eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
2.9هزار دنبال‌کننده
57 عکس
35 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔍 مشکل کنش های حول طوفان الاقصی چیست؟ هزاران اقدام اعتراضی در جهان علیه رژیم کودک کش و برای دفاع از غزه انجام شد که متاسفانه ما نقشی موثر در ساماندهی یا جهت دهی این کنشگری ها نداشتیم! در عرصه تولیدات رسانه ای نیز شاهد «انفجار تولید» هستیم. اینقدر حجم تولید به زبان های مختلف بالاست که قابل احصا نیست. دو مساله وجود دارد که در صورت حل می‌تواند به اثربخشی بیشتر کنشهای مردمی بیانجامد. اول فقدان شبکه ارتباطی و هماهنگی میان این حلقه ها در جهان دوم فقدان رویکرد نقطه زن و خروجی محور در این کنش ها اولی می‌توانست به اثربخشی و ایجاد فشار سنگین تر بیانجامد و دومی کار را از اعتراض به یک مطالبه مشخص تبدیل می کرد، مانند آنچه درباره زارا یا برخی دیگر از مطالبات معین رخ داد. دهها مسأله مثل قطع ارتباط اقتصادی ترکیه و مصر و اردن با رژیم، اعتراض به کاهش پرداختی به اونوروا، حذف رژیم از مجامع علمی و ورزشی جهان و... می‌تواند با کمپین های هماهنگ جهانی به دستاوردهای عملی و موثر‌ تبدیل بشود که حالا به دلیل دو آسیب فوق چنین نشده است. 📍 @komeilialireza
🔕 طوفان الاقصی و فرصت بحران فکری غرب پرستان! بخش مهمی از جامعه ما دچار غرب زدگی است چه بداند چه نداند! بخش کوچکی هم غرب پرست وجود دارد که به همه چیز خودمان و حتی شرق نشینان و همسایه های مان با نگاه تحقیرآمیز می نگرند که بروزات مختلف آن را همواره شاهد بوده و هستیم! اینان بعد از طوفان الاقصی و کشتار وحشیانه مردم غزه و حمایت تام و تمام آمریکا و کشورهای اصلی ناتو و مشاهده اعتراضات گسترده نخبگان غربی دچار یک دوگانه فکری شده اند. دوگانه دفاع تمام عیار از غرب و هر آنچه به آن متعلق است و مشاهده این جنایات جلوی دوربین ها... برخی از آنها که اپوزوسیون مزدور هستند مثل ربع پهلوی و یارانش رسما به دفاع جانانه از رژیم صهیونیستی دست زدند و عملا قبر خودشان را جلوی اکثر جامعه ما کندند ولی بخشی که شیفته بوده ولی مزدور نبودند اینک دچار دوگانه دفاع از حکومت دینی -به تعبیر آنان رادیکال و ناکارآمد!- یا غرب بدون سانسور کنونی هستند! معتقدم که نخبگان فکری و اجتماعی جامعه ما باید این فرصت را مغتنم بشمارند و با نگرشی انتقادی و عدالت‌خواهانه نسبت به ج.ا.ا و در عین حال امیدوار نسبت به ایده های اسلامگرایانه، به تعدیل این طیف همت بگمارند. کاری که در حوالی سالهای ۵۲ تا ۵۶ عملا دکتر شریعتی برای نسل جوان کرد و ساواک او را شاخه دانشجویی خمینی می نامید! گرچه در شرایط حاکمیت رسانه و لجبازی ها، گفتگو هم سخت شده ولی نهایتا راهی جز توسعه تعاملات فکری و عاطفی با این طیف وجود ندارد چرا که حالا اقلا انگشت ها از گوش ها بیرون کشیده شده و اقلا امکان شنیدن وجود دارد! چیزی که تا قبل از این کمتر دیده می شد. 📍 @komeilialireza
