🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«كسی نامهای برای حسين بن علی(سلام الله عليه) نوشت، عرض كرد:«عِظْنِی بِحَرْفَيْن»، موعظه بكن! ولي مختصر دو حرف، حضرت هم يك سطر مرقوم فرمودند: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا يَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِيءِ مَا يَحْذَر»[۱] فرمود:تو كه موعظه خواستی بدان! هرگز هدف وسيله را توجيه نمی كند، از راه حرام نمی شود به مقصد رسيد، از راه باطل نمی شود به مقصد صحيح رسيد: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا يَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِيءِ مَا يَحْذَر» آن فكر كه می گويد: هدف وسيله را توجيه می كند، حسين بن علی آن را باطل ميكند، می گويد:هرگز از راه بد به مقصد نمی شود رسيد، راه بد خاكی است، بیراهه است، راه نيست، بد راه نيست، خلاف راه نيست، نه اينكه راه هست و باريك. اين بيان حسين بن علی است.»
[۱] الكافی(ط ـ الإسلامية)، ج۲، ص۳۷۳
درس اخلاق ۹۸/۶/٧
#محرم
#امام_حسین
@kosar_varamin
🔰طرح مطالعاتی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
💢معرفی دوره
این طرح مطالعه محور و بر اساس کتب تدوینی از بیانات امام خامنه ای(مدظله العالی) می باشد که به تایید موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مدظله العالی) رسیده است.
در این طرح مطالعاتی 8 کتاب (1.گام دوم انقلاب اسلامی در خود سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی 2. علم و پژوهش 3. معنویت اخلاق 4. اقتصاد 5. عدالت و مبارزه با فساد 6. استقلال و آزادی 7. عزت ملی، روابط خارجه، مرزبندی با دشمن 8. سبک زندگی) مورد مطالعه قرار می گیرد.
📘کتاب اول طرح به عنوان پیش نیاز و تبیین کلی بیانیه گام میباشد. محتوا و ترتیب کتب بعدی طرح براساس ترتیب محورهای هفت گانه بیانیه گام دوم که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مشخص نمودهاند توسط محققان و پژوهشگران در معاونت آموزش و پژوهش ستاد فرهنگی فجر تدوین و جمع آوری شده است.
🔶اهداف
1️⃣آشنایی با مبانی و منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
2️⃣تبیین و ترویج گفتمان بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در جامعه
3️⃣پرورش و تربیت نیروی طراز انقلاب اسلامی
4️⃣تربیت مربی و مبلغ گام دوم انقلاب اسلامی
🔅امتیازات دوره:
1️⃣ اعطای گواهینامه
2️⃣ اولویت شرکت در دوره های آموزشی ستاد
3️⃣ بکارگیری افراد توانمند به عنوان مربی و مبلغ در مجموعه های مرتبط.
4️⃣ ارتقا سطح بینش فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی.
5️⃣ اعطا هدیه به نفرات برتر.
6️⃣ ثبت نام رایگان در دوره
📚منابع مطالعاتی
منابع مطالعاتی به دو صورت الکترونیک ( (PDFو چاپی قابل استفاده می باشند که در هر مرحله توسط مخاطب تهیه خواهد شد.
📝آزمون
آزمون هر کتاب با توجه به حجم محتوای آن به صورت تستی یا تشریحی برگزار می شود.
❇️گواهی دوره
در این طرح دو نوع گواهی برای مخاطب صادر می شود:
الف: گواهی هر کتاب به صورت جدا گانه
ب: گواهی پایان دوره مطالعاتی
✅شرایط ثبت نام:
1️⃣ فعالیت در عرصه تبلیغ، تحقیق یا تحصیل
2️⃣ مدرک سطح 2 یا کارشناسی به بالا
3️⃣ ارسال مشخصات ذیل در ایتا به شماره 09109614237
1.نام و نام خانوادگی
2.کد ملی
3.شماره تلفن همراه (ایتایی)
🔺تذکر1: در ثبت شماره همراه خود دقت نمایید زیرا مبنای دریافت و ارسال پیامک ها و اطلاع رسانی آن خواهد بود.
🔺تذکر2: با یک شماره همراه فقط یک نفر می تواند ثبت نام کند.
