eitaa logo
کارگروه های رسانه استادی دانشگاهها
1.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
983 ویدیو
136 فایل
این کانال مختص تعامل، هم افزایی و اطلاع رسانی اعضاء کارگروههای رسانه استادان در دانشگاهها می باشد آدرس کانال: https://eitaa.com/komitehhaye_resaneh_ostadi مدیر کانال: @adminpishro_tv
مشاهده در ایتا
دانلود
روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) (بخش چهارم): کشف تحلیلی سیال و لایه های شناختی: سطوح یادگیری در حیطه های شناختی متفاوت است، بطوریکه اين سطوح از ساده ترين سطح شناخت (يادآوري) شروع مي شود و به پيچيده ترين شکل آن (ارزشيابي و قضاوت) پايان مي يابد. ترتيب هدفها به گونه اي است که هدفهاي هر طبقه شامل بخشي از رفتارهاي پايين تر و مبتني بر آن رفتارها است؛ به عبارت ديگر، براي رسيدن به هر سطحي از رشد فکري، ضروري است که مراحل پيشين طي شده باشد؛ این سطوح به ترتیب عبارتند از: 1- دانش (knowledge) : پايين ترين سطح يادگيري در حيطه شناختي، کسب دانش و معلومات بوده و عبارت است از ياد آوري و بازشناسي مطالبي كه ياد گيرنده قبلاً آموخته است. يادگيري در اين سطح صرفاً جنبه حفظي دارد. افعالي مثل نام بردن، تعريف كردن عین مطلب، متمايز ساختن،كسب كردن، تشخيص دادن، به ياد آوردن و باز شناختن در اين طبقه اند. 2- فراگيري يا درك یا فهميدن (comprehension) : يادگيري در اين سطح عبارت است از توانايي پي بردن به مفهوم يک مطلب و تبيين آن با جملاتي که شخص خودش مي سازد. مانند ترجمه کردن، تفسیر کردن، توضیح دادن، بیان نمودن، شرح دادن و ... . 3- كاربرد (application) : این مرحله به معنای توانایی کاربرد اصول علمي، فرضيه ها، قضايا و ديگر مفاهيم انتزاعي در وضعيت و موقعيت مناسب، بدون اينکه هيچگونه راه حلي از سوی معلم یا استاد ارائه شود. مانند: توانايي كار بستن قوانين كلي علوم اجتماعي در مسائل عملي زندگي اجتماعي و یا بكار بستن اصول روانشناسي در تشخيص ويژگيهاي هر موقعيت جديد. 4- تحليل (analysis) : در تجزيه و تحليل مطالب و پديده ها هدف خرد كردن و تجزيه نمودن آنها به اجزاي تشكيل دهنده و همچنين كشف روابط و همبستگي هاي ميان اين اجزاء از طريق بررسي چگونگي تركيب و تشكيل آنها است. این سطح شامل بخش هایی مانند تحليل عناصر، تحليل روابط و درك و فهم همبستگي ها، تحليل اصول سازماني مانند توانايي شناخت نظر خاص يا تعصب نويسنده در هر مطلب است. 5- ترکيب (synthesis) : تركيب عبارت است از توانايي به هم پيوستن عناصر و اجزاء متفاوت به يكديگر جهت تشكيل يك كل جديد. تركيب را مي توان توانايي آفرينندگي و توليد دانست. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.
