🚨 چرا رژیم صهیونیستی از روایت ترور بودن شهادت رییسجمهور سود میبرد ؟!
درست است که برخی دوست دارند این شهادت را کار دشمن بپندارند تا مدیران خاطی نیز مطرح نشوند ولی این را بدانیم که پس از عملیات غرورآفرین #وعده_صادق که حتی میتوان گفت افتتاح سد خدا آفرین که دو سال بود آماده شده بود هم از تبعات آن بود، رژیم بشدت دوست دارد که این اتفاق در ساحت غیررسمی به او منتسب شود تا نوعی ژست اقتدار و شکستن ایران به خود بگیرد و آبروی رفته را احیا نماید!
آری! صرف همین اتفاق تلخ هم بخشی از آبروی ما را برد و نشان از ضعف ها یا بی مبالاتی های مدیریتی داشت ولی این کجا و آنکه رژیم صهیونسیتی از آب کره بگیرد و آن را در این شرایط اسفبارش برای خود فاکتور کند کجا؟!
برخی فکر میکنند اینکه این حادثه نزدیک مرز آذربایجان بوده یا اینکه از سه هلیکوپتر دو تا سالم به مقصد رسیدند را میتوان شواهد و أماراتی برای ترور آنان دانست ولی پرواضح است که اینها دلیل محسوب نمی شوند و اتفاقا اخطار هواشناسی و که نباید پس از ظهر که هوا مه آلود است رفت و آمد صورت بگیرد نشانگر آن است که امکان رخداد یک اتفاق طبیعی بالا بوده و باید منتظر بررسی کارشناسی باشیم.
همین قدر بدانیم که آنان پس از ضربه ایران هرگز چنین ریسکی را نمیکنند چرا که نهایتا تکلیف ماجرا با بررسی دقیق معلوم میشود و پاسخ ایران در شرایط فعلی قطعی است. مراقب ایجاد امتیاز حدس و گمانی و بدون دلیل برای رژیم در این شرایط باشیم.
📍 @komeilialireza
🤷♂ چگونه جبهه پایداری تکنوکرات شد؟
امسال که جبهه پایداری رسما با قالیباف لیست مشترک داد و در دوره ای که جریان انقلابی جوان شکوفا شده و از چتر پدرخوانده ها درآمده بود محکم پای این اتحاد ایستاد و حالا هم در مجلس حامی ریاست ایشان است خیلی خوب به یاد سخنان سران این جبهه التقاطی منتقد التقاط در سالهای قبل می افتم که ادعا میکردند قالیباف از هاشمی هم خطرناک تر است و اساسا برچسب «تکنوکرات» را آنان به ایشان تقدیم کردند!
خب واقعیت ماجرای این تحول صد و هشتاد درجه ای چیست ؟
آیا این جبهه از آرمان های خود عدول کرده است؟ آیا شناخت آنان از دکتر قالیباف اصلاح شده است و دیگر ایشان را تکنوکرات نمی دانند؟ آیا مزه قدرت به زبان آنان خوش آمده و با هر فرآیندی بنا دارند در قدرت بمانند؟! یا همه اینها؟!
قدیم ترها درباره این جبهه و خطرات ناشی از فکر رادیکال و البته سطحی نگرانه آنان نوشته ام و البته معتقد نیستم اینان نتیجه فکری علامه مصباح هستند ولی معتقدم اینان با خرج کردن آن عالم بزرگوار صدمه بزرگی به جریان فکری انقلاب زدند.
واقعیت این است که نوع روایت افراطی آنان از دین به طور طبیعی در میدان واقعیت به این تفریط هم رسید! بر این باورم که بازخوانی این فرآیند تغییر خیلی میتواند درس آموز باشد! کاش در قم مجلات فکری شجاعی وجود داشت و صریح در این نوع موضوعات قلم فرسایی و گفتگوهای بی پرده میکرد!
یادم هست وقتی با اساتید این موسسه بر سر شریعتی که تا حد تکفیر او پیش میرفتند بحث میشد و ادله رهبری در گذشته و نیز پاورقی ایشان بر کتاب جریانهای رسول جعفریان را می گفتیم به خوبی فرق میان فکر انقلابی روشنفکر با ظاهرگرا و جریان فکری اجتهادی میدان دیده با جریان کلام زده دور از واقعیت خود را در یک مثال نشان می داد!
اینکه شیوه فکر دینی این جریان و برخی جریانات مشابه کلام زده و مناسک گرا و بدون تجربه حکمرانی و دارای نگاههای انتزاعی که حتی ادعای تمدن سازی اسلامی دارند چه اشکالاتی دارد را به زمان دیگری موکول میکنم و متفکران جوان را به نوشتن در این مقوله دعوت می نمایم.
📍 @komeilialireza
👀 در اهمیت تشخیص و تصمیم برای رییس جمهور
حالا که انتخابات ضرب الاجلی ریاست جمهوری نزدیک است فهم خودم را از مهمترین ویژگی رییس جمهور می نویسم چرا که در برخی متن ها نوعی نگاه اجرایی صرف و تشبیه به یک مدیر میدانی از این جایگاه میشود حال آنکه مسأله اصلا اینطور نیست!
هر سطحی از مدیریت را که به سمت بالاتر برویم در واقع از سطح ابزار و تکنیک به سمت راهبرد و استراتژی نزدیک میشویم. همین جاست که تفاوت مهندس ها و دکترهای علوم انسانی بیشتر خودش را نشان میدهد. سطح تکنیک و سطح راهبرد...
رییس جمهور آن هم در شرایطی که ما از یک تشتت شدید در نظریات بومی برای مدیریت کشور و عبور از بحران های کنونی رنج میبریم، علاوه بر داشتن مبانی فکری درست و تحلیل جامع از شرایط جهانی، منطقه ای و ملی باید بتواند تشخیص های بهنگام و کارشناسانه ای نیز در سطح جهت گیری و نیز برنامه های کلان و موثر داشته باشد.
مثلا نمیشود کسی رییس جمهور کنونی کشور بشود ولی در مسأله اقتصاد که اولویت اول کشور است درک دقیقی نداشته باشد. رییس قوه اجرایی دولت باید بتواند راهبردهای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور را به خوبی درک و حتی تبیین کند والا دچار مریضی واگذاری امور به دیگران و حتی دور خوردن خواهد شد.
حال که گزینه های بسیار متعددی مطرح هستند گرچه نشانگر وجود عناصر پرانگیزه سیاسی است ولی باید آنها را در دو لایه سنجید. چه بسیار مدیران ملی که در آنها هیچ نشانه ای از «درک راهبردی» ندیدیم و تا بخواهی «عملگرایی کور» دیدیم و در عین نداشتن «تشخیص» دایما در حال «تصمیم»!
پس از تشخیص مرحله تصمیم است که نیازمند «قاطعیت» و دوری از باندبازی و مصلحت اندیشی های بیجا و سیاست زدگی مفرط است. این عنصر تکمیل کننده فهم است و در جایگاهی که مقام تصمیم گیری های روزانه است خیلی مهم می باشد.