📅زمان ثبت نام:
از 10 مرداد تا 30 مرداد 1401 .
📆زمان برگزاری دوره:
بعد از تکمیل ثبت نام اطلاع رسانی خواهد شد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال دوره آموزش مجازی بیانیه گام دوم مراجعه فرمایید.
🌐لینک کانال دوره: https://eitaa.com/Amoozesh_bayaniee2
☎️راههای ارتباطی:
تلفن همراه: 09109614237
تلفن ثابت: 02536625221 داخلی 129
ادمین کانال در ایتا @nasimehayat99
🌀 توفیقات انقلاب در دیانت مردم
📝 تأملی بر سلسله حماسههای مذهبی
🖋 هادی چیت ساز
🔸 با آغاز محرم طنین نوای عاشورایی و شور و شعور حسینی در کشور پیچیده است. تمام شهرها و روستاها سیاهپوش شدهاند تا سهمی در زندهکردن یاد عاشورا داشته باشند.
🔹 همین دو هفته پیش بود که حماسهای دیگر در کل کشور به وجود آمد؛ حماسه جشن غدیر. و قبلتر از غدیر، حماسههای مهدوی مردم ایران و بلکه شیعیان جهان که برای حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) گرده هم آمدند.
❓آیا این حماسههای پیدرپی اتفاقی است؟ چه کسی ادعا میکند چنین شوری بدون شعور است؟
برخی میگویند مراسمهای مذهبی ظاهری زیبا دارند، اما باطنشان از محتوا خالی است. تحلیلشان غلط اندر غلط است. مگر جشن غدیر و ماتم عاشورا بدون شعور معنا دارد؟
مگر میشود چنین جمعیتهایی در کل ایران بخروشند ولی از معنا و مفهوم غدیر و ولایت و جهاد حسینی، تهی باشند؟ اگر داغ کربلا و حسین (ع) نبود، چگونه میشد مردم را چنین ماتمزده کرد؟
به راستی این همه عشق از کجا آمده؟ چه کسی مردم را بیش از پیش مشتاق حسین و کربلا کرده است؟ آیا جز این است که دیانت و معنویت در قلوب ایرانیها و بلکه جهان تشیع بیشتر شده است؟
🔹 کسی که چنین حماسههای سالانه و اکنون حماسههای ماهانه را نمیبیند و یا اشتباه تحلیل میکند، او برای معنویت و باطن مردم کاری نمیکند.
آری، با نقطه مطلوب فاصلهها داریم، اما باید قدر این نعمت و خروش را دانست و شکرگذار بود. باید برای شعور بیشتر نسل امروز، تلاش مضاعف کرد. برای ساختن جامعه مهدوی باید شبانهروزی کار کرد که دشمن کار میکند.
🔹 اما آنچه مشهود است این است که انقلاب در افزونی دیانت مردم موفق بوده و نشانههای این موفقیت هر روز بیشتر میشود.
جانبازان و شهدای مدافع حرم، نمونهای از دریای خروشان دینداری پرعمق مردم هستند.
کسانی که توفیقات امروز را نمیبینند، همان منزویانی هستند که از قطار انقلاب، پیاده خواهند شد.
🔹 ما به بهترشدن اوضاع امیدواریم، نه امیدی از سر دلخوشی و نادیدهگرفتن ضعفها، بلکه بستری بینظیر را در دینداری مردم میبینیم که وظیفه ما را سنگینتر میکند.
#لبیک ما به حسین (ع) آن است که متوقف نشویم، بلکه قوتها را بیشتر کنیم و ضعفها را کمتر. ما برای جهاد آمدهایم و از ناملایمیها نمیهراسیم.
🗂 #دینداری_مردم
💠وقایع روز چهارم محرم💠
✍️ در روز چهارم محرم، عبیداللّه بن زیاد، با استناد به فتوایی که از شریح قاضی گرفته بود، مردم كوفه را در مسجد جمع كرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شركت در جنگ با امام حسین علیه السلام تشویق و ترغیب نمود.
به دنبال آن ۱۳ هزار نفر در قالب ۴ گروه كه عبارت بودند از:
1️⃣ شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر؛
2️⃣ یزید بن ركاب كلبی با دو هزار نفر؛
3️⃣ حصین بن نمیر با چهار هزار نفر؛
4️⃣ مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛به سپاه عمر بن سعد پیوستند.
