📿🍃
🍃
•[ #در_محضر_علما 🔆 ]•
✍/ آیتاللّٰه بهجت(ره):
صدقه و وسوسه شیطان🔻
🔹امام علی (ع) فرمودند: یڪ روز دیناری
صدقه دادم رسول خدا فرمودند: یا علی آیا
میدانی ڪه #صدقه از دست مومن خارج
نشود مگر اینڪه از دهان هفتاد #شیطان
بیرون آید ڪه هر یڪ او را با وسوسه خود
از دادن منع می ڪنند(یڪی گوید نده ڪه
#ریا میشود ودیگری میگوید نده ڪه او
#مستحق نیست و آن دیگر گوید نده ڪه
خود بدان محتاج خواهی شد و ) وقبل از
آنڪه به دست سائل برسد بدست خدا
خواهد رسید.
📚ثواب الاعمال و عقاب الاعمال،
ترجمه غفاری، ص۳۱۴
#درس_اخلاق_مجازے
.
.
🆔 Eitaa.com/e_beman
🆔 Sapp.ir/e_beman
🍃
📿🍃
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
💥 #توصیـــــف_جهنم🔥 از زبان امیرالمومنین (ع)
👈از حضرت امیرالمومنین منقول است که فرمودند:
« برای #اهل_معصیت نَقبهایی در میان آتش زده اند ٬ و #پاهای ایشان را در #زنجیر کرده اند ٬ و #دستهای ایشان را در گردن #غل کرده اند ٬ و بر بدنهای ایشان #پیراهنهایی از #مس_گداخته پوشانیده اند و جبّه هایی از آتش برای ایشان بریده اند ٬ در میان عذابی گرفتارند که گرمیش به نهایت رسیده و #درهای جهنم را بر روی ایشان بسته اند ٬ پس هرگز آن درها را نمی گشایند ٬ و هرگز #نسیمی داخل نمی شود ٬ و هرگز #غمی از ایشان برطرف نمی شود. عذاب ایشان پیوسته شدید است ٬ و عقاب ایشان همیشه #تازه است ٬ نه خانه ایشان و نه عمر ایشان به سر می آید . به مالک جهنم #استغاثه می کنند که از پروردگار خود طلب کن که ما را بمیراند. در جواب می گوید که : همیشه در این عذاب خواهید بود. »
📚 منازل الآخره ٬ ص ۱۲۶🌷بصیرت عاشورایی_سروش
https://sapp.ir/joingroup/dhvU3e8xEpZ0HGQtusCR4SFo
🌷 بصیرت عاشورایی_ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1411579938Ca9b189c319
#عالم_برزخ
مثال #مرگ، برای شایستگان
✍شخصی از امام جواد (علیه السلام) پرسید، چرا عده ای از مسلمانان از مرگ هراسانند و آن را ناخوش دارند. امام جواد (علیه السلام) فرمود: زیرا آنها مرگ را نمی شناسند از این رو آن را خوش ندارند. اگر آن را می شناختند و از دوستان خدا بودند، آن را دوست داشتند، و می دانستند آخرت برای آنها، بهتر از دنیا است. سپس امام جواد (ع) برای روشن نمودن مطلب، این مثال را زد و به او فرمود: چرا کودک و دیوانه، دوائی را به حال او سود دارد و موجب تسکین درد آنها می شود، دور می کنند و نمی خورند؟ امام جواد (ع) فرمود: سوگند به کسی که محمد (ص) را به حق مبعوث کرد، کسی که خود را برای مرگ، آماده کامل کند، فایده آن مرگ برای او از فایده این دارو برای بیمار بیشتر است، آگاه باشید، اگر آنها (که خود آماده کرده اند) می دانستند که مرگ برای آنها پلی به سوی نعمتهای الهی است، با علاقه ای بیش از علاقه خردمند بیدار، به دارو، برای دفع آفات و تحصیل سلامتی، آن مرگ را می طلبیدند. نیز روزی امام جواد (ع) به بالین بیماری از یارانش رفت، دیدی گریه می کند و در مورد مرگ بی تابی می کند، امام جواد (ع) به او فرمود:
ای بنده خدا! از این رو از مرگ می ترسی که آن را نمی شناسی، هرگاه بدنت پر از چرک گردد، و زخمها و بیماری های پوستی بردارد تو بدانی که اگر به حمام بر وی و بدن خود را شستشو بدهی، همه آنها چرکها و زخمها، برطرف می گردد، آیا با علاقه به حمام برای شستشو می روی؟ و یا به حمام رفتن را دوست نداری؟ بلکه دوست داری که آن چرکها و زخمها در بدنت بماند؟ او عرض کرد: ای فرزند رسول خدا(ص)، دوست دارم که به حمام بروم. امام جواد (ع) فرمود: فذالک الموت هو دللک الحمام...
