🚨 سوزنی به خود!
در #دولت قبل، همه مشکلات کشور ناشی از ضعف آنان برآورد می شد و بی رحمانه ترین نقدها را شاهد بودیم. شاید بخش مهمی از آن نقدها هم وارد بوده باشند و مساله نویسنده نفی آنها نیست ولی سوال بنده این است که چند نهاد انقلابی مانند ستاد اجرایی فرمان امام که جناب مخبر 14 سال بر سر آن بودند، بنیاد #مستضعفان و موسسات وابسته آن، مگانهادی چون سپاه پاسداران، نیروی قدس، اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی، کمیته امداد، سازمان تبلیغات اسلامی، قرب بقیه الله و.. چرا تا کنون حتی در حد مواردی محدود هم مورد نقد و ارزیابی نخبگانی قرار نگرفته اند؟!
در دولت قبل اگر به نقد و ارزیابی این نهادها دعوت می کردی با خاک یکسان می شدی که این چه #بصیرت است که در میانه ناکارآمدی دولت رقیب! چرا به اینها می پردازید ولی حالا دیگر چنین چیزی هم مطرح نیست! من هم می دانم که بودجه های این نهادها به نسبت بودجه نهاد دولت بالا نیست ولی رقم های بودجه اینان نیز عموما چندصد #میلیارد و حتی چند هزار میلیاردی است که بسیار قابل توجه اند!
منظور از نقد و #ارزیابی البته لجن پراکنی به سبکی که یک مورد جزیی بزرگنمایی می شود نیست ولی اگر مردم نامحرم نیستند و این نهادها هم #معصوم نمی باشند، باید معلوم شود که میزان موفقیت آنها و بازدهی شان در هزینه کردهای کلانی که دارند چقدر بوده است و چرا هر روز وضعیت ما از حیث فرهنگی و اقتصادی و... بدتر شده است؟! آیا این نهادها #کارآمد بوده اند و فقط دولت فشل بوده؟!
نهضت و کمپینی که به میدان بیاید و از نخبگان بخواهد تا وارد ارزیابی و #نقد این نهادها بشوند نیاز امروز ماست! طبعا برخی نهادهای نظارتی در دفتر رهبری و... بر سر اینها وجود دارد ولی همه می دانند که بفرموده رهبر انقلاب، نقش #مطالبه و نظارت عمومی و نخبگانی در اصلاح رویه های غلط چقدر موثرتر از #نظارت های این نهادهاست!
آیا می توانیم امیدوار باشیم که زمینه این نقد و ارزیابی نیز مهیا شود؟!
📍 @komeilialireza
✅خاطره و سخنی ماندگار از فیلسوف عدالت، مرحوم علامه محمدرضا حکیمی
یار دیرین شریعتی، نگارنده الحیات و مردی که عمرش را با یاد و نام مولا علی علیه السلام گذراند دار فانی را وداع گفت.
او مرا با #جامعه_سازی_قرآنی و لزوم مبارزه با سه طاغوت اقتصادی -قارون- و طاغوت سیاسی -فرعون- و طاغوت مذهبی -هامان- آشنا ساخت.
سال 81 که در اثنای اولین نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی به منزل ایشان رفتیم، تا ساعت سه بامداد بحث ما طول کشید.
همین #احسان_خاندوزی سوالاتی از الحیات پرسید و استاد هم صبورانه پاسخ داد.
آن روز سخنی گفت که از یادم نرفته است:
من اگر ده درصد نفرتم از سرمایه داری خون آشام را از نشست و برخاست با فقرا به دست آوردم، نود درصد آنرا مدیون گشت و گذار در نهج البلاغه علی هستم.
و با این جمله که همیشه در ذهنم می ماند تکمیل کرد که :
ما با فقر مبارزه می کنیم چون #ابدیت انسانها را با خطر مواجه می سازد.
روح بلند او همنشین مولایش... به برادران او و خاندان رحیم پور و شاگردان و دوستان شان تسلیت می گویم
📍 @komeilialireza
⛔️ دولت مردم و خطر اضمحلال مردمی ها!
