🎖🎖مقاله مربوط به عکس فوق جنگنده رهگیر اف-106 دلتا دارت مدل آ
شکاری رهگیر اف-106 دلتا دارت
در آوریل سال 1956 نیروی هوایی امریکا شکاری رهگیر اف-102 دلتا داگر را به خدمت گرفت. جنگنده ای که قرار بود بتواند به سرعت 1.8 ماخ پرواز کند ولی به دلیل مشکلات طراحی و موتور نچندان مطلوب پرات اندویتنی جی 57 در بهترین حالت تنها به سرعت 1.2 ماخ رسید. نیروی هوایی از سال 1954 به این واقعیت پی برده بود ولی از آنجایی که به یک شکاری برای رهگیر بمب افکنهای قاره پیمای شوروی نیازمند بود، خواهان ورود به خدمت اف-102 شد تا یک شکاری به صورت موقت در خدمت داشته باشد. سرمایه گذاری زیادی بر روی طرح اف-102 مدل بی انجام شد که دارای موتور پرتوان تر و سامانه آتش جدیدتر شود. توسعه این نسخه نیز برعهده کانویر طراح اف-102 بود
اف-106 قرار بود از سامانه آتش ام ای-1 و موتور جی 75 نسخه بهبود یافته جی 57 بهره ببرد و دارای ایرودینامیک اصلاح شده بود. اولین مدل اف-102 بی در سال 1955 آماده شد و در 26 دسامبر سال 1956 اولین پرواز خود را انجام شد و در سال 1959 وارد خدمت شد. نیروی هوایی به آن نام جدید اف-106 مدل آ و لقب دلتا دارت را داد
اف-106 دارای شکل کلی اف-102 بود و دارای بال دلتا شکل. ورودی هوا دوباره طراحی شده بود و بزرگتر شده بود و دارای شکل چهار گوش بود و از ایرودینامیک بهتر و بخشهای صاف بیشتری بر روی بدنه بود و از یک موتور پر قدرت پرات اندویتنی جی 17-75 با نیروی رانشی 15000 پوند بدون پس سوز و 23000 پوند با پس سوز قدرت میگرفت که شش هزار پوند بیشتر از اف-102 بود. هواپیما توان رسیدن به سرعت 2.3 ماخ را داشت که حتی از انتظارات نیز بیشتر بود و تا کنون نیز رکورد سریعترین جت جنگی تک موتوره جهان را حفظ کرده است
سکان عمودی از نو طراحی شده بود و شکل متفاوتی داشت ولی شکل ظاهری کابین و سامانه حفظ شده بود. دارای سه ارابه فرود بود که ارابه فرود جلو دو چرخ را شامل میشد و دو ارابه عقبی که زیر بال دلتا جمع میشدند تک چرخ بودند. اف-106 به اولین صندلی مدرن زمان خود مجهز بود که خلبان بعد از کشیدن حلقه پرتاب دی شکل در وسط دو پای خود، یک کاور روی سرش را میپوشاند و پایش را جمع میکرد وبا ایمنی بیشتری حتی در سرعت صوت خلبان را از هواپیما خارج میکرد. اولین صندلی در ارتفاع صفر و سرعت بالای 160 کیلومتر بر ساعت کار میکرد ولی در سال 1965 به بعد مجهز به صندلی پرتاب دیگری شد. همچنین نسخه تولید توان سوختگیری هوایی نداشت ولی از سال 1967 جنگنده مجهز به یک دریچه سوختگیری در پشت سر کابین خلبان بر روی بدنه شد
هواپیما دارای سامانه جنگ افزاری جدیدی بود. در سال 1950 حتی قبل از پرواز اف-102 ، هیوز برنده برنامه ای برای طراحی سامانه کنترل آتش خودکار ایکس ام 1179 شد که قرار بود روی اف-102 نصب شود ولی برنامه با تاخیر روبرو شد و در نهایت بر روی اف-106 نصب شد. این سامانه آتش قرار بود با موشک فالوک هماهنگ شود. سامانه کنترل آتش ام آ-1 در مرحله اول یک سامانه غیر قابل اعتماد بود و بسیاری از مشکلات آن در حین خدمت برطرف شد به صورتی که در طول خدمت اف-106 دست کم 60 بار ارتقا یافت. اف-106 اولین شکاری تمام خودکار امریکایی ها بود به صورتی که خلبان تنها جنگنده را بلند میکرد و میتوانست تمامی مراحل کشف، رهگیری و درگیر توسط رایانه انجام شود. این سیستم در سال 1960 به تدریج روی اف-106 نصب شد در همان زمان سامانه ضد جنگ الکترونیک رادار نیز در حال ارتقا بود. این ارتقائات در حین خدمت باعث شده بود تا اف-106 کابوس تعمیر و نگهداری نیروی هوایی باشد و برخی از جنگنده ها از این ناوگان تا سال 1963 زمینگیر بودند
