eitaa logo
شکوفه های بهشتی
526 دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
4.5هزار ویدیو
345 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نقل کامل و مستند ماجرای مباهله قسمت اول 🔽 🔻در سال دهم هجری پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله نامه ای به نصارای نجران فرستادند، به این مضمون که خداوند یکتا را عبادت کنند و مسلمان شوند، یا به مسلمین جزیه بدهند و به مذهب خود باشند وگرنه آماده جنگ باشند. بنی نجران در کلیسای بزرگ خود به مشورت پرداختند، عده ای مانند سیّد که از بزرگان قوم بود و عاقب که اسقف نجران بود مخالفت خود را با تسلیم در برابر خواسته پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله اعلام کردند. در مقابل عده ای مانند ابوحارثه اسقف اعظم نجران که ۱۲۰ سال عمر داشت و در باطن مسلمان بود با امر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله موافق بودند. بعد از دو روز مشورت قرار شد کتاب «جامعه» را که صفات پیامبر بعد از حضرت عیسی علیه السّلام را ذکر کرده بود، و صحیفه حضرت شئت علیه السّلام را بخوانند. در حضور جمع مسیحیان و فرستادگان پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فصل های جامعه قرائت شد و با اذعان به آنچه در جامعه آمده بود تصمیم گرفتند هفتاد نفر از جمله سیّد و عاقب و ابوحارثه را برای تحقیق به مدینه بفرستند. آنان به مدینه آمدند و خدمت پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله شرفیاب شدند. هرچه آن حضرت دلیل و برهان آورد آنان قبول نکردند و امر به مباهله واگذار شد. جبرئیل علیه السّلام نازل شد و این آیه را آورد: «فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ» آل عمران / ۶۱ اگر کسی با تو مجادله کند بعد از علمی که نزد تو آمده، بگو بیاید تا فرا خوانیم پسران خود و زنهای خود و کسی که به منزله جان ماست. آنگاه نفرین کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». لذا قرار بر مباهله شد و سیّد و عاقب به محل خود در خارج مدینه رفتند. آنان با یکدیگر مشورت کردند و بعضی از علمای آنها گفتند: «اگر فردا محمّد با اصحاب و جمعی کثیر برای مباهله حاضر شود این روش پادشاهان است و ترسی به خود راه ندهید. ولی اگر خواص اهل بیت خود را آورد این کار انبیاء است». ادامه دارد..... 📚 تفسیر برهان: ج ۱، ص ۲۸۷_۲۸۸ 📚 قلائد النحور: ج ذی الحجه، ص ۴۲۷، ۴۳۸، ۴۴۱) 🌺🌺🌺🌺 🕌 @ziaart
🔴 نقل کامل و مستند ماجرای مباهله قسمت دوم 🔽 🔻روز دیگر هنگام بالا آمدن آفتاب، پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله دست علی بن ابی طالب سلام الله علیه را گرفت و از حجره بیرون آمد. امام حسن و امام حسین صلوات الله علیهما را پیش رو روانه فرمود و حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها از پشت سر آمدند، تا بین دو درختی که قبلاً تعیین شده بود رسیدند. قبلاً به دستور حضرت زیر آن دو درخت را جارو زدند، و به عنوان سایه بان عبای سیاهی بالای درخت قرار دادند. مسلمانان مدینه هم آمدند، بنی نجران هم با فرزندان خود آمدند. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله کسی را نزد سیّد و عاقب فرستاد که ما آماده ایم. اسقف با همراهان آمد و گفت: به چه کسانی با ما مباهله می کنید ؟ پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «با بهترین اهل زمین و نیکوترین جهانیان نزد خداوند متعال زیرا که از طرف خداوند متعال امر شده ام که آنها را بیاورم»، و اشاره به آل عبا علیهم صلوات الله فرمودند. سیّد و عاقب و اسقف همین که چشمشان به پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و آل عبا سلام الله علیهم اجمعین افتاد، وحشت کردند به حدّی که چهره هایشان زرد شد. ابوحارث که میل به اسلام داشت فرصت را مغتنم شمرده، پا پیش گذاشت و دست سیّد و عاقب را گرفته پس کشید و آنها را نصیحت کرد و از عواقب این مباهله مطلع کرد و گفت: صفات او و اهل بیت او را در کتاب ها خوانده اید. این محمّد همان پیامبر است، مگر نمی بینید ابرهای سیاه را، و دگرگونی آفتاب را، و شاخه های درختان را که خم شده، و صدای مرغان، و دود سیاه اطراف و آثار زلزله را که در کوهها نمودار شده است. آن بزرگواران منتظرند که دست به دعا بردارند. به خدا قسم اگر سخنی گویند از ما نشانی نمی ماند. برویم و با او صلح کنیم. ▪️پرهیز از مباهله او را فرستادند و ابوحارث مسلمان شد و عرض کرد: مردم نجران پشیمان شده اند. حضرت فرمود: اسلام بیاورند. گفت: قبول نمی کنند. فرمود: آماده جنگ باشند. گفت: قدرت این کار را ندارند، ولی حاضرند جزیه را قبول کنند. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به أمیرالمؤمنین سلام الله علیه فرمودند: «شرائط ذمّه و مقدار آن را به آنها بگوئید». بعد از معیّن نمودن جزیه و شرائط آن، أمیرالمؤمنین سلام الله علیه آنها را نزد پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله آوردند، و پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمودند: «اگر با من و این جماعت اهل بیت من مباهله می نمودید، به صورت میمون و خوک می شدید و این وادی بر شما آتش می شد و یک سال نمی گذشت که تمامی نصاری نابود می شدند» 📚 تفسیر برهان: ج۱، ص ۲۸۷_۲۸۸. 📚 قلائد النحور: ج ذی الحجه، ص ۴۲۷، ۴۳۸، ۴۴۱) 🌺🌺🌺🌺 🕌 @ziaart
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️مباهله چیست؟ 💠مباهله در لغت به معنی ملاعنه و نفرین متقابل می‌باشد. مباهله در اصطلاح به این معناست که دو تن یا دو گروه بر علیه یکدیگر دعای بد کنند. پس هر کدام ظالم باشد حق تعالی وی را رسوا گرداند و نقمت و عذاب خود را بر وی فرستد و ذریه او را مستاصل کند و هلاک گرداند. این واژه در تاریخ اسلام به ماجرای مباهله پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و مسیحیان نجران اشاره دارد. پس از آنکه مناظره آن حضرت با آنان سودی نبخشید و ایمان نیاوردند، حضرت پیشنهاد مباهله را مطرح کرده و آنان پذیرفتند ولی در روز موعود حاضر به مباهله نشدند. به اعتقاد شیعیان این ماجرا علاوه بر حقانیت دعوت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فضیلت همراهان آن حضرت را نیز اثبات می‌کند؛ براین اساس طبق آیه ۶۱ سوره آل عمران که به ماجرای مباهله اشاره دارد، امام علی (علیه‌السلام) به منزله نفس و جان پیامبر قلمداد شده است. در حدیثی از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) روایت شده که حضرت فرمود: «خداوند عزوجل به من خبر داده که پس از مباهله عذاب بر گروه باطل نازل می‌شود و حق را از باطل مشخص می‌سازد». از روایاتی که در منابع اسلامی نقل شده است، استفاده می‌شود که مباهله اختصاص به زمان رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)ندارد و در تمامی زمان‌ها قابل اجرا است. در حدیثی از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل شده که ایشان فرمود: اگر سخنان حق شما را مخالفان نپذیرفتند، آن‌ها را به مباهله دعوت کنید. 📗طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات ناصرخسرو، ج۲، ص ۷۶۲ تا ۷۶۱  📕مکارم شیرازی،ناصر، پیام قرآن، دارالکتب الاسلامیه، ج۹، ص ۲۴۲.۳.  📔ابن منظور، محمد بن مکر، لسان العرب، ج۱۱، ص۷۲.     📘بلاذری، احمد بن یحیی، فتوح البلدان، ترجمه محمد توکل، ص۹۵ 📙مفید، محمد بن محمد بن نعمان، الارشاد، ج۱، ص۱۶۷.  📓مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲، ص۵۸۹ 🌺🌺🌺🌺 🕌 @ziaart