آن مرگ همان حمام است، و آخرین مرحله برای زدایش گناهانت و پاکی از پلیدی معصیت هایت می باشد پس هرگاه بر مرگ وارد شدی و از آن گذشتی، و از هر گونه غم و اندوه و رنج و نجات می یابی و به هر گونه سرو و شادی می رسی. در این هنگام آن بیمار، آرامش یافت و بیانات امام جواد (علیه السلام) او را با نشاط نمود و تسلیم مرگ گردید، چشمش را فرو خوابانید و از دنیا رفت.
📚 معانی الاخبار صدوق، ص290🌷بصیرت عاشورایی_سروش
https://sapp.ir/joingroup/dhvU3e8xEpZ0HGQtusCR4SFo
🌷 بصیرت عاشورایی_ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1411579938Ca9b189c319
🔴ضرر های #موسیقی در روایات اهل بیت ع
1⃣ مرگ ناگهانی و قبول نشدن دعا
امام صادق (ع) می فرمایند:
خانه ای که در آن غنا و موسیقی باشد از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست ودعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند.(1)
2⃣ سبب نفاق
امام صادق (ع) می فرمایند: نواختن موسیقی نفاق را در دل می رویاند همانطور که آب سبزه را می رویاند.(2)
3⃣ موسیقی سبب رفتن برکت از زندگی.
پیامبر می فرمایند: فرشتگان به خانه ای که قمار، شراب و وسایل موسیقی در آن باشد وارد نمی شود دعای اهل خانه مستجاب نمی گردد. خیر و برکت هم از آنجا می رود.(3)
4⃣ عامل زنا
رسول خدا (ص) می فرمایند: غنا و موسیقی کاری است که انسان را به زنا می کشاند.(4)
در حدیثی دیگرآمده است که : از غنا و موسیقی دوری کنید زیرا موسیقی حیا را از بین می برد و سبب زیاد شدن غریزه جنسی می شود . مردانگی مرد را نابود می سازد و هر کاری که شراب می کند موسیقی هم انجام میدهد. و اگر مبتلا به موسیقی شدید از زنان بپرهیزید برای آنکه موسیقی و زنان انسان را به زنا می کشاند.(5)
5⃣ عذاب اخروی
رسول خدا (ص) می فرمایند: کسی که به لهو گوش دهد در روز قیامت در گوشش سرب داغ ریخته می شود.(6)
6⃣ سوء عاقبت
مردی به امام صادق(ع) عرض کرد: همسایگان من کنیزانی دارند که آواز می خوانند و با عود (یکی از آلات موسیقی) می نوازند . چه بسا به هنگام قضای حاجت نشستنم را طول می دهم، تا صدای آنها را بیشتر بشنوم.امام فرمودند: « این کار را نکن. در روز قیامت در برابر خداوند هیچ عذری نداری ؛ مگر سخن حق را نخواندی که می فرماید : گوش، چشم، دل، مسئولند و در برابر کارهایی که کرده اند، مورد سؤال واقع می شوند. » مرد عرض کرد : به خدا سوگند گویا این آیه را تاکنون نخوانده و نشنیده بودم. دیگر به خدا این کارها را انجام نمی دهم و از اوآمرزش می طلبم . امام سپس فرمودند: «برخیز و غسل کن و آن چه می توانی نماز بخوان، چون تا کنون به گناه بزرگی مشغول بودی و چه بد حال وتیره بخت بودی اگر بدون توبه و بر این حال از دنیا می رفتی.»(7)
7⃣قساوت قلب
