eitaa logo
کنفرانسهای مفید
29 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
698 ویدیو
51 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بودجه پنهان در لایحه بودجه 98
📸 #عکس_نوشت | بودجه دفاعی کشور برای سال ۹۸ چقدر کاهش یافته است؟!
✨💖✨💖✨💖 کنفرانس۲۴: بصیرت یعنی چه؟ 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🌺🍃🌺🍃🌺🍃 روز نهم دی روزی است که مردم ایران نشان دادند که با بصیرتند و در میان گرد و غباری که فتنه گران به پا کرده اند هرگز، نه راه را گم می کنند و نه دست از راهبر واقعی که همانا ولایت فقیه است، بر می دارند . اما امروز مطالبی در مورد معنی بصیرت خدمت تون ارائه میکنیم 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 ۱
مقام معظم رهبری: بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر از حسین برید همان جانباز صفین است که تا مرز شهادت پیش رفت. بصیرت یا بینش، نوعی دید درونی است که با دید چشم ظاهری، متفاوت است و اصلاً با چشم یا اندام های ظاهری بدن، قابل دریافت نیست. بصیرت، قوّه و نیرویی قلبی است که به مدد نور الهی، پدید آمده، حقیقت و باطن امور را - چنان که هست - در می یابد. با دید بصیرت، انسان، درست را از نادرست و حق را از باطل، به آسانی تشخیص می دهد. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺 ۲
قرآن کریم با ترغیب به بینا کردن دل ها با نور عقل، آنهایی را که از این نیرو استفاده نمی کنند، کوران واقعی معرفی می کند. خداوند می فرماید: آیا در زمین سیر نمی کنند؛ تا صاحب دل هایی گردند که بدان تعقل کنند و گوش هایی که بدان بشنوند؟ پس همانا چشم ها کور نمی شوند؛ بلکه دل هایی که در سینه ها جای دارند، کور می شوند.1⃣ چه بی فایده است دیدة سر، هنگامی که دیدة دل، نابینا باشد. امام علی علیه السلام در این باره فرموده است: «هرگاه دیده بصیرت، کور باشد، نگاه چشم، سودی ندهد».2⃣ 〰〰پی نوشت ها〰〰 1. حج، آیة ۴۶. 2. غررالحکم و دررالکلم، ح ۹۹۷۲. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺 ۳
کسانی که با دیدة بصیرت به عالم و عالمیان می نگرند، از هر عاملی که موجب نابینایی دیدة بصیرت و کوری آن می گردد، پرهیز می کنند. اینان از غفلت ها و عوامل ایجاد غفلت، دوری می ورزند؛ زیرا امام علیعلیه السلام فرموده است: «دوام یافتن غفلت، موجب کوری بصیرت می گردد».1⃣ کسی که بصیرت الهی نصیبش شده است، محبت دنیا را از دلش خارج می سازد. امام علیعلیه السلام فرموده است: «به خاطر دنیادوستی، قلب ها از نور بصیرت، کور گشته اند».2⃣ 〰〰پی نوشت ها〰〰 1. غررالحکم و دررالکلم، ح ۵۱۴۶. 2. غررالحکم و دررالکلم، ح ۴۸۷۸. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃۴
✅ موانع کسب بصیرت برخی از امور و گرایش ها در وجود انسان مانع از بصیرت یافتن وی می گردد بگونه ای که با وجود یقین به حقانیت موضوعی ، آن را نادیده گرفته و چشم بصیرت خود را نسبت به آن فرو می بندد که در اینجا به دو مورد اشاره می کنیم : امیرالمومنین علی علیه السلام: هرگاه چشم ظاهری، شهوت را ببیند چشم دل انسان نسبت به عاقبت کار کور گردد.👇👇👇 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 ۵
سواد نیست، است ... ✔️بصیرت ; یعنی اینکه بدانی ممکن است همسرِ پیامبر، خلاف راهِ پیامبر حرکت کند. ✔️بصیرت ; یعنی اینکه نگاهت به "شخصیت" ها نباشد ، بلکه همواره به "شاخص"ها چشم بدوزى ✔️بصیرت ; یعنی اینکه بدانی حتی مسجد می تواند "مسجد ضِرار"باشد و پیامبر (ص)آن را خراب کند و به زباله دانیِ شهر تبدیل نماید ✔️بصیرت ; یعنی اینکه قرآنِ روی نیزه تو را از قرآنِ ناطق منحرف نکند ✔️بصیرت ; یعنی اینکه بدانی جانباز صفین می تواند قاتل حسین(ع)در کربلا باشد ✔️بصیرت ; یعنی اینکه بدانی در جنگ با فتنه نمی توانی آغازگر باشی ، اما تا ضربه نهایی نباید از پا بنشینی ✔️بصیرت ; یعنی اینکه نگذاری فتنه گران شیرت را بدوشند یا بر پشتت سوار شوند ✔️بصیرت ; یعنی اینکه" مالک اشتر"ها را به تندروی و "ابوموسی اشعری" ها را به اعتدال ، نشناسى ✔️بصیرت ; یعنی اینکه بدانی "معاویه"ها به سست عنصرهای سپاهِ علی(ع) " دل بسته اند ✔️بصیرت ; یعنی اینکه بدانی تاریخ ، تکرار می شود نه با جزئیاتش ؛ بلکه با خطوط کلی اش ❗️مسجد ضرارها ❗️قرآن بر نیزه کردن ها ❗️حکمیت ها ❗️خشک مغزی ها ❗️سابقه فروشی ها و ... ✅ پس انتخاب با خودمان است که ؛ اهل بینش باشیم یا اهل سواد اهل خواندن باشیم یا اهل فهمیدن جزئیات تاریخ را بخوانیم یا خطوط کلّی آنرا بدانیم .
1- دلبستگی به دنیا حضرت علی علیه السلام در این خصوص می فرماید :انّ الدّنیا دار محن، و محلّ فتن، من ساعاها فاتته، و من قعد عنها و اتته، و من ابصر الیها اعمته... بدرستى که دنیا خانه محنت هاست، و جایگاه فتنههاست، کسى که طلب کند آن را هلاکش کند؛ و کسى که به دنبالش نباشد با او بنیکوئى همراهی کند ؛ و هر که نظر کند بسوى آن ، کور گرداند او را ( چشم بصیرت را از او می گیرد )1⃣ نمونه های تاریخی این گروه از افراد نیز همچون «عمر سعد» ها که به خاطر دلبستگی دنیا ، چشم بصیرت خود را کور کردند و به مبارزه با حق پرداختند کم نیستند. 〰〰پی نوشتها〰〰 1. شرح آقا جمال الدین خوانسارى بر غرر الحکم ج۲ ص ۶۳۷ 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺۶
2- گرفتار شدن به شهوات و لذت ها امیرالمومنین علی علیه السلام در این باره می فرماید : إِذَا أَبْصَرَتِ الْعَیْنُ الشَّهْوَةَ عَمِیَ الْقَلْبُ عَنِ الْعَاقِبَةِ (137/ 3).هرگاه چشم ظاهری ، شهوت را ببیند چشم دل انسان نسبت به عاقبت کار کور گردد.1⃣ 〰〰پی نوشتها〰〰 1. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص ۳۰۵ 🍃🌺🍃🌺🍃🌺۷
✅ راه های عملی کسب بصیرت در این خصوص نیز در روایات ما راهکارهای متعددی مطرح گردیده که به برخی از آنها اشاره می نمائیم: 🍃🌺🍃🌺🍃🌺۸
