کارشناس مذهبی:
همه وجود زینب کبری(س) در توحید خلاصه می شود
حوزه/حجت الاسلام رضاپور گفت: حضرت زینب(س) مطیع امام زمان خود بودند و همه وجود او در توحید خلاصه می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام محمد علی رضا پور، در جمع کادر مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران و جمع مجازی مدیران و اساتید مدارس علمیه خواهران استان، به مناسبت وفات حضرت زینب (سلام الله علیها)، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) جهاد تبیین را یک فریضه میدانند که این جهاد برای بعضی مواجهه نمایشی و همایشی است، اما برای نیروهای متعهد و انقلابی واقعی، عنوانی برای مقاله و پایاننامه و همایش نیست، بلکه به عنوان یک تکلیف و راهبرد و یک عملیات سیاسی میباشد.
وی ادامه داد: هیچ فرهنگ و مکتبی به اندازه اسلام برای زن جایگاه و مرتبه قائل نشده است؛ مکتبی که در آن حضرت زهرا (س) و زینب کبری (س) در تاریخ اثر ماندگاری از خود گذاشتند و توانستند مسائل مهم تاریخ را مدیریت کنند و جلوی انحراف را بگیرند؛ در تاریخ سه جریان پیچیده داشتیم، در جریان سخت سقیفه جایگاه حضرت زهرا (سلام الله علیها) را میبینیم، در عاشورا جایگاه حضرت زینب (سلام الله علیها) را و در جایی که فریب دستگاه عباسی در انحراف جامعه از جایگاه ولایت و تطمیع افکار عمومی را داریم، حضور حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) را مشاهده میکنیم.
رضاپور بیان کرد: فاطمه زهرا (س) و زینب کبری (س) در مسیر تبلیغ از هیچکس غیر از خدا نمیترسند و رضامندی افراد جامعه برای آنها ملاک نیست و هیچ چیزی حضرت زهرا (س) را از تبیین حق باز نداشت.
کارگاه تقویت قوه نظریه پردازی ویژه طلاب سطح 4 در حال تدوین رساله علمی با حضور آیت الله حکیم در مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران @mazandaran_hozeh
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران:
در فهم علم اصول باید رگه های اندیشه ای را بفهمیم
حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: در علم اصول باید رگه های اندیشه شخصی مانند شهید صدر، مرحوم مظفر و ... را بدانیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد قائمی، در جمع اساتید اصول مدارس علمیه استان مازندران با موضوع کارگاه مهارت افزایی، اظهار کرد: در محضر حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم هستیم و امیدواریم بتوانیم از تجارب و اندیشههای ناب ایشان در حوزه اصول بهره ببریم؛ آنچه که سبب شده این دوره آموزشی را برگزار کنیم، نقش درس اصول و بخصوص تدریس این کارگاه توسط این استاد است.
وی ادامه داد: در تقسیمات علوم که در منطق به ما آموزش دادهاند، بعضی از آنها آلی و در خدمت دیگر علوم هستند، اصول منحصر به فقه نیست، بلکه در استنباطات در همه امورات به کار میرود، علت اینکه طلاب طراوت لازم را در درس حس نمیکنند، به خاطر این است که ما جنبه کارکردی این درس را به آنها نشان ندادهایم و اگر طعم ابزاری بودن و نقش آفرینی آن را به طلاب بگوییم این اشتیاق در آنها شکل خواهد گرفت و از آنجایی که یک مبلغ اگر بخواهد تبلیغ خوبی داشته باشد، نیاز به علم اصول دارد چون کارش استنباط معارف دین از منابع است.
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران کرد: بُعد دوم کارگاه این است که علم اصول به شدت متأثر از دیگر علوم است، در علم اصول باید رگههای اندیشه شخصی مانند شهید صدر، مرحوم مظفر و … را بدانیم؛ گاهی در کتب اصول مسائلی را مطرح میکنند که برای خواننده سوال میشود که چرا این مسئله را بیان کرده، در صورتی که او با پیش فرضهای ذهنی به این نکته رسیده است، ما باید یک اندیشه را خوب بشناسیم تا بتوانیم خوب آن را تحلیل کنیم، فهم این پیش فرضها باید از منابع دست اول باشد. https://www.hawzahnews.com/news/1009313/%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%87%D9%85-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%DA%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%81%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%85
رئیس پژوهشکده الذریّة النبویّة:
فهم قرآن از کارکردهای علم اصول است
حوزه/ آیت الله سید منذر حکیم گفت: یکی از کارکردهای علم اصول فهم قرآن است، که این علم را ندارد حتما در فهم قرآن مشکل دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، آیت الله سید منذر حکیم، در جمع اساتید اصول سطح ۲ مدارس علمیه خواهران مازندران، اظهار کرد: برای هر رشته درسی، اساتیدی که آمادگی تدریس و اشراف به آن رشته و کتاب درسی را دارند، آن را در برنامه خود قرار دهند تا با یک نگاه همه جانبه و کاربردی بتوانند آثار و برکات آن تخصص را در جای جای فرهنگ، رفتار و سبک زندگی ما نشان بدهند؛ مانند درس اصول که در تفسیر و حدیث اولین تأثیر را دارد و بعد در فقه و نظریات فقهی خودش را نشان میدهد.
وی ادامه داد: کارکردهای قواعد اصول فقط در فقه نیست بلکه در فقه کمی پیچیده است اما در تفسیر و حدیث خیلی راحت در دسترس است و میبینید که مثل تفسیر نمونه، نور و … از آیه برداشت میکنند فهم آیه بدون قاعده امکان ندارد، ذهن از نکاتی استفاده میکند و به نتیجه میرسد.