✅ روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) (بخش پنجم): کشف تحلیلی سیال و لایه های شناختی: همانطور که گذشت سطوح یادگیری در حیطه های شناختی متفاوت است، بطوریکه اين سطوح از ساده ترين سطح شناخت (يادآوري) شروع مي شود و به پيچيده ترين شکل آن (ارزشيابي و قضاوت) پايان مي يابد. ترتيب هدفها به گونه اي است که هدفهاي هر طبقه شامل بخشي از رفتارهاي پايين تر و مبتني بر آن رفتارها است؛ در یادداشت قبل، به پنج لایه شناختی اشاره شد. اینک آخرین لایه یعنی سطح ششم: 6- ارزشيابي (evaluation) و قضاوت (judgement) : ارزشيابي عبارت از قضاوت مبتني بر هدف و منظوري خاص درباره ارزشها، عقايد، كارها، راه حلها، روشها، مواد و غيره. ارزشيابي پيچيده ترين مرحله در طبقه بندي هدفهاي تربيتي و به عبارتي آخرين و بالاترين سطح فرايند ذهني است كه كليه سطوح ديگر مانند دانش، درك و فهم، كاربرد، تجزيه و تحليل و تركيب را در بر مي گيرد. رسيدن به سطح ارزشيابي و قضاوت مستلزم آن است که فرد به سطوح آگاهي، فهميدن، بکار بستن، تحليل و ترکيب مفاهيم رسيده باشد. در این سطح از لایه شناختی دانشجو مي تواند عقايد مطرح شده در موضوعات مختلف را با هم مقايسه كند. به عنوان مثال نظر مکاتب مختلف را پیرامون جایگاه انسان و یا نوع پوشش بطور مقایسه ای مورد تامل قرار دهد و یا در مورد درستي يا نادرستي نتايج حاصل از يك آزمايش علمي با ذكر دليل قضاوت كند. راه حلهاي ارائه شده براي يك مسئله را با هم مقايسه كند و بهترين را با ذكر دليل مشخص سازد . (ر.ک: صفوی، امان الله، کلیات و فنون تدریس، صص 45 تا 60 ، با تلخیص). یکی از دروس معارف اسلامی در دانشگاه ها، درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه است. بررسی ها نشان می دهد اجرا و پیاده سازی روش تدریس کشف تحلیلی سیال در درس تفسیر موضوعی قادر است ظرفیت های آموزشی نوینی را برای دانشجویان عرضه کرده و مولفه هایی نظیر مشارکت، جذابیت، یادگیری و کاربردی بودن را با هم درآمیزد. در واقع پس از ارائه محتوای خارجی و طرح آن در کلاس، دانشجو با کشف رابطه متن و محتوا از مرحله دانش و فهم عبور می کند و با تامل در رابطه کشفی و موقعیت یابی مشابه مرحله تحلیل و کاربرد را تجربه می کند. دانشجو در مرحله قضاوت مي تواند عقايد و آموزه های مطرح شده در متن درسی را با مصادیق و رویدادهای بیرونی مقايسه و تطبیق كند و یا آنکه قدرت ارزشیابی و قضاوت خود را در فرایند تطبیق و تعمیم بالا برد تا بتواند مفاهیم و آموزه های نهج البلاغه را بر دیگر مصادیق و رویدادهای مشابه تطبیق دهد. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.
✅ روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) 📌قسمت ششم: مراحل اجرای روش کشف تحلیلی سیال: 🔻اجرای روش کشف تحلیلی نیازمند یک ساختار و متن درسی متناسب با این روش است. در درس معارفی تفسیر موضوعی نهج البلاغه تا مقدار زیادی این ساختار و متن درسی در دو بخش محتوای کشفی و محتوای متنی طراحی و تدوین شده است. در گام اول، استاد محتوا یا همان رویداد یا پدیده بیرونی را از بخش محتوای کشفی انتخاب و به دانشجویان عرضه می کند تا اصطلاحات و واژگان کلیدی ناظر به محتوا را استخراج کنند. بعد از دقایقی به دانشجویان فرصت داده می شود تا ارتباط مفهومی و معنایی محتوای بیرونی را با بخش محتوای متنی کشف کنند. در این مرحله دانشجویان صفحات مربوط به فصل را مرور کرده تا بتوانند قسمت یا قسمت های مرتبط متن را با محتوا کشف کنند. 