رسول خدا (ص) به حضرت علي (ع ) مي باشد كه به ایشان فرموده اند:« يا على؛ سه كار دل راسخت كند: گوش دادن به آواز و موسيقى ، شكارکردن و به دربار سلاطين رفتن.(8)
8⃣بی حیایی و بی تفاوت شدن
امام صادق علیه السلام :
كسي كه در خانه اش چهل روز بربط ( نوعي تار ) نواخته شود خداوند متعال شيطاني را به نام قفندر بر او مسلّط مي كند كه عضوي از اعضاي وي باقي نمي ماند مگر اينكه او را در برمي گيرد و هنگامي كه اين گونه شد حيا از او گرفته مي شود به گونه اي كه نسبت به آنچه به او گفته مي شود بي تفاوت مي گردد».(9)
منابع:
1- کافی جلد 6 ص 433
2- کافی جلد 6 ص 434
3- وسائل الشیعه ج12 ص 235
4- الدر المنثور ج5 ص 305
5- الدر المنثور ج5 ص 305
6- مستدرک الرسائل ج 13 ص 222
7- کافی،ج6،،ص1655،ح10.
8- نصایح، ترجمه آیت الله احمدجنّتی ،ص 134.
9- کافی،ج6،،ص1655،ح17.
🌷بصیرت عاشورایی_سروش
https://sapp.ir/joingroup/dhvU3e8xEpZ0HGQtusCR4SFo
🌷 بصیرت عاشورایی_ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1411579938Ca9b189c319
🔴#آيت الله_مجتهدی_تهرانی
🔹چه ذکری حفظ کننده ی ما از آتش جهنم میباشد؟
🔰امام #صادق عليه السلام به صَباح بن سيّابِه فرمودند:
🔹آیا میخواهی به تو #دعایی بیاموزم که خدای متعال به برکت آن، چهره تو را از #حرارتِ آتش جهنم نگه دارد ؟
🔸صباح گوید: به حضرت عرض کردم: آری
حضرت فرمودند:
بعد از سپیده دم صد مرتبه بگو :
✨أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ✨
خداوند به برکت این ذکر،
تو را از #آتش جهنم حفظ خواهد کرد.
📗 وسائل الشيعه ج۶، ص۴۷۹🌷 بصیرت عاشورایی_ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1411579938Ca9b189c319
🔴چه کارهایی #زمان_مرگ را جلو میآورد؟
◀️انجام برخی از #گناهان همچون #آزار پدر و مادر، #پرخوری و خوردن پس از سیری، #قطع صله رحم، #دروغگویی و ... موجب می شود فرد به مرگ طبیعی از دنیا نرفته و زودتر از موعد مشخص گرفتار مرگ شود.
◀️روایت از امام صادق (علیه السلام) داریم که:" مَنْ یَمُوتُ بِالذُّنُوبِ اکْثَرُ مَّنْ یَمُوتُ بِالْاجالِ وَ مَنْ یَعیشُ بِالْاحسانِ اکْثَرُ مِمَّنْ یَعیشُ بِالْاعْمار؛ آنها که بر اثر گناهان مىمیرند بیش از آنهایند که به مرگ الهى از دنیا می روند و کسانى که بر اثر #نیکوکارى عمر طولانى پیدا می کنند، بیش از کسانى هستند که بر اثر عوامل طبیعى عمرشان زیاد می شود.
📚 سفینة البحار، ج 1، ص 488
🌷بصیرت عاشورایی_سروش
https://sapp.ir/joingroup/dhvU3e8xEpZ0HGQtusCR4SFo
✨﷽✨
💢داستان کوتاه
✍دعوا شده بود،آقا امیرالمومنین رسید.
گفت: آقای قصاب ولش ڪن بزار بره.
گفت: به تو ربطی نداره. گفت: ولش ڪن بزار بره به تو ربطی نداره. دستشو برد بالا، محکم گذاشت تو صورت علی(ع) آقا سرشو انداخت پایین رفت.
