eitaa logo
کانال مدیریت حوزه علمیه خواهران استان مازندران
1.1هزار دنبال‌کننده
20.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
334 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت رسیده | فاطمه و نگاه تمدنی به زن حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران در یادداشتی به بیان جایگاه زن و نگاه تمدنی به او پرداخت. حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد قائمی در یادداشتی با عنوان« فاطمه و نگاه تمدنی به زن» آورده است: هر چند مطالعه و جستجو در آموزه های دینی شریعت اسلامی و سنجش تطبیقی و مقایسه ای آن با دیگر ادیان قبل از اسلام و حتی آموزه های تمدنی باستانی همچون روم، گویای این حقیقت خواهد بود که در اسلام نسبت به پدیده ها و امورات، دریچه ای نو و جدید به روی انسان گشوده شده است، به طوریکه نه اصل این نوع آوری و نه تاثیر آن در جایگاه آورنده آن، نتوانست از دید بزرگان و مستشرقین پنهان و مورد کتمان قرار بگیرد و چاره ای بجز لب گشودن به اعتراف در عظمت و بزرگی اسلام و پیامبر آن، حتی برای افرادی همچون ویل دورانت، مارکس، لامارتین، روسو و ... نگذاشت. اما نکته مهمی که در میان همه نوآوری ها می تواند و باید مورد توجه خطباء در مبلغات قرار بگیرد، نوع نگاه تمدنی به زن بر خلاف نگاه های ابزاری و یا محدود شونده، بعنوان عضو غیر موثر و یا حاشیه ای زیست انسانی در دیگر ادیان یا مکاتب تمدنی قبل و حتی معاصر است. هر چند این نگاه از تساوی خطاب زنان و مردان در آموزه های قرآنی شروع شده است، ولی با تولد سراسر نور کوثر آسمانی، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و سوره سراسر حکمت کوثر و انتقال نگاه کوثری به وجود دختر و زن، وارد فاز جدید و تمدنی خود شده است که بر اساس آن، نه تنها زن موجود حاشیه ای و غیر بهره مند از مزایا و نقش آفرینی اجتماعی نبوده تا بخاطر ترس از ضعف و یا کاهش هزینه اقتصادی و شکست در جنگ، آنان را زنده به گور کنند و یا در کنج خانه ها محبوس دارند و نه تنها دیگر القاء کننده نگاه ابزاری به زن بعنوان محصول دوران مدرن و عقل مندی انسان محورانه نیست، بلکه زن را در اوج و نقطه کانونی تحولات تمدنی و زیست انسانی به عنوان عمود خانواده قرار می دهد که نتیجه این نگاه خدمات رسانی همه اجزاء نظام اجتماعی به زن و جایگاه زن برای عظمت بخشیدن فرهنگی است. از این روی ایام منتسب به حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) اعم از ولادت یا شهادت که خود شاهرگ و معیار نگاه تمدنی به زن است، فرصت مغتنمی است که بتوانیم در ضمن فهم دقیق نگاه تمدنی به زن و خانواده با تکیه بر سیره و سیرت فاطمه(سلام الله علیها)، آن را به جامعه مشتاق معارف اصیل و منطبق با فطرت انسانی انتقال دهیم. امروز برای جامعه انسانی و به خصوص جامعه زنان، این سوال مطرح است که زن در نظام خلقت دارای چه هویت و جایگاهی است و در چرخه توسعه چه خدمتی را می تواند به جامعه خود داشته باشد و برای نقش آفرینی خود از چه مرزها و خطوطی باید پیروی کند و چه الگویی را باید خط تراز و شاقول عملی خویش قرار دهد؟ یقینا اگر نتوانیم در قالب الگویی احسن پاسخ به این سوالات را به جامعه تشنه از معارف انتقال دهیم، برای آنان چاره و راهی به جز پیروی از اندیشه های انسان محورانه فمنیستی با نگاه سودان سود انگاری مادی و غرق شدن در رفتارهای مد گرایانه برای جلوه گری اجتماعی در عین دور شدن از سرشت زنانگی باقی نخواهد ماند. یقینا هر انسانی و به خصوص هر زنی بداند و لمس کند که در آموزه‌های دینی، زن به تنهایی محور توسعه تمدنی است چراکه به یقین، هر توسعه ای در جامعه مرهون فرهنگ و رشد فرهنگی مرهون خانواده و خانواده مرهون زن و جایگاه مادر و همسر در خانواده است، دیگر به دنبال تساوی مبتنی بر جنسیت زن و مرد و در نتیجه رشد شتابان بزه اجتماعی در جامعه زنان و تمسک حریم و کانون خانواده، به بهانه زیست مدرن و مدگرایی نخواهیم بود، زیرا در قاموس فرهنگ فاطمه، زن و مرد دو جنس متفاوت نیستند که از هم دور شده و بر یکی تبعیض روا شده است، بلکه اینان دو جزء از یک پازل هستند که هر کدام نقش خاصی را جلوه گری می‌کنند که با نبود هر یک، این نقش آراسته به الوان در صفحه نقاشی گیتی ناقص است، چنانچه جابجایی هر یک به جای دیگر برای خود کاریکاتوری مضحک و غیر مفهومی به دنبال خواهد داشت، در نگاه تمدنی به زن بر اساس سیره فاطمی، زن میتواند به عنوان عضو موثر در میادین سیاسی و نظامی و عرصه های مدنی و کنشگری اجتماعی باشد، اما در عین حال افتخار خود را مادری و خانه داری و رکن رکین در تربیت فرزندان صالح بودن، بداند.
میزبانی از پرچم بارگاه ملکوتی آقا عبدالله الحسین ع در روز شهادت بی بی دو عالم حضرت زهراس همراه با مراسم عزاداری و نوحه خوانی و نشست معرفتی با حضور طلاب و عموم بانوان علمیه الزهرا س_تنکابن_شیرود مازندران @mazandaran_hoze
مصاحبه از طلاب دانشجو به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه علمیه الزهرا س_تنکابن_شیرود مازندران @mazandaran_hoze
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران: تربیت پژوهشگر توأم با تولید داده های پژوهشی باشد مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: باید تربیت پژوهشگر را توأم با تولید داده های پژوهشی داشته باشیم که مسائل مورد نیاز را حل کند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد قائمی، در نشست مجازی با عنوان آئین بزرگداشت هفته پژوهش، با محوریت همکاری سه استان مازندران، گلستان و سمنان، اظهار کرد: امید است با افزایش تعاملات بین استان و برگزاری برنامه هایی از این دست، شاهد ثمرات آن باشیم. وی ادامه داد: شما معاونین و متولیان پژوهش، در امر توسعه پژوهش و تربیت پژوهشگر، باید به دو نکته مهم و کلیدی توجه کنید که پژوهش را برای چه انجام می دهیم؟ متاسفانه در جامعه علمی، اعم از حوزوی و دانشگاهی، با صرف هزینه های کلان مادی و معنوی شاهد استخراج داده هایی هستیم که هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکل بایگانی را نیز ایجاد می‌کند و این آثار چاپ شده، فقط به درد گنجینه و کتاب خانه ها می خورد. حجت الاسلام والمسلمین قائمی تاکید کرد: ما باید آثار پژوهشی خود را جهت بدهیم؛ از مهم ترین جهت دهی ها برای ما اساسنامه تحولات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی ایرانی است. ما به عنوان متولیان تولید اندیشه در بستر آموزه‌های دینی باید به سرزمین تمدنی که همان سبک زندگی است با موضوعات پیچیده‌ای در حوزه اجتماعی و اقتصادی و حتی علوم تربیتی مواجه شویم. وی خاطر نشان کرد: اگر حوزه های علمیه به عنوان مرجعیت دینی و علمی، به پژوهش نپردازند، در بلند مدت در امور زنان دچار مشکل خواهیم شد؛ خواهش من از معاونین پژوهش استانی و مدارس علمیه این است که اگر ما برای تدوین رساله سطح ۴، پایان نامه های سطح سه و حتی در زمینه گردآوری داده ها، تحقیقات و مقالات پایانی برنامه ریزی می‌کنیم، حتماً جنبه علمی، مسئله محوری و حل مشکلات جامعه را مدنظر داشته باشیم. مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران عنوان کرد: بعد دوم که باید در برنامه‌ریزی‌ها به آن توجه شود، تربیت پژوهشگر است؛ در فرآیند یک پژوهش عملیاتی و پاسخگویی به نیازها، باید این دو مقوله را در کنار هم جمع کنیم اول تربیت پژوهشگر و دوم وجود داده های پژوهشی، باید تربیت پژوهشگر را توام با تولید داده های پژوهشی داشته باشیم که مسائل مورد نیاز را حل کند.
برگزاری نشست وحدت حوزه و دانشگاه، در سالن اهل البیت با سخنرانی نماینده ولی فقیه مازندران و اساتید حوزه و دانشگاه با حضور کادر و طلاب حوزه علمیه خواهر مازندران. آذر ۱۴۰۰
یادداشت رسیده | ضرورت تمدنی وحدت حوزه و دانشگاه مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران در یادداشتی به بیان اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت. حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد قائمی در یادداشتی با عنوان« وحدت حوزه و دانشگاه از ضرورت تمدنی تا تاکتیک سیاسی» آورده است: یکی از تجارب مهم تاریخی در تحولات دوران معاصر بخصوص از دوران مشروطه خواهی و شکل‌گیری جریان روشنفکری در ایران مسئله کسب موفقیت از نزدیکی و الفت دو نیروی تربیت یافته در دو نظام آموزشی حوزوی و کلاسیک(دانشگاه) بوده است که موفقیت هایی همچون تصویب و اجرای قانون مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و تشکیل دولت ملی، پیروزی انقلاب اسلامی، شکست دشمن بعث در جنگ تحمیلی و ایستادگی در برابر تحریم‌های ظالمانه در طول دوران بازسازی و نوسازی انقلاب اسلامی بوده است و در عین حال تفکیک میان این دو نیروی اجتماعی، متأثر از عدم فهم مشترک از قضایای پیرامونی و تفکرات تکفیری نسبت به یکدیگر و در عین حال دسیسه دشمنان برای پراکنده سازی نیروهای اجتماعی، باعث شد تا مشروطه نتیجه ای همچون دوران استبداد شبهه مدرن پهلوی و دولت ملی به سرانجام کودتای ۲۸ مرداد ختم شود. از همین روی شاهد آن هستیم که پیرو مرشد انقلاب که همواره سعی داشته است برای گردنه ها و پیچ‌های سخت انقلاب، پیش بینی لازم را داشته باشد و بر اساس همین تجربه تاریخی، سالروز شهادت شهید مفتح (رحمة الله علیه) که تمام تلاش خود را در تجمیع این دو نیروی تاثیرگذار در فرایند توسعه مادی و معنوی جامعه اسلامی مصروف داشته اند را به نام «وحدت حوزه و دانشگاه»، مزین و نامگذاری کرده اند و از آن روز تا کنون، نشست ها و همایش های مختلفی به همین مناسبت از سوی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها با یاد و نام آن شهید بزرگوار و تحصیل چرایی این نامگذاری از سوی معمار و معیار انقلاب برگزار می‌شود. اما نکته مهمی که یک بار دیگر هر دو نهاد آموزشی تربیتی دخیل در این امر باید به آن بپردازند، تحلیل و آسیب‌شناسی برنامه‌ها و نشست‌های این سالیان از حیث اثربخشی و چگونگی عینی سازی این آموزه بزرگ و برجسته ساختن آثار و قوت در حیات مادی و معنوی جامعه از نخبگان تا طبقات مختلف اجتماعی بوده است، هرچند به یقین می‌توان برای این حرکت عظیم در مسیر احصاء آثار و برکات، نتایجی ولو حداقلی را ترسیم و تبیین نمود ولی یقیناً به اعتراف همه بزرگان و اندیشمندان آنچه هدف غایی امام عظیم‌الشان از این ایده بوده، هنوز محقق نشده است که مهمترین شاهد مدعی وضعیت توسعه جامعه در ابعاد مختلف تا فاصله اندیشه ای میان فهم دانش‌آموختگان این دو نهاد بزرگ و تأثیرگذاری اجتماعی نسبت به یکدیگر و موضوعات مشترک است. آنچه در همین راستا پیشنهاد می شود، طرح این سوال است که ایده وحدت حوزه و دانشگاه، صرفاً یک شعار و تاکتیک راهبری نیروهای فعال در مسیر انقلاب بوده است و یا اینکه این شعار و ایده ضرورتی ساختاری برای رسیدن به جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی ایرانی و در نهایت زمینه سازی ظهور دولت سعادت است؟ در مقام پاسخ از این سوال، باید گفت: تجارب مهم تاریخی و تمدنی مبنی بر ضرورت و وجود تناسب میان تکنولوژی زیستی بعنوان نتیجه علم و سرریز تمدنی و ارزش‌های حاکم بر محیط تولید و به کارگیری یک تکنولوژی و در عین حال انتقال ارزش ها در مسیر انتقال تکنولوژی به هر جامعه به عنوان یک ضرورت غیر قابل انکار و تفکیک، گویای آن است که این ایده یک ضرورت تمدنی برای اهداف والا و مقدس انقلاب اسلامی بوده است. چنانچه توجه به انقلاب صنعتی اروپا در تناسب با رشد فکری متناسب با آن انتقال اندیشه های فکری و حاکم بر اروپا تفکرات مبتنی بر معرفت شناسی تجربه گرایانه و انسان محورانه به همراه تکنولوژی های انتقال یافته شده از این سرزمین به دیگر مناطق که خود به خود زمینه بسط و سلطه فرهنگ و تمدن غرب در مناطق مختلف جهان و از جمله سرزمین هایی که دارای سابقه طولانی تمدنی و تکنولوژیک ولو در حد دوران خود بوده اند به خصوص تحولات فکری و اندیشه‌ای غرب در بعد از جنگ جهانی دوم و نو سازی فکری مادی غرب شاهدان خوب و غیر قابل انکار برای ضرورت نزدیکی متولیان تولید فکر و تکنولوژی در بستر فهم مشترک از جایگاه نقش آفرینی یکدیگر در مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی ایرانی است که یقینا اگر این فهم مشترک را در مسیر تحول خواهی و تعالی جویی در بستر انقلاب اسلامی باشیم، در ضمن رشد فرآیند مادی معنوی شاهد سرریز تمدنی از این سرزمین به تمامی نقاط کره خاکی خواهیم بود به خصوص آنکه جهان امروز متاثر از شکست همه تجارب بشری انسان محورانه از عدالت تا توسعه آن به شدت نیازمند مدل توسعه ای اما بدور از بردگی نوین انسان در نگرشی ابزاری به هویت معنوی انسان بعنوان خلیفة الله است.
رئیس شبکه بهداشت شهرستان بهشهر: واکسیناسیون هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی دارد  حوزه/رئیس شبکه بهداشت شهرستان بهشهر گفت: واکسیناسیون هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی دارد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، دکتر صالح طبری در جمع طلاب مدرسه علمیه قدسیه بهشهر، با اشاره به موضوع واکسیناسیون اظهار کرد: واکسیناسیون دو جنبه فردی و اجتماعی دارد، از جمله جنبه فردی واکسیناسیون این است که می گویند، این حق بدنم است و مربوط به خودم است. وی در مباحث اجتماعی واکسیناسیون عنوان کرد: انسان موجودی اجتماعی است و با دیگران در جامعه تعامل و ارتباط دارد، به طور مثال، ترویج و تبلیغ حجاب که یک بحث اجتماعی می باشد و اگر رعایت نشود، بر دیگران اثرگذار خواهد بود، کسانی که واکسن نمی زنند، ممکن است که خود را بیمار کنند و یک بیمار جدید به جمع بیماران اضافه می شود که این یک بحث اجتماعی است . وی بیان کرد: فردی واکسن نمی زند، که موجود اجتماعی و در ارتباط با افراد در جامعه نباشد، اما وقتی وارد جامعه شدیم و با دیگران تعامل کردیم، در برابر آنها مسئولیت داریم، مسئولیت افرادی که واکسن نزده اند و ویروس را انتشار می دهند و موجب بستری شدن و به هدر رفتن هزینه های تولید واکسن، آلوده شدن محیط و بحرانی شدن جامعه و تعطیل شدن کسب و کارها می شوند، از دیدگاه دین اسلام، حق الناس بر گردن آنها است. طبری خاطر نشان کرد: بر خلاف تصور عموم، فردی که واکسن میزند، روئین تن نمی شود، ایمنی ایجاد شده در افراد، به بدن هر فرد بستگی دارد و اثر بخشی آن صد در صد نیست، اما اگر دچار بیماری بشوند، آن را راحت تر طی خواهند کرد، فرد باید علاوه بر واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی، به هرم غذایی، و سلامت بدنی خود توجه داشته باشد. وی خطاب به افرادی که به بهانه ندانستن مواد اولیه تهیه واکسن، واکسیناسیون را انجام نداده اند، گفت: ما ائمه(ع) خود را ندیده ایم، اما به خبرها و روایات شان، اعتماد داریم و تبعیت می کنیم، در حوزه دین، مقام معظم رهبری در انظار عموم واکسن زدند که این خود فصل الخطابی برای همه ما است و تأکید کردند که در نوبت خودم واکسن ایرانی می زنم. @mazandaran_hozeh