اگر پیام تربیتی باسرعت وتعجیل وبدون در نظر گرفتن فرصت درون سازی از جانب کودک به او ارائه گردد(هرچند یک انتقال صوری انجام گرفته است)، اثر آن پایدار وماندگار نخواهد بود.بنابراین، بهتر است کودک هرچیزی را هرچند اندک باشد، خوب یاد بگیرد وهضم وجذب نماید، وگرنه دیگران وخود را با دانش سطحی وقشری خویش گول خواهد زد..
👈« آنچه تاکنون مشخص گردیده نشان دهنده آن است که سرعت بیش از اندازه و به دور از توانمندی وجذب ظرفیت طبیعی کودک، فرآیند درون سازی مفاهیم تربیتی را مختل می سازد.
💠 در واقع، هماهنگی مشترک بین توانایی و قابلیت متربی از یک سو و امکانات مناسب تربیتی از سوی دیگر است که میزان سرعت متناسبی را می طلبد که تشدید و یا تخفیف بیش از حد آن به اختلال در فرایند تربیت و حتی اختلال در تعادل شخصیت متربی منجر می گردد.» درتعالیم اسلامی، توصیه های فراوانی در زمینه آموزش تدریجی مسائل دینی آمده است.
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
#نمازمدرسه
مربیان آگاه، عالم و بصیر زمان مناسب را تشخیص داده و آموزش را بر مبنای آمادگی و توانایی ذهنی و روانی کودک منطبق کرده، نتیجه مطلوب را به دست می آورند.« الگوی آموزش معارف عبادی که از متون دینی وسیره معصومین(علیهم السلام) به دست می آید، به این شرح است:
👈این معارف راباید در سه مرحله به دانش آموزان آموزش داد:
در مرحلة نخست معارفی که برای انجام یک عمل عبادی مانند نماز ضرورت دارند،
در مرحلةدوم معارفی که برای درست انجام دادن عمل ضرورت دارند،
ودر مرحلة سوم، معارفی که در کامل شدن عمل دخالت دارند،آموزش داده شوند.»
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
#نمازمدرسه
در آموزش نمازدر مرحله اول باید دانش آموز را باچرایی عمل وبرخی آثار آن آشنا کرد برای او توضیح داد که چرا هر مسلمان باید درهر شبانه روز پنج نماز بخواند ونماز خواندن چه آثاری در زندگی او دارد،آنگاه او را باچگونگی نماز خواندن آشنا کرد؛
👌اما این آشنایی به اندازه ای نیست که برای خواندن صحیح نماز کافی باشد؛ بلکه تنها او را با کلیات نماز آشنا می کند.در مرحله دوم، پس از اینکه دانش آموز اصل نماز را تمرین کرد وبا آن آشنا شد، با برخی دیگر از حکمتها و آثار نماز ونیز چگونگی خواندن نمازصحیح آشنا می شود.
در مرحلة سوم، دانش آموزبه صورت عمیق تر با فلسفه حکمت نماز، آثار نماز، وبرخی آداب واحکام مستحب آن آشنا می شود وافزون براینها، برخی شرایط باطنی نماز که برای ارتقای ارزش عمل وقبولی آن لازم است، بیان می گردد.
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
#نمازمدرسه
پیشنهادات وراهکارها
✅1) لازم است آموزش های ارائه شده جذاب باشد.
این بدین معناست که خود نماز جذاب وزیباست، اما گاه در آموزش نماز به دلیل توجه نکردن به همة ابعاد آن؛ تصویری کاریکاتور گونه ودر نتیجه غیر جذاب ارائه می شود؛ بنابراین در آموزش نماز باید تصویری واقعی، صحیح وکامل ارائه شود.
✅2) در کنار احکام نماز، لازم است به فلسفه و آثار وفواید نماز نیز اهمیت داده شود، ازشاخص های مهم واساسی در مطلوبیت یک شیء آثاری است که در زندگی انسان برجای می گذارد.
در تبلیغات رسانه ای، تلاش برای معرفی آثار کالای مورد نظر است. معلم موفق در فرآیند دعوت به نماز، تلاش می کند دانش آموزان را به صورت مستقیم وغیر مستقیم با آثار وبرکات نماز آشنا سازد.معلم باید متوجه باشد که گاهی سخن گفتن مستقیم از نماز، دانش آموز را خسته می کند وگاهی بیان غیر مستقیم باعث می شود او ارتباط مطالب با نماز را در نیابد.
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
#نمازمدرسه
✅3) بیان فلسفه وآثار وفواید نماز باید مستند به متون دینی وروایات معتبر باشد.
اگر فلسفه وفواید بیان شده اموری سست ونادرست باشد،در نهایت به نمازضربه می زند.زیرا دانش آموز پس از مدتی به نادرستی آنها پی می برد وهمین امر موجب رویگردانی او از نماز می شود.
✅4) در بیان آثار نماز نباید فقط بریک جنبة آثار تکیه داشت؛
بلکه باید آثار دنیوی واخروی را به صورت توأم بیان کرد.
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
#نمازمدرسه
✅5) نکته بسیار مهم دیگر اینکه نباید نماز را با برآورده شدن حاجات ونیازها گره زد.