مردم ریختن گفتن فهمیدی کیو زدی؟! گفت: نه فضولی میڪرد زدمش گفتن: زدی تو گوش علی خلیفه مسلمین. ساتورو برداشت دستشو قطع ڪرد، گفت: دستی ڪه بخوره تو صورت علی(ع) دیگه مال من نیست. دستی ڪه بخوره تو صورت امام زمانم نباشه بهتره
💥امام زمان(عج) فرمود: هر موقع گناه
میکنی یه سیلی تو صورت من میزنی..
📚:بحارالانوار ج۴۱ ص۲۰۳
🌷 بصیرت عاشورایی_ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1411579938Ca9b189c319
حدیث امام صادق عليه السلام :
إِنَّ اللّه فَوَّضَ إِلَى المُؤمِنِ اُمورَهُ كُلَّها وَلَم يُفَوِّض إِلَيهِ أَن يَكونَ ذَليلاً أَما تَسمَعُ اللّه تَعالى يَقولُ: (وَ لِلّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنينَ)؟ فَالمُؤمِنُ يَكونُ عَزيزا وَلا يَكونُ ذَليلاً قالَ: إِنَّ المُؤمِنَ أَعَزُّ مِنَ الجَبَلِ لأَنَّ الجَبَلَ يُستَقَلُّ مِنهُ بِالمَعاوِلِ وَالمُؤمِنُ لايُستَقَلُّ مِن دينِهِ بِشَىْ ءٍ؛
خداوند اختيار همه كارها را به مؤمن داده اما اين اختيار را به او نداده است كه ذليل باشد. مگر نشنيده اى كه خداى تعالى مى فرمايد: «عزت از آن خدا و رسولش و مؤمنين است»؟ پس، مؤمن عزيز است و ذليل نيست. [در ادامه] فرمودند: مؤمن از كوه محكم تر است، زيرا از كوه با ضربات تيشه كم مى شود اما با هيچ وسيله اى از دين مؤمن نمى توان كاست.
التهذيب الاحکام، ج6، ص179
🌷 بصیرت عاشورایی_ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1411579938Ca9b189c319
قال الله الحکیم فی کتابه الکریم👇
💚 لا تَحسَبَنَّ اللهَ غافِلاً عَمّا یَعمَلُ الظّالِمون💚
( سوره ابراهیم آیه ۴۲)
ترجمه❤هیچ گاه خدا را از آنچه ستمکاران انجام می دهند غافل مپندار .
✍تحمل کن ای ناتوان از قوی
✍ که روزی تواناتر از وی شوی
❌زنهار ای ظالم دست نگه دار ,
که دستی بالای دست تو هست . بر خود بترس که تواناتر از تویی در کمین است ❌
🌷 بصیرت عاشورایی_ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1411579938Ca9b189c319
🌷بصیرت عاشورایی_سروش
https://sapp.ir/joingroup/dhvU3e8xEpZ0HGQtusCR4SFo
از خواجه عبدالله انصاری پرسیدند:
"عبادت" چیست؟
فرمود:
عبادت "خدمت" کردن به "خلق" است...
پرسیدند: چگونه؟!
گفت: اگر هر پیشه ای که به آن اشتغال
داری، "رضای خدا" و "مردم" را در نظر
داشته باشی؛
"این نامش عبادت است."
پرسیدند:
پس "نماز و روزه و خمس..."
این ها چه هستند؟؟؟
گفت: اینها "اطاعت" هستند که باید
بنده برای "نزدیک شدن" به "خدا" انجام
دهد تا "انوار حق" بگیرد...
