هدایت شده از داودی
براى خودتان يڪ دوست پيدا كنيد. يڪ نفر كه تا ابد بماند. يڪ نفر كه حالتان، جانتان، يارتان، بد و خوبتان را، همه را با هم بخواهد. يڪ نفر كه حالش را بپرسيد، خوابش را ببينيد...
آدم ها بايد غير از عشق و خانواده، يڪ نفر را داشته باشند؛ که همهے چيزهايى كه نمیشود به آن دو قبلى گفت، به او گفت. يڪ نفر بايد باشد كه شما را از چشمهايتان هم بشناسد.
هر آدمى بايد يڪ نفر را داشته باشد كه خيلى دوستش داشته باشد، يڪ نفر را دوست بداريد و با آن پير شويد، اگر عمرمان قرارش به سپيديست..
👌👌
ᅟ
هدایت شده از داودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای خوشبختی
راه درازی نروید ...
دنبال داشتن آدم خاصی ...
شغل خاصی ...
موقعیت و مدرک و قیافهی
خاصی نباشید ...!
خوشبختی یعنی که
از همین چیزهای مثلا معمولی و
دم دستی ، لذت ببرید ...!
از همین چیزهای سادهای که یادتان رفته
روزی ...
شبی ...
وقتی داشتنش آرزویتان بود ...!
خوشبختی را با همین چیزهای معمولی
به خانههایتان بیاورید .
🌱🌿🌱🌿🌱انرژی مثبت
هدایت شده از داودی
*🌷🎍🌷🎍🌷🎍🌷همراهان گرامی سلام 🖍️تا توانستم، ندانستم چه سود؟*
*چون که دانستم، توانستن نبود!*
یک دکتر باتجربه نقل میکند :
۴۸ سال است که
با افتخار دکترای پزشکی گرفته ام،
و اکنون پس از ٤٨ سال طبابت ،
*فهمیده ام که:*
دردسر ، سردرد می آورد؛ و درددل از دل درد مهمتر است!
*فهمیدم*
عصای پیری و کوری با عصای تجویزی دکترها فرق میکند!
*فهمیدم*
بیماریها یا ارثی است یا حرصی!
*فهمیدم*
هیچ متخصص قلبی، قلب شکسته را نمیتواند درمان کند و قلب سنگی و سخت را نمیشود پیوند زد و عمل کرد تا درمان شود.
*فهمیدم*
جراحی زیبایی برای لبخند بر روی صورتها امکانپذیر نیست؛ دلت باید شاد باشد.
*فهمیدم*
دلت اگر گرفت هیچ دکتری نیست که درمانش کند.
*فهمیدم*
متخصصان چشم نمیتوانند آدمهای بدبین، ظاهربین، خودخواه و متکبر را درمان کنند.
*فهمیدم*
تنفس مصنوعی، هوای تازه میخواهد نه چیز دیگری!
*فهمیدم*
هیچ متخصص داخلی ای نمیتواند به داخل وجود آدمها ورود کند و بفهمد در درون آنها چه میگذرد.
*فهمیدم*
تب عشق را هیچ تب بُری کنترل نمیکند.
*فهمیدم که*
اگر قند در دلت آب شود دیابت نمیگیری، بلکه به آرامش میرسی.
*فهمیدم که*
متخصصهای گوش، شنواییِ تو را بهتر میکنند ولی خوب گوش دادن را به تو یاد نمیدهند.
*فهمیدم*
سرطان یعنی به یکجای زندگی آنقدر توجه کنی که بقیه زندگی از دستت برود.
*فهمیدم*
بیماران اعصاب و روان آنهایی نیستند که پیش روانپزشک میروند، بلکه آنهایی هستند که آدم را روانی میکنند.
*فهمیدم*
هیچ ارتوپدی نمیتواند استخوان لای زخم را بردارد یا درمان کند.
*فهمیدم*
زخم زبان؛ عفونتی دارد به عظمت کوه دماوند و کینه توزی و انتقامجویی با هیچ چرک خشک کن و آنتی بیوتیکی درمان نمیشود!
*فهمیدم*
خود بزرگ بینی به هورمون رشد ربطی ندارد و آدمها با فکرشان بزرگ میشوند نه با هورمون رشد!
