هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استدلال زیبای علامه امینی و بی پاسخی عالم اهل تسنن
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
🔰همه حالات ما را خدا و امام زمان دارند میبینند
یعنی هر لحظهیِ ما را، خطورات قلبی، هر چه در قلبمان وارد بشود، عملمان را روزانه امام زمان دارد میبیند و متوجه میشود،
لذا چه شایسته میشود که انسان همیشه فکرش معطر و نورانی باشد. عملت نورانی باشد که آقا وقتی میبیند شاد شود. بگوید: این شیعه منه، نگاهش که می کنم غم دلم زایل می شود.
اما شیعهای که در قلبش کینه و حسد است، دارد فکر گناه میکند، اینها متعفن و بدبوست.
آقا تا نگاهش میافتد دلش میگیرد.
«استاد حاج آقا زعفری زاده»
#اللهم_عجل_لوليڪ_الفرج🌤
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬نماآوا|◾️سه آیه آه...
🥀به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
📻همخوانی استدیویی
⭕️اشعار فارسی در مدح سیدة النساء العالمین و صلوات خاصه حضرت زهرا(س)
🔸اجرا:
💠گروه تواشیح تسنیم اصفهان💠
🎙ضبط صدا و تنظیم:
🎵استدیو تسنیم اصفهان
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
💠 #سود_رساندن
🔸 امام حسن عسکری علیه السلام:
دو خصلت هستند که بالاتر از آنها چیزی نیست:
ایمان به خدا و سود رساندن به برادران.
📚 بحارالانوار/ج78/ص 374
✍🏻 تمام خصلتهای خوب و انسانی از ایمان به خدا و میل فطری انسانها به سمت خوبیها ناشی می شود.
انسان #مومن، خیرخواه دیگران است و هیچگاه به دنبال زیان دیدن دیگران، حتی در آخرت نیست.
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
پاداش نیکی به سادات
رسول خدا (صلی الله علیه آله) فرمودند: در قیامت برای چهار گروه شفاعت می کنم:
1.اکرام کننده به ذریه ام پس از من، 2. برآورنده نیازهایشان، 3.آنکه برای اصلاح امورشان به هنگام اضطرار آنان بکوشد؛ 4. کسی که آنان را با دل و زبانش دوست بدارد(4)؛ همچنین فرمودند: عیادت از بنی هاشم فریضه و زیارت آنان، سنت است.(5)
امام رضا( علیه السلام) نیز فرمودند: نگریستن به فرزندان ما عبادت است، راوی پرسید: نگاه به امامانی که از نسل شمایند یا نگاه به نسل پیامبر(صلی الله علیه آله)؟ آن حضرت(علیه السلام) فرمودند: بلکه نگاه به همه فرزندان پیامبر (صلی الله علیه آله) عبادت است تا وقتی که از روش او جدا نشده و خود را به گناهان نیالوده باشند.(6)
رسول خدا (صلی الله علیه آله) فرمودند: هرکس برای فردی از فرزندانم کار نیکی انجام دهد و او پاداش وی را ندهد من نیکی او را پاداش می دهم. (7)
آزار رساندن به خاندان پیامبر (صلی الله علیه آله) نیز کیفر دارد، امام صادق(علیه السلام) از نیاکان خود از رسول خدا چنین روایت کرده که هر گاه در مقام محمود قرار گرفتم گناهکاران امتم را شفاعت می کنم و خدا شفاعتم را درباره آنان می پذیرد و به خدا سوگند درباره آزار دهنده نوادگانم شفاعت نمیکنم.(8)
حکایتی از شأن عظیم سادات
روزی نظام حیدرآباد دكن در عماری می نشیند و عده ای هنود بت پرست آن عماری را به دوش حمل می كنند (طبق مرسوم تشریفات سلطنتی آن زمان) پس در آن حالت چرت و بی خودی عارضش می شود و حضرت امیرالمۆ منین علیه السّلام را می بیند به او می فرماید: نظام ! حیا نمی كنی كه به دوش سادات عماری خود را قرار دادی ؟ چشم باز می كند و منقلب می شود می گوید عماری را بر زمین گذارید.
می پرسند مگر از ما تقصیری واقع شده؟ می گوید نه لكن باید عده دیگری بیایند و عماری را بلند كنند، پس جمعی دیگر را می آورند و عماری را به دوش می كشند تا نظام به مقصد خود رفته و برمی گردد به منزلش.
