eitaa logo
قرارگاه امام مهدی بیا (عج).🤲🌷🤲
140 دنبال‌کننده
31.7هزار عکس
38هزار ویدیو
141 فایل
با سلام و درود محضر مولانا صاحب العصر و الزمان (علیه السلام) و سلام بر نائب برحقشان امام خامنه ای و سلام بر شهیدان راه خدا بخصوص بر روح مطهر حاج قاسم سلیمانی و شهید رئیسی و شهدای مقاومت و ان شاءالله نابودی آمریکا و اسرائیل جنایتکار را شاهد خواهیم بود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این کلیپ استاد عالی برای بچه دار شدن بیان می فرمایند : یه کسی خدمت امام باقر علیه السلام رسید گفت آقا من ثروت فراوانی دارم ولی بچه ندارم چند ساله ما ازدواج کردیم ، من فرزندی ندارم ، امام باقر علیه سلام فرمود : یه کاری بهت بگم انجام بده تا یک سال هرشب 100 مرتبه استغفار کن…. شب یادت رفت روز قضاش به جا بیار…. از امام باقر علیه سلام عرض می‌کنم هم برای فرزنددار شدن هم برای برکت مال……
❣ اللَّهُمَّ انْفَعْنَا بِحُبِّهِ وَ احْشُرْنَا فِي زُمْرَتِهِ وَ تَحْتَ لِوَائِهِ إِلَهَ الْحَقِّ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ‏ 🤲 پروردگارا ما را به دوستى آن بزرگوار منتفع گردان و در زمره اصحاب او زير لواى او ما را محشور ساز اى خداى به حق اى پروردگار عالميان اين دعا را مستجاب گردان 📚زیارت امام زمان(عج)به نقل ازسیدبن طاووس
💝 اِلهی🌟 🌟 یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد 🌟 یا عالیُ بِحَقِّ علی 🌟 یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه 🌟 یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن 🌟 یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن 🌟 عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان 🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فرهنگ شیطانی آخرالزمان 💥زن سقوط کنه مرد هم سقوط خواهد کرد 💥استاد عالی...
بیشترین فریاد اهل جهنم، از تسویف و به تاخیر انداختن و استغفار است. زیرا آنها می‌بینند که فاصلهٔ بین مقام آنها تا بهشتیان به اندازهٔ یک توبه است.
💔🕊 صلوات خاصه امام رضا علیه السلام: اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضاالمرتَضی الامامِ التّقی النّقی وحُجَّّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ‌عَلی‌اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِک.🥀🍂
🕊زیارتنامه ی شهدا🕊 🌹🌱🌹🌱اَلسَّلامُ عَلَیکُم یَا اَولِیاءَ اللهِ وَ اَحِبّائَهُ ، اَلسَّلامُ عَلَیکُم یَا اَصفِیَآءَ اللهِ وَ اَوِدّآئَهُ ، اَلسَلامُ عَلَیکُم یا اَنصَارَ دینِ اللهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ اَمیرِالمُومِنینَ ، اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ العالَمینَ ، اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ اَبی مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ الوَلِیِّ النّاصِحِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ اَبی عَبدِ اللهِ ، بِاَبی اَنتُم وَ اُمّی طِبتُم ، وَ طابَتِ الاَرضُ الَّتی فیها دُفِنتُم ، وَفُزتُم فَوزًا عَظیمًا ،فَیا لَیتَنی کُنتُ مَعَکُم فَاَفُوزَمَعَکُم🌹🌱🌹🌱
💓 سلام آقای من💓 یا این دل شکستة ما را صبور کن یا لا أقل به خاطر زینب ظهور کن دیگر بتاب از افق مکه ، ماه من این جاده های شب زده را غرق نور کن . . . 🌹تعجیل درفرج پنج صلوات🌹 ‌
✨﷽✨ 🏴فضيلت مرثیه: ✍مرحوم مجلسی نقل کرده است که: «زید بن شحّام» می گفت: «من با گروهی از مردم کوفه در خدمت امام صادق علیه السلام بودیم. «جعفر بن عفّان» خدمت آن حضرت آمد. امام علیه السلام او را احترام کرد و نزد خود نشاند. آنگاه امام صادق علیه السلام فرمود: مرثیه می سرایی؟ عرض کرد: آری. حضرت فرمود: بخوان. جعفر اشعاری خواند و ضمن آن به مصائب امام حسین علیه السلام اشاره نمود.امام صادق گریست و حاضران نیز گریستند. آنگاه حضرت فرمود: به خدا سوگند! ملائکه و فرشتگان مقرّب خدا در اینجا حاضر شدند. ای جعفر! خداوند بهشت را بر تو واجب کرد و گناهان تو را آمرزید. سپس فرمود: ای جعفر! می خواهی بیشتر بگویم؟ عرض کرد: آری. حضرت فرمود: هر کس در مصیبت حسین، شعری بگوید و بگرید یا بگریاند، خداوند بهشت را برایش واجب و تمام گناهان او را بیامرزد. 📚جلا العیون، ص5230 به نقل از رجال کشی ┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅
🔴 عجایب دنیای بعد از ظهور، در دین یهود 🌕 كتاب اشعیای نبی و نهالی از تنه یسی (پدر حضرت داود) بر آمده، شاخه از ريشه‌ هايش خواهد شکفت. و روح خدا بر او قرار خواهد گرفت که روح حكمت و فطانت و روح مشورت و جبروت و روح علم و تواضع از خداوند است ➖ و او را در خشيت خداوند تيز هوش گردانيده. موافق رؤیت چشم خودش حكم نخواهد کرد مطابق شنیده ی گوش‌ هايش تنبيه نخواهد فرمود، بلكه مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد و برای مظلومانِ زمين به راستی حکم خواهد نمود و زمين را به عصای دهانش زده به روح لبهايش شروران را خواهد کُشت و کمربند کمرش عدالت و کمربند میانش امانت خواهد بود 6➖و گرگ با بره سکونت خواهد داشت، بَبر با بزغاله خواهد خوابید، و گوساله و پرواری ها با شیر جوان هم خواب خواهند شد ،و طفل کوچک راعی (چوپان) آنها خواهد بود 7➖ و گاو با خرس خواهد چرید و بچه های آنها با هم خواهند خوابید و شیر مثل گاو، کاه خواهد خورد 8➖ و طفل شیرخواره بر سوراخ مار بازی خواهد کرد و کودک از شیر بازداشته شده دست خود را به خانه افعی دراز خواهد کرد 9➖ و در تمامی کوه مقدس من هیچ ضرر و فسادی نخواهند کرد، زیرا که زمین از دانش خداوند پر خواهد شد، مثل آب هایی که دریا را فرو می گیرند 📜 اشعيا نبى ص 1220 فصل يازده بند 1-9 📜 بشارات عهدین بشارت 43 🌕 اشعیای نبی 16➖آن که خودش را در روی زمین دعای خیر می نماید، به خدای حقیقی دعای خیر خواهد نمود