🔰 سخننگاشت| رهبرانقلاب در مراسم اعطای نشان ذوالفقار به سرلشکر قاسم سلیمانی:
🌷 بهشت پاداش مجهاهدت در راه خداست @kooyesimorgh
📕برشی از کتاب «خون دلی که لعل شد»/3
⚪️ روای خاطرات حضرت آیتالله خامنهای(مدظله العالی) از زندانها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی است
#زندگینامه_خودنوشت_آقا
🔵خصلتی که آیتالله خامنهای دوست نداشتند
⚪️گوشهگیری را دوست داشت(پدرم)، ولی من این خصلت ایشان را خوش نمیداشتم؛ لذا عکس آن را فراگرفتم. ایشان وقتی وارد مسجد میشد، سر را به زیر میانداخت، نگاه خود را به زمین میدوخت، و بیآنکه با احدی از نمازگزاران حرفی بزند، مستقیماً به سوی محراب میرفت. در آنجا عینک خود را برمیداشت؛ بنا بر سنت، دنباله عمامه را به زیر چانه میانداخت و نماز جماعت را امامت میکرد؛ آنگاه به همانگونه که وارد شده بود، بیرون میرفت.
در مجالس، خاموش مینشست؛ مگر اینکه از او چیزی بپرسند. جز با علمایی که از دوستان خاصش بودند سخن نمیگفت. به هیچ گفتوگویی هم جز بحث علمی وارد نمیشد. نتیجه این گوشهگیری تنگدستی شدید بود.
گاهی به سبب تنگدستی ناگزیر میشد کتابهایش را ـ که بسیار مورد عشق و علاقهاش بودند ـ بفروشد. وقتی میدید ما کتابهایش را تورق میکنیم، ناراحت میشد. اگر یکی از کتابهای کتابخانهاش را دست ما میدید، با لحنی مهرورزانه نسبت به کتب و حریص بر حفظ آن، میگفت: این چیست؟ لطفاً بگذار سرجایش! اما با این همه، ناچار میشد برخی کتابهای خود را بفروشد تا بتواند برای رفع نیازهای اولیه ما چیزی فراهم کند.
به سراغ قفسههای کتابخانه میرفت، کتابی را برای فروش برمیداشت، اما فروش آن کتاب برایش ناگوار میآمد و لذا آن را به جای خود میگذاشت؛ دومی را برمیداشت، سومی را برمیداشت،... تا اینکه ناچار برخی را انتخاب میکرد و برمیداشت. به یکی از ما میگفت: این کتابها را به نزد شیخ هادی ببر و به او بفروش.
شیخ هادی معروف بود به اینکه هر کتابی را بر او عرضه کنند، میخرد و در دکان خود میگذارد، بعد هم جز به قیمت هنگفت نمیفروشد. میگفت: من به گرانفروشی معروفم! لذا تنها کسی از من کتاب میخرد که ناچار به خرید آن باشد، و کسی که ناچار باشد، به هر قیمت گرانی هم که شده، میخرد! شیخ هادی اینطور خرید و فروش میکرد.
🔁ادامه در بخش های بعد....
