💠 چطور جبهه سازی می تواند صوری باشد نه واقعی!؟
🚨 در ادامه مبحث قبل درباره جبهه سازی که تاکید شد بدون وجود تعاملات منضبط و اصولی نمی توان جمع #رشد کننده داشت اشاره کنم به این نکته که اساسا جمع های صوری بسیارند و بنده مجامعی را دیده ام که اسما محل تجمیع دهها فرد یا تشکل بوده ولی عملا عده خاصی در آن فعالیت داشته اند و حتی گاها از ابتدا بنحوی #چینش صورت گرفته که همین ها همه کاره باشند!
⚠️ شکل گرفتن #باند و تیم در میان جمع های بزرگتر که پیش تر با عناوینی چون پدیده "یوگی و دوستان" از آن نام برده بودم یکی از آسیب های اصلی #جبهه_سازی است و مراقبه آن هم سخت است چرا که زمینه شکل گیری این باندها واقعی و #کارکردی است.
👈 توضیح اینکه افراد نوعا با دوستان یا افراد همسو، بهتر کار می کنند و می بینند که کار زمین نمی خورد و از آن مهمتر اینکه بجای تلاش برای ایجاد #اقناع خسته کننده، راحت می توانند بگویند و بشنوند و #مناقشه هم به هر دلیل کمتر رخ بدهد لذا کم کم به این نتیجه می رسند که اساسا این باند، ضامن #موفقیت و کارآمدی آنهاست.
💠 اینگونه است که ناخودآگاه عده ای بتدریج حذف می شوند. البته حذف شده ها هم گاهی مقصرند. گاهی برخی روحیه مخالفت با همه چیز و همه کس را دارند و اعمال نکات خود را بصورت #اصلاحی مدیریت نمی کنند و خیلی وقتها هم منیت یا شخصیت های خودعالم پندار و بعبارتی #هوای_نفس مانع این جمع شدن است.
⭕️ اما مساله اصلی جایی است که متوسط العقول ها محور می شوند و اساسا #حوصله گفت و شنود و مناقشه را ندارند و دائم سعی در تعطیل کردن #فهم و فعال کردن #تعبد و حرف شنوی دارند. ریشه باند که خود نوعی دیکتاتوری فردی یا جمعی است در همین تعطیل شدن #عقل و تمایل به سرعت بخشی در امور است!
🔰 این افراد مدیریت #اعتماد که معمولا با دوستان سابق شکل میگیرد را بر مدیریت #مفاهمه ترجیح می دهند پس در مقابل خودانتقادی نیز کم تحمل می باشند و جای طرح افکار جدید و زاویه های نو را می بندند! با این رویه، دقت و #عمق کارها کم می شود و با اینکه دائما سوتی می دهند ولی بخاطر نبود ساختار #ارزیابی، حتی تشویق هم می شوند!
😞 کم ندیده ام جمع هایی را که عملا یک نفر در آن حاکم بوده و حتی #مدیریت_شورایی نداشته اند و آن جمع نیز بدلیل منافع و گذران زندگی خود تبعیت را ترجیح می دهد!! بله حتما این مدل به #عملگرایی مطلوب این افراد نزدیک تر است ولی حتما #عقل_جمعی بیش از فرد کارایی دارد و حتما در چنین مدیریت هایی افراد قوی تر ریزش می کنند یا سکوت کرده و وارد منفعت طلبی می شوند!
✅ لازمه کار جمعی #واقعی, باور عمیق و قلبی به برتری عقل جمعی است. چیزی که خصوصا در افراد دارای #حجاب_تجربه هر روز کمتر می شود و عملا به حذف جمع های پیرامونی یا صوری شدن آنها منجر می گردد. شاید علت لزوم #تغییر مدیریت ها همین جلوگیری از شکل گیری باند و تیم باشد.
نعوذ بالله من شرور أنفسنا...
📍 @komeilialireza
🚨 چرا برای پدیده های طبیعی علمی نماز آیات می خوانید؟!
👈 وقتی می دانیم در فلان تاریخ بناست خسوف و کسوف شود یا وقتی #زلزله می آید که یک پدیده #طبیعی فهم شده توسط علم است، دیگر چه وجهی دارد که برای آن #نماز_آیات بخوانیم و به درگاه خداوند دست به دعا برادریم؟
⚠️ یا چرا فکر می کنیم چیزی بنام #برکت وجود دارد!؟ مگر صد می تواند بیش از صد بشود؟ از این دست سوالات در اذهان نسل #جوان و بسیاری از کسانی که #باور سنتی و تعبدی نسبت به گزاره های دینی ندارند رواج دارد.
💎 قرآن اولین شرط ایمان را "يؤمنون بالغیب" ذکر می کند چرا که اگر بنا باشد ظواهر، ملاک عمل باشد صرفا همان محدوده کوچکی که #علم_تجربی بدان دست یافته، قابل پذیرش است و چه بسیار حقایقی که نادیدنی اند.
✅ انسان در خودش نیز چنین رابطه ای را به خوبی می یابد که یکی از رهاوردهای #معرفت_النفس تجربی و حضوری است. مثلا گرچه در زمان ناراحتی بدن، روح نیز متاثر می گردد ولی بدلیل سیطره روح، عموما حالات آن در بدن، بروز جدی دارد.
😡 چه بسیار خبرها که به انسانهایی تنومند رسید و آنان را از پا انداخت حال آنکه این وضعیت با یک حادثه هم برای شان ایجاد نمی شد. چه بسیار تحقیر ها و تشرها که به #مریضی افراد نیز منجر شده حال آنکه صرفا اثری بر روح آنان بود.
💠 مثال های #تلقین و القاء به روح و مشاهده اثرات آن در بدن بسیار است و شبیه همین معادله در جهان نیز هست. گرچه اگر کسی بررسی کند دلایل #پزشکی ترشح برخی مواد در بدن و اثر آن در ضعف بدن را خواهد دید ولی نمی توان منکر #منشا روحی آن نیز شد.
❇️ یعنی هر آنچه در ظهورات طبیعی است، قابل اندازه گیری و شناخت علمی است ولی این بمعنای انقطاع آن از #روح_هستی نیست. چنانچه قرآن می فرماید ایمان و تقوا منجر به برکات آسمانی و زمینی می شود و عکس آن نیز می تواند صادق باشد.
⭕️ وقوع #زلزله و سیل و شیوع بیماریهایی چون #کرونا گرچه همگی بخاطر وقوع در این جهان، از اسباب و علل این دنیایی پیروی می کنند که توسط علم قابل دسترسی اند ولی الزاما عادی نیستند و آثار سرپنجه قدرت #رب_العالمين در آنها قابل رصد و مشاهده است.
