#مازندران
🔹کرسی آزاد اندیشی
🔰به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، دکتر محمد شریفی استاد حوزه و دانشگاههای مازندران، در دومین نشستِ مجازی با موضوع "مهندسیِ تحققِ عفاف و حجاب در جامعه بر اساس سیرِ نزولی آیات قرآن کریم" که توسطِ معاون پژوهشی مدرسه علمیه تخصصی شهرستان جویبار و با شرکت طلاب و مبلغین سطح ۳و۲ برگزار شد، ضمنِ اشاره به شبهاتی که در زمینه عفاف و حجاب وجود دارد، گفت: عدهای با بیانِ این مطلب که حجاب، موجبِ محدودیتِ آزادی میگردد سعی دارند ضابطهمندیِ آزادی را نادیده بگیرند. در حالی که همه ی عُقَلا پذیرفتهاند که برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی و ناهنجاریهای اخلاقی باید برای پوشش حَد و حساب قائل شد.
پس نه تنها حجاب محدودیت نمیآورد بلکه موجبِ صیانت از آزادی زن و حفظ کرامت اوست.
دکتر محمد شریفی در ادامه به شبهه دیگری در مسئله حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: این عقیده که حجاب را موجبِ انزوای اجتماعی میدانند، مطرود و غیرقابل پذیرش است.
زیرا اساسِ تشریعِ حکمِ حجاب برای پذیرشِ حضور زنان در جامعه و تعامل و مشارکت اجتماعی آنان است. البته اگر مُراد از حضورِ زنان در جامعه، آزادیِ بی قید و شرط و تعامل بر اساسِ جنسیتِ زن باشد نه انسانیت؛ این نگاه را اسلام نمیپذیرد.
دکتر شریفی استاد حوزه و دانشگاه گفت: حجاب یک امر اجتماعی است و مسئولِ مفاسدِ آن، متوجه ی عُمومِ جامعه است یعنی آثار فردی و اجتماعی است.
#مدرسه_علمیه_تخصصی_ریحانه_الرسول_س_جویبار
🆔@Mazandaran_hozeh
#مازندران
🔹جلسه انگیزشی طرح بینات
🔰این جلسه با حضور طلاب سطح سه مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(س) بابل برگزار شد. در این جلسه به جامعهسازی و تمدنسازی در راستای تحقق حیات طیبه بهعنوان هدف اصلی طرح بینات اشاره شد. همچنین گامهای عملیاتی نمودن و محورهای اصلی این طرح مورد بحث قرار گرفت.
#مدرسه_علمیه_تخصصی_حضرت_خدیجه_س_بابل
🆔@Mazandaran_hozeh
#مازندران
🔸نشست علمی نقد مقاله
🔰نشست علمی نقد مقاله "واکاوی حرف جر با در تفسير آيه وضو از منظر فریقین" توسط خانم فاطمه پورمهدی با حضور طلاب سطح سه برگزار گردید.
خانم پورمهدی گفت: نقدهای مثبت یا منفی، هر دو کمک به نگارنده در تکمیل مقاله محسوب میشوند.
وی به نکات مثبت مقاله به جهت ساختاری اشاره نمود؛ سپس به لحاظ محتوایی آن را نقد و بررسی کرد.
#مدرسه_علمیه_تخصصی_حضرت_خدیجه_س_بابل
🆔@Mazandaran_hozeh
#مازندران
🔹مراقبه، مفتاح سعادت ابدی است
🔰سیده رقیه فرح بخش، کارشناس دینی، در نشست اخلاقی صبحگاه بین طلاب سطح ۳ مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) فریدونکنار بیان کرد: مفتاح سعادت ابدی مراقبه است، باید حرم دل را کشیک داد تا بیگانه راه پیدا نکند و همچنان حرم امن باشد.
