eitaa logo
گفتمان ازدواج (تعدد زوجات)
123 دنبال‌کننده
27 عکس
14 ویدیو
0 فایل
#مبارزه با بدعت و خرافات #سنت_سیئه #سنت_حسنه ارتباط با ما: @sheikh_ahmad66
مشاهده در ایتا
دانلود
مسأله عدالت بین دو همسر 🔹 اکثرا به دلیل اینکه با روایات آشنایی ندارند و نظر شارع مقدس در این مسئله را مطلع نیستند تعدد زوجات را رد میکنند . در مسئله عدالت باید گفت شرطی که شارع برای کاری گذاشته است باید از خود شارع حکیم پرسید که این شرط به چه معناست و حدودش چیست؟ بسیاری میگویند ما اصل تعدد زوجات را قبول داریم ولی شرط عدالت را کسی جز اهل بیت علیهم السلام نمیتواند رعایت کند این سخن👆🏽به این دلیل است که این دسته اصلا معنای عدالت را نمیدانند که گمان میکنند کسی جز ذوات مقدسه اهل بیت علیهم السلام توان رعایت عدالت را ندارد خب عدالت چیست؟👇🏾 🔸عدالت بمعنای وضع کل شی فی موضعه یعنی قرار دادن هر چیزی در جای خودش هست حال به محضر روایات اهل بیت علیهم السلام میرویم و زانوی تلمذ و عبودیت میزنیم تا درک کنیم که قرار دادن هر چیز در جای خودش یا به تعبیر دیگر عدالت در مسئله تعدد زوجات چیست؟ 🔹چند نمونه است؟ 🔹چگونه عدالت رعایت میشود ؟ 🔹آیا واقعا آنگونه که بعضی تصور در غیر ممکن بودن عدالت دارند ، غیر ممکن است یا بسیار ساده و روان؟ توجه کنید👇🏾👇🏾 چگونگی و کمیت نفقه ، با مراعات حال زن در خانه پدری و قبل از ازدواج مشخص میشود👇🏾👇🏾👇🏾 مثلا اگر دختری را از یک خانواده ثروتمند به عقد خود درآورد نفقه متناسب با شأن او واجب میشود و اگر دختری را از خوانواده فقیر و یا متوسط به عقد خود در آورد نفقه فقط به قدر مایحتاج (ضروریات زندگی)زن واجب میشود و بیش آن بر مرد واجب نیست👇🏾👇🏾👇🏾👇🏾 حال چه آن مرد یک همسر داشته باشد چه دو همسر و چه بیشتر ، نفقه ای که بر مرد واجب است ، نفقه ایست متناسب با شأن زن قبل از ازدواج و مساوات در نفقه واجب نیست ولی مستحب است که در نفقه رعایت تساوی بشود. حال توجه شما را به عنوان نمونه به حدیثی جلب میکنیم👇🏾👇🏾👇🏾
✅مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ عُتْبَةَ الْهَاشِمِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام عَنِ الرَّجُلِ تَكُونُ لَهُ امْرَأَتَانِ يُرِيدُ أَنْ يُؤْثِرَ إِحْدَاهُمَا بِالْكِسْوَةِ وَ الْعَطِيَّةِ أَ يَصْلُحُ ذَلِكَ قَالَ لَا بَأْسَ وَ اجْهَدْ فِي الْعَدْلِ بَيْنَهُمَا. ---------- عبدالملک عتبه هاشمی گفت : از مولایمان ابالحسن (امام موسی کاظم علیه السلام) سوال کردم در مورد مردی که دو زن دارد و میخواهد به یکی از آنها هدایایی بدهد( و به دیگری ندهد) ؛ آیا این کار جایز است؟ امام فرمود : اشکالی ندارد ولی تلاش کند برای رعایت مساوات بین آنها . مجمع البيان ج۲ - ص۱۲۱.