⭕️ چرا دو دولت می تواند تیر خلاص به طوفان الاقصی باشد؟ آمریکایی ها بر رژیم فشار می آورند که حق نداری از اشغال غزه و کرانه حرف بزنی! عربستان و امارات و اروپایی ها از طرح «دو دولت» دفاع می کنند و آن را راه حل پایان منازعات منطقه می دانند. اینها یعنی چه؟ یک سوی تحلیل این است که خوش بین باشیم و بگوییم اینها مثل بخشی از لیبرال ها می خواهند فلسطینی ها هم به دولتی برسند و جنگ دیگر تکرار نشود ولی هدف اصلی این ایده که حالا دارند طرفداران دولتی آن را به بهانه جنگ غزه توسعه می دهند فقط و فقط «حذف مقاومت» از صحنه فلسطین است. طوفان الاقصی و خصوصا جنگ چهارماهه پس از آن نشان داد که خطر یک دولت مسلح در فلسطین تا چه حد است و چطور می تواند ارتش تا دندان مسلح رژیم را تارومار کند و در آن شرایط سخت، تاب بیاورد و این دقیقا نقطه هدف گیری طرح دو دولت است که اتفاقا در سخنان امثال سیسی و دیگران هم مطرح شده که دولت فلسطینی بدون سلاح را می پذیریم! چه کسی از حمله احتمالی رژیم به این دولت دفاع خواهد کرد؟ نهادهای بین المللی که کارکرد و خاصیت شان امروز هویدا شده است؟ اما خطر مهمتر کجاست؟ اینجا که بسیاری از مردم جهان و حتی آنها که امروز برای دفاع از غزه بیرون ریخته اند با این نظریه مشکلی ندارند و چه بسا حاضرند برای دفاع از آن هم راهپیمایی کنند! رژیم همواره به مرگ گرفته که ما به تب راضی بشویم و چه بسا اگر تندروها در این کشور خصوصا در این یک دهه روی کار نبودند تا حالا طرح دو دولت پذیرفته و اجرا می شد! این آن خطری است که همه هستی فلسطین را تهدید می‌کند چون دولت مستقل فلسطینی هیچ حقی را تامین نخواهد کرد. 📍 @komeilialireza
💣 لیبرال ها و امکان بازسازی چهره رژیم! نه اینکه دعوای چپ و راست یا لیبرال و رادیکال رژیم صوری باشد! نه! اختلافات فکری درباره راه حل مساله فلسطین هم امری مجازی و دروغین نیست! مثل این است که بگوییم دعوای اصولگرا و اصلاح طلب دروغین است! نه! ولی باید دید که واقعا جریان چپ اسراییلی یا آمریکایی چه دستاورد عملی برای زندگی فلسطینی ها به ارمغان خواهد آورد. جریانی که دم از صلح و به رسمیت شناختن حیات فلسطینی می زند، هم زمان حقی برای داشتن سلاح و وجود جریان مقاومتی که بتواند از خودش دفاع کند قائل نیست! همین است که تشکیل یک دولت فلسطینی مستقل نمی تواند دهها حق این مردم را تامین نماید ولی ادعا میکند که تنها راه حل استیفای حقوق فلسطینی ها طرح آنهاست! بر فرض اینکه جریان رادیکال بگذارد که یک دولت فلسطینی مستقل شکل بگیرد، اما دولتی که تنها بر 22 درصد زمین های فلسطین حاکم خواهد بود و از حق داشتن ارتش و حق بازگشت محروم است و حتی معلوم نیست شهرک های صهیونیست نشین فعلی موجود در کرانه را نیز جمع کنند، چه دولتی خواهد بود و چه ضمانتی برای حفظ حداقلی خود خواهد داشت؟ سازمان مللی که خاصیت آن امروز معلوم شده است یا دادگاه لاهه؟! باز هم نقطه خطرناک ماجرا این است که این جریان باصطلاح لیبرال، قابلیت آن را دارد که چهره وحشتناک کنونی رژیم در جهان را بازسازی کند در حالی که فایده خاصی هم نصیب فلسطینی ها نشده باشد! ایجاد دوگانه اسرائیلی خوب و بد تله ای خطرناک است که در کشور ما نیز عده ای آن را زمزمه می کنند!! 📍 @komeilialireza