🚨 منشا همه پدیده ها چه قابل پیش بینی باشند چه نه، چه یکباره رخ دهد چه نه، چه مخرب باشند چه نه، اوست که در برخی از آنها بخاطر سنن خود او، #اعمال ما نیز نقش آفرینی می کنند. اینجاست که باید مراقب اثر گناهان مان بر #معادلات هستی و فعال شدن سنن خاص #ابتلاء باشیم و با وقوع آنها، توبه و استعانت از او را فراموش نکنیم.
📍 @komeilialireza
👹 تاثیر کورونا بر علم و دین در ایران، برعکس جهان!
💠 کورونا، تشدید یا تضعیف کننده فرآیندهای فراوانی شد که بدانها در یادداشت مستقلی اشاره خواهم کرد ولی یکی از قطعی ترین آنها شکستن ابهت حاکمیت علی الاطلاق نماد پیشرفت علمی یعنی #غرب بود! بی شک حتی اگر واکسن آن یافت شده و کنترل گردد، خللی که در این تصویر #هژمونیک ایجاد شده تا مدتها در عرصه معرفتی جهان باقی مانده و محل گفتگو خواهد بود ولی آنچه بسیار مایه تعجب است اثر متفاوت آن در داخل کشور ما می باشد!
👈 عجیب اینکه دقیقا در زمانی که همه توان علمی و قدرت القا شده توسط رسانه های غربی، با شیوع عجیب آن در اروپا و آمریکا زیر سوال رفته، بدلیل سوء تدبیر و البته برخی ضعفهای ذاتی حوزه علمیه، شبهات حول کارکرد دین در جامعه ما فزونی یافته است حال آنکه جامعه پزشکی جهانی و ما نیز راهی جز قطع #روابط_اجتماعی نداشته و عملکرد آن چشمگیر نیست.
🕌 بعلاوه، با باز شدن همه جا بجز #مراکز_دینی این ذهنیت قابل القاء است که دین امری هامشی –حاشیه ای- و غیرضروری است! برخی هم البته بدون توجه به این تصویرسازی وهن آلود از دین، صرفا به جنبه زیان و ضرر اقتصادی افراد توجه می کنند و این شرایط را طبیعی می پندارند، حال آنکه مراکز دینی نیز بهمراه پروتکل هایی می توانستند فعال شوند ولی مساله اینجاست که متاسفانه کسی #باور به ضرورت و کارکرد ویژه آنها ندارد!
😳 ریشه مساله بنظرم واضح است! طلب «نری الله جهره» امری رایج در میان بشر بوده و هست! امروز نیز کارکرد دین بمثابه امر #معنوی، با چالش کارکردهای #قابل_اشاره و آبجکتیو مواجه است! نگارنده گرچه معتقد است حوزه علمیه ضعف جدی در کارکرد #اجتماعی خود نیز دارد و با حضور طلاب در اقدامات #جهادی بشدت موافق است ولی کارکرد حوزه بعنوان متولی بعد #علمی دین را بشدت تضعیف شده می پندارد و خلأ #تبیین را در شرایط کنونی بسیار زیاد می بیند حال آنکه رویکرد اجتماعی طلاب رو به گسترش است!
👳♂ دروازه بانی حضور شخصیت های #حوزوی در رسانه ها نیز انجام نمی شود لذا بار تبیین در واقع بر زمین مانده و حضور این معممین از این خلأ نکاسته است! هر کس عمامه ای بر سر و زبانی خوش یا رابطه ای خوب با تهیه کننده ها دارد، پایش بعنوان #کارشناس امور دینی به #رسانه_ملی باز می شود و چیزی برای سنجش قوت علمی یا زاویه صحیح #نگرش آنان نیز وجود ندارد! البته شبکه های اجتماعی نیز وابستگی تام این مساله به صداوسیما را شکسته اند.
❇️ خلأ تبیین های عمیق تر دینی در قالب تولیدات رسانه ای و خلاقانه و نیز مدیریت #بهنگام نحوه پاسخ مستقیم و غیرمستقیم به سوالات ذهنی جامعه در پدیده های روزآمد، بدون تشکیل شورایی فهیم، #عمیق و روزآمد از نخبگان در حوزه علمیه قابل ترمیم نیست و قطعا تبعات این کوتاهی در نسل جوان، غیر قابل جبران خواهد بود!
🔰تجربه کرده ام که گاهی یک جمله عمیق و راهگشا از آیت الله #جوادی_آملی چقدر ذهن نسل جستجوگر امروز را آرام کرده حال آنکه ساعتها سخنرانی برخی منبری های کم عمق، بر آن شبهات افزوده است! زمان جبران کوتاهی هاست. رسانه بر سرعت انتقال افزوده و بدون حضور #فعال و هوشمندانه – نه فقط سخنرانی!- نهاد دین در این عرصه نمی توان جا نماند! فتامل!
📍 @komeilialireza
🕌 هدف حاج قاسم، قدس بود!
💎 به جرات امسال اولین سالی بود که بخاطر محدوديت های #کورونا و فقدان راهپیمایی، خلاقیت ها بروز کرده و همه به دنبال ایده های جدید هستند حال آنکه سالهای قبل عمده همین افراد به شرکت ساده در راهپیمایی بسنده می کردند!
👈 خیلی ها تازه به لزوم فعالیت اجتماعی و تبیین اتفاق خطرناک #معامله_قرن توجه کردند و به آگاهی بخشی برای مخاطبان دست زدند و بنظرم #مردمی تر شدن #روز_قدس رخ داد که مصداق توجه به گشایش ها دقیقا وسط سختی هاست( ان 'مع' العسر يسرا)
❇️ دیروز ابوشریف، نماینده گروه جهاد اسلامی فلسطین در ایران می گفت در آخرین دیداری که حاج قاسم را دیدم به ما گفت : #امتحان خداوند در این زمانه، مساله فلسطین است و قطعا آن دنیا از ما سوال خواهد کرد که برای #فلسطین چه کردید...
💠 اسماعیل هنیه در غزه، حاج قاسم را به درستی #شهید_قدس خواند چرا که او حتی اگر در #یمن و سوریه تحرک نظامی داشت هدفی جز فتح قدس را دنبال نمی کرد!
✅ نشانه اش هم شعارهایی است که گروههای جهادی کشورهای مختلف در #سوریه و نیز حوثی های یمن می دهند که بیانگر علاقه شدید شان برای باز شدن جبهه نظامی مواجهه مستقیم با صهیونیست ها می باشد!
📍 @komeilialireza
⭕️ مراجعی که عید را دیرتر اعلام میکنند هم مساله دارند؟!
🌙 حالا که برخی مراجع #قم و نجف، عید فطر را سلام روز دیرتر اعلام کرده اند خوب است به یکی از سنگ بناهای غلطی که برخی دستگاهها درباره نماز عید فطر #اهل_سنت گذاشته اند اشاره کنم!
👳♀ نگارنده طرفدار #وحدت حداکثری حتی در مناسک است - حتی الامکان- ولی به شرطی که خلاف رویه فقهی هر مذهب یا مرجع نباشد. آن مرجعی که رؤیت هلال با چشم مسلح را جایز نمی داند ممکن است به رأيی مخالف آنکه جواز می دهد درباره روز عید برسد.