به دلیل فقدان نقد علمی از عملکرد مدیران کشور معمولا فهم ما تابع خبرسازی های عامدانه لشکرهای سایبری است و درک درستی از درک و توان آنان وجود ندارد. این یعنی انتخاب آگاهانه واویلاست و موج سازان عملا انتخاب خواهند کرد! فتامل!
📍 @komeilialireza
❌ نقل قول شخصی از رهبری و بزرگان سم انتخابات است!
امروز ثبت نام ها آغاز میشود و دوباره بازار نقل قول های سیاسی داغ است! اینکه حاجی گفته فلانی همکاری نمیکرد تا اینکه آقا گفتند بهمانی خوشفکر است و ..
ریشه اش هم تربیت تقلیدی ماست. اینکه «من قال» بر «ما قال» اینقدر ترجیح دارد و بجای تحلیل بیطرفانه کاندیداها اینطور کدها وسط می آید خود یک آفت است.
یادم هست سال ۸۴ جناب ماندگاری که مسوول روحانیون قالیباف در قم بود نقل هایی از آقا برای ایشان می کرد یا وقتی با خود دکتر در سال ۸۹ جلسات خصوصی رفتیم برخی نقل ها مطرح شد. وقتی سال ۸۳ با شورای مرکزی جنبش خدمت آقا رسیدیم درباره دکتر جلیلی که آن زمان در بخش بررسی دفتر بودند هم شنیدیم و موارد متعدد مشابه که درباره این و آن موجود است. از احمدی نژاد و مرحوم هاشمی تا بقیه هم از این کدهای مثبت دارند.
خب مگر اشکال این روش چیست؟
در یک کلمه کور کردن مسیر رشد آگاهی مردم!
انتخابات در نظام فکری انقلاب بستر رشد آگاهی سیاسی جامعه است. مردم باید بتوانند در موضوعات مهم کشور به تحلیل برسند و سم مهلک این امر، همین نقل قول هاست.
آنگاه دعواها رگ گردنی میشود و جامعه حزب اللهی بجای اینکه بحث کند باید دلارزدایی بشود یا نه به این میرسد که کدام کد محکم تر است!! گاهی از آن زشت تر هم می شنویم که مثلا فیلم رای آقا در سال فلان بازخوانی شده رای شان.. بگذریم!
📍 @komeilialireza
💰 لاریجانی پرسید چقدر از عربستان پول می گیرید؟!
امشب رفته بودیم منزل مولوی عبدالمجید شه بخش معروف به ابوعمار بلوچستانی که از فعالان مجازی نیز محسوب می شوند و اتفاقا گفتند در اینستاگرام که گفتن هر حرفی علیه ایران در آن بشدت آزاد است صفحه من که حدود دویست هزار مخاطب داشت بخاطر حرفهایی که در دفاع از فلسطین زدم بسته شد و در صفحه جدیدم هم بخاطر نوشتن تسلیت شهید رییسی اخطار دریافت کردم!
همین عاملی شد که بچه های امت سوالاتی درباره موضع مولوی عبدالحمید درباره صلح غزه با رژیم بپرسند و این استدلال را شنیدند که ما میگوییم زمان این درگیری طولانی شده لذا دو کشور تشکیل بدهند و تمامش کنند که خب این استدلال از طرف بچه ها نقد جدی شد!
سالهاست ایشان را میشناسم و با هم نان و نمک خورده ایم ولی این مانع نقد طرفینی مودبانه ما نبوده است.
حرفهای مختلفی زده شد از جمله این خاطره جالب که چند سال قبل جمعی از علمای اهل سنت بلوچ با دکتر لاریجانی که رییس مجلس بودند دیدار کردند. ایشان گفتند دوربین ها را خاموش کنید که راحت حرف بزنیم. بعد هم خیلی صریح گفتند: «من رفتم با حاکمان سعودی دیدار کردم و از مسوول استخبارات آنها هم پرسیدم که شما به چه کسانی از ایران پول می دهید که به ما گفتند و ما این را می دانیم ولی خب حالا دوست دارم خودتان بگویید چقدر دارید از آنها می گیرید!»
مولوی افزود: من خنده ام گرفته بود که ایشان چرا دارد این حرف عجیب را می زند و از ما اعتراف می خواهد درباره چیزی که وجود ندارد. بعد هم خیلی صریح گفتند حکام سعودی و امارات و... همدست یهود و بلکه خودشان یهودی هستند و امروز موضع ایران در دفاع از غزه مایه عزت همه ماست.
📍 @komeilialireza
🤲 تجارت ما با خداست!
پریروز دیدم که خانم فاطمه الزق از غزه در فیسبوک پیام داد. ایشان اسیر سابق زندان های رژیم بودند که بخاطر بارداری در زمان دستگیری مجبور شدند فرزندشان یوسف را در همان زندان ها به دنیا بیاورند و وقتی جمعی از اسرا را چند سال قبل به ایران دعوت کردیم مدتی طولانی تر با پسران شان یوسف و محمود پیش ما ماندند.
دیدم عکس پروفایل یک نوزاد است حدس زدم نوه شان باشد که صحیح بود. بعد که حرف زدیم گفتم ما خیلی به شما دلبسته هستیم اگر هر کاری دارید و نیازی هست خبر بدهید. تصاویر تلخ خانه و کاشانه تخریب شده را فرستادند و نوشتند:
«كل شئ تدمر شقى العمر
حسبنا الله عليهم الظالمين
الله مولانا ولا مولى لهم ولاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم»
«تجارتنا مع الله
ان الله إشترى من المؤمنين
الحمدلله رب العالمين
حمد الصابرين الثابتين الموحدين»
با اینکه ایشان نه جهادی بود نه حمساوی و گله هایی هم از هر دو داشت ولی باز زبان حالش این است که تجارت ما با خداست و بار دیگر به من نشان داد که غزه چرا شکست نمیخورد. خدا نصیب کند این ایمان را برای جامعه ما..
📍 @komeilialireza
📩 رفتار انتخاباتی اهل سنت در انتخابات پیش رو چیست؟
این چند روز را که در بلوچستان گشتم به چند نکته درباره انتخابات پیش رو دست یافتم که با اغماض قابل تسری به همه اهل سنت ایران خواهد بود:
حالا که حضور اصلاح طلبان برای کسب قدرت پررنگ است در صورت تایید صلاحیت ها، همراهی اهل سنت هم در این رویداد سیاسی معنادارتر خواهد بود. متاسفانه این یک واقعیت است که جریان اصولگرایی نتوانسته تا حالا اعتماد کافی در این اقلیت معترض و دارای حس تبعیض ایجاد کند.