💰 نقش حیاتی اقتصاد خراب مصر در سرنوشت غزه! اماراتی ها به مصر رفتند و پیشنهاد خرید زمین راس الحکمه را به قیمت ۲۲ میلیارد دلار مطرح کردند که این منشأ خیلی حرف ها در این کشور بحران زده شد. کشوری که امروز بدترین وضعیت پایه پولی خود در مقابل دلار را تجربه می کند. راست گرایان رژیم صهیونیستی هم در حال فشار برای پذیرش طرح کوچ دادن مردم غزه به صحرای سینا هستند و مصری که نیاز جدی به دلار دارد بعید نیست کم کم از تصمیم خود پشیمان شود و حالا که غزه واقعا جای زندگی ندارد خروج بخش مهمی از مردم در صورت آسان شدن خروج هم قابل تصور است! در این میان ما چه می کنیم؟‌ آیا از قطر ضعیف الجثه که بعد از تجربه حمایت از فلسطین در جام جهانی و تشرهای آمریکا امسال حتی اجازه نمایش پلاکارد آزادی فلسطین را نداد، می‌شود انتظار حل‌ مسأله داشت یا باید پای چین و روسیه را به این پرونده بازتر کرد؟ چین می‌تواند بعنوان یک سرمایه‌گذار جدی در مصر فعال تر شود و حتی در بازسازی غزه نقش ایفا کند تا اقتصاد مصر از این وضعیت خارج شود. روسیه هم بعد از تجربه اوکراین به دنبال توسعه نفوذ منطقه ای خود هست و بعید نیست وارد این میدان بشود. اقتصاد مصر حتی از زمان سادات، پاشنه آشیل مصر بود که منجر به امضای کمپ دیوید در کشوری شد که بیشترین تعداد شهید را برای آزادی فلسطین داده بود!‌ این مسأله را جدی بگیریم و به رابطه اقتصاد و تصمیمات سیاسی در این کشور مهم فکر کنیم. 📍 @komeilialireza
آقا محمد خادمی یک جستجوگر واقعی بود. خیلی دغدغه داشت که درست بفهمد و بداند. همیشه درباره مسایل جهان اسلام با هم گفتگو می کردیم. همه وجودش هم تلاش و کوشش بود. همین سه چهار روز قبل پیام داد که درباره نشستی که توی جمکران برگزار شده بود صحبت کنیم. خدا رحمت ش کند که رحلت ناگهانی او واقعا دردناک و عبرت بار بود. خدا به نزدیکانش صبر بدهد. ایشان پریروز در جنوب کشور در حادثه رانندگی به رحمت ایزدی شتافت. 📍 @komeilialireza
⭕️ چطور «جهادی انقلابی» سکولار می‌شود؟ یادم هست وقتی ده سال قبل با تیم اخوت به روستاهای زابل رفته بودیم برخلاف سایر گروههای تبلیغی که صرفا مراسم مذهبی را برگزار میکنند، بنا بود بچه ها با مردم و نخبگان بنشینند و مشکلات منطقه را استخراج کنند. مردم از برخی طلاب که منبر می رفتند می‌پرسیدند که آیا برای این مشکلات ما هم کاری خواهید کرد؟ کار رفقای ما البته نه فقط مطالبه از مسوولان منطقه که به ساخت دو مستند «ماهی ها در سکوت می میرند» و «...نمی میرند» و پخش در سطح ملی منجر شد و به آن مشکلات ضریب خیلی خوبی داد. در حوزه «بلوچستان» هم همین شد. اما بسیاری از گروههای جهادی و مردمی بدون آنکه بدانند «سکولار» شده اند چرا که اندیشه سیاست گریزی به اسم رویکرد اجتماعی به یک گفتمان مسموم در میان ما بدل شده که میگوید برویم به حل مسأله یا معلول بپردازیم بدون آنکه بخواهد به علت ها فکر کند که یکی از آنها عملکرد مسوولان یا سیاستهای اعمال شده در آن نقاط است! گاها این سکولاریزم ریشه در ترس از عواقب هم دارد. یعنی برخی جهادیون از اینکه انتقادشان منجر به سنگ اندازی دستگاهها در کار مردم بشود سکوت می‌کنند والا منفعت شخصی در این اقدامات مخلصانه ندارند. وقتی مردم می‌بینند شما که اینطور صادقانه میان آنها هستی در پاسخ به حجم بالای مشکلات آنها بی تفاوت هستی یا درباره مسایل دیگری که در آن مناطق رخ میدهد سکوت می‌کنی طبعا اعتماد به شما بعنوان کنشگر سیاسی می شکند و مردم شما را بعنوان فردی خیر و خوب که نقش اندکی در مسایل آنان بازی می‌کند می شناسند که نهایتا نوعی ناامیدی را بازتولید می‌نماید! این مسأله درباره فعالان تربیتی هم جاری است. کلا کنش‌گرانی که رویکرد محافظه کارانه دارند و به موضوعات مرتبط با حاکمیت وارد نمی‌شوند کم کم در ذهن مردم بعنوان افراد اثربخش می شکنند هر چند احترام و شأن خود را حفظ کنند. مهمتر اینکه خودشان هم در حل مسایل مردم به نوعی دل خوش کردن مبتلا هستند و با وجود مشاهده ریشه ها و علتها براحتی از کنار آنها عبور می کنند! باید از این پدیده فراگیر میان حزب الله ترسید!! * پ ن: این سیاست گریزی را می‌شود در سپردن امور انتخاب مسوولان و نمایندگان کشور به سیاسیون قالتاق و نهایتا ایفای نقش رای جمع کن برای آنها نیز دید! 📍 @komeilialireza