چطور در دولتی با شعار مردم، مردمی ها می توانند حذف بشوند؟! با همین فرایندی که حالا هست که خیلی ها را می خواهند به داخل دولت بکشند و مسؤولیتی را به آنها بسپارند با این توجیه که خوب اینجا پول و امکانات هست پس مهمتر است!
من این معضل را - که اگر مراقبت نشود یک صدمه به بدنه مردمی خودجوش متعهد کارآمد است- ناشی از روشن نبودن حدود #حکمرانی_مردمی در اندیشه انقلاب اسلامی می دانم!
يعنی اگر نقش مردم یک نقش صوری نیست و واقعا در فعالسازی ظرفیت های گسترده و متعدد مردمی برای پیشبرد نیازهای متنوع و متکثر انقلاب ضروری است پس چرا بجای کشاندن اینها به دولت، از توسعه آنها حمایت نمی شود؟!
کم نیستند دوستانی که فعالیت مردمی برای شان در حکم #تعطیلات و استراحت است و آنرا یک کار جدی نمی بینند و اگر بپرسی تعطیل بشود چه می شود قلبش خواهد گفت هیچ!
این یعنی اصالت با جایی است که حیطه اختیارات و اموال گستره تری باشد! توجیهش هم معلوم است : جلوگیری از تداوم حضور افراد خائن یا ناکارآمد!
.البته نگارنده مخالف حضور موردی و ضروری فعالان مردمی در برخی مناصب نیست ولی اصل آنرا ضربه به جایگاه رو به رشد مردمی ها و صدمه به حکمرانی گام دومی می دانم. راه حل اصلی حمایت واقعی از فعالان مردمی واقعی است
📍 @komeilialireza
💠 شاگرد مکتب عقلگرای درون دینی
استاد مرحوم حاج حیدر رحیم پور ازغدی، شاگرد مکتب شیخ هاشم و شیخ مجتبی قزوینی و از آخرین شاگردان علمای سنتی و در عین حال بشدت عقل گرای مشهد بود. گرچه او را به مقالات عدالتخواهانه و نقدهای شجاعانه اش به عملکردهای مدیران مختلف کشور می شناسند ولی یک مولفه در ساختار اندیشه ایشان نقش محوری داشت که شایسته تامل است.
روش فهم دین در دستگاه این مکتب، در عین اینکه مخالفت با فلسفه و انچه به علوم عقلی معروف شده را با خود دارد ولی اصلا به اخباری گری و ظاگرایی نزدیک نمی شود و برعکس کاملا اصولی، به روز و عملگراست. نگارنده مدعی نیست که این روش فهم دین، بخاطر دوری از فلسفه، نواقصی ندارد یا در فهم ماهیت پدیده های مدرن نقص ندارد ولی چیزی که عامل جلب توجه به این منش شده، عقلگرایی اجتهادی در عین پایبندی به نصوص دینی است.
حاج حیدر گرچه خود کسوت روحانیت را رها کرده بود ولی آبشخور فکری خود را به جریان اساتید خود متصل نگاه داشته و برای فهم دین مبتنی بر عقل درون دینی و اجتهاد روزآمد تلاش می کرد. وی استاد فلسفه نبود و معمولا هم به مناقشات تفکیکی فلسفی ها وارد نمی شد ولی همواره در تلاش بود، شاگردان خود را نه بر اساس تحلیل های عملگرایانه بدون مبنا و نه جزم اندیشی های غیرواقع بینانه یا بنیادگرایانه تربیت کند.
تلاش او برای همراهی با انقلاب اسلامی و مسائل آن در این چهار دهه و عدم انزوای فکری – در عین دوری از پذیرش مسوولیت های رسمی- بر خلاف عده ای از هم سلکان خود که حتی دغدغه ها و اولویت های شان نسبتی با انقلاب نداشت، نشانه بارز حفظ اصالت تفکر دینی خود و در عین حال به روز بودن و حتی سیاست ورزی بود.