و کسی که سوگند در زمین میخورد به خدای حق سوگند خواهد خورد، زیرا تنگی های اولین فراموش شده از نظر مستور خواهند گردید 17➖ زیرا اینک آسمان های جدید و زمین تازه را احداث می نمایم و چيزهاى پيشين به ياد نخواهد آمد و به خاطر نخواهد گذشت 18➖ پس از ان چه احداث می نمایم شادمان و وجد کنان باشید زیرا اینک من اورشلیم را محل وجد و قومش را مصدر سرور ایجاد می کنم 19➖و از اورشلیم شاد و در قومم خورسند خواهم بود و در آن بار دیگر صدای گریه و صدای ناله شنیده نخواهد شد 20➖ و بعد از این دیگر کودکِ کم سِنی نخواهد بود و پیری که عمرش را به اتمام نرسانیده است نخواهد بود. (يعنى عمرها بسیار طولانی میشود، دیگر نوزادان در سن كم نخواهند مرد و صدسالگان جوان محسوب مى شوند) زیرا که کودک این در صد سالگی وفات نموده اما به یک گناهکارِ صد ساله لعنت خواهد شد 21➖و در خانه هایی که بنا کرده اند در آن ها ساکن و میوه و ثمره باغاتی که غرس نموده اند خواهند خورد 22➖به جهت سکونت، غیر از بنا نخواهد کرد و برای خوردن غیر غرس نخواهند نمود زیرا که روزهای قوم من مثل درخت شده، برگزیدگانم عمل دست هایشان را مندرس خواهند کرد 23- بیهوده زحمت نخواهند کشید و با اضطراب نخواهند زایید، که ایشان با فرزندانشان نسل برکت یافته از خداوند خواهند بود 24- و شرایطی میشود که قبل از اینکه نخوانده باشند جواب خواهم داد (یعنی قبل از اینکه دعا کنند مستجاب میکنم) و هنگامی که ایشان سخن میگویند خواهم شنید 25➖ و گرگ با بره با هم خواهند چرید و مثل گاو کاه خواهد خورد و خوراک مار،خاک خواهد بود. خداوند می فرماید که : تمامی کوه مقدس من ضرر نرسانده و فساد نخواهند کرد 📜 اشعیای نبی فصل65، آیات 16-25 📜 بشارات عهدین بشارت 44
ثروت واقعی محبت اوست . . . (:
آرزوی مرگ نکنید گفتاری از مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی أعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ؛ بسمِ اللّهِ الرّحمنِ الرّحیمِ؛  «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ؛ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ اسْمَعْ‏ دُعَائِی‏ إِذَا دَعَوْتُکَ‏ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ» بحث ما راجع به دعا بود و اینکه ماه مبارک رمضان، ماه تلاوت قرآن و دعا است و در آن به این دو سفارش شده است. این ماه از یک طرف ماه بازگو کردن سخنان ربّ است، سخنانی‏که از مصدر وحی نازل شده و از طرف دیگر هم ماه راز و نیاز عبد با ربّ خود است تا بنده از او درخواست کند.‎ امّا عرض کردم در باب دعا، مسئله این است که دعای او چه نسبت به خودش و چه نسبت به غیر، چه معنوی و چه مادّی، باید دعای خیر باشد؛ یعنی یا دفع ضرر کند و یا جلب منفعت. امّا «نعوذبالله»! درخواست ضرر کردن از خدا، چه برای غیر و چه برای خودش درست نیست. نهی از ضرر رساندن به غیر؛ الّا کافر یا مشرک عرض کردم، بنده از اینکه درخواست و دعا کند و از خدا بخواهد که ضرری  به غیر برسد نهی‏ شده ‏است. جلسه گذشته در صحبت‏هایم تصریح کردم؛ غرض از «غیری» که می‏گویم مؤمنین است. اینجا اشاره به دعای مؤمن نسبت به خود و مؤمن یا مؤمنۀ دیگر است. تصریح کردم و گفتم که بحث مشرک و کافر جدا است و این را بعداً بحث خواهم کرد؛ یعنی اینکه انسان مشرک یا کافر را لعن یا نفرین کند بحث جدایی دارد. جلسه گذشته این‏ را گفتم تا یک وقت این‏ها را با هم خلط نکنید. یک عدّه ممکن است در اثر کمبود اطّلاعاتشان این‎ها را با هم اشتباه کنند! جلسه‏ گذشته در مورد غیر بحث کردم و روایاتی را خواندم که نباید این کار را نسبت به غیر بکنیم، چون اصل در اسلام جذب است نه دفع. ضرر رسانی به خود در دو دسته از روایات: دسته اول؛ و امّا نسبت به خود؛ چون، دیگر این به طریق اولی است. در این باب دو دسته روایت داریم.  یک دسته از روایات، به طور مطلق می‏گویند و به تعبیر من این روایات علّتی نیاورده و تعلیلی در آن‎ها وجود ندارد. روایت می‏گوید: از خدا، برای خودت، درخواست مرگ نکن! این بالاترین ضرر است که بگویم: خدایا! مرگم را برسان! نفرین و لعنت تعارفی! البتّه این دعا یک وقت جنبه تعارفی دارد، که به آن کاری نداریم. در این جنبه ارادۀ جدّی‎ای نیست. در چنین افرادی اراده استعمالی وجود دارد، این‏ها هیچ‎وقت حاضر به مرگ نیستند. می‏گوید: خدایا! مرگم بده؛ امّا اراده جدّی ندارد، ما به این‎ها کاری نداریم. آن‎هایی که اراده‏ی جدّی دارند را مطرح می‎کنم. آرزوی مرگ نکن/ تو محدودی؛ راه‎ها محدود نیست «رُوِیَ عن رَسوُلِ‏الله(صَ) قال: لا یَتَمَنَیَنَّ أَحَدُکُمُ المَوتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِه»،  حضرت فرمودند: هیچ‎گاه احدی از شما برای ضرر، حادثه‏ و گرفتاری‎ای که، «نَزَلَ بِه»، به‎سوی او فرود آمده درخواست و تمناّ و آرزوی مرگ نکند! وقتی در شدّت گرفتاری قرار گرفته‏ای، خیال می‏کنی که همه راه‏ها به‏سوی تو مسدود است. این به خاطر آن است که تو خودت محدود هستی، لذا خیال می‏کنی راه‏ها مسدود است. در حالی که این‎طور نیست. وقتی به بالا رو کنی و سراغ آن موجودی که محدود نیست و لایتناهی است بروی، خواهی دید که هیچ راهی برای او مسدود نیست. به‏خصوص آن هم در شب‏های ماه مبارک رمضان که گفتم همه‏ حجاب‏ها برطرف شده است. دقّت کنید! گره از کارم باز کن! این روایت از پیغمبراکرم است که می‏گوید: وقتی گرفتار شدی و ضرری متوجّه تو شد، عصبانی نشو تا اینکه بگویی: خدایا! مرگم را برسان! اصلاً و ابداً چنین چیزی نگو! برو به خدا بگو: خدایا! گره را باز کن!  دسته دوم؛ چند جلسه گذشته وعده کرده بودم که در این باب وارد می‏شوم. چهارده تا روایت دیدم. ولی نمی‏توانم همه را مطرح کنم. در دسته دوّم از روایات تعلیل وارد شده؛ یعنی بیان کننده علّت این است که ما می‏گوییم، از خدا طلب مرگ نکن، ولو اینکه در فشار هم قرار گرفتی.