🔻سپس از دانشجویان خواسته می شود تا کشفیات خود را در کلاس ارائه کرده و پیرامون آموزه های نهج البلاغه و رابطه کشف شده به بحث و گفتگو و دادن ضریب به کشف بپردازند. بعد از ارتباط سنجی و گفتگوی کلاسی، دانشجویان پیام محتوای کشفی و تحلیل شان را بطور کوتاه بیان می کنند. نهایتا از دانشجویان خواسته می شود محتواها و موقعیت های مشابه را برای بخش مرتبط متن درسی پیدا کنند تا قدرت تحلیل و کاربرد دانشجویان تقویت گردد (میزان سیالیت محتوا). بدین معنا که پدیده ها و رویدادهای برونی دیگر را مرتبط با متن درسی کشف شده، بیابد و جایگزین محتوای اول کند. این مهم به نوعی توان ارزشیابی و قضاوت دانشجو را نسبت به مفاهیم و آموزه های درسی افزایش خواهد داد. 🔻 در پایان، استاد ضمن جمع بندی مباحث، نکات تکمیلی را پیرامون رابطه محتوای کشفی و محتوای متنی بیان می کند. یکی از معیارهای مهم و موثر ارزشیابی در نظام آموزشی جدید، می تواند همین میزان مشارکت و توان دانشجو در اجرای مراحل چندگانه کشف تحلیلی سیال باشد. در این میان، پیش مطالعه دانشجویی و تاملات پیشینی روی محتواها بسیار می تواند موثر باشد. همچنین توضیحات ابتدایی استاد و طرح مساله پیرامون محتوا نیز به کشف رابطه و تحلیل بهتر دانشجویان کمک شایانی می کند. گفتنی است در کنار ارزشیابی فرایندی طول ترم، آزمون پایان ترم نیز می تواند کتاب باز (Open book) بوده و بر اساس محتواهای داده شده، دانشجو به کشف رابطه و تحلیل آنها بپردازد. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. https://eitaa.com/bikaraneh1
✅ روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) 📌قسمت هفتم: ویژگی های روش تدریس کشف تحلیلی سیال: 🔻این روش دارای ویژگی ها و کارکردهای متمایزی است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود: ✅ تازگی و جذابیت به باور برخی محققان، بحران جهانی آموزش عالی بیش از آنکه ناشی از واقعیت های بد و ناگوار در این نهاد باشد، به نحوه فهم ما از فرایند انتقال آموزش عالی به مرحله تازه ای در تاریخ حیات خود و تلاش آن برای سازگار شدن با مجموعه فرایندهای اجتماعی جدید جهان مرتبط است. از این رو ماهیت بحران جهانی آموزش عالی ماهیتی شناختی و معرفتی است. ما در فهم آموزش عالی جدید و تحولات آن درمانده ایم. رونالد بارنت از صاحب نظران برجسته مطالعات آموزش عالی می گوید: مهمترین بحران در آموزش عالی مربوط به شیوه ای است که ما آموزش عالی را فهم می کنیم. و همچنین مربوط به اصول بنیادینی که به نحو سنتی ایده آموزش عالی بر آن استوار است و نیز مربوط به روشی است که این اصول کم ارج و کوچک شده اند. در واقع عدم متناسب سازی روش های آموزشی و تدریسی با تحولات علمی- فرهنگی و با نسل جدید فراگیران باعث شده، این نظام آموزشی پاسخگوی نیازهای روز نبوده و به تبع بر کاهش میزان تازگی و جذابیت دروس و تدریس نیز تاثیر محسوسی داشته است. 📌در این میان روش کشف تحلیلی، طرحی است که می تواند انگیزه و شوق دانشجو را برای یادگیری و ارتباط دهی مفاهیم افزایش دهد. چرا که با محتواها و مسائل روزِ جهان مواجه بوده و سعی در کشف رابطه میان آنها و متون درسی و آموزه های وحیانی دارد. دانشجو درصدد آن است که روابط محسوس و نامحسوس مفاهیم درسی را با مسائل و موضوعات جاری جهان خود گره زند و ارتباطی معنادار برقرار کند. این موضوع خود نوعی زایش و پویایی را در فرایند تعلیم و تعلم رقم می زند. یکی دیگر از وجوه تازگی، آن است که این روش گامی ولو کوچک و بستری نوین برای حرکت به سمت مطالعات میان رشته ای و توسعه آن برمی دارد چرا که آموزه های دینی نهفته در متن درسی را با مسائل متنوع جهان پیرامونی پیوند می زند. مسائلی