1- شناخت حقیقت ولایت و ولی امر زمانه خود: شناخت ولی امر زمان در اسلام از چنان جایگاهی برخوردار است که بنا به فرموده رسول گرامی خدا صل الله علیه و آله اگر کسی بمیرد و امام زمان خود را نشناسد همانند کسی است که به مرگ جاهلیت قبل از اسلام مرده است 1⃣ لذا شناخت خود ولی امر مسلمین در این زمان راهکار اصلی و مهمی است که می تواند انسان را به بصیرت برساند شناخت همانگونه که حضرت علی علیه السلام در سخنانی خطاب به دو تن از یاران خود در این باره می فرماید: فَإِنَّهُ لَا یَبْلُغُ أَحَدٌ مِنْ شِیعَتِنَا حَدَّ الِاسْتِبْصَارِ حَتَّى یَعْرِفَنِی بِالنُّورَانِیَّةِ فَإِذَا عَرَفَنِی بِهَا کَانَ مُسْتَبْصِراً بَالِغاً کَامِلًا... 2⃣ هیچ کس از شیعیان به بصیرت نمی رسند مگر اینکه با شناخت من به نورانیت برسند پس هنگامی که مرا به این مقام شناختنند بطور تمام و کمال به بصیرت یافته اند ... 〰〰پی نوشتها〰〰 1. البحار 23/ 94 الغدیر 10/ 360 اثبات الهداة 1/ 126 تفسیر ابی الفتوح 1/ 508 - الحکم الزاهرة با ترجمه انصارى ص ۱۰۸ 2. بحار الأنوار ج26 ص 7 🍃🌺🍃🌺🍃🌺۹
2- داشتن فکر و اندیشه و تجزیه تحلیل مسائل از دیگر اموری که انسان را به بصیرت سوق می دهد اندیشه و تجزیه و تحلیل جریانات سیاسی و اجتماعی می باشد. علی علیه السلام در این باره می فرماید: أَفْکِرْ تَسْتَبْصِرْ. فکر کن تا بصیرت یابی. لَا بَصِیرَةَ لِمَنْ لَا فِکْرَ لَهُ. نیست بصیرتى از براى کسى که نباشد فکرى از براى او.1⃣ البته برای رسیدن به تحلیل صحیح نسبت به جریانات بخصوص جریانات سیاسی باید مواد اصلی آن که اخبار صحیح می باشد را از مجاری صحیح کسب نموده سپس نسبت به آنها فکر و تجزیه و تحلیل نمود. 〰〰پی نوشتها〰〰 1. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص ۵۷ 🍃🌺🍃🌺🍃🌺۱۰
3-دوراندیشی در امور از دیگر اموری که موجب بصیرت یافتن انسان می شود آینده نگری و تدبیر در مسائل و جریانات می باشد حضرت علی علیه السلام فرموده اند :مَنِ اسْتَقْبَلَ الْأُمُورَ أَبْصَرَ 1⃣ هر که از قبل پیش بینی کند و به پیشواز کارها برود (نسبت به امور دور اندیشی کند) بینا گردد . 〰〰پی نوشتها〰〰 1. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص : ۵۷ 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃۱۱
4- پیروی از عالمان وارسته امام محمد باقر علیه السلام در وصف علماء ربانی می فرماید: قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ الْبَاقِرُ ع ... الْعَالِمُ مَعَهُ شَمْعَةٌ تُزِیلُ ظُلْمَةَ الْجَهْلِ وَ الْحَیْرَةِ فَکُلُّ مَنْ أَضَاءَتْ لَهُ فَخَرَجَ بِهَا مِنْ حَیْرَةٍ أَوْ نَجَا بِهَا مِنْ جَهْلٍ .... 1⃣ عالم مانند کسی است که به همراه خود شمعی دارد که بوسیله آن ظلمت جهل و حیرت از بین می رود و هر کس که به نور آن روشنی یافت پس از حیرت خارج شده و از جهل نجات می یابد 〰〰پی نوشتها〰〰 1. الإحتجاج على أهل اللجاج ج۱ ص۱۷ 🍃🌺🍃🌺🍃🌺۱۲