🆔@kooyesimorgh
جلسه پنجم.pdf
396.3K
📕«ایمان و پایبندی به تعهدات، خلاصه مباحث کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی @kooyesimorgh
✳️#در_محضر_رهبری 🔴 نبودن دغدغهی دین به دلیل رویکرد جامعه به فساد و فحشا سؤال: ✅با توجّه به رویکرد جامعه به فساد و فحشا آیا (دوستان یک قدری خوشخطتر اگر بنویسید که بشود راحت خواند) باز هم میتوان گفت که در این جامعه دغدغهی دین و اسلام وجود دارد؟ پیشنهاد میکنم جنابعالی طی فرمایشی اساتید محترم را از گروه بازی و باند بازی در گروههای آموزشی باز دارید و از این کار نهی نمایید. 🔸این، دو تا مطلب شد. اینکه میگویند چون جامعه به فساد و فحشا رویکرد دارد، نمیشود گفت در جامعه دغدغهی دین و اسلام هست، به نظر من به هیچ وجه ارزیابی درستی نیست. البتّه گرایش به فحشا و فساد یک چیز بسیار بد و منفی است، اما چون در گوشهای از جامعه به شکلی این معنا وجود دارد، نمیشود کلّ جامعه را متهّم کرد که اینها دغدغهی دین ندارند. شما جوانهای عزیز وضع فعلی را میبینید، خب انتظاراتتان هم بالاست، حق هم دارید. قبل از انقلاب میدانید این مملکت چه بود؟ در طول پنجاه سال، چگونه پایههای اخلاقی در این مملکت، عمداً، با حساب، با پیگیری، متزلزل شده بود؟ زنها و دخترها را به چه وضعی کشانده بودند؟ 🔹جوانها را به چه وضعی کشانده بودند؟ اگر میدانستید، آن وقت میفهمیدید این که امروز دارید میبینید- این طبقهی جوان صالح و نورانیای که ما داریم، چه دخترها، چه پسرها، در بخشهای مختلف جامعه- چقدر ارزش دارد. قبل از انقلاب، در همین دانشگاه شهید بهشتی- که آن وقت اسمش دانشگاه ملّی بود- یک چند تا جوان متدیّن بودند، که اگر اسم بیاورم، بعضیهاشان را میشناسید. بعضی از آنها با بنده دوست و خویشاوند بودند، میآمدند برای من نقل میکردند. در همین دانشگاه، مراسم مذهبی و اینها که هیچ، یک محیط کوچک برای نماز هم نداشتند. این بچهها، خودشان دور هم جمع شدند و با پول شخصی خود یک جای کوچکی را به عنوان نمازخانه درست کردند. مگر دستگاه اجازه میداد؟ همین دانشگاه، که عمدتاً محل تحصیل فرزندان اعیان و اشراف و بچه پولدارها بود، مرکز چه فجایعی، چه فسادهایی بود. دانشگاههای دیگر هم همین جور بود. واقعاً استاد متدین در دانشگاه زیر فشار بود، دانشجوی متدین زیر فشار بود . 🔸در سطح جامعه هم همین جور بود. زنی که مایل بود حجاب خودش را حفظ کند- نه اینکه لزوماً چادر و روگیری داشته باشد؛ میخواست یک حجاب معقولی داشته باشد- مگر میتوانست در جامعه راه برود؟ ما ماجراها دیدهایم و شنیدهایم و اطلاع داریم؛ که حالا نه وقتش هست، نه مناسب است که من آنها را بگویم. شماها آنها را ندیدهاید. امروز جامعهی ما جامعهی دینی است، جامعه اخلاقی است، البته درونش فساد هم هست. زمان امیرالمومنین هم فساد بود. شما خیال میکنید آن زمان فساد نبود؟ آن زمان بدی نبود؟ چرا آن زمان هم بودند. عمده این است که در هر نظامی اگر به فکر اصلاح هستند، همّت بگمارند برای مقابلهی باعوامل فساد، چه با پدیدهها، چه با زیر بناها و ریشهها. اگر اینطور باشد، خب، جامعه رشد خواهد کرد، پیش خواهد رفت و همین مقدار فسادی هم که میبینید، بمرور از بین خواهد رفت. 🆔 @kooyesimorgh 💠 بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی 1382/02/22
📢 حضرت آیتالله خامنهای صبح دوشنبه (۱۳۹۷/۱۲/۱۲) در ابتدای جلسهی درس خارج فقه، به شرح حدیثی از حضرت امام صادق علیهالسلام دربارهی «صفتهای برجستهی اخلاقی» پرداختند؛ صفاتی که جلوههای درخشان و لبّ اسلام است. خصوصیّاتی که انسانهای برجسته میسازد و به برکت وجود انسانهای برجسته در یک اجتماع، در یک جامعهی بشری، نظام اجتماعیِ برجسته به وجود میآورد.
🏷 مدیریت گفتمان انقلاب اسلامی مرکز ماهر متن این جلسهی درس خارج فقه را به شرح زیر منتشر میکند:
🔻 بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.