*فهمیدم*
خون دل خوردن، بیماری خونی نمی آورد و دل پر خون هم باعث فشار خون نخواهدشد.
*فهمیدم، فهمیدم، فهمیدم و سرانجام فهمیدم،*
*که هیچ چیز نفهمیدم...*
بياييد طبيب واقعی هم باشیم،
ما به مهربانی و توجه یکدیگر محتاجیم... ☘️ 🌷🪴🌾
هدایت شده از داودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸پیرامون سوره زلزله
معرفی
نامگذاری
این سوره را زلزله میگویند؛ چون از زلزله نهایی زمین و بر هم خوردن نظم کیهانی در آغاز قیامت سخن میگوید. نام دیگر آن زِلزال است؛ زیرا در آیه اول آمده است.
محل و ترتیب نزول
در مورد مکی یا مدنی بودن سوره زلزال اختلاف است. این سوره در ترتیب نزول، نود و سومین سورهای است که بر پیامبر نازل شد. سوره زلزله در چینش کنونی] مصحف، نود و نهمین سوره قرآن است و در جزء سیام قرآن قرار دارد.
تعداد آیات و کلمات
سوره زلزال ۸ آیه، ۳۶ کلمه و ۱۵۸ حرف دارد. این سوره جزو سورههای مُفَصّلات (دارای آیات کوتاه) و از سورههای کوتاه قرآن است.
محتوا
محتوای سوره زلزله بر سه محور است: ۱. نشانههای وقوع قیامت (اَشراطُ الساعة)؛ ۲. شهادت زمین به اعمال آدمی در روز قیامت؛ ۳. تقسیم مردم به نیکوکار و بدکار و رسیدن هر کس به جزای اعمال خودش. خداوند در این سوره بر دقیق و سخت و عادلانه بودن روز محاکمه در قیامت تأکید میکند. استاد مرتضی مطهری ره اسلام پژوه و مفسر قرآن از آیه يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ استفاده کرده که روز قیامت نمایشگاه اعمالی است که انسان در دنیا انجام داده است.
در آیه ۲ آمده است در روز قیامت زمین بارهای خود (اَثقال) را بیرون میریزد. علامه طباطبایی ره مینویسد بنابر نظر صحیحتر، مراد از «اثقال» مردگاناند.
گفته شده است از سه آیه پایانی این سوره، تجسم اعمال در قیامت برداشت میشود. یعنی اعمال آدمی به صورتهای مناسبی در برابر او حاضر میشوند و همنشینی با آنها مایه نشاط یا رنج و بلا است.
آیات مشهور
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ (آیات ۷و۸)
در این دو آیه آمده است، هرکس به اندازه ذرهای خوبی یا بدی کند، آن را خواهد دید. مِثْقالَ از «ثقيل» به معناى ميزان سنگينى است و كلمه «ذَرَّة» يا به معناى كوچكترين مورچه است و يا به معناى ذرات سبك پراكنده در هوا. البته امروز به اتم نيز ذرّه مىگويند. در کتب تفسیر آمده است منظور از «یَرَه: آن را خواهد دید»، «نتیجه عمل» یا «نامه عمل» یا «خود عمل» است. بنابر نظر سوم، یعنی شخص در قیامت، خود عمل را مشاهده میکند، پس این دو آیه و نیزجمله «لِيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ» درآیه ۶ بر تجسم اعمال دلالت میکنند.
فضیلت تلاوت
در تفسیرمجمع البیان از پیامبر(ص) نقل شده است، هر کس این سوره را تلاوت کند، مانند این است که سوره بقره را قرائت کرده و پاداشی که به او داده میشود همچون پاداش کسی است که یکچهارم قرآن را تلاوت کرده است.
التماس دعا
یوسف شیخ
_______________________
🔹منابع:
.قرآن کریم.
.ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، رَوضُ الجِنان.
.طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان.
.طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان.
.طیب، سیدعبدالحسین، اطیب البیان.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸پیرامون سوره زلزله
معرفی
نامگذاری
این سوره را زلزله میگویند؛ چون از زلزله نهایی زمین و بر هم خوردن نظم کیهانی در آغاز قیامت سخن میگوید. نام دیگر آن زِلزال است؛ زیرا در آیه اول آمده است.