👳♂️ @mollanasreddin 👳♂️
🚨 #اتوبوس_و_بوی_سیر
🔻حجت الاسلام قرائتی:
💠 شما سوار یه اتوبوسی میشی میشینی کنار یکی بوی سیگارش اذیتت میکنه، میری اونورتر کنار یکی دیگه میشینی دهنش بوی سیر میده، میری اونورتر میشینی میبینی یکی بچهاش خرابکاری کرده، درسته تحمل این وضع سخته اما شما نمیتونی از اتوبوس بری بیرون چون اصل اتوبوس سالمه، چون راننده اتوبوس سالمه، شما برای رسیدن به مقصد نیاز به اتوبوس سالم و راننده سالم داری درسته؟
🔰 جمهوری اسلامی و رهبری این نظام مصداق اتوبوس سالم و راننده سالم هست. اگه این اتوبوس رو ترک کنید اتوبوسهای دیگه شما رو به مقصد نمیرسونن. اتوبوس آمریکارو ببینید. اتوبوس اروپا رو ببینید. هم اصل اتوبوسش ناسالمه هم رانندش مسته!
🔰حالا اینجا بعضی مسؤلین خطایی میکنن این دلیل بر ناسالم بودن اصل نظام و راهبرد اون نیست. پس نباید از اتوبوسی که چون مسافرانش خلاف دارن ولی اصلش سالمه و رانندش سالمه بیرون اومد. چون اتوبوس و راننده ی سالم دیگه ای وجود نداره. پس باید بود و خلاف هر مسافری رو هشدار داد و جلوگیری کرد. باید خلاف هر مسئولی رو هشدار داد و جلو گیری کرد ولی از اصل نظام و رهبری نباید روی گردان بشیم.
کانال پایگاه عاشورا🌷🌷
@ashourabasij
چرا باید بگوییم "امام خامنه ای"؟
غربیها با سه کلیدواژهی
آزادی
دموکراسی
و حقوق بشر
و شرقیها با دو کلیدواژهی مبارزهی با
امپریالیسم
و برابری
افکار عمومی را اداره میکردند.
امام پنج کلیدواژهی قرآنی را در مقابل آن پنج کلیدواژه قرار دادند.
اصل «امامتمحوری» مهمترین کلیدواژه بود.
سیستم امت-امامت حرف جهانشمول اسلامی بود که در عرصهی سیاست احیا شد.
۱۰ سال هر کاری کردیم، یک رسانهی غربی پیدا شود که بگوید «امام خمینی»، پیدا نشد!
همه میگفتند «آیتالله خمینی».
یک رسانهی غربی یا شرقی را پیدا نمیکنید که گفته باشد «امام خمینی».
آن موقع ما امتحان کردیم که رسانههای غربی آیا میپذیرند ما یک آگهی بدهیم به نام «امام خمینی»؟ میخواستیم ۶۰.۰۰۰ مارک بدهیم که یک آگهی چاپ کنند، قبول نکردند!
سال ۵۹ از یکی از اساتید یهودی آلمان پرسیدند:
«استاد! چرا رسانههای شما نمیگویند امام خمینی»؟
خندهای کرد و گفت:
«آخر ما بعضی چیزها را متوجه شدیم!»
کیفش را باز کرد و یک کتاب درآورد. ترجمهی آلمانی کتاب «ولایت فقیه» امام بود.
گفت «آقای خمینی یک تئوری جهانی دارد.
وقتی ما بگوییم "امام"، ایشان بین کشورهای دنیا شاخص میشود. چون کلمهی "امام" قابل ترجمه نیست ولی وقتی بگوییم "رهبر"، این کلمه در فرهنگ غرب بار منفی دارد.
آنوقت ما ایشان را کنار استالین و موسیلینی و هیتلر قرار میدهیم.
کلمهی "رهبر" به نفع ما و کلمهی "امام" به نفع آقای خمینی است.
از طرف دیگر اگر ایشان یک جایگاه دینی دارد، ما به ایشان میگوییم "آیتالله" چون "امام" یک بار معنوی دارد!
از طرفی، ایشان آنطور میشود امام امت اسلامی که مسلمانهای دنیا را دور خودش جمع بکند!».
شهریور ۵۸ که در مجلس خبرگان قانون اساسی، شهید بهشتی کلمهی امامت را در قانون اساسی گذاشت، ریاست آن مجلس با آقای منتظری بود.