احتمال حضور معنادار مولوی عبدالحمید در انتخابات پیش رو هست و این میتواند نقطه آغاز بازگشت برای ایشان و نیز فرصتی برای حاکمیت برای کاهش تعارضات محسوب بشود که قطعا به نفع مردم و نظام خواهد بود چرا که این تعارض تبعات منفی بسیاری داشته است.
ناگفته نماند اینکه برخی سبد رای اصلی بلوچستان را نزد سردارهای طوایف میدانستند ولاغیر در انتخابات مجلس -که اتفاقا برای اهل سنت رسیدن به یک مسوولیت ملموس حاکمیتی و نیز دارای رقابت جدی میان طوایف هست- محک خورد و باطل گردید چرا که کل استان با کاهش ملموس مشارکت همراه بود و امیدوارم صاحبان آن نظریه خود را به خواب نزنند!
لذا مجموعا بعید نیست که بیش از پنجاه الی شصت درصد اهل سنت با رای بیش از هفتاد درصدی به اصلاح طلبان یا اعتدالیون در انتخابات آتی شرکت کنند.
📍 @komeilialireza
✂️ سیاسیونی که می خواهند مردم را حذف کنند را بشناسید!
امام اعتراض تندی دارند به کسانی که می گفتند «مردم قدرت تشخیص ندارند» و بیاییم بجای انتخابات، به پانصد تا مجتهد حق انتخاب را بدهیم! امام میگویند این توطئه از آنها که میگفتند «مجتهدین حق دخالت در سیاست را ندارند» خطرناک تر است چرا که آن، علما را حذف می کرد و این «همه ملت را حذف خواهد کرد»!
حالا هم وقتی به شهرهای مختلف سر می زنم می بینم که برخی نشسته اند تا یک عده پیرمرد تهران نشین شکست خورده در انتخابات مختلف، تصمیم بگیرند و سپس آنها لبیک بگویند و به میدان تبلیغات برای کاندیدایی که نام منتخب جبهه انقلاب گرفته بیایند! از اینها که بعید نیست ولی جوانان انقلابی را چه می شود که اینها را کنار نمیزنند و تصمیم قاطعانه نمیگیرند؟ مگر نتایج انتخابات اخیر مجلس برای فهم اینکه حنای جریانات سیاسی سنتی دیگر رنگی ندارد کافی نبود؟!
همه فرآیندهای جریان سنتی «ضدآگاهی» است. اینان مبتنی بر «تبعیت» رشد کرده و تربیت میکنند. اینها هستند که جامعه را در بلندمدت به دوری از جریان انقلابی منطقی و قوی میکشانند! این جریان را ساده نپندارید!
پ ن : دیشب جلسه ای بودم که نماینده موتلفه گفت رای حزب ما «پورابراهیمی» نماینده کرمان است! یعنی فقط میشد گفت: چه جالب!!!
📍 @komeilialireza
💰 چرا جلیلی با مسجد مکی معامله نکرد؟
سنت غلطی را چند دهه است که جریان اصلاحات در قبال اهل سنت عزیز کشور بنا گذاشته است و آن هم «معامله» پست های مدیریتی با رای مردم و البته با برخی سیاسیون آنهاست که فقط به نفع برخی افراد محدود منجر شده است! متاسفانه بقیه هم از این مدل تبعیت کرده اند که به مواردی اشاره می کنم!
در سال ۹۲ برخی افراد از مسجد مکی درخواست جلسه با دکتر جلیلی داشتند که ایشان گفته بود انشالله شنبه بعد از انتخابات درخدمت هستم! اگر بنای حمایت دارید خب اعلام کنید ولی اگر بده بستان هست من اهلش نیستم.
در انتخابات ۱۴۰۰ هم پیغام و پسغام هایی انجام شد که دکتر گفت من اهل تعامل هستم نه معامله و ما اجازه گرفتیم نگاه ایشان درباره اهل سنت و خصوصا استان سیستان و بلوچستان را منتقل کنیم. بنده به همراه دو نفر دیگر در جلسه ای که برخی چهره های درجه یک مسجد مکی بودند حاضر شدیم و اینطور نظرات دکتر را توضیح دادیم:
«من خجالت می کشم که برای وظیفه ذاتی خودم با مردم کشورم معامله کنم. آباد کردن آن استان وظیفه من هست و نباید برای انجام آن معامله کرد!
وقتی مناطقی مثل باباییان و شیرآباد و کمپ مرادآباد در زاهدان و چابهار هست من بعنوان یک مسوول در این کشور خجالت می کشم.
من معتقدم آن استان که بارها به روستاهای آن هم رفته ام نیازمند یک چهره ملی توانمند هست تا حجم مسایل متعدد آن را کاهش بدهد.
ظرفیت تجارت اقلا ۱۶ میلیارد دلاری با پاکستان، ایجاد منطقه آزاد انرژی با این کشور و... طرح های ملی هستند که میتوانند آنجا را متحول نمایند.
لذا ما به شما وعده بیجا نمیدهیم ولی به مردم قول میدهیم که در صورت انتخاب این طرحها را حتما اجرا کنیم.»
👈 دوستان مسجد ولی گفتند این حرفها مطلوب ما نیست. بگید چند تا استاندار، سفیر یا وزیر می دهید؟ که گفتیم حرف ما همان بود. این بدان معنا نیست که اگر شخصی را از اهل سنت مناسب دیدند استفاده نکنند ولی وعده آن را به شما نمی دهیم و این را معامله با رای مردم میدانیم که بسیار «تحقیرآمیز» است!
آنها گفتند: جهانگیری دور قبل به ما قول دو وزیر داد و عمل نکرد!
این دوره هم صولت مرتضوی آمده و قول هایی داده است! (بعدا فهمیدم جناب رییسی با این اقدام موافق نبودند ولی ایشان بعنوان مسوول یکی از ستادها در آن جلسه قول استاندار داده بود و حتی گفته بود حرف من حرف هست و گردن من ضمانت این حرفم!)
من گفتم خب مگر خودتان نمی گویید بدان وعده ها نرسیدید؟ پس چرا هنوز بر این رویه اشتباه اصرار دارید؟ اگر واقعا به فکر مشکلات مردم هستید قول را در «برنامه» بگیرید که به نفع همه مردم هست نه «منصب» برای جمعی خاص! تازه اگر یک وزیر سنی هم بیاید این همه مشکلات مناطق مرزی مگر حل می شود؟!؟
راضی به تغییر رویه نشدند و ما بیرون آمدیم ولی خوشحال بودیم که با رای مردم معامله نکردیم و نخواهیم کرد.
