eitaa logo
کوثر ایدیو
83 دنبال‌کننده
47 عکس
46 ویدیو
2 فایل
✨گروه آموزشی کوثر✨ 💚همواره هدفمون پیشرفت #دسته_جمعی هست چرا که زکات علم به نشر آن هست😉 🔹️پشتیبان: @kowsaredu_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‌‌‌‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ (جلسه یکم) هدف چیست؟ ماهیت و چیستی هدف و نکات حیاتی پیرامون آن مسائلی که زندگی انسان را متحول می‌کند.اهمیت بحث و فکر و دغدغه در مورد اینکه چگونه باشیم و چه کار بکنیم. 👈 استادی می‌فرمود: نمی‌شود کسی مثل همه زندگی کند اما مثل همه نباشد و نشود. ✅ کسی که مثل همه عمل می‌کند در آخر کار یکی می‌شود مثل همه! 💡برخی فکر می‌کنند هدف پیداکردنی است و در جست‌وجوی هدف هستند و حال اینکه هدف برآیند بردارهای وجود ماست! 💡توحیددرمانی وحدت بخش بردارهای وجودی ما برای رسیدن به بزرگ‌ترین برآیند است! هدف چیست؟ ماهیت هدف: 👈 هدف مثل بنزین می‌‌ماند، همانگونه که ماشین بدون بنزین حرکت نمی‌کند انسان هم بدون هدف شبیه مرده‌ای است و تحرک واقعی ندارد. ذرات غبار هم در حال حرکت هستند ولی حرکت واقعی ندارند. جهت ندارند. سو ندارند. استقامت ندارند. حزب باد هستند. ادامه دارد... 💡لطفا برای استفاده بیش‌تر دوستان خود را به کانال دعوت کنید. @kowsaredu
💡اگه فقط روزی ۲۰ دقیقه وقتت رو تلف کنی ، در ماه ۶۰۰ دقیقه و در سال ۷۲۰۰ دقیقه وقتت رو هدر دادی! حالا باز هم هنوز خسته نشدی انقدر توی فضای مجازی وقت تلف کردی؟! 👈 لطفا برای استفاده بیش‌تر دوستان خود را به کانال دعوت کنید. @kowsaredu
‌‌‌‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ (جلسه دوم) 💡از مهم‌ترین نکات که در ابتدا باید بدانیم آن است که *هدف، انتخاب‌کردنی نیست؛ هدف پیدا‌کردنی نیست. یعنی چه؟ یعنی هدف، برآیند مجموعه بردارهای وجودی ماست. هدف چیزی نیست که ما بخواهیم آن را انتخاب کنیم و به سوی آن حرکت کنیم! 👈 هدف در واقع آن جهتی است که وجود ما در حال حرکت به سوی آن است. هدف زندگی ما در وجود خودمان بردارهایی داریم که برآیند آنها میشود هدف ما. یعنی وقتی بردارها و برآیندشان جهت و سمتی را نشان می‌دهند، وجود ما نیز به آن سمت حرکت می کند. هر قدر هم ما بگویم که هدفمان فلان است ولی مخالف ان جهت برآیند باشد ما حرکتی مهم و موثر به سمت هدفمان نخواهیم داشت چون برآیند وجود ما سمتی دیگر است. مثلا اگر شخصی برآیند وجودی‌ او پول باشد، چنین شخصی دنبال پول است. هر قدر هم به زبان بگوید که هدفم اخلاص یا پیشرفت است، فائده ندارد. او در واقع هدفش پول است. هر کاری هم که بکند بوی پول می‌دهد. وقتی او به نیت و عملش نگاه می‌کند می‌بیند که دنبال پول بوده و نه چیز دیگر. ✅ انسان جاذب آن چیزهایی است که در درون خود می‌پروراند نه آنهایی که به صورت لقلقه به زبان می‌آورد. همینطور کسی که دنبال شهرت باشد یا کسی که دنبال خدمت باشد و … شبیه قطب نما که به هر طرف بچرخانی آخر سر بعد از اندکی لرزش دوباره جهت قطب را نشان می‌دهد‌. آری! برخی فکر می‌کنند هدف پیداکردنی است و در جست‌وجوی هدف هستند و حال اینکه هدف برآیند بردارهای وجود ماست! ادامه دارد... 💡لطفا برای استفاده بیش‌تر دوستان خود را به کانال دعوت کنید. @kowsaredu