نیکی به سادات که نوادگان پیامبر (صلی الله علیه آله) هستند احترام به آن حضرت (صلی الله علیه آله) شمرده می شود، چنانچه آن گرامی (صلی الله علیه آله) فرمودند: احترام به انسان از راه رعایت شئون فرزندان او حفظ می شود
پس آن عده را كه در مرتبه اول، عماری بر دوش آنها بود، در خلوت می طلبد و دست به گردن آنها كرده و با ایشان معانقه نموده و رویشان را می بوسد و می گوید شما از كجایید؟ جواب می دهند اهل فلان قریه. می پرسد آیا از سابق اینجا بودید؟ می گویند همینقدر می دانیم اجداد ما از عربستان اینجا آمده اند و توطن نموده اند.
می گوید باید فحص كنید، نوشته جاتی كه از اجدادتان دارید جمع كنید و نزد من آورید پس اطاعت كردند و هرچه داشتند آوردند. سلطان در بین آن نوشته شجرنامه و نسب نامه اجدادشان را می بیند كه نسب آنها به حضرت علی بن موسی الرضا علیه السّلام می رسد و از سادات رضوی هستند، نظام به گریه می افتد و می گوید شما چطور هنود شده اید در حالی كه مسلمان زاده بلكه آقای مسلمانانید؟! همه آنها منقلب شده و مسلمان و شیعه اثنی عشری می شوند، نظام هم املاك زیادی به آنها عطا می كند. لزوم اكرام و احترام از سلسله جلیله سادات و ذریّه های رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله از مسلمیات مذهب ماست و در جلد اول گناهان كبیره در بحث صله رحم به آن اشاره شده است و تفصیل مطلب با ذكر ادله آن در كتاب فضائل السادات است و در كتاب كلمه طیبه مرحوم نوری چهل روایت و داستان اشخاصی كه به بركت اكرام به ذرّیه طاهره آثار عظیمه مشاهده نمودند نقل كرده است و از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله روایت كرده اند كه فرمود:اَكْرمُوا اَوْلادِی الصّالِحُونَ للّهِِ وَالطّالِحُونَ لی یعنی :ساداتی كه اهل صلاح و تقوا هستند برای خدا آنها را گرامی دارید و ساداتی كه چنین نیستند برای خاطر من و انتسابشان به من گرامی دارید. (داستانهای شگفت/آیت الله دستغیب)
پی نوشت ها:
1.الاحتجاج، ص103
2.سوره شوری، آیه 23
3.البرهان فی التفسیر القرآن، ص823
4.عیون الاخبارالرضا، ج اول
5.بحارالانوار ، ج93، ص234
6.عیون الخبار الرضا، ج2، ص51
7.الامالی، طوسی، ص355
8.الأمالی، صدوق، ص294
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
احمد بن اسحاق گفت:
امام حسن عسکری فرمود:
بخدا قسم فرزندم غیبتی خواهد کرد که در آن غیبت نجات نمی یابد از نابودی مگر کسی که خداوند او را بر ولایت او ثابت قدم کند و به او توفیق دعا برای تعجیل در فرجش دهد.
📚کمال الدین ص ۴۱۶
📎در این روایت صحیح به صورت واضح بیان شده که دعا برای تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام توفیق الهی میخواهد،و هر کسی این توفیق را ندارد زیرا نجات یافتگان از هلاکت در عصر غیبت کم تعداد هستند لذا دعا کنندگان هم کم تعداد خواهند بود.
به طریق اولی به افرادی که قدم خیر در این مسیر میگیرند و برای تعجیل در فرج حضرت زحمت میکشند توفیق الهی عطا شده.
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
💠 #قرآن و #یاد_مرگ
🔹 پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم:
#دل مانند آهن، هنگامی که آب به آنها می رسد، زنگ می زند.
اصحاب پرسیدند با چه چیزی زنگارش را از بین ببریم؟
فرمود: با زیاد یاد کردن یاد مرگ و خواندن قرآن.
📚 کنزالعمال/ج15/ص549
✍🏼 #گناهان، باعث سیاهی و زنگار گرفتن دل میشود که نیاز به پالایش و صیقل زدن دارد.
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها:
أنَّى تُؤْفَكُونَ؟ وَ كِتَابُ اَللَّهِ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ، أُمُورُهُ ظَاهِرَةٌ، وَ أَحْكَامُهُ زَاهِرَةٌ، وَ أَعْلاَمُهُ بَاهِرَةٌ
شما را کجا به بیراهه می برند؟ درحالی که کتاب خدا (قرآن) میان شماست، امور قرآن آشکار است، احکامش درخشان است و نشانه های آن فروزنده.