هلاکت ابدی از خدا نخواه! موسی ‏بن‏جعفر(ع) شنید که شخصی از خدا تقاضای مرگ می‏کند، «سَمِعَ مُوسَى(ع) رَجُلًا یَتَمَنَّى الْمَوْتَ فَقَالَ لَهُ هَلْ‏ بَیْنَکَ‏ وَ بَیْنَ‏ اللَّهِ‏ قَرَابَةٌ یُحَامِیکَ لَهَا؟»، حضرت فرمودند: بین تو و خدا خویشاوندی‎ای وجود دارد تا از تو پشتیبانی کند؟ «قَالَ لَا»، گفت: نه! قوم وخویشی با خدا ندارم، «قَالَ فَهَلْ لَکَ حَسَنَاتٌ قَدَّمْتَهَا تَزِیدُ عَلَى سَیِّئَاتِکَ؟»، آیا حسناتی داری که پیش فرستاده باشی تا بر گناهانت غلبه کنند؟ «قَالَ لَا» گفت: نه! ندارم، «قَالَ فَأَنْتَ إِذاً تَتَمَنَّى هَلَاکَ الْأَبَدِ»،  حضرت فرمود: پس تو هلاکت ابدی از خدا می‏خواهی. آدم عاقل که این‎طوری نمی‏کند! جذب ائمّه به سوی رحمت و سعادت الهی من این روایت را مطرح کرده و دسته‏بندی نمودم. در علّت‏ها هم علّت تکراری نیاوردم، چنانچه هر کدام از آن‏ها یک تعبیر و یک قالب جدا داشت. امّا تمام این‎ها در یک چیز مشترک هستند؛ حتّی آن‎هایی هم که نسبت به غیر باشد، همین‏طور است که همه با هم هم‏سو هستند و آن این اصلی است که عرض می‎کنم؛ ائمّه می‏خواهند افراد را به‎سوی سعادت بکِشند. آیا شما غیر از این را می‏فهمید؟ نه! واقعاً همین است که می‏خواهند بندگان را به‎سوی سعادت و رحمت خدا بکِشند. این جذب است، جذب به‎سوی سعادت و رحمت. نمی‏خواهند آن‎ها روی‎گردان شوند. می‎خواهند جلوی روی‎گردانی این‎ها را بگیرند. توجّه کنید! آن‎ها در یک چیز مشترک‏اند و آن اصل جذب به‎سوی رحمت خدا و سعادت ابدی است. آن‎ها دنبال این هستند. ائمّه هیچ‎کس را نمی‏خواهند مأیوس و ردّ کنند. یک جا نمی‏بینیم که این‎طور باشد. این بحث‏هایی که می‏کنم، تقریباً بحث‏های ریشه‏داری است و کمتر کسی هم به این سبک بحث کرده ‏است. امّا توجّه داشته باشید که اینجا با جایی‏که «تقاضای شهادت» می‏کنند، اشتباه نشود! بین این دو فرق بگذارید! کما اینکه در قبل، در بحث لعن و نفرین، گفتم که این بحث راجع نباید به مؤمن و مشرک و کافر خلط شود. مشرک و کافر را قرآن هم لعن کرده، آن ربطی به این‎ها ندارد، این‎ها را با هم خلط نکنید! دعای تقاضای شهادت شما در دعاها ببینید! این را به ما آموخته‏اند که شما تقاضای شهادت کنید! این هم مرگ است، امّا مرگ فی‏سبیل‏الله. بگذارید از ماه رمضان بگویم. در دعاهای شب‎های ماه رمضان این را می‏خوانید: «وَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ حَجَ‏ بَیْتِکَ‏ الْحَرَامِ‏ وَ قَتْلًا فِی سَبِیلِکَ فَوَفِّقْ لَنَا»،  این دعای ماه رمضان است که در هر شب می‎خوانیم. این را به عنوان نمونه گفتم که در دسترس‏ ما است. تقاضا می‏کند: «قَتلاً فی سَبیلِکَ فَوَفِّق لَنا»، این موت عین سعادت است؛ یعنی چه؟ یعنی شهادت عین سعادت است. دعا برای شهادت لذا چون عین سعادت است، در ادعیه‏ ما ترغیب شده ‏است که نسبت به شهادت دعا کنید! چون این عین سعادت است. لذا معصومین(صلوات‏الله‏علیهم‏اجمعین)، هم می‏بینیم که در ادعیه، دعا نسبت به شهادت را مطرح کرده‏اند و هم در عمل دعوت به شهادت کرده‎‎اند. از این طرف در ادعیه دعا نسبت به شهادت را بیان کرده‎‎اند و هم در نسبت به دعوت، دعوت کردنِ مردم به شهادت را گفته‎‎اند. رفتار همیشگی حسین (ع) دعوت به شهادت بود البتّه بگویم که این کار، کارِ همیشگی حضرت در حرکتش از مکّه به‎سوی کربلا بود؛ یعنی دعوت به شهادت و از هیچ‎کس هم پنهان نمی‏کرد. می‏گویند: همین‏ که وارد کربلا شد به شخصی در کوفه نامه نوشت: «مِنَ الحُسین ابنِ عَلی مِنَ الرَّجُلِ الفَقیه حَبیب‏ ابنِ مَظاهِرِ الاَسَدی»، و امّا بعد، «فَاِنّّا قَد نَزلنا کَربَلا وَاَنتَ تَعلَم قِرابَتَنا مِن رَسوُلِ الله فَاِن اَرَدتَ نُصرَتَنا فَقدِم اِلَینا عاجِلا»، از حسین به حبیب. حبیب! ما وارد کربلا شدیم. تو هم قرابت ما با پیغمبر را می‏دانی و جایگاه ما را خوب می‎شناسی، اگر می‏خواهی ما را یاری کنی، دعوتت می‏کنم، «فَاقدِم اِلَینا عاجِلاً»، سریع خودت را برسان و الّا عقب می‏مانی. او را دعوت به شهادت می‏کند. هم با زبان دعوت می‏کرد و هم با نوشته. می‏گویند: نامه به دست حبیب رسید. می‏گویند: موقعی بود که این پیرزن و پیرمرد چاشت می‏خوردند. در زدند. رفت و یک مقدار در برگشت تأمل کرد. همسرش گفت: چه شده؟ چه خبر است؟ گفت: هیچ. حسین به کربلا آمده. نامه‎ای به من نوشته که: بیا و من را کمک کن! از همسرش هم تقیّه می‏کرد، که نکند بفهمد و مانع او بشود. گفت: می‏دانی من که دیگر پیر شدم و نمی‏توانم کرّ و فرّی کنم. شروع کرد به عذر آوردن. همسرش به او رو کرد و گفت: یعنی تو نمی‏روی؟ سری بلند کرد و گفت: یااباعبدالله! ای کاش من مرد بودم؛ به کربلا می‏آمدم. حبیب به همسرش رو کرد و گفت: یک کربلایی بروم تا رو سفیدت کنم!
از جا حرکت کرد. از خانه خارج شد. به بازار کوفه آمد. دید شمشیرها و نیزه‏ها را تیز و آماده می‏کنند تا به جنگ حسین (ع) بروند. به دوست قدیمی‎اش مسلم بن عوسجه برخورد کرد. گفت: می‏دانی که حسین به کربلا آمده؟ من می‏خواهم بروم. آیا تو می‏آیی؟ گفت: بیا با هم برویم! …
دعا کنید آدم شویم و بمیریم ! «حاج شیخ عبدالکریم حائری (رضوان خدا بر او باد) را در حرم امام حسین(رحمت خدا بر او باد) دیدند که گریه میکند و به امام می گوید : آقاجان من مجتهد شده ام ولی میخواهم آدم بشوم. عبدالکریم حائری (رضوان خدا بر او باد) فرمودند : ملا شدن چه مشکل آدم شدن محال است. این بخاطر این است که ما در فکر آدم شدن نیستیم، دعا کنید آدم شویم و بمیریم، برسیم و بمیریم، کال نمیریم. دعا کنیم بارمان را به مقصد برسانیم و بمیریم. گویند مرحوم آیت الله شیخ جعفر شوشتری(رضوان خدا بر او باد) نشسته بودند، الاغی آمد و بارش را خالی کردند و به شیخ نگاهی کرد و گوشهایش را تکان داد. شیخ ابتدا گریه شدیدی کردند سپس فرمودند : گویا این الاغ با زبان حال به من گفت : من بارم را به مقصد رساندم آیا تو هم بارت را به مقصد رسانده ای؟…» حضرت علی (علیه السلام) فرمودند : «إعلم إن لم تردع نفسک عن کثیرٍ مما تحب مخافةَ مکروهٍ سَمَت بک الأهواءٌ إلی کثیرٍ من الضّررِ فکن لنفسک مانعاً رادعاً» بدان اگر نفست را از خیلی چیزهایی که دوست دارد باز نداری، این نفس خیلی به تو ضرر می رساند پس مانع و رادع نفست باش.    حضرت آیة الله مجتهدی(رحمت خدا بر ایشان باد) می فرمایند : وقتی کلاس سوم ابتدایی بودیم، معلمی داشتیم که به ما می گفت : هرچه نفست می گوید بر خلاف آن عمل کن، اگر امروز بستنی می خواهد برو فالوده بخور، اگر شیرموز می خواهد برو آب هویچ بخور و همین گونه هر چه نفس گفت بر خلاف آن عمل کن تا بر نفس غلبه کنی. البته باید جهاد با نفس دائمی باشد ؛ حضرت امیرمومنان علی(علیه السلام) فرمودند: إملکوا أنفسکم بدوامِ جهادها . به وسیله دائمی بودن جهاد با نفس و مبارزه با آن مالک نفس خود شوید، و در حدیث دیگر فرمودند: إذا صَعُبَت علیک نفسک فاصعب لها تذلُّ لک . اگر نفس بر تو سخت گرفت تو نیز بر او سخت بگیر تا ذلیل و مطیع تو شود…   آیت الله مجتهدی رحمت الله علیه
۲۵ گنج بزرگ دنیا، از نظر امام صادق (ع)، چیا هستن؟ گنج. گنج ۱ - چطور بریم بهشت؟ گنج اول: ( طَلَبتُ الجَنَه ). همه ما دوست داریم وارد بهشت شویم . خیلی از راهها را نیز به ما گفته اند. امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر می خواهید آدرس بهشت را به شما بدهم. من آن را پیدا کردم. ( فَوَجَدتُها فی السَخا ): در دست و دلبازی و سخاوتمندی. گنج ۲ - چطور عافیت داشته باشیم؟ گنج دوم: (طَلَبتُ العافیَه ). بعضی دلشان می خواهد عافیت داشته باشند و می آیند سؤال می کنند چه کار کنیم که عافیت داشته باشیم؟ عافیت یعنی چه؟ یعنی معاف شویم. معاف از چه چیزی؟ معاف از بیمارستان، زندان، دادگاه، پاسگاه، چک برگشتی و کاسبی های آنچنانی و آن دردسرهایی که مردم دارند، دوست دارم نداشته باشم. ( فَوَجَدتُها فی العُزلَه ): امام صادق علیه السلام می فرماید: اگر به دنبال عافیت هستی در خانه بنشین و جایی نرو. مخصوصا دوره ی آخرالزمان که فتنه ها بسیار می شود و هرکس از خانه بیرون می رود بالاخره یک آفتی دامن او را می گیرد. شوخی ندارد دوره آخرالزمان است . گنج ۳ - چطور اون دنیا کفه ترازو که مربوط به اعمال خوبه، سنگین تر بشه؟ گنج سوم: ( وَ طَلَبتُ الثِقلَ المیزان ). گنج سوم این است که فردای قیامت وقتی وارد صحرای محشر می شویم ، وقتی که اعمال خیر و شر ما را وزن می کنند، اگر اعمال خوب ما بیشتر باشد، خوب زهی سلامت. وای به حال کسی که اعمال بد او بیشتر باشد. لذا همه به دنبال این هستند کاری کنند که این کفه ی ترازو که مربوط به اعمال خوب است سنگین تر بشود. حالا چکار کنیم؟ (فَوَجَدتُهُ فی شَهادهِ أن لا إلهَ إلا الله و مُحَمَّدً رَسولُ الله صلی الله علیه و آله و سلم ): حضرت می فرماید: شهادت به وحدانیت خداوند و نبوت پیامبر اکرم (ص) سبب می شود که فردای قیامت کم نیاوری گنج ۴ - چطور «سریع» وارد بهشت بشیم؟ گنج چهارم: ( وَطَلَبتُ سُرعَهِ فی الدُخولِ اِلی الجَنَّه ). یکی از خوبی های روز قیامت این است که یک روز بیشتر نیست. یکی از بدی هایش نیز این است که این ، یک روزِ قیامت پنجاه سال است. بعضی از مردم هستند که وقتی از قبر بیرون می آید خداوند دوتا بال به آنها می دهد و از قبر به سوی بهشت پرواز می کنند. اصلا قیامت را نمی بینند اما بعضی هم هستند که سال ها می گذرد تا نوبت آنها بشود و به حسابشان رسیدگی شود. لذا روز قیامت روز بسیار سختی است. چکار کنیم که انسان این مراحل را پشت سر بگذراند و سختی های قیامت را نبیند و سریع وارد بهشت شود؟ ( فَوَجَدتُها فی العَمَلِ لِله و تعالی ): امام صادق علیه السلام می فرماید: هر عملی انجام می دهی برای خدا باشد. علت طول کشیدن کار انسان در صحرای محشر این است که کارهایش برای غیر خدا بوده است و باید آنجا بایستد و جواب بدهد که چرا مسجد رفتی؟ چرا روضه رفتی؟ چرا روزه گرفتی و خمس و زکات دادی؟ اگر یکی از این کار ها برای غیر خدا باشد، در صحرای محشر باید پاسخ بدهی. ولی اگر تمام این اعمال ولو خوردن آب و خوردن چایی که آسانترین کارهاست برای خدا باشد، به شما گفته می شود چون همه اعمالت برای خدا بوده است در صحرای محشر معطل نخواهی شد. گنج ۵ - چطور مرگ رو دوست داشته باشیم؟ گنج پنجم: ( طَلَبتُ حُبُّ المَوت ). بسیاری از مردم از مرگ می ترسند. چه کار کنیم که مرگ را دوست داشته باشیم؟ نه تنها از آن نترسیم بلکه آن را دوست داشته باشیم؟ امام صادق علیه السلام می فرماید : ( فَوَجَدتُهُ فی تَقدیمِ المالِ لِوَجه الله ): پولت را در راه خدا خرج کن. به امیر المؤمنین علیه السلام گفتند چرا مردم از مرگ می ترسند؟ علت آن چیست؟ فرمودند: اینها دنیای خود را آباد کردند و برای آباد کردن دنیا، آخرت خود را خراب کرده اند. مسلماً می ترسند که از یک جای آباد به یک جای خراب بروند. اما اگر کار برعکس باشد، ولو دنیایش را خراب و آخرتش را آباد کرده باشد، آن قدر اشتیاق به مرگ دارد مانند اصحاب امام حسین علیه السلام که روز عاشورا از هم سبقت می گرفتند. علت آن این است که شب گذشته یعنی شب عاشورا، امام حسین علیه السلام مقام آنها را در بهشت به آنها نشان داده بود. اینها دیگر سر از پا نمی شناختند. اگر می خواهی مردن را دوست داشته باشی، اموالت را در راه خدا بده و آخرت خود را آباد کن.
گنج ۶ - چطور عبادت رو دوست داشته باشیم؟ گنج ششم: ( طَلَبتُ حَلاوَه العِبادَه ). بعضی می گویند چکار کنیم تا عبادت را دوست داشته باشیم و عاشق عبادت باشیم؟ به فرزندم می گویم نماز بخوان، می گوید خوب می خوانم، عاشق عبادت نیست. چرا؟ یکی دیگر می گوید بچه ام گاهی نماز می خواند و گاهی نمی خواند. چه کار باید بکنم؟ علت آن این است که شیرینی عبادت را هنوز نچشیده اند. حالا چکار کنیم که شیرینی عبادت را بچشیم؟ ( فَوَجَدتُها فی تَرکِ المَعصیَه ): امام صادق علیه السلام می فرماید: این یک گنج است. اگر می خواهی عبادتِ خدا را دوست داشته باشی، راهش ترک بر معصیت است. گناه را کنار بگذار. آن وقت ببین چه طور عاشق عبادت خدا می شوی. اگر شیرینی عبادت از تو گرفته شده است، به جهت گناه و معصیت است. گناه را از زندگی خود دور کن ببین چه اتفاقی می افتد. گنج ۷ - چطور قلبمان رو رقیق کنیم؟ گنج هفتم: (طَلَبتُ الرِقَّه القَلب ). بعضی می گویند قلب ما رقیق نیست، اشک ما بیرون نمی آید، چکار کنم؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: ( فَوَجَدتُها فی الجوعِ وَالعَطَش ): راهش این است که یک مدت به خودت گرسنگی و تشنگی بدی. مثلا روزه بگیر. دیدی از روز دهم ماه رمضان به بعد، انسان چه حالی دارد. احساس می کند که قلبش رقیق شده است. این را همیشه در وجود خودمان حفظ می کنیم. گنج ۸ - چطور فکرمان رو نورانی کنیم؟ گنج هشتم: ( طَلَبتُ نورَ القَلب ). دلم می خواهد فکری نورانی داشته باشم. فکر نورانی چیست؟ اول فکر تاریک را بشناس. آنهایی که هرچه برایشان آیه و روایت بخوانیم و موعظه کنیم و هر چه قدر پند و اندرز و نصیحت کنیم و هیچ فایده ای برایشان نداشته باشد، فکر تاریک دارند. ( نرود میخ آهنی در سنگ ). دلم می خواهد وقتی آیه ای از قرآن می خوانم تغییر کنم. مثل ابوذر غفاری که به او گفتند چه قدر آیه و حدیث حفظ هستی که آدم خوبی هستی؟ گفت: من یک حدیث بیشتر نفهمیدم همان یک حدیث را در زندگی خود ادامه دادم. پیغمبر اکرم (ص) فرمود: ( قولوا لا اِله إلا الله تُفلِحوا ): بگویید لا اله الا الله تا رستگار شوید. من این لا اله الا الله را فهمیدم یعنی هیچ خدایی در این عالم جز الله نیست. من این را فهمیدم که هیچ کس در این دنیا غیر از خدا نمی تواند اثر بگذارد. رفتم دمِ خدا را دیدم همین یک کلمه را من فهمیدم. حالا چکار کنم که فکری نورانی داشته باشم؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: ( فَوَجَدتُهُ فی التَفَکُرِ والبُکاء ): بسیار فکر کنید و گریه کنید. فکرتان نورانی می شود. گنج ۹ - چطور مجوز عبور از پل صراط رو بگیریم؟ گنج نهم: ( طَلَبتُ الجَواز عَلی الصِراط ). فردای قیامت همه باید از پل صراط بگذریم. آخرین مرحله همین پل صراط است که هرکس از آن بگذرد، دیگر گذشته است. و بدانید هرکسی نمی تواند از این پل بگذرد مگر این که جواز عبور داشته باشد. چکار کنم؟ ( فَوَجَدتُهُ فی الصَدَقَه ): امام صادق علیه السلام می فرماید: تا می توانید صدقه بدهید، این صدقه ها جمع می شود و جواز می شود برای عبور از پل صراط.
