eitaa logo
کنفرانسهای مفید
29 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
698 ویدیو
51 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️ ۲۹ خرداد ۱۳۵۶: درگذشت دکتر علی شریعتی آیت‌الله خامنه‌ای: همه می‌گفتند شهید شده است! ❤️🍃
کنفرانسهای مفید
▪️ ۲۹ خرداد ۱۳۵۶: درگذشت دکتر علی شریعتی آیت‌الله خامنه‌ای: همه می‌گفتند شهید شده است! ❤️🍃
▪️ شریعتی به امام بسیار علاقه‌مند بود! 🚩تحولات دیدگاه شریعتی درباره روحانیون در بیان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «او گفت علت اینکه من از انتقاد می کنم، از انتقاد می کنم این است که ما از حوزه علمیه انتظار و توقع داریم، از جماعت هیچ توقعی نداریم، نهادی که ولادتش در آغوش فرهنگ غربی بوده این چیزی نیست که ما در او انتظار داشته باشیم. ...او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت بطور کامل عمل نمی کنند. بر این اعتقاد بود تا سال حدود ۵۱ و نزدیک ۵۲ از آن سال در اثر تماس هایی که دکتر با چهره هایی از روحانیت به خصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده اش عوض شد. یعنی ایشان در سال ۵۴ و ۵۵ معتقد بود که اکثریت روحانیت به آن رسالت عمل می کنند و لذا در این اواخر عمر نه فقط معتقد به روحانیت، بلکه معتقد به روحانیون نیز بود و معتقد بود که اکثریت روحانیت در خط عمل به همان رسالتی هستند که بر دوش روحانیت واقعا هست. البته با روحانیونی که می فهمید که در آن خط نیستند با آنها خوب نبود و شخصا به بسیار علاقمند و ارادتمند بود.» ۱۳۶۰/۰۳/۳۰ (گفتگو با مجله سروش، شماره ۱۰۲) 💖✨💖✨💖
⁉️دکتر شریعتی؛ مارتین لوتر انقلابی یا گزینه‌ای بی‌آزار برای رژیم؟! 🔻به بهانه سال‌گرد فوت دکتر شریعتی ◀️شاید نسل اول و دوم انقلاب صدایش را هنوز به خاطر داشته باشد. سخنرانی‌های پرشور و که هیجان‌ها را برمی‌انگیخت. شاید همین سخنرانی‌ها باعث شد که او جای خود را در میان انقلابی‌ها پیدا کند: . شاید عده‌ای، به ویژه فرزندان او بخواهند آقای شریعتی را فردی انقلابی و مقاوم جلوه دهند اما آیا واقعا آقای شریعتی اینگونه بود؟! اسناد و واقعیات سخن می‌گویند: 📄« شريعتى در پى آزادى از زندان، طبق اسناد موجود، هيچگونه ديدار رسمى كه در پروندۀ اوثبت شده باشد با مقامات ساواك تا سال 1347 نداشته است؛ ليكن ساواك او را زير نظر داشته و كاركرد او را ارزيابى مىكرده است. بارها در گزارش ساواك دربارۀ شريعتى آمده است كه «از نامبرده فعاليت مضرهاى ديده نشده است»؛ ليكن در سال 1347 گزارشى پيرامون ارتباط نامبرده با برخى از عناصر كمونيست به ساواك مىرسد. ساواك مشهد براى به دست آوردن درستى يا نادرستى گزارش يادشده با شريعتى به گفتگو و «مصاحبه» مىنشيند. در اين گفتگو « »، « » و زمينۀ فكرى شريعتى براى همكارى با رژيم شاه، براى ساواك مشهد روشن مىشود... نيز به ساواك تهران گزارش مىدهد: «اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود، براى مملكت خواهد بود»! متن گزارش اينگونه است: ... على اكبر مغمومى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات دانشگاه در بازجويى خود ضمن اعتراف به فعاليت كمونيستى دانشجويان بازداشتى اظهار داشته بود كه دانشجويان موصوف به وسيلۀ مصدق رشتى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات با دكتر على شريعتى ارتباط دارند. در بازجويى از مصدق رشتى مشارٌاليه اين موضوع را تكذيب و ساير متهمين نيز منكر فعاليتهاى مضرۀ دكتر شريعتى بودند، معهذا نامبرده به ساواك احضار و در مصاحبهاى كه با وى گرديد با صراحت گفتار مشروحاً فعاليتهاى گذشتۀ خود و سياستهاى وقت را تشريح و عوامل و علل اين طرز تفكر را توضيح داد كه كاملاً قابل ملاحظه و در خور بررسى و بهرهبردارى است، لذا اظهارات وى كتباً اخذ و به پيوست تقديم و استنباط مىگردد اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود عضو مفيدى براى مملكت خواهد بود. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت خراسان، سرتيپ بهرامى» ◀️بدين گونه زمينۀ داد و ستدهاى سياسى و نامه پراكنىهاى شريعتى با مقامات ساواك آغاز مىشود و شريعتى نخستين نامۀ خود به ساواك را در 40 صفحه تسليم مىكند. (شریعتی در دادگاه تاریخ، ص56، نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی) بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 جدیدترین ویدیو گرفته شده از مقبره معلّم شهید در محله ی سیده زینب/ دمشق - سوریه . 💠 ارسال اختصاصی توسط یکی از سربازان مدافع حرم برای کانال دکتر علی شریعتی
⭕️ امام خمینی و حمایتها و انتقادات از دکتر شریعتی . 🔻بخش اول . 🔶 امام خمینی از کسانی است که گاهی از دکتر شریعتی با قید نقد حمایت می کند و دیگران را از حمله به وی باز می دارد و گاهی با اختیار سکوت، خودش را از غایله دور می سازد و گاهی مستقیما درگیر قضایا می شود و شکواییه اش را آشکارا از شریعتی بیان می دارد. البته با این قید که تقابل نیروهای مخالف شاه، موجب تحلیل قوای خودی و تقویت دشمن می شود و نباید چنین بشود. 🔷 «علی شریعتی چقدر قوای ما را، قوای اسلامی ما را تحلیل بردند و همه را به هم متوجه کردند. همه ی قدرتها را کوبیدند. برای اختلاف بین اهل منبر، اهل محراب، دانشگاهی و ... الان هم همین اختلافات هست. همین اختلافات، اسباب این می شود که دشمن های اصیل شما، با دل راحت بخوابند و بگویند: الحمدلله خودشان به جان خودشان افتاده اند. دارند توی سر خودشان می زنند».¹ 🔶 البته دکتر شریعتی، بنا به تعبیر آیت الله خامنه ای «شخصاً به امام خمینی بسیار علاقمند و ارادتمند بود».² . . [1]: کتاب امام و روحانیت، ۱۳۶۲، گردآوری: دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، ص ۲۳۳ [2]: کتاب دکتر شریعتی در آیینه ی خاطرات، نوشته محمد لامعی، انتشارات رامند، ص ۱۱۰ . . 📚 برگرفته از کتاب ، نوشته ، انتشارات چاپخش، ص ۶۰ . . 🌿 🌿 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 شریعتی در یک نگاه . 📌بخش اول . 🔸۱۳۱۲: تولد دوم آذر ماه 🔹۱۳۱۹: ورود به دبستان «ابن یمین» 🔸۱۳۲۵: ورود به دبیرستان «فردوسی مشهد» 🔹۱۳۲۷: عضویت در کانون نشر حقایق اسلامی 🔸۱۳۲۹: ورود به دانشسرای مقدماتی «مشهد» 🔹۱۳۳۱: اتمام دوره ی دانشسرا و استخدام در اداره فرهنگ «مشهد» / بنیانگذاری انجمن اسلامی دانش آموزان / شرکت در تظاهرات خیابانی علیه حکومت موقت قوام السلطنه و دستگیری کوتاه مدت 🔸۱۳۳۲: عضویت در نهضت مقاومت ملی 🔹۱۳۳۳: گرفتن دیپلم کامل ادبی و انتشار کتاب (ترجمه) نمونه های عالی اخلاقی در بحمدون اثر کاشف الغطاء 🔸۱۳۳۴: انتشار کتاب های «ابوذر غفاری» و «تاریخ تکامل فلسفه» / ورود به دانشکده ی ادبیات «مشهد» 🔹۱۳۳۶: دستگیری به همراه ۱۶ نفر از اعضای نهضت مقاومت در مشهد 🔸۱۳۳۷: فارغ التحصیل از دانشکده ی ادبیات، با احراز رتبه اول / ۲۴ تیرماه، ازدواج با یکی از همکلاسان خود به نام «بی بی فاطمه (پوران) شریعت رضوی) . ✔️ ادامه دارد ... . برگرفته از کتاب تصویری ناتمام از زندگی دکتر علی شریعتی، تدوین بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی، ص ۲۵۲، چاپ سوم، سهامی انتشار، تهران، ۱۳۸۰. . . 🌿 🌿 🌿