سامانه آتش ام آ-1 دارای برد کشف 45 کیلومتر بود اگرچه برد کشف در بیشترین حالت حتی به 80 کیلومتر نیز میرسید ولی توان پایینگری نداشت ولی در زمان خود به دلیل خروجی بالا در زمینه جنگ الکترونیک مقاومت خوبی داشت. همچنین هواپیما بر روی جلوی کابین دارای یک کاونده فروسرخ برای کشف غیر فعال هدف بود. هواپیما از هشدار دهنده راداری البته از سال 1965 به بعد بهره برد و دارای خط ارتباط دهنده برای تبادل اطلاعات رادار با ایستگاه رادار زمینی بود. کابین تمام آنالوگ داشت و در بالای سر پنل خلبان دارای یک صفحه گرد تک رنگ برای نشان دادن رادار بود
اف-106 مانند اف-102 دارای دهلیز داخلی بود ولی دهلیز داخلی آن با اف-102 فرق داشت. در حالی که اف-102 دارای یک دهلیز در زیر بدنه و یک دهلیز در هر سوی زیر بدنه بود و در مجموع تا شش موشک فالکن حمل میکرد ولی دهلیز اف-106 در زیر بدنه قرار داشت و توسط دو درب کشویی به دو طرف پوشیده شده بود و میتوانست تا چهار موشک هوا به هوای فالکون را درون دهلیز داخلی حمل کند. ترکیب موشکها دو به دو پشت سر هم بود. فالکن دارای دو مدل بود. یکی نسخه هدایت رادار نیم فعال و دیگری نسخه فروسرخ که برد هر دو تا 10 کیلومتر نیز میرسید .همچنین اف-106 میتوانست راکت هوا به هوای اتمی AIR-2A با یک کلاهک اتمی 1.5 کیلویی تی ان تی برای نابودی دسته بمب افکنهای دشمن و یا موشک هوا به هوای اتمی AIM-26 فالکن با هدایت رادار نیم فعال با برد 10 کیلومتر و یک کلاهک 250 تن تی ان تی را حمل کند. ترکیب تسلیحاتی اف-106 میتوانست شامل چهار موشک متعارف فالکون و یا چهار موشک فالکون و یک سلاح اتمی باشد. موشک و یا راکت اتمی در جایگاه مرکزی بین دو فالکون در عقب دهلیز نصب میشد. قرار داشتن دهلیز داخلی در اف-106 با اقتباص طرح از اف-102 بر میگردد. در اف-102 تلاش شده بود تا برای افزایش سرعت جنگنده، جنگ افزارها در داخل حمل شوند تا پسای کمتری ایجاد شود
اف-106 فاقد توپ داخلی بود ولی با در نظر گرفتن اینکه چالاکی خوبی داشت در میانه دهه 1960 برخی این پیشنهاد را دادند تا اف-106 را مسلح به توپ کرده و اگر لازم شد در ویتنام بکار رود. از این رو کمپانی کاناویر دست به یک ابتکار زد و یک غلاف توپ ام-61 را با 650 گلوله برای اف-106 طراحی کرد که در قسمت وسط ردیف عقب همانجایی که موشک و یا راکت اتمی نصب میشد، توپ قرار میگرفت و به صورت نیم پنهان از بین درهای دهلیز بیرون بود. اف-106 هرگز به ویتنام اعضام نشد و به ندرت از توپ ام-61 بهره برد. توپ در اف-106 توان آتش 4500 گلوله را داشت که از میزان 6000 گلوله در اف-4 فانتوم کمتر بود. اف-106 دارای یک جایگاه خارجی زیر هر بال بود که میتوانست زیر هر یک، یک مخزن سوخت خارجی 858 لیتری را حمل کند ولی از سال 1969 مجهز به مخازن سوخت بزرگتر 1362 لیتری شد. برد انتقالی اف-106 با این مخازن به 4200 کیلومتر افزایش یافت و برد رزمی آن با چهار موشک و دو مخزن به 1500 کیلومتر میرسید
اف-106 مدل بی نسخه دو سرنشنین آموزشی اف-106 است که دارای دو خدمه در پشت سر هم است و اولین پرواز را در 10 آگوست سال 1958 انجام داد. این نسخه دارای یک تاج کابین یک تکه برای هر دو کابین است و دارای سامانه آتش هیوز ای اس کیو25 است که معادل سامانه ام آ-1 است و میتواند همان تسلیحات نسخه تک سرنشینه را حمل کند. در مرحله اول 12 فروند اف-106 بی بدون سامانه جنگ افزاری ساخته شد ولی بعدها همه توان رزمی کامل یافتند و در مجموع 63 فروند اف-106 بی ساخته شد که همگی دارای صندلی پرتاب صفر صفر بودند ولی از موتور بهبود یافته جی 75- پی17 بهره میبرند. یک نسخه با نام اف-106 سی نیز در دستور کار گرفت که شامل رادار جدید آ اس جی -18 بود که برای شکاری ناکام ایکس اف-108 طرحی شده بود ولی در نهایت این طرح به جایی نرسید و لغو شد. اف-106 در مرحله اول برای دفاع از خاک امریکا و کانادا مامور شد ولی در موارد خاص در آلمان و کره جنوبی هم مستقر شد.