بنا به فرموده امام صادق(ع) "القلب حرم الله فلا تسکن فی حرم الله غیرالله " قلب انسان حرم امن الهی است، مواظب باشید این حرم را نامحرم های شیطانی نا امن نکنند، این خانه خداست نگذارید دیگران غصب کنند. آدم بیدار، کشیک نفس می کشد و پاسبان حرم دل است و مراقبت تام دارد و نقاد دقیق کارهای خودش است و انسان بر اثر این مراقبت آرام آرام به صفات ملکوتی متصف می شود و به آن خو می گیرد.
مراقبه جهاد اکبر است کار آسان و کار کوچکی نیست، ابتدا انسان باید خواطر و اوهام را نفی کند زیرا خواطر سبب اضطراب نفس می شود و مانع نازل شدن بارقه الهی بر قلب می شود، خواطر نفسانی جز با مجاهده و پرهیز از اشتغالات دنیا درمان پیدا نمیکند.
#مدرسه_علمیه_حضرت_آمنه_س_فریدونکنار
🆔@mazandaran_hoze
6.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مازندران
🔹در محضر اهل بیت
🔰قال الصادق (ع) :
مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا
الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور
حضرت مهدی(علیهالسلام) از دنیا برود
همچون کسی است که در خیمه و
معیت آن حضرت در حال جهاد به سر میبرد.
بحار، ج ٥٢ ، ص ١٢٦
#مدرسه_علمیه_حضرت_آمنه_س_فریدونکنار
🆔@mazandaran_hoze
#مازندران
🔹معرفی کتاب کاش برگردی
🔰کتاب کاش برگردی خاطرات شهید مدافع حرم زکریا شیری، همرزمِ شهید حمید سیاهکالی است.
خانم طهورا زنگی از طلاب مدرسه علمیه الزهرا (علیها السلام) محمودآباد در برنامه صبحگاه بخشی از خصوصیات اخلاقی شهید را از زبان مادرش بازگو کرد.
✅۱-همیشه در سلام کردن به کوچک و بزرگ سبقت میگرفت و همه افرادخانواده ی او شیفته این اخلاقش بودند.
✅۲- خوش خنده بود و تبسم از لبانش محو نمیشد هر زمانی که از خواب بیدارش میکردم تا چشمانش را باز میکرد لبخندی به من میزد و سلام میداد؛ هیچ وقت عصبانی نمیشد.
✅۳-از لحاظ مالی(در دوران کودکی تا ازدواج) خانوادهاش را درک می کرد؛ مثلا اگر دوست داشت اردوی مشهد برود و ما هزینهاش را نداشتیم اعتراضی نمیکرد و با دوستانش همراه نمیشد؛ در همه شرایط احترام من و پدرش را حفظ میکرد.
✅۴-ارادت خاصی به امام حسین(ع) و حادثه عاشورا داشت، همیشه ایام محرم در دستههای عزاداری پابرهنه شرکت میکرد و اصلا اهل تکبر و غرور نبود و با حضور شهید شیری در جایی غیبت انجام نمیگرفت.
✅۵- اهل صله رحم بود و هفتهای یکی دوبار به منزل خواهرش میرفت و وقتی متاهل شد زیاد به دیدن ما میآمد.
✅۶- زکریا به خانوادههای نیاز مند به خصوص برای تهیه جهیزیه کمک میکرد خانواده ی او این موضوع را پس از شهادتش متوجه شدند.
همه این موارد نشان از این داشت که پسرم لیاقت شهادت را داشت.
#مدرسه_علمیه_الزهرا_س_محمودآباد
🆔@mazandaran_hozeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مازندران
🔹 آموزش تصویری نماز
🔰 درست کردن ابزار برای آموزش تصویری نماز به کودکان توسط مبلغ فعال خانم سلطانی جهت ایجاد تنوع آموزش نماز انجام شد که با استقبال زیاد کودکان همراه بود.