👈 درباره برادران اهل سنت نیز عمل به ملاکات فقهی خودشان باید محور باشد الا آنکه از آن عدول کرده و مبنای سیاسی را محور قرار دهند، ولی حرف این است که اصلا چرا باید وحدت رویه در نماز عید فطر را آنقدر جدی کنیم که حتی یک روحانی اهل سنت بخاطر اعلام عید در روزی بجز روز رسمی توبیخ و مدتی از امامت #جماعت نیز منع شود!
⚠️ آیا سیستم، توان و جرات برخورد با مراجع را هم دارد یا آنرا از باب اختلاف فقهی درک کرده و حائز خطا نمی داند؟! خیلی خوب است که #قاعده_طلایی آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز مپسند را دائم مرور کنیم...
📍 @komeilialireza
🕌 خادم حرم یا خادم محرومان؟!
✅ بله، حتما اولین جواب این است که هر دو! انشالله بتوان به هر دو باندازه شان پرداخت ولی واقعا #اندازه هر کدام چقدر است و ما به هر کدام چقدر می پردازیم؟!
👈 در سوره توبه آیه ای هست درباره #خدام_حرم که خیلی جای تامل دارد : أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ لَا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
🔰 یعنی اینطور نیست که اعمال ما در یک درجه باشند و حتما باید توجه داشت که وقتی گفته اند: أقربكم الي الله يوم القيامة انفعكم للناس... یعنی بعد تکالیف #اجتماعی خیلی جدی هستند حال آنکه برای بسیاری از ما #مناسک، ضریب اصلی را دارند.
💠 حتما این آیات و روایات نافی خدمت به زوار حرم و #مساجد بزرگ و کوچک نیست ولی به ما تذکر می دهد که مبادا اینها را در رده #مجاهده در راه خدا بپندارید.
⭕️ حال از خودمان بپرسیم آیا یک فعال جهادی خادم محرومان را بیشتر دارای توفیق معنوی می دانیم یا یک #خادم حرم را؟! اصلا خود این افراد هم گاها بخاطر نوع آموزه های مذهبی ما که رده بندی نادرستی ارائه کرده اند، حس #معنوی کافی در زمان خدمت ندارند!!
⚠️ باید یاد بگیریم که معصومان علیهم السلام را #محدود به حرم شان نکنیم تا خادمان حرم، جایگاه شان بالاتر از خادمان دین و ملت بشود! روح و تعالیم بلند آنان را باید حاکم بر کل جامعه مان کنیم و همه شئون #حکومت دینی را نائب مقام آنان بدانیم نه حرم شان را.
🚨 مکتب امام، عبارت از بازخوانی #ضریب هایی است که به آموزه های متنوع دین داده ایم و کسی که هنوز با ضرایب سنتی، خوانش دینی خود را تنظیم کرده معلوم نیست به #اسلام_ناب محمدی ص نزدیک شده باشد.
📍 @komeilialireza
😔 تا می فهمیدند اروپایی است مهمان نواز می شدند!
👈 سالها قبل با یک خانم اروپایی فعال عرصه #فلسطین در فیسبوک آشنا شده بودم. سنش زیاد بود و متاسفانه دین خاصی هم نداشت. ساکن #اتریش بود و علاقمند بود به ایران بیاید.
💠 چند ماه بعدش به یکباره پیام داد که من #ایران هستم. تعجب کردم و پرسیدم کجایی که گفت شیرازم. خلاصه اینکه گشت هایش را زد و نهاری هم مهمان خانه ما در #قم شد و اتفاقا یکی از گلدوزی های زیبای خانم من را هم هدیه گرفت.
⭕️ ازش پرسیدم این مدت کجای ایران بودی و چه می کردی؟ پاسخش برایم تلخ بود. گفت ایرانی ها خیلی مهمان نوازی کردند و من یک قران هم خرج نکرده ام! تا می فهمند من #اروپایی هستم من را به خانه شان دعوت می کنند و حتی من را از این شهر به آن شهر می برند. تصاویرش را هم نشان داد.
⚠️ می خواستم بگویم که بله ایرانی ها، به مهمان نوازی شهره اند ولی اگر آسیایی یا از یک کشور #همسایه بودی احتمالا این مهمان نوازی را نمی دیدی و چه بسا برعکس...!
⛔️ لطفا نگویید مردم ما بخاطر زیاد دیدن #افغانستانی و #عراقی برای شان عادی شده که باورم نمی شود چرا که برخورد شان با #هندی و #بنگلادشی که کمتر دیده اند را نیز دیده ام!
❌ آفت #غربزدگی واقعیتی تلخ است که محصول سالها تلاش روشنفکران خودفروخته و حاکمیت رسانه های جهانی است...
📍 @komeilialireza
📺 رسانه ملی مال همه ملت است واقعا؟
امیدوارم مدیران سیما جواب بدهند!
👈 خیلی از دوستان از منظر #عدالت به نقد رسانه ملی پرداخته اند و صرفا دیده نشدن طبقه مستضعف را فریاد می زنند حال آنکه #تبعیض نیز یکی از رویه های این رسانه است.
⚠️ من اگر خودم را جای یک شهروند #اهل_سنت بگذارم و رسانه ملی نظام اسلامی را به نظاره بنشینم اینها را می بینم :
💠 اول بگویم که انصافا بخش مهمی از محتوای #رسانه_ملی مناسب همه مذاهب است ولی اینها هم هست :
👶 شبکه #کودک از مخاطبان خواسته تا شعری را اجرا کرده از خود فیلم بگیرند و بفرستند. شعر اینگونه شروع می شود: 'من بچه شیعه هستم خدا را می پرستم...' و تا انتها معارف شیعی را که برخی مشترک و برخی اختلافی است را می شمرد.
🗣 یا خواسته اذان بگویند. خب این که مشترک است ولی چرا اذان نوجوان اهل سنت کشور را پخش نمی کنید؟!
👳♂ روحانیون محترم شیعه دائما به بیان احکام و تاریخ اسلام به روایت خودشان مشغول اند و هیچ سخنران اهل سنتی حق ندارد حتی برای #تبیین عقیده خودش بدون ذکر موارد اختلافی وارد رسانه ملی شود الا در برخی شبکه های استانی آن هم بدون اذن ورود به تاریخ اسلام و نوعا محدود به بیان احکام.
حتی ظاهرا قرائت های #قرآن، صرفا از اهل سنت خارج روا و برای داخلی ها دارای محدودیت هایی است! حداقل بنده از #شبکه قرآن پخش قرائت اهل سنت ایران را ندیده ام.