(از خطبه فدکیه) - بحارالأنوار ج29 ص220
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#کلیپ_مهدوی
🔸به امام زمان ظلم نکنیم...
#امام_زمان_عج
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺— فریاد 3 | شماره 11
اگر از حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام پیروی میکردید
••••
⚫️ اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج ⚫️
| #فریاد3
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺— فریاد 3 | شماره 12
اشگفتا! کدام پشتیبان،
چه دستاویزی
••••
⚫️ اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج ⚫️
| #فریاد3
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اولین تصاویر از لحظه حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خانهای در نزدیکی محل تشییع شهید مقاومت
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
🔥 اقدام عجیب اروپا در #حمله_به_ایران
💥 پاسخ مشترک و قاطع نیروهای مسلح، دولت و #مردم_ایران: #مراقب_باشید
🚨 پارلمان #اروپا به لایحهی قرارگیری #سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمانهای تروریستی رای مثبت داد. همچنین قطعنامهای درخصوص فتنه اخبر کشور و در حمایت از قاتلین و جانیان و قمهکشها توسط اروپاییها تصویب شد. احتمالا درباره طرح تعلیق #برجام (برجام خیلی وقت است که مُرده) هم رای گیری خواهد شد.
🔺 دوشنبه هفته آینده، دولتهای اروپایی تصمیم می گیرند مصوبه امروز را اجرایی کنند یا خیر...!
✅ ستاد کل نیروهای مسلح: اروپا مراقب اقدامات خود باشد.
💢 بيانيه ستادكل نيروهاى مسلح در واكنش به مصوبه پارلمان اروپا: اقدام اخیر پارلمان اروپا علاوه بر اینکه بدعتی در قواعد و مقررات بینالمللیست #امنیت، آرامش و #صلح منطقهای و جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد که پارلمان اروپا بایستی مراقب عواقب آن باشد.
✍ احمقهای اروپایی، غلام حلقه به گوش #صهیونیسم_جهانی و مزدور #آمریکا، با این خودزنی عجیب، گور خودشان را کندن! از این پس، شخم زده خواهند شد! در #جنگ_اوکراین یک هزارم قدرت ایران قوی را دیدهاند و از این به بعد، متوجه خواهند شد که عاقبت بیش از سیصد سال غارت #ایران و کشورهای دیگر جهان، چیزی جز آتش بزرگ و فروپاشی پایتخت جهانیشان #اسرائیل نخواهد بود. در این باره بیشتر و دقیقتر خواهیم گفت...
💥 از صفحه خودتان حمایت کنید... 🇮🇷
#هرجالروم #آتش_مشرق #مرحله_سیوف #هرج_الروم #آتش_شرق #قیام_ایرانیها 🚩
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
💥 کُردهای متحد #آمریکا در #شرق_سوریه: علیه #ایران وارد هیچ عملیاتی نمیشویم.
🔹 دو روز پس از انتشار مواضع منابع نزدیک به شبهنظامیان متحد آمریکا در سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه یا قسد، درباره احتمال تقابل این نیروها با ایران در سوریه، یک مقام رسانهای قسد با عقبنشینی از این مواضع تأکید کرد که #قسد در هیچ عملیات نظامی علیه ایران در #سوریه حضور نخواهد یافت.
✍ آمریکا قصد داره با حمله به #البوکمال واقع در جنوب شرقی خاک سوریه، مسیر زمینی اتصال نیروهای مقاومت از #غرب_عراق به #شرق_سوریه رو قطع کنه تا زمینه برای تسلط کامل خودش به منطقه شرقی رود #فرات (تحت کنترل نیروهای قسد و نیروهای ائتلاف آمریکایی) فراهم بشه و در مرحله بعدی، تروریستهای مستقر آمریکایی و سوری در #التنف در #صحرای_شام و مرز #اردن، بتونن خودشون رو به منطقه شرقی سوریه و #شرق_فرات برسونن، به این ترتیب عملا منطقه شمالی، شرقی و جنوبی سوریه از خاک سوریه جدا خواهند شد!!
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
🔥 در سوریه و شرق فرات چه خبر است؟!
💢 در روزهای اخیر #آمریکا تلاش ویژهای جهت تصاعد تنش در #سوریه دارد.