‌‌‌‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ (جلسه سوم) ✅ بردارهای سازنده هدف چیست؟ سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که چه اموری در وجود ما هدف‌ساز هستند؟ 💡پیدا کردن هدف 👈 بردار اول: دانش 💡۱. دانش‌های ما(دانش، بینش): اطلاعات و دانش‌های ما در موارد مختلف موثر هستند. مثلا اگر من بدانم که درس خواندن با کیفیت خوب، سبب می‌شود که من در آینده ده ساله خویش، فرد موفقی باشم، عادتا سبب می‌شود که انگیزه و بنزینی برای حرکت به آن سو پیدا کنم. اگر من بدانم فلان غذا مفید نیست و سبب فلان بیماری می‌شود، عادتا در تصمیم گیری من مؤثر واقع خواهد شد. خود این دانش‌ها هم درجاتی دارند که طبیعتا در هر درجه اثرات متفاوتی وجود دارد. مثال: به کسی می‌گوییم فلان ماده غذایی را به آن مقدار و به آن روش نخور چرا که به این دلیل و آن دلیل رسوب ایجاد کرده و تبدیل به سنگ کلیه می‌شود. (تا این‌جا شخص درجه‌ای از دانش را دارد اما ممکن است قانع نشده و به کار خود ادامه دهد خصوصا اگر غذا خوش مزه باشد!) اما وقتی تبدیل به سنگ کلیه شد و دردی ناگهانی و به شدت زیاد ناشی از سنگ کلیه را چشید حاضر است علاوه بر آن یک مورد، چندین مورد دیگر را نیز رعایت کند تا درد او را رها کند. چرا؟ زیرا بعد از چشیدن بیماری، دانش این فرد نسبت به ضرر آن بیماری نسبت به قبل از چشیدن آن، بیش‌تر شده است. قبلا شنیده بود حالا چشیده است و شنیدن کِی بود مانند دیدن. و هم‌چنین در مورد دیگر دانش‌ها نیز چنین وضعیتی هست. ولی باید توجه داشت که دانش تنها مؤلفه نیست و لذا گاهی دانش‌های ما به عمل نمی‌رسد. ادامه دارد... 💡لطفا برای استفاده بیش‌تر دوستان خود را به کانال دعوت کنید. @kowsaredu
‌‌‌‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🖋 بزرگی تعریف می‌کرد... یک گاری‌چی در محله ما بود، که نفت می‌برد و به او عمو نفتی می گفتند. یک روز مرا دید و گفت آقا سلام، ببخشید، خانه خود را گازکشی کرده‌اید؟ گفتم بله. گفت: فهمیدم چون سلام‌هایت تغییر کرده! تعجب کردم گفتم: یعنی چه؟ گفت: قبل از اینکه خانه‌ات گازکشی شود، خوب مرا تحویل می‌گرفتی، حالم را می‌پرسیدی! همه اهل محل همین طور هستند؛ هرکس خانه‌اش گازکشی می‌شود دیگر سلام و احوال‌پرسی او تغییر می‌کند. فهمیدم سی سال، سلامم بوی نفت می داد.😔 سی سال او را با خوش‌رویی تحویل گرفتم و خیال می‌کردم خیلی با اخلاقم.😔😔 ولی حالا که خانه را گازکشی کردم، ناخودآگاه فکر کردم نیازی به او نیست و نحوه برخوردم فرق کرده بود. 👈 یادمان باشد، سلاممان بوی نیاز ندهد ... 💡لطفا برای استفاده بیش‌تر دوستان خود را به کانال دعوت کنید. @kowsaredu
1_2618319413.m4a
5.36M
🔴 *درجازدن یا پسرفت‌کردن من* 👈 یه چیزهایی هست که باعث می‌شه من معطل باشم😐😐😐 در جا بزنم! یا حتی بدتر، پسرفت کنم! ❌ بدون تعارف تو این قضیه(صوت بالا) خیلی‌هامون مشکل داریم ... منبع: eitaa.com/seyyed_kazem_roohbakhsh 💡لطفا برای استفاده بیش‌تر دوستان خود را به کانال دعوت کنید. @kowsaredu