از موضوعی بنام آزاداندیشی دینی و تولید علم و نظریه پردازی تا عدالت طلبی و نقد ساختارهای غیردینی موجود در بروکراسی کشنده ادارات ما نشانه هایی از تلاش وی برای پاسخ به سوالات روز مبتنی بر مبانی متفن دینی است که اتفاقا در این رویکرد اجتهادی، فهم امروزین قرآن و حدیث نیز پررنگ است.
بنظر من وی توانست یک اصولگرایی دینی روزآمد را به شاگردان و دوستداران خود عرضه کند و معنای عقلانیت دینی را بدون افتادن در وادی تحجر و انزوا، تمثلی نو بخشید. روحش شاد و راهش پررهرو
📍 @komeilialireza
⛔️ دولتهای مجاهدین، زمینه ساز ظهور تالوان!
دولت قبل تالوان دقیقا در زمانی شکل گرفت که مردم رنجدیده و مومن #افغانستان، با تقدیم بیش از 1.5 میلیون شهید، #شوروی کمونیستی را اخراج کرده بود به این امید که در ذیل استقلال به دست آمده، دولتی اسلامی را توسط مجاهدین تاسیس خواهد کرد ولی این دولت تبدیل شد به جنگهای داخلی میان آنان!
گرچه شوروی سال 1989 رفت ولی نجیب 3 سال دوام آورد و بعدش مجاهدان روی کار آمدند که تقریبا چهار پنج سال در قدرت بودند. آنقدر این گروهها از هم کشتند و اینقدر به هم خیانت کردند که هر وقت پای سخن مردمان درباره آن دوره می نشینم دوست دارم این چند سال کاملا از ذهن ها پاک بشود و این خون ها که ازبک و تاجیک و پشتون و هزاره و.. ریخته و جنایت هایی که علیه هم کرده اند، کاملا فراموش بشود! سه سال درگیری در خیابان های کابل فقط گوشه تلخی از این دوره است.
همین عامل یعنی تجربه خونین و شکست خورده دولت مجاهدان، باعث شد که تالوان بتواند روی کار بیاید. گرچه امنیت برقرار شد ولی تجربه سخت گیرانه او در مسائل دینی باعث شد که باز، #مردم آمادگی دفاع از دولت را نداشته باشند و زمینه اشغال فوری افغانستان توسط #ٱمریکا مهیا شود.
بار دیگر مجاهدان دیروز، روی کار آمدند. این بار آمریکا کشور را اشغال کرده بود ولی نه اینها قصد درگیری با او را داشتند و نه آمریکا به این راحتی قصد خروج داشت.
تجربه جدیدی از حکومتی که با محوریت عمده مجاهدان دیروز شکل گرفته بود ایجاد شد. این بار خونریزی بینابینی در کار نبود ولی تا بخواهی قوم گرایی و پارتی بازی و فساد مالی و اداری و اخلاقی وسط آمد تا جایی که باز #مردم حذف شدند. آخرین انتخابات این کشور با مشارکت بسیار کم برگزار شد!
عمده مردم از ناامنی های خیابانی و راهزنی ها و فساد حاکمان و گسترش بی دینی ها نارضایتی داشتند و انگیزه حمایت از دولتی که روزگاری با امیدهای زیادی شکل گرفته بود را نداشتند. هر چند بدنه هایی شیفته غرب هم در این دوره تربیت و ایجاد شد که همان وضعیت را ترجیح می دادند.
این بار هم عملکرد دولت مجاهدان دیروز، زمینه ساز روی کار آمدن تالوان شد و تاریخ به نحو دیگری برای مردم این کشور، تکرار گردید!
📍 @komeilialireza
⭕️ روایت امارت (5)
همه جا به دنبال سلفی ها می گردیم!
