eitaa logo
حوزه علمیه خواهران استان سمنان
575 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
913 ویدیو
133 فایل
کانال رسمی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان سمنان eitaa.com/kowsarnews_Semnan
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸مقام معظم رهبری حفظه الله : در قضیه‌ی ۹ دی هم باز پای امام حسین در میان بود، پای عاشورا در میان بود. اگر آن حرکات سخیف و در واقع گریه‌آور از سوی این گروه‌های ایضا سخیف، در عاشورا پیش نمیآمد، این حرکت عظیم و این تحرک عمومی مردم معلوم نبود به این شکل به وجود بیاید. اینجا هم پای عاشورا در میان بود.  🆔@mhw_semnan
14.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷تولید محتوا به مناسبت روز بصیرت و تجدید میثاق امت باولایت توسط خانم فاطمه گلی از طلاب بسیجی مدرسه علمیه حضرت معصومه (علیهاالسلام) شاهرود 🆔@mhw_semnan
💠اهدا ۳ قطعه طلا به جبهه مقاومت 🔻خیرین شهرستان با اهدا ۳ قطعه طلا به جبهه مقاومت کمک کردند. 🔸به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت معصومه (علیهاالسلام) شاهرود، خانم مهرپرور معاون فرهنگی تربیتی مدرسه از اهدا ۳ قطعه طلا جهت کمک به جبهه مقاومت خبر داد. 🔸مهرپرور معاون فرهنگی تربیتی مدرسه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: به دنبال افزایش جنایات رژیم غاصب صهیونیستی یاری همه جانبه مظلومان لبنان و فلسطین وظیفه آحاد ملت ها است. 🔸وی افزود: یکی از اساتید با بیان توضیح اهمیت حمایت از جبهه مقاومت ۳ قطعه طلا شامل پلاک، زنجیر و گوشواره برای کمک به مردم مظلوم و مقاوم لبنان و فلسطین جمع آوری کردند. 🆔@mhw_semnan
🔺کارگاه تربیتی-پژوهشی با محوریت کتاب «تربیت ماندگار» در ایوانکی برگزار شد. کارگاه تربیتی-پژوهشی با محوریت کتاب «تربیت ماندگار» و با تمرکز بر شیوه‌های ارتباط با نوجوانان، با حضور سرکار خانم سعیدی، مدیریت محترم مدرسه، و جمعی از طلاب علاقه‌مند به مباحث تربیتی و پژوهشی برگزار شد. ▫️به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه الزهراء شعبه ایوانکی، در آغاز نشست، خانم سعیدی ضمن تأکید بر اهمیت تربیت در جامعه امروز، به معرفی شیوه‌های ارتباط مؤثر با نوجوانان پرداختند و کتاب «تربیت ماندگار» با تاکید بر بیانات رهبر انقلاب را به‌عنوان یکی از منابع ارزشمند و کاربردی در این حوزه معرفی کردند. ▫️این کارگاه با پخش فیلم‌های آموزشی مرتبط با محتوای کتاب و مطالعه و بررسی دقیق آن ادامه یافت. شرکت‌کنندگان در این جلسه به تبادل نظر پیرامون نکات کلیدی و راهبردهای ارائه‌شده در کتاب پرداختند و فضایی علمی و تعاملی برای بحث و بررسی فراهم شد. ▫️در بخش پایانی، با معرفی بخش‌های مهم کتاب، ارائه تجربیات عملی و بررسی مثال‌های کاربردی، شرکت‌کنندگان توانستند راهکارهای مؤثری در ارتباط با نوجوانان بیاموزند. این کارگاه فرصت مناسبی برای تعمیق دانش تربیتی و تبادل تجربیات میان طلاب علاقه‌مند فراهم کرد. 🆔@mhw_semnan
سلسله نشست‌های تخصصی تحلیل احکام عملی اسلام در ایوانکی برگزار شد. سلسله نشست‌های تخصصی «تحلیل احکام عملی اسلام» با حضور استاد فرهیخته، حجت‌الاسلام توکلی، با حضور طلاب پایه‌های دیپلم و فارغ التحصیل در مدرسه علمیه الزهراء شعبه ایوانکی برگزار شد. 🔸به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه الزهراء شعبه ایوانکی، آخرین جلسه از این نشست‌ها در تقارن با هفته پژوهش به پایان رسید. این نشست ها با محوریت مباحث علمی و پژوهشی و موضوعاتی از قبیل: جایگاه و ارزش انسان و نقد مکتب اومانیسم، تحلیل و واکاوی جایگاه زن در اسلام و بررسی و نقد ترسیم زن در جوامع غربی و... مطرح شد. 🔸این جلسات به‌صورت گفت‌وگو محور بود و طلاب فرصت یافتند تا با طرح پرسش‌ها و شبهات خود، پاسخ‌هایی مستدل و علمی دریافت کنند. علاوه بر این، در هر جلسه به معرفی کتاب‌های تخصصی مرتبط با موضوعات پژوهشی برای آمادگی جهت نگارش مقالات پرداخته شد. 🆔@mhw_semnan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حوزه علمیه خواهران استان سمنان