🔴 تمام انبیاء در مشکلات و گرفتاری ها متوسل به پنج تن آل عبا می شدند 🔵 در روز مباهله وجود نورانی پنج تن آل عبا به میدان آمدند.. 🔹 روز مباهله از معدود روزها و بهترین زمان های دعا برای ظهور امام زمان ارواحنافداه و طلب تمام خیر دنیا و آخرت و دوری از تمام شرها و فتنه های در عالم هستی که همه ی این دعاها در دعای ذکر شده ی در مفاتیح در اعمال این روز جمع شده اند. 🔹 امام باقر علیه سلام در مورد این دعا می فرماید: اگر بگویم اسم اعظم خداوند در این دعاست، راست گفته ام و اگر مردم می دانستند این دعا چه اثری در اجابت دعا دارد با تمام توان برای آموختن آن تلاش می کردند. و این همان دعای مباهله است. 📗المراقبات، آیت الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی 🌷 الهی به پنج تن آل عبا عجل لولیک الفرج 🌺🌺🌺🌺 🕌 @ziaart
📜پــــــیامهای آیــــــه مــــــباهله: 🔹۱. اگر انسان ایمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزدیک ترین بستگانش را در معرض خطر قرار دهد. 🔸۲. در مجالس دعا، کودکان را نیز با خود ببریم. 🔹۳. استمداد از غیب، پس از به کارگیری توانایی های عادی است. 🔸۴. در دعا، حالات اهل دعا مهم است،نه تعداد آنها؛ گروه مباهله کننده پنج نفر بیشتر نبودند. 🔹۵. زن و مرد در صحنه های مختلف دینی، در کنار همدیگر مطرح اند. 🔸۶. علی بن ابی طالب(علیهماالسلام)، جان رسول الله(صلی الله علیه وآله) است. 🔹۷. اهل بیت پیامبر(علیهم السلام)، مستجاب الدعوة هستند. 🔸۸. فرزند دختری، همچون فرزند پسری، فرزند خود انسان است. بنابراین، امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) فرزندان پیامبرند. 📗تفسیر نور، ج ۲، ص ۷۸. 🌺🌺🌺🌺 🕌 @ziaart
«منادی بالقرآن» منادی بالقرآن 24ام ذی الحجه روز مباهله مبارک باد بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏‏؛ فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعلْمِ فَقُلْ تَعالَوْاْ نَدْع أَبْنَاءنَا وَ أَبْنَاءكُمْ وَ نِسَاءنَا وَ نِسَاءكُمْ وَ أَنفُسَنَا و أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعل لَّعنَةُ اللّهِ علَى الْكَاذِبِينَ (آل عمران 61) ترجمه فولادوند: پس هر كه در اين (باره) پس از دانشى كه تو را (حاصل) آمده با تو محاجه كند، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم، سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم تفسیر البرهان: 1) امام حسن علیه السلام فرمود: هنگامی كه كافران كتاب محمد صلی الله علیه و آله را انكار كردند و با او به مجادله پرداختند، خداوند متعال به محمد صلی الله علیه و آله فرمود: «فَقُلْ تَعالَوْاْ نَدْع أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعل لَّعنَةُ اللّهِ علَی الْكَاذِبِینَ.» آن گاه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از «انفس» پدرم را و از «ابناء» من و برادرم و از «نساء» فاطمه، مادرم را همراه خود برد. ما، خانواده و گوشت و خون و نفس او هستیم. ما از او هستیم و او از ما. 2) محمد بن منكدر، از پدرش، از جدش نقل كرده است: وقتی «سید» و «عاقب»، دو اسقف نجران، در یك گروه سواره هفتاد نفره نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‌رفتند، من با آنها بودم. آن گاه كه «كزز»، مسؤول هزینه‌های آنها، در حال حركت بود، ناگهان قاطرش لغزید و وی گفت: بدبخت است كسی كه نزد او می‌روی. مقصودش پیامبر صلی الله علیه و آله بود. دوست او «عاقب» به او گفت: تو بدبخت و شكست خورده هستی. گفت: چرا و به چه دلیل؟ گفت: چون تو، پیامبر أمّی، احمد صلی الله علیه و آله را بدبخت نامیدی. گفت: تو از كجا می‌دانی؟ گفت: مگر در باب چهارم وحی نخوانده‌ای كه به مسیح می‌گوید: به بنی اسرائیل بگو: چقدر نادان هستید! خودتان را با عطر خوشبو می‌كنید تا به ‌وسیله آن در بین اهل دنیا و خانواده خودتان خوشبو باشید. در حالی كه درون و باطنتان در نزد من است كه مانند مردار است. ای بنی اسرائیل! به پیامبر من ایمان بیاورید، آن فرستاده امّی كه در آخر زمان دارای چهره‌ای نورانی و شتر سرخ موی است. آن كه نور، او را فرا گرفته است و دارای شخصیتی نیكو است و لباسی خشن بر تن دارد. از نظر من سرور گذشتگان است و گرامی‌ترین بازماندگان در نزد من؛ آن كه به سنتّ­های من پایبند است و در بهشت من جای دارد. او به خاطر من با دست خود با مشركان به مبارزه می‌پردازد. پس بنی اسرائیل را به او بشارت بده و به آنها امر كن كه او را گرامی بدارند و به یاری او بشتابند. عیسی گفت: بارالها! بارالها! كیست این بنده‌ پاكی كه قلبم او را دوست دارد ولی چشمم او را ندیده است؟ گفت: او از تو و تو از او هستی و او داماد خاندان تو است. تعداد بچه‌هایش كم است، ولی زن‌های زیادی دارد. در جایی مهم در مكه، ساكن است. ابراهیم، نسل او را از زنی پربركت به دنیا آورده است. و او هووی مادر تو در بهشت است. او جایگاه مهمی دارد؛ چشمهایش می‌خوابد ولی قلبش بیدار است؛ هدیه را می‌پذیرد ولی صدقه قبول نمی‌كند. او حوضی دارد از كرانه و چاه زمزم تا غروبگاه خورشید. دو چشمه از رحیق و تسنیم (شراب و آب گوارا) در آن جاری است. جام‌های شرابش به شمار ستارگان آسمان است. هر كس از آن جرعه‌ای بنوشد، هرگز تشنه نمی‌شود. به این دلیل من او را بر دیگر انبیا برتری داده‌ام كه حرف و عمل و نهان و آشكارش یكی است. خوشا به حال او و خوشا به حال امّت او، آنان كه بر طبق آیین او زندگی می‌كنند و براساس سنت او می‌میرند و به اهل بیت او گرایش دارند. آنها در امن و امان هستند و به آنها مؤمن هستند و اطمینان دارند و در خیر و بركت زندگی می‌كنند. او در زمان قحطی و خشك‌ سالی ظهور می‌كند. او مرا می‌خواند و آْسمان، عزالی خود را بر او نازل می‌كند. تا این كه اثر بركات آن را در اطراف آن مشاهده می‌كند. من بر هر چیزی كه او دست خود را بر آن می‌گذارد، خیر و بركت می‌دهم. گفت: خدایا اسمش را بگو! گفت: بلی، او احمد است و محمّد، فرستاده‌ من برای همه این مردم. او در شأن و منزلت از همه به من نزدیك‌تر است و در شفاعت كردن از همه حاضرتر است. او مردم را به هر چه دوست می‌دارم، امر می‌كند و از هر چه مرا خوشایند نیست، نهی می‌نماید. دوستش به او گفت: چگونه از ما می‌خواهی كه از كسی كه صفاتش این است بگذریم؟ گفت: احوالش را مشاهده می‌كنیم و به نشانه‌هایش نگاه می‌كنیم؛ اگر خودش بود، در این كار به او كمك می‌كنیم و با اموال خود، او را از اهل دین ما باز می‌داریم، به طوری كه متوجه نشود ما هستیم. ولی اگر دروغگو باشد، مانع می‌شویم كه به خداوند عز و جل دروغ ببندد. گفت: اگر علامات را در او دیدی، چر