نزدیک مرز ایران یکی از مسوولان نسبتا مهم طالبان را دیدم. از او تقاضا کردم در صورت امکان یک مصاحبه با او داشته باشم. پذیرفت. اینکه چقدر جوابها جامع هست نمی دانم چون باید از افکار دیگر داخل این جریان نیز پرسیده شوند.
🔰درسته که شما به غیر طالب و غیر پشتون اعتماد نمی کنید؟
گفت در شرایط فعلی تقریبا درسته چون خیانت زیاد دیده ایم از بقیه. البته در شمال برخی ازبک ها و تاجیک ها همراه ما شده اند و از اقوام دیگر و به درجات مهم و وزارت و معاون وزیر هم رسیدند ولی فعلا امکان اعتماد به خیلی ها خصوصا مربوط به رژیم گذشته نیست و داریم افراد جدید سالم را شناسایی می کنیم تا با آنها کار کنیم.
🔰درباره سطح علمی سران طالب و بدنه های فکری شان پرسیدم؟
گفت اکثر بدنه ما به تعبیر خودمان «حاجی ملا» هستند یعنی افرادی که مولوی نشده اند و درس حسابی نخوانده اند! ولی برخی مثل شهاب الدین دلاور، ثاقب که رفت وزارت حج، همین هیبت الله خیلی بزرگ بودند و درس های چند صد نفره در پاکستان داشتند لذا شما نباید همه بدنه ما را ملاک فکری ما فرض کنید.
🔰درباره جریانات فکری داخل طالبان پرسیدم؟
ما دیوبندی هستیم و حتی معتدل تر از دیوبند. یعنی دیگه تندترین ما می شود دیوبند و متصوف هم در ما زیاد است. مثلا دیده اید که دیوبندها دعای بعد از نماز سنت را بدعت می دانند ولی ما در افغانستان می خوانیم.
🔰درباره حقانی ها هم گفتم از زمانی که دموکرات ها خواستند با طالبان مذاکره کنند گفتند طالبان خوب و بد. حقانی ها را بخاطر ارتباط با القاعده، متهم کردند؟ حقیقت این جریانات داخلی تان چیست؟
گفت ما در کشورمان عوام و خرافات هم داریم مثلا هفت سنگ به جسد مرده می زنند و.... اتفاقا حقانی ها روشنفکر و تحصیلکرده های ما هستند. با عرب ها از قدیم مرتبط بوده اند و دنیا دیده تر هستند و اهل خرافات عوامانه نیستند. علمای باسواد طالبان هم عمدتا در بدنه آنها بوده اند که اتفاقا از قندهار هم نیستند. کلا در قندهار کمتر عالم داشتیم ولی خب حالا چندتایی علمای بزرگ داریم. علمای شرق افغانستان بیشتر از جنوب بوده اند همیشه. یک نفر بنام تاج میر هست که حالا شده معاون استخبارات و آدم بسیار باسوادی است با اینکه نابیناست! (دقیق متوجه نشدم که آیا باسوادتر بودن حقانی ها در تضاد با نگرش شبیه سلفی است الزاما یا نه... باید بررسی کنم)
در امارت سلفی اهل حدیث نداریم ولی متاسفانه در شهرها زیاد شده اند و مثلا در هرات زیاد است! الان کلا استخبارات ما دنبال سلفی ها در همه جاست! چون اینها هستند که مستعد جذب به داعش هستند. معمولا بیسواد هم هستند. با این بیسوادی حکم اباحه اموال مردم را می دهند و مردم را کافر و مرتد کرده و از آنها دزدی می کنند! لذا پول هم دارند! مردم هم از سلفی ها خیلی ناراضی هستند لذا داعش در کشور ما نمی تواند مردم را جذب کند و توسعه جدی پیدا کند. تنها جایی که داعش شاید رشد کند شهرهاست. در مناطق دیگر ساختار ریش سفیدی و قبیله ای هست و هویت بومی مردم محکمتر می ماند و براحتی تغییر نمی کند ولی در شهرها تشتت هست و جذب به سلفیت رخ می دهد!