محل و ترتیب نزول
در مورد مکی یا مدنی بودن سوره زلزال اختلاف است. این سوره در ترتیب نزول، نود و سومین سورهای است که بر پیامبر نازل شد. سوره زلزله در چینش کنونی] مصحف، نود و نهمین سوره قرآن است و در جزء سیام قرآن قرار دارد.
تعداد آیات و کلمات
سوره زلزال ۸ آیه، ۳۶ کلمه و ۱۵۸ حرف دارد. این سوره جزو سورههای مُفَصّلات (دارای آیات کوتاه) و از سورههای کوتاه قرآن است.
محتوا
محتوای سوره زلزله بر سه محور است: ۱. نشانههای وقوع قیامت (اَشراطُ الساعة)؛ ۲. شهادت زمین به اعمال آدمی در روز قیامت؛ ۳. تقسیم مردم به نیکوکار و بدکار و رسیدن هر کس به جزای اعمال خودش. خداوند در این سوره بر دقیق و سخت و عادلانه بودن روز محاکمه در قیامت تأکید میکند. استاد مرتضی مطهری ره اسلام پژوه و مفسر قرآن از آیه يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ استفاده کرده که روز قیامت نمایشگاه اعمالی است که انسان در دنیا انجام داده است.
در آیه ۲ آمده است در روز قیامت زمین بارهای خود (اَثقال) را بیرون میریزد. علامه طباطبایی ره مینویسد بنابر نظر صحیحتر، مراد از «اثقال» مردگاناند.
گفته شده است از سه آیه پایانی این سوره، تجسم اعمال در قیامت برداشت میشود. یعنی اعمال آدمی به صورتهای مناسبی در برابر او حاضر میشوند و همنشینی با آنها مایه نشاط یا رنج و بلا است.
آیات مشهور
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ (آیات ۷و۸)
در این دو آیه آمده است، هرکس به اندازه ذرهای خوبی یا بدی کند، آن را خواهد دید. مِثْقالَ از «ثقيل» به معناى ميزان سنگينى است و كلمه «ذَرَّة» يا به معناى كوچكترين مورچه است و يا به معناى ذرات سبك پراكنده در هوا. البته امروز به اتم نيز ذرّه مىگويند. در کتب تفسیر آمده است منظور از «یَرَه: آن را خواهد دید»، «نتیجه عمل» یا «نامه عمل» یا «خود عمل» است. بنابر نظر سوم، یعنی شخص در قیامت، خود عمل را مشاهده میکند، پس این دو آیه و نیزجمله «لِيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ» درآیه ۶ بر تجسم اعمال دلالت میکنند.
فضیلت تلاوت
در تفسیرمجمع البیان از پیامبر(ص) نقل شده است، هر کس این سوره را تلاوت کند، مانند این است که سوره بقره را قرائت کرده و پاداشی که به او داده میشود همچون پاداش کسی است که یکچهارم قرآن را تلاوت کرده است.
التماس دعا
یوسف شیخ
_______________________
🔹منابع:
.قرآن کریم.
.ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، رَوضُ الجِنان.
.طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان.
.طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان.
.طیب، سیدعبدالحسین، اطیب البیان.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔹حضرت عبد العظیم الحسنی سلام الله علیه
زندگینامه
حضرت عبدالعظیم مشهور به عبدالعظیم حسنی، شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از راویان شیعه در قرن سوم قمری است. پدرش عبدالله بن علی قافه و مادرش دختر اسماعیل بن ابراهیم بوده که به «هیفاء» موسوم است. نسب وی به امام مجتبی(ع) میرسد.
تولد و وفات
گفته شده تاریخ تولد و وفات عبدالعظیم(س) در منابع قدیم ذکر نشده است؛ اما در منابع متأخر تولد وی در ۴ ربیعالثانی سال ۱۷۳ق و وفاتش در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ قمری نقل شده است.
به گفته رضا استادی، قدیمیترین منبع تاریخ تولد و وفات عبدالعظیم حسنی(س) کتاب «نور الآفاق» نوشته جواد شاه عبدالعظیمی (درگذشت ۱۳۵۵ق) است که کتابی فاقد اعتبار است. این تاریخها از این کتاب به کتابهای دیگر راه یافته است.