🔻 کرسی آزاداندیشی با موضوع « نظام آموزشی حوزه‌های علمیه تقویت یا تضعیف زیرساخت‌های پژوهشی» 🔹کرسی آزاداندیشی با موضوع « نظام آموزشی حوزه‌های علمیه تقویت یا تضعیف زیرساخت‌های پژوهشی» در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام صادق علیه‌السلام شاهرود برگزار شد. به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شاهرود، فاطمه گلی معاون پژوهشی این مدرسه از برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان « نظام آموزشی حوزه‌های علمیه تقویت یا تضعیف زیرساخت‌های پژوهشی» توسط کارشناسان به ترتیب ارائه، خانم خدیجه امیری ارائه دهنده، خانم محبوبه عرب احمدی استاد منتقد و سرکار خانم جهازی استاد داور خبر داد. 🔸گلی معاون پژوهشی مدرسه گفت: اساتید کارشناس در این کرسی آزاد اندیشی طلاب و اساتید زیادی به مباحث ورود کردند و به این نکات اساسی اشاره داشتند: ✔ اهمیت پژوهش و نوآوری: سخنرانان بر اهمیت پژوهش و نوآوری در حوزه‌های علمیه تأکید کردند و آن را لازمه پیشرفت و عدم انزوا در دنیای امروز دانستند. ✔ ویژگی‌های آموزش سنتی حوزه: ویژگی‌های منحصر به فرد آموزش در حوزه‌های علمیه مانند اخلاص در تحصیل، نحوه مطالعه (پیش مطالعه، پس مطالعه و مباحثه)، رابطه اخلاقی استاد و شاگرد و عشق به درس مورد بحث قرار گرفت. ✔ نقش قم در تاریخ حوزه‌های علمیه: به تاریخچه حوزه علمیه قم و نقش آن در ترویج علوم دینی از قرن‌های اولیه هجری و تأسیس حوزه به شکل نوین توسط آیت الله حائری یزدی در سال ۱۳۴۰ هجری قمری اشاره شد. همچنین به نقش نشریات و مطبوعات دینی در گسترش معارف اسلامی و آشنایی طلاب با علوم روز پرداخته شد. ✔ آسیب‌های پژوهشی: موانع و آسیب‌های موجود در فرایند پژوهش در حوزه‌ها در دو بخش مرتبط با پژوهشگر و مرتبط با مراکز پژوهشی و اجتماع بررسی شد. از جمله این آسیب‌ها می‌توان به عدم تمرکز بر حل مسئله، عدم آشنایی با روش‌شناسی، کمبود امکانات، عدم حمایت اجتماعی از پژوهشگران، تحجرگرایی در جامعه و عدم انگیزه در خود پژوهشگر اشاره کرد. ✔ نقد زیرساخت‌های پژوهشی: نقدهایی به زیرساخت‌های پژوهشی حوزه‌ها از جمله عدم ارتباط با پژوهش‌های روز دنیا، کمبود منابع پژوهشی (کتابخانه، مراکز پژوهشی و پایگاه‌های داده)، روش‌های سنتی آموزش و پژوهش (تأکید بر تدریس شفاهی و متون قدیمی)، فقدان دوره‌های آموزشی تخصصی در زمینه روش‌شناسی تحقیق و نگارش علمی، پژوهش‌محور نبودن برنامه‌های آموزشی و عدم استفاده کافی از تکنولوژی‌های نوین آموزشی مطرح شد. ✔ لزوم تحول و ارائه راهکار: شرکت‌کنندگان بر لزوم تحول در نظام آموزشی و پژوهشی حوزه‌ها و حرکت به سمت روش‌های نوین تأکید کردند. پیشنهاداتی مانند برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین، تقویت مباحثه و پیش مطالعه، ایجاد انگیزه در طلاب برای پژوهش و تخصیص نمره پژوهشی در دروس عادی مطرح شد. همچنین به برنامه‌های در دست اقدام حوزه‌ها مانند تدوین نقشه جامع علوم اسلامی، طرح جامع نیازسنجی و تأسیس رشته‌های پژوهشی اشاره شد. ✔ نقش انگیزه و اراده شخصی: در کنار عوامل ساختاری، بر نقش انگیزه و اراده شخصی طلاب در انجام پژوهش تأکید شد و دسترسی آسان به منابع و امکانات در عصر حاضر فرصتی برای انجام پژوهش‌های باکیفیت‌تر دانسته شد. 🆔@mhw_semnan