📍 @komeilialireza
😕 چرا رقابت انتخاباتی ملی در اهل سنت کشور کمرنگ است؟
کافیست نیم نگاهی به آمار آراء اهل سنت کشور در انتخابات «ریاست جمهوری» که ایشان گزینه ای در آن ندارند بیاندازیم. چند ویژگی در این مدل رای وجود دارد که البته به دلایل آن که مهمترین آنها «فقدان اراده واقعی وحدت طلبانه در جریان اصولگرایی» است خواهم پرداخت:
اولا رای «متمرکز» قومی مذهبی و تابع مرجعیت های خاص یعنی مثلاً روحانیون بلندپایه یا برخی سیاسیون است و ثانیا «اصلاح طلبانه» می باشد. حتی در دور قبل که مولوی عبدالحمید از شهید رییسی حمایت کرد تاثیر زیادی در این سبد رأی نداشت و بعبارتی بدنه این حمایت را واقعی نپنداشت!
از همین رو مثلا اگر در انتخابات سال ۹۲ حدود پنجاه درصد آرا در اکثر مناطق کشور میان قالیباف، جلیلی، رضایی و ولایتی تقسیم شده، در مناطق دارای اکثریت اهل سنت، شاهد یکدستی مطلق و رای بسیار پایین به این چند چهره منتسب به اصولگرایان هستیم.
بعبارتی می توان گفت با اینکه «اهل سنت ایران از نظر فکری به اصولگرایی نزدیک تر هستند» چرا که عمدتا دین دار و ضدغرب میباشند و حتما سلایق سیاسی متنوعی در جامعه خود دارند ولی در زمان انتخابات ریاست جمهوری رفتار مشابه از خود بروز میدهند!
👈 علت چیست؟!
اولا اقلیت به دنبال بروز عددی خود و قدرت نمایی است چرا که احساس میکند بخاطر اقلیت بودن از برخی حقوق خود محروم شده است!
ثانیا روی خوش بهتری از دولت های اصلاحات و اعتدال دیده تا اصولگرایان! البته من معتقدم خدمات کشور در دوره دولتهای اصولگرا به این مناطق بیشتر هم بوده مثل حالا که پروژه های بزرگی در این مناطق خصوصا بلوچستان در حال اجراست ولی هم ایشان را نسبت به «تصدی پست» حساس کرده اند که البته حق مسلم و قانونی آنهاست و هم در رفتار جریان اصولگرا نوعی تناقض و حساسیت زایی مشاهده می کنند.
مثلا نماینده جریان اصولگرا در برخی از این مناطق، گاها نماینده رقیب قومی متعصبی است که گرچه کاندیدای تهران نشین از این دعوا مبراست ولی مبلغ او جزیی از ستاد و کادر او محسوب می شود و بدنامی او آن کاندیدا را هم عملاً خراب می کند و از این دست مسایل.
بدین ترتیب متاسفانه عملا چیزی به نام «رقابت انتخاباتی» در این مناطق نیست و نوعی رای ابراز می شود که دلایل فوق بخشی از آنهاست. اگر اصولگرایان نگرش اجتماعی عمیق تری داشتند و به جریانات مردمی اهل سنت توجه کرده یا در احزاب و موسسات خود آنان را به کار می گرفتند اوضاع قطعا متفاوت می شد و رفتاری شبیه همه کشور در انتخابات این مناطق نیز شاهد می بودیم.
📍 @komeilialireza
🔕 آیا قالیباف رییس جمهور دهه پنجم انقلاب است؟!
سال ۸۹ توفیق داشتم چند جلسه ای با دو سه نفر دیگر خدمت دکتر قالیباف برسیم. فردی که برای من محترم بوده و هست و البته نقدهایی جدی هم به ایشان دارم. بنا دارم به برخی از آن خاطرات در چند بخش اشاره کنم:
ارادت ایشان به رهبری زیاد است چون از نوجوانی با آقا مرتبط بودند. میگفتند: «من معتقدم شاید اجر تبعیت از ولی را نبرم چون نمی دانم اگر کسی بجز آقا که من رابطه شاگرد استادی با ایشان دارم رهبر بود آیا من اینقدر محکم گوش می دادم یا نه ولی ایشان هر چه بگویند من گوش میدهم. البته مثلا من در قضیه پلیس زن اول رفتم آقا گفتند نه! بعد رفتم و مفصل کار کردم و برگشتم و ادله را که توضیح دادم پذیرفتند و اجرا شد.»
بنظرم این ترکیب عقلانیت و تعبد عملی مدل درستی در تعامل با رهبری است.
افزودند: «رابطه من با علما هم خوب است. سوالات فقهی که پیش بیاید را از آیت الله مهدوی کنی می پرسم. یا به صورت دوره ای خدمت علمای قم مثل آقایان حسن زاده و جوادی آملی میروم و نصیحت های آنها را میشنوم...»
فهم حقیر از دکتر قالیباف این است که بدلیل نداشتن مبانی فکر دینی و علوم انسانی اسلامی در جهت گیری ها می تواند مدل های غرب گرایان را نیز اجرا کند. خودش آدم مومن و شریعت مداری است ولی از جنس راست سنتی که یا تعریف شان از «امکان علم دینی» در حد تنقیح همان علوم غربی است یا به همین پرسش از حکم فقهی برخی اقدامات بسنده میکنند. گرچه در کار اجرایی خیلی توانمند هستند ولی دهه پنجم انقلاب برای این عمق نظری نوعی عقب گرد است! مگر آنکه با افراد عمیق تمدن گرا ترمیم بشود چون بدون درک رویکردها انحراف قطعی است.
نکته دیگر هم اطرافیان هستند که اخیرا حاج آقای قاسمیان که سالها همراه دکتر بود درباره آن نوشته و ایشان را مورد انتقاد تند قرار داده است! یادم هست درباره سبک پرانتقاد حضور در انتخابات ۸۴ گفتند: «من خودم آدم انقلاب هستم ولی اطرافیان آن سال گفتند با آن مدل دکتر خلبانی به میدان بیایم و من هم اعتماد کردم که اشتباه بود!»
این نکته هنوز هم باقیست و جای تامل دارد...
📍 @komeilialireza
💎 رییس جمهور با این جلسات روزانه می شود مدیر اجرایی؟
فهم اینکه رییس جمهور چه کارهای روتینی میکند کمک خواهد کرد تا به ویژگی های لازم برای فرد مناسب برسیم:
رییس جمهور از صبح تا شب درگیر تصمیم گیری کلان است: از هییت دولت به شورای عالی امنیت ملی و از آنجا به کمیته اقتصادی سران و به شورای عالی جوانان و بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و... این یعنی او دایما در معرض مسایل کلان ملی است.
اینکه مسأله فیلترینگ را چه کنند؟ بودجه امسال را چگونه تخصیص بدهند که از صندوق ذخیره برداشت نکنند؟ در مسأله تحقق سند تحول آموزش و پرورش چه کاستی های وجود دارد و راه حل چیست؟ برای تعامل با پاکستان چه کلان پروژه ای بهتر است؟ نرخ دلار چطور پایین بیاید؟ برای حل بحران آب سیستان چه کنند و دهها مورد از این دست...
👈 حالا می شود تشخیص داد که وی باید واجد چه صلاحیتی باشد:
اولا اشراف در موضوعات مختلف و داشتن فهم راهبردی با جهت گیری درست انقلابی و تمدنی مهمترین مولفه است.