🌐 چگونه «روز قدس» می‌تواند تاحدی در جهان احیا شود؟ روز قدس وقتی شروع شد که گفتمان حمایت از فلسطین به محاق کمپ دیوید رفته بود و به نوعی آرمان آزادی قدس را زنده نگاه داشت ولی حالا که تحولات بزرگی مثل طوفان الاقصی رخ میدهد و ماجرا اینقدر فراگیر می‌شود آیا می‌توان روز قدسی مشابه گذشته داشت و آیا پیشتازی جامعه ایرانی قابل حفظ است؟ می دانیم که افول برنامه های روز قدس در سالهای گذشته تابع چند عامل از جمله تخریب چهره ایران بخاطر تحولات سوریه بود و البته عامل موثرتر حکومتی شدن تدریجی این رویداد بود که شاید حل این امر هم با این سرعت اصلاحات تدریجی ادارات میسور نباشد یعنی کنش‌گران خیلی قابل تغییر فوری نیستند. اما یک مسأله وجه تمایز ماست و حتی به قول حاج نادر طالب‌زاده رسانه ماست و آن موضع متفاوتی است که ما داریم! یعنی حتی در همین شرایط حضور مردمی پررنگ در جهان ما با حفظ «کارویژه گفتمانی» خودمان خواهیم توانست زنده بودن و تامل برانگیز بودن خود را حفظ کنیم. 👈 حال سوال این است که در شرایط کنونی جنگ غزه چه محتوایی می‌تواند در حد نسبی، روز قدس که به هر صورت منتسب به ایران است را در جهان مورد توجه قرار دهد؟ ۱)موج کمک رسانی که امروز بخاطر شرایط اسفناک انسانی مطرح است و حتما باید در آن دمید ولی طبعا بقیه از ما در آن جلوتر هستند. ۲) فشار برای تحریم که چند بار مورد تاکید رهبری قرار گرفت و عبارت از ایجاد فشار مردمی بر دولتها برای قطع روابط اقتصادی با رژیم است که در آن کم رقیب هستیم. ۳) مقابله با دو دولت که بنحوی اسم رمز خروج از شکست طوفان الاقصی برای دموکرات های غربی و دول‌ متطبع عربی منطقه است و البته مدافعان پرقدرتی حتی در کشور ما دارد و اتفاقا نقد مستدل آن می‌تواند افکار را به چالش و تامل وادارد. این رویکردها اتفاقا بر اساس نظرسنجی ها مطلوب اکثریت ملت های مسلمان و حتی بخشی از مخاطب غربی است. یعنی‌ گرچه دولت ها با این رویکردها موافق نیستند ولی ملتها طرفدار این مواضع هستند و امکان گفتگوهای نخبگانی و تبادل نظر در کشورهای مختلف فراهم تر از گذشته خواهد بود. 📍 @komeilialireza
🔻 چرا برخی اهل سنت ایران هنوز در سیاست ورزی متحیرند؟! من همواره از منتقدان عملکرد نظام در حوزه اهلسنت بوده ام هر چند مساله را نه در سیاست ها که بخاطر ابتنا بر نگاه رهبران، تقریبی بوده و خود را در خدمت رسانی به مناطق کاملا سنی نشین نشان داده که آن را به وجود نگرش های قومی و گاها مذهبی دگرستیزانه دیده ام که باید برای اصلاح آنها کار کرد. حجم اهلسنت مدیر در کشور خصوصا در مناطق تلفیقی بالاست هر چند مطالبه انتصاب استاندار یا مدیران ملی هم کاملا بجا و مبتنی بر قانون اساسی و مبانی فکری انقلاب اسلامی است لذا باید برای تغییر نگرش‌های تهدید محور و تنگ نظری های سطوح بالا نیز تلاش کرد اما یک مانع وجود دارد! انصاف آن است که بر اساس آمارهای مشارکت، رفتار