‌‌‌‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ (جلسه چهارم) 👈 بردار دوم: گرایش‌ها 💡۲. عواطف و احساسات (گرایش‌ها): عواطف و گرایشات ما در اعمال ما موثرند. مثلا همه یا اکثریت معتادها می‌دانند که اعتیادشان مضر است اما چون “لذت” دارد باز به سراغ اعتیاد خود می‌روند. نکته: اعتقادات مذهبی ما در ابتدا علم هست و بعد از مدتی می‌تواند تبدیل به گرایش شود. پیدا کردن هدف و ایمان همین است؛ یعنی اعتقادِ تبدیل به گرایش شده ایمان یعنی دل بستن و دوست داشتن به آنچه که می‌دانیم و عمل به دانسته‌ها مهم‌ترین زمینه تحقق ایمان در وجود ماست. 👈 بردار سوم: سابقه 💡 ۳. اعمال سابق: جوان‌ها معمولا نسبت به افراد میان‌سال و کهن‌سال آزادتر هستند. در مضامین روایی هم داریم که جوان‌ها در کار خیر بهتر و سریع‌تر پذیرش دارند. مثلا کسی که هدفش درس خواندن است اما چندین سال با تنبلی و بی‌نظمی زندگی کرده نمی‌تواند طی یک روز و دو روز منظم شده و از تمام وقت روز خود استفاده بهینه نماید. چون به روشی دیگر و سبکی دیگر عادت کرده است. ✅ این ۳ مورد نشان می‌دهند که برآیند بردار‌های وجود آدمی، به چه “اندازه”ای و در چه “جهتی” هست؛ که انسان به آن سمت با سرعتی مشخص در حال حرکت است. در موارد ذکر شده مساله‌ دانش‌ها بسیار مهم است اما وقتی برآیند بردار عواطف و احساسات و بردار اعمال سابق در جهتی غیر از جهت دانش‌ها و اعتقادات باشند، بخش دانش‌ها بیش‌تر به حرف بی‌اثر یا کم‌اثر شبیه می‌شوند. هرچند صحبت‌ها و مشورت‌ها گاهی می‌تواند در کمک به تغییر دانش‌ها و بینش‌ها و عمل‌کردها موثر واقع شود ولی مسأله گرایش‌ها و حتی اعمال سابق بسیار کلیدی است.افرادی که تجربه چندانی ندارند، معمولا تصور می‌کنند که مشکل افراد «ندانستن» است و حال اینکه به نظر می‌رسد، مشکل افراد غالبا «ندانستن» نیست بلکه «نخواستن و دوست نداشتن» است. کم نیستند کسانی که بعد از اینکه به آن‌ها دانشی اضافه می‌شود که به آن عمل کنند، به خاطر گرایش‌های خود، تن به آن دانش نمی‌دهند و آن را انکار می‌کنند! ⬅️ برخی فکر می‌کنند هدف پیدا‌کردنی است و در جست‌وجوی هدف هستند و حال اینکه هدف برآیند بردارهای وجود ماست! ادامه دارد... 💡لطفا برای استفاده بیش‌تر دوستان خود را به کانال دعوت کنید. @kowsaredu
‌‌‌‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ نمک و آب 🖋 روزی شاگردی از استادش خواست که به او درسی به یاد ماندنی دهد. استاد از شاگردش خواست کیسه نمک را نزد او بیاورد. سپس مشتی از نمک را داخل لیوان نیمه پری ریخت و از او خواست همه آن آب را بخورد. شاگرد فقط توانست یک جرعه کوچک از آب داخل لیوان را بخورد، آن هم به سختی. استاد پرسید: «مزه‌اش چطور بود؟» شاگرد پاسخ داد: «خیلی شور و تند است، اصلاً نمی‌شود آن را خورد.» استاد از شاگردش خواست یک مشت از نمک بردارد و او را همراهی کند. رفتند تا رسیدند کنار دریاچه. استاد از او خواست تا نمک‌ها را داخل دریاچه بریزد. سپس یک لیوان آب از دریاچه برداشت و به شاگرد داد و از او خواست آن را بنوشد. شاگرد براحتی تمام آب داخل لیوان رو سر کشید. استاد این بارهم از او مزه آب داخل لیوان را پرسید. شاگرد پاسخ داد: «کاملا معمولی بود.» استاد گفت: «رنج‌ها و سختی‌هایی که انسان در طول زندگی با آن‌ها مواجه می‌شود همچون مشتی نمک است و اما این روح و قدرت پذیرش انسان است که هر چه بزرگ‌تر و وسیع‌تر می شود، می‌تواند بار آن همه رنج و اندوه را به راحتی تحمل کند. بنابراین سعی کن یک دریا باشی تا یک لیوان آب.» 💡لطفا برای استفاده بیش‌تر دوستان خود را به کانال دعوت کنید. @kowsaredu