" بدترین ایام زندان من، همان سه ماهی بود که هم سلولی مشکوکی داشتم، چون هراسم از آن بود که در خواب مبادا چیزی بگویم که به ضررم تمام شود. " . 🌿 🌿
🔴 شریعتی در یک نگاه . 📌بخش دوم . 🔸۱۳۳۸: اعزام به فرانسه با بورس دولتی به دلیل کسب رتبه ی اول / تولد اولین فرزندش «احسان» / پیوستن به سازمان آزادی بخش الجزایر 🔹۱۳۳۹: بردن همسر و فرزند به فرانسه / زندانی شدن در پاریس بخاطر مبارزاتش در راه آزادی الجزایر 🔸۱۳۴۰: همکاری با کنفدراسیون دانشجویان ایرانی، جبهه ملی، نهضت آزادی و نشریه ایران آزاد 🔹۱۳۴۱: مرگ مادر / تولد دومین فرزندش «سوسن» (زری) / آشنایی با افکار فانون نویسنده ی انقلابی - آنتیلی الاصل عضو جبهه ی نجات بخش الجزایر - کتاب دوزخیان روی زمین و آشنایی با ژان پل سارتر 🔸۱۳۴۲: تولد سومین فرزندش «سارا» / اتمام تحصیلات و اخذ مدرک دکترا در رشته ی تاریخ و گذراندن کلاس های جامعه شناسی . ✔️ ادامه دارد ... . 📚 برگرفته از کتاب تصویری ناتمام از زندگی دکتر علی شریعتی، تدوین بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی، ص ۲۵۲، چاپ سوم، سهامی انتشار، تهران، ۱۳۸۰. . . 🌿 🌿 🌿
🔴 شریعتی در یک نگاه . 📌بخش سوم . 🔸۱۳4۳: بازگشت به ایران و دستگیری در مرز و انتقال به زندان قزل قلعه پایان انتظار خدمت و از شانزدهم شهریور ماه انتصاب مجدد در اداره فرهنگ 🔹۱۳۴۴: انتقال به تهران به عنوان کارشناس و بررسی کتب درسی 🔸۱۳۴۵: استادیاری رشته ی تاریخ در دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد 🔹۱۳۴۷: آغاز سخنرانی های او در حسینیه ی ارشاد و دانشگاه ها و انتشار کتاب های «اسلام شناسی مشهد» (مجموعه آثار ۳۰) و از «هجرت تا وفات» 🔸۱۳۵۰: تولد چهارمین فرزندش «مونا» 🔹۱۳۵۱: تعطیلی حسینیه ارشاد و ممنوعیت سخنرانی های او 🔸۱۳۵۲: معرفی خود به ساواک و هجده ماه زندان انفرادی در کمیته شهربانی 🔹۱۳۵۳: در آخرین شب آن سال از زندان کمیته شهربانی آزاد شد 🔸۱۳۵۴: خانه نشینی و آغاز زندگی سخت و غم انگیز و شروع دوباره به فعالیت های مخفیانه مذهبی و اجتماعی در تهران و مشهد 🔹۱۳۵۶: در ۲۶ اردیبهشت ماه هجرت به اروپا و شهادت در انگلستان به دست عوامل ساواک . پایان . 📚 برگرفته از کتاب تصویری ناتمام از زندگی دکتر علی شریعتی، تدوین بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی، ص ۲۵۳ - ۲۵۲، چاپ سوم، سهامی انتشار، تهران، ۱۳۸۰. . . 🌿 🌿 🌿
شگفتا; وقتی که بود، نمی دیدم وقتی می خواند، نمی شنیدم وقتی دیدم که نبود وقتی شنیدم که نخواند... . ✔️طرح از م.م . 🌿
🔴وصیت شرعی دکتر شریعتی به محمدرضا حکیمی در مورد آثارش | بخش اول . ✅ علی شریعتی از دیرباز بر طبق عادت خویش انتقادهای صادقانه را می پذیرفت و در عین حال برای خنثی کردن حرکات ارتجاعی و افشای سیاست امپریالیسم از کسانی که به هرحال دلشان برای اسلام می سوخت، خودش شخصا می خواست که کتابهایش را بخوانند و اگر مطالبی به نظرشان غیرمستدل و نادرست می آید، دست به یک نقد علمی بزنند و احیانا هر کاستی که به چشم می خورد تصحیح نمایند و درست آن را بنویسند تا مغرضان از این آب گل آلود ماهی نگیرند و بدیهی است که علی چنین نظریاتی را هم اگر درست بود و صحت داشت