هواپیما به صورت منظم ارتقا پیدا میکرد که معمولا شامل ارتقا رادار بود ولی در دهه 1960 روی آن سامانه سوختگیری هوایی و یا جستجوگر فروسرخ نصب شد و در اواخر آن دهه مجهز به توپ 20 میلیمتری شد
اف-106 در طول خدمت به غیر از برخی مشکلات تا سال 1963 در کل پرنده قابل اعتمادی بود ولی مشکلاتی هم داشت. علیرقم اینکه بال دلتا به آن توان رسیدن به سرعت بالا و سرعت اوجگیری بالا را میداد ولی در نهایت مشکل نیاز به باند بلند برای نشست و برخاست را نیز داشت. تا سال 1980 در خدمت نیروی هوایی بود و در نهایت با اف-16 جایگزین شد و به گارد ملی داده شد تا اینکه در سال 1988 کاملا بازنشسته شد. اف-106 بین سال های 1958 تا 1963 تولید شد. در سال 1963 نیروی هوایی نیاز به شکاری بیشتری داشت و مک نمارا وزیر دفاع وقت خواهان تولید دوباره آن شد ولی طی یک رقابت با اف-4 بی نیروی دریایی، معلوم شد فانتوم بسیار انعطاف پذیرتر میباشد از این رو نیروی هوایی اف-4 سی را به خدمت گرفت. مدتی در زمان خدمت قرار بود نقش میگ-21 را برای تمرینهای هوایی بازی کند ولی این کار در نهایت بر عهده اف-5 افتاد ولی در چند تمرین هوایی در نقش متجاوز گر در سال 1970 شرکت داشت. از سال 1990 برای جایگزین با کیو اف-100 که در واقع نسخه کنترل از را دور جنگنده اف-100 برای تست سلاح بود جایگزین شد و تعدادی از اف-106 ها به سامانه کنترل از را دور تجهیز شدند تا در تمرینات هوایی شکار شوند
اف-106 هیچ مشتری خارجی نداشت ولی مدتی ژاپنی ها برای مقابله با میگ-25 شوروی خواهان دریافت اف-16 بودند ولی در نهایت اف-4 فانتوم را دریافت کردند که آن هم کاری از دستش در برابر میگ-25 بر نیامد و ژاپنی ها اف-15 ایگل را به خدمت گرفتند. اگرچه اف-106 گفته میشد یک شکاری کاملا خودکار بود و نیازی به خلبان نداشت ولی این سیستم کاملا غیر قابل اعتماد بود و همواره خلبان همه ماموریت را هدایت میکرد و همچنین نصب موشک با کلاهک اتمی نیز بسیار مسخره بود. خلبانان اف-106 همیشه از شلیک این موشک میترسیدند (البته در شرایط رزمی واقعی) زیرا واقعا اطمینان نداشتند که بعد از انفجار کلاهک اتمی، خودشان هم به سلامت فرار خواهند کرد یا نه. یکی از موارد بسیار جالب در طول خدمت اف-106 به تاریخ فوریه سال 1970 بر میگردد که یک فروند اف-106 در ارتفاع بالا از کنترل خلبانش خارج شد. خلبان تلاش کرد آن را هدایت کند ولی نتوانست و از هواپیما خارج شد ولی به صورت شگفت انگیزی هواپیما به حالت تعادل برگشت و شروع به افزایش ارتفاع کرد بدون اینکه خلبان داشته باشد. دو اف-106 دیگر آن را تعقیب کردند. اول قرار بود آن را منهدم کنند ولی سوخت هواپیما به پایان رسید و ارتفاع آن کم شد و در یک دشت پوشیده از برف یک فرود بدون چرخ بی عیب و نقص انجام داد و روی زمین سور خورده بدون اینکه اسیب زیادی ببیند. این هواپیما امروز در موزه ملی هوانوردی امریکا نگهداری میشود
عکس متعلق به جنگنده اف-106 دلتا دارت مدل آ نیروی هوایی امریکا به شماره سریال 2463-57 و هشتمین فروند تولیدی این مدل در ایالت آیووا آگوست 1983 میباشد. این رهگیر متعلق به اسکادران 120ام شکاری رهگیر بود که در نهایت به خدمت گارد ملی هوایی درآمد و سپس بازنشسته شد
✍قتل عام انقلابی گنجشکها به دستور مائو !
