آسیب شناسی نماز مدارس
آسیب های ناظر به عملکرد معلمان
2-3) روش های آموزش غیرفعال
تغییرات محیط اطراف بیش ازسکون آن، توجه ما را به خودجلب می کند.تغییرات در محرک های سمعی وبصری، درتوجه شاگردان مؤثر است.هر قدر آهنگ صدای معلم یک نواخت تر باشد،فراگیران زودتر احساس خستگی می کنند.به هر میزان که معلم ساکن تر ودارای حرکات کمتری باشد،مخاطب را سریع تر خواب می کند ویادگیری را بیشترکاهش می دهد، ولی صد افسوس که بسیاری از معلمان دینی در محلی ثابت،مجسمه بار می نشینند و باصوتی یک نواخت به ارائة بحث می پردازند.
👈آنان غافل اند که اگر معلم داستان شیرینی از نماز را هم باصدای یک نواخت وبدون حرکات مناسب بیان کند،شنوندگان خسته می شوند؛همان گونه که مادر برای خواب کردن طفل خستة خود، برای اوقصه می گوید وداستان می سراید.در جایی که نقل آرام وبی حرکت داستان، خواب آور است، چگونه می توان انتظار داشت که بیان مباحث نظری به این شیوه خواب آور نباشد.
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
#نمازمدرسه
تفاوت روش غیرفعال با روش فعال
💠1)در روش غیر فعال، معلم نقش منبع ومخزن دانش،ودانش آموز نقش ظرف تهی را دارد.
معلم در این روش یک طرفه سخن می گوید؛در حالی که در روش فعال،معلم زمینه ساز یادگیری است ویاد گیرنده با مشارکت فعال خود مطلب را فرا می گیرد.
💠2)در روش غیر فعال ، ذهن دانش آموز منفعلانه عمل می کند در حالی که در روش فعال دانش آموز،برای یاد گیری به تکاپو وتلاش می افتد وبا بحث درگیری بیشتری دارد.
💠3)در نوع فعال، توانایی های نهفتة دانش آموز، در فهم، تجزیه وتحلیل و..بیش تر تقویت وبارور می شود، زمینة رشد اعتماد به نفس در او افزایش می یابد و آمادة شرکت فعال در موقعیت های مناسب بحث وگفتگو می شود؛ در حالی که روش غیر فعال نتایج اندکی در این جهات دارد.
💠4)در نوع فعال، دانش آموز را مستقیما در برابر پرسش وابهام قرار می دهد.در نتیجه وی برای گرد آوری، طبقه بندی وبررسی اطلاعات، با استقلال وارد عمل می شود وبه تکاپو می افتد. در حالی روش غیر فعال می تواند سلب اعتماد به نفس وعدم توانایی مواجهة مستقل با مسائل فکری راسبب شود.
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
#نمازمدرسه
پیشنهادات وراهکارها
✍به دلیل مزایای پیش گفته، روش فعال برغیر فعال ترجیح دارد وباید برای هر چه فعال تر ساختن آموزش های دینی به ویژه نماز ، عوامل وابزارهایی به کار گرفته شود، که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
1. پرسش وپاسخ
درآموزش به روش پرسش وپاسخ، معلم شاگرد را به فکر،در خصوص مفهومی جدید وبیان آن،تشویق می کند.شاگرد با تلاش خود وبهره گیری از اندوخته های ذهنی، از معلوم به سوی مجهول سیر می کند.این روش، ذهن دانش آموز رافعال کرده، قدرت خلاقیت واعتماد به نفس را در او افزایش می دهد وانگیزة او را برای شرکت در بحث تقویت می کند.
برای این روش بایددر حد مقدور، دانش آموزان را در بحث شرکت داد. به فکر واداشتن مخاطبان در خصوص موضوع، پیش از ورود به جلسه، به فعال سازی آموزش مدد می رساند.می توان در هر جلسه، پرسش های موردبحث در جلسة بعدرا طرح کرد یا به صورت کتبی در اختیار دانش آموزان قرار داد تا آن را مطالعه کرده، پاسخ خود را در آغاز جلسة بعدارائه دهند.