بدنه اهلسنت در عمده انتخابات کشور پایمردانه و علیرغم گله مندی، با حضور مناسب و حتی پرشور بوده است ولی بخشی از نخبگان اهل سنت که مخاطب این نوشته و عامل آن بی اعتمادی در سطح ملی هستند هنوز نتوانستند در تعیین نسبت خود با نظام جمع بندی درستی داشته باشند!! بعبارتی برخی از این نخبگان نمی‌خواهند به اصول حاکم بر سیاست ورزی پایبند باشند بلکه انتظار دارند هم از مزایای سیاسی اقتصادی کشور‌ و حتی تصدی پست نمازجمعه و.. بهره ببرند و هم از موضع اپوزوسیونی دست برندارند که البته متفاوت از موضع انتقادی است که وظیفه همه دلسوزان کشور‌می‌باشد. در کدام ساختار سیاسی جهان یک مخالف رسمی حکومت اجازه فعالیت در نهادهای عمومی و حتی حاکمیتی دارد؟‌ آنها که توهماتی نسبت به سرنگونی با چهار اغتشاش داشتند که سال قبل باید به جمع بندی جدیدی رسیده باشند ولی چرا باید هنوز در تحیر‌ نسبت به سیاست ورزی باشند و بدون لکنت وارد کار نشوند ؟! من البته نقدهای جدی به عقلانیت مدیریت مناطق تلفیقی دارم که قبلا‌ نوشته ام! وقتی هنوز در آذربایجان غربی می توان به اسم انقلاب شعار داد که بجای اصلح به ترک رای بدهید!‌ یعنی مشکل فکری بالاست! اما فرق خواص با عوام باید در همین فهم مسأله، تصمیم و صراحت در اعلان باشد و انسان متحیر یا ترسو نخبه نیست! 📍 @komeilialireza
⭕️ سخنی پیرامون ادعای توخالی حجه الاسلام اکبرنژاد در سالگرد منشور روحانیت! البته متاسفم که ایشان دستگیر شده و راه حل آخر را این اقدام میدانم و معتقدم سطح برخی سخنان ایشان آنقدر سخیف بود که فقط باید ایشان را به گفتگوی مودبانه عمومی دعوت می‌کردیم و بس! و ناراحتم که چرا بر دیدار با ایشان از طریق یک دوست مشترک بیشتر اصرار نکردم! از جمله فیلم هایی که حتی بعد از دستگیری ایشان خطاب به رهبری منتشر شده تاکید بر بدبخت شدن جامعه بخاطر کمک به مردم فلسطین هست! اینکه شخصی در این حد نتواند تشخیص بدهد که حجم کمک ایران که به تعبیر خود غربی ها کمتر از ۱۵۰ میلیون دلار در سال است در مقابل خطر‌ رژیم صفر است و اگر این شایعه در ذهن جامعه هم وجود دارد بخاطر تبلیغات خارجی است جای تعجب دارد. مگر خود شما بالای منبر نمی‌گویید که وقتی مولای متقیان علی علیه السلام در محراب ضربت خورد شامیان گفتند علی را چه به نماز ؟ یا خود شما هم این تحلیل را دارید که واویلا یا ندارید که خب وظیفه شما تبیین است. اینکه حجم کمک های اندک ولی استراتژیک ایران را عامل بدبختی بدانید همان حرف دشمن است. شما اگر خواص جامعه هستید باید اول مسأله را بررسی کنید و ماست را به دروازه‌ نچسبانید و همه مشکلات کشور را به این عدد ربط ندهید! البته من این تلنگر را به حوزه علمیه می زنم که بداند وقتی فضای تحلیلی و فکری ضعیف است چنین تصوراتی هم شکل میگیرد. خیلی های دیگر هم با این ادعا همراهی دارند ولو ساکت باشند. این زنگ خطری است برای ضعف جهاد تبیین در حوزه های علمیه که در سالگرد صدور نامه منشور روحانیت باید بیشتر هم بر آن غصه خورد. 📍 @komeilialireza