🔹 و بِهٰذَا الاِسنادِ عَن اَبیقَتادَة قالَ: قالَ ابوعَبدِاللهِ عَلَیهِالسَّلامُ لِداوُدَ بنِ سِرحانَ: یا داوُدُ اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعضٍ، یُقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاءُ تَکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فی اِبنِهِ وَ تَکونُ فِی العَبدِ وَ لا تَکونُ فی سَیِّدِهِ: صِدقُ الحَدیثِ
وَ صِدقُ النّاسِ وَ اِعطاءُ السّائِلِ وَ المُکَافَاَةُ بِالصَّنائِعِ. (۱)
🔸 و بِهٰذَا الاِسنادِ عَن اَبیقَتادَةَ قال:
این چند حدیثی که روزهای قبل خواندیم و این [حدیثی] که امروز میخوانیم، سندهای صحیح و بسیار معتبری دارد؛ ابیقتاده هم ثقه است.
🔹 قالَ اَبوعَبدِاللهِ عَلَیهِالسَّلامُ لِداوُدَ بنِ سِرحانَ: یا داوُدُ اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعض
[امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید: بعضی از مکارم اخلاق و خصلتها بستهی به بعضی دیگر است، یعنی با هم ارتباط دارد؛ یا ارتباط علّی و معلولی دارد که یکی علّت آن دیگری است، یا به نحوی ارتباط عملیّاتی و رفتاری با همدیگر دارند.
🔸یقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاء
اینها را هم مثل بقیّهی چیزها از خدا بدانید؛ این را هم خدا میدهد. بله، کار خدای متعال بیحکمت نیست و رفتار ما، اختیار ما، و ارادهی ما در ایجاب رحمت الهی تأثیر دارد لکن بالاخره آنچه به ما داده میشود، از همهی مکارم، از همهی خوبیها، از همهی نِعَم -از جمله مکارم اخلاق- از طرف خدا است، خداوند تقسیم میکند؛ به شما یک چیزی میدهد، به دیگری یک چیز میدهد، به آن دیگری یک چیز [دیگر] میدهد.
🔹 تکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فِی ابنِه
گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست. اینکه حالا میگویند ژن یا ژنِ [خوب]! اینها خیلی اعتباری ندارد. گاهی اوقات پدر یک صفت خوبی دارد، پسر ندارد؛ عکسش هم هست که پسر یک صفت خوبی دارد که پدر ندارد. اینها ایجاب الهی و اِنعام الهی است.
🔸 و تَکونُ فِی العَبدِ وَ لا تَکونُ فی سَیِّدِه
این جور هم نیست که موقعیّت اجتماعی و شأن اجتماعی هم تأثیر داشته باشد؛ نه، گاهی یک صفت خوبی را یک بردهای دارد که سیّد او، ارباب او ندارد. مستخدم شما گاهی اوقات یک خصوصیّتی دارد که شما آن خصوصیّت را ندارید. یک صفت خوبی در فرد زیردست ما هست که آن صفت در ما نیست؛ یعنی او بالاتر از ما است. خب، حالا این صفات و مکارم اخلاق که این قدر هم دربارهاش فرمودهاند، چه چیزهایی است؟ چند صفت را حضرت بیان میفرمایند. اینها واقعاً همان جلوههای درخشان اسلام است؛ لبّ اسلام اینها است. این خصوصیّات [است] که انسانهای برجسته میسازد و به برکت وجود انسانهای برجسته در یک اجتماع، در یک جامعهی بشری، نظام اجتماعیِ برجسته به وجود میآورد و [اگر] انسانهای کریم، انسانهای شجاع، انسانهای باگذشت، انسانهای صادق در یک جامعهای باشند، این جامعه، جامعهی برجستهای میشود؛ [البتّه] عکسش هم صادق است. واقعاً انسان باید اینها را مثل دُر و گوهر گرانبها روی چشمش بگذارد و به دنیا عرضه کند. حالا این صفات چیست؟ اوّل:
🔹 صدقُ الحَدیث
راستگویی. الان کشور خود ما کشور اسلامی است و از بسیاری از جوامع دنیا هم انصافاً بهتر و پاکیزهتر و طاهرتر است امّا در عین حال شما ببینید خیلی از مشکلات داخل کشور ما ناشی از نبودنِ همین صفت است؛ صدقالحدیث نیست، راستگویی نیست. راستگویی یعنی چه؟ یعنی شما حرفی را که میزنید، مطابق با واقع باشد. اگر دانستید مطابق با واقع است و گفتید، این راست است؛ اگر نه، نمیدانید مطابق واقع است یا نیست امّا میگویید، این صدق نیست. «صدق» عبارت است از اینکه شما چیزی را که میدانید مطابق واقع است، بیان میکنید. #فضای_مجازی را ملاحظه کنید که بر اثر حرف، شایعه، دروغ، خلاف، تهمت، نسبت بدون واقعیّت به این، به آن، به بالا، به پایین، به همدیگر، یک فضای دروغ در کشور به وجود میآید؛ ببینید، اینها اشکال است. پس اوّل «صِدقُ الحَدیث» [یعنی] همه سعی کنیم راست بر زبان جاری کنیم. دوّم:
🔸 و صِدقُ النّاس
با مردم هم صادق باشید؛ با مردم با تقلّب و خدعه و فریب و دورویی برخورد نکنید. «صِدقُ النّاس» یعنی صدق عمل با مردم؛ انسان در مواجههی با مردم با صداقت
وارد بشود، با کلک و دروغ و فریب و مانند اینها با مردم برخورد نکند. اگر ما در مسائل گوناگون اجتماعیمان، سیاسیمان، انتخاباتمان، و مانند اینها، همین یک مورد را مراعات کنیم، ببینید چقدر دنیا آباد خواهد شد؛ «وَ صِدقُ النّاس». این هم دوّم.
