریه‌های تدریس، غیرضروری خواهد بود. در عوض، آموزش مؤثر استفاده از چندین راهبرد را می‌طلبند». آگاهی از ویژگی‌های یادگیرندگان:  باید در دانش آموزان خود، انگیزه‌ای ایجاد کنیم که بتواند مطالب را به‌راحتی یاد بگیرد و در یادگیری محتوا، از خود علاقه نشان دهد. اگر از ویژگی‌ها و نیازهای دانش آموزان اطلاعاتی نداشته باشیم، نمی‌توانیم تدریس خوبی را رقم بزنیم.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 💟  که باید به والدین تذکر داده شود ،🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 بهتر است در اولین فرصت جلسه ای با اولیا تشکیل داد و نکات مهمی را تذکر داد از جمله اینکه 🍃🌸 💠 است در روز_جشن_شکوفه ها ای رابا در نظر داشته باشیم مو مو بر وی پس بر هم بر همودر این جلسه به 🔸1-معرفی کتب درسی به اولیا 🔹2-معرفی برنامه درسی به اولیا واینکه کتابها رادر طبق برنامه در کیف دانش آموزبگذارندد هیچ کتاب اضافه را در کیف نگذارند. 🔸3-یک دفتر تلاش ویک دفتر نقاشی در ماه اول کافی است.وهر دو همیشه در کیف دانش آموز باشند. 🔹4-حتما بعداز تحویل کتابها با برچسب نام دانش آموز را جلد کتاب بزنندوکتاب را جلد نایلونی بکشنداز جلد های کادویی استفاده نکنند. 🔸5-دفتر تلاش بیشتر از 60 برگ نباشد. 🔹6- در صورت امکان کتاب بنویسیم را فنری ریز بزنند وروی آن را طلق بکشند. 🔸7-مداد،تراش ،پاک کن و مدادرنگی داشته باشندحتما تأکید کنیم که ازخرید لواز التحریر تجملی خودداری کنند. 🔹8-از خرید جامدادی آهنی خوداری کنند. 🔸9-به اولیا توضیح بدهیم که اگر اشتباه نوشتندبگوییم بعدی را درست بنویس سعی شود کمتر از پاکن استفاده کنند . گاها دفتر و کتابشون پاره میشه چسپ بزنید و بگید ازاین به بعد با احتیاط پاک کن 🔹10-میزان تکالیف به اندازه ای باشد که گفته شده اگر اضافه باشد برای اولیا بنویسیم که میزان تکالیف را رعایت کنند.. 🔸12_برای والدین توضیح دهیم.این جدول بیانگر آن است که در مهر ماه بچه ها هیچ استرس وهیچ اضطرابی ندارند.از آذر ماه تا دی ماه و بهمن اوج اضطراب واسترس  از نظر یادگیری بچه ها ست.نکته مهم در این زمینه این است که به هیچ عنوان والدین نباید استرس و اضطراب خود را به دانش آموزان منتقل کنند.دراین تایم زمانی از والدین میخواهیم که فقط صبر کنند. 🔹13- جدول زمانبندی دروس مدارس با یکدیگر متفاوت است وبانظر معلم انجام میشود. 🔸14-در غیبت یشتر از سه روزدانش آموز،معلم هیچ تضمینی برای یادگیری او ندارد. 🔹15-به والدین بگوییم استرس به بچه ها وارد نکنید. 🔸16-حضور دانش آموز در کلاس بخصوص در تدریس دروس ای،ه،خوا،او استثناء واجب است و به هیچ عنوان در موقع تدریس این موارد خاص غایب نباشند 🔹17-به والدین بگوییم در دفتر یا دداشت بچه ها چیزی یادداشت نخواهیم کرد باید خودشان در کلاس بدانند دقت کنند و به والدین انتقال دهند. 🔸18-به والدین بگوییم بازخوردها را ببینید. 🔹19- درکتاب بخوانیم جلو جلوننویسند. 🔸20- معمولا پنج خط در دفتر تلاش سرمشق میدهیم. 🔹21-بچه ها را باهم مقایسه نکنند. 