گنج ۱۰ - چطور یه چهره نورانی داشته باشیم؟ گنج دهم: ( طَلَبتُ نورُ الوَجه ). دلم می خواهد چهره ای نورانی داشته باشم. بعضی سیاه پوست هستند اما یک نوری زیبا دارند. ( فَوَجَدتُهُ فی صَلوه اللیل ): امام صادق علیه السلام می فرماید : تا می توانی نماز شب بخوان. خدا چهره ی تو را نورانی می کند. نورانیت معنوی. گنج ۱۱ - چطور خدا ثواب مجاهد در راه خدا را توی نامه عمل ما بنویسه؟ گنج یازدهم: ( طَلَبتَ فَضلَ الجهاد ). شما می دانید بالاترین ثوابی که خدا می دهد این است که داری در راه خدا شمشیر می زنی. هر عملی را هم که می خواهند بگوید ثواب زیادی دارد، می گویند ثواب در راه خدا را دارد. واقعا مشکل است آدم باید جان خود را کف دست بگذارد ممکن است زخمی و اسیر یا شهید بشود. لذا بالاترین ثواب را خداوند به مجاهدین می دهد. خوب در زمان غیبت امام زمان علیه السلام جهاد ابتدایی که حرام است. إذن خودِ امام زمان علیه السلام باید باشد. پس این باب جهاد درش بسته است. امام صادق علیه السلام می فرماید: اگر می خواهی همان ثوابی که به مجاهدین در راه خدا می دهند به تو عطا کنند ( فَوَجَدتُهُ فی الکَسبِ للعیال ): به دنبال کاسبی و یک لقمه حلال برای زن و فرزند باشید. خدا ثواب مجاهد در راه خدا را در نامه عمل تو می نویسد. گنج ۱۲ - چطور خدا رو دوست داشته باشیم؟ گنج دوازدهم: ( طَلَبتُ حُبُ الله عَزَّوجل ). همه می دانیم اگر محبت خدا وارد این دل شد، محبت غیر خدا خود به خود از دل خارج می شود و هرکس خدا را دوست داشته باشد، بهترین گنج های این عالم را دارد. من چکار کنم که هر لحظه و هر ساعت خدا را بیشتر دوست داشته باشم؟ ( فَوَجَدتُهُ فی بُغضِ اهلِ المَعاصی ): امام صادق علیه السلام می فرماید: اگر می خواهی خدا را دوست داشته باشی، اهل معصیت و اهل گناه را دوست نداشته باش. نباش مانند کسی که می گوید: من هم با آخوند رفت و آمد دارم و نشست و برخاست می کنم و هم با لات و بی نماز نشست و برخاست می کنم. آدم خودش باید سالم باشد. این حرف ها را کنار بگذار. دورِ اهل معصیت را خط قرمز بکش آن وقت ببین خدا چه چیزی را به تو می دهد. خداوند اولین چیزی که به تو عنایت می کند محبت خودش است.
گنج ۱۳ - چطور حرفمان برای دیگران ردخور نداشته باشه؟ گنج سیزدهم: ( طَلَبتُ الرئاسه ). بعضی می گویند چکار کنیم وقتی حرفی را به کسی می زنیم حرفمان رد خور نداشته باشد؟ این معنی واقعی ریاست است. ریاست بر دلها. اگر به کسی گفتی به فلانی کمک کن، نه نگوید. وقتی رفتی بین دو نفر که دارند دعوا می کنند به یکی گفتی کوتاه بیا، حرف تو را بشنود و قبول کند. خب این کارها ریاست می خواهد. آدم باید رئیس باشد تا حرفش را قبول کنند. چکار کنم به این نقطه برسم؟ این خودش یک گنج است. واقعا کسانی که صاحب نفوذ هستند و بین مردم اعتبار دارند کم هستند. چکار کنم من هم جزو این آدم ها باشم؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: ( فَوَجَدتُها فی النَصیحَه لِعِبادِ الله ): خیرخواه مردم باش. دلسوز مردم باش، ولو کاری هم برای مردم نکنی، همین که بدانند تو واقعا دلسوز انها هستی، تا می گویند فلانی همچون تقاضایی کرده است، میگویند چشم و حرفتان را زمین نمی گذارند. گنج ۱۴ - چطور فکرمان آرام و راحت باشه؟ گنج چهاردهم: ( طَلَبتُ فِراغَ القَلب ). امروزه این خیلی مشتری دارد. می گوید چکار کنم که فکرم آسوده باشد و این همه فکر و مشغله سراغ آدم نیاید؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: ( فَوَجَدتُهُ قِلَّه المال ): مال و اموالت را کم کن. زیاد دور خود را شلوغ نکن تا راحت بخوابی. به اندازه کفاف داشته باش، همین که دست خود را پیش دیگران دراز نکنی کافیست. گنج ۱۵ - چطور کارهای بزرگ انجام بدیم؟ گنج پانزدهم: ( طَلَبتُ عَزائِمَ الاُمور ). دلم می خواهد کارهای بزرگ انجام بدهم. کارهایی که دنیا را متحول کند. می خواهی این کارها را بکنی؟ ( فَوَجَدتُها فی الصَبر ): امام صادق علیه السلام می فرماید: صبر کن. خودِ امام صادق علیه السلام که رئیس مذهب تشیع شد، به خاطر صبر بود. آنقدر صبر کرد و طلبه و دانشجو پرورش داد که الان شیعه دنیا را دارد می گیرد. گنج ۱۶ - چطور آدم شریفی باشیم؟ گنج شانزدهم: ( طَلَبتُ الشَرَف ). بعضی می گویند می خواهم شریف باشم. هرکجا می روم جلوی پای من بلند شوند. بعضی جوان ها فکر می کنند اگر بروند هنر پیشه بشوند و معروف شوند خیلی خوب است. بعضی می گویند: برویم رشته های مختلف ورزشی تا مشهور شویم. بعضی می گویند چکار کنیم تا شریف باشیم؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: ( فَوَجَدتُهُ فی العِلم ): راهش این است که به دنبال علم بروی. هرچه عالم تر بشوی، بیشتر مردم به تو احترام می گذارند. گنج ۱۷ - چطور خدا رو در همه حالی عبادت کنیم؟ گنج هفدهم: ( طَلَبتُ العِباده ). دلم می خواهد عبادت خدا را بکنم. اما هر وقت خواستم خدا را عبادت کنم، یک مشکلی مانند کسالت و بی حالی و بیماری پیش می آید، چکار کنم؟ واقعا گنج است. هرکس بیشتر در این دنیا خدا را عبادت کند، فردای قیامت ثروتمندتر هست. آنهایی که عبادت در نامه عمل خود ندارند، در روایت داریم، فقیر وارد صحرای محشر می شوند. چه کار کنم؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: ( فَوَجَدتُها فی الوَرَع ): وَرع و پارسایی داشته باش. می گویند ورع چیست؟ تقوا. می دانید تقوا چیست؟ تقوا یعنی این که وقتی به گناه رسیدی، ترمز کنی و مرتکب گناه نشوی. اما ورع این است که از دو کیلومتری که گناه را دیدی، راهِ خود را کج کنی. یعنی اصلا به سمت آن نباید بروی که بخواهی ترمز کنی. این را می گویند وَرَع. آن وقت عاشق عبادت ِخدا می شوی. گنج ۱۸ - چطور از لحاظ روحی و جسمی راحت باشیم؟ گنج هیجدهم: ( طَلَبتُ الراحَه ). دلم می خواهد از همه جوانبِ جسمی و روحی، راحت باشم. حضرت می فرماید: ( فَوَجَدتُها فی الزُهد ): نسبت به دنیا و آنچه که در دنیاست، بی رغبت باش. چشم و دلت پر باشد. دنبال پول و پست و مقام نباش. گنج ۱۹ - چطور یک سر و گردن از بقیه جلوتر باشیم؟ گنج نوزدهم: ( طَلَبتُ الرَفعَه ). دلم می خواهد یک سر و گردن از بقیه جلوتر باشم. امام صادق علیه السلام می فر ماید: ( فَوَجَدتُها فی تَواضُع ): تا می توانی در برابر مردم تواضع داشته باش. چون مردم آدم متکبر را دوست ندارند. برعکس اگر متواضع باشی، آن چنان در دل ها جای می گیری که حد ندارد. گنج ۲۰ - چطور عزیز باشیم و مردم روی حرفمان حساب باز کنن؟ گنج بیستم: ( طَلَبتُ العِز ). دوست دارم عزیز باشم. مردم روی حرفم حساب بازکنند. چکار کنم؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: ( فَوَجَدتُهُ فی الصِدق ): حرف راست بگو. یک کلمه دروغ، ولو به شوخی از زبانت صادر نشود. آن وقت، وقتی حرفی نقل می شود، می گویند چه کسی این حرف را زده است؟ می گویند فلانی. پس اگر فلانی گفته، درست است. این را می گویند عزت. پس ذلت چیست؟ می گویند چه کسی گفته است؟ فلانی. بابا ولش کن. صد تا چاقو می سازه یکی دسته نداره. این ذلت است. عزت این است که وقتی حرفی از آدم نقل می شود، تمام مردم حرفش را بخرند. چرا؟ چون یک بار هم دروغ در کلام آدم ندیده اند.
گنج ۲۱ - چطور غرور نداشته باشیم؟ گنج بیست و یکم: ( وَ طَلَبتُ الذِلَّه ). وقتی مردم احترام بگذارند و عزت کنند و آدم را بالا بنشانند، خود به خود حالتی در انسان به وجود می آید که نزدیک به تکبر است. این خیلی بد است. در مقابل آدم باید ذلیل باشد، ذلت نفس. چکار کنم خودم پیش خودم ذلیل باشم؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: (فَوَجَدتُها فی الصوم ): تا می توانی روزه بگیر. روزه گرفتن باعث می شود آدم ضعیف شود. وقتی ضعیف شدی، به ضعف خود پی می بری و ذلت نفس هم به دنبال آن می آید و هرچه قدر هم از تو تعریف کنند، دیگر فریب خودت را نمی خوری، می گویی من که می دانم چکاره هستم. خدایا ممنون که به من در بین مردم عزت و آبرو دادی. این را می گویند ذلت نفس. آدم باید پیش خودش ذلیل باشد اما پیش مردم عزت داشته باشد. گنج ۲۲ - چطور بی نیاز باشیم؟ گنج بیست و دوم: ( طَلَبتُ الغِنی). دلم می خواهد بی نیاز باشم. امام صادق علیه السلام می فرماید: ( فَوَجَدتُهُ فی القناعه ): به آنچه خدا به تو داده است قانع باش. آن وقت دیگر بی نیاز هستی و به احدی محتاج نیستی. چرا؟ ولو نان شب نداشته باشی بخوری، می گویی صلاح من این است. خدا دارد مرا امتحان می کند. گنج ۲۳ - چطور احساس تنهایی نکنیم؟ گنج بیست و سوم: ( طَلَبتُ الاُنس ). آدمیزاد طوری است که تنهایی را دوست ندارد. دوست دارد با کسی مأنوس باشد. انسان هم از انس گرفته شده است. الف و نون آخر را می گویند تثنیه است، یعنی دوتا. دلش می خواهد یک همزبان داشته باشد. تنهایی را دوست ندارد. چکار کنم؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: ( فَوَجَدتُهُ فی قَرائه القُرآن ): تا می توانی قرآن بخوان و با قرآن انس بگیر. وقتی قرآن می خوانی، خدا دارد با تو حرف می زند. وقتی معانی و تفسیر آن را بدانی، هیچ وقت احساس تنهایی نمی کنی، چون خدا با تو حرف می زند. گنج ۲۴ - چطور مونس داشته باشیم؟ گنج بیست و چهارم: ( طَلَبتُ صُحبَهَ الناس ). قرآن چیست؟ من یک آدم اجتماعی هستم، دوست دارم مردم با من حرف بزنند. من می خواهم یک انیس و مونس داشته باشم که همیشه مرا از تنهایی بیرون آورد. چکار کنم؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: ( فَوَجَدتها فی حُسنِ الخُلق ): تا می توانی خوش اخلاق باش. تا مردم پیش تو بیایند و تو را از تنهایی بیرون بیاورند. بد اخلاقی مردم را از تو دور می کند. گنج ۲۵ - چطور خدا از ما راضی باشه؟ گنج بیست و پنجم: ( وَ طَلَبتُ رَضی الله ). تمام این حرف ها را زدیم، در آخر خدا باید از ما راضی باشد. ببینید یک بچه را می خواهید راضی کنید چه قدر زحمت دارد و باید خرج کنی؟ آن هم دو الی سه دقیقه راضی است و چهار ساعت دیگر فراموش می کند. آن وقت تو می خواهی خدا را راضی کنی، مگر چیز کمی است؟ در دعای کمیل می گوییم ( یا سریع الرضا ) ای خدایی که زود راضی می شوی. من دوست دارم خدا همیشه از من راضی باشد. خوب حالا چکار کنم؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: ( فَوَجَدتُهُ بِرّ الوالِدَین ): تا می توانی به پدر و مادرت نیکی کن، که رضایت خداوند در این است. منبع این روایت: کتاب مستدرک الوسایل، جلد ۱۲، صفحه ۱۷۳ مخلص، یا علی.