🔹 و اِعطاءُ السّائِل
[اگر سائل] از شما چیزی خواست، به او بدهید اگر چنانچه میتوانید. یک وقت یک فقیری است که از شما سؤال نکرده، خب [اگر] به او کمک کنید خوب است امّا اگر چنانچه از شما درخواست کرد -سؤال کرد یعنی درخواست کرد- آن وقت این مکرمت بزرگی است و او را رد کردن، خلاف مکرمت انسانی است.
🔺 و المُکافَاَةُ بِالصَّنائِع
«صَنیعة» یعنی کارهای نیک؛ خدمتهای نیک به دیگران را میگویند «صنیعه». «مُکافئهی به صنایع بکنید» یعنی [اگر] کسی به شما نیکی کرد، شما هم در مقابل به او نیکی کنید. این جور نباشد که نیکی دیگران را با اهمال و احیاناً با بدی پاسخ بدهیم. [اگر] کسی به ما نیکی کرده، خب در مقابل باید به او نیکی کنیم. این هم سوّم.
۱) امالی طوسی، مجلس یازدهم، صفحهی ۳۰۱؛ «امام صادق (ع) به داودبنسرحان میفرماید: ای داود! برخی از مکارم اخلاق به برخی دیگر وابسته است و با هم ارتباط دارد که اینها را خدا تقسیم میکند؛ گاهی این صفات در مردی وجوددارد و در پسرش نیست یا گاهی در بردهای وجود دارد و در اربابش نیست. از جملهی آنها است: راستگویی و صداقت با مردم در عمل، و بخشیدن به فقیری که درخواستی دارد و نیکی کردن در مقابل خوبیهای دیگران.
۹۷/۱۲/۱۲
#شرح_حدیث @kooyesimorgh
🔰 سخننگاشت | مکارم اخلاق را از خدا بدانید؛
👈 همه خوبیها از خداست
🔺 گزیدهای از شرح حدیثی از امام صادق علیهالسلام توسط حضرت آیتالله خامنهای. ۹۷/۱۲/۱۲ #شرح_حدیث @kooyesimorgh
🔰 سخننگاشت | مکارم اخلاق را از خدا بدانید؛
👈 موقعیت اجتماعی در صفات ما تاثیر ندارد
🔺 گزیدهای از شرح حدیثی از امام صادق علیهالسلام توسط حضرت آیتالله خامنهای. ۹۷/۱۲/۱۲ #شرح_حدیث @kooyesimorgh
🔰 سخننگاشت | مکارم اخلاق را از خدا بدانید؛
👈 ژن خوب اعتباری ندارد
🔺 گزیدهای از شرح حدیثی از امام صادق علیهالسلام توسط حضرت آیتالله خامنهای. ۹۷/۱۲/۱۲ #شرح_حدیث @kooyesimorgh
شرح-حدیث-اخلاق.mp3
4.87M
🎙 بشنوید| صوت کامل شرح حدیثی از امام صادق علیهالسلام توسط حضرت آیتالله خامنهای در ابتدای جلسه درس خارج فقه. ۹۷/۱۲/۱۲ #شرح_حدیث @kooyesimorgh