رئیس پژوهشکده الذریّة النبویّة افزود: یکی از کارکردهای علم اصول فهم قرآن است کسی که این علم را ندارد حتماً در فهم قرآن مشکل دارد، اما چرا وقتی دانش اصول را میخوانیم کاربرد آن را متوجه نمیشویم، چرا این علم را نمیتوانیم به کار بگیریم؟ شما در مرحله آموزش هستید مرحلهای که بخواهید آن را تبیین کنید یکی از آسیبهای جدی در همین مقطع یعنی مرحله فهم صحیح قواعد اصولی و فهم کاربرد آن باشد به همین دلیل کسی که خوب اینها را بفهمد نمیتواند آن را خوب به کار ببرد.
وی خاطر نشان کرد: این برای ما ایجاد انگیزه میکند، ما برای هر دانشی که بخواهیم وارد شویم روشی برای ورود به آن دانش وجود دارد، ما برای آموزش هر علمی کتابش را میخوانیم اما کتاب همیشه راه خوبی نیست کتاب محصول این دانش است شهید صدر در مورد این دانش، جایگاه آن، تاریخچه اش، جایگاه فعلی و آینده آن را ترسیم میکند.
آیت الله حکیم بیان کرد: هر زمانی که شما تاریخچه چیزی را دانستید، آینده آن را خوب میفهمید، این روش قرآن است، یک سوم قرآن تاریخ است و این بی دلیل نیست، به تعبیر امیرمومنان (علیه السلام) در نامهای به امام حسن (علیه السلام) سبک زندگی را خوب بیان کرده و فرموده اند، پسرم من هر چند با گذشتگان نبوده ام ولی گویا هزار سال عمر کردهام چون با همه گذشتگان ارتباط داشتهام، من با مطالعه تاریخ گذشتگان با آنها زندگی کردهام و محصول این تجربه را در اختیار تو میگذارم، در واقع حضرت به ما روش میدهند.
رئیس پژوهشکده الذریّة النبویّة عنوان کرد: تاریخ زندگی حضرت آدم، قبل از آن و آینده را هم به تصویر کشیدهاند، در اصول هم همینطور است، چقدر در این علم متوجه هستید که سابقه و آینده این علم چیست و چقدر روی نوع گفتار و نوع تبیین شما نسبت به متربی این علم اثر میگذارد.
وی تاکید کرد: سه اصل را باید در هر کلاسی رعایت کرد اگر این اصول رعایت شود، خود طلبه آن کتاب را به اتمام میرساند اول ایجاد انگیزه، دوم روش تعامل با دانش آن درس و آن کتاب و سوم تمرین آن روش در آن کتاب و دانش که در این صورت نتیجه لازم به دست خواهد آمد. https://www.hawzahnews.com/news/1009327/%D9%81%D9%87%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
هدایت شده از حوزه های علمیه خواهران کشور
#اخبار_استانها
#اردبیل
🔹نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:
ایجاد سیستمی متشکل از مبلغان خطیب اولویت نهادهای فرهنگی باشد
news.whc.ir/news/view/120090
#مازندران
🔸مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران:
آشنایی طلاب با کارکردهای دروس حوزوی، آنان را به این دروس مشتاقتر می کند
news.whc.ir/news/view/120106
🔹رئیس پژوهشکده ذریه نبوی:
یکی از کارکردهای علم اصول فهم قرآن است
news.whc.ir/news/view/120108
#گلستان
🔸استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان:
شخصیت حضرت علی(ع) را از نهج البلاغه بشناسیم نه از ذوالفقارش
news.whc.ir/news/view/120085
#زنجان
🔹مدیر موسسه آموزش عالی نورالزهرا(س) زنجان:
تکریم علما، تکریم حضرت حق و انبیاء الهی است
news.whc.ir/news/view/120097
#اصفهان
🔸معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان اصفهان خبر داد:
برگزاری اولین کرسی علمی در ترویجی در حوزه علمیه اصفهان
news.whc.ir/news/view/120104
#مرکزی
🔹پژوهشکده امام جواد(ع) حوزه علمیه خواهران اراک افتتاح شد
news.whc.ir/news/view/120105
🔸در وبینار "آشنایی با عوامل امتناع دختر و پسر از ازدواج" در ساوه مطرح شد:
متدینین با واسطه گری و براندازی رسم و رسومات غلط به ازدواج آسان جوانان کمک کنند
http://news.whc.ir/news/view/120099
#طلاب_خواهر
#رسانه_تولید
🌸کانال رسمی حوزههای علمیه خواهران
🆔 @kowsarnews
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
#حوزه_علمیه_خواهران_مازندران
#مدرسه_علمیه_فاطمیه_بندپی_بابل
جلسه شورای آموزشی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ برگزار شد.
جلسه با اساتید و پرسش در مورد کیفیت تحصیل طلاب و توجه به مطالب درسی در کلاس درس.
نظارت بر نمرات طلاب با توجه به پایان یافتن ترم اول سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱.
پیگیری وضعیت آموزشی و مشاوره آموزشی به طلاب.
معاونت آموزش مرکز|
@eduwhc
تشکیل گروه مباحثه در ایتا توسط طلاب در نیمسال دوم ۱۴۰۰
#مدرسه_علمیه_فاطمه_الزهرا س #شیرود
@mazandaran_hozeh
💠سلسله نشست های معارف اخلاقی
سخنران: حجتالاسلام والمسلمین استاد انبیائی
🔹 دکترای فلسفه دین
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
با موضوع: اخلاق در فضای مجازی
زمان: دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰
ساعت ۲۰
لینک نشست
https://ac.whc.ir/rznyhv9zkavl/