می پذیرفت. در یکی از شب هایی که در منزل یکی از اعضای حسینیه ی ارشاد سخنرانی داشت و آقای محمدرضا حکیمی هم در آن مجلس بود، علی در مورد کتابهایش با ایشان صحبت می نماید و ضمنا از آقای محمدرضا حکیمی می خواهد که کتابهای او را دوباره خوانی نمایند و اگر اشتباهاتی که در نظریات او وجود دارد آن را اصلاح نموده و نظریات درست خود را ابراز نمایند و پس از گذشت مدت کوتاهی، مساله ی هجرت شریعتی پیش آمد و بعد هم مساله ی شهادت و چندی نگذشت که دوستداران علی و اعضای حسینیه ی ارشاد مرحوم محمد همایون و میناچی در یک گردهمایی تصمیم گرفتند که برای نشر آثار دکتر چند جلسه با حضور پدر دکتر و نگارنده (پوران شریعت رضوی) و شخصیت های ذیصلاح مذهبی مانند شهید مطهری و شهید بهشتی جلسه ای در خانه ی آقای همایون تشکیل دهند و راجع به چگونگی چاپ و نشر کتب دکتر و احیانا نقد و بررسی آنها صحبت شود. . . ⬅️برگرفته از کتاب ، جلد اول ، دکتر پوران شریعت رضوی، ص ۳۲۷ . 🌿 🌿 🌿 🌿
🔴وصیت شرعی دکتر شریعتی به محمدرضا حکیمی در مورد آثارش | بخش دوم ✅ماجرای اشتباهات شریعتی ؟! . آقا سید محمدمهدی جعفری درباره ی وصیت دکتر شریعتی به محمدرضا حکیمی می گوید : «در سال ۵۵ که عبدالفتاح عبدالمقصود از ایران بازدید کرد، بعد از بازگشت ایشان به مصر، دوستان برای جمع بندی و ارزیابی سفر ایشان به ایران، جلسه ای در منزل حاج حسین امانیان برگزار کردند.... یادم است در آن جلسه از جمله آقای دکتر سید جعفر شهیدی نیز آمده بودند. دیدیم آقای شریعتی و آقای محمدرضا حکیمی هم جداگانه به جلسه آمدند. شب بسیار خاطره انگیز و فراموش ناشدنی بود. بحث اصلی درباره ی امام علی و کتاب عبدالفتاح عبدالمقصود بود. در آن جلسه آقای حکیمی گفت: کتابی دارم که درباره حادثه غدیر است و حادثه عاشورا، جریان امام رضا و امام زمان. تردید دارم نام این کتاب را چه بگذارم دکتر شریعتی گفت: من پیشنهاد می کنم اسمش را بگذار امام در عینیت جامعه. آقای حکیمی هم فوری پسندید و چندی بعد هم این کتاب توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ و منتشر شد. پس از پایان جلسه، آقای حکیمی زودتر بلند شد که برود منزل. دکتر شریعتی رفت به بدرقه اش. بعد که آقای حکیمی رفت و دکتر برگشت به داخل منزل، آقای خسرو منصوریان به من گفت : دکتر نامه ای به آقای حکیمی داد. ما چیزی نگفتیم . در میان ما آقای منصوریان ماشینی داشت که همه ی ما را از جمله دکتر علی شریعتی را به طور فشرده سوار کرد تا به مقصد برساند. در بین راه من از دکتر پرسیدم: نامه خصوصی بود؟! دکتر گفت: بله، بعدا متوجه می شوی ! دانستم که در ماشین و در میان جمع نمی خواهد چیزی بگوید. پس از مدتی من از دیگری، نه از خود دکتر، شنیدم که ایشان وصیت نامه اش را به آقای حکیمی داده است. در آن وصیت نامه نوشته بود که کتابهای من نیاز به اصلاح دارد و از شما می خواهم که آن را اصلاح کنید....» . ⬅️برگرفته از کتاب ، نوشته سید قاسم یاحسینی ، ص ۹۹ به نقل از؛ کتاب ، دکتر پوران شریعت رضوی ، جلد دوم، ص ۳۸۰ - ۳۸۱ . 🌿 🌿 🌿 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تصاویری از آخرین لحظات شهادت دکتر علی شریعتی و راهپیمایی دانشجویان ایرانی مقیم انگلستان . 🌿 🌿 🌿
📷تصویر پوستری که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ چاپ و منتشر کرد. . آن روزها کمتر غریب بود! 🍃❤️
💥 دیدگاه پیرامون آثار که با صحه گذاری بر دیدگاه منتقدان همراه است.