قبلا یک نفر هم بین ما بود که بعدا متمایل به داعش شد بنام سید جلیل! رفت سوریه و ما همه را تکفیر کرد! قبلا از این موارد بود ولی حالا حساسیت ما روی اینها خیلی بالا رفته و جذب مان به بدنه طالبان خیلی سختگیرانه است. در ساختار ما دسته بندی هست. «دله گی» داریم و بعد «گروب» و بعد هم افراد هستند. اندازه اینها هم یکی نیست. گاهی گروبی ده نفر است گاهی صد نفر. مسوول هر جمعی هم باید پاسخگوی رفتار و فکر و گرایشات اعضای خود باشد. با این ساختار داریم کنترل می کنیم.
مستند بنیان مرصوص که کلا درباره جهادی ها هست را ببینید. دیدید که طالبان پاکستان و حتی بخشی از القاعده با امیرالمومنین ما بیعت کردند چون می دانید که از قبل ارتباطاتی میان ما و آنها بوده است هر چند با داعش مشکل داریم چون تکفیری اند.
✅ @shouba
📍 @komeilialireza
📣 زنگ خطر را به صدا در بیاورید!
💡 بروید توبه فکری بکنید!
چندی قبل در جلسه ای بودم که به بررسی روابط جمهوری اسلامی با اخوان اختصاص داشت. یکی دو آدم مطرح هم در آن بودند. یکی شان که سالها مسؤولیت مهمی در عرصه بین الملل داشته هر چند در پشت صحنه، شروع به سخن کرد.
سردرد شدم! اینقدر حرف بی ربط و غلط را یکجا و فشرده نشنیده بودم!
از جمله افاضات: اگر بخواهیم تمدنی نگاه کنیم اسلامگراها نزدیک هستند ولی از منظر مدیریتی و حکمرانی، سکولارها بهترند! با اسلامگراها نمی شود کار کرد...نباید اینها به حکومت برسند والا مخالف ما خواهند شد!
و کلی حرف مهمل دیگر که علاوه بر اشکالات بینشی، مشکلات دانشی جدی هم داشت و ناشی از نشناختن جریانات بود! از جمله اینکه طالبان را هم تکفیری خواند...
آنجا بود که فهمیدم چرا حرف های مشابه ایشان را دارم اینطرف و آنطرف می شنوم! وقتی چنین کسانی مسوولیت های مهم دارند معلوم است که باید برخی که به اینها اعتماد دارند، آنها را تکرار کنند و البته پول و قدرت و رسانه هم دارند و خوب می توانند غوغاسازی کنند.
سخن به اوج خود رسیده بود!
گفت: در ماجرای کودتا علیه اخوان مصر، اتفاقا سیدحسن را هم دیدم و گفتم من هم مثل شما خیلی خوشحال شدم! البته شنیدم ظاهرا اقا ناراحت شده بودند ولی خب ما خوشحال شدیم!
طوری سخن می کرد که گویی یک بچه گفته من از ناراحتی آن شب تا صبح نخوابیدم!!!
نوبت به جمع بندی جلسه توسط شخص دیگر رسید. گفت این انقلاب یک مبانی دارد که اگر از آن خالی شود با کشورداری دیگران فرقی ندارد!
نافی اشکالات این جریانات نیستم ولی اتفاقا من به سیدحسن گفتم اینکه گفتید شورای مان را جمع کردیم که باید توبه کنیم چون رهبر ما آن شب که ما خوشحال بودیم! ناراحت بوده، کافی نیست!
بروید توبه فکری کنید! توبه زبانی کافی نیست. اختلاف معیار ها از همین جاها معلوم می شود و بعدا به واگرایی جدی تر منجر می شود. بروید ببینید چرا شما دقیقا حس برعکس رهبری داشتید؟!
⚠️پی نوشت: فتنه سوریه یکی از مصادیق سیاسی اختلاف ایران با اسلامگرایان بود و همه آنانکه در آنجا می جنگیدند تکفیری نبودند. مشترکات ما با این جریانات خیلی بیش از اختلافات ماست.
