eitaa logo
کانال مدیریت حوزه علمیه خواهران استان مازندران
1.1هزار دنبال‌کننده
19.5هزار عکس
1.8هزار ویدیو
328 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
رئیس پژوهشکده الذریّة النبویّة: فهم قرآن از کارکردهای علم اصول است حوزه/ آیت الله سید منذر حکیم گفت: یکی از کارکردهای علم اصول فهم قرآن است، که این علم را ندارد حتما در فهم قرآن مشکل دارد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، آیت الله سید منذر حکیم، در جمع اساتید اصول سطح ۲ مدارس علمیه خواهران مازندران، اظهار کرد: برای هر رشته درسی، اساتیدی که آمادگی تدریس و اشراف به آن رشته و کتاب درسی را دارند، آن را در برنامه خود قرار دهند تا با یک نگاه همه جانبه و کاربردی بتوانند آثار و برکات آن تخصص را در جای جای فرهنگ، رفتار و سبک زندگی ما نشان بدهند؛ مانند درس اصول که در تفسیر و حدیث اولین تأثیر را دارد و بعد در فقه و نظریات فقهی خودش را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: کارکردهای قواعد اصول فقط در فقه نیست بلکه در فقه کمی پیچیده است اما در تفسیر و حدیث خیلی راحت در دسترس است و می‌بینید که مثل تفسیر نمونه، نور و … از آیه برداشت می‌کنند فهم آیه بدون قاعده امکان ندارد، ذهن از نکاتی استفاده می‌کند و به نتیجه می‌رسد. رئیس پژوهشکده الذریّة النبویّة افزود: یکی از کارکردهای علم اصول فهم قرآن است کسی که این علم را ندارد حتماً در فهم قرآن مشکل دارد، اما چرا وقتی دانش اصول را می‌خوانیم کاربرد آن را متوجه نمی‌شویم، چرا این علم را نمی‌توانیم به کار بگیریم؟ شما در مرحله آموزش هستید مرحله‌ای که بخواهید آن را تبیین کنید یکی از آسیب‌های جدی در همین مقطع یعنی مرحله فهم صحیح قواعد اصولی و فهم کاربرد آن باشد به همین دلیل کسی که خوب اینها را بفهمد نمی‌تواند آن را خوب به کار ببرد. وی خاطر نشان کرد: این برای ما ایجاد انگیزه می‌کند، ما برای هر دانشی که بخواهیم وارد شویم روشی برای ورود به آن دانش وجود دارد، ما برای آموزش هر علمی کتابش را می‌خوانیم اما کتاب همیشه راه خوبی نیست کتاب محصول این دانش است شهید صدر در مورد این دانش، جایگاه آن، تاریخچه اش، جایگاه فعلی و آینده آن را ترسیم می‌کند. آیت الله حکیم بیان کرد: هر زمانی که شما تاریخچه چیزی را دانستید، آینده آن را خوب می‌فهمید، این روش قرآن است، یک سوم قرآن تاریخ است و این بی دلیل نیست، به تعبیر امیرمومنان (علیه السلام) در نامه‌ای به امام حسن (علیه السلام) سبک زندگی را خوب بیان کرده و فرموده اند، پسرم من هر چند با گذشتگان نبوده ام ولی گویا هزار سال عمر کرده‌ام چون با همه گذشتگان ارتباط داشته‌ام، من با مطالعه تاریخ گذشتگان با آنها زندگی کرده‌ام و محصول این تجربه را در اختیار تو می‌گذارم، در واقع حضرت به ما روش می‌دهند. رئیس پژوهشکده الذریّة النبویّة عنوان کرد: تاریخ زندگی حضرت آدم، قبل از آن و آینده را هم به تصویر کشیده‌اند، در اصول هم همینطور است، چقدر در این علم متوجه هستید که سابقه و آینده این علم چیست و چقدر روی نوع گفتار و نوع تبیین شما نسبت به متربی این علم اثر می‌گذارد. وی تاکید کرد: سه اصل را باید در هر کلاسی رعایت کرد اگر این اصول رعایت شود، خود طلبه آن کتاب را به اتمام می‌رساند اول ایجاد انگیزه، دوم روش تعامل با دانش آن درس و آن کتاب و سوم تمرین آن روش در آن کتاب و دانش که در این صورت نتیجه لازم به دست خواهد آمد. https://www.hawzahnews.com/news/1009327/%D9%81%D9%87%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
🔹نماینده ولی فقیه در استان اردبیل: ایجاد سیستمی متشکل از مبلغان خطیب اولویت نهادهای فرهنگی باشد news.whc.ir/news/view/120090 🔸مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران: آشنایی طلاب با کارکردهای دروس حوزوی، آنان را به این دروس مشتاق‌تر می کند news.whc.ir/news/view/120106 🔹رئیس پژوهشکده ذریه نبوی: یکی از کارکردهای علم اصول فهم قرآن است news.whc.ir/news/view/120108 🔸استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان: شخصیت حضرت علی(ع) را از نهج البلاغه بشناسیم نه از ذوالفقارش news.whc.ir/news/view/120085 🔹مدیر موسسه آموزش عالی نورالزهرا(س) زنجان: تکریم علما، تکریم حضرت حق و انبیاء الهی است news.whc.ir/news/view/120097 🔸معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان اصفهان خبر داد: برگزاری اولین کرسی علمی در ترویجی در حوزه علمیه اصفهان news.whc.ir/news/view/120104 🔹پژوهشکده امام جواد(ع) حوزه علمیه خواهران اراک افتتاح شد news.whc.ir/news/view/120105 🔸در وبینار "آشنایی با عوامل امتناع دختر و پسر از ازدواج" در ساوه مطرح شد: متدینین با واسطه گری و براندازی رسم و رسومات غلط به ازدواج آسان جوانان کمک کنند http://news.whc.ir/news/view/120099 🌸کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران 🆔 @kowsarnews ┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
جلسه شورای آموزشی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ برگزار شد. جلسه با اساتید و پرسش در مورد کیفیت تحصیل طلاب و توجه به مطالب درسی در کلاس درس. نظارت بر نمرات طلاب با توجه به پایان یافتن ترم اول سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱. پیگیری وضعیت آموزشی و مشاوره آموزشی به طلاب. معاونت آموزش مرکز| @eduwhc
تشکیل گروه مباحثه در ایتا توسط طلاب در نیمسال دوم ۱۴۰۰ س @mazandaran_hozeh
💠سلسله نشست های معارف اخلاقی سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین استاد انبیائی 🔹 دکترای فلسفه دین استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با موضوع: اخلاق در فضای مجازی زمان: دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۰ لینک‌ نشست https://ac.whc.ir/rznyhv9zkavl/
رئیس پژوهشکده الذریّة النبویّة: اسلام نظام خانواده را بسیار عالی ترسیم کرده است حوزه/ آیت الله سید منذر حکیم گفت: یکی از اهداف اولیه آفرینش مرد و زن ایجاد یک جامعه از مسیر خانواده است این نشان دهنده نقش خانواده در ایجاد جوامع بشری است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، آیت الله سید منذر حکیم در کارگاه تقویت نظریه پردازی ویژه طلاب سطح ۳ و ۴ در حال تدوین رساله علمی که در مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران برگزار شد با اشاره به آیه ۱۳ سوره مبارک حجرات بیان کرد: این آیه مبارکه هم نیاز به تفسیر و هم نیاز به فقه دارد، ظاهر این آیه کوتاه است اما مطالب زیاد اجتماعی، خانوادگی و فقه دارد، نظریه قرآن در مورد جامعه، خانواده، رابطه تنگاتنگ آنها و اهداف مهم نظام اجتماعی و نظام خانواده را بسیار عالی ترسیم کرده است. رئیس پژوهشکده الذریّة النبویّة تاکید کرد: این آیه به دو جنس زن و مرد اشاره می‌کند؛ نظریه‌های جدید می‌گویند هر دو نفر که زیر یک سقف جمع شوند تشکیل خانواده می‌دهند این آیه خط بطلان بر این نظریه می‌کشد چون می‌فرماید خانواده باید از جنس مرد و زن تشکیل شده باشد؛ کشور ما باید بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، در مسیر تکامل قرار گرفته باشد اما اینکه چرا در مسیری بر خلاف آن قرار گرفته، نیاز به یک بحث علمی و جدی دارد، اما نظر اسلام در تشکیل خانواده بسیار شفاف مطرح شده است. آیت الله حکیم ادامه داد: یکی از شاهکارهای قرآن ایجازگویی است، اینکه طبق چه سیستم و چه نظامی از دو نفر یک جامعه انسانی به وجود می‌آید که به صورت قبایل و ملت در این گستره زمین قرار بگیرند، یکی از اهداف اولیه آفرینش مرد و زن ایجاد یک جامعه از مسیر خانواده است این نشان دهنده نقش خانواده در ایجاد جوامع بشری است، اصل فرد ذکر و انسی به تنهایی نمی‌تواند جامعه را تشکیل دهد، به قولی یک دست صدا ندارد. در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد قائمی، اظهار کرد: بیان کرد: کسی که در رشته‌ای به مرحله رساله می‌رسد، یعنی در آن بخش به اجتهاد رسیده و باید نظریه پردازی کند، تولید رساله در سطح ۴ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اگر طلبه در مقاطع گذشته به گردآوری نظریات و ترویج آنها می‌پرداخت، در این مقطع باید نظریه پردازی کند؛ رشته فقه خانواده در حوزه تمدنی انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت است و در برابرش آنچه که دشمنان به دنبالش هستند، مسائل مرتبط با خانواده، زن و مسائل مرتبط با آنها است؛ در حقیقت این مسئله، میدان نبرد در نظریه پردازی بین دو طرف است هر کدام از اینها از خط قرمز عقب نشینی بکند و نتوانند یک تئوری جدید و پاسخ به نیاز جدید داشته باشد محکوم به شکست است و آن به معنای عقب نشینی و از دست دادن خط دفاعی است. وی ادامه داد: یک نظریه‌پرداز باید یک سوال ذهنی داشته باشد؛ تا سوال به عنوان صورت مسئله در ذهن شکل نگیرد، نظریه‌ای به وجود نخواهد آمد، در رشته فقه خانواده باید دید چه مسئله حل نشده‌ای وجود دارد؟ مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران خاطر نشان کرد: امروز مشکلات زیادی در مسیر تمدن سازی وجود دارد و فقه پویای شیعه خط مقدم و ابزار تمدن سازی است؛ حوزه در اندیشه‌های مختلف خود در زمینه‌های فقه، کلام، تفسیر و … آتش پشتیبانی است که می‌تواند از نظام جمهوری اسلامی در پیشروی و تمدن سازی حمایت کند و این رخ نخواهد داد مگر اینکه در ذهن تک‌تک شما مسئله وجود داشته باشد و باید دید در حوزه‌های مختلف چه مسائل حقوق بشری را می‌توان پاسخ داد؟ https://www.hawzahnews.com/news/1009509/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
🔷️🔷️برگزاری جلسه کمیسیون آموزشی مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران 🔶️مطابق با درخواست های ارسالی از مدارس، مبنی بر اتمام سنوات مجاز تحصیلی، تکمیل سقف مشروطی طلاب، درخواست سطح یک و.... پرونده این طلاب رصد گردید و درخواست های قابل بررسی و مشمول آیین نامه کمیسیون امور خاص، در بین اعضای محترم کمیسیون بیان گردید و تصمیمات لازم اتخاذ شد. معاون اموزش استان افزود: موارد مطروحه پس از تکمیل فرآیند سامانه ای، از طریق نامه رسمی به مدارس پاسخ داده خواهد شد. سوم اسفند 1400 @mazandaran_hozeh
برگزاری کلاس های مجازی نیمسال دوم سال تحصیلی ١۴٠٠ در سامانه مَدرَس معاونت آموزش|@eduwhc
گزارش تصویری از جلسه شورای فرهنگی استان مازندران در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س)ساری @howzehnarjes @mazandaran_hoze