تقدیر و تشکر از جهادگر مدافع سلامت طلبه مدرسه علمیه #خواهران #قدسیه_بهشهر خانم سیده نسترن محمدی در راستای همکاری با قرارگاه شهید علمدار در ایام کرونا@mazandaran_hozeh
برگزاری مراسم ختم قرآن و سخنرانی به مناسبت سالروز رحلت جانگذاز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره)وقیام خونین 15 خرداد
#مدرسه_علمیه_الزهراء_س_بابل @mazandaran_hozeh
رهنمود هاي اخلاقي امام به طلاب و جوانان
اسلام بر سه بعد اصلی «اعتقاد، احکام و اخلاق استوار است . از این میان اخلاق و تزکیه اخلاقی انسان ها از رذایل و آراستن ایشان به فضایل اخلاقی، از اصول شرایع آسمانی و اهداف نهایی انبیای الهی به شمار می رود . تا جایی که قرآن کریم چنین رسالتی را به پیامبر اسلام نسبت می دهد ؛ از جمله می فرماید:
«هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلو علیهم ءایته و یزکیهم و یعلمهم الکتب و الحکمه وإن کانوا مِن قبل لفی ظلالٍ مبین »
او کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده ،رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنان می خواند و آنان را تزکیه می کند و به آنان کتاب و حکمت می آموزد ، با آنکه قبل از آن در گمراهی آشکار بودند .
رسول گرامی اسلام با بیان گوهربار خویش بر این اصل مهر می گذارند و می فرمایند :«انی بُعثتُ لا تَمَّمَ مکارم الاخلاق»برانگیخته شدم تا مکرمتهای اخلاقی را تکمیل کنم .»
در راستای این فرمایشات گرانقدر ، امام خمینی ره نیز رهنمودهای ارزشمندی دارند که بخش اعظم آن خطاب به طلاب علوم دینی می باشد ایشان می فرمایند: «اخلاق باید در همه جا و در همه دروس مورد توجه قرار گیرد و اعتقادم بر این است که باید هر کس که حوزه درسی بزرگ یا کوچکی دارد ،یکی دو دقیقه مقدمتا ًو موخرتاً درس اخلاق بگوید تا طلاب با اخلاق اسلامی بار بیایند. »
تعریف اخلاق
امام راحل در تعریف اخلاق آورده اند که « خلق عبارت است از حالتی در نفس، که انسان را دعوت به عمل می کند ،بدون رویه و فکر ،مثلاً کسی که دارای خلق سخاوت است ،آن خلق، او را وادار به جود و انفاق می کند، بدون آنکه مقدماتی تشکیل دهد: گویی یکی از افعال طبیعی او است و همین طور نفس «عفیف» که این صفت خلق آن شده است ، به طوری که حفظ نفس کند که گویی یکی از افعال طبیعیه او است .»
ضرورت اخلاق
امام خمینی ره فرموده اند:« اگر بخواهید خدمتگزار اسلام باشید ،خدمتگزار ملت اسلام باشید ،باید دانشگاه ،فیضیه و همه آنها که مربوط به دانشگاه هستند و همه آنها که مربوط به فیضیه هستند ،در رأس برنامه تحصیلی شان برنامه اخلاقی و برنامه تهذیبی باشد تا فرآورده های آن، امثال مطهری را به جامعه تسلیم کند.»
راه های تحصیل اخلاق عملی
برای تحصیل ارزش ها روش های گوناگونی وجود دارد . از جمله این راه ها از نظر امام خمینی( ره) امور زیر می باشد.
1- خود آغازی: حضرت امام در بسیاری از ملاقات های خود با روحانیت و اقشار مختلف مردم ،بر تزکیه و تهذیب نفس تأکید داشتند و بر این باور بودند که «مبدأ هر امری از خود آدم شروع می شود » و اصلاح نفس را «ما باید از خودمان شروع کنیم .»
«باید از همین حالا، همین جوان 12ساله، همین جوان 20 ساله که در مدارس علمی است،باید خودش را آنطوری که دستورات الهی است ،عادت بدهد به اینکه آن طور باشد. یک قدم برای اخلاق خوب و تهذیب بردارید، اگر خدای نخواسته آقایان مهذب نباشند و آن طوری که اسلام می خواهد نباشد، این ضررش از نفعش بیشتر است. تمام ادیانی که اختراع شده و کاذب هستند، این اشخاصی که مؤسس آنها هستند درس خواندند ولکن مهذّب نبودند .»
2- غنیمت شمردن فرصت جوانی: امام همواره به جوانان سفارش می کردند: «شما الآن جوان هستید ، می توانید خودتان را تهذیب کنید» و نیز فرمودند :«نگذارید قوای جوانی از دستتان برود ،هرچه قوای جوانی از دست برود ، ریشه های اخلاقی فاسد در انسان زیادتر می شود .
3-گزینش دوستان خوب: «از وصیت های من که در آستانه مرگ هستم و نفس های آخر را می کشم به تو که از نعمت جوانی برخورداری، آن است که معاشر خود و دوستان خویش را از اشخاص وارسته و متعهد و متوجه به معنویات و آنان که به حبّ دنیا و زخارف آن گرایش ندارند و از مال و منال دنیا به اندازه کفایت و حد متعارف پا بیرون نمی گذارند و مجالس و محافلشان آلوده به گناه نیست و از اخلاق کریمه برخوردارند، انتخاب کن که تأثیر معاشرت در دو طرف صلاح و فساد اجتناب ناپذیر است . و سعی کن از مجالسی که انسان را از یاد خدا غافل می کند پرهیز نمایی که با خوگرفتن با این مجالس ممکن است از انسان سلب توفیق شود که خود مصیبتی جبران ناپذیر است .»
4- تقدم تزکیه بر تعلیم : در برخی آیات قرآن کریم تزکیه بر تعلیم مقدم شده است (و یزکیهم و یعلمهم الکتب و الحکمه)و تزکیه می کند آنها را و کتاب و حکمت را به آنها یاد می دهد .»
امام نیز در برنامه ی تربیتی و اخلاقی خود : تزکیه را مقدم بر تعلیم می داند :« تزکیه مقدم است بر همه چیز. طلبه ای که در مدرسه درس می خواند، هم دوش با درس ،هم قدم با درس تزکیه لازم دارد .»
در بیان دیگری می فرمایند:«مهذّب بشوید به آداب الله، به سنن الله . اگر چنانچه این نباشد علم اثری ندارد .آن نوری که خدای تبارک و تعالی یَقذِفُهُ فی قَلبِ مَن یشاء (خداوند متعال نور علم را در قلب هر کسی که بخواهد می اندازد)اگر مهذب نباشد ،قذف نخواهد شد .یک فنی است که آن عملی که نورانیت می آورد و نور است ، خدای تبارک و تعالی آن را عنایت می فرماید . آن به هر قلبی عنایت نمی شود. هر قلبی لایق آن نیست،تا مهذّب نباشد؛ تا خودش را خالی نکند از اخلاق زشت، تا متوجه خدا نباشد و تمام قلب را تسلیم او نکند، خدای تبارک و تعالی قذف نمی فرماید .»
به فرموده ي امام؛ طلاب و روحانیون در امر تهذیب نفس باید پیش قدم باشند:«همه باید اخلاق خودشان را تهذیب کنند، همه باید جهاد با نفس کنند؛ لکن شما روحانیون اولی هستید .»
پی نوشت:
1-مستدرک الوسائل ،محدث نوری ،موسسه آل البیت قمريال1408ق ،ج11.
2-صحیفه نور ، مجموعه رهنمودهای امام خمینی ،مرکز مدارک فرهنگ اسلامی ، انتشارات شرکت سهامی چاپخانه وزارت فرهنگ و ارشاد ،1361ش،ج20.
3- صحیفه امام، مجموعه آثار امام خمینی ره ،تدوین و تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره،ج اول ،1378ش ،ج12.
4-روحانیت و حوزه های علمیه از دیدگاه امام خمینی ره،موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره،1374 ش.
@mazandaran_hozeh
؛ که این واقعه خونین و مجموعه حوادث بعد از آن مانند دستگیری طلاب و اعزام آنان به سربازی باعث خشم مردم شد. وقوع این حوادث همزمان با فرا رسیدن ماه محرم سال 1342 بود و بهترین فرصت برای افشای چهره واقعی رژیم پهلوی بود.
ساواک که از جایگاه ویژه این ماه اطلاع داشت، بسیاری از وعاظ را احضار و آنان را ملزم کرد که در محافل و مجالس 1- علیه شاه سخن نگویند، 2- علیه اسرائیل مطلبی گفته نشود و 3- مرتب به مردم نگویید که اسلام در خطر است. اما، امام خمینی(ره) در طی نشستی با علما و مراجع قم پیشنهاد کرد که در روز عاشورا هر یک از آنها برای مردم و عزاداران حسینی سخنرانی کرده و به افشای چهره واقعی رژیم بپردازند؛ و خود امام نیز علیرغم تهدید رژیم، در 13 خرداد 1342 به ایراد سخنرانی در مدرسه فیضیه پرداخت و شدیدترین حملات خود را متوجه شخص شاه، آمریکا و اسرائیل نمود و آنها را عامل بدبختی مملکت دانست. به دنبال سخنان کوبنده و افشاگرانه امام دو روز بعد در سحرگاه 15 خرداد 1342، امام به دستور شاه در منزل مسکونی خود در قم دستگیر و به تهران منتقل شدند. وی را ابتدا در یک سلول انفرادی زندانی و سپس به یک پادگان نظامی منتقل نمودند.
به دنبال انتشار خبر دستگیری امام(ره)، از نخستین ساعات روز 15 خرداد اعتراضات گستردهای در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز برگزار شد که با شعارهایی بر ضد شاه و در طرفداری از امام همراه بود. ماموران نظامی که در نقاط مرکزی و حساس شهرهای قم و تهران مستقر شده بودند بر روی تظاهر کنندگان آتش گشودند؛ که فیجیعترین حادثه، مربوط به کشتار کفن پوشان ورامین بود که در پشتیبانی از امام راهی تهران شده بودند و ماموران نظامی در سر پل باقرآباد با آنها رو به رو شده و با سلاحهای نظامی آنان را قتل عام کردند. در پی این حادثه هزاران نفر از مردم، در شهرهای مختلف کشته و زخمی شدند.[3[
در واقع میتوان این قیام را حرکتی خودجوش و مردمی دانست؛ یعنی شرکت افراد بدون توجه به نوع شغل، تحصیلات، سن، وابستگی گروهی و هرگونه موقعیت اجتماعی و صرفاً بر اساس یک شعار و یک هدف مشترک؛ که هیچ کدام از این گروهها برای پانزده خرداد برنامهریزی خاصی نداشتند.
بلکه با وجود بستر و زمینههای قبلی آن، و در حمایت از رهبری امام، این قیام به اوج خود رسید و اغلب شهرهای ایران را فراگرفت.
هر چند که این قیام توسط عمال شاه و ساواک، از طریق نظامی و به طور موقت سرکوب شد ولی، دارای نتایج و دستاوردهای مهمی بود که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی گردید.
حوزه خواهران مازندران:
قیام 15 خرداد با یک سری ویژگیهای خاص همانند: فراگیری نهضت و حضور همه گروها و قشرها و طبقات مختلف در روند مبارزه، مذهبی بودن مبارزه و حضور مؤثر نیروهای مذهبی، پیروی از مبانی دین اسلام، پیروی از امام به عنوان مرجع تقلید و رهبر سیاسی مردم، قاطعیت و اخلاص امام و بیگانه ستیزی و عوامل دیگری که باعث شد این قیام تأثیرات عمیقی بر ساختار سیاسی و اجتماعی ایران داشته باشد.
به طور خلاصه بعضی از مهمترین پیامدهای این قیام عبارت بودند از:
1 - آشکار شدن قدرت مذهب به وسیله بسیج گسترده مردمی و مقاومت در مقابل برنامههای نامشروع شاه؛
2 - احساس ضرورت تشکل برای ادامه مبارزه؛
3 - رویارویی با اصل نظام شاهنشاهی در حالیکه جنبشها و قیامهای پیشین دارای این ویژگی نبودند؛
4 - افشای چهره ریاکارانه و منافقانه شاه و روشن شدن ماهیت رژیم وی برای مردم؛
5- عدم وابستگی به قدرتهای خارجی (بیگانه ستیزی) و بی اعتبار شدن شرق و غرب و پایهگذاری اصل نه شرقی و نه غربی به دلیل موضعگیریهای منفی آمریکا و شوروی در مقابل این قیام مردم؛
6- افزایش رشد و آگاهی تودههای مردم و تداوم مبارزات سیاسی آنها؛
7 - افزایش رشد تحول در حوزهها و حضور روحانیت و مردم در عرصه سیاست کشور؛
8- تنش و جایگاه مرجعیت و رهبری امام خمینی (ره) با تأیید مراجع و علما و حمایت و پشتیبانی مردم؛
9- تبیین نظریه ولایت فقیه به عنوان نظام حکومتی جایگزین رژیم شاه توسط امام خمینی (ره)؛
10- رو پاشی تز جدایی دین از سیاست و افشای خطر صهیونیسم، پیوند میان مردم و روحانیت و عواملی بسیار دیگری که میتوان به انها اشاره کرد.[4[
در نهایت اینکه، قیام 15 خرداد 1342 هر چند به ظاهر یک یا چند روز طول کشید، ولی به دلیل انگیزههای الهی که داشت، به عنوان مبداء انقلاب اسلامی و منشاء تحولات وسیع داخلی و بینالمللی شد به گونهای که امام در تاریخ 1/6/49 فرمودند:
“15 خرداد از خاطرهها محو نخواهد شد و باید در سالروز آن، هر چه بیشتر آن را زنده نگه داشت، پانزده خرداد که مصادف با دوازدهم محرم بود؛ سند زنده مخالفت شجاعانۀ ملت ایران در مقابل استبداد عمال اجانب و استعمار چپ و راست بود.”[5[
منابع : پژوهشکده باقرالعلوم
[1] . خلجی، عباس؛ اصلاحات آمریکایی 13339-1342 و قیام 15 خرداد، مرکز اسناد انقلاب اسلامی 1381، ص 13.
[2] . ر.ک: به همان، صص 195- 189. [3] . ملکوتیان، مصطفی؛ انقلاب اسلامی و چرایی و چگونگی رخداد آن
[4] . ر.ک: به خلجی؛ پیشین، صص 247-243، از نگاه امام خمینی (ره): پانزده خرداد، [5] . امام خمینی (ره)؛ صحیفه نور، ج 22، ص 98.
قيام 15 خرداد سال 1342
پس از کودتای 28 مرداد 1332 که محمدرضا پهلوی دوباره به قدرت رسید، به مرور حکومت استبدادی خود را تحکیم و تثبیت کرد، اما در سال 1339 تحولاتی در صحنه سیاست بینالملل روی داد و شاه ناچار به تجدید نظر در سیاستهای رژیم خود گردید.
با پیروزی کندی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وی برای جلوگیری از قیامهای مردمی در جهان سوم، رهبران آن کشورها را به انجام اصلاحاتی بر اساس دکترین خود تشویق و ترغیب نمود؛ در ایران نیز شاه این اصلاحات را در قالب فضای باز سیاسی، اصلاحات ارضی، لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، و انقلاب سفید به اجرا گذاشت.[1[
این اصلاحات با شرایط داخلی ایران که یک جامعه سنتی بود، سازگاری نداشت لذا موجوب بیثباتی، ناآرامی و اعتراض عمومی مردم به رهبری امام خمینی (ره) شد. مجموعه این عوامل و برخی از اقدامات شاه همانند: حمله به مدرسه فیضیه در سال 1342 و دستگیری امام خمینی(ره) در نهایت منجر به قیام خونین مردم در 15 خرداد 1342 شد.
انگیزه و اهداف قیام 15 خرداد
اجرای قوانین اسلام در همه حوزهها، از انگیزههای اصولی نیروهای مذهبی محسوب میشد، اما با توجه به تخطی رژیم از حدود الهی و عدم اجرای احکام اسلام، امر به معروف و نهیاز منکر، دفاع از ارزشها و سنتهای اسلامی، مقابله با برنامههای استعماری آمریکا و اسرائیل، مبارزه با حاکمیت و گسترش فرهنگ غربی که منافی با فرهنگ اسلامی بود، از انگیزههای نسل جدید روحانیت (روحانیونی که روحیه مبارزهجویی داشتند)، برای ورود به عرصه سیاسی کشور و وقوع قیام15خرداد به شمار میرفت.