🔹 واشنگتن به دنبال ایجاد جنگی در استان #دیرالزور است که طی آن نیروهای قسد و برخی قبایل عرب منطقه (احتمالا در قالب #جیش_الحر یا ارتش آزاد سوریه) به مواضع متحدین در غرب فرات با محوریت #البوکمال یورش برند و احتمالا در مرحله بعد یا همزمان از سمت مثلث مرزی #التنف و #اردن پیشروی به سمت البوکمال صورت گیرد و مرز از دو سمت قیچی شود.
💥 همچنین اقدامات درونی با محوریت برخی دروزیها در استان جنوبی #سویداء اجرا شود تا منطقه حائل ادعایی مشابه شمال سوریه شکل بگیرد. (برخی گزارشهای قابل تامل نیز از تجمیع نیروهای آمریکا در اردن وجود دارد).
🔻 در سمتی دیگر اما، آمریکا به واسطه قطر با گروههای تروریستی مستقر در #ادلب و لاذقیه ارتباط گرفته و آنها را تحریک به حمله به عمق مواضع ارتش سوریه در حماه و لاذقیه و البته حملات ایذایی و چه بسا گسترده برای به هم زدن تمرکز #جبهه_مقاومت از شرق به شمال سوریه میکند که این طرح با گسیل نیرو به منطقه و درهم کوبیدن زیرساختهای تروریستها توسط جنگندهها و توپخانه متحدین برهم خورده است.
🔺 از سوی دیگر علاوه بر آمادهباش نیروهای #محور_مقاومت و #ارتش_سوریه در دیرالزور و تقویت مواضع و حتی اعزام تجهیزات به سوریه، روز گذشته سرلشکر علی محمود عباس وزیر دفاع سوریه و معاون سرلشکر ماهر اسد، فرمانده لشکر چهارم به دیرالزور رفتند تا آخرین شرایط را ارزیابی کنند.
📌 البوکمال قلبِ پل منطقهای جمهوری اسلامی #ایران است و هرگونه درگیری در این منطقه، لزوم تنبیه سخت نظامیان آمریکایی را میطلبد. یک #ضربه_سنگین میتواند طرحهای حریف را در نطفه خفه کند.
🌺 اللهم صل علی محمد و آل محمد 🇮🇷
#شرق_فرات #شرق_سوریه #فتنه_شام
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
🔥 #فتنه_دجال در #آخرالزمان
📚 #پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله: ای مردم، بر روی زمین فتنهای بزرگتر از #فتنه دجّال نبوده، خدای تعالی هیچ پیامبری را برانگیخته، مگر اینکه امتش را از او برحذر داشته (الفتن ابن حماد جلد ۲ صفحه ۵۱۷ حدیث ۱۴۴۶)
👺 ابزار #رسانه و #تحریم غذا و امکانات، چاپ پول بدون پشتوانه در اقتصاد جهانی (#دلار) برای سلطه بر دنیا توسط #صهیونیسم_جهانی، #دجال
💥 با انتشار مطالب از ما حمایت کنید 🇮🇷
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
📌 #مارقة_الشام: آرزوی جدایی کردها
⚠️ مرحله ششم فتنه شام طبق احادیث
🔺 مارقهالشام یعنی آرزوی استقلال #کردهای_سوریه و #تجزیه و جدا شدن #کردها از دولت مرکزی سوریه در فتنه شام
💥 بنابراین مرحله ششم فتنه شام قبل از ظهور، یعنی مَارِقَةٌ تَمْرُقُ مِنْ نَاحِيَةِ التُّرْك یعنی ساکنان ناحیه هممرز با ترکها در منطقه شام خروج خواهند کرد؛ همچون جدا شدن تیر از کمان که گویا دیگر به آن تعلق ندارد!!
🔴 در عصر معاصر، نمونه بارز #مارقةالشام (که اگر تا زمان ظهور باقی بمانند) آرزوی استقلال کردهای سوریه در منطقه شام است!
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
🎥 تهدید اردن به حمله نظامی به خاک سوریه
🔥 گزینههای غیر سیاسی؛ #اردن تهدید به عملیات نظامی در خاک #سوریه کرد!
📌 دولت اردن به خاطر آنچه که قاچاق مواد مخدر از خاک سوریه به اردن عنوان شده، تهدید کرده که به خاک سوریه، حمله خواهد کرد تا تروریستها و قاچاقچیان را سرکوب کند! ملک عبدالله ثانی، #پادشاه_اردن هم در سخنرانی خود در سازمان ملل، رسما از طرح کشورش برای حمله به سوریه، رونمایی کرد! اشغال بخشهایی از استانهای #درعا، #سویداء و جنوب استان حمص در مرزهای اردن!!