در جریان برنامه جهش بزرگ در چين، حوزه های حزبی به ️مائو رهبر انقلاب چین گزارش دادند که گنجشکها بخش زیادی از محصولات کشاورزی را می خورند. مائو با جمع بندی نظرات ماموران حزبی ، فرمان قتل عام گنجشکها را صادر کرد و از توده های مردم خواست که به عنوان وظیفه انقلابی گنجشکها را نابود کنند.
لما در مدرسه با حرارت دانش آموزان را علیه گنجشکها تحریک و گنجشکها را عامل گرسنگی و کمبود مواد غذایی اعلام می کردند. دانش آموزان مدارس و نظامیان نقش مهمی در این جنبش ایفا کردند. هر دانش آموز به عنوان وظیفه انقلابی روزانه با تیرکمان تعداد معینی گنجشک را شکار می کرد. بچه ها لانه های گنجشکها را ویران و تخم های انها را ازبین می بردند . نظامیان در سراسر کشور با زدن شیپور و طبل مانع نشستن گنجشکها روی شاخه درختان می شدند. گنجشکها روی هوا در اثر خستگی هلاک می شدند و سقوط می کردند.
تقریبا تمام گنجشکها در چند ماه قتل عام شدند و لاشه های آنها با کامیون به حوزه های حزبی منتقل و پس از شمارش به دبیرخانه حزب در پکن گزارش می شد. اما داستان مطابق تئوری انقلابی صدر مائو پیش نرفت! ناگهان سر وکله ملخ ها در مزارع پیدا شد. در غیبت گنجشکها تعادل اکوسیستم به هم خورده بود و جمعیت ملخ ها و دیگر آفات نباتی به صورت انفجاری افزایش یافته بود !
معلوم شد که گنجشکها فقط از دانه غلات تغذیه نمی کردند بلکه حشراتی مانند ملخ ها را هم می خوردند. به دنبال قتل عام گنجشکها ، تولید محصولات کشاورزی به شدت پایین آمد و میلیونها نفر بر اثر گرسنگی مردند. از بالا دستور آمد که گنجشکها را نکشید، اما دیگر گنجشکی باقی نمانده بود! مائو به اشتباه خود اعتراف نکرد. اما تا چندسال یکی از واردات چین از اتحاد شوروی گنجشک زنده بود تا دوباره تعادل را به طبیعت برگردانند و جمعیت حشرات را با افزایش تعداد گنجشکها کنترل کنند.
🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃
کشتی ها؛
به خاطر آبهایی که در اطرافشون
هست، غرق نمیشوند
بلکه به خاطر نفوذ آب به داخل آنهاست.