🔰 خب حالا #انصاف بدهید. من نوعی باید بگذارم بچه ام پای چنین تلویزیونی بزرگ شود؟ اول خودتان را جای یک اهل سنت بگذارید بعد جواب بدهید. اگر بخواهم هویت بچه ام حفظ بشود و رسانه ملی هم فقط رنگ #شیعی داشته باشد باید چه کنم؟ به رسانه هایی که در #سعودی و امارات تاسیس شده روی بیاورم که باز نگران تغییر #هویت او هستم و راهی دیگر هم ندارم...
⭕️ نگارنده قائل نیست که نباید عقاید شیعه بیان شود ولی معتقد است اولا دیگران هم باید فرصت بیان عقاید خود را بیابند و ثانيا کسی نباید حق داشته باشد #عقیده دیگری را زیر سوال ببرد. می تواند روایت خودش را از تاریخ، عقیده یا احکام بیان کند و بگذرد و لزومی ندارد دیگری را زیر سوال ببرد.
📍 @komeilialireza
❌ نتیجه انقلاب خمینی، پدیده آخوند کارمند نیست!
👈 از درک های تلخی که اخیرا بیشتر پیدا کرده ام تجلی پدیده بسیار منزجر کننده و تلخ #آخوند_کارمند است! یعنی آخوندی که باید وقف اسلام و مسلمین باشد ولی چنان کارمند بی تحرکی شده که برای تکان دادنش بولدوزر لازم است!
🤔 چه می شود که از دل انقلاب #خمینی کبیر که الحق بر هم زننده چهارچوب ها و رویه های #جهانی بود، بازگشت و #ارتجاع چنین تلخی بیرون می تراود که البته همه ظهورات حوزویان چنین نیست!؟
💠تامل در این سوال مهم برای کسانی که دغدغه عدم #انحراف انقلاب را دارند مهم می باشد. من در حد فهم خودم به این سوال پاسخ خواهد داد.
1⃣ اول اینکه اصل تامل بر لزوم تولید ساختارها و رویه های جدید در بسیاری وجود ندارد و اگر دارد هم #آمادگی فکری لازم برای این معنا در #عقول_متوسطه نیست فلذا به تکرار گذشته یا اساسا حتی #توجیه اینکه اصلا ساختارها و رویه ها تاثیری ندارند منجر می شود!
2⃣ دوم اینکه انقلاب لاجرم وارد جریانی از تصدی #قدرت شد که برای ابعاد مختلف آن فکری نکرده بود. گرچه برخی نهادهای موازی مانند جهاد سازندگی از دل نیازهای #واقعی آن جوشید ولی عمده بار انقلاب بر دوش همان اداراتی قرار گرفت که #نرم_افزار فکری جدیدی برای شان طراحی نشده بود و بعبارتی در آنها هنوز #انقلاب رخ نداده بود!
3⃣ سوم اینکه حتی رویه #اصلاحی نیز در کار نبود تا از #بروکراسی مولود دولت رانتیر نفتی بتدریج بکاهد به مساله واگذاری امور به #مردم روی بیاورد. شاید فضاهای #امنیتی اوایل انقلاب هم به حفظ این تمرکزگرایی دامن زده باشد ولی نتیجه همان روشی شد که در گذشته بود و حتی مساله #تبلیغ_دینی که نهادی ذاتا مردمی بوده را به دل ادارات کشاند!
4⃣ چهارم اینکه مزه قدرت و امکان اعمال بی چون و چرای نظرات خود و مدیریت اموال گسترده عمومی برای خیلی ها شیرین آمد و بتدریج حتی #سبک_زندگی شان تغییر کرد و در دهه هفتاد که تهدیدهای امنیتی - که منجر به محوریت امنیتی ها شده بود و متاسفانه باقی نیز ماند! - دفع شده و آماده تأملات عمیق تر بودیم دیگر حاضر به تغییر و اصلاح نبودند!
طبعا ضعف های ذاتی حوزه و عدم آمادگی برای درک لایه #فقه_حکومتی و... نیز در این ماجرا بی تاثیر نبودند و ما بتدریج به طبیعی بودن این امور #عادت کردیم!
📍 @komeilialireza
❇️ آیا معنویت در مدیریت همان کارآمدی است؟!
⚠️ کم نیستند حزب اللهی هایی که وقتی می گویی عنصر #انقلابی در اقدام یعنی چه می گویند همین که کسی بتواند به خوبی از عهده کارش بر بیاید یا در یک کلمه #کارآمد باشد، انقلابی است و بس!
🔰 و اضافه می کنند که خب این خوب است که مذهبی و اهل نماز باشد ولی مساله اصلی این است که آن #مسوولیت که بعهده اوست را به خوبی انجام دهد.
❎ مدلی هم در نگاه جریانات #سنتی هست که فکر می کند مدیر مذهبی که دائم جانماز آب بکشد و بروزات #مذهبی اش زیاد باشد، وجه اصلی تمایز با مدیران غیرانقلابی را داراست!
✅ بنظر می رسد از آنجا که فهم درستی از عنصر #معنویت و تبیین نقش عینی آن در ساحت عمل و اقدام نداریم نگرش های برخی انقلابیون ما به تعاریف #سکولار از مدیریت نزدیک می شود و #کارآمدی بمعنای انجام صحیح وظیفه، تنها عنصر موفقیت تلقی می شود، که در مدیران سکولار نیز می تواند موجود باشد.
👈 حال سوال اینجاست که نقش معنویت دقیقا کجاست و یک #مدیر انقلابی دارای عناصر عقلانیت، عدالت و معنویت که دو تای اول در #ناباوران نیز می تواند باشد چه تفاوتی با آنان دارد؟ و این عنصر دقیقا در کجای کار او بروز دارد؟ در نماز و ریش و حیطه فردی او یا در مدیریت اش نیز مشهود است؟
💠 یکی از عرصه های مهم مدیریت #تصمیم_گیری دائمی مبتنی بر یک اصول مشخص و با لحاظ نظام #هزینه_فایده است. در این فرآیند، کم نیستند کسانی که با استدلال لزوم علمی بودن تصمیمات به سمت نگرش های تکنوکراتی غش می کنند. مثلا می فهمند که در ادارات فشل ما اگر هدیه در کار نباشد کار می خوابد لذا با یک دودوتا چهارتای درست ریاضی تن به این اقدامات می دهند!
🎓 پس اگر مدیری از عنصر معنوی برخوردار باشد تمایزاتی خواهد داشت. مثلا در امکانات، مدیریت #ریسک پذیرتری دارد چرا که دیده کم من فئة قليلة غلبت... پس نمی گوید دو دو تا چهار تاست پس نمی شود. او سعی می کند مشکلات را با حرکت #جهادی حل کند و با تلاش و تدبیر بیشتر در عین امکانات کمتر کار را به سرانجام برساند. البته مرز #توکل با تدبیر خیلی دقیق است و عاقل می طلبد!
✂️ در اینکه چقدر بخاطر برخی #مصلحت ها و فشارها از اصول، عدول می کند نیز بروز دارد یا اینکه چون مؤمنان وقتی می شنود که ان الناس قد جمعوا لکم... تازه ایمانش زیاد شده و محکم تر جلوی #فساد ذی نفوذان می ایستد.