احمد بن علی نجاشی ره معتقد است که عبدالعظیم حسنی(س) بر اثر بیماری درگذشته است. شیخ طوسی ره نیز قائل به وفات وی است. با این حال فخرالدین طُریحی ره، از عالمان امامیه در قرن یازدهم و مؤلف کتاب مجمع البحرین، قولی را درباره زنده به گور شدن عبدالعظیم(س) بدون مستند نقل کرده است.
همسر و فرزندان
همسر عبدالعظیم، دختر عمویش، خدیجه، دختر قاسم بن حسن امیر، مکنّی به ابومحمد بود. عبدالعظیم از او صاحب دو فرزند به نامهای محمد و ام سلمه شد.
مصاحبت با ائمه(ع)
به گفته آقابزرگ تهرانی عبدالعظیم حسنی(س)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرده و ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشته و در زمان وی وفات یافت.
از نظر محمد محمدی ریشهری، آنچه قطعی است این است که عبدالعظیم حسنی(س)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را درک کرده و از آنها احادیث فراوانی نقل کرده است.
نقل شده که عبدالعظیم(س) با ادب، خضوع، حیا و تواضع به مجلس امام جواد(ع) یا امام هادی(ع) وارد میشد. امام(ع) نیز او را کنار خویش مینشاند و از احوالش سؤال میکرد.
زندگی در دوران سرکوب شیعیان
دوران زندگی عبدالعظیم(س) مصادف با شرایط خفقان و سرکوب شیعیان توسط بنی عباس بود. او نیز همچون پدرانش سالها تحت تعقیب بود. او گرچه زمانی که در مدینه، بغداد و سامرا میزیست اما تقیه میکرد و عقیده خود را پنهان میداشت، ولی با این حال مورد غضب متوکل و معتز بود.
هجرت به ری
بنابر گزارشهای تاریخی، عبدالعظیم(س) در زمان معتز خلیفه عباسی، به جهت اذیت و آزار و ترس از قتل، به امر امام هادی(ع) از سامرا به ری -که از پایگاههای مهم عباسیان بود- هجرت کرد.
مدفن و ثواب زیارت عبدالعظیم(س)
به گفته شیخ طوسی ره عبدالعظیم(س) در ری وفات یافت و قبر او در آنجاست.
براساس روایتی از امام هادی(ع) خطاب به یکی از ساکنان ری، زیارت عبدالعظیم حسنی با زیارت امام حسین(ع)، برابر دانسته شده است.
فضائل و مقامات
علامه حلی ره عبدالعظیم(س) را عالمی پرهیزکار معرفی میکند. محدث نوری ره نیز درباره فضائل او از رساله صاحب بن عباد نقل میکند که وی مردی با ورع، پارسا، معروف به امانت، صداقت در گفتار، عالم به امور دین، قائل به توحید و عدل و دارای احادیث بسیار بود.
در بیان امام معصوم(ع)
امام هادی(ع) در سفری که عبدالعظیم(س) به سامرا داشت، او را تصدیق کرد. امام هادی(ع) وی را اینگونه خطاب میکند: یا اباالقاسم! تو به حق ولی ما هستی... تو همان دینی را که پسندیده خداست، انتخاب کردهای... خداوند تو را با گفتار ثابت در دنیا و آخرت تثبیت کند. این گفتگو میان امام(ع) و عبدالعظیم(س) به حدیث عرض دین مشهور است.
مقام علمی
ابوتراب رویانی گوید: شنیدم که ابوحماد رازی میگفت در سامرا بر امام هادی(ع) وارد شدم و از بعضی مسائل حلال و حرام پرسیدم. چون قصد وداع داشتم حضرت فرمود: چنانچه در امور دینی در [تشخیص] حلال و حرام، مسئلهای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی(س) سؤال کن و سلام مرا به او برسان.
روایات عبدالعظیم
در کتب حدیثی، بیش از ۱۰۰ روایت از عبدالعظیم حسنی(س) نقل شده است.
شیخ صدوق ره، مجموعه روایات وی را با عنوان «جامع اخبار عبدالعظیم» گردآوری کرده است.
التماس دعا
یوسف شیخ
____________________
منابع:
آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعة.
خویی، سید ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث.
صدوق، محمد بن علی، ثواب الاعمال.
عطاردی، عزیزالله، عبدالعظیم الحسنی.
علامه حلی، حسن بن یوسف، الخلاصة.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام