يادداشت رسيده/ اميري هميشه كبير
استاد حوزه علميه مازندران، در يادداشتي به بيان تلاش ها و موفقيت هاي امير كبير پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمين زين العابدين زارع، در يادداشتي با عنوان اميري هميشه كبير، آورده است: ۲۰ دی ماه ما را به یاد بزرگ مردی در تاریخ معاصر ایران می اندازد که به واقع به امیرکبیر شهرت یافته است، او قهرمان میدان مبارزه با استعمار و استکبار بود، امیرکبیر ایران، الگوی مناسبی برای همه مسئولین و دولتمردان ایران اسلامی است، زیرا در راه پیشرفت حتي لحظه ای توقف نداشت و تمام آنچه که امروز امیرکبیر بدان شناخته میشود، حاصل تلاش سه ساله او در دوران صدارت است.
اگر دستان توطئه گر استعمارگران و مزدوران درباری نبود، شاید ایران امروز جزء قدرتمندترین اقتصاد جهانی بود
امیرکبیر محور اصلاحات خود را در میدان اقتصاد مقاومتی تعریف کرد، او به خوبی دریافته بود که اقتصاد وابسته، جامعه را به اضمحلال و فروپاشی می کشاند و تا ابد تحت سلطه و سیطره استعمارگران غرب و شرق سوق می دهد، اقدامات امیرکبیر در حوزه اصلاحات اقتصادی مبتنی بر درون زایی بود، خرید کارخانجات از اروپا، تولید و صادرات محصولات ایرانی و محدود کردن واردات و تشویق دولتمردان و عامه مردم به استفاده از محصولات داخلی كه در نهایت شکوفایي ایران را در پی داشت، اگر دستان توطئه گر استعمارگران و مزدوران درباری آنان نبود، شاید ایران امروز جزء قدرتمندترین اقتصاد جهانی بود.
امیرکبیر دریافت زمانی جامعه ایران به اقتدار بینالمللی و جهانی دست مییابد که در حوزه علم و فناوری پیشگام باشد، به درستی که علم منشاء قدرت و اقتدار است، تاسیس مدرسه دارالفنون و ایجاد رشتههای علمی، نظامی و صنعتی در آن مدرسه از شاهکارهای امیرکبیر بود، بومی سازی صنعتی و تربیت پزشکان، داروسازان، معدن کاران و نظامیان، از میان جوانان این مملکت تحول شگفتآوری را باعث شد، كه ميرزا تقي خان به آن امیدوار و دلبسته بود.
از اقدامات دیگر او، مبارزه با فساد اداری حاکم بر دربار و دستگاه دیوان سالاري بود، فساد سیستمی حاکم، مجال هرگونه ترقی و پیشرفت را از بین می برد، حذف القاب و عناوین و جلوگیری از پرداخت حقوق های نجومی به شاهزادگان و درباریان و نظامیان و مبارزه با رشوه خواری در سیستم حکومتی، او را به مرد فساد ستیز ایران دوره ناصری بدل کرد.
مهمترین اقدامات اصلاحات مذهبی دوران امیرکبیر، مبارزه با انحرافات مذهبی و فرقه ضاله بابیت بود
شاید بتوان مبارزه با انحرافات مذهبی و فرقه ضاله بابیت را از جمله مهمترین اقدامات اصلاحات مذهبی دوران وي قلمداد کرد، اعدام سید محمد علی باب و سرکوب طرفداران او در چند استان از کسی جز امیرکبیر میسر نبود، ساختن فرقه های مذهبی برای ایجاد تفرقه و نزاع مذهبی دسیسه دیرینه استعمارگران است مجال یافتن و نفوذ آنها در حکومت و در بدنه اجتماع آنچنان که بعدها در مورد فرقه ضاله بهائیت شاهد آن بودیم، ایران شیعی را تضعیف و نابود مي كرد، امیرکبیر با درک درست از مذهب و اهداف شوم استکبار فرصت را از انگلیس و غرب گرفت، امروز نیز به بهائيت، مسیحیت تبشيري، عرفان های نوظهور و مدعیان دروغین مهدویت و بالاخره، شیعه انگلیسی، ادامه همان تلاشهای استعمار پیر انگلستان است که هوشیاری همگان را طلب می کند.
امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار و استکبار بود
در پایان باید گفت که امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار و استکبار بود، آنان هیچ گاه اجازه رشد و بالندگی را به جامعه اسلامی نخواهند داد و از هیچ کاری برای براندازی و سرنگونی انقلاب اسلامی فروگذار نخواهند کرد، باید به خود، توانایی های کشور و جوانان ایران باليد و به آنها تکیه کرد.
شهید صادقی می گفت «همه چیزم را از مادرم دارم»
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران
حوزه/ موسس مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) آمل گفت: همه موفقیت های شهید محمدمهدی صادقی در گرو تربیت مادری است که از خانواده علم و عمل بود و چنین فرزندی را در راه سید الشهداء علیه السلام تقدیم کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سید قاسم حامدی، مؤسس مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) آمل، در خصوص مستند "دُر نجف" که داستان زندگی شهید محمدمهدی صادقی را به تصویر کشیده است، اظهار کرد: این مستند با هماهنگی و پشتیبانی مدرسه علمیه فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) آمل، از شبکه استانی سیمای مازندران پخش شد؛ در این مستند، خانواده شهید در مورد خصوصیات اخلاقی و نحوه شهادت او مطالبی را بیان کردند و دو نفر از معلمان و همرزمان شهید نیز خاطرات و ویژگیهای شهید مانند نماز اول وقت، احترام به پدر و مادر، انس با قرآن و … را بازگو کردند.
وی افزود: شهید صادقی همواره در صحبتهایش میگفت، من هرچه دارم از مادرم دارم؛ مادر او از طلاب دانش آموخته مدرسه علمیه حضرت فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) آمل بود و نام کوچکش دُریه است، نسب ایشان به نجف برمی گردد، به همین دلیل نام دُر نجف، برای این اثر انتخاب شد.
حامدی خاطر نشان کرد: از مهارتهایی که والدین باید داشته باشند آن است که نام نیک برای فرزندانشان انتخاب کنند و شرایط آموزش قرآن و انس با کتاب الهی را برای آنها فراهم کنند که این دو ویژگی را در سبک تربیتی شهید صادقی شاهد هستیم، او دانش آموز بسیار موفق در رشته ریاضی و در کنار درس، از فعالان عرصه قرآنی و از حافظان قرآن بود.
وی در پایان اظهار کرد: همه موفقیتهای شهید صادقی در گرو تربیت مادری است که از خانواده علم و عمل بود و چنین فرزندی را در راه سید الشهدا علیه السلام تقدیم کرد.
حکمت ۳۷۵ نهج البلاغه
وَ عَنْ أَبِي جُحَيْفَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ (عليه السلام) يَقُولُ:
أَوَّلُ مَا تُغْلَبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْجِهَادِ، الْجِهَادُ بِأَيْدِيكُمْ، ثُمَّ بِأَلْسِنَتِكُمْ، ثُمَّ بِقُلُوبِكُمْ؛ فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْرُوفاً وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً قُلِبَ، فَجُعِلَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ وَ أَسْفَلُهُ أَعْلَاهُ.
مراحل شكست در مبارزه (سياسى، نظامى، اخلاقى):
(از ابى جحيفه(1) نقل شد، گفت از امير مؤمنان شنيدم كه فرمود): اوّلين مرحله از جهاد كه در آن باز مى مانيد، جهاد با دستانتان، سپس جهاد با زبان، و آنگاه جهاد با قلب هايتان مى باشد، پس كسى كه با قلب، معروفى را ستايش نكند، و منكرى را انكار نكند، قلبش واژگون گشته، بالاى آن پايين، و پايين قلب او بالا قرار خواهد گرفت.
حکمت ۱۰۸ نهج البلاغه
وقَالَ (علیه السلام): لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا الْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ وَ [هُوَ] ذَلِكَ الْقَلْبُ، وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا؛ فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ، وَ إِنْ هَاجَ بِهِ الطَّمَعُ أَهْلَكَهُ الْحِرْصُ، وَ إِنْ مَلَكَهُ الْيَأْسُ قَتَلَهُ الْأَسَفُ، وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اشْتَدَّ بِهِ الْغَيْظُ، وَ إِنْ أَسْعَدَهُ [الرِّضَا] الرِّضَى نَسِيَ التَّحَفُّظَ، وَ إِنْ غَالَهُ الْخَوْفُ شَغَلَهُ الْحَذَرُ، وَ إِنِ اتَّسَعَ لَهُ الْأَمْرُ اسْتَلَبَتْهُ الْغِرَّةُ، وَ إِنْ أَفَادَ مَالًا أَطْغَاهُ الْغِنَى، وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ الْجَزَعُ، وَ إِنْ عَضَّتْهُ الْفَاقَةُ شَغَلَهُ الْبَلَاءُ، وَ إِنْ جَهَدَهُ الْجُوعُ [قَعَدَتْ بِهِ الضَّعَةُ] قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ، وَ إِنْ أَفْرَطَ بِهِ الشِّبَعُ كَظَّتْهُ الْبِطْنَةُ؛ فَكُلُّ تَقْصِيرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ كُلُّ إِفْرَاطٍ لَهُ مُفْسِد.
شگفتى هاى روح آدمى (علمى):
و درود خدا بر او، فرمود: به رگ هاى درونى انسان پاره گوشتى آويخته كه شگرف ترين اعضاى درونى اوست، و آن قلب است، كه چيزهايى از حكمت، و چيزهايى متفاوت با آن، در او وجود دارد.
پس اگر در دل اميدى پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند، و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد، و اگر نوميدى بر آن چيره شود، تأسّف خوردن آن را از پاى در آورد، اگر خشمناك شود كينه توزى آن فزونى يابد و آرام نگيرد، اگر به خشنودى دست يابد، خويشتن دارى را از ياد برد، و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشايشى برسد، دچار غفلت زدگى شود، و اگر مالى به دست آورد، بى نيازى آن را به سركشى كشاند، و اگر مصيبت ناگوارى به آن رسد، بى صبرى رسوايش كند، و اگر به تهيدستى مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد، و اگر گرسنگى بى تابش كند، ناتوانى آن را از پاى درآورد، و اگر زيادى سير شود، سيرى آن را زيان رساند. پس هر گونه كندروى براى آن زيانبار، و هر گونه تندروى براى آن فساد آفرين است.
حکمت ۱۰۹ نهج البلاغه
وقَالَ (علیه السلام): نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، [الَّتِي يَلْحَقُ بِهَا التَّالِي] بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي.
ارزش والاى اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله (اعتقادى، سياسى):
و درود خدا بر او، فرمود: ما تكيه گاه ميانه ايم، عقب ماندگان به ما مى رسند، و پيش تاختگان به ما باز مى گردند.
💫هم اندیشی مدیر و معاونین مدرسه با موضوع "برنامه ریزی مراسم میلاد حضرت زهرا علیها السلام"
#حوزه_علمیه_خواهران_مازندران
#مدرسه_علمیه_امام_حسین_علیه_السلام
#شهرستان_چالوس
@mazandaran_hozeh
نشست مبلغین طرح امین غرب استان
با حضور حجتالاسلام حاج آقا صادقی
با محوریت :
راهکارهای تبلیغ و آسیب شناسی آن
و
سخنرانی مدیریت مدرسه علمیه صدیقه طاهره خانم غلامرضایی
با موضوع اهمیت تبلیغ حوزه علمیه در میان عامه مردم
#مدرسه_علمیه_صدیقه_طاهره_س
#نوشهر
@mazandaran_hozeh
🍁اطلاع رسانی تقویم تحصیلی نیمه دوم تحصیلی از طریق بارگزاری در گروهها
#مدرسه_علمیه_حضرت_آمنه_(س)
#سطح_دو
#حوزه_های_علمیه_خواهران_استان_مازندران
#شهرستان_فریدونکنار
@mazandaran_hozeh
📌جلسه مدیر با معاونین مدرسه با موضوع "برنامه ریزی تبلیغ پذیرش در مراسم میلاد حضرت زهرا علیها السلام شهرستان"
#حوزه_علمیه_خواهران_مازندران
#مدرسه_علمیه_امام_حسین_علیه_السلام
#شهرستان_چالوس
@mazandaran_hozeh