نامه شریعتی به ساواک.pdf
479.6K
🔸خود را لحظهای در میان نبرد انقلابیها با #رژیم_شاه قرار دهیم. زمانی که ایثار شگفتآور #خمینی_کبیر را میبینیم و شهادت سعیدیها زیر شکنجه گرگصفتان ساواک را از نزدیک حس میکنیم. در این میان کسانی هم بودند که بدون هیچگونه فشار یا تهدید ویژهای نامههای مفصل به ساواک داشتند که ابراز ارادتهای ضمنی به آن دستگاه شیاد بخشی از آن بود. نویسنده نامه چه کسی است؟ کسی که برخی میخواهند او را به عنوان فردی انقلابی و حتی مسلمانی متعهد معرفی کنند: دکتر #علی_شریعتی.
🔹تاریخ امّا سخنگویی صادق است و نامه ایشان موجود است. ایشان در این نامه به صراحت اعلام میکند که به دنبال #مبارزه_با_روحانیت و پروتستانتیزم اسلامی است. ممکن است کسی بگوید این صرفا یک تاکتیک برای رهایی از ساواک بود امّا عمل دکتر شریعتی در هجمه علیه روحانیت چیز دیگری میگوید...
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
507-615-1390-5-11-6-58-12-2E6D.pdf
1.43M
💥اختصاصی
📔 نسخه PDF کتاب "سخنی چند با آقای علی شریعتی"
🖊 اثر حجتالاسلام والمسلمین شهید شیخ #قاسم_اسلامی، از مشهورترین منتقدین #دکتر_شریعتی که توسط گروهک تروریستی التقاطی #فرقان و به جرم نقد آثار شریعتی در نیمه رمضان الکریم ۵۸ شمسی با زبان روزه به شهادت رسید.
🔶پی افزود
شهید قاسم اسلامی را بهتر بشناسیم؛
🔴 زندگینامه شهید شیخ قاسم اسلامی/مقاله ای از مورخ فقید استاد علی ابوالحسنی(منذر)👇
http://almonzer.blogfa.com/post/107
🔴 میزگرد/پرسش و پاسخ با حضور خانواده شهید| پایگاه اطلاع رسانی رجا👇
http://www.rajanews.com/news/70651
📷 شهید اسلامی به روایت تصاویر | خبرگزاری فارس👇
https://www.farsnews.com/news/13950404000254/
💖✨💖✨
سیاست و اخلاق
مراد از سیاست اخلاقی، اخلاقی کردن سیاست در روش و هدف است. روش سیاسی عناصری چون راه رسیدن به قدرت، روش حکومت، ساخت سیاسی، اخلاق زمامداران و کارگزاران، رعایت حقوق مردم و اجتناب از ستم را شامل می شود.
💖✨💖✨💖
بله تعریف سیاست در اسلام و جهان معاصر متفاوت است
در غرب سیاست یعنی بدست آوردن قدرت به هر طریقی اما در اسلام هر سیاستی مطلوب نیست
در مورد ضرورت بحث در داخل کشور هم باید بحث ایجاد دولت اسلامی را مدنظر بگیریم که انقلاب در این مرحله در حال پیشرفت است لذا نیاز به بررسی دقیق اخلاق سیاسی داریم تا بدانیم دولت اسلامی چه ویژگیهایی دارد
💖✨💖✨
دو مرتبه بحث بسیار مهم (تشکیل دولت اسلامی) را متذکر میشم ما الان در این مرحله از نظام سازی انقلاب هستیم پس این مباحث باید به دغدغه مردم تبدیل شود و بحثهای زیادی اطراف آن صورت بگیرد
💖✨💖✨
در عرصه زندگي انسان، رابطه اخلاق و سياست، رابطهاي تعاملي است كه تعامل بهمعناي تاثير و تأثر متقابل و در پيوند با يكديگر هستند. بر اين اساس است كه ميتوانيم اذعان كنيم كه اخلاق سيرت سياست بوده و سياست، سود و صورت اخلاقي و نظام هنجاري و هنجارها را دربر داشته است. به هر حال، اخلاق و سياست رابطه تعاملي وسيعي دارند؛ رابطهاي كه بنا به تفسير فلاسفه سياسي، اخلاق به سياست، تعليل و عينيت ميدهد و سياست به اخلاق، تأثير و فعليت ميبخشد.