انگیزه دیگر امام، مبارزه با صهیونیسم جهانی و عوامل داخلی آنها و صیانت از احکام اسلام و قرآن و حفاظت از استقلال کشور و جلوگیری از نفوذ فرقه بهائیت(ساخته دست استعمار) بود.
هدف اصلی امام از این قیام، حاکمیت قوانین اسلام و اجرای شریعت اسلامی، قطع وابستگی کشور از کشورهای استعماری آمریکا و اسرائیل و براندازی اصل نظام شاهنشاهی و جایگزینی حکومت اسلامی بود.[2[
زمینهها و فرآیند قیام 15 خرداد
پس از تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی و طرح ششگانه اصول “انقلاب سفید” که باعث اعتراض عمومی مردم و نیروهای مذهبی شد، شاه برای خاموش کردن صدای معترضین به مدرسه فیضیه قم حمله کرد
هدایت شده از فاطمه _ز
🔰 امام باعث شد نگاه مردم به دین به کلی متحول شود
🔺️ رهبر انقلاب، امروز: یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود. مردم دین را فقط وسیلهای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی یا حدّاکثر احوال شخصی میدانستند؛ فقط همین مسئله یا نماز و روزه و وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ وظیفهی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. امام برای دین رسالتِ نظامسازی و تمدّنسازی و جامعهسازی و انسانسازی و مانند اینها را تعریف کرد، نگاه مردم به دین بکلّی متحوّل شد. ۹۹/۳/۱۴
#امام_تحول
@IslamlifeStyles
هدایت شده از حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س)شهر شیرود(مازندران)
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥رهبر معظم انقلاب: امام به فکر و عمل جوانان اعتماد کرد
🔹زمانی که سپاه پاسداران افتتاح شد جوانان ۲۰ یا ۳۰ ساله را در راس سپاه پذیرفتند.
🔹 البته ظرفیتهای غیر جوان را نفی نمیکردند و مطلقا نظرشان این نبود.
🔹 به نیروهای غیر جوان نیز اعتماد میکردند.
🔹زمانی که بنده که آن وقت خیلی هم پیر نبودم به امامت جمعه انتخاب کردند شهید اشرفی را هم به امامت منصوب کردند.
🔹امروز هم ما این عقیده را داریم که جوانی یک ثروت است و باید از آن استفاده شود.
#معاونت_فرهنگی
#حوزه_علمیه_فاطمه_الزهرا(س) #شهر_شهید_پرور_شیرود
#دیار_شهید_خلبان_سرلشکر_علی_اکبر_شیرودی
#استان_مازندران
@hozeh_HazratFatemeh_ZahraShirood
@mazandaran_hozeh
هدایت شده از اندیشه ولایت
🌐دشمن شناسی 27
🇺🇸توماس جفرسون،
📸رئیسجمهورآمریکاومترجم قرآن
امام خمینی(رحمت الله علیه):
🔹آمریکا شیطان بزرگ است،
اگر "لاإله إلاالله" هم بگوید قبول نداریم چرا که میخواهد سرمان کلاه بگذارد!
🗓۱۳۶۰/۸/۶
•●اندیشه ولایت●•
@andishe_emam
✨فطرت بشر، کلام حق را میپذیرد✨
هدایت شده از حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س)شهر شیرود(مازندران)
#حسینه_مجازی
برگزاری مراسم سالروز ارتحال جانسوز حضرت #امام_خمینی (ره)و #شهدای #پانزدهم_خرداد به صورت #مجازی با حضور #کادر و #اساتید و#طلاب
اهم برنامه ها (فضاسازی ،قرائت فاتحه -یک مرتبه حمد 5مرتبه توحیدویک مرتبه قدر ، فرازهایی از#سخنرانی مقام معظم رهبری دامت برکاته .، #ختم سوره انعام ، قرائت سوره #یاسین و پایین بخش برنامه #دعای_فرج امام عصر عج)
#معاونت_فرهنگی
#حوزه_علمیه_فاطمه_الزهرا(س) #شهر_شهید_پرور_شیرود
#دیار_شهید_خلبان_سرلشکر_علی_اکبر_شیرودی
#استان_مازندران
@hozeh_HazratFatemeh_ZahraShirood
@mazandaran_hozeh