امام خمینی گفت شما نمیتوانی مجلس را اداره کنی برو کنار، آقای بهشتی اداره کند.
وقتی شهید بهشتی آمد اصل پنجم را مطرح کند که ولی فقیه نائب امام زمان و امام امت اسلامی است، کشور ریخت به هم.
بازرگان اعلام استعفای دستهجمعی دولت را کرد.
امیرانتظام اعلام کرد که مجلس خبرگان قانون اساسی باید منحل شود.
سر یک کلمه کشور ریخت به هم!
امامتمحوری
امّتگرایی
عدالتگستری
و دوقطبی مستکبرین-مستضعفین
اساس تئوری امام خمینی بود.
امام خمینی از دنیا رفتند.
آقای هاشمی رفسنجانی آمدند پنج روز بعد از رحلت امام خمینی در دومین خطبهی اولین نمازجمعهی بعد از رحلت امام، راجع به ولایت فقیه دو جمله گفت:
۱- «ما نمیخواهیم بعد از رحلت امام خمینی به جانشین ایشان "امام" بگوییم»
۲- «خبرگان مرجع تعیین نکرده است»
یعنی جانشین امام خمینی نه مرجع است و نه امام.
وقتی ایشان جای کلمه «امام» گذاشت «رهبر»، «امّت» هم شد «ملّت».
یعنی عملاً سیستم ملت-رهبر انگلیسیها را پذیرفتیم و سیستم امت-امامت امام خمینی را کنار گذاشتیم.
وقتی «امّت» شد «ملّت»، عناصر امّت یعنی «خواهران و برادران قرآنی» که وظایفی مثل امر به معروف و نهی از منکر نسبت به هم دارند، تبدیل شدند به عناصر ملت یعنی «شهروند» و « هموطن».
اما کلمهی سوم یعنی «عدالت»؛ مقدسترین کلمهای که آقای هاشمی در دوران ریاستجمهوریشان ابداء و به نظام تحمیل کردند، کلمهی «توسعه» بود.
فرق عدالت و توسعه این بود که «عدالت» را خدا و پیغمبر (ص) و علی مرتضی (ع) تعریف میکنند، اما «توسعه» را صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی و صهیونیستهای عالَم.
در عرصهی بینالملل هم دو کلیدواژهی قرآنی «مستکبرین» و «مستضعفین» را ایشان اصلاح کردند و گفتند «مستکبرین» فحش و توهینآمیز است! به جایش بگوییم «قدرتهای جهانی»!
خب وقتی گفتی «مستکبرین» باید با آنها «مبارزه» کنی، اما وقتی گفتی «قدرتهای جهانی» باید با آنها «تعامل» کنی.
«مستضعفین» را هم کردند «قشر آسیبپذیر»؛
یعنی آدمهای بیعرضهای که خودشان پذیرای آسیباند!
پنج کلیدواژهی قرآنی امام خمینی که اساس گفتمان نهضت اسلامی بود، خواسته یا ناخواسته توسط ایشان تغییر پیدا کرد به همان کلیدواژههایی که دشمنان میخواستند.
تا موقعی که کلیدواژههای قرآنی امام خمینی –که رأس آنها امام بودن ولی فقیه است- احیا نشود، هر کاری که بکنیم، وصلهپینه کردن است.
مشکلی که هست هم این است که همه میگویند «دیگران بگویند ما هم میگوییم!».
اصولگراها میگویند صداوسیما شروع کند، ما هم میگوییم! صداوسیما میگوید ما که از روحانیون نمیتوانیم جلو بیفتیم!
روحانیون میگویند تا مدیران ارشد نظام خودشان نگویند که ما نمیتوانیم جلوی مردم بگوییم!
مدیران ارشد میگویند وقتی جوانان انقلابی هم نمیگویند، ما بگوییم و هزینه بدهیم؟!
و ...
بعضی هم میگویند نگوییم چون قبلاً کسی (حشمتالله طبرزدی) این کار را کرده و سابقهی خوبی ندارد.
آیتالله سید محمدباقر حکیم پا میشود میرود نجف. از آنجا نامه مینویسد به این عنوان