5- رعایت ایمان و تقوای الهی یکی دیگر از راهکارهای عملی جهت دست یابی به بصیرت رعایت تقوای الهی می باشد چرا که خداوند متعال می فرماید : «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا؛ اگر تقوا بورزید خداوند قوه تشخیص و جداسازی حق از باطل به شما عنایت می کند».1⃣ پرهیزگاری و انجام واجبات و پرهیز و دوری از محرمات، به انسان نورانیت و روشن بینی درونی می بخشد به گونه ای که انسان در پرتو آن می تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد و به راحتی وسوسه های شیطانی را بشناسد و خود را از دام آن رهایی بخشد و قرآن کریم در این باره می فرماید: «ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذاهم مبصرون؛ پرهیزگاران هنگامی که شیطانی پیرامون حریم آنها گردش کند متوجه می گردند و بیدار و بصیر می باشند» 〰〰پی نوشتها〰〰 1. انفال، آیه ۲۹ 🍃🌺🍃🌺🍃🌺۱۳
6- عبرت گرفتن از مسائل گوناگون اگر کسی بطور دائم از آنچه که پیراموش می گذرد و یا در گذشته به وقوع پیوسته به دیده عبرت نگاه کند به راحتی می تواند به نتیجه جریانات واقف شده و با بصیرتی که پیدا می کند از گرفتار شدن از هلاکت نجات پیدا کند. حضرت علی علیه السلام در این خصوص فرموده اند :فِی کُلِّ اعْتِبَارٍ اسْتِبْصَارٌ 1⃣ در هر عبرت گرفتنى بصیرتی است. از دیگر راههای رسیدن به بصیرت ذکر و یاد الهی می باشد حضرت علی علیه السلام فرموده اند : مَنْ ذَکَرَ اللَّهَ اسْتَبْصَرَ 2⃣ یعنی هر که یاد کند خدا را بصیرت یابد و در بیان دیگری این امر را منوت به دوام عبرت گرفتن دانسته اند و بیان دشته اند: دَوَامُ الِاعْتِبَارِ یُؤَدِّی إِلَى الِاسْتِبْصَارِ 3⃣ دایم بودن عبرت گرفتن مىکشاند بسوى بصیرت. 〰〰پی نوشتها〰〰 1. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص ۴۷۲ 2. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص : ۱۸۹ 3. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص ۴۷۲ 🍃🌺🍃🌺🍃🌺۱۴
7- ذکر و یاد الهی از دیگر راههای رسیدن به بصیرت ذکر و یاد الهی می باشد حضرت علی علیه السلام فرموده اند : مَنْ ذَکَرَ اللَّهَ اسْتَبْصَرَ 1⃣ یعنی هر که یاد کند خدا را بصیرت یابد 〰〰پی نوشتها〰〰 1. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص ۱۸۹ 🍃🌺🍃🌺🍃🌺۱۵
8-پیمودن مسیر اهل بصیرت به عنوان نمونه یکی از ویژگی های برجسته یاران امام حسین علیه السلام در جریان عاشورا بصیرت می باشد امـام صـادق (ع) دربـاره حضرت عباس (ع) با تعبیر (نافذ البصیره) یاد می کند که گویای عـمـق شـنـاخـت آن شـهـیـد اسـت (کـانَ عـَمُّنـَا الْعـَبـّاسُ بـْنُ عـَلِی نـافـِذَ الْبـَصـیـرَةِ صـُلْبَ الاِْیْمانِ). 1⃣ در زیارتنامه حضرت عباس (ع) نیز می خوانیم: (وَ اَنَّکَ مـَضـَیـْتَ عـلی بـصیرةٍ مِنْ اُمرِکَ مُقتَدِیاً بِالصّالِحینَ) 2⃣ که شهادت او را از روی بـصـیـرت و بـراساس اقتدا به صالحان برشمرده است، نیز می خوانیم: خدا را گواه می گـیـرم کـه تـو هـمـان راهـی را رفـتـی کـه شـهـدای بـدر و دیـگـر مـجـاهـدان راه خـدا پیمودند.  〰〰پی نوشتها〰〰 1. اعیان الشیعه، ج ۷، ص ۴۳۰ 2. مفاتیح الجنان، زیارت حضرت عباس (ع)، ص ۴۳۵ 🍃🌺🍃🌺🍃🌺۱۶