نمونه هایی از پرسش ها:
- چرا باید نماز بخوانیم؟
- اگر خداوند بی نیاز است، چرا دستور به نماز داده است؟
- اگرنماز برای خودمان است، چرا درصورت نخواندن مجازات می شویم؟
- آیا نمی شود به گونه ای دیگر خدا را عبادت کرد؟
- چرا حال نماز خواندن نداریم؟
- چرا باید عملی تکراری همچون نماز را انجام دهیم؟
- چرا باید عربی بخوانیم؟
- چرا در نماز باید حجاب داشت؟
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
#نمازمدرسه
2. بحث گروهی
در این روش که باعث جوشش وجولان فکر دانش آموزان می شود معلم دانش آموزان را به چند گروه مثلا هفت گروه تقسیم می کند وبه هرگروه یک سؤال پیرامون بحث مورد نظر ، داده می شود.
کار گروهی، تبادل نظر، تقویت حسّ رقابت، در دانش آموزان ، انتخاب سخنگو، ایجاد تنوع ونشاط در کلاس،پرورش خلّاقیّت ونوآوری، برانگیختن تفکّر وتعقّل و.. .از جذابیت های این روش است.
برای استفاده از این روش، لازم است نکته هایی ذیل رعایت شود:
1) معلم بر بحث اشراف کافی داشته باشد.
2) موضوعات ، مورد علاقة دانش اموزان باشد.
3) در گروه، باید همه به نظرات هم ، احترام بگذارند.
4) معلم به منظور راهنمایی، به تمام گروها، سرکشی کند.
5) معلم برای گروهها، وقت معیّنی را در نظر می گیرد؛ تا نظرات خود را ردّ وبدل کنند.
6) به هر گروه 5 دقیقه فرصت داده می شود تا نظرات خودشان را به وسیلة سخنگو بیان کنند.
7) به دانش آموزان تذکر داده می شود که هرگز نظرات دوستان خود را مورد تمسخر قرار ندهند.
8) معلم نظرات گروه را حتی الامکان نفی نکند، بلکه تکمیل نماید.
9)گاهی می توان به نظرات جدید وخلّاق امتیاز ویژه داد.
10)گاهی معلم می تواند موضوع را برای جلسه بعد تعیین نماید وبه دانش آموزان توصیه کند که پیرامون آن موضوع مطالعه وتحقیق کنند.»
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
#نمازمدرسه
نمونه سؤالات
1) نماز خواندن چه فوایدی دارد؟
2) موانع نماز خواندن چیست؟
3) آیا نماز در ادیان دیگر هم بوده است؟
4) برای حضور قلب در نماز چه راهکارهایی وجود دارد؟
5) چگونه دوست بی نمازمان را به نماز دعوت کنیم؟
6) یک نماز خوب چه ویژگی هایی دارد؟
7) چرا عده ای از نماز خوان ها، گناه انجام می دهند؟
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
#نمازمدرسه
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌺شیوه های دعوت دانش آموزان به نماز
👈این جلسه اصل آسان گیری
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
9.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازی شماره ۲۲۰
🔆حلقه انسانی
❇️شرح بازی: بازیکنان به چند گروه تقسیم میشوند و حلقه تشکیل میدهند. حلقه باید بدون اینکه دستهای اعضای آن، از یکدیگر جدا شود مسیر را طی کنند و در همین حین به فرمان مربی(چرخش از دوطرفه یا تغییر جهت حرکت) عمل کنند، هر گروهی که در طول مسیر دستهای اعضای آن جداشد باید به ابتدای مسیر برگردند😁😎
🟠 از مزایای این بازی تقویت روحیه مشارکت و همکاری بین نوجوان در کنار تجربه هیجان زیاد و رقابت گروهی است و البته باعث تقویت مهارت شنوایی و هماهنگی اعضای بدن میشود.🙂
❇️وسایل: بدون وسیله
❇️گروه سنی: #دوره_دوم_ابتدایی #نوجوان
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
🍃🌺کتاب کمک مربی
💠ویژه مربیانی که با بچه های 9 تا 15 سال کلاس دارند.
🌸یکصد شعر جهت شروعی جذاب در آغاز کلاس
🌸چهل بازی متناسب با فضای کلاس
🌸بیست جدول متنوع به همراه فرمول ساخت جدول
🌸شصت معما که مخصوص دانش آموزان است
🌸سی لطیفه زیبا برای شاد نگه داشتن فضای کلاس
✳️ قیمت :50هزارتومان چاپ قدیم
سفارش@Yamahde61
09127593149
#کتاب
May 11
-1300750590_1773054589.pdf
722.5K
🔷 ۱۲ راهکار روان شناختی برای ترغیب به رأی دادن
اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ
#لبیک_یا_خامنه_ای
#بسیج_خدمتگزار_مردم
#ایران_قوی
🇮🇷🇮🇷
.┄┅┅❅🌸🍂 🌹🍂🌸❅┅┅┄