پس اجازه نده اتفاقاتِ اطراف
به درونت نفوذ کنند و باعث
سنگینتر شدن و غرق شدنت شوند
🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃
جنگنده اف-15 مدل ایی استرایک ایگل نیروی هوایی امریکا به شماره سریال 0335-91 بر فراز آسمان کشور یونان در 26 فوریه 2014
به مابپیوندید👇👇👇
@kohnesrbazaniran
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🎖🎖جنگنده تهاجمی اف-15 ایی استرایک ایگل
در دهه 1970 ارتش امریکا اف-15 ایگل را برای نقش برتری هوایی برای جایگزینی اف-4 فانتوم به خدمت گرفت. علارقم برتریهای بسیار ایگل بر فانتوم ولی مشکل اساسی این بود که ایگل یک شکاری رهگیر هوایی بود و نیروی هوایی یک جنگنده تهاجمی میخواست. در سال 1978 نیروی هوایی امریکا خواهان بررسی برای ساخت یک جنگنده تهاجمی با توان موثر دفاع هوایی برای جایگزین ناوگان موفق اف-111 و ما بقی فانتوم ها بود. مگدانل دوگلس سازنده اف-15، در یک همکاری نزدیک با هیوز اقدام به توسعه نسخه تهاجمی اف-15 با تغییر یک تی اف-15 (اف-15 مدل بی )کرد. دومین پیش نمونه اف-15 بی تغییر کرد و مجهز به مخازن سوخت تطبیقی در کنار ورودی هوا و غلاف نشان گذار لیزری شد و برای اولین بار در نمایشگاه هوایی در انگلستان در سال 1980 به نمایش گذاشته شد. این نسخه جدید اف-15 مدل ایی با لقب استریک ایگل خوانده میشد. در سال 1981 نیروی هوایی برنامه جنگنده تاکتیکی برای جایگزینی اف-111 را با نام برنامه ایی تی اف را رسما اعلام کرد. در نیازهای نیروی هوایی آمده بود که جنگنده باید بتواند بدون پشتیبانی هوایی از سوی شکاریها دست به عملیات نفوذی در خاک دشمن بزند. جنرال دینامیک سازنده اف-16 دست به توسعه طرح جدید با نام اف-16 ایکس ال برای رقابت با اف-15 ایی زد که داری بالهای دلتای شکسته بود و این بالها با بار گذاری بالا، سوخت زیادی را حمل میکردند. در نهایت در 24 فوریه این اف-15 مدل ایی بود که به دلیل برد بیشتر توان حمل تسلیحات و چالاکی بیشتر پیروز میدان شد. اف-15 ایی نسخه ارتقا یافته اف-15 مدل دی بود که در آن زمان در خط تولید بود. همچنین دو موتوره بودن اف-15 درعملیات تهاجمی اطمینان پذیری بیشتری نسبت به اف-16 داشت. در این رقابت تورنادو جی آر 1 نیز حضور داشت که البته آن نیز به نفع اف-15 ایی کنار رفت
در جولای سال 1985 ساخت اولین اف-15 مدل ایی آغاز شد و در 11 دسامبر سال 1986 اولین فروند تولیدی به پرواز در آمد. اولین نسخه تولیدی برای نیروی هوایی در سال 1988 تحویل نیروی هوایی شد و 9 ماه بعد راسما عملیاتی شد. اف-15 ایی نسخه ای از اف-15 بی بود. اگرچه شکل کلی سازه حفظ شده ولی به شدت تقویت شده بود. غلاف موتورها، چرخ ها و بالها تقویت شده بودند و در ساخت بدنه از مواد ترکیبی و تیتانیوم بیشتری نسبت به نسخه شکاری بکار برده شده بود. کابین دوباره طراحی شده بود. در قسمت جلو مجهز به سه نمایشگر رنگی 12.7 در 12.7 سانتیمتری و در کابین عقب نیز دارای چهار نمایشگر رنگی چند کاره در کنارهم با ابعاد 15.75 در 15.75 سانتیمتر داشت. کامپیترهای پرواز تمام دیجیتال بوده و 30 برابر سریعتر از نسخه شکاری اف-15 بودند. نصب نسخه جدید رادار آ پی جی 70 مجهز به یک حالت روزنه ساختگی برای نقشه برداری از سطح زمین بود. برد رادار برای نقشه برداری به 300 کیلومتر و برای درگیری هوایی به 240 کیلومتر میرسید. رادار دارای توان درگیری همزمان با چهار هدف را داشت و توان کشف اهداف دریایی و زمینی را نیز داشت. میتواند جهت انجام عملیات تهاجمی در شب و روز و حملات دقیق هوایی سامانه ناوبری شبانه لانتیرن را حمل کند که با سامانه دید حرارتی و مسافت یاب لیزری خود اجازه پرواز در ارتفاع پایین را در شب به استرایک ایگل میدهد. این غلاف دارای دو سامانه است یکی سامانه دید شبانه (دید حرارتی) آ آ کیو 13 و سامانه نشان گذاری لیزری آ آ کیو14. تصاویر این غلاف به راحتی در برابر چشمان خلبان بر روی اچ یو دی قابل مشاهده است. به غیر از این غلاف دوغلاف نشان گذاری لیزری لیتینگ ساخت اسرائیل و غلاف نشان گذاری لیزری و ناوبری اسنایپر نیز بر روی استرایک ایگل قابل نصب است. غلاف جنگ الکتروینک آ ال کیو 131 و غلاف جنگ الکترونیک آ ال کیو 128 از دیگر تجهیزات الکترونیکی حمل شده توسط استرایک ایگل است
دو نسخه از موتور پرات اندویتنی اف100 بر روی اف-15 ایی نصب شد . 134 فروند تولید نخست اف-15 ایی به موتور پرات اندویتنی اف100 پی دبلیو 220 مجهز شدند که بر روی اف-15 سی و دی نصب شد و مابقی از موتور پر قدرت تر اف 100 پی دبلیو 229 بهره میبردند. نسخه جدید تر، 6000 پوند نیروی رانش بیشتری را برای استرایک ایگل فراهم میکند. اف-15 ایی همانند اف-15 سی و دی از مخازن سوخت تطبیقی در کنار ورودی هوا بهره میبرد ولی از جمله تفاوت های این مخزن با نسخه نصب شده بر روی اف-15 سی و دی قرار داشتن شش جایگاه حمل تسلیحات زیر این مخازن است. هر کدام از مخازن سوخت 2304 لیتر سوخت حمل میکند
اف-15 ایی تقریبا تمامی تسلیحات نیروی هوایی را حمل میکند. اف-15 دارای 21 جایگاه خارجی است که شامل یک جایگاه سه تیره زیرهر بال، شش جایگاه زیر مخزن تطبیقی در هر دو سوی زیر بدنه و سه جایگاه در زیر بدنه. اف-15 ایی میتواند 10400 کیلوگرم سلاح به صورت اسمی حمل کند. این تسلیحات شامل انوع بمب های لیزری جی بی یو و آ جی ام 130، موشک ماوریک و انواع بمب های هدایت ماهواره ای و سقوط آزاد. همچنین استرایک ایگل از سلاح های دوربرد آجی ام 154 و 158 دارای سامانه هدایت ماهواره ای بترتیب با برد 130 و 380 کیلومتر استفاده میکند. توان حمل تا هشت موشک امرام و یا چهار سایندوندرز و یا چهار اسپارو را دارد
اف-15 ایی میتواند سه مخزن سوخت خارجی 2300 لیتری را حمل کند و برد انتقالی آن 5550 کیلومترذکرشده است. همچنین شعاع رزمی اف-15 ایی ایگل با چهار موشک هوا به هوا و سه مخزن سوخت خارجی و 4 تن سلاح، 1200 کیلومتر ذکر شده است. در مجموع 219 فروند اف-15 ایی تحویل ارتش امریکا شد. اولین حضور عملیات اف-15 ایی در نبرد جنگ خلیج فارس بود. در این عملیات اف-15 ایی در عملیات گسترده بر ضد پایگاه های هوایی عراق و نابودی سکوهای پرتاب موشک های اسکاد عراق وارد عمل شد که موفقیت زیادی درعملیات های شبانه داشت. در این عملیات اف-15 ایی مسئول نابودی 18 جنگنده عراقی بر روی زمین با کمک بمبهای لیزر جی بی یو 12 و خوشه ای سی بی یو 87 بود. همچنین اف-15 ایی پیروزی هوایی نیز داشت که با پرتاب یک بمب هدایت لیزری جی بی یو 10 و برخورد آن به بالگرد میل24 که تازه سربازان را پیاده کرده بود و در حال بلند شدن بود به دست آمد .اف-15 ایی بعد از پایان جنگ به صورت دائم بر فراز مناطق پرواز ممنوع عراق پرواز میکرد. چندین بار در پی نقض مناطق پرواز ممنوع از سوی عراق و یا شلیک موشکهای سام عراقی به طرف جنگنده های امریکا بر فراز این مناطق، دست به حملات تلافی جویانه زدند .اف-15 ایی در سال 1999 بر ضد یوگسلاوی نیز بکار رفت. 26 فروند اف-15 ایی در این عملیات حضور داشتند که در نابودی بخشی از توان هوایی یوگسلاوی بر روی زمین نقش مهمی را بازی کردند