و در آخر بصیرت یعنی ☝️☝️☝️ 🍃🌺🍃🌺🍃🌺۱۷
و همچنین در زیارت نامه حضرت مسلم بن عقیل نیز بر همین بصیرت در مبارزه و شهادت و پیمودن راه شهدای بـدر و مـجـاهـدان اسـلام و اقـتـدا بـه صـالحان و پیروی از انبیا تأکید شده است، با تعبیراتی همچون: (اَشْهَدُ اَنَّکَ مَضَیْتَ عَلی ما مَضی عَلَیْهِ الْبَدْرِیُّونَ الُْمجاهِدُونَ... وَ اَنَّکَ قَدْ مَضَیْتَ عَلی بَصیرَةٍ مِنْ اَمْرِکَ مُقْتَدِیاً بِالصّالِحیِنَ وَ مُتَّبِعاً لِلنَّبِیّینَ) 1⃣ بنا براین ما نیز می توانیم با مطالعه زندگی اینگونه افراد ، ویژگی هایی که موجب شد تا به این صفت متصف شوند را پیدا کرده و با الگو قرار دادن رفتار آنها ما نیز در زمره اهل بصیرت قرار بگیریم . 〰〰پی نوشتها〰〰 1. مفاتیح الجنان، زیارت مسلم بن عقیل، ص ۴۰۳ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ۱۸
💖✨💖✨💖✨ بسم الله الرحمن الرحیم کنفرانس ۲۵: انحرافی به نام حزب گرایی 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💖✨💖✨💖✨✨ در همه جای جهان احزاب سیاسی فعالیت دارند در ایران اسلامی عزیزمان هم احزاب ریز و درشت سیاسی مشغول به فعالیتند 🍃🌺✨ چند جمله ای در نقد احزاب سیاسی فعلی ایران خدمت شما عرض میکنیم👇👇
🍃🌺🍃🌺🍃🌺 آسیب‌شناسی حزب 1-مطلق گرایی و انحصار طلبی بجای حق جویی: بزرگ‌ترین نقد بر حزب در جامعه‌ی اسلامی این است که احزاب به تفکر مطلق گرایی و انصار طلبی گرفتار آیند و حق را در خود محدود نمایند و دیگران را در باطل محض ببینند، این نوع تعصب حزبی بسیار مذموم و نکوهیده است. ✨💖 2-دعوت به حزب به جای دعوت به سوی خدا: این نگاه ناشی از جهل و عدم تربیت صحیح ربانی است، که فرد مردم را، بسوی حزبش دعوت کند و حزب را مانند بت مورد پرستش قرار دهد. اگر مسلمانان دیگر، تمام دستورات دین را بپذیرند و به همه‌ی آموزه‌های قرآن و سنت عمل نمایند، تا زمانی که در حزب او سهیم نباشد از نظر او فاقد ارزش است و تنها معیار، حزب اوست و حزب!! و همه‌ی اشتراکات انسانی، ملی، دینی، مذهبی و همجواری نزد او رنگی ندارند جز اشتراک در حزب. ✨💖 3-ناظر بر عملکرد دیگران و غافل از خویشتن: بعضی از احزاب با تلاش فراوان و دقتی شگفت انگیز عیوب و ضعف‌های دیگران را رصد می‌کنند، و به نقد دیگران می‌پردازند اما از عملکرد و ضعف خویشتن در غفلت به سر می‌برند. کاه را در چشم دیگران، کوه می‌بینند و کوه ضعف را در خود نادیده می‌گیرند. این نوع نگرش خودخواهی و فساد را در حزب ترویج می‌دهد. 🍃🌹🍃🌹🍃🌹