📍 @komeilialireza
🚨 يوسف قرضاوی نواندیشی که درگیر فتنه سوریه شد
خبر رحلت دکتر یوسف قرضاوی تاثربرانگیز بود. خدایش بیامرزد و سدد أخطأه. وی را شاید دو دهه قبل از طریق مقالات خواندنی فقه الحیات شناختم. عالمي نواندیش که از پیشگامان تقریب و حامیان فلسطین بود و بر اساس رویکرد اخوانی اش، تلاش های زیادی برای تقویت فکر اسلام سیاسی کرد.
وی همچنین عالمي نواندیش بود. یادم هست یکی از علمای قم می فرمود من وقتی برای صحبت درباره زکات دعوت می شوم به کتاب زکات ایشان که خیلی جامع و مفید است مراجعه می کنم و واقعا استفاده می کنم.
وی اما متاسفانه در ایام فتنه سوریه همچون دیگر اسلامگرایان درگیر آن شد و مواضعی تند علیه حزب الله، ایران و شیعیان گرفت. البته اهل تحلیل می دانند بحران سوریه فتنه ای بس بزرگ بود و خیلی ها را لغزاند.
به یاد دارم در اوج مساله سوریه، العربية با او مصاحبه ای ترتیب داده بود که گفت من در زمان جنگ 33 روزه فتوای دفاع از حزب الله دادم حال آنکه علمای شما در سعودي این کار را نکردند و ظاهرا معلوم شد که بصیرت آنها بیشتر بود!!
وی را می توان موسس موسسه القدس الدولي و اتحادیه علمای مسلمين و یکی از پیش تازان تقریب دانست که متاسفانه بخاطر کوتاهی های ما و اشتباهات خودش درگیر تعارضات مذهبی نیز شد. خدا عاقبت همه ما را بخير کند.
📍 @komeilialireza
⭕️ اعتراف کنیم همه در بند استحمار مدرن ایم!
خدا رحمت کند شریعتی را که پنجاه سال قبل از تغییر سیاست استعمار در کتاب "خودآگاهی استحمار" سخن گفت و به خوبی نشان داد که دیگر زمان اینکه رای مردم را فیزیکی و در صندوق اخذ رأی تغییر بدهند گذشته و حالا دیگر با تاثیرگذاری بر صندوق خلق رای که همان ذهنیت و افکار مردم است استعمار را رقم می زنند!
ماجرای مهسا امینی به وضوح اوج حاکمیت غرب بر افکار جوامع و حتی جامعه ما را به تصویر کشید و نشان داد که چطور حتی رئیس جمهور چپ شیلی که علیه رژیم صهیونیستی موضع می گیرد هم مجبور می شود با فضایی که امپراطوری رسانه ای غرب ساخته همراهی کند و پروژه ایشان را امضا نماید.
دیگر چه انتظاری است از سلبریتی های ما که هویت شان را از غرب می گیرند؟ حتی دانشجویان ما که روزگاری در شانزده آذر ماه در مقابل استعمار ایستادند و شهید دادند، حالا تحت نفوذ فکری کامل و صد در صد غرب اند و نظام حساسیت شان را ناخواسته از استعمار می گیرند.
این است پیچیدگی دوره آخرالزمانی و حاکمیت دجال یک چشم رسانه بر زندگی ما... این است همان قدرتی که دیروز تصمیم گرفته بود دروغ بزرگ جنگ پنجشیر را مساله اول همه حتی حزب اللهی ها کند و حالا نوبت مهسا امینی بود و فردا...
📍 @komeilialireza
🔰 چرا مطهری درمان اغتشاشات امروز ماست؟!
" اغتشاشگران تربیت شدگان همین انقلاب اند والا در زمان شاه که رزمنده های ما تربیت شدند!"
واقعا حرف های سست مثل این مدعا چقدر زیاد شده... با همین استدلال می شود گفت که تربیت شدگان نسل پیامبر ص نوه او را قطعه قطعه کردند و نتیجه گرفت که..