اگر این جامعیت و اشراف نباشد مجبور خواهد بود به نظرات مدیرانش کاملا تن بدهد و طرح های آنها گاها رویکرد کشور را عوض میکند. اینطور نیست که یک مدیر انقلابی همیشه جهت گیری درست داشته باشد.
الحمدلله مدیران انقلابی تکنوکرات کم ندیدیم لذا داشتن مبانی فکر تمدنی برای تشخیص جهت گیری ها یک ضرورت قطعی است.
طبعا گام مهم بعد تصمیم است که تابع استقلال فرد، عدم تاثیرپذیری از فشارهای معارضان در منافع و.. است.
📍 @komeilialireza
هدایت شده از مجله الکترونیکی اخوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیا ایران بدنبال گسترش تشیع در منطقه است؟
📌علیرضا کمیلی؛ دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده در گفتگو با برنامه میدان
🔸ما از حیث سیاستهای رسمی نظام به دلیل نگاه امام و رهبری، چیزی به اسم سیاست تشییع، استبصار و از این حرفایی که به اصطلاح مطرحه نداریم. خیلی شفاف، رهبرانقلاب خیلی محکم آمده چندبار تصریح کرده ایران اسلامی به دنبال ایرانی کردن اعراب و شیعه کردن سایر مسلمین نیست.
🔸 همانقدر که دفاع از حزب الله شیعه برای ما مهم است، دفاع از حماس سنی هم برای ما مهم هست و خلاصه این مبانیای هست که ایشون خیلی صریح، تصریح کرده و شده مبنای فکری جمهوری اسلامی در سیاستهای رسمی.یه جاهایی به نظر من تناقضاتی در عملکرد وجود داره ولی سیاست رسمی این است که گفتم.
🔸 دو دسته جریان فکری در شیعه داشتیم که اینا زاویه با جمهوری اسلامی داشتن. یه عده از باب اینکه جمهوری اسلامی نگاه تقریبی و تمدنی داره و به سنیها نزدیک است. یه عده هم از طیف لیبرال، یعنی ما هر دو تا طیف رو الان داریم در میان شیعیان.
#استبصار
#شیعه_سازی
#امت_واحده
┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
💠 @okhowahmag
┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
⭕️ تهمت «تیم بسته» و «وحدت شکن» از طرف پدران خودخوانده اصولگرایی است!
یادم هست یک روز پس از انتخابات مجلس سال ۹۴ که پدرخواندگان اصولگرایی آن را به طور کامل باختند دکتر جلیلی را دیدم. گفت خب حالا احساس خطر می کنند و احتمالا بیشتر به حرف شما جوان ها گوش میدهند! برخی از این آقایان فقط در شرایط بحران حرف شنوی دارند...
خودش هم در هیچ یک از جلسات موسوم به شورای اصولگرایان شرکت نمی کرد و ترجیح میداد وقتش را با جوانان نخبه و کارشناسان انقلابی بگذراند، از همین رو پدرخوانده های خود خوانده خیلی از او گله داشتند و انواع و اقسام تهمت ها مثل «وحدت شکن» «غیر قابل تعامل» و... را به ایشان می زدند و حالا هم با قدرت می زنند!
چرا؟ چون آنها را بعنوان نمایندگان جریان انقلابی کشور قبول نداشت و معتقد بود این «لیست های شرکت سهامی» رویه ای غلط است که منجر به خانه نشین شدن دهها نخبه انقلابی می شود که عضو گروه و دسته این مدعیان نیستند!
البته می بینیم که این آقایان، عاشق خدمت هستند و با اینکه رای نیاوردند ولی باز هم عرصه را خالی نمی کنند! لیست های شان در چندین شهر بزرگ شکست کامل خورده ولی هنوز نماینده جریان انقلاب اینها هستند! به این می گویند پدران خودخوانده!
ولی حالا وقت آن رسیده که در زمان بیداری مردم و اقبال به جوانان انقلابی در مجلس، «جوان گراترین کاندیدا» نیز انتخاب شود و ساختار سیاسی بازنشستگانی که تا ملک الموت فراخوان شان نکند به جوانان عرصه حرکت نمیدهند، شخم اساسی بخورد! آمین...
📍 @komeilialireza
اولا برنامه میزگردهای تخصصی سیما خیلی متفاوت و جدی شده و کارشناسان خیلی صریح و دقیق سوال میپرسند و دیگر سوالات کلی به درد نخور مطرح نیست . این خودش یک کلاس درس حکمرانی است
ثانیا دلم به حال پزشکیان سوخت که چطور هیچی از اقتصاد نمیداند و واقعا سالها در مجلس که کار اصلی ش بودجه ریزی بوده چه کرده اند.
اینکه می خواست با غوغا و زدن دشمن فرضی هم جو ایجاد کند را نوعی توهین به خودم و مخاطبان دیدم
فکر میکنم بهترین منبع برای تصمیم گیری نخبگان همین برنامه میزگردهای تخصصی باشد
📍 @komeilialireza
🔻 مطالبه مقام در اهل سنت بنفع چه کسانی شده است؟
چنانچه شاهدیم جریانی در اهل سنت وجود دارد که تنها مطالبه او از مسوولان کشور گرفتن برخی پست ها و مقامات سیاسی است. گرچه من معتقدم بر اساس قانون اساسی هر مسوولیتی به اهل سنت جایز و لازم است و نمی شود برای شهروندان یک کشور صرفا به خاطر مذهب یا قومیت محدودیت ایجاد کرد اما سوالم این است که چرا این جریانات مطالبه اصلی شان همین است و آیا این امر به کاهش مشکلات #اهل_سنت انجامیده است؟!
در طول دو دهه گذشته صدها نفر از اهل سنت کشور به نمایندگی مجلس، معاون وزیر، معاون استاندار، مدیرکل، سفیر، فرماندار و... رسیده اند. حال بر اساس شایستگی و با کارنامه موفق یا با ناکارآمدی و بعضاً فساد بماند، چون این مباحث شیعه سنی ندارد! این عده قلیل به منافع خوبی هم دست پیدا کرده اند و زندگی خود را متحول کردند ولی الزاما اقدامات مناسبی برای مناطق نوعا مرزی و محروم خود نکردند!
👈 با این وجود چرا تنها مطالبه برخی چهره های اهل سنت همین گرفتن پست و مقام است؟
نمیخواهم بگویم صرفا منفعت طلبی است که البته هست چرا که خیلی ها از طریق این پیوند با قدرت و بده بستان به امتیازات مالی جدی برای شخص خودشان دست پیدا کردند ولی عدم درک عمیق از لایه های توسعه منطقه ای نیز عامل موثری در این ماجراست. یعنی اگر از این آقایان بپرسی با کدام پروژه میتوان تحولی در مرزنشینان کولبر غرب یا سوخت کشان شرق ایجاد کرد بعید است طرح خاصی داشته باشند! و قطعا ندارند...