که ممکن است ناظر به حوزه های روان شناسی، جامعه شناسی، مدیریت، اقتصاد، محیط زیست، متافیزیک و ... باشد. کشف تحلیلی در واقع پلی است میان پدیده ها و واقعیت های زندگی جهان معاصر با آموزه های معارفی. همچنین این روش گامی به سوی ایده وحدت یا تقریب علوم دانشگاهی نیز قلمداد می شود بطوریکه مخاطب احساس می کند در غالب موضوعات پیرامونی جهان معاصر یک حلقه وصل و مشترک فرامادی وجود دارد که می تواند پایه تحلیل و تفسیر پدیده ها باشد و آن وجود مبدایی واحد است که نظام آفرینش را بر اساس قوانین دقیق بنیان نهاده است. ✅ تحلیلی و کشفی محور بودن افزایش قدرت تحلیل و تطبیق در تدریس دانشگاهی به خصوص در کلاس های معارف اسلامی، از مهمترین ویژگی های این روش است. کلاس های معارف اسلامی از حیث روشی، با چالش هایی دست و پنجه نرم می کنند که لازم است از سویی ابعاد نقش آفرینی و سازندگی آموزه های معارفی را نمایان تر ساخت و از سویی دیگر قدرت تحلیل دانشجو را نسبت به آموزه های معارفی عمیق تر کرد. این مهم با مکانیسم پیوند دهی و برقراری ارتباط میان پدیده ها و آموزه ها میسر بوده که نیازمند تمرکز و تفکر بیشتر است، تفکری از جنس تحلیلی که به فهم برتر و ملموس تر از دروس معارفی کمک می کند. روش کشف تحلیلی، می تواند خالق این فضا باشد که دانشجو احساس کند در کلاس همیشه وقت کافی برای ابراز نظراتش وجود دارد و تنها استاد یگانه فرد محق برای ابراز دیدگاهش در کلاس نیست. از این رو ممکن است نوع برداشت دانشجو از محتوا و کیفیت کشف رابطه او متفاوت از استاد باشد. قدرت تحلیل از این جهت افزایش بیشتری می یابد که دانشجو تنها کاشف رابطه نیست، بلکه علاوه بر کشف رابطه میان محتوا و متن، لازم است در مرحله سوم نظر و برداشت (analyse) خود را پیرامون رابطه کشف شده ابراز کند و جمع بندی مختصری از یافته های خود ارائه کند. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. https://eitaa.com/bikaraneh1
✅ روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) 📌قسمت هشتم: ویژگی های روش تدریس کشف تحلیلی سیال: 🔺 تحلیلی و کشفی محور بودن افزایش قدرت تحلیل و تطبیق در تدریس دانشگاهی به خصوص در کلاس های معارف اسلامی، از مهمترین ویژگی های این روش است. کلاس های معارف اسلامی از حیث روشی، با چالش هایی دست و پنجه نرم می کنند که لازم است از سویی ابعاد نقش آفرینی و سازندگی آموزه های معارفی را نمایان تر ساخت و از سویی دیگر قدرت تحلیل دانشجو را نسبت به آموزه های معارفی عمیق تر کرد. این مهم با مکانیسم پیوند دهی و برقراری ارتباط میان پدیده ها و آموزه ها میسر بوده که نیازمند تمرکز و تفکر است، تفکری از جنس تحلیلی که به فهم برتر و ملموس تر از دروس معارفی کمک می کند. روش کشف تحلیلی، می تواند خالق این فضا باشد که دانشجو احساس کند در کلاس همیشه وقت کافی برای ابراز نظراتش وجود دارد. از این رو ممکن است نوع برداشت دانشجو از محتوا و کیفیت کشف رابطه او متفاوت از استاد باشد. قدرت تحلیل از این جهت افزایش بیشتری می یابد که دانشجو تنها کاشف رابطه نیست، بلکه علاوه بر کشف رابطه میان محتوا و متن، لازم است در مرحله سوم نظر و برداشت(analyse )خود را پیرامون رابطه کشف شده ابراز کند و جمع بندی مختصری از یافته های خود ارائه کند. 