ود: از شما قبول كردم، ولی قسم به كسی كه مرا با كرامت مبعوث كرد؛ اگر با من و كسانی كه در زیر آن كساء هستند به مباهله می‌پرداختید، خداوند عز و جل، این بیابان را تبدیل به آتش بسیار برافروخته‌ای می‌كرد كه تمام كسانی را كه در پی شما در حال آمدن هستند، در یك چشم به هم زدن می‌سوزاند. آن گاه جبرئیل روح ‌الامین بر او نازل شد و گفت: ای محمّد! خداوند صلح را به تو ابلاغ كرده است و به تو می­فرماید: به عزت و عظمت و مقام والای من قسم، اگر تو با اینانی كه در زیر چادر هستند به مباهله تمامی اهالی آسمان‌ها و زمین بپردازی، آسمان، تكه پاره شده و بر زمین می‌افتد و و زمین، قطعه قطعه شده و در آسمان، شناور می‌شود و دیگر هرگز روی هم قرار نمی‌گیرند و مستقر نمی‌شوند. آن گاه پیامبر صلی الله علیه و آله دستش را بالا برد تا حدّی كه سفیدی زیر بغلش پیدا بود، سپس گفت: لعنت و نفرین خداوند تا قیامت بر كسی باد كه در حق شما ظلم كرده است و از اجر و پاداشی كه خداوند بر شما داده كاسته است. مشاهده کامل این متن: https://data.belquran.com دانلود نرم افزار منادی بالقرآن: https://monadi.belquran.com/fa-IR/Home/Download
ا از او پیروی نمی‌كنی؟ گفت: آیا ندیدی این قوم با ما چه كردند؟ به ما احترام گذاشتند و با ما دوستی كردند و معابد را در اختیار ما گذاشتند و یاد ما را در آن جا گرامی داشتند. اما چگونه پسندیده است كه آدمی در دینی وارد شود كه در آن اشراف و بردگان یكی باشند؟ وقتی وارد مدینه شدند، از یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله، كسانی كه آنها را دیده بودند، گفتند: تا كنون كاروانی از كاروان‌های عرب را ندیده‌ایم كه از آنها زیباتر باشد. دارای موهای بلند بودند و لباس­های راهبان را پوشیده بودند. رسول خدا صلی الله علیه و آله از مسجد دور بود. من در نماز آنها حاضر شدم. بلند شدند و به سمت مشرق ایستادند تا در مسجد رسول خدا صلی الله علیه و آله نماز بخوانند. تعدادی از یاران رسول خدا به سوی آنها رفتند تا مانع شوند. رسول خدا صلی الله علیه و آله پیش آمد و فرمود: كاری با آنها نداشته باشید. وقتی نمازشان را تمام كردند، با او نشستند و به مناظره پرداختند و به او گفتند: ای ابوالقاسم! با ما در باره عیسی سخن بگو؟ فرمود: او بنده خدا و فرستاده او است. او كلام خدا و روح خدا است كه آن را به دامان مریم افكند. یكی از آنها گفت: بلكه او فرزند خدا است و دومین نفر از میان دو نفر. و دیگری گفت: بلكه سومین نفر از میان سه نفر: پدر، پسر، روح‌القدس. شنیده‌ایم قرآنی كه بر تو نازل شده است دائماً می‌گوید: انجام دادیم، قرار دادیم، خلق كردیم. اگر یكی بود، باید می‌گفت: خلق كردم، قرار دادم، و انجام دادم. آن گاه وحی، بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد و ابتدای سوره آل عمران تا انتهای آیه شصت بر او نازل شد: «فَمَنْ حَآجَّكَ فِیهِ مِن بَعدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعلْمِ فَقُلْ تَعالَوْاْ نَدْع أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ» تا آخر آیه. رسول خدا صلی الله علیه و آله داستان را برایشان تعریف كرد و قرآن را تلاوت كرد. آن گاه برخی از آنها به برخی دیگر گفتند: آن كسی كه به دوست شما خبر داده، دلیل قاطع برایتان آورده است. آن گاه رسول خدا صلی الله علیه و آله به آنها گفت: خداوند عز و جل، به من امر كرده است كه با شما مباهله كنم. آنها گفتند: اگر فردا باشد مباهله می‌كنیم. گروهی از آنها به گروه دیگری از خودشان گفتند: باید ببینیم كه آیا فردا با تعداد زیادی از پیروان و اراذل و اوباش با ما مباهله می‌كند یا با تعداد كمی از برگزیدگان و نیكان خود؛ زیرا آنها نزدیكان پیامبر و هم ردیف آنها هستند. فردای آن روز، پیامبر صلی الله علیه و آله به همراه علی علیه السلام كه در سمت راست او قرار داشت و حسن و حسین علیهما السلام كه در سمت چپش بودند و