یکبار به یکی از سران این جریان گفتم چرا شما فقط بر سر حاکمان ناله می کنید و به جریان موفق کارآفرینی و استارت آپ ها و... که در مردم هست کاری ندارید؟ مگر در دنیا توسعه اقتصادی فقط با بخش دولتی فشل رخ داده است؟ خودش هم تایید کرد ولی مثل خیلی ها درک و توان ورود به این مسایل را نداشت.
کاش اهل سنت ایران هم تصمیم بگیرند مبتنی بر رفتار واقعی به کاندیدایی که فهم بهتری برای تحول دارند رای بدهند نه آنکه صرفا برخی جریانات سیاسی دیکته میکنند!
📍 @komeilialireza
🧨 جریان «نوحجتیه» با چفیه ظهور کرده است!
اینکه امام در آخرین متن مکتوب خود یعنی «منشور روحانیت»، خطر جریان نفوذی متحجر را تا آن حد بالا میبرد و تاکید میکند که استعمار نفوذی های خود را تا حد مرجع رشد داده است یک نگرانی فرعی است یا مهم؟! اگر مهم است چرا دغدغه هیچ یک از بچه های انقلاب نیست و طلاب حوزه علمیه نسبت به آن هیچ عکس العملی ندارند؟!
دلیل اصلی این است که این حضرات هم در ظاهر با ریش و چادر و عمامه و حتی چفیه و عکس آقا هستند و در «مناسک مذهبی» با جریان انقلابی اشتراک دارند و تشخیص آنها کار آسانی نیست مگر آنکه ملاک اصلی تمایز این دو را بشناسیم.
👈 ملاک اصلی تمایز چیست؟
بروید به صفحات اینها و ببینید آیا پس از خواندن دهها مطلب آنها اگر دشمن اصلی شما «استکبار جهانی» و «آمریکا و اسراییل» شد بدانید که تمایز اصلی یعنی «اولویت شناسی» را درک کرده ولی اگر خواندید و مهمترین دشمن شما «اهل سنت» یا دیگران شد شک نکنید که آن جریان نوحجتیه است.
حال برخی از آنها می دانند و مواجب بگیرند که می شود از اینکه صبح تا شب بدون شغل در اینترنت فعالیت میکنند و کارشان «بانی» دارد، آنها را شناخت و برخی هم جهل دارند و سرباز بی جیره مواجب این جریان شده اند حتی اگر دل در گرو انقلاب داشته باشند و چفیه هم بیاندازند!
راه حل این است که از ظاهر بگذرید و به این ملاک یعنی «اولویت فکری» نگاه کنید. از برچسب خوردن توسط این جریان دروغگو هم نترسید چون خود امام می گوید اینها به ما برچسب «وهابیت و بدتر از وهابیت» میزدند و آقا می گوید اینها به ما میگویند شما «سنی» شده اید!
و علی الله فلیتوکل المتوکلون...
📍 @komeilialireza
👈 چرا تبعیت سیاسی از اصلاح طلبان برای اهل سنت، هم غیرواقعی هم مضر است؟!
مگر می شود جامعه دین مدار اهل سنت ایران با نظرات مدرنیستی اصلاح طلبان همراه باشد؟ خوب به یاد دارم که یکی از مولوی های استاد در مسجد مکی زاهدان وقتی یکی از یادداشت های محمد قوچانی را خوانده بود نگران از مضمون آن گفت اینها دارند به کدام مسیر می روند؟! و من گفتم خب شما رای میدهید و فکر میکنید همفکر خود را برگزیده اید!
چند سال قبل در گروهی که جمعی از سیاسیون اهل سنت بودند مطرح کردم که من اگر جای شما بودم بدنه هایی از اهل سنت دارای فکر اصولگرا را به بدنه سیاسیون این جریان متصل می کردم تا هم سوء برداشت ها را کاهش دهم و هم از آن طریق, فشارهایی که گاها اعمال میشود را کاهش دهم که جناب رحیمی جهان آباد به من توپید که پیوند ما با اصلاحات هست و بس!
من البته درباره ایشان تعجب نکردم ولی مانده بودم با دهها دوست مذهبی سنی مذهب خودم چه کنم که میدانم با رویکردهای غربگرایانه اصلاحات همراه نیستند ولی در سطح نخبگان آنان تلاش مناسبی برای پیوند با اصولگرایان نشده است!
سالها قبل در یادداشت هایی با عنوان «چرا فکر تقریبی به جریان سیاسی ربط ندارد؟» با ذکر مصادیقی از افراطیون مذهبی اصلاح طلب و معتدلین اصولگرا نشان دادم که اتفاقا در هر دو بدنه سیاسی، تند و کند وجود دارد و اگر مبنای حرکتهای اجتماعی ما, «اندیشه» و نه «قومیت یا مذهب» باشد خواهیم توانست با هم کار کنیم.
من البته میفهمم که برخی رفتارهای امنیتی و بی مهری های سیاسی، اهل سنت را گله مند کرده است ولی اصل مسأله را عدم وجود «ارتباطات» جدی و منظم بلندمدت میدانم. باید از تعصبات قومی و مذهبی عبور کرد و به «کنش سیاسی طبیعی» که همانا انتخاب مبتنی بر صلاحیت های کاندیداهاست نزدیک شد خواه گزینه اصلح، اصلاح طلب باشد خواه اصولگرا!
من رای تقلیدی و تعبد محض را نوعی توهین به شعور جامعه میدانم چه مروج آن شیعیان باشند چه اهل سنت!
📍@komeilialireza
📜 جلیلی کتاب خوار است!
کتاب «اطلس رهبران» که بیش از ۵۰۰ صفحه است را به دکتر رساندیم. دو روز بعد دیدم خط کشی شده و حاشیه نویسی شده تمام شده بود و نسخه ای را به رهبری هم رسانده بودند.
کتاب «زندگی من» از گولدا مایر ۶۰۰ صفحه است. دوستی که به ایشان رسانده بود میگفت چند روز بعد تماس گرفتند که آیا فایل آن را میشود داشته باشیم؟ پرسیدم چرا؟ گفتند چون میخواهیم خلاصه آن را به رهبری بدهیم و همین کار را هم کردند و معتقد بودند باید همه مسوولان کشور این کتاب که شیوه های تشکیل رژیم صهیونسیتی را به خوبی نشان داده است، بخوانند.
من این نوع کتاب خوانی را فقط در رهبری انقلاب دیده بودم. واقعا فهم انسان تابع همین عمق همه جانبه است و بدون فهم اساسا شرط لازم تصمیم گیری هم وجود ندارد. بیست سال قبل کتاب «چیستی علم» ترجمه دکتر سعید زیباکلام را به ما معرفی کرده بودند.