💥 تحریم آثار توسط 🔻ایشان آثار دکتر را مصداق دانسته اند.
💥 دیدگاه پیرامون آثار که با صحه گذاری بر دیدگاه منتقدان همراه است. اظهارنظر نخست🔻
💥 دیدگاه پیرامون آثار که با صحه گذاری بر دیدگاه منتقدان همراه است. اظهارنظر دوم🔻
📸 تصویری قدیمی از حضور آیت الله خامنه ای در دومین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی - ۲۹ خرداد ۱۳۵۸
[In reply to یاد ایّام] 💠 گفتگوی خواندنی آیت الله خامنه ای در پنجمین سال درگذشت مرحوم شریعتی(30 خرداد 1360 ) 🔹 به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست. یعنی از شگفتی های زمان و شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. 🔹مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند. 🔹بی گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی کنم که این اشتباهات کوچک بود اما ادعا می کنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی می توانیم نام گذاریم، چهره شریعتی از برجستگی ها و زیبایی ها هم برخوردار بود. 🔹اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود. طرفداران او بجای اینکه نقاط مثبت شریعتی را مطرح کنند و آنها را تبیین کنند، در مقابل مخالفان صف آرایی هایی کردند و در اظهاراتی که نسبت به شریعتی کردند سعی کردند او را یک موجود مطلق جلوه بدهند. 🔹سعی کردند حتی کوچکترین اشتباهاتی را از او نپذیرند. یعنی سعی کردند هرگز اختلافی را که با روحانیون یا با متفکران بنیانی و فلسفی اسلام دارند در پوشش حمایت و دفاع از شریعتی بیان کنند. در حقیقت شریعتی را سنگری کردند برای کوبیدن روحانیت و یا کلا متفکران اندیشه بنیانی و فلسفی اسلام. 🔹در یک سطح دیگر، کسانی که امروز در جنبه های سیاسی و در مقابل یک قشری یا جریانی قرار گرفته اند، خودشان را به شریعتی منتسب می کنند از آن جمله هستند بعضی از افراد خانواده شریعتی. 🔹این ها در حقیقت از نام و از عنوان و از آبروی قیمتی شریعتی دارند سوءاستفاده می کنند برای مقاصد سیاسی و این طرفداری و جانبداری است که یقینا ضربه اش به شخصیت شریعتی کمتر از ضربه مخالفان شریعتی نیست.
📆 ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ - سالروز درگذشت دکتر شریعتی
﷽ در دنیای امروز فقر آتشی است، که خوبی ها را می سوزاند. و ثروت پرده ایست که، بدی ها را می پوشاند ... و چه بی انصافند آنان که، یکی را می پوشانند .. به احترام داشته هایش، و دیگری را می سوزانند، به جرم نداشته هایش ... دکتر علی شریعتی
ما و مسأله دکتر شریعتی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 دکتر شریعتی، آخوندزاده خراسانی، معلم پرحرارت روشنفکری بود که در دهه سی به جمعیت خداپرستان سوسیالیست پیوست و حتی در جمع ملی گراهای مشهد دستگیر شد. علی شریعتی بعد از مدتی به دلیل مهارت ویژه در سخنوری و قلم، مورد توجه کانون های نخبگانی قرار گرفت و همزمان که مورد التفات امثال بود، توسط و نیز به دربار نزدیک شد و بعدا با بورس دولتی راهی پاریس شد. در پاریس از اساتید مختلفی درس گرفت که برخی شان چپ گرا، و برخی دیگر ماسون بودند. شریعتی بعد از بازگشت در نامه های خصوصی به محمدتقی شریعتی، از ایده اسلام منهای آخوند، سخن به میان آورد و بعدا در توضیحات مکتوبش خطاب به ، صراحتا از تلاشش برای تحقق ، سخن گفت. با تأسیس حسینیه ارشاد و با حمایت شهید مطهری، پدیده شریعتی در دهه پنجاه در سطحی گسترده مطرح شد و در این دوره اگرچه بحث های سطحی و التقاطی با لعاب اسلامی