در تمامی طول عملیات در نبرد افغانستان حضور داشت و در مراحل اول اقدام به پروازهای طولانی مدت با کمک سوختگیری هوایی بر فراز مناطق مختلف افغانستان برای کشف و انهدام اهداف میزد. درعراق نیز در سال 2003 حضور فعال داشت و دست کم 63 جنگنده ارتش عراق را روی زمین هدف قرار داد و همچنین نابودی 60 درصد از گارد ریاست جمهوری عراق به استرایک ایگل نسبت داده میشود. همچنین استرایک ایگل درعملیات بر ضد غزافی نیز حضور داشت. همکنون اف-15 ایی در ارتش امریکا برنامه ارتقا را پشت سر گذاشته است. هسته مرکزی این برنامه ارتقا، نصب رادار ارایه فازی آ پی جی 82 است. این رادار ترکیبی از پردازنده رادر آپی جی 82 سوپرهورنت و دیش رادار آ پی جی 63 وی 3 است که بر روی تعداد محدودی از اف-15 سی ارتش امریکا نصب شده است. همچنین عمر بدنه نیز افزایش تا دست کم تا سال 2030 در خدمت باقی بمانند. در حالی که نسخه شکاری اف-15، با اف-22 جایگزین شد ولی هیچ جنگنده جایگزین برای اف-15 ایی وجود ندارد اگرچه برنامه ای با نام اف-35 ایی که یک نسخه دو سرنشینه تهاجمی اف-35 همکنون در حال بررسی است
اولین مشتری خارجی استرایک ایگل، عربستان سعودی بود. عربستان قبل از جنگ خلیج فارس در دهه 1980 یک بار تلاش به خرید اف-15 ایی کرد ولی موفق نبود و در سال 1991 تلاش دیگر را آغاز کرد. عربستان که در دهه 1980 نسخه شکاری سی و دی را به دست آورده بود خواهان یک نسخه تک سرنشینه تهاجمی با نام اف-15 مدل اچ شد که کنگره امریکا با توسعه این طراحی مخالفت کرد و بعد از آن نسخه دو سرنشینه ای بر اساس استرایک ایگل با نام اف-15 مدل اس برای عربستان در سال 1993 در نظر گرفته شد.عربستان 72 فروند اف-15 اس را بین سال های 1995 تا 2000 میلادی تحویل گرفت. اف-15 اس عربستان از نسخه امریکایی ساده تر بود. دارای رادار نسخه ساده تر آ پی جی 70 بود که فاقد توان نقشه بردار از سطح زمین است. همچنین عربستان مجموع ساده تری ازغلاف ناوبری لانترین را دریافت کرد که دارای توان ناوبری ساده تری در شب بود.همچنین در سال 2011 عربستان سفارش برای خرید 84 فروند اف-15 مدل اس آ را داد. این نسخه دارای رادار آرایه فازی آ پی جی 63 وی 3 است که توان درگیر همزمان با هشت هدف را دارد واز موتور جنرال التریک اف110 جی ایی 129 بهره میبرد. این نمونه دارای سامانه تصویر ساز حرارتی برای کسب غیر فعال هدف، هشدار دهنده تصویر ساز فروسرخ با توان هشدار در مورد نزدیک شدن موشک به جنگنده است. این نمونه در سال 2014 پرواز کرده و در سال 2016 وارد خدمت این ارتش شد و قرار است تا اف-15 های مدل اس قبلی نیز شامل ارتقا به این مدل شوند
اسرائیل نیز که مانند عرسبتان در دهه 1970 و 1980 نسخه های شکاری را در خدمت داشت در سال 1993 تصمیم به سفارش نسخه تهاجمی استرایک ایگل گرفت. نسخه اسرائیلی در سال 1997 پرواز و در سال 1998 تحویل اسرائیل شد. کل سفارش 25 فروند بود. اسرائیل این پرنده را رام به عبری به معنی تندر نامگذاری کرد. این نمونه دارای موتور اف100 پی دبلیو 229 مشابه نسخه های تولید آخر اف-15 ایی ارتش امریکا بود و دارای رادار آ پی جی 70 مشابه نسخه امریکایی سامانه جنگ الکتریک ناوبری، اچ یو دی و نمایشگر و کلاه پرواز ساخت صنایع دفاعی اسرائیل بود. اسرائیل از غلاف لانترین وغلاف بومی لیتینیگ بر روی اف-15 خود بهره میبرد و چند نوع بمب و موشک هوا به زمین و هوا به هوا بومی بر روی اف-15 خود نصب کرده است