دو سه روز پس از طوفان الاقصی جلسه ای بود که جناب جابری انصاری هم حضور داشتند. گفتند: «این کتاب خاطرات منیر شفیق که شما زحمت ترجمه آن را کشیدی به خوبی نشان میده که چطور یک انسان مجاهد فلسطینی از نگاه چپ به اسلام گرایی کوچ کرده است.» کتاب ۶۵۰ صفحه است.
همان جا این تعبیر را هم کردند که «این اتفاق وجودی است هم برای جبهه ما هم برای رژیم» بعدا این تعبیر را از آقا در دیدار با نبیه بری شنیدیم.
از همه عجیب تر برایم معرفی کتاب «فلسفه فیلم» استاد احمد رضا معتمدی بود. کتاب سنگینی است ولی دکتر خیلی خوشش آمده بود و به برخی معرفی هم می کرد. کتاب بیش از ۶۰۰ صفحه است.
📍@komeilialireza
📭 برنده صندوق انتخابات چه کسی خواهد بود؟
گرچه این نوع تحلیل ها باید به آمارهای دقیق تری مستند شوند ولی ناظر به آمارهای گذشته میتوان نوعی برداشت عمومی از رفتار سیاسی جامعه ایرانی ارایه داد:
انتخابات ۹۶ که به انتخاب لب به لب روحانی منجر شد با مشارکت ۷۳ درصدی جامعه همراه بود.
انتخابات گذشته هم که با مشارکت کمتر از ۵۰ درصدی جامعه همراه بود بدلیل عدم وجود رقابت جدی یا این تصور در بخشی از جامعه بود که رییس جمهور از قبل انتخاب شده است!
آنچه در ماجرای مهسا امینی رخ داد و موج تحریم انتخابات، اثری منفی بر قشر خاکستری گذاشت اما جریان اصلاحات که فکر می کرد شهید رییسی دو دوره ای می شود با شهادت ایشان و پس از حدود هفت سال بنا دارد تا نقشی موثرتر در انتخابات بازی کند و با تمام قوت وارد شده است.
حدود ۲۵ درصد جامعه که همواره در انتخابات حاضر نمیشده ولی اصلاحات حالا با مشکل جدی اعتمادسازی مجدد در بدنه ای که حد فاصل ۵۰ تا ۷۰ درصد را پر میکنند روبروست. اگر این مخاطب به میدان بیاید اصلاحات می تواند امیدوار به پیروزی باشد هر چند بنظر من روحانی قابلیت اجماع سازی در بدنه سنتی جامعه را نیز داشت و پزشکیان کمتر حامل این معناست.
بعید است اصلاحات با همه توانی که به میدان آورده بتواند اعتماد مردم را مجددا کسب کند چون هم تجربه عملکرد روحانی بسیار بد بود و هم ناامیدی القایی از ماهواره و موج تحریم انتخابات همچنان حاکم هست.
اصلاحات باید بتواند هم آن بیست درصد را زنده کند و هم نیمی از پنجاه درصد دیگر را با خود همراه نماید که کاری سخت است لذا یحتمل رییس جمهور بعدی از میان جلیلی و قالیباف خواهد بود و فعلا وضع جلیلی بهتر است.
لذا در صورت وجود مشارکت ۵۰ درصدی و حتی بالاتر اگر جلیلی و قالیباف بمانند هم پزشکیان نمیتواند پنجاه درصد آرا را از آن خود کند اما در صورت مشارکت بالاتر مردم، حضور همزمان جلیلی و قالیباف به کمک او خواهد رفت.
یادمان نرود که امسال انتخابات شوراها که عامل حضور مردم در پای صندوق های رای بخاطر وجود یکی از نزدیکان در میان شوراها بوده را هم نداریم و بعید است مشارکت بتواند به عددی بالاتر از ۵۰ برسد. والله اعلم!
📍 @komeilialireza
💌 اندر حکایت حمایت چهره ها!
این روزها خبر حمایت این و آن به گوش می رسد. یادم هست انتخابات سال ۷۶ کلا همین حمایت ها محور فیلم های تبلیغاتی کاندیداها بود ولی در سطح مراجع و علمای بزرگ ..کلی مرجع از جناب ناطق نوری حمایت کردند و برخی هم از جناب ری شهری و اندکی هم از سید محمد خاتمی...
👈 اصل این اقدام، ضد آگاهی است. ضد رشد است! چرا؟
چون چه عالم چه سلبریتی وقتی بدون بیان دلایل خود، صرفا به حمایت میپردازد، گرچه شاید به رای بخشی از جامعه جهت بدهد ولی باعث رشد نمیشود!
برخی چنان اعلام موضع میکنند تو گویی نظرشان حجت است! اینها هنوز نفهمیدند که در نگاه انقلاب اسلامی «انتخابات موضوعیت هم دارد نه فقط طریقیت» یعنی انتخابات صرفا محملی برای انتخاب یک فرد نیست و اتفاقا کلاس درسی برای فهم «مسایل مهم کشور و حکمرانی» است.
اینکه برخی خواص جامعه ادله خود را توضیح میدهند خیلی خوب است و اتفاقا معلوم می شود برخی افراد که یک عمر برای مردم از «حجیت برهان و ادله قطعیه» سخن گفته اند با چند «اماره ظنیه» جمع بندی میکنند و بجای گفتگو بر سر ادله قطعیه، ارجاعات عاطفی و ظنی را به میدان می کشند!
ولی خب همین طرح ادله، باعث ایجاد زمینه نقد و گفتگو و رشد جامعه است و جای شکر دارد و سطح تفکر سیاسی نخبگان و مردم را رشد خواهد داد.
📍 @komeilialireza
🚨 جلوی سوء استفاده سیاسیون از قومیت و مذهب را بگیریم!
دوباره انتخابات شد و سوء استفاده تحقیرآمیز و فریبکارانه اصلاح طلبان از گسلهای قومی مذهبی آغاز شد! کسانی که همه عمر سخنی از اهل سنت و بلوچ و ترک و کرد به میان نیاورده اند حالا غمخوار همه آنان شده اند که زشت بودن آن هویداست!
👈 ولی سوال من این است که اساسا چطور می شود قابلیت این موضوعات برای سوءاستفاده افراد داخلی و خارجی را از بین برد؟
پاسخ معلوم است: اجرای عدالت و رفع تبعیض که لازمه تحقق واقعی آن هم اصلاح نگرش های افراطی است!
اینکه در برخی نقاط کشور مثل سیستان و بلوچستان توسعه نیافتگی وجود دارد الزاما بخاطر «تبعیض» نیست هر چند در برخی مدیران بومی ممکن است این نگاهها نیز باشد ولی احساس اقلیت ها از آن وضعیت به محرومیت ناشی از تبعیض قومی یا مذهبی می گراید که راه حل آن ایجاد توسعه و اجرای عدالت است.