حوزه علمیه خواهران استان سمنان
🔺میزگرد علمی با موضوع «تولید محتوای دینی در فضای مجازی» 🔹میزگرد علمی با موضوع «تولید محتوای دینی در فضای مجازی» با حضور جمعی از کارشناسان در مدرسه علمیه تخصصی این مجتمع برگزار شد. 🔸به گزارش روابط عمومی مجتمع حوزوی امام صادق علیه‌السلام، میزگرد با هدف بررسی اهمیت و ضرورت تولید محتوای دینی مؤثر و جذاب در فضای مجازی و چگونگی همراهی با پیشرفت‌های این عرصه با حضورکارشناسان برگزار شد و به مباحث گوناگونی از جمله روش‌های نوین تولید محتوا، آسیب‌های احتمالی، و چگونگی جذب مخاطب، به ویژه نسل جوان، پرداخت. ≣ کارشناسان این میزگرد خانم ها: وجیهه اشرفی، فاطمه محمودی، معصومه گرزین، فاطمه مظفری، مریم فرح بخش، مریم آجودانی و مریم جبله بودند. 🔸مهمترین نکات مطرح شده در این میزگرد به شرح زیر است: ▪️اهمیت و ضرورت تولید محتوا: کارشناسان بر ضرورت تبلیغ و تولید محتوا در همه حوزه‌ها، از جمله دینی، با استفاده از روش‌های مؤثر و کم‌هزینه تأکید کردند. همچنین، به اهمیت بنیه علمی قوی و مهارت در ارائه محتوا برای موفقیت در این زمینه اشاره شد. ▪️مزایای فضای مجازی: دسترسی آسان و سریع به مخاطبان و جبران محدودیت‌های چاپ مقالات پژوهشی از جمله مزایای استفاده از فضای مجازی در تبلیغات دینی عنوان شد. ▪️تولید محتوای جذاب و مؤثر: تأکید بر تولید محتوای با کیفیت و جذاب با استفاده از روش‌های ارائه محتوا در فضای مجازی، مانند سئو و استفاده از کلیدواژه‌های مناسب، از جمله نکات مهم این میزگرد بود. ▪️ آسیب‌های احتمالی: کارشناسان نسبت به آسیب‌های احتمالی تولید محتوای کوتاه و سطحی هشدار دادند و بر لزوم پرهیز از محتوای بدون پشتوانه علمی تأکید کردند. ▪️جذب مخاطب: در این میزگرد، بر ایجاد انگیزه در مخاطب برای تفکر و تبادل نظر، نیازسازی به جای نیازسنجی، و توجه به طیف وسیع مخاطبان در فضای مجازی و همچنین، بر لزوم برقراری ارتباط نزدیک با مخاطبان، به ویژه جوانان و نوجوانان، و درک نیازهای آنها تأکید شد. ▪️ استفاده از ابزارهای نوین: استفاده از ابزارهای نوین تولید محتوا، از جمله هوش مصنوعی، و همچنین توجه به حساسیت‌های فرهنگی جامعه، از دیگر نکات مهم مطرح شده بود. ▪️ عوامل مؤثر در تولید محتوای دینی: دو عامل مؤثر در تولید محتوای دینی، محتوا و قالب ارائه آن، معرفی شدند. برای تولید محتوای مناسب، علاقه و توانایی علمی فرد تولیدکننده، مسئله‌شناسی، هدف‌گذاری، شناخت بستر رسانه و مخاطب، از اهمیت بالایی برخوردارند. ▪️توجه به دین‌گریزی نسل جوان: کارشناسان به دین‌گریزی نسل جوان و لزوم استفاده از روش‌های غیرمستقیم برای جذب آنها به محتوای دینی اشاره کردند. ▪️ انتقاد از پژوهش‌های بدون کاربرد: انتقادی به پژوهش‌های بدون کاربرد و عدم استفاده از آنها در تولید محتوای مناسب برای جامعه، به ویژه در مناسبت‌هایی مانند اربعین، مطرح شد. پیشنهاد شد که نمره پژوهشی به تولید محتوای کاربردی اختصاص داده شود. ▪️ اهمیت دغدغه و خلاقیت: بر اهمیت دغدغه و خلاقیت در تولید محتوا تأکید شد و به مثال‌هایی از شهید مطهری و آقای قرائتی در ارائه محتوای جذاب و مؤثر اشاره شد. ▪️شناسایی استعدادها و تقسیم کار: پیشنهاد شد که استعدادهای مختلف افراد در زمینه تولید محتوا شناسایی و محتوا به تناسب استعداد آنها در اختیارشان قرار گیرد. ▪️لزوم هدفمند کردن فعالیت‌های حوزوی: بر لزوم هدفمند کردن فعالیت‌های حوزوی در فضای مجازی و استفاده بهینه از انرژی و منابع موجود تأکید شد. 🔸در پایان، شرکت‌کنندگان بر اهمیت استفاده از منابع غنی موجود و ارائه محتوای کاربردی و جذاب برای نسل جوان تأکید کردند. 🆔@mhw_semnan
حوزه علمیه خواهران استان سمنان
🔺حجة الاسلام والمسلمین نظری: دین شامل همه علوم است؛ نهضت علمی پیامبر ﷺ باید بدون تعصب بررسی شود 🔹نشست "وحدت حوزه و دانشگاه گفتمان سازی و شکوفایی علمی" در مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام سطح دو برگزار شد. 🔸 روابط عمومی مجتمع حوزوی امام صادق علیه السلام شاهرود، از برگزاری نشست علمی "وحدت حوزه و دانشگاه گفتمان سازی و شکوفایی علمی" با کارشناسی استاد حوزه و دانشگاه حجةالاسلام والمسلمین دکتر احمد نظری به همت معاونتهای پژوهشی و معاونتهای فرهنگی این مجتمع حوزوی در سالن اجتماعات سطح دو خبر داد. 🔸حجةالاسلام والمسلمین دکتر احمد نظری به تبیین جایگاه دین در عرصه علم و دانش پرداخت و اظهار داشت: قبل از پرداختن به محتوای دین، باید قلمرو آن را بشناسیم، موضوعی که متأسفانه کمتر به آن توجه شده است. 🔸استاد حوزه در خصوص بحث وحدت حوزه و دانشگاه گفت: پیرامون این موضوع گفتگوها، کتاب‌ها و نظرات فراوانی ارائه شده و منظور از وحدت، دینی دانستن همه رشته‌های حوزوی و دانشگاهی است. 🔸وی افزود: دینی دانستن همه رشته‌ها یعنی دین همه چیز را در بر می‌گیرد، از علوم طبیعی تا علوم انسانی که متأسفانه در برخی منابع، دین به مسائل فقهی، اخلاقی و اعتقادی محدود می‌شود که این ظلم به دین است. 🔸حجةالاسلام نظری با طرح این پرسش که در قرآن به عنوان مهم‌ترین کتاب آسمانی به چه علومی اشاره شده است، استدلال کرد: اگر در دانشگاه‌ها رشته‌های بیشتری خوانده می‌شود، چرا علوم دانشگاهی از دین جدا شده‌اند؟ چرا دانشجوی دانشگاه، طلبه به حساب نمی‌آید؟ 🔸وی با اشاره به تدریس علوم طبیعی در مکتب‌های دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، بر شمول دین بر تمامی علوم تأکید کرد و افزود: هر علمی، از هر کسی و هر جایی که ارائه شود، اگر درست باشد، دلیل دارد و اگر نادرست باشد نیز دلیل دارد حتی دانشجویانی که ظاهری متفاوت دارند نیز دین دارند. 🔸این استاد دانشگاه گفت: اعتقادات دینی، انسان‌شناسی و... همه در دین جای دارند و با این نگاه، ارزش‌گذاری نسبت به علمی که خوانده می‌شود، اسلامی می‌شود. 🔸این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تمدن اسلامی از همه ادیان دیگر مهم‌تر است، به نهضت علمی پیامبر اکرم ﷺ اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم ﷺ ارزش بسیاری برای علم قائل بودند و نهضت علمی بزرگی را پایه‌گذاری کردند که توسط ائمه اطهار علیهم‌السلام ادامه یافت. 🔸وی با اشاره به اینکه اوج این نهضت در زمان دو امام بزرگوار، امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام بود گفت: امام صادق علیه‌السلام در رشته‌های مختلف، از جمله ریاضی، شاگردانی داشتند که تعداد آنها به ۴۰۰۰ نفر می‌رسید و در علوم مختلف متخصص بودند. 🔸حجةالاسلام نظری با تأکید بر ضرورت نگاه غیرمتعصبانه به نهضت علمی پیامبر در جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: حتی مخالفان نیز نمی‌توانند پیشرفت علمی، صنعتی و تکنولوژی ما را انکار کنند ولی هدف‌گذاری ما، طبق فرمایش مقام معظم رهبری، این است که ایران اسلامی در آینده نزدیک مرجع علمی دنیا شود. 🔸وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تبریک ایام میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها، به مقام علمی آن حضرت اشاره کرد و گفت: ایشان معدن و مخزن علم بودند و دو ماموریت بزرگ داشتند که هیچ پیغمبری نداشت: هم ماموریت ظاهری و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و زندگی معمولی، و هم مقام علمی بسیار بالا 🆔@mhw_semnan