کره جنوبی نسخه تهاجمی را تنها در خدمت دارد. ارتش کشور کره جنوبی در سال 2003 برای مقابله با سوخو-30 ارتش چین دست به سفارش اف-15 مدل کا زد که نسخه ای از اف-15 ایی است. این نمونه در داخل کره تولید شد. در مرحله نخست 40 فروند سفارش داده شد ولی در نهایت تعداد تولید به 61 فروند رسید. اولین اف-15 مدل کا در سال 2005 در کره تولید شد و از سال 2006 وارد خدمت شد. اف-15 مدل کا از موتور جنرال الکتریک اف-110 جی 129 بهره میبرد که با موتورهای اف-16 این ارتش یکسان است. 88 فروند موتور در صنایع سامسونگ برای استرایک ایگل ها تولید شد. از دیگر تجیهزات نسخه کره ای میتوان به هشدار دهنده راداری آ ال آر 56 سی، سامانه های جنگ الکترونیک آ ال کیو 135 ام، پخش کننده شراره و پوشاله ال ال ایی 47 ،سامانه ارتباطی لینک 16 و سامانه ناوبری بر پاییه جی پی اس و رادار آ پی جی 63 وی 1 اشاره کرد. آ پی جی 63 وی 1 نتنها دارای یک حالت نقشه برداری از سطح زمین است و توان کشف و درگیری با اهداف دریایی را نیز دارد و احتمالا به زودی به نسخه آ پی جی 63 وی 3 با توان آرایه فازی ارتقا پیدا خواهد کرد. استرایک ایگل کره ای مسلح به امرام و سایندوندرز نسخه ایکس ، بمب هدایت ماهواره ای و لیزری، موشک های اسرائیلی پوپی و موشک کروز تهاجمی اسلم و موشک ضد کشتی هارپون مسلح است. سنگاپور آخرین مشتری استرایک ایگل بود
به مابپیوندید👇👇👇
@kohnesrbazaniran
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌹شب جمعه است...🌹
🍀همان روزی که دل می گیرد واشک درچشم هاجاری می شود.😔😭
💦💦💦
💧همان روزی که دل دلتنگ می شودواسه عزیزانی که درکنارمانیستند.😔😭
🌹💐🌷💦شب جمعه است...💦🌹💐🌷
✨روز یاداست،،روزشادکردن دل انهایی که در زیرخاک درانتظارند.✨😔😭
🌹روزلمس کردن خاطره ای که در ذهن داریم،که درخودمی گوییم چقدردلم واست تنگ شده🌹.😔😭
🌹🌷💦 شب جمعه است... 💦🌹🌷
💥روزخواندن یه سوره ازقران،،روز خواندن یه فاتحه و روزفرستان هوای سردی بر روحی ودلی که در زیرخاک است.💥😔😭
⭐چیزی زیادی ازمانمی خواهند فقط هرپنجشنبه به آنهاسربزنیم.⭐😔😭
🌹💐ای عزیزان...،،یادی کنید ازدلی که در زیرخاک است که لحظه به لحظه ودقایق به دقایق چشم انتظار است.💐🌹
🌴که روزی می اید دل مادر زیرخاک چشم انتظار است که ز اویادی کنندویا سراغی بگیرند🌴😔😭
🌹🌷 برای شادی روح تمام اموات یادشان راگرامی میداریم وبه روح همه پدران ومادران که دیگر دربینمان نیستند .
دلمون خيلي وقتهاهواشونومی كنه,امادیدارشون میفته به قیامت,دسته گلي به زيبايي يك فاتحه..
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين
اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
✨بِسمِِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ✨
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
اللَّهُ الصَّمَدُ
لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ
وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ
✨3مرتبه ✨
✨دسته گلی به زیبایی حمدوسوره نثارشان میکنیم..
تاخوشحال بشن ودرحق مادعاکنند.
☀🍃روحشان شاد 🍃☀
✨💐✨ 💐✨ 💐✨
🌟بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ🌟
اَلسَّلامُ عَلی اَهْلِ لا إِلهَ إلاَّ اللهُ مِنْ أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ یا أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ مِنْ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ یا لا إِلهَ إِلاّ اللهُ بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ اِغْفِرْ لِمَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ وَحْشُرْنا فی زُمْرَهِ مَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ علیٌّ وَلِیٌّ الله
💫به یاد درگذشتگان
🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ.💐
مخصــوصاشادۍروح پـدرومــادرا 😔
به گورستان گذر کن تا ببینی
چه خوردند وچه پوشیدند وبردند
دو روزی زندگی کردند وآخر
به هرحالی که بودندجان سپردند
طمع بسیار کردند مال دنیا
ز روزی بیشتر هرگز نخوردند
همانانی که بودند نورچشمی
تنش را در لحد محکم فشردند
اگر شاه وگدا،نادار و دارا
اجل آمد نفس بگرفت مُردند