🟢 در اینکه چقدر انسانیت و #اخلاق را در کار دخیل کند نیز متفاوت است. خیلی ها برنده بازی اند ولی بازنده اخلاق می باشند. این مولفه هم ناظر به درک #حضور دائمی خداوند یا همان معنویت قابل تعیین است.
📍 @komeilialireza
👈 نهادهای بین المللی پدری بلد نیستند!!
✅ آتا در آذری یعنی پدر. کاش نهادهای رسمی ما این نقش را ایفا می کردند و بیش از این سه وظیفه که پدرهای خوب هم نوعا همان ها را انجام می دهند کاری انجام نمی دادند : آموزش، #تسهیل_گری و انگیزش!
💠 بسیاری از ظرفیت های انسانی خودجوش و با #استعداد هستند که اگر کسی پدرانه، رشدشان دهد و زمینه ورودشان را مهیا و تسهیل نماید و در ناامیدی ها و سختی ها به آنها #انگیزه بدهد به اندازه چند نهاد کارمندی کارایی خواهند داشت.
🚨 پدری که مدام در جزئیات کار بچه ها #دخالت می کند یا سخت گیری بیجا می نماید هم شان خود را می شکند هم #خلاقیت و اعتماد به نفس آنها را می کشد و هم فرزندانی وابسته و لوس در انتظار اوست.
⚠️ پدری که کلا بچه را رها کند هم معلوم نیست چه خروجی تحویل جامعه می دهد چرا که بچه نیازمند تذکر و هدایت و آموزش است و تازه جاهایی باید کار را برای او ساده سازی کرد تا بتواند به #موفقیت های کوچکی دست پیدا کند که انگیزه بخش کارهای بزرگتر خواهد بود.
💎 اگر نهادهای جمهوری اسلامی در حوزه #بین_الملل اینگونه عمل کرده بودند ما امروز کلی استعداد بالفعل شده در فضای بین المللی داشتیم ولی حالا لیست بلندی از استعدادهای #بالقوه و حتی بالفعل از بین رفته داریم.
🔰 بچه هایی که انگیزه کار در حوزه #حقوق_بشر داشتند. #فلسطین را عمیقا می شناختند. دغدغه کار با متصوفه در آنها زنده بود و چقدر که آنها را مطالعه نکرده بودند و دهها موضوع دیگر که بخاطر نبودن نگاه پدرانه درست، آنها را رها کرده و برای گذران زندگی به کاری دیگر مشغول شدند!
⛔️ این استعداد سوزی از ثمرات رویه های ناصحیح نهادهایی است که می توانستند با دیدن هزاران #ظرفیت جهانی، دست یاری به سوی هزاران ظرفیت داخلی جوان علاقمند دراز کنند و بجای توسعه #کارمندان کم خاصیت خود، نقش ستادی پدری را به خوبی و با دقت ایفا کنند.. حیف!
📍 @komeilialireza
📲 چرا رسانه های جدید فقط اغواگر نیستند؟!
💠 شریعتی - رحمه الله علیه - چه خوب می گفت که در #استعمار_جدید، دیگر صندوق اخذ رأی را دست کاری نمی کنند بلکه صندوق خلق رای یا همان اذهان جامعه را دست می برند.
⭕️ درست است که گسترش سلبریتزیم، برخوردهای غیر عقلایی با پدیده ها، حاکمیت شور و احساسات و موج آفرینی های سطحی و.. همگی از ثمرات توسعه رسانه ها خصوصا #شبکه_اجتماعی است ولی این یک روی سکه این توسعه است.
🚨 حقير معتقدم فرصت توسعه #فهم و #آگاهی نیز توسط این رسانه ها مهیا شده و دیگر نمی توان با یک قرائت رسمی یا محدود کردن فیزیکی عقاید دگراندیش، جلوی توسعه نگرش و زاویه های متعدد در یک مساله را گرفت.
👈 گرچه معتقدم صاحبان اندیشه های گوناگون نیز یافته اند که می توان به خوبی از این ابزار، برای مدیریت #افکار_عمومی استفاده کرد ولی همین که نگاههای گوناگون امکان طرح و نقد و ارزیابی پیدا کرده اند نوعی از #عقلانیت که تنها راه نجات یک جامعه است نیز توسعه یافته است.
🔰 هر چند غلبه با حاکمیت احساسات و طرح گزاره های غیر عقلایی توسط افکار مختلف است و مخاطب نیز در این فضای #متکثر معمولا هضم می شود ولی برای برخی که از این غلبه نجات یافته اند، راه آگاهی نیز گشوده است.
📍 @komeilialireza
♻️ چرا اصلاح طلبان به "ظریف" ضریب می دهند!؟
💠 فکر می کنم اکثریت بدنه #اصولگرایان بر این باورند که به خاطر وضعیت کنونی کشور، جریان سیاسی رقیب شان در #انتخابات ریاست جمهوری بعد، هیچ شانسی نخواهد داشت و شکست آنان قطعی خواهد بود، حال چه رقیبی جدی به میدان نیاورند که طبعا منجر به کاهش آراء عمومی نیز خواهد شد و چه اینکه کاندیدایی جدی داشته باشند!
🔰 اما ضریب دهی جریان #اصلاحات به برخی چهره ها از جمله دکتر ظریف، دلیلی دارد که توجه به آن خالی از لطف نیست!
✅ آن دلیل چیزی نیست جز نتایج انتخابات بعدی ایالات متحده #آمریکا که سیزده آبان ماه امسال برگزار خواهد شد و در صورتی که دموکرات ها بتوانند ترامپ را شکست بدهند، این امید در دل دولت کنونی ایجاد خواهد شد که بتواند فضای روانی و حتی محدودیت های مالی را برداشته و به #برجام برگردد!
⭕️ در آن صورت، اگر در چند ماه پایانی دولت، این تغییر بتواند به یک تحول ملموس در #اقتصاد کشور منجر بشود طبعا قهرمان آن، دکتر محمد جواد ظریف خواهد بود و آنگاه می تواند شانس اصلاح طلبان برای یک رقابت جدی را افزایش دهد!
🆘 اینها صرفا سناریوها و گمانه هاست و قابل اتکا نیست ولی قابل توجه خواهد بود. شاید به خاطر همین احتمال است که تحرک چهره های محتمل اصولگرایان به طور موازی در #مجلس، قوه قضائیه و بنیاد مستضعفان در حال انجام است.
📍 @komeilialireza
📜ایران فرهنگی جذاب تر از ایران موشکی!
"تاملی درباره برندینگ ایران امروز"
📔 حتما حاج قاسم ها نماد عزت ما هستند و چون ایران در معرض تهدید دائمی است به #موشک هم نیاز مبرم داریم ولی توسعه یک فکر در جوامع نیازمند مشهورسازی و توسعه آثار #متفکران و شعرا و اهل علم است.