‌‌‌‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ (جلسه پنجم) 💡تبیین بیش‌تر: ❓ چرا ما آدم‌ها مواردی را می‌دانیم درست و خوب است اما به آن‌ها عمل نمی‌کنیم؟(یا چرا هدفی را برای خود ترسیم کرده اما در عمل به سمت آن حرکت نمی‌کنیم؟) 🖋 جواب از صحبت‌های قبلی ما روشن می‌شود. وجود ضعف و مشکل در یک یا دو یا هر سه بردار علت این مسأله است. یعنی در چنین جایی که ما می‌دانیم ولی عمل نمی‌کنیم دو بردار دیگر یعنی عواطف و احساسات(گرایش‌ها) و اعمال سابق در خلاف جهت دانش‌ها هستند. مثلا دانش‌آموزی انگیزه‌ کافی برای درس‌‌ خواندن ندارد؛ گاهی ممکن است به دلیل ضعف دانش‌هایش باشد. مثلا ممکن است بگوید درس‌هایی که او می‌خواند برای آینده‌ی او مفید نیست. به نظر من این ضعف دانشی اوست. متأسفانه برایش فائده‌های بسیاری از درس‌ها تبیین نشده است و لذا به چنین برداشت ناقصی رسیده است. گاهی به علت ضعف در عواطف و احساسات نسبت به ابعاد درسی است که می‌خواند. مثلا رشته‌اش را دوست ندارد و با اینکه می‌داند اگر در آن رشته خوب درس بخواند، به جای خوبی خواهد رسید ولی نمی‌تواند به این دانش عمل کند چون گرایش‌هایش در جهت دیگری است. گاهی هم ممکن است به علت اعمال سابق خود و عادت‌هایی که در رفتار و سبک زندگی خود دارد، قدرت عمل به دانسته‌های خود را نداشته باشد. مثل تنبلی، اهمال‌کاری، بی‌نظمی و … عادت او شده باشد و در نتیجه نتواند باکیفیت کازم کار کند. مثلا می‌داند برای آینده‌ی شغلی از ۱۴۰ واحد، یاد گرفتن ۲۰ واحد لازم و ضروری است و در کنارش باید مثلا ۵ مهارت خارج از آن ۱۴۰ واحد را کسب کند (مثل بازاریابی، آشنایی با افراد مختلف و اصول روابط اجتماعی قوی، خلاقیت و …) اما با تنبلی و بی‌نظمی فرصت‌سوزی کرده و بر حسرت‌های خود اضافه می‌کند.(و البته ممکن است ترکیبی از دو یا سه مورد باشد.) گاهی واقعا شخص می‌داند و واقعا هم می‌خواهد ولی حقیقتا نمی‌تواند. چرا؟ به خاطر عادت‌هایی که در او ریشه دوانده است و رها کردن آن‌ها بسیار سخت است. ادامه دارد... 💡لطفا برای استفاده بیش‌تر دوستان خود را به کانال دعوت کنید. @kowsaredu
‌‌‌‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✅ انسان برای رسیدن به خوبی‌ها باید از خوشی‌هایش بگذرد. 💡به چه دلیل و چطور من می‌توانم از خوشی‌هایم بگذرم؟ چون می‌بینم خوبی در انتظار من است. (استاد صفایی حائری(ره) _ کتاب عوامل رشد، رکود و انحطاط، صفحه ۱۵۷) 👈 یکی از مثال‌هایی که می‌شه برای این جمله زد، سال کنکور هست! همه دنبال مهمونی و فیلم و سریال و گردشن ولی آدمی که کنکور داره از همه این خوشی‌ها باید بگذره و بنشینه درس بخونه. پس یادمون باشه، خوبی و خوشی خیلی جاها باهم یکسان نیست. برنده اونیه که دنبال خوبی می‌ره و از حرکت کردن به سمت خوبی لذت می‌بره. منبع: کانال تلگرامی @Einsadd @kowsaredu
22.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌‌‌‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ٱللَّٰهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَيْرًا ٱللَّٰهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَيْرًا ٱللَّٰهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَيْرًا پ.ن: باید اصلاً شهید می‌شد او تا به مردانگی مَثَل باشد و همیشه برای قاسم‌ها مرگ شیرین‌تر از عسل باشد (محمد کابلی) @kowsaredu
‌‌‌‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ و هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند مرده‌اند، بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. (آیه ۱۶۹ سوره آل عمران ترجمه استاد انصاریان) @kowsaredu