#مدرسه_علمیه_الزهرا_س_محمودآباد
🆔@mazandaran_hozeh
#مازندران
🔹بهمناسبت روز بزرگداشت حافظ
🔰ویژگی ممتاز حافظ از نظر رهبر انقلاب:
شاعری که رهبر انقلاب برای معرفی شخصیت برجستهی او میفرمایند: «منظور من از حافظ، آن شخصیتی است که از حافظ در تاریخ ماندگار است؛ یعنی آن بخش اصلی و عمدهی عمر حافظ که بخش پایانی عمر اوست. [...] حافظ در اقلاً ثلث آخر زندگیاش، یک انسان وارسته و والاست. اولاً یک عالم زمانه است؛ یعنی درسخوانده و تحصیلکرده و مدرسهرفته است. فقه و حدیث و کلام و تفسیر و ادب فارسی و ادب عربی را آموخته. حتی آنچنانکه حدس زده میشود، از اصطلاحاتی که در نجوم و غیره به کار رفته، در این علوم هم دستی داشته و تحصیلی کرده، یک عالم است. این عالم، بساط علمفروشی و زهدفروشی و دینفروشی را هرگز نگسترده، که آن روز چنین بساطهایی رواج داشته. این عالم در بخش عمدهای از عمرش، راه سلوک و عرفان را هم پیموده. در اینکه وابستهی به فرقهای از متصوفه هم نیست، شاید شکی نباشد. یعنی هیچیک از فرق متصوفه، نمیتوانند ادعا کنند که حافظ جزء سلسلهی آنهاست، زیرا که برای او هیچ مرشدی، شیخی، قطبی بیان نشده»(۲۸ آبان ۱۳۶۷)
*ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ
به قرآنی که اندر سینه داری
#مدرسه_علمیه_حضرت_آمنه_س_فریدونکنار
🆔@mazandaran_hoze
#مازندران
🔹در محضر اهل بیت
🔰ومٰا أَحْبَبْتَ فَحَبِّبْهُ إِلَیَّ، وَمٰا کَرِهْتَ فَبَغِّضْهُ إِلَیَّ، وَمٰا أَهَمَّنِی مِنَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ فَاکْفِنِی، وَفیٖ صَلاٰتِی وَصِیَامِی وَدُعَائِی وَنُسُکِى وَشُکْرِی وَدُنْیَایَ وَآخِرَتِی فَبَارِكْ لیٖ، وَالْمَقَامَ الْمَحْمُودَ فَابْعَثْنِی، وَسُلْطَاناً نَصِیراً فَاجْعَلْ لیٖ، وَظُلْمِی وَجَهْلِی وَإِسْـرَافِی فیٖ أَمْرِی فَتَجَاوَزْ عَنِّی،
(بارالها) و آنچه را دوست داری محبوب من فرما، و آنچه را نـمیپسندی برایم ناخوشایند ساز، و آنچه را از دنیا و آخرت مرا اندوهگین ساخته، کفایتم کن، و در نـماز و روزه و دعا و طاعت و سپاسگزاری و دنیا و آخرتم مرا برکت عنایت نـما، و به جایگاه ستوده مرا برانگیز، و سلطان یاری شدهای برایم قرار ده، و ظلم و نادانی و زیاده روی در کارم را بر من ببخش.
صحیفه سجادیه _دعای ۴۹_ فراز ۱۵
#مدرسه_علمیه_حضرت_آمنه_س_فریدونکنار
🆔@mazandaran_hoze
#مازندران
🔹مفاتیح الحياة
1. تعامل با مؤمنان
🔰نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
دعا برای مؤمن: خدا در قرآن میفرماید: حقیقت این است كه هیچ معبودی جز خدا نیست. [تو این را می دانی، پس بر طبق دانش خود عمل كن و] برای گناه خویش و برای مردان و زنان باایمان آمرزش بخواه.[1]
رسول خدا (ص) فرمود: اجابت هیچ دعایی سریع تر از دعای شخص در غیاب دیگری نیست.[2]
[1] . ﴿فاعلَم اَنَّهُ لا اِلـٰهَ اِلاَّ اللهُ و استَغفِر لِذَنبِكَ و لِلمُؤمِنینَ و المُؤمِنـٰتِ﴾ (سورهٴ محمّد ص، آیهٴ 19).