اما برای اینکه رفتارهای اجتماعی و سیاسی اقوام و مذاهب نیز با یکدیگر بهبود یابد، باید هم جلوی افراطیون آنان با قوت ایستاد و اجازه تحریک احساسات مذهبی یا قومی را به هیچ وجه نداد و هم با کارهای فرهنگی، نگرش های دوقطبی ساز و واگرایانه قومی یا مذهبی را به حاشیه راند که در اینجا نقش اهالی معتدل فکر و هنر و کنشگران وحدت معنادار می شود.
امیدوارم با تلاش همه به روزی برسیم که که کلمات سنی و کرد و بلوچ و... هیچ احساس تمایز یا اقلیتی را برنیانگیزد. آمین!
📍 @komeilialireza
🧰 عقلانیت جلیلی یعنی این!
وقتی دکتر جلیلی در مناظرات تاکید کرد که من حتما «برنامه هفتم توسعه» را اجرا خواهم کرد برخی که منتقد برنامه هستند این تاکید را نوعی، رویکرد تکنوکراتی و همراهی با وضع موجود خواندند! همچنین برخی دیگر، تاکیدات ایشان بر طرح های کارشناسی را غرب زدگی می نامند!
ایشان در عین داشتن فهم تمدنی و دینی از انقلاب و حفظ رویکرد انتقادی نسبت به رویکردهای لیبرالیستی برنامه های توسعه سابق که آنها را مورد نقد نیز قرار داده، خود را پایبند به قانون کشور می داند و تخطی از آن را خلاف تعهد شرعی خود به نظام میپندارد.
نمی توان کشور را معطل کسانی کرد که مدعی رویکردهای دینی هستند ولی طرح عملیاتی در بساط ندارند. همین رویکرد، زمانی که یک جریان فکری در قم بشدت برنامه بیست ساله را رد کرد از طرف رهبری مطرح شد و تاکید شد که این سند ملی و راهبردی، نتیجه توان کارشناسی موجود کشور است و نظرات انقلابیون بر آن حاکم بوده است لذا نباید بدون وجود جایگزین، آن را تخریب کرد و در عین حال باید نظریه پردازی دینی را تقویت نمود.
گرچه او نیز رویکرد انتقادی به برنامه هفتم دارد ولی این پافشاری بر لزوم اجرای این سندهای بالادستی قانونی و مصوب کشور نشانگر «رویکرد عقلانی» او به ساز و کارهای موجود در کشور است. این دقیقا خلاف همان تصویری است که عده ای از جریانات مخالف وی قصد دارند از او بسازند.
در سالیان مدیریت شورای امنیت ملی کشور نیز بعضاً مواضعی از ایشان نسبت به برخی پرونده های منطقه ای مثل یمن و بیداری اسلامی و... دیدم که منطبق بر تصمیم جمعی نظام بود هر چند ایشان شخصا انتقاداتی به آنها داشت ولی از مدیرانی نبود که اگر با تصمیمی مخالف هست آن را اجرا نکند.
انصاف گوهری است نایاب که خصوصا در زمانه انتخابات باید بروز کند والا منطق «هدف وسیله را توجیه میکند» جواز هر کاری می دهد!
📍 @komeilialireza
📉 آغازی بر نقش آفرینی سیاسی مردم و پایان پدرخواندگان سیاست!
بعد از انتخابات ۹۸ که مشارکت کمتری را شاهد بودیم دکتر جلیلی را دیدم. گفتند: «زمان شاه رفته بودم توی خیابان دیدم یک سری عکس روی دیوارهاست. کسی نمیدانست ماجرا چیست. پرسیدیم گفتند ظاهرا انتخابات است!! یعنی وضعیت رای مردم اینطور بود و کاملا نمایشی...»
و ابراز نگرانی جدی کردند که مبادا مردم حالا نسبت به این مسأله بی تفاوت بشوند. چون باور دارند جمهوریت پایه مشروعیت ماست.
از سال ۷۸ و خصوصا ۸۲ که در مشهد کاندیدای مجلس شدند حرف شان این بود که: «نمی شود علت محدثه انقلاب حضور مردم باشد و علت مبقیه نه! یعنی چون این انقلاب با حضور مردم شکل گرفته با همین حضور هم تداوم خواهد داشت پس یک عنصر حیاتی است» و سم مهلک این حضور واقعی را جریانات سیاسی میدانستند که مردم را عملا از «انتخاب واقعی» حذف میکنند.
خود ایشان هم همان سال با وجود رای بسیار بالا، توسط یکی از همین لیست های سیاسی فاسد که بنام «هو المطلوب» توزیع می شد از مجلس بازماندند و با وجود رزومه ملی در لیست سیاسیون قرار نگرفتند هر چند تلاش چند جوان نوپا شگفت انگیز بود! البته حالا همان نوپاها بزرگ شده اند و کاندیداهای آنان کاملا به مجلس راه یافته اند.
در این زمانه تحول سیاسی و بازنشستگی پدرخوانده ها، حضور جلیلی زمینه ساز جوان شدن حاکمیت و پایان پیران سیاست و تکنوکرات های بدنه دولت که از پیوند قدرت و ثروت منفعت فراوان برده اند خواهد بود انشالله.
📍 @komeilialireza
💎 درباره عشق نوجوانی ام...
برای یک نوجوان، گرچه پهلوانی و کندن درب خیبر خیلی جذاب است ولی اینکه همان شخص هم زمان، برای دل خوشی کودکان ایتام شهدای جنگ ها، به آنان سواری می دهد مسأله را جذاب تر میکند و نوعی تناقض را در ذهن او میکارد چرا که تصویر عرفی از جنگجو، خشونت است نه اینقدر عطوفت!
کم کم که بزرگ تر میشدیم کتاب هم می خواندیم: «علی علیه السلام» اثر شهید دکتر علی شریعتی، تصویر شور انگیز دیگری نسبت به آن مرد بزرگ ایجاد کرد. اثر گرانسنگ «فروغ ولایت» آیت الله سبحانی و اثر خواندنی «جاذبه و دافعه علی» از شهید مطهری و چندین کتاب دیگر هر کدام شناختی متفاوت رقم میزدند و نهایتا هم مجموعه «الحیات» و «نهج البلاغه» که مملو از معارف بلند و نکات دقیق زندگیبخش بود.
خدایا! تو شاهد باش ما از کودکی و نوجوانی عاشق این انسان کامل شگفت انگیز شدیم. عدالت را از او آموختیم و وحدت خواهی را در سیره و کلام او شناختیم. اینکه خطر متحجران را بفهمیم و از بیان حق و هزینه دادن برای آن نهراسیم را خود او برای ما مشق کرد.
ما از علی ع آموختیم که باید مدافع مظلوم باشیم و در این راه، قومیت و مذهب نشناسیم. ما از او آموختیم که علوی حقیقی امروز، غزاوی و قسامی و جهادی و حزب اللهی است.
ما را در راه عشق این الگوی قدسی زمینی ثابت قدم بدار! آمین!
📍 @komeilialireza