چهار گنج بهشتي قال رسولُ اللّه(صلى الله عليه و آله) أربعٌ مِن کُنوزِ الجنّةِ : پيامبر خدا(صلى الله عليه و آله) چهار چيز از گنجهاى بهشت است: 1 کتْمانُ الفاقةِ ، پنهان داشتن فقر و نداري ، 2و کِتْمانُ الصَّدقَةِ ، پنهان داشتن صدقه، 3و کِتْمانُ المُصيبَةِ ، پنهان داشتن مصيبت 4و کِتْمانُ الوَجَعِ . و پنهان داشتن درد. منبع الدعوات : 164/452.
پرسش : از ديدگاه امام علي(علیه السلام) ثروت حقیقی انسان چیست؟ پاسخ اجمالی: امام علی(ع) درباره ثروت حقیقی انسان می فرماید: «تنها از دنيا آنقدر مال تو خواهد بود كه با آن سراى آخرتت را اصلاح كنى». اشاره به اينكه ثروت هاى دنيا مى آيند و مى روند و گاه آلاف و الوف از انسان باقى مى ماند و به دست ديگران مى افتد كه حسابش در قيامت با اوست و لذتش در دنيا براى ديگران و هيچ يك از اينها «مال» حقيقى انسان نيست. تنها آن مقداري كه صرف دنيا مي كند و بخشي كه براى اصلاح سراى آخرت از پيش فرستاده مال حقيقى اوست. پاسخ تفصیلی: امام علي(علیه السلام) در بخشی از نامه 31 «نهج البلاغه» می فرماید: (تنها از دنيا آنقدر مال تو خواهد بود كه با آن سراى آخرتت را اصلاح كنى)؛ «إِنَّمَا لَكَ مِنْ دُنْيَاكَ، مَا أَصْلَحْتَ بِهِ مَثْوَاكَ(1)». اشاره به اينكه ثروت هاى دنيا مى آيند و مى روند و گاه آلاف و الوف از انسان باقى مى ماند و به دست ديگران مى افتد كه حسابش در قيامت با اوست و لذتش در دنيا براى ديگران. هيچ يك از اينها مال حقيقى انسان نيست. تنها آن مقدار كه براى اصلاح سراى آخرت از پيش فرستاده است مال حقيقى اوست. در حديثى از كلمات قصار امام علي(عليه السلام) مى خوانيم: «لِكُلِّ امْرِئٍ فِي مَالِهِ شَرِيكَانِ: الْوَارِثُ وَ الْحَوَادِثُ»(2)؛ (براى هر انسانى در اموالش دو شريك است: وارث و حوادث [حوادثى كه اموال او را بر باد مى دهد]). در حديث ديگرى، پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: «يَقُولُ ابْنُ آدَمَ مَالِي مَالِي وَ هَلْ لَكَ مِنْ مَالِكَ إِلَّا مَا أَكَلْتَ فَأَفْنَيْتَ أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَيْتَ أَوْ تَصَدَّقْتَ فَأَمْضَيْتَ وَ مَا عَدَا ذَلِكَ فَهُوَ مَالُ الْوَارِثِ»(3)؛ (انسان مى گويد: مال من مال من [كدام مال؟] آيا مال تو چيزى جز آن است كه خورده اى و از بين برده اى؟ يا پوشيده اى و كهنه و فرسوده كرده اى؟ و يا صدقه داده اى و آن را [براى سراى آخرت] گذارده اى؟ و غير از آن هرچه هست مال وارث است). يعنى مال واقعى انسان تنها دو بخش است: بخشى كه آن را مصرف و حدّاقل در دنيا از آن استفاده مى كند و بخش ديگرى كه ذخيره آخرت و يوم المعاد مى سازد، بقيه اموال، اموالى خيالى هستند كه گاه در حوادث از بين مى روند و اگر باقى بماند نصيب وارث مي شود.(4) (1). «مثوى» به معناى جايگاه و در اينجا به معناى جايگاه آخرت است. (2). نهج البلاغة، شريف الرضى، محمد بن حسين‏، محقق / مصحح: صبحي صالح، هجرت‏، قم‏، ‏1414 قمری، چاپ: اول، ص 534، (حکمت 335). (3). الأمالي، طوسى، محمد بن حسن‏، دار الثقافة، قم‏، 1414 قمری، ‏چاپ: اول‏، ص 519. (4). گردآوری از کتاب: پيام امام اميرالمؤمنين(عليه السلام)‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية‏، تهران‏، 1386 شمسی‏، چاپ: اول‏، ج 9، ص 670.
سوال متداول اکثر اعضا و مردم: ▪️موکب ها از کی دایر میشن ⁉️ پاسخ : ⛔️اکثرموکب های ایرانی و عراقی از ده صفر آغاز بکار میکنن 🚫 لذا اگر برای غذا و اسکان از خدمات موکب ها میخواهید استفاده کنید زودتر از ده صفر یا ۵ شهریور از ایران حرکت نکنید .
رضایت امام مهم است ✔ نه مردم❌ 🔰 یونس بن عبد الرحمان از اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام است که امام هشتم سه بار را برای او کرد 🔊 جعفر بن عیسی از شاگردان امام رضاست. او می گوید: همراه با یونس در منزل امام بودیم. خبر دادند که گروهی از شیعیان بصره اجازه ملاقات می خواهند. امام به یونس فرمود: در اتاق، پشت پرده بنشین و از جای خود حرکت نکن تا به تو اطلاع دهم. بصریان آمدند و از یونس بن عبدالرحمن بسیار کردند. امام هم سرشان را پایین  انداخته بودند و چیزی نمی گفتند. آنها هرچه خواستند علیه یونس گفتند و رفتند. آنگاه امام به یونس فرمود: از اتاق بیرون بیا. اشکهای یونس تمام صورتش را خیس کرده بود. در حالی که می کرد به امام گفت: قربانت گردم، من از مذهب شما اهل بیت دفاع می کنم، ولی شیعیان شما با من چنین رفتار می کنند. امام رضا علیه السلام فرمود: 🌺ای یونس! وقتی که امام تو از تو رضایت دارد، از این گونه سخنان دلگیر نباش🌺
28.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سخنان روشنگرانه و صریح حاج‌احمد پناهیان در خصوص انحرافات و برنامه‌ی 🔻 حاج احمد پناهیان خطاب به پویانفر: مداح، خجالت نمی کشی از اربابی که یک عمر بهت آبرو داده؟!
36.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ملاقات با امام زمان عج سخنران شهید کافی