💖✨💖✨
کمی وارد سیره امیرالمومنین علیه السلام در سیاست اخلاقی حضرت بشویم تا معیار مطمئنی برای قضاوت پیدا کنیم
💖✨💖✨
۱.حق مداری و اخلاق سیاسی
💖✨💖✨
مبنای اخلاق از دیدگاه امام علی علیه السلام حق مداری و دستورهای الهی است. امام به طور کلی تابع فرمان های الهی بود و اصول اخلاقی را در زندگی فردی و سیاسی خود کاملاً رعایت می کرد. جوهر اندیشه های اخلاقی امام علی تفکیک مطلق حق و باطل و اطاعت کامل از حق است. حضرت در این باره می فرماید: «سوگند به خدایی که جز او خدایی نیست! من در جاده حق قدم بر می دارم.»3
💖✨💖✨
از نظر حضرت علی علیه السلام تشخیص حق اهمیت حیاتی دارد؛ ولی پیروی از حق، مهم تر است. به همین دلیل در اندیشه امام علی علیه السلام نسبی گرایی راه ندارد و تمام مبارزاتش برای نشان دادن تفاوت حق و باطل بود. ایشان نزاع اصلی انسان ها را نزاع حق و باطل می داند و با بینشی مذهبی و الهی بزرگ ترین عامل اختلاف افراد بشر را پیروی عده ای از حق و عده ای دیگر از باطل می داند
💖✨💖✨
«دو راه وجود دارد: حق و باطل، و برای هریک از آنها پیروانی است. پس اگر پیروان باطل بسیار باشد، از قدیم هم بسیار بود و جای شگفتی نیست و امر پیروان حق کم باشد، امید است که بسیار گردد.»4
💖✨💖✨
کنفرانسهای مفید
۱.حق مداری و اخلاق سیاسی 💖✨💖✨ مبنای اخلاق از دیدگاه امام علی علیه السلام حق مداری و دستورهای الهی ا
💖✨💖✨
حق مدار نبودن یکی از معضلات رفتاری سیاستمداران الان ماست
به این مثال دقت کنید
از یکی از بزرگان اصولگرا در یکی از انتخابها پرسیدند چرا به فلان شخص رای دادید ؟
جواب داد بنده شخص دیگری را اصلح میدانستم اما چون تابع حزبم هستم و حزبم گفت به این شخص رای بدهم رای دادم
دقت کنید به ملاک انتخاب و رای دادن
💖✨💖✨
بله ، رعایت نکردن این بحث بخاطر منافع حزبی و جناحی و قومی و قبیله ای و و بسیاری از معیارهای دیگه باعث میشود اخلاق سیاسی رعایت نشود و به تبع آن دولت و مجلس و ارگانهایی مغایر معیار دینی تشکیل شود
💖✨💖✨
💖✨💖
بر این مبناست که امام حتی حکومت را با همین معیار از مردم می پذیرد تا بتواند جایگاه حق را ثابت کند و باطل را از میان بردارد:
💖✨
«به خدا قسم! این کفش نزد من از امارت و حکومت بر شما محبوب تر است؛ مگر اینکه حقّی را ثابت گردانم یا باطلی را براندازم.»5
💖✨
امام علی علیه السلام معتقد است: «اگر زمانی حق و باطل با هم آمیزند، تنها کسانی که مورد لطف خدا قرار دارند، نجات می یابند. پس اگر باطل از امتزاج و آمیختگی با حق جدا باشد با آن در بیامیزد مردم حقجو منحرف نمی شوند (زیرا مردم حق را با باطل اشتباه می گیرند و باطل را حق می پندارند) و اگر حق از پوشش باطل جدا شود و آزاد گردد، زبان بدخواهان از آن قطع می گردد، لکن قسمتی از حق و قسمتی از باطل گرفته و مخلوط می شوند. در این جاست که شیطان بر اولیای خود مسلط می شود و فریب شان می دهد، ولی نجات می یابند آنانی که مورد لطف الهی هستند و از جانب خدا نیکی به آنها شده است.»6
💖✨
و از این رو کسانی که از حق پیروی می کنند، در پیشگاه خدا شایسته ترند:
💖✨
«همانا برترین مردم نزد پروردگار کسی است که عمل به حق را بیش تر از باطل دوست داشته باشد، هرچند حق به او زیان رساند و اندوهگین اش کند و باطل به او سود رساند.»7
💖✨💖✨💖
۳
کنفرانسهای مفید
۱.حق مداری و اخلاق سیاسی 💖✨💖✨ مبنای اخلاق از دیدگاه امام علی علیه السلام حق مداری و دستورهای الهی ا
این بحث بسیار مهم است
برای فهم بهتر باز هم مثال میزنم
💖✨
شخصی پرسید چرا تعداد قابل توجهی از مسئولین دروغ میگویند و خجالت هم نمیکشند؟
💖✨
جوابی که دیگری به او داد جالب بود 👇👇👇
تعداد قابل توجهی از مردم به دروغگوها علاقه دارند مگر ندیدیم که شخصی وعده صد روزه برای حل مشکلات داد و بعد از چهار سال پرسیدند صد روز چه شد؟ گفت هیچ احمقی وعده صد روزه نمیدهد (نقل به مضمون) ،تقریبا ده روز بعد گفتن این جمله ، دوباره وعده صد روزه حل مشکل داد و رای آورد
💖✨
ملاک وعده دادن ،خلاف حق گفتن است و ملاک رای دادن هم ، رعایت نکردن اصلح در حق مداری است
💖✨
تا وقتی که ملاک در سیاست اخلاقی ،حق مداری نباشد مشکلات بیشتر میشود .
💖✨💖
💖✨
۲. آخرت گرایی، مبنای نگرش اخلاقی به سیاست
💖✨
در نظام اخلاقی حضرت علی علیه السلام غایت نهایی «آخرت» است. هدف تمام اندیشه ها و افعال امام کسب سعادت اخروی و نزدیکی به خداست. او در این زمینه ذرّه ای کوتاه نمی آید و غایت اخروی افعال خود را هیچ گاه از نظر دور نمی دارد. در عرصه سیاسی نیز، اخلاق و سیاست امام علی علیه السلام اخلاق و سیاستی آخرت گراست و به همین دلیل در گستره اخلاق، امام هیچ گونه مصالحه ای را نمی پذیرد.
💖✨
امام دنیا را تنها گذرگاه می داند؛ گذرگاهی که بیش از موقعیتش بدان پرداختن، موجب خسران است:
💖✨
«دنیا! از من دور شو که مهارت بردوشت نهاده است گسسته و من از چنگالت به درجسته ام و از ریسمان هایت رسته و از لغزشگاه هایت دوری گزیده ام. کجایند مهترانی که به بازیچه های خود فریب شان دادی؟ کجایند مردمی که با زیورهایت دام فریب بر سرراهشان نهادی؟ آنها در گورها گرفتارند و در لا به لای لحدها ناپایدار.»10
💖✨💖✨
۴
کنفرانسهای مفید
این بحث بسیار مهم است برای فهم بهتر باز هم مثال میزنم 💖✨ شخصی پرسید چرا تعداد قابل توجهی از مسئول
این از کجا ناشی میشه؟
چطور افراد میتونن به باطل و دروغ علاقمند باشن و راضی به خودفریبی باشن؟
💖✨💖✨
💖✨💖✨
عوامل مختلفی دارد :
از مهم ترین عوامل فرقان نداشتن(تشخیص ندادن حق از باطل) به گفته قرآن ،گناه کردن است (نداشتن تقوا)،
هر گناهی در زندگی ما تاثیر خودش را میگذارد(تا توبه صورت نگرفته)
💖✨
نتیجه این سبک زندگی ، عوض شدن اولویتها در انتخاب است و ضعیف شدن ملاکهای خوب ،در نگاه انسان است
💖✨
دروغ گو نبودن ملاک انتخاب نیست یا ارزش خودش را ندارد یا ملاک توانایی اقتصادی ،جای خودش را به کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه و حصر و مانند اینها میدهد
💖✨
و همین سبک زندگی باعث میشود از توهمات و شایعات بترسد و ملاک انتخابش عوض شود
💖✨
کنفرانسهای مفید
💖✨ ۲. آخرت گرایی، مبنای نگرش اخلاقی به سیاست 💖✨ در نظام اخلاقی حضرت علی علیه السلام غایت نهایی «آخرت
در این رابطه، «آخرت» غایت است و «دنیا» وسیله، و این وسیله تا زمانی که در خدمت غایت نهایی باشد، بسیار ارزشمند است، به گونه ای که حضرت آن را دار صدق می خواند. بدین سبب می فرماید:
💖✨
«اگر کسی دنیا را به عنوان ابزار و وسیله بنگرد، دنیا بیدارش می کند، ولی اگر آن را هدف بداند، کورش می سازد.»13
💖✨
در جای دیگر می فرماید: «آگاه باشید که دنیا پشت کرده، شتابان می رود و آخرت روی آورده، می آید.»14
💖✨
البته این نگاه به معنای بی عملی در دنیا نیست بلکه ایشان انسان ها را به تلاش در همین جا فرا می خواند:
«دنیا محلّ حرکت، کوشش و عمل است و آخرت عالم حسابرسی و نتیجه گیری است.»15
💖✨
امام علی علیه السلام تفاوت خود با کسانی چون: معاویه و عمروبن عاص را در توجه خویش به آخرت و غفلت آنان می داند و غافلان از آخرت نمی توانند پیرو حق باشند.
💖✨
«فرق من و عمرو بن عاص در این است که یاد مرگ نمی گذارد به فکر بازی و لهو باشم و فراموشی آخرت نمی گذارد او حق را بگوید.»16
✨💖✨💖