در سخنان وی فراوان یافت می شد اما همین میزان نیز موجب می شد که دانشجویان مسلمان در مقابل تبلیغات پرطمطراق چپ ها، به اعتماد به نفس نسبی در اسلام گرایی دست یابند. بعد از بالاگرفتن زاویه التقاط و بی نتیجه ماندن تلاش های برخی از سران روحانی برای جذب و اصلاح شریعتی، شهید مطهری نیز به جرگه مخالفان دوآتشه دکتر (قاطبه علمای سنتی قم و مشهد و بزرگانی چون علامه طباطبایی و آیات مصباح یزدی ‌و سید مصطفی خمینی) بپیوندد و خطر آثار و افکار دکتر را در قالب نامه ای مفصل به امام خمینی ابراز کند. صدالبته برخورد مخالفان انقلابی دکتر شریعتی، هرگز مورد قبول طیف دیگری از روحانیون مبارز واقع نشد و بزرگانی چون مقام معظم رهبری و شهید بهشتی، با نگاهی راهبردی به میدان مبارزه، علی رغم قبول اشکالات در آثار دکتر، نحوه برخورد با وی را مورد نقد قرار دادند که انشقاق در مدرسه حقانی تنها یکی از آثار این اختلاف نظر بود. شاید توجه به همین مصالح مبارزاتی کلان بود که موجب شد امام خمینی هرگز تا قبل از فوت دکتر، موضع صریحی در مورد آثار او ابراز نفرماید، هرچند که به دقت هرچه تمام تر، هیچ تأییدی نیز از ناحیه ایشان مشاهده نشد که مورد سوءاستفاده قرار گیرد. گرچه با خروج دکتر شریعتی از ایران، ظاهرا بخشی از اختلافات حل شده بود اما نزاع و انشقاق بر سر افکار و آثار او هرگز تمام نشد و بعدا همین افکار منجر به تغذیه فکری و رویش جریان های تروریستی چون گردید که برخی متفکران مسلمان را تنها به جرم نقد شریعتی، به شهادت رساندند و برخی ترورهای شان نیز ناتمام ماند. بعد از فوت دکتر شریعتی، سازمان تروریستی مجاهدین و اعضای نهضت آزادی(خصوصا شاخه برون مرزی آن) تلاش زیادی در شهیدسازی از وی انجام دادند و او را معلم شهید نامیدند اما علی رغم همه تلاش ها، امام خمینی در پاسخ به پیام های تسلیت متعدد پیرامون این واقعه، حتی حاضر نشدند، از لفظ مرحوم نیز برای او استفاده کنند که این مسئله موجب قهر و رنجش شدید دکتر ابراهیم یزدی شد که اعتقاد داشت باید لفظ شهید در پیام امام بیاید! آقا سید موسی صدر بر پیکر شریعتی نماز گذارد و جنازه در زینبیه دمشق دفن شد. در ایران نیز انتشار پیام انتقادی مشترک آقایان مطهری و بازرگان، آتش خشم مریدان دکتر را برانگیخت تا بدانجا که مهندس بازرگان بعدا مجبور شد از نظر اولیه اش کمی عقب نشینی کند ولی همچنان منتقد شریعتی باقی ماند. بعد از گذشت بیش از چهار دهه از فوت دکتر شریعتی همچنان آثار و افکار و کارنامه سیاسی او محل نزاع و موجب انشقاق در میان انقلابیون است و این مسئله ضرورت بازخوانی مستند، همه جانبه و بی تعصب ‌پیرامون این موضوع را نشان می دهد. 🔶پی افزود ۱)جریان نوشریعتی ها با همت و حمایت دکتر ، در قم ظهور و بروز یافته و تا کنون آثار مکتوب قابل تاملی ارائه داده است. این جریان که می توان از آن با عنوان یاد کرد، تلاش دارد به روحانیت به دید یک سوژه مطالعاتی صرف بنگرد که نتیجه اش ارائه تصویری غیر مقدس وسکولار از حوزه و روحانیت خواهد بود و از همین حیث، حلقه پسران سارا را می توان انتقام توأمان دکتر شریعتی از حوزه و نظام قلمداد کرد که از یک سو با خط مخالفان انقلابی دکتر در ستیز اند و از دیگر سو مخالفان سنتی شریعتی را مورد هجمه قرار داده اند. ۲) استفاده ازلفظ دکتر، مطابق ادبیات عامه است وگرنه هرگز مدرک دکترای ایشان در محافل علمی مشاهده و ارائه نشده است که البته قطعا به معنی نفی آن نیست و اگر کسی از سند آن اطلاع دارد بازنشر خواهد شد.