🔺کاربردی و ناظر به مسائل روز ممکن است در نگاه اول به نظر نیاید، ولی اگه تامل بیشتری صورت گیرد پی می بریم بسیاری از حوادث پیرامونی و اخباری که همه روزه با آن مواجهیم، بی ارتباط با متون درسی یا آموزه های دینی نیستند. این ارتباط ممکن است مستقیم و یا غیر مستقیم باشد. بر همین اساس غالب محتواه های بخش محتوای کشفی مرتبط با اخبار و وقایع پیرامونی است که در داخل و خارج از کشور روی می دهد و بر همان اساس نیاز متن درسی مرتبط تهیه و تدوین می گردد. البته باید سعی شود منابع محتواها و پدیده ها، معتبر و بدون واسطه باشد تا تحلیل ها بر روی اخبار میدانی و واقعی معتبر صورت گیرد. زین رو در درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه، بسیاری از مفاهیم نهج البلاغه با مسائل و موضوعات روز گره خورده و دانشجو می تواند وجوه نقش آفرینی و کارکردی آموزه های نهج البلاغه را با جهان معاصر دریابد. به دیگر بیان در کشف تحلیلی سیال، دانشجو می یابد که آموزه های دینی و مفاهیم درسی، وارد زندگی معاصر او شده است. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. https://eitaa.com/bikaraneh1
💠 عرض سلام مجدد خدمت همه استادان معزز و مکرم با توجه به اینکه این کانال در مرحله عضو گیری، برنامه ریزی و آماده سازی می باشد، لذا همچنان دو استدعای ویژه از سروران عزیز داریم: - اگر کانال را مناسب می بینید، لطفاً به هر طریق ممکن به استادان دیگر نیز اطلاع رسانی و معرفی فرمایید (به امید رسیدن هر چه سریعتر به مرز ۷۰۰۰ و بالاتر) - نظرات و پیشنهادات شما، بسیار راهگشا خواهد بود، فعلأ بخش هایی که برای کانال در نظر گرفتیم موارد ذیل می باشد که به تدریج راه اندازی خواهد شد. لطفاً هم با ارائه نظرات و پیشنهادات و هم با ارسال محتوا جهت اشتراک با بقیه اساتید در ارتباط با هر یک از بخش های زیر ما را یاری بفرمایید : 🔸اطلاع رسانی به هنگام اخبار مرتبط با اساتید، مصوبات دستگاهها، اخبار دوره های دانش¬افزایی و.... 🔸تبادل تجارب اساتید در جهت ارتقاء و کمک به فعالیت حرفه¬ ای استادان محترم ( ) 🔸بیان دیدگاه ها، پیشنهادات، ایده های اساتید تحت عنوان 🔸اطلاع رسانی های علمی اساتید و محققین ایرانی 🔸 اطلاع رسانی 🔸کمک به مسائل و معضلات پیش روی اساتید و کمک در جهت حل آنها تحت عنوان 🔸برگزیده های فرهنگی و سیاسی 🔸معرفی کانال ها و گروههای استادی دارای حداقل ۱۰۰ عضو که در پیام رسان های ایرانی حضور دارند(در آینده نزدیک) •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• ◀️ آدرس کانال جهت معرفی به سایر اساتید👇 : https://eitaa.com/ostad_tv ◀️ ارتباط با ادمین کانال: https://eitaa.com/adminostad_tv ☘🌷🌷🌷🌷🍀
36.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
متولد ۱۳۱۰ پزشک و سیاستمدار بیستمین رئیس دانشگاه تهران دارای ۱۳ سال سابقه زندان در دوران ستمشاهی وزیر کشاورزی شورای انقلاب نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی ۵ دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی... ببینید جالبه ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ دفتر هم اندیشی اساتید ایتا https://eitaa.com/asatidmu روبیکا https://rubika.ir/asatidmu تلگرام https://t.me/asatidmu
✅ روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) 📌قسمت نهم: فاصله گرفتن از روش حفظ محور 🔺یکی از روش های مطرح در تدریس، روش اکتشافی است. اثربخشی این مهارت در تدریس سبب ماندگاری، تعمیم پذیری و حفظ انگیزه آموزشی و پرورشی دانشجویان می گردد. طبق این مهارت، حافظه محوری و قطعی نگری مواد آموزشی کاملاٌ مردود است و دانشجویان با استقلال، تلاش فکری و عملی با هدایت مستمر استاد به اهداف دروس معارف می رسند. در این شیوه استاد کمتر به آموزش مستقیم می پردازد بلکه او ابزار و فنون پاسخ یابی را به دانشجو یاد می دهد و میدان اساسی در این شیوه از تدریس، تفکر انتقادی دانشجو می باشد. در این شیوه دانشجو مهارت های حل مسئله را فرا گرفته و می تواند پیام های معارفی را دسته بندی و تعمیم دهد یا نتیجه بگیرد. همچنین این شیوه سبب می گردد تا انگیزه دانشجو به پیگیری پیام های معارفی دوچندان گردد و از همه مهم تر این شیوه سبب خودباوری و استقلال فکری دانشجو می گردد (علیگلی، جعفر و ابوالفضل ساجدی، رشد خلاقیت و شاخص های آن در اسلام و روان شناسی، ص 334). 