اینها مال نشناختن طبیعت جوامع است. کدام جامعه بدون جانی و خودفروخته و قاتل بوده و خواهد بود؟ جامعه ای هست که زن هرزه و جاسوس خودفروش نداشته باشد؟ مگر شهدای هسته ای ما را چند ایرانی حقیر به ثمن بخس نکشتند؟ این چه مدل استدلال های صفر و یکی است که در اذهان نشر می دهیم؟ چرا ما شرقی ها از آسمان خیال به زمین واقعیت بر نمی گردیم؟؟
نگرانی آنجاست که جماعتی عاطفی با اغتشاشگران همراه می شوند. وقتی بجای #مطهری ها و جوادی و حسن زاده آملی ها و کلا اهل علم، هر معممی میدان دار می شود و در لایه سخیف تر ماجرا هر #سلبریتی احمقی به خود حق اظهار نظر در همه چیز می دهد طبعا جامعه هم باید سطحی و عاطفی شود.
آثار شهید مطهری ویژگی مهم شان این است که روحیه #استدلال و قوت عقلی را تعميق می بخشند. چنان نظر رقیب را تقرير می کند که گویی نظر خودشان همان است ولی وقتی شروع به رد آن می کنند باز چنان قوی است که به ذهن مستدل ایشان احسنت می گویی. این خلا در جامعه اینستاگرامی امروز بشدت ملموس است.
در جامعه سلبریتی زده، فرد معلوم الحالی مثل م م - که اگر مردم زندگی شخصی سراسر قمار و اعتیاد و هرزگی برخی از اینها را بدانند تف هم به صورت شان نخواهند کرد- یا آدم بیسوادی مثل علی کریمی که کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال ما هم بود(!) بزرگ می شوند و در سطح استدلال های کوچه بازاری تحلیل می کنند و برخی هم شنیده و تصدیق به قبول می نمایند!
البته بنظر من حال سایر فعالان غير سلبریتی بعضا انقلابی که هر کاری می کنند تا دیده شوند هم فرقی ندارد و آنها هم صرفا تکرار کننده اخبار تلخ این طرف و آن طرف هستند...
بجای حلقای های کتاب خوانی نباید هیئت نشاند. نسل جدید متمایل به خودنمایی و پرحرفی در اینترنت را باید خصوصا با آثار شهید مطهری تعمیق کرد. این از اوجب واجبات است.
📍 @komeilialireza
حجاب، عامل جلوگیری از فروکاست زن به تن!
ادعای اینکه با بی حجابی و برهنگی می خواهیم به #تبعیض جنسیتی پایان دهیم دروغی بسیار واضح است چرا که بزرگترین ابزار #تبلیغات تجاری غرب، همچنان #تن_زن است و اتفاقا با حجاب است که زنانگی به تن فروکاسته نمی شود و آنگاه زن می تواند در کنار مرد در همه امور اجتماعی و فکری کنشگری کند.
تجربه تلخ غرب امروز برای زن در هیچ دوره ای از تاریخ بشر تا این حد تحقیر آمیز و فریبکارانه نبوده است. به اسم آزادی زن او را به تبرج و خودنمایی کشانده اند و نتیجه ای جز استفاده ابزاری از او باقی نمانده است.
بنا بر عقیده اسلامی و مسلمات فلسفی، زن بودن یا مردن بودن که مربوط به تن ماست تاثیری در شان و جایگاه انسانی ما ندارد و میزان توجه به حقیقت انسان که همان #روح است، شان و منزلت #انسان را تعیین می کند پس باید جذابیت های حیوانی و ظاهری به کنار بروند و این جز با مراعات حجاب و حدود شرعی روابط میسر نخواهد شد.
آن که این حقیقت را منکر شود اگر زن باشد فریب خورده است چرا که این امر خصوصا در دوره مدرن چنان عیان شده که نیاز به بازگویی هم ندارد.
📍 @komeilialireza