⭕️ نگرانی عمیق امام «ره» از نفوذ مارهای خوش خط و خال ✍ علیرضا کمیلی 🔻منشور روحانیت که ده سال و ده روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج قدرت امام نوشته شده، حاکی از یک نگرانی عمیق از جریانی درون مذهبی است. 🔻امام در این متن که خطاب به بانیان انقلاب و حافظان مرزهای عقیدتی آن یعنی حوزه های علمیه نوشته، همه درد دل های سالیان طولانی خود را به نحوی تلخ و جانسوز مطرح نموده و چنان از خطر تحجر بمثابه موریانه ای شبیه هویت انقلاب سخن گفته است که براستی همه را نگران می سازد. 🔻شاید همین که مسأله تحجر پس از سالیان طولانی همچنان مورد تغافل حوزه های علمیه قرار دارد نشانگر تصدیق نگرانی امام و متاسفانه تحقق نفوذی باشد که ایشان به صراحت از آن سخن میگوید و مدعی می‌شود که تا حد مرجع تقلید هم نیروهای این جریان نفوذ دارند. 🔺قسمت تلخ ماجرا که امام با لحنی تاثربار بیان میکنند تهمت هایی است که ایشان و یارانش از همین جریان خطرناک تحجر خورده اند که مهمترین آنها را «وهابیت و بدتر از وهابیت» نام می‌نهند. ⁉️حال سوال اینجاست که چرا باید جریان مذهبی به جریان انقلابی چنین برچسبی‌ را حواله کند ؟ مگر ضعفی در عقیده امام و یارانش نسبت به شیعه وجود داشته است؟‌ مگر کسی هست که آثار امام و نقدهای او بر جریان غیرشیعه را نشناسد؟ پس ماجرا چیست ؟! 🔺مسأله در رویکرد تمدنی و امت گرایانه امام بوده و بس! چیزی که هنوز هم دشمنانی محکم دارد و هنوز هم همان برچسب ها به کسانی که صادقانه در این مسیر گام بر می‌دارند حواله می شود!‌ به چه جرمی؟ به جرم تاکید بر «لزوم حفظ برادری میان مسلمین» و «نفی توهین به عقاید سایر مسلمانان» و «طرد کسانی که نفرت را میان جامعه اسلامی توسعه میدهند» 🔺آری ! این جرم ها بود که دل امام را چنان خونین کرده بود و باید گفت هنوز که هنوز است این جریان زنده است و گرچه رنگ عوض کرده و چفیه هم بر دوش می اندازد ولی رقیب اصلی خود را هنوز از میان امت اسلامی انتخاب می‌کند! 💯اینها همان مارهای خوش خط و خالی هستند که امام بسیار از آنها می ترسید...    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
🌑 از زاهدان تا ارومیه، آیا جوانان انقلابی، جلوی قوم گراها می‌ایستند!؟ از زاهدان تا ارومیه و گاها از گنبد تا اهواز، نوع سخیفی از درگیری انتخاباتی رایج بوده و هست که به پیش از اسلام برمی‌گردد! و آن هم رای دهی مبتنی بر «قومیت» است. یعنی هنوز میگویند به ترک یا کرد یا عرب و ترکمن یا لر‌ و فارس رای بدهید یا ملاک رای دادن سیستانی یا بلوچ بودن است نه شایستگی‌ های دیگر!؟ گاها درون یک قومیت هم دعواهایی از همین جنس‌ وجود دارد که بیشتر از جنس رقابت طایفه ای است! حال در دهه پنجم انقلابی که روی «آگاهی عمومی» سوار شده بود و بخاطر باور به همین اصل، همه ارکان کشور را با «انتخابات» بر می‌گزیند، چرا شاهد چنین فرهنگ سیاسی غلطی هستیم؟ چرا جوانان انقلابی صریحا دست به نقد این جریانات منفعت طلب که بخاطر منافع خودشان به تحریک احساسات قومی دست زده و لولوسازی و دیگری سازی از هموطن خود می‌کنند، نمی زنند؟! آیا از طعنه طاعنان می‌ترسند یا هنوز متوجه پیام انقلاب اسلامی نشده اند؟! چرا چند یادداشت تند در نقد رویکردهای امثال شهریاری در زاهدان و قاضی پور در ارومیه و.. منتشر نمی‌شود و چرا بعد از چند دوره هنوز این افراد دارای حمایت های همه جانبه خود را در معرض انتخاب می‌بینند؟ بر جوانان فهیم این مناطق است که ساختارهای ضددینی این مناطق را بشکنند و در صورت امکان با ارایه لیست هایی که شامل نخبگان قوم های متنوع باشد، با این فرهنگ سیاسی مخرب و ویرانگر خداحافظی کنند. مردهای میدان بسم الله! 📍@komeilialireza