👈 همین امروز هم اگر به #ایران_فرهنگی که جغرافیایی به وسعت دهها کشور را شامل می شود بروید، آنچه از ما باقی مانده و با وجود تفاوت زبانی، همچنان زنده است و زمزمه می شود #شعر است.
💠 اشعاری با محتوای #عرفانی که متصوفه مسلمان، روح بلند انسانیت و مکارم اخلاقی و #سلوک الي الله را در قالب نظم و نثر درآورده و این معانی فطری و همه پسند را به اقصی نقاط جهان #صادر کرده اند.
✅ اگر نگارنده همین حالا هم در مدارس دینی دیوبند و بریلوی #پاکستان، اشعار #سعدی را جزء کتب درسی می بیند، چه جای تعجب است؟ انتظار داریم مباحث سیاسی یا منازعات خسته کننده کلامی طرفداران گسترده ای بیابند یا اختلافات طبیعی فقهی مورد استقبال واقع شوند؟
⭕️ انقلاب اسلامی بشدت از این مشکل رنج می برد که به مدیریت #تصویر خود در جهان توجه نداشته است و شاید بتوان گفت از باب انفعال درگیر مسائلی شده که بعد #فعال او را تحت الشعاع قرار داده است. نمی گویم #استبکارستیزی برای مردمان جذاب نیست که اتفاقا هست ولی آموزه هایی که به #زندگی نزدیک ترند بیشتر مورد پسند اند تا جنگ و درگیری.
💎 گنجینه بزرگ عرفانی و صوفیانه ما، اشعار پرمضمون، بزرگان علم و ادب و.. در #برندینگ ایران امروز باید بیشتر مورد توجه باشند. چیزی که #ترکیه بدون این پشتوانه ولی سعی دارد بدان عنوان خود را بشناساند و ما از آن غافلیم!
📍 @komeilialireza
⭕️ یک مشکل جدی روش شناختی در تحلیل و اجرا!
👈 یکی از کارهای دائمی فعالان هر عرصه ای، تهیه تحلیل از #وضع_موجود آن عرصه و ارائه راهبردها و راهکارهای اجرایی است. از جمله مشکلاتی که این مساله دارد نگاه های #جزئی_نگرانه است که نوعا بدلیل یک خطای روشی بروز می کند.
🔰 با این توضیح که یکی از کارکردهای اصلی ذهن، #انتزاع است. یعنی یک پدیده اجتماعی را می توان در ذهن به ابعاد، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و.. #تجزیه کرد که طبعا دقت مساله یابی در تحلیل بالا برود و ریشه های مختلف آن شناسایی شود.
⚠️ تا اینجا خیلی محل اشکال نیست. مساله جایی است که تحلیل های مختلف تمام می شوند و حالا قرار است راهبرد و راهکار عرضه بشود. اینجاست که نگاه تجزیه ای باید دوباره به یک نگاه #ترکیبی تبدیل بشود که عمدتا نمی شود!
✅ گرچه فکر می کنم #میان_رشته ها ناشی از همین مساله در دانشگاهها ایجاد شدند ولی هنوز این آسیب روشی ما را به مسائلی عملی دچار کرده که راه حل آن هم تلاش برای برخورد ترکیبی در تمام اجزای فرایند بررسی و خصوصا در زمان نسخه پیچی و تجویز است!
📍@komeilialireza
🤓 عدالتخواهی پیرمردی یعنی چه؟!
💎 دوستانی دارم که برایم حجت اند و مطمئن هستم آن دنیا خدا بعنوان #حجت جلویم می گذارد. مثلا یکی دارد تنهایی کار #خیریه و جهادی می کند و دهها کارآفرینی کرده و صدها دکتر را به محرومان وصل کرده تا #درمان رایگان بشوند و خلاصه کلی نیازهای مردم را تامین کرده و خب طبعا هم مثل ما حرافان، نقدش بیشتر از ماست چون در ارتباط روزانه با #محرومان است نه مثل برخی از ما سالی دو بار!
⚠️ برخی هم به اسم نقادی و #عدالت خواهی کارشان صرفا بیان مشکلاتی است که همه مردم از جمله پیرمردهای بیکار پارک نشین هم همان ها را به خوبی تکرار می کنند!
⭕️ البته بنده از آنجا که نسبت به #کارآمدی دستگاههای رسمی بشدت منتقدم و اساسا نبودن آنها را بهتر از بودن شان می دانم مشکلی با این محتوای انتقادی ندارم ولی مشکل من با ادعای فرهیختگی و #مصلح_اجتماعی بودن این دوستان است در حالی که نقدشان ناامیدکننده است و اقدام ایجابی هم که بلد نیستند!
💠 حال آنکه وقتی می بینیم در شرایط سخت فعلی، می توان کلی کار ایجابی کرد و به مردم #امید را که تنها عامل حرکت است، تزریق کرد، صرفا و صرفا نقدهای تکراری ناامیدکننده را طرح می کنیم! و جالب اینکه هر چه بیکارتریم تندتریم! شاید چون وقت اضافی بیشتری داریم! و اصلا نشستن یک گوشه و نوشتن را یک شغل فرض کرده ایم! البته شاید سالی یکبار هم اطلاعیه کمک به فقیری را استوری کنیم...
⛔️ من این مدل عدالت طلبی را #پیرمردی می نامم چون نتیجه اش بی تحرکی و #تنبلی و گوشه نشینی است نه #حرکت و امیدبخشی و دستگیری از مردم..
📍 @komeilialireza
👈 چرا باید روی نیت تمرکز کرد؟
❇️ حتما اگر کسی بتواند عمل درستی را انجام بدهد و ندهد #مقصر است و اجری ندارد ولی اینکه در روایات اینقدر تاکید شده که "لکل امرء ما نوی" و "الأعمال بالنيات" نشان دهنده چیست؟
⛔️ اگر من و شما یک اقدام خير را ببینیم بعد معلوم بشود که این کار را در ازای گرفتن مبلغ هنگفتی پول یا برای #تصاحب قدرت - چنانچه برخی میکنند- انجام داده است چه حسی نسبت به آن پیدا می کنیم و چه ارزشی برای آن قائل هستیم؟
🔰 نیت ها را نوعا خود انسان و #خدا می دانند و ما از درون آدمها اطلاع نداریم ولی اگر می خواهیم با خودمان چیزی ببریم باید روی #نیت متمرکز باشیم چرا که اساسا #ارزش عمل به این پارامتر وابسته است و #حقیقت_معنوی و جنبه آخرتی داشتن یا نداشتن مربوط به آن می باشد.
💠 اینکه گفته شده "تصفية العمل أشد من العمل" و روی خالص کردن نیت ها و مساله #اخلاص تا این حد تاکید شده دقیقا به همین خاطر است.