فاطمه سلام الله علیها كه پشت سر آنها حركت می­كرد، به راه افتادند. آنها پارچه راه راه نجرانی پوشیده بودند و پبامبر خدا صلی الله علیه و آله نیز یك لباس كتانی نازك و خشن كه بافت زیادی نداشت و چندان نرم نبود، بر دوش خود انداخته بود. پیامبر صلی الله علیه و آله به دو درختی كه در آن جا بود، امر كرد و بین آنها فاصله افتاد. و كساء (عبا) را روی آن دو درخت انداخت و آنها را به داخل آن كساء برد و شانه چپ خود را هم به همراه آنها در زیر آن عبا قرار داد. او بر كمان محكم خود تكیه داده بود و برای مباهله، دست راست خود را به سوی آسمان دراز كرد. بزرگان قوم نگاه می‌كردند؛ رنگ «سید» و «عاقب» زرد شد و هر دو لرزیدند تا آن جا كه نزدیك بود عقلشان زائل شود. یكی از آنها به دوستش گفت: آیا با او مباهله كنیم؟ جواب داد: مگر نشنیدی كه هرگز هیچ قومی با پیامبری مباهله نكرده مگر این كه پس ازآن دیگر، كوچك ایشان بزرگ نشده و بزرگشان باقی نمانده است. ولی به او نشان بده كه برای تو مهمّ نیست و هر چقدر مال و اسلحه می‌خواهد به او بده. زیرا او اهل جنگ است. و به او بگو: آیا با این­ها مباهله كنیم؟ وگرنه متوجّه می ­شود كه ما نسبت به فضل او و فضل اهل بیت او شناخت پیدا كرده‌ایم. وقتی كه پیامبر صلی الله علیه و آله دستش را برای مباهله به آسمان بالا برد، یكی از آنها به دوستش گفت: این چه رهبانیتی است؟ جلوی او را بگیر كه اگر پیامبر دهانش را به نفرین بگشاید، دیگر به خانواده و پول و مال خود بر نمی‌گردیم. سپس آن دو گفتند: ای ابوالقاسم! آیا با این­ها مباهله كنیم؟ گفت: بلی، این­ها در نزد خداوند، آبرومندترین افرادی هستند كه پس از من در روی زمین هستند و نزدیكترین افراد برای توسل. گفت: سپس با ترس و لرز برگشتند و گفتند: ای ابوالقاسم! ما هزار شمشیر و هزار زره و هزار سپر و هزار دینار هر سال به تو می‌دهیم؛ با این شرط كه زره و شمشیر و سپر به امانت نزد تو باشد تا این كه افراد قوم ما كه در راه هستند بیایند و آنها را آگاه سازیم به آن چه كه دیدیم و مشاهده كردیم تا موضوع بر آنها معلوم شود؛ یا اسلام بیاورند و یا جزیه پرداخت كنند و یا همه ساله مورد تحریم قرار گیرند. آن گاه پیامبر صلی الله علیه و آله فرم
نماز روز پنجشنبه حتما ببینید 🌹🌹🌹🌹🌹🌹
هدایت شده از زیارت
11.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مباهله از اجزاء رکنی ولایت است 🎤حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی 🌺🌺🌺🌺 🕌 @ziaart
✳️ من طوری نشدم، شما طوری شدی؟! 🔻 [حضرت علی علیه‌السلام] می‌فرمايند فرزندم، کاری نداشته باش که مردم در مقابل خوبی كردن شما چه می‌كنند. زیرا این کار معامله نیست که بگویی اگر جواب خوبی‌ات را دادند، خوبی را ادامه می‌دهی. این هنر نیست كه در ازای خوبی مردم تو خوبی كنی؛ بايد برسی به جايی كه خوبی کردن را فوق معامله ببينی. 🔸 در شرح حال «علامه طباطبايی» (رحمت الله عليه) داريم كه يك روز در پياده‌رو راه می‌رفتند. يك دوچرخه‌سوار كه در پياده‌رو چرخ‌سواری می‌كرده، با علامه تصادف کرد و ايشان را بر زمين زد. علامه بلند شدند و به دوچرخه‌سوار که خودش هم زمین خورده بود گفتند: من طوری نشدم، شما طوری شدی؟ این نوع برخوردها، آن برخوردهایی است که علامه را علامه كرده است. ممكن است تحت تأثير اين کار علامه، یک بار ما هم چنين كاری بكنيم، اما تا وقتی سازمان توجّه ما اين‌چنين باشد كه خوبی بخواهیم و خوبی ببینیم، نتیجه نمی‌گیریم. 👤 📚 کتاب «فرزندم اینچنین باید بود» ج۱ #⃣ 🔴به کانال در محضر علما بپیوندید⇩⇩⇩ https://eitaa.com/joinchat/890306563Ceb69f62f94