[2] . لَیسَ شَىْءٌ أَسْرَعَ إِجَابَةً مِنْ دَعْوَةِ غَائِبٍ لِغَائِبٍ (الكافى، ج2، ص510).
مفاتیح الحياة ص 320
#مدرسه_علمیه_تخصصی_الزهرا_س_ساری
🆔@mazandaran_hozeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مازندران
🔹فضیلت نماز اول وقت
🔰پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند:
إنَّ لِعَبدي عَلَيَّ عَهدًا إن أقامَ الصَّلاةَ لِوَقتِها أن لااُعَذِّبَهُ وأن اُدخِلَهُ الجَنَّةَ بِغَيرِ حِسابٍ .
من تعهّدی نسبت به بنده ام دارم که اگر نمازش را در وقتش به پا دارد عذابش نکنم و بدون حسابرسی او را داخل بهشت کنم .
کنزالعمال ج۷، ص ۳۱۲، حدیث ۱۹۰۳۶
#مدرسه_علمیه_حضرت_آمنه_س_فریدونکنار
🆔@mazandaran_hoze
#مازندران
🔹۴-حکمت های عسکری
🔰عصر غیبت
امام حسن عسکری علیه السلام فرمود:
سَیَأتی زَمانٌ عَلَی النّاسِ وُجوهُهُمْ ضاحِکةٌ مُستبْشِرةٌ و قُلوبُهمْ مُظْلِمةٌ مُتَکَّدِرَةٌ اَلسُّنَّهُ فِیهِمْ بِدْعَةٌ، وَ البِدعَةُ فِیهِمْ سُنّةٌ، اَلمؤمِنُ بَینَهُمْ مُحَقَّرٌ، وَ المُنافِقُ بَینَهُم مُوَقّرٌ؛
بر مردم زمانی خواهد آمد که چهره هایشان خندان و شاد است، ولی دلهایشان تاریک و گرفته است. سنّت در میان آنان بدعت شمرده می شود و بدعت، سنّتی رایج می گردد. مؤمن در میانشان حقیر است و منافق در بین آنان محترم شمرده می شود.
الحیاة، ج۲، ص ۳۱۱
شرح حدیث
این حدیث، اوضاع و شرایط آخرالزّمان را بیان می کند.
امروز، بشریّت دچار انحطاط اخلاقی است. حتی مسلمانان هم از تعالیم حیات بخش قرآن فاصله گرفته اند و حقایق دین در نظرشان رونق کمتری از خرافات دارد. به اهل ایمان کمتر بها می دهند و منافقان دوچهره و ریاکار، بیشتر در دلها جا باز می کنند.
دینداری در این شرایط، دشوار و در عین حال ارزشمند است.
افراد بسیاری را می بینیم که به ظاهر، چهره های شاد و لبهای خندان دارند، ولی دلها تیره و درونها مکدّر است. سلامها تصنّعی و خوشیها سطحی است. در عمق دلها از صفا و محبّت و عشق، خبری نیست. اهل ایمان را به دیده ی تحقیر می نگرند و متعهّدان به شرع و دین و حلال و حرام را مرتجع می شمارند و راستگویان و راست کرداران را ضعیف و عقب مانده می دانند، ولی زبان بازان دورو و فریبکاران بازیگر و نیرنگباز را بیشتر دوست می دارند.
چه اوضاع تلخ و دشواری!
راستی که دینداری در آخرالزمان، از نگه داشتن آتش در کف دست، سخت تر است؛ ولی دینداران هم حجّتهای خدا بر مردمند و فردای قیامت روشن می شود که برنده کیست و بازنده کدام است؟ در هیاهوی جهان، «راه خدا» را گم نکنیم.
منبع: حکمت های عسکری (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسن عسکری علیه السلام)، جواد محدثی
#مدرسه_علمیه_تخصصی_الزهرا_س_ساری
🆔@mazandaran_hozeh