💠 طبیعی است که داشتن تلاش برای خالص سازی و حسن #فاعلی به طریق اولی باید منجر به حسن فعلی نیز بشود ولی گاهی یک عمل خالصانه کوچک معادل صدها عمل بزرگ ریاکارانه است.
📍 @komeilialireza
⚠️ حاضر نشدند مرحوم موسویان را در لیست بگذارند!
👈 تصویر اول. مرحوم حجه الاسلام دکتر سید عباس #موسویان که روز گذشته به رحمت خدا رفتند در انتخابات سه دور قبل مجلس شورای اسلامی شهر #قم شرکت کرده بودند. ما و جمعی از دوستان که خدمت ایشان ارادت داشتیم به ناگاه مطلع شدیم و به کمک ایشان شتافتیم. در کمال ناباوری مطلع شدیم که در جلسات #جامعه_مدرسین که لیست بندی صورت می گرفته حتی اسم ایشان مطرح نشده است!
⭕️ خود ایشان هم با چند تن از اعضای جامعه که صحبت کرده بودند با تعجب گفته بودند پس چرا اسمی از شما مطرح نشد! و البته جز اندکی حاضر نشدند به #لیست بندی های آنجا اعتراضی بکنند تا ایشان نیز مورد بررسی واقع شوند و خب یک لیست متوسط بسته شد و آن دوره هم هنوز جامعه مدرسین اعتباری داشت و لیست آنها کامل رای می آورد و اینچنین هم شد. بنایی و آشتیانی و #لاریجانی وارد مجلس هشتم شدند و ایشان مطرح نشد!
😷 تصویر دوم. با یکی از دوستان که دانشجوی #اقتصاد دانشگاه #امام_صادق علیه السلام بود هم سفر قطار تهران مشهد بودم. از قول استادش، دکتر فلان! یکبار همه اساتید مطرح حوزه #اقتصاد_اسلامی را شست و پهن کرد روی طناب! استاد مذکور همه را بیسواد و کج فهم خوانده بود و خودش را عقل کل معرفی کرده بود!
✅ یکبار که خدمت جناب موسویان رسیدم خواستم نظرشان را درباره برخی اساتید از جمله آن استاد بپرسم. چنان #اخلاقی و منصفانه یا از #قضاوت صریح طفره رفتند یا به بیان مودبانه نقاط قوت و ضعف آنها پرداختند که فقط دوست داشتم یک نفر این دو اظهار نظر را کنار هم بگذارد! یکی از دکتر دانشگاهی مدعی و دیگری استادی عمیق و مودب...
🔰 تصویر سوم. این اواخر با دکتر بحرینی، نماینده باسواد مردم #مشهد، در فرودگاه مواجه شدم و درباره بحث اصلاح #نظام_بانکی به گفتگو نشستم. گفتم برخی از جریانات در قم هستند که خیلی حرف ها پشت جناب موسویان و بعضا شما می زنند! گفت رفته ایم و چندین جلسه با اینها نشسته ایم. تمام حرف های شان را شنیده ایم و تقاضا کردیم که جلساتی برای مباحث بنیادین شکل بدهید ما هم حاضریم ولی نشد! خیلی ماخوذ به حیا چنین مضمونی را گفتند که متاسفانه در برچسب زنی خیلی تخصص دارند ولی در فهم اقتصاد متاسفانه اینطور نیستند!
❇️ البته این به معنای نفی امکان نقد اساتیدی چون مرحوم موسویان نیست ولی معمولا پر سر و صداها کمتر بنیه دارند! خدایش رحمت کند که رفتن او صدمه ای به مسیر علمی بسیار مورد نیاز ما بود. می دانستم که از مشاور #بانک_مرکزی بودن گله داشتند چون به حرف شان توجه جدی ک نمی شد...
📍 @komeilialireza
💠 از علمای ایران کنونی فقط مرحوم تسخیری را می شناسند!
👈 رفته بودیم مسجد کنار مزار جناب ابوحنیفه در #بغداد و وقتی نماز تمام شد جلو رفتیم تا با امام جماعت جوان آنجا که فهمیدیم استاد دانشگاه شریعت آنجا نیز هست صحبت کنیم.
👳♂ پیرمردی عالم که ما را دید جلو آمد و اهلا بالشباب گفت. گفتیم از ایران هستیم و خودمان را معرفی کردیم. دل پری داشت چرا که فرزندانش در برخی درگیری های دهه قبل کشته شده بودند و نقدهایی به #ایران کرد. از تنها ایرانی که خاطره خوبی داشت مرحوم آیت الله تسخیری بود...
✅ مرحوم احسان هندرکس از علمای #آفریقای_جنوبی که دو سال قبل به رحمت خدا رفت را در یکی از همایش های #استانبول دیدم. آدم معتدلی بود. هم سخن که شدیم، تنها کسی که از ایران می شناخت مرحوم #تسخیری بود.
💎 در این شرایط که امروز تقریبا کسی از جامعه ایرانی در جهان شناخته شده نیست خصوصا در سطح نخبگان و علما، مرحوم آیت الله تسخیری با ادبش و با علمش توانسته بود خیلی ها را به #انقلاب_اسلامی خوش بین کند. خدایش بیامرزد. راهش پررهرو باد که جاذب بود نه دافع!
مصداق جروا مودة الناس إلينا... بود نه نفرت برانگیز...
📍 @komeilialireza
⚠️ چرا شهرهای بزرگ را بازوهای منطقه ای نکرده ایم؟
👈 از مشکلات نگاههای ساده انگارانه #تعمیم دادن و ارائه دستور العمل های یکسان برای کل کشور است. این مساله در جریان مدیریت های #فرهنگی هم وجود دارد و ضررهای خاص خود را دارد.
❌ مثلا وقتی از یک شهر یا استان کوچک و کم ظرفیت از نظر #نیروی_انسانی می خواهیم که کار مشابه شهرهای بزرگتر انجام بدهد طبعا نتیجه معلوم است! یا به اقدامات صوری و گزارشهای #ساختگی مبتلا می شود یا اتفاقی نمی افتد!
✅ بدون ایجاد زمینه رشد نیروی انسانی و تولید سرمایه اجتماعی توانمند و #عمیق در عرصه #فکر و فرهنگ نمی توان به رشد همه جانبه کشور و خصوصا مناطق محروم امید داشت.
🔰 شهرهایی مثل #مشهد، #اصفهان، #تبریز با داشتن چهره های متعدد فکری در تاریخ معاصر خود و در رده بعد شهرهای #شیراز و #اهواز و اینک نیز #تهران و #قم می توانند قطب هایی باشند که استان های همجوار خود را نیز طی یک برنامه مشخص رشد بدهند.
💠 این شهرها نوعا حجم نیروی انسانی توانمندی را دارند که می توانند طی یک فرایند #آموزشی و اعزام استاد به #ارتقاء سطح استان های همجوار نیز کمک کنند. این چیزی است که باید در قرارگاههای فرهنگی و مراکز #مدیریت_فرهنگ کشور مورد توجه قرار می گرفت....