🔸22-در بخش نگاره ها صدا کشی در اول و آخر کلمات را آموزش خواهیم داد.در خانه به صورت بازی تکرار شود 🔹23-آموزش یک درس از نگاره ها را در کلاس داشته باشیم وصدای اول وآخر را آموزش دهیم. 🔸24-بخش کردن را آموزش دهیم. 🔹25- کاغذ در اختیار والدین قرار دهیم تا در آن خصوصیات ،علایق،مشکلات وویژگی های فرزندشان را بنویسند.سپس آن رابه دفتر خصوصیات شکوفه ها انتقال دهیم. 🔸26- خوراکی ها ومایعاتی را که برای بچه ها میگذارند حتما در ش راببندندومیوه ها را در ظروف دردار بگذارند تا کتابها و لبسشون کثیف نشوند. 🔹27-وسایلی مانند خمیر بازی،قیچی،چسب ،مقوا وکاغذ رنگی را تهیه کنند قیچی چسب درر کیفشان همیشه باشد. 🔸28 سعی شود پوشه کار داشته و بهترین کارها در آن نگهداری شود 🔹29-کارتهای نشانه را به کمک دانش آموزان تهیه کنند ودر کلاس بگذارند. 🔸30-هر روز که بچه هابه خانه می آیند از آنها بپرسند قصه کتاب را برایشان تعریف کنند.با این کار بچه هارا به حرف زدن وا دار میکنند. 🔹31- تا روز جشن قرآن از گذاشتن کتاب قرآن در کیف مدرسه خود داری شود 🔸32- هر شب وسایل و برنامه بچه هار ا چک کنید. 🔹33-حتما در منزل صبحانه بخورند. 🔸34- گذاشتن صبحانه هر روز در کیف بچه هاالزامی است.وقتی بچه هابه صورت گروهی باشند خوراکی بهتر میخورند . 🔹35-طرز صحیح مدادردر دست گرفتن را به والدین آموزش دهیم. 🔸36-والدین و معلم همانند دو بال برای پروازو موفقیت دانش آموزهستند همکاری هر دو در امر آموزش به موفقیت دانش آموز بیشتر کمک خواهد کرد. 🔹 🍃🌸🍃🌸
سخنی با شما دوستان و همراهان من فقط تجربیات خودم در طی سی سال تدریس و کارهای برجسته و ممتاز همکاران خوبمان را در کانال می گذارم و هدف فقط کمک به معلمین کلاس اول که تازه کار هستند می باشد تا انشاءالله به یاری خدا و سعی و تلاش وافر در امر تدریس موفق باشند 😊🍃🌸
عزیزان سلام درهنگام ورود بچه ها به مدرسه قبل از هرچیزی باید شما جو خوبی رو برای بچه ها فراهم کنید تا از مدرسه فراری نباشند، سعی کنید با تشویقات گروهی و بازیهای مهیج شرایطی فراهم کنید که بچه ها زیاد گوشه گیر نباشند و اینکه در فکر فرو نروند. در زیر چند نمونه برگه ی ارزشیابی رو برای شما عزیزان طراحی کردیم که بچه ها را  با آنها بسنجید. پیشنهاد میکنم حتما حتما در روز های اول مدرسه همزمان با آغاز نگاره ها و تدریس  از این کاربرگها استفاده کنید 👇👇👇👇👇👇👇👇
تمرین های : بهتر است برای دست ورزی تمرین های زیر رو در سر کلاس انجام داد. 🔹بستن و باز کردن دکمه و زیپ لباس 🔸جدا کردن اشیاء ریز (مانند حبوبات مخلوط شده) و ریختن آنها در بطری هایی با دهانه باریک 🔹بستن و باز کردن گیره های لباس 🔸بستن و باز کردن سوزن قفلی 🔹بازی با انواع خمیر ویا گل رس 🔸مچاله کردن کاغذ( با دودست و با یک دست) 🔹رنگ آمیزی با مدادرنگی 🔸خط خطی کردن کاغذ با خودکار یا مدادرنگی 🔹تمرین گره زدن (شروع از گره های بزرگ مانند گره روسری در سه سالگی و سپس گره زدن بند کفش و...تا 7 سالگی) 🔸استفاده از قیچی برای بریدن کاغذ و پارچه 🔹ورزش انگشتان مانند بستن و باز کردن تک تک انگشتان🌸🍃🍃