🔷مسئله بعدی در رعایت عدالت ، در بحث تعدد زوجات ، مسئله ی قَسم ( تقسیم شبها) هست 👇🏾👇🏾 🔹مرد متاهل واجب است که از هر چهار شب یک شب( سه شب در میان) نزد همسرش بیتوته کند 🔸نکته:البته بین علما در اثبات چنین تکلیفی برای مردی که یک همسر دارد اختلاف است و قدر متیقن فقط وجوب هر چهار ماه یک بار نزدیکی هست( هر کس به مرجع خودش رجوع کند) و آنچه از احکام که در تعدد بر مرد وجوبی بار میشود فقط وجوب همین مسئله تقسیم شبهاست کما اینکه در بحث تعدد زوجات در رساله های عملیه مراجع فقط به همین مطلب ( تقسیم شبها و وجوب اختصاص یک شب از چهار شب به یک همسر) اشاره شده و شرط و وظیفه جدیدی را برای عدالت بین همسران تعریف نکردند. حال توجه شما را به روایاتی در تأیید این مطلب جلب میکنیم👇🏾👇🏾👇🏾
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِي قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ لَهُ امْرَأَتَانِ هَلْ يَصْلُحُ لَهُ أَنْ يُفَضِّلَ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَالَ لَهُ أَرْبَعٌ فَلْيَجْعَلْ لِوَاحِدَةٍ لَيْلَةً وَ لِلْأُخْرَى ثَلَاثَ لَيَالٍ. علي بن جعفر از برادرش امام موسي كاظم عليه السلام نقل كرده كه : از او در مورد مردي كه دو زن دارد سوال كردم كه آيا جايز است كه يكي را بر ديگري در تقسيم شبها برتري دهد ؟ امام فرمود : براي آن مرد چهار شب است ، پس ميتواند سه شب را براي يك زن اختصاص دهد و يك شب را براي زن ديگر. به نقل از وسائل الشیعه ، قرب الاسناد - ص۱۰۸
🔷🔷سوال و شبهه ای که خیلی ها به تعدد زوجات دارند مسئله رعایت عدالت در قلب هست و این که رعایت عدالت آنقدر سخت و مشکل است که قرآن فرموده شما هر گز نمیتوانید عدالت را رعایت کنید.👇🏾👇🏾👇🏾 و همین آیه را چماق کردند و بر مسئله تعدد کوبیدند 🔷و ما باز هم میرویم و زانوی تلمذ و عبودیت محضر مبارک اهل بیت علیهم السلام میزنیم تا به ما قرآن آموزش دهند.👇🏾👇🏾👇🏾 تفسیر القمی رُوِیَ أَنَّهُ لَمَّا سَأَلَ رَجُلٌ مِنَ الزَّنَادِقَةِ أَبَا جَعْفَرٍ الْأَحْوَلَ فَقَالَ أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً وَ قَالَ تَعَالَی فِی آخِرِ السُّورَةِ وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَبَیْنَ الْقَوْلَیْنِ فَرْقٌ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ الْأَحْوَلُ فَلَمْ یَکُنْ فِی ذَلِکَ عِنْدِی جَوَابٌ فَقَدِمْتُ الْمَدِینَةَ فَدَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَسَأَلْتُهُ عَنِ الْآیَتَیْنِ فَقَالَ أَمَّا قَوْلُهُ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً فَإِنَّمَا عَنَی فِی النَّفَقَةِ وَ قَوْلُهُ وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَإِنَّمَا عَنَی فِی الْمَوَدَّةِ فَإِنَّهُ لَا یَقْدِرُ أَحَدٌ أَنْ یَعْدِلَ بَیْنَ امْرَأَتَیْنِ فِی الْمَوَدَّةِ فَرَجَعَ أَبُو جَعْفَرٍ الْأَحْوَلُ إِلَی الرَّجُلِ فَأَخْبَرَهُ فَقَالَ هَذَا حَمَلْتَهُ مِنَ الْحِجَازِ ---------- تفسیر القمّیّ: ص ۱۴۳ سورة النساء روایت شده که زمانی مردی از زنادقه از اباجعفرالأحوَل ( معروف به " مؤمن طاق" ) در مورد اختلاف ايه ي وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا اگر بترسید که مبادا درباره یتیمان (ازدواج با دختران یتیم) مراعات عدل نکنید پس آن کس از زنان را به نکاح خود درآرید که شما را نیکو است: دو یا سه یا چهار و اگر بترسید که راه عدالت نپیموده و به آنها ستم کنید پس تنها یک زن اختیار کنید و یا چنانچه کنیزی دارید به آن اکتفا کنید، که این نزدیکتر به عدالت و ترک ستمکاری است. و ايه ي وَلَن تَسْتَطِيعُوا أَن تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِن تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا  شما هرگز نمی‌توانید در میان زنان، عدالت برقرار کنید، هر چند کوشش نمایید! ولی تمایل خود را بکلّی متوجّه یک طرف