📍 @komeilialireza
📛 شهرت طلبی آفت وعاظ و همه آنان که دنبال گوش اند!
⚠️ شاید زمانی فقط #وعاظ و #مداحان و مبلغان درگیر این ٱفت می شدند که دوست داشتند طوری سخن بگویند و حتی سلوک کنند که مخاطب بیشتری جذب کنند! ولی حالا همه قلم به دستان و صاحبان صفحات #اینترنتی هم دچار همین تحریک و آفت اند!
⬇️ با این تفاوت که آن مبلغ سعی می کرد ریش بلند و #عمامه نجفی بزرگ داشته باشد و حتی دعا کند که زودتر ريشش سفید شود - امان از وساوس شیطان- تا او را جوان نپندارند! و اینها می بینند #ذائقه جامعه چیست که آن گونه بنویسند..
❌ بازی های شیطان خیلی پیچیده و عجیب است. آنچه شهید مطهری #عوام_زدگی روحانیت می نامید هم جلوه ای از همین تلاش برای همراهی با ذائقه جامعه حتی اگر غلط باشد و ترک رویه های اصلاحی نسبت به جامعه بود.
🔰 گرچه توجه به سبک و محتوای سخن مطلوب است ولی اگر این مساله به یک #دغدغه تبدیل شد و وجود انسان را فرا گرفت و #سلوک و رفتاری خاص و فیلم بازی کردن هایی خطرناک و دیسیپلین هایی ناجور را رقم زد واویلاست!
⭕️ سلوک ظاهری برخی مداحان و مبلغان، گرفتاری شان در این #ابتلا را به خوبی نشان می دهد! چه بسیار #تواضع هایی که به اسم #شأن از بین رفتند و چه بسیار ریخت و پاش ها که به این بهانه توجیه شدند!
👈 خدا رحمت کند #امام را. می گویند در دوران حوزه، حتی نسبت به اینکه کسی پشت شان راه برود که مردم بپرسند او کیست که چنین دورش شلوغ است حساس بودند و به افراد می گفتند اگر سوال دارید بپرسید و بروید...
🤲 نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیئات اعمالنا
📍 @komeilialireza
🎥 تو را به خدا فکری به حال سوژه بکنید!
😔 برخورد مناسبتی بر همه چیز مملکت ما حاکم است از جمله رسانه ها! می رسند به چند روز مانده به روز قدس یا محرم یا غیره و تماس می گیرند که یک #سوژه جذاب معرفی کنید بیاید در فلان برنامه تلویزیونی یا ساخت فلان مستند و..
👈 خیلی از فعالان عرصه های #تخصصی هم با نگاه سوژه یابی کار نکرده اند تا قصه های جذابی در اختیار داشته باشند لذا يا بايد نهادهایی متولی باشند که به ارتباطات خود به چشم #سوژه_یابی رسانه ای برای برنامه های تلویزیونی و مستندها و سریال ها و... بنگرند یا باید خود رسانه ها هزینه هایی را صرفا برای #سوژه_یابی انجام بدهند تا مجبور نشوند سوژه های دم دستی و بدون قصه را صرفا بخاطر برخورد سطحی با این مساله مهم استفاده کنند!
💠 موضوعات مهمی که برای توسعه گفتمان #انقلاب اهمیت دارند باید تبدیل به پروژه هایی شوند تا از خلال #تحقیق میدانی، #تاریخ_شفاهی و مطالعات تاریخی به هزاران سوژه و قصه جذابی که در جامعه ما وجود دارد و کسی به سراغ آنها نمی رود برسند!
⭕️ نمی دانم این خلأ تا کی باقی خواهد ماند و تولیدات و برنامه های ما بخاطر این ضعف، بدون #مخاطب جدی خواهند بود ولی خوب است که مراکزی فقط به مساله تهیه بانک سوژه بپردازند و آنها را در اختیار موسسات #تولیدات_رسانه ای بگذارند. انشالله تو همین صد سال!!
📍 @komeilialireza
⛔️ ناصبی سازی نکنیم!
👈 در عین اینکه #اهل_بیت علیهم السلام به ما توصیه "جروا إلينا کل مودة" را دستور داده اند، برخی تلاش دارند تا بر خلاف این توصیه و بر خلاف رویه های فقهی ما که اصالة در برائت جاری می کنند نه در اتهام و در مساله مهم ناصبی خواندن افراد، شروط عالما عامدا منکرا را لحاظ می کنند، جماعتی از اهل سنت محب اهل بیت علیهم السلام را #ناصبی بخوانند!
😞 نمی دانم گناه سد عن حب اهل بیت علیهم السلام شدن چقدر است ولی می دانم که ادله دوستان بر این مساله واهی است. مثلا ادعا می کنند که اهل سنتی در جهان هستند که #عاشورا را روز فرح و سرور اعلام می کنند که با یک بررسی کوچک معلوم می شود اولا چنین افرادی بسیار اندک اند و ثانيا ادله آنها هیچ ربطی به شهادت #امام_حسین علیه السلام ندارد و به برخی روایات که عاشورا را روز پیروزی موسی بر فرعون بوده و امثالهم ربط می دهند.
⭕️ البته نگارنده هم بر این باور است که اگر اهل سنت هیچ یادی از امام حسین علیه السلام نکنند کمال بی سلیقگی و اجحاف است چنانچه در برخی جریانات می بینیم متاسفانه... ولی خب مساله ما در این مقال، تعریف ناصبی است و نمی شود به کسی که محبت به اهل بیت علیهم السلام دارد را بدون دلیل موجه ناصبی خواند.
💠 البته قاطبه #اهل_سنت در این روزها یادی از سید الشهدا می کنند ولی خب برخی از آنها قائل به #عزاداری یا برگزاری مراسمات نیستند که پر واضح است این نیز دلیل بر نصب نیست.
🔰 نکته دیگر اینکه گفته می شود برخی در این روزها جشن #عروسی می گیرند لذا ناصبی اند! هر چند نگارنده هم معتقد است این اقدام واقعا ناشایست است و حتی اگر از نظر فقهی باور به #حرمت این کار نداشته باشند ولی احترام این روز لازم است ولی باز هم این مساله دلیل بر نصب نیست و نمی شود ملاک را به این راحتی تعمیم داد! همچنین یادمان نرود که خیلی ها در کشورهایی هستند که متاسفانه اصلا نام و یادی از مراسمات محرم در آن نیست و این ایام برای شان مانند روزهای دیگر است.
⚠️ یک کلمه درباره روایت هر که با شیعه دشمنی کند ناصبی است. این روایت ضعیف است و البته فقها کسی که بخاطر محبت اهل بیت علیهم السلام با #شیعه دشمنی کند را نهایتا ناصبی دانسته اند نه اینکه هر کس به ادله دیگر با او مخالفت کند..
📍 @komeilialireza