🔴🔴 ☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️ یکی از مهم مهارتی زبان‌آموزی نگاره‌ها، آموزی(آوا) است. (آن دسته از صداها که توسط اندام‌های گفتاری بشر تولید می‌شوند. صداهای زبانی یا «آوا» نام دارند.) 🥗 آموزش صوت آموزی از با کلمات# هم_آغاز شروع می‌شود(آبی، آزاده>آ) (کتاب، کیف، کفش>ک). 🎨 در نگاره سوم، آموزش زبان‌آموزی از طریق کلمات ادامه پیدا می‌کند(آزاده، مدرسه> اِ) 🥀 در نگاره‌ی چهارم آموزش این مهارت با کلمات 🚩 و در نگاره پنجم با بخش و (صدا کِشی) که تا پایان نگاره‌ها تمرین و تکرارمی گردد وتادست یابی قابل‌قبول و متناسب در این مهارت، در آموزش نشانه‌های یک، هم ادامه پیدا می‌کند. ⭐️ برای صوت آموزی صامت‌ها، بهتر است ابتدا صوت موردنظر، با کلمه‌های هم پایان(کلماتی که به صوت یکسانی پایان می‌یابند) شروع شود؛ 💎 و برای صوت آموزی مصوّت ها بهتر است از کلمه‌های هم آغاز(کلماتی که با صوت یکسانی آغاز می‌شوند) استفاده شود پس از یادگیری تشخیص صوتی، بهتر است خود نوآموز هم کلمه‌هایی را مثال بزند. 🌀 در بخش آموزش نگاره‌ها مدرس، به‌صورت گفتاری صدا و صوت آموزی را آموزش می‌دهد، در پایان آموزش نگاره‌ها هر دانش‌آموز باید بتواند علاوه بر تشخیص صدای اوّل وآخرواژه ها، کلمات را بخش صداهای هر بخش را جداگانه گفته و آن‌ها درست تلفظ نمایید. 🎀 مدرس می‌تواند، آوای موردنظر را کشیده‌تر، بلندتر برجسته‌تر ادا کند تا دانش‌آموز آن صدا را سریع‌تر تشخیص داده و یاد بگیرد. مهم‌ترین رکن در آموزش نگاره‌های پایه اوّل آواشناسی می‌باشد اساس نوشتن دانش‌آموز (در بخش نشانه‌های یک و دو)، به تشخیص آواها می‌باشد. 🎈 در پایین هر نگاره، تعدادی تصویر بین 4 تا 10 تصویر مرتبط با تصویر بزرگ عنوانی وجود دارد که اصلی این قسمت مطابقت تصویر با کلمه به‌طور غیرمستقیم، رفع اشکالات تلفظی، تقویت مهارت‌های شفاهی زبان(گوش دادن سخن گفتن) است. به‌هیچ‌عنوان، در این قسمت هدف آموزش واژه‌ها نیست. بلکه اصل بر می‌باشد، هم در تصویر عنوانی بزرگ هم در تصویرک ها، این‌که تنها هدف تصویر خوانی به این دلیل است که هنوز نمادهای زبانی این واژه‌ها به دانش‌آموز منتقل نشده هنوز با حروف صداها آشنا نیست!
👈تعدادی از فعالیت های پیشنهادی روزهای اول 🔶تمرین یادگیری سمت راست 🔶شناخت اعضای بدن 🔶یادگیری مفهوم دسته بندی 🔶آموزش مفاهیم بالا و رو ,زیر 🔶لی لی کردن,حمل توپ کوچک داخل قاشق 🔶جهت یابی به سمتهای مختلف 🔶پیدا کردن شباهتها 🔶آموز ش مفهوم داخل وخارج 🔶شناخت رنگهاو تست کور رنگی 🔶شیوه آدرس دادن جای اشیا با استفاده از مفاهیم ریاضی 🔶چک کردن پای برتر 🔶تمرینات حفظ تعادل 🔶شمارش اشیاء تا پنج 🔶پرتاب دارت یا توپ در سبد با دست برتر 🔶بازی با 🔶راه رفتن مارپیچ بین وسایل مثل صندلی 🔶بستن دکمه ها و بند کفش 🔶انجام بازیهای دقتی و و نشانه گیری 🔶راه رفتن روی خط راست 🔶بازی چی ماله چیه 🔶بازیهای دستوری 🔶مهارت استفاده از ابزار 🔶پرورش انگشتان دست و 🔶بازیهای شمارشی مثل منچ و مار پله