نسازید که دیگری را بصورت زنی که شوهرش را از دست داده درآورید! و اگر راه صلاح و پرهیزگاری پیش گیرید، خداوند آمرزنده و مهربان است. سوال كرد ، ابا جعفر گفت که : جوابي ندارم ! بعد به مدينه ونزد امام جعفر صادق عليه السلام رفتم ( خود اباجعفر الأحول) و در مورد اين دو ايه از ايشان سوال كردم ؛ ايشان فرمود كه ايه ي " فإن خفتم ...." در مورد عدالت در نفقه است ، و ايه ي " لن تستطيعوا ....." در مورد محبت و علاقه است، چرا كه هيچ كس نميتواند در محبت بين دو زن، عدالت (مساوات) را رعايت كند . پس ابا جعفر الأحول بازگشت و پاسخ امام را به آن مرد اعلام كرد ؛ و آن مرد گفت كه اين پاسخ را از حجاز آورده ای (یعنی " این پاسخ را از کسی شنیده ای " نه اینکه نظر خودت بوده ) . توضیح بنده👇🏾👇🏾 پس اینکه قرآن فرموده شما هرگز نمیتوانید عدالت را بین زنانتان رعایت کنید مربوط به عدالت واجبه نیست و اصلا خدای تعالی هم چنین نخواسته که شخصی در مورد محبت قلبی بین زنانش عدالت برقرار کند 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 ✅ کانال گفتمان ازدواج 🌹 به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/korafatbedat
هموطنان گرامی! مطالب این کانال را نشر دهید. این مطالب و عضویت شما در این کانال به معنای این نیست که خود شما تعدد زوجات را عملی کنید.🙈 چون تعدد زوجات شرایطی دارد که در روزهای آینده این شرایط را عرض خواهیم کرد . بلکه این کانال با هدف قبح زدایی و عادی سازی از این حلال الهی تشکیل شده است.🙏
مطالعه‌ی این کتاب را جهت آگاهی از احکام و قوانین اسلام درخصوص حقوق ازدواج و مسائل مربوط به آن توصیه می‌کنم.
🔴تعداد زنان و دختران مجرد بالای ۳۰سال ،۳میلیون بیشتراز مردان و پسران مجرد است(با محاسبه مردان معتاد،زندانی ،بی مسئولیت ) 🔴مدیر کل آمار ثبت احوال کشور اعلام کرد؛🔻🔻 ⚠️تعداد زنان مجرد بالای 30 سال ، سه برابر مردان شد. 📌منبع خبر؛ مشرق نیوز 📌تاریخ انتشار خبر: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ 📌لینک منبع خبر👇🔻 mshrgh.ir/413080 🔰این آمار مربوط به سال ۹۴ است و قطعا با افزایش وحشتناک آمار طلاق در سال های اخیر و فوت مردان بر اثر حوادث رانندگی و کار ،تعداد زنان مطلقه و بیوه،بسیار افزایش پیدا کرده است. ⁉️کسانی که مخالف فرهنگ سازی تعدد زوجات و ازدواج موقت طولانی مدت هستند ،چه راهکاری ارائه می دهند؟ 💢خانم های متاهل که حال این زنان را درک نمیکنند، به این فکر کنند که ممکنه یه روزی ،خودشون به حال و روز آنها دچار شوند..... ✅حضرت علی (علیه السلام) «غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ، وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ». غيرت زن ،كفر است و غيرت مرد، ايمان (حکمت 124 نهج البلاغه) 🔰🔴در ازدواج واقع بین باشید 🔰چندین میلیون زن مطلقه و بیوه و یک میلیون دختر دهه شصتی سال هاست منتظر شوهر خوب ایده آل هستن ولی نیست که نیست 🔴در آخر یا با پیرمرد ازدواج میکنند یا تا آخر عمر اصلا ازدواج نمیکنند... ✅تعدد زوجات و ازدواج موقت از احکام حکیمانه خداوند است .. 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 ✅ کانال گفتمان ازدواج 🌹 به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/korafatbedat
🔻خدا لعنت کند کسانی که تک همسری را رواج دادن و افکار زنان شیعه رو‌ خراب کردند. خانم حسبی الله از اصفهان 📌دارم به این فکر میکنم با موضوع و چند فرزندی در بین شیعیان و تبلیغ و ترویج چند همسری و چند فرزندی در بین اهل تسنن در ایران ، چند سال دیگه که جمعیت سنیان بیشتر از شیعیان ایران بشه و غلبه پیدا کنه با ما چه خواهند کرد؟!!!! چگونه حقد و کینه خودشون رو بر سر شیعیان خالی خواهند کرد؟!!!!! و شیعیان مستحق چنین بلایی هستند چراکه خودشان با دست خودشان این بستر رو آماده کردند!!!! 📌خدا کنه کسانی که تک همسری رو رواج دادن و افکار رو خراب کردند. 📌زنان طلاق گرفته و یا شوهر مرده یا دخترانی که سنشون بالا رفته چه گناهی کردن که در همسر شدن و مادر شدن باید بسوزند؟!!! 📌تا کی این زنان بیچاره باید با عدم تامین نیازهای جنسی و عاطفیشون کلنجار برن و تا کی میتونن صبر کنند و به فساد و فحشا کشیده نشن؟!!!!! 📌خدایی که برای زن این حق رو قرار داده تا همسر دوم و سوم و چهارم بشه معناش اینه که به هیچ وجه حق مخالفت نداره!!!!!! 📌شاید روزی برسد که همان زن اول که امروز مخالف تعدد زوجات همسرش هست و حاضر نیست عشقش رو با خانوم دیگری تقسیم کنه و شریک بشه و شوهرش رو تصاحب کرده یا به نوعی غصب کرده ، تقدیرش عوض بشه و زندگی اش برباد بره و آنوقت خودش مجبور به پذیرش همسر دوم شدن بشه و با مخالفت خانوم های امثال خودش مواجه بشه و در حسرت داشتن یک زندگی آرام بسوزه ... 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 ✅ کانال گفتمان ازدواج 🌹 به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/korafatbedat
فلسفه تعدد زوجات یک اجتماعى است قوانین اسلام بر اساس نیازهاى بشر دور مى زند نه ظاهرى و رهبرى نشده، مسئله تعدد زوجات نیز از همین زاویه در اسلام مورد بررسى قرار گرفته، زیرا هیچ کس نمى تواند انکار کند که در گوناگون زندگى بیش از زنان در خطر نابودى قرار دارند و در جنگها و حوادث دیگر ، قربانیان اصلى را آنها تشکیل مى دهند. و همواره تعداد در جامعه بیش از مردان است. و تعدد زوجات موجب می شود تا همه زنان دارای همسر باشند. تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۲۵۶ و ۲۵۷
سلام اصل وجوب تعدد زوجات را فرهنگ سازی کردید برای مشکلات بعد از اون چه راه حلی خواهید داشت؟ شما از نزدیک یا دور زندگی خانواده های چند همسری را دیده اید؟ چگونه می‌خواهید آدم ها را ملزم به رعایت ریز به ریز احکام اسلامی بکنید که همسر اول به خاک سیاه ننشینه؟! اصلا چرا پیغمبر در زمان زندگی با حضرت خدیجه س زوج متعددی اختیار نکردند ؟ آنزمان که نیاز به افزایش جمعیت مسلمانان‌ بیشتر بود امیرالمؤمنین ع در زمان حیات حضرت زهرا س همسر دیگری داشتند؟ امامان دیگر چه؟ چرا یک نمونه سراغ نداریم که دو فرزند از دو همسر امام ،خود، امامان بعدی باشند؟
گفتمان ازدواج (تعدد زوجات)
#سوال_مخاطب سلام اصل وجوب تعدد زوجات را فرهنگ سازی کردید برای مشکلات بعد از اون چه راه حلی خواهید
بی بی زینب سلام الله علیها سال ها قبل از واقعه عاشورا (بخوانید ) داشتند و با هم‌شویِ خود در کنار همسرشان زندگی میکردند... عقیله بنی هاشم... دختر علت خلقت... دختر حیدر کرار... نوه خاتم الانبیاء... خواهر حسنین... عالمة غيرمعلمة... خانم زینب سلام الله علیها... داشتند... بسیار اشکال وارد میشود که👇 ❌پیغمبر و امیرالمومنین علیهما السلام در زمان حیات همسران اول خود و به دلیل شأن و مقامی که همسرانشان ( خانم خدیجه سلام الله علیها و خانم فاطمه الزهرا سلام الله علیها) داشتند، اقدام به ازدواج دوم و سوم و چهارم نمی کردند... و بنابر دلیل فوق ، داشتنِ هوو را باید کثر شأن همسر اول و نشانه بی ارزش بودن وی تلقی کرد و از این رو باید عدم داشتن هوو را مایه مباهات و فخر سرور زنان عالم دانست... !!! ✅حال آنکه علت عدم ازدواج مجدد رسول الله و امیرالمومنین سلام الله علیهما هرگز این امر نبوده و نیست... ❓سوالی از مخالفین و ناقدین امر مقدس :👇 داشتن خانم زینب سلام الله علیها را چه تعبیر میکنید؟ ❓ خانم زینب سلام الله علیها دارای مقام عصمت هستند... و امرِ داشتنِ همشوی برای ایشان هرگز باعث کسر شأن نبوده... ✅✅✅ نه داشتن هوو برای زن مومنه ای کسر شأن و نشانه عیب و ایراد است و نه نداشتن هوو برای یک زن نشانه فخر و کرامت و بزرگی وی است... بلکه بلعکس این گفته در روایات دینی به وفور یافت می شود...❌ ... . 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 ✅ کانال گفتمان ازدواج 🌹 به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/korafatbedat