بهم پیوستن نیروهای فوق از این روز تا روز عاشورا بوده است.
📢 آنهایی که در دنیا در وادی حیرت و ضلال هستند و دور خودشان میچرخند و در وادی تیه قدم میزنند، اینطور نیست که در قیامت از وادی تیه و حیرت بیرون بیایند؛ قیامتشان هم وادی تیه است؛ جهنم هم برای آنها وادی سرگردانی است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🔷 آنهایی که از عالم دنیا وارد وادی هدایت و وارد وادی بصیرت نمیشوند دیگر در وادی آخرت راهی به این وادی ندارند.
کسی در دنیا چشمش باز نشد در آخرت هم چشمش بسته است.
کسی که در این دنیا نتوانست با غیب عالم مأنوس بشود در آخرت هم دیگر نمیتواند مأنوس بشود.
انسانی که نتواند در این دنیا ملاقاتی با پروردگار خودش داشته باشد آخرت هم اهل لقاء نیست.
آنهایی که در دنیا در حجاباند در آخرت هم در حجاباند.
🔷 ظرف رفع حجب، عالَم دنیاست. آدمی که وارد وادی توحید میشود پردهها را کنار میزند و غیب عالم را میبیند و با ملکوت عالم مرتبط و مأنوس میشود و سیرش در عالم ملکوت ادامه پیدا می کند و این سیر منتهی به دنیا نمیشود.
🔷 اولِ مرگ آغاز ورود به مراحل کاملتر از باطن عالم و غیب عالم و ملکوت عالم است برای آن کسانی که راه به رویشان باز شده، انها در دنیا در وادی نور بودند در برزخ هم در وادی نورند در قیامت هم در وادی نورند.
آنهایی که در دنیا نتوانستند پردهها را کنار بزنند از عالم ملک بیرون نرفتند محجوب به این عالم ملک بودند، سر و کارشان با این نظام کیهانی بوده و فقط ماه و خورشید و زمین و آسمان و افلاک را میدیدند یا صحنههای پشت این ماده را که باز آنها هم از جنس همین عالم دنیا هستند؛ مثلاً فقط امواج و اشعه را می دیدند. اینها در عالم آخرت هم همین هستند. درست است آنجا پردهها کنار میرود و عوالم بزرگتری است، ولی صِرف این که آن عالم، اعظم از این عالم است و اینها وارد به آن عالم میشوند این کافی نیست برای اینکه بتوانند آن عالم را ببینند! در آن عالمِ بزرگتر و آن ملکوت عالم و در ورای همه این آیات، لقاء با پروردگارشان برای کسانی حاصل میشود که از همین دنیا پردهها را کنار میزنند.
🔷 کسی که در این دنیا نتوانست از این آیات عبور بکند و نتوانست به غیب عالم برسد در قیامت هم نمیتواند به غیب عالم برسد و آنجا هم خبری نیست. اگر کسی اینجا در وادی شک بود در قیامت هم در وادی شک است. اینطور نیست کسانی که کافرند مشرکاند و شک در حقایق دارند در قیامت شکشان برطرف میشود اینطوری نیست آنجا هم نسبت به حضرت حق یقین ندارند. یکی از مشکلات جهنمیها این است که در جهنم هم یقین به حضرت حق ندارند.
کسی که نسبت به حقایق این عالم که حاضر در این عالم است کور است در قیامت هم کور است. ملکوت عالم را نمیبیند غیب عالم را نمیبیند دست خدا را در قیامت را نمیتواند ببیند در جهنم هم در وادی حیرت است. نه این که آنجا یقین پیدا میکند. آدم اگر یقین به خدا پیدا کرد که کارش تمام است، چرا که یقین، اکسیر اعظم است.
اینهایی که در دنیا در وادی حیرت و ضلالاند و دور خودشان میچرخند در وادی تیه قدم میزنند اینطور نیست که در قیامت از وادی تیه و حیرت بیرون بیایند؛ قیامتشان هم وادی تیه است. جهنم هم برای آنها وادی سرگردانی است. آنها که در وادی دنیا در هدایتاند در آخرت هم در وادی هدایتاند.