وقتی به دانش آموزی گفته شود: نماز بخوان تا فلان مشکلت حل شود،رغبت زیادی به نماز در او ایجاد می شود؛ ولی چه بسا برای مصالحی یا وجود موانع دیگری، مشکل اوبرطرف نشود وهمین باعث کنار گذاشتن نماز می شود.
✅6) روش اصلی آموزش آداب واحکام، روش عملی است؛
روش اصلی معصومان (علیهم السلام) برای آموزش نماز نیز روش عملی است. بدین صورت که به جای توضیح وبیان شفاهی چگونگی نماز خواندن، آن را در برابر دانش آموزان انجام می دادند واز آنان می خواستند تا مانند آنان نماز بخوانند.از پیامبر (صل الله علیه وآله) روایت شده که در مقام آموزش نماز می فرمودند:« صلّوا کما رأیتمونی أصلی» ، آنچنانچه دیدید من نماز می خوانم، نماز بخوانید.به نظر می رسد این روش در مقایسه با روش بیان شفاهی، مؤثر تر وکم هزینه تر است؛ زیرا در توضیح شفاهی، مخاطب ممکن است مراد گوینده را به درستی در نیابد، یا معلم نتواند مراد خود را به درستی بیان کند؛ اما در آموزش عملی میزان نارسایی به حداقل می رسد.به علاوه در این روش مخاطب دچار خستگی نیز نمی شود.
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
#نمازمدرسه
بعد از هر بیت همه گویند ok کن
خدایا وضع دنیا را OK کن دل ما نا OK ها را OK کن
غم و اندوه انصافاً زیاد است بساط شادی ما را OK کن
دلم سنگین و بی مقدار گشته نجف و کربلایم را OK کن
مریضان روی بستر ناامیدند شفا و عافیتهاشان OK کن
گرانی ها کمرها را شکسته کمی ارزانی و نعمت OK کن
عدالت از همه جا رخت بسته بیا و عدل مولا را OK کن
عفاف و روسری ها هم برفته حجاب فاطمیشان را OK کن
برای دختران و آن پسرها یه همسر، هم زبان خوب OK کن
به آنان که ندارند هیچ اولاد یه چندتایی وروجک را OK کن
دلامان اندکی کینه سوار است دل با مهر و بی کینه OK کن
حقوق و رزقمان هم شبهه ناک است به ما روزیِ پاکی را OK کن
همه خوبان عالم پر کشیدند برا بنده شهادت را OK کن
همه جا جنگ و خون ریزی است بر پا بیا و صلح و آشتی را OK کن
پرایدم 60 جایش ضربه وخورده اقلاً یک سمندی را OK کن
تمام چیزها هم گفتنی نیست خودت بعضی قضایا را OK کن
گنهکارم ولی توی بهشتت برایم خواهشاً جا را OK کن
خدایا ما دگر طاقت نداریم جهان را با ظهور او OK کن
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
#شعر
گفتن یک جمله در حالات مختلف
(خنده؛ گریه؛ تعجب؛ فریاد ؛ سوالی؛ پیر زنی؛ بچه گانه)
من حضرت علی علیه السلام را خیلی دوست دارم
عید غدیر بزرگترین عید مسلمانان است
شیعه باید پیرو مولایش باشد
روز غدیر را مانند روز عاشورا جهانی کنیم
روز غدیر روز بیعت با امام زمان عج است
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
#مسابقه
8.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌺شیوه های دعوت دانش آموزان به نماز
👈این جلسه اصل توجه به نیازهای اساسی مخاطب
https://eitaa.com/joinchat/3123642801C56a45a6421
بیمه عمر، بیمه درمان، بیمه حوادث، بیمه تکمیلی و ده ها بیمه دیگر..
👌ولی این ها نگرانی هایم درباره فرزندانم را برطرف نمی کند!‼️
😔 من نگران بیماری های مدرن هستم
نگران دوستان ناباب و دوستی های فساد انگیز هستم‼️
😔 نگران بی دینی و بی نمازی او هستم
ای کاش برای فکر و آینده فرزندان و خطرات پیش روی آن ها نیز بیمه ای بود!‼️
👌 ای کاش برای پایبندی آن ها به دین و نماز نیز چاره اندیشی می شد!‼️
ای کاش!به آن اندازه که برای دنیای امروزی، تدبیر و چاره اندیشی می شد، برای دنیای دیگر نیز..
مادری می گفت: وقتی بعضی از جوان های بی بند و بار را می بینم، نگران آینده فرزندانم می شوم!‼️
😢 مادر دیگری می گفت: فرزندانم سخت به سمت نماز می آیند!‼️
😢 پدری می گفت : فرزندانم برای نماز صبح بیدار نمی شوند!‼️
پدر دیگری می گفت: فرزندم تا مدتی نماز می خواند؛ ولی دیگر نمی خواند!‼️
🌺جواب این نگرانی ها، دغدغه ها، سوالات و ده ها نمونه دیگر را در گروه تربیت نمازی فرزندان خواهیم داد.
👈لینک ورود به گروه
https://b2n.ir/r48351