✍ طبق روایات، #سفیانی اولین علامت از #علائم_اصلی_ظهور است که در #ماه_رجب پیش از ظهور امام زمان (ظهور: ماه رمضان سال ظهور) از منطقهای تحت عنوان #وادی_یابس در مرز استان درعا سوریه با اردن، علیه دولت سوریه، شورش خواهد کرد. زمان شورش، پس از #زلزله سوریه خواهد بود.
❤️ السلام علیک یا اباصالح المهدی 🇮🇷
#جنگ_سوریه #فتنه_شام #خروج_سفیانی 🚩
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
🔥 شروع عجیب و نشدنی ترکیه اردوغان برای خروج از سوریه / واکنش سوریه چه خواهد بود؟
📛 شروط ترکیه برای خروج از شمال سوریه
🔹 وزیر دفاع ترکیه: تا زمانی که شروط ما محقق نشود، #شمال_سوریه را ترک نمیکنیم. ایجاد منطقۀ امن در شمال سوریه، نوشتن قانون اساسی جدیدِ سوریه، برگزاری انتخابات دموکراتیک و تشکیل دولتی که نمایندۀ تمام سوریها باشد، جزو شروط ما هستند.
💢 بشار اسد: تروریسمِ موجود در #سوریه ساختهی ترکیه است.
🔹 ما دنبال اخراج ترکیه از خاک سوریه هستیم اما هدف #اردوغان، مشروعیتبخشی به حضور اشغالگرانهی #ترکیه در سوریه است. پس دیدار من با اردوغان نمیتواند با شرایط او انجام شود. روابط #سوریه با #ایران و #روسیه ثابت کرد که ما میدانیم چطور دوستانمان را بهدرستی انتخاب کنیم.
✍ توضیح نقشه نیمه شمالی سوریه: زرد شامل کردها و اعراب #قسد تحت حمایت #آمریکا و ائتلاف غربی، سبز تروریستهای چندین ملیتی حاضر در ادلب، بنفش شامل ارتش اشغالگر #ترکیه و تروریستهای تحت امرش در #اخوان_الترک، قرمز شامل ارتش سوریه و نیروهای #جبهه_مقاومت
✍ ترکیه تا حوادث بعد از #خسف_حرستا در #فتنه_شام حاضر خواهد بود و حتی پس از هرج و مرج ناشی از زلزله دمشق، تا منطقه جزیره شامات یعنی #دیرالزور پیشروی خواهد کرد. ترکیه و #اخوان_الترک یکی از سه طرف جنگ سراسر باطل #نبرد_قرقیسیا خواهند بود.
❤️ السلام علیک یا صاحب الزمان 🇮🇷
#علائم_حتمی_ظهور #درعا #خروج_سفیانی
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه شهادت بیبی دو عالم خانم فاطمه زهرا با هوش مصنوعی😭
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
شکوه نمودن از خداوند متعال، از گناهانی است که موجب محروم شدن انسان از روزی میشود. شکوه از خداوند این است که این گونه بگوید: «إِنَّمَا الشَّكْوَى أَنْ يَقُولَ قَدِ ابْتُلِيتُ بِمَا لَمْ يُبْتَلَ بِهِ أَحَدٌ»،
أَنْ يَقُولَ: اگر انسانی بگوید: «لَقَدْ أَصَابَنِي مَا لَمْ يُصِبْ أَحَداً» آن اندازه که به من گرفتاری و مصیبت رسیده به هیچکس نرسیدهاست؛ یعنی درحقیقت این شکایت از خداوند و راضی نبودن به قضا و قدر الهی است، راضی نبودن به قضا و قدر الهی هم درحقیقت راضی نبودن به تقسیم خدا و حکمت اوست؛ لذا شکایت بردن پیش خدا و سخن گفتن با وی و او را فاعل ما یشاء دانستن به این که اگر اراده کند و مصلحت بداند مشکل ما را حل نماید عیبی ندارد، اما از همه اینها زشتتر این است که انسان شکایت خدا را پیش بندهاش ببرد. خداوند از بندهاش شکایت و گله نمیکند، پس چرا بندهاش بندهاش شکایت وی را پیش بندگان دیگرش میبرد؟ زیرا رابطهی انسان با خداوند، رابطهی متقابلی است، انسان از خداوند شکایت میکