eitaa logo
کانال مدیریت حوزه علمیه خواهران استان مازندران
1.1هزار دنبال‌کننده
20.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
334 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷برگزاری کارگروه مقالات پایانی در مدرسه علمیه حصرت آمنه (س) فریدونکنار 🔰مصوبات جلسه ✅تصویب موضوعات مقالات پایانی طلاب در دستور جلسه با حضور رئیس شورا مدیر ودبیر شورا معاون پژوهش ،واعضا معاون آموزش ،واستاد خانم کلیجی ✅بررسی و مصوب ۵ موضوع مقالات پایانی و ابلاغ به طلاب @mazandaran_hozeh
برگزاری یازدهمین نشست مجازی با موضوع " پاسخ به شبهات تاریخی" به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین کوهستانی استاد مرکز شیعه شناسی قم در یازدهمین نشست مجازی که با حضور طلاب و مبلغین سطح ۲،۳،۴ مدرسه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها شهرستان جویبار برگزار گردید، ضمنِ بررسی شبهه ی رایج پیرامون حضور امام حسن و امام حسین علیهما السلام، در جنگ‌ها و فتوحاتِ ایران اظهار کرد: یکی از مباحثِ اختلاف برانگیز در تاریخ، مسئله ی حضور امام حسن و حسین علیهما السلام در فتوحاتی است که اعراب در ایران داشتند که باید گفت با وجود اینکه در کتابِ تاریخ طبری که از منابع دست اول می‌باشد این ادعا ذکر شده است ولی اعتبار علمی ندارد زیرا طبق استنادات تاریخ طبری این ماجرا را از ۵ نفری نقل می‌کند که به جاعل و کذّاب بودن شهرت دارند. استاد کوهستانی در ادامه به دلیل دیگری از عدمِ اعتبارِ این ادعا اشاره کرده و گفت: نقلی که از این مسئله در منابع اهل سنت آمده، در بیانِ زمان، مکان و حتی اینکه کدام جنگ بوده است اختلاف وجود دارد و علاوه بر آن واژه "قیلَ" که در روایات آمده است نشانگرِ قولِ ضعیف بوده و عدم اعتبار این ادعا را ثابت می‌کند...... @Mazandaran_hozeh
🔸فرصتی‌برای‌مطالعه 🔰معرفی کتاب توسط طلبه پایه چهارم خانم خراسانی در مراسم صبحگاه اجرا شد ☆نام کتاب :حوض شربت نویسنده: مریم قربان زاده انتشارات: ستاره ها 🔹چکیده ای از کتاب حوض شربت ☆داستان کتاب روایت زندگی مشترک بتول باوقار و شهید اسماعیل فردوسی پور است که مرتبط با دوران مبارزه ۱۳۳۵ تا ۱۳۶۰ می باشد. اسماعیل دوست داشت درس بخواند. در بخشی از کتاب آمده او در کودکی پدرش را از دست داد و با همه کوچکی اش طعم نداری و سفره کوچک رو حس کرده بود. انگشت های پینه بسته مادرش را که در این دو سال زمخت تر شده بود، میدید. چادر رنگ و رفته اش که در این دوسال نخ نما شده بود را اصلا دوست نداشت. دلش می خواست درس بخواند، حقوق بگیر شود و برای مادرش چادر بخرد، به سختی درس میخواند. در نماز جماعت و جلسات سخنرانی مسجد محله شرکت می کرد و مکبر مسجد بود. شیخ مجتبی قزوینی به فردوس آمده بود تا در آنجا حوزه علمیه راه اندازی کند. روزی شیخ مجتبی به اسماعیل گفت دوست داری طلبه شوی؟اسماعیل همه راه مسجد تا خانه را به این فکر کرد که مادرش را چگونه راضی کند و ... مجال می طلبد تا برای آگاهی یافتن از ادامه داستان جالب و شنیدنی حوض شربت، حتما این کتاب مطالعه شود @mazandaran_hozeh
امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: 🌺 طوبي لِمَن أَخلَصَ لِلّهِ عَمَلَهُ و َعِلمَهُ و َحُبَّهُ وَ بُغضَهُ و َأَخذَهُ و َتَركَهُ وَ كَلامَهُ و َصَمتَهُ و َفِعلَهُ وَ قَولَهُ؛ خوشا به سعادت کسی که عمل، علم، دوستی، دشمنی، گرفتن، رها کردن، سخن،سکوت ،کردار و گفتارش را برای خدا خالص گرداند. تحف العقول، ص100 @mazandaran_hozeh
🔸به اطلاع می رساند کارگاه هفتگی مهارتی با ارائه سرکار خانم حسنجان‌نژاد، از اساتید برجسته مدرسه علمیه فاطمیه، به صورت پیوسته و با محوریت "کار تشکیلاتی" در جریان است. 🔰سرکار خانم حسنجان‌نژاد در این جلسات، با تاکید بر اهمیت مباحثه به‌عنوان یکی از ارکان اساسی تحصیل در علوم دینی، به تشریح روش‌های صحیح مباحثه و چگونگی تقویت این مهارت پرداختند. ✅ ایشان توضیح دادند که مباحثه نه تنها موجب افزایش فهم و درک عمیق‌تر مطالب درسی می‌شود، بلکه به طلاب کمک می‌کند تا روحیه همکاری و تبادل نظر را در خود تقویت کنند. ✅ این مهارت، به شکل ویژه ای، می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر در مدیریت و پیشبرد اهداف تشکیلاتی مورد استفاده قرار گیرد. ✅ یکی از ویژگی‌های برجسته این کارگاه، برگزاری جلسات عملی بود که در آن، طلاب در گروه‌های مباحثه ی از قبل تعیین شده، به طور مستقیم به تمرین و اجرای مباحثه پرداختند. ✅ این تجربه عملی به طلاب فرصت می‌دهد که مهارت‌های خود را در یک محیط واقعی به کار گیرند و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های مباحثه و در نگاه کلی تر کارهای گروهی آشنا شوند. 🔹در روند این مباحثه‌های گروهی، سرکار خانم حسنجان‌نژاد به تحلیل عملکرد طلاب پرداخته و نقاط قوت و ضعف هر گروه را با دقت مورد بررسی قرار دادند. ایشان همچنین راهکارهای بهبود و اصلاحات لازم را به صورت مشخص و کاربردی بیان کردند، تا طلاب بتوانند مهارت‌های خود را در زمینه مباحثه و کار تشکیلاتی به سطح بالاتری ارتقا دهند. 🆔@maznandran_hoze
🇮🇷 (ثواب تفسیر امروز ؛ هدیه به روح بلند شهید ) 📖🕋 فرازی از تفسیر آیه مبارکه ٩ سوره ----✿❀🍃﷽ﷻ🍃❀✿----‌ ✅ «يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ» 🔷 [به گمان باطلشان] می خواهند خدا و اهل ایمان را فریب دهند، در حالی که جز خودشان را فریب نمی دهند، ولی [این حقیقت را] درک نمی کنند.(ترجمه انصاریان) 💠💠💠💠💠 🔰 كسى كه داراى فهم دقيق و موشكافانه باشد، اهل درك و شعور است. بنابراين منافق گمان مى‌كند كه ديگران را فريب مى‌دهد، زيرا درك درست ندارد. 🔴 مراد از حيله و مكر منافقان با خدا، يا خدعه و نيرنگ آنان با احكام خدا و دين الهى است كه آن را مورد تمسخر و بازيچه قرار مى‌دهند و يا به معناى فريبكارى نسبت به پيامبر خداست. 👈يعنى همان‌گونه كه اطاعت و بيعت با رسول‌خدا، اطاعت و بيعت با خداست‌ و خدعه با رسول‌خدا به منزله خدعه با خدا مى‌باشد كه روشن است اين گونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. 👈چنانكه اگر پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كرده‌ام، به گمان خودش پزشك را فريب داده و در حقيقت خود را فريب داده است كه فريب پزشك، فريب خود است. 🔷 برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام مى‌آورد، اسلام نيز او را در ظاهر مسلمان مى‌شمارد. او در دل ايمان ندارد و كافر است، خداوند نيز در قيامت او را با كافران محشور مى‌كند. 🔴 منافق، بى‌شعور است و نمى‌فهمد كه طرف حساب او خداوندى است كه همه‌ى اسرار درون او را مى‌داند. و در قيامت نيز از كار او پرده برمى‌دارد. 🔴 خدعه و حيله، نشانه‌ى عقل و شعور نيست. در روايات مى‌خوانيم: عقل واقعى آن است كه توسط آن، انسان خداوند را بندگى نمايد. 🔷 آثار نيرنگ، به صاحب نيرنگ بر مى‌گردد. 📕منبع: تفسیر نور @mazandaran_hozeh
🔸برگزاری کارگاه پژوهشی 🔰 به گزارش خبرنگار حوزه در مازندران، کارگاه پژوهشی با موضوع «تولید مقالات کوتاه در فضای مجازی سئو»، با حضور سمیه آخوندی استاد و پژوهشگر، در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراء «سلام‌الله‌علیها» ساری، برگزار شد. آخوندی در ابتدا با بیان اینکه، سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو باعث می‌شود تا وب سایت شما در لینک‌های برتر گوگل جای بگیرد، افزود: بدون استفاده از خدمات سئو یک وب سایت نمی‌تواند در لینک‌های برتر گوگل جایی داشته باشد. وی گفت: مراحل نوشتن مقاله بر اساس سئو یک چیز مشخص است، مقالات سئو شده محتواهایی هستند که تمام اصول و مبانی سئوسازی در آن‌ها رعایت شده باشد. وی همچنین در ادامه خاطرنشان‌کرد: برای اینکه مقالات مناسبی بنویسید، باید مراحلی را سپری کنید؛ انتخاب یک عنوان جذاب برای مقالات، استفاده از بهترین روش‌ها برای مقاله‌نویسی و جمع آوری اطلاعات، پیدا کردن کلمات کلیدی، کاربر پسندبودن، معرفی بهترین منابع و ابزارهای مفید، اگر شما در همه‌ی مقالات خود از این موارد استفاده کنید؛ می‌توانید در مدت کوتاهی یک نمونه کامل از مقالات سئو شده را تهیه نمایید. @mazandaran_hozeh
جلسه تفسیرماهانه با محوریت تفسیر سوره فلق و ناس در ماه آبان برگزار گردید. در این جلسه خانم نیکزادطهرانی گفت:اول قرآن می گوید خدایا کمکم کن،آخرقرآن هم می گوید خدایا به تو پناه می برم از اینجا روشن می شود اول و آخر باید دستمان را در دست خدابگذاریم. وی ادامه داد:ازجمله نکات مهم سوره پناه بردن پیامبر به پروردگارجهانیان،پناه بردن به خداوند از شرورشیطانی است، چراکه آفریدن شر نیست،آفریده ها شر است. خانم نیکزاد با اشاره به تفسیر واژه ناس در سوره ناس اظهار کرد: تکرارواژه ناس در آیه بیانگر وجودسه دسته از مردم است.در آیات ابتدائی مراد همه مردم است،در آیه پنجم اشاره به افرادی داردکه دشمنان جن و انس به او حمله می کنند و در آخرین آیه وسوسه گریست که مردم را وسوسه می کند. @mazandaran_hozeh
🔸سلسله جلسه اخلاق هفتگی با سخنرانی حجت الاسلام محمود مشایخ 🔰حجت الاسلام محمود مدرس اخلاق حوزه در ادامه سلسله مباحث رسالت حوزه های علمیه در جمع اساتید وطلاب گفت: هدف از برگزاری جلسات اخلاقی خودسازی است، طلاب کنار درس و بحث باید به مسائلی که باعث رسیدن به کمالات روحی ومعنوی است توجه کنند هدف خدمت به اسلام است، در صورتی می توان به اسلام خدمت کرد که خودسازی در کار باشد در غیر این صورت نه تنها خدمتی به اسلام نشده بلکه خیانت هم شده، چرا که یک طلبه اگر درست تربیت نشده باشد هم ضال می شود وهم مضل یعنی نه تنها خودش منحرف می شود بلکه دیگران راهم گمراه می کند. آقای مشایخ در ادامه تاکید کرد: حوزه مکانی برای رسیدن به کمالات است اما صرف رفت وآمد به حوزه ملاک و عامل سعادت انسان نیست در بعد معنوی و علمی و بصیرتی باید بسیار تلاش کرد. 🆔@mazandaran_hozeh
🔸برگزاری نشست علمی با موضوع "رضایت زناشویی" 🔰خانم فاطمه نادری طلبه پایه چهارم در این نشست به بررسی علل رفتار همسران بداخلاق پرداخت و سپس راهکارهایی برای برخورد بد اخلاقی همسر ارائه داد. خانم نادری گفت: در اسلام رفتار با همسر بداخلاق در موارد مختلف بیان شده است و از نظر روانشناسی نیز همسر بداخلاق می تواند آسیب های جبران ناپذیری به رابطه وارد کند به همین منظور زوجین نیاز دارند تا بیش تر در مورد رابطه شان آموزش ببینند. وی افزود: زندگی زناشویی یعنی ارتباط موثر، سازنده ومثبت با یکدیگر که اگر این تعامل با بداخلاقی همراه باشد ارتباط زن وشوهر با یکدیگر پراز درگیری و نابسامانی خواهد بود و عاطفه منفی بین آنها ایجاد خواهد شد و این امردر نهایت منجربه نفرت میان زوجین می شود. خانم نادری در ادامه افسردگی،برآورده نشدن نیازهای دوران کودکی، نوسانات هورمونی و اضطراب و عزت نفس پایین را از عوامل بداخلاقی دانست و صبر و شکیبایی و به کارگرفتن روش های مثبت را باعث بهبود رابطه معرفی کرد. 🆔@mazandaran_hozeh
نشرسروده شاعر و طلبه ی دانش آموخته خانم معصومه داج لیری در رثای شهیدالقدس یحیی سنوار در خبرگزاری دفاع مقدس استان مازندران @mazandaran_hozeh