🔺در همین راستا یکی از ویژگی های بارز روش کشف تحلیلی سیال نیز، تکیه بر سبک تدریس تحلیل محور بجای حفظ محور است. همانطور که پیش از این گذشت در این روش، دانشجو به یک کنشگر و بازیگری فعال تبدیل می شود که در هیچ یک از مراحل چهارگانه یعنی 1)استخراج واژگان کلیدی، 2)کشف رابطه، 3) تحلیل و داوری و 4) موقعیت یابی مشابه مجبور به حفظ متون درسی نیست بلکه بصورت تحلیلی و میدانی بسوی توسعه و تعمیق مفاهیم درسی و آموزشی حرکت می کند. رهبر انقلاب یکی از ضروریات پیشرفت علمی را تقویت روحیه پژوهش و جویندگی در دانشجویان دانسته و می فرمایند: (یکی از موارد مهمی که باید در بحث تحول نظام آموزشی مدنظر قرار گیرد حذف فرهنگ حفظ محوری و تقویت روحیه تحقیق و تعمیق در علم و دانش است). در جای دیگر ایشان می گویند: (الان دانشهایی تدریس می شود که هیچ فایده‌ای به حال امروز و آینده‌ی این دانش‌آموز ندارد، ذهنیاتی است که یادشان هم می رود و در هیچ مسئله‌ی زندگی به آنها کمک نکرده و در پیشرفت علم موثر نیست). ایشان ضمن تاکید بر شناسایی و حذف این دست از رویکردها و محتواها، می افزایند: علم نافع آن علمی است که بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند و آن را در جهت استعداد خودش رشد بدهد. (دیدار معلمان با رهبر انقلاب، 21 اردیبهشت 1401). ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. https://eitaa.com/bikaraneh1
هدایت شده از پاتوق بچه شیعه ها
XKd_soalate majalley sooreh.docx
226.4K
تحلیلی از استاد طاهر زاده درباره اغتشاشات اخیر انتقام جهان استکباری از انقلاب اسلامی تحلیلی بر اغتشاشات اخیر(سال1401) •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• رسانه پاتوق بچه شیعه ها ایتا: https://eitaa.com/shia_patogh بله: https://ble.ir/shia_patogh اینستاگرام: https://instagram.com/shia_patogh تلگرام: https://t.me/shia_patogh واتس آپ(گروه دوازدهم): https://chat.whatsapp.com/HCNOsHZWuXYExqgqMgGil7 روبیکا: https://rubika.ir/shia_patogh
✅ روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) 📌قسمت دهم: ویژگی های روش ✅ ۵) مشارکتی و هم افزا 🔻یکی از دغدغه های استادان در تدریس، عدم تمرکز دانشجویان در یادگیری و کم توجهی به مباحث طرح شده در کلاس است. تا به این لحظه فرمولی موثر تر از مشارکت دانشجویان در فرایند شکل گیری دانش و آموزش آن خلق نشده است. مرسر یکی از صاحب نظران این حوزه درباره ضرورت روش مشارکتی و کارایی آن می نویسد: یادگیرندگان و دانشجویان برای آنکه خودشان به فهمی از دانش دست یابند، نیازمند آن هستند که با دانش جدیدی که فرا می گیرند درگیر شوند. این امر نیز تنها از راه شنیدن اطلاعات حاصل نمی شود. حتی اگر این اطلاعات به نحو سیستماتیک و منطقی توسط متخصص به آنها منتقل شود، باز آنها قادر به رسیدن فهم خودشان از آن اطلاعات نخواهند بود. اگر یادگیرندگان بخواهند دانش جدیدی را که فرا می گیرند از آنِ خودشان کنند، نیازمند آن هستند که آنر بکار بگیرند و در شرایط مختلف کاربرد آن را خودشان امتحان و تجربه کنند. (Mercer 1995:19 ). 🔻روش کشف تحلیلی می تواند تا حد قابل توجه ای این چالش را پوشش دهد بطوریکه با اجرای آن، مطالعه نقد در کلاس، جایگزین مطالعه نسیه در بیرون از کلاس شده و نوعی مشارکت رقابتی و جذاب در کلاس درس رقم خواهد خورد. ذات این این روش ارتباط گیری متقابل دانشجو و استاد و درگیر شدن دانشجو با متن و کلاس است. در واقع کشف تحلیلی سیال، رویکردی کارگاهی و اجرایی در کلاس دارد که ریشه آن را باید در تمرین کشفی رابطه ها بصورت رفت و برگشتی و تحلیل درون کلاسی از آموزه ها جستجو نمود. ✅ ۶) نمایاندن بیشتر کارآمدی و فرازمانی بودن آموزه های دینی 🔻یکی از آثار روش کشف تحلیلی می تواند خلق حس کارآمدی و اثرگذاری آموزه های نهج البلاغه در زندگی امروز ما باشد. اینکه یک اثر بتواند بیش از پیش در جهان درون و برون انسان معاصر راه یابد و راهبری کند، موضوعی بسیار راهبردی و مهم است. به تعبیر رهبری انقلاب، (امروز می شود از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمؤمنین علی علیه‌‌‌‌السّلام به واقعیتهای جامعه و واقعیت های جهان نگاه کرد و بسیاری از حقایق را دید و شناخت و علاج آنها را پیدا کرد. لذاست که به نظر ما امروز بیش از همیشه به نهج‌‌‌‌البلاغه محتاج‌تریم...) زین رو اجرای روش کشف تحلیلی سیال، می تواند بستری باشد که متون و آموزه های درسی بسوی فهمی کاربردی تر و تطبیقی جذاب تر سوق داده شوند. چرا که دانشجو بسیاری از پدیده های پیرامونی فضای مجازی و حقیقی خود را مرتبط و در هم تنیده با آموزه های وحیانی می بیند که مبانی، مبادی و یا منابع آن پدیده های خبر داده اند. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. https://eitaa.com/bikaraneh1
✅ روش تدریس کشف تحلیلی سیال؛ رویکردی نو در نظام آموزشی (با تمرکز بر علوم انسانی و معارف اسلامی) 📌قسمت دوازدهم: کشف تحلیلی؛ جهاد تبیین در بستر نوین آموزشی (ویژگی هشتم) 🔴 در دنیای رسانه ای امروز و عرصه جهاد تبیین، مهمترین زبان، زبان علم و موثرترین بستر، بستر آموزش است. اگر آموزش در دل فرهنگ و فرهنگ در دل آموزش نهادینه شود، مفاهیم و آموزه های ارزشی و هویتی ماناتر و جذاب تر به جوامع هدف انتقال می یابند. در روش کشف تحلیلی سیال، بسیاری از آموزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با پدیده های بیرونی و پیرامونی بشر معاصر گره خورده و دانشجو بجای تحلیل های پیچیده، با داده های روشن مواجه است. در واقع واقعیت های (فکت ها) ملموس در بستر آموزه های علمی و آمارهای میدانی تجربه می شود. این مهم خود زمینه ساز تحقق عناصر بنیادین در جهاد تبیین است یعنی مواردی نظیر زمینه ذهنی، قدرت انتقال داده و درگیری کردن مخاطب با پیام از مهمترین مولفه ها در فرایند تبیین و بلاغ تاثیرگذار می باشند، فرایندی که در روش کشف تحلیلی، مهندسی شده است. 🔴 به عنوان مثال روش و بستر به گونه ای است که دانشجو خود می تواند با بسیاری از واقعیت های تاریخی و یا سیاسی ایران در 200 سال اخیر، در مراحل کشف، تحلیل و سیالیت کاربردی آشنا شده و سپس قدرت تعمیم و قضاوت داشته باشد، بدون آنکه نیاز به توضیح و یا استدلال فراوان استاد باشد بلکه نقش استاد تنها نقش نظارت و راهبری فرایند است. زین رو امروزه راهبرد آموزش در دل فرهنگ و فرهنگ در دل آموزش، یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است که توجه جدی مسئولان و برنامه ریزان را می طلبد و در عرصه جهاد تبیین نیز از اهمیتی مضاعف برخوردار است. ادامه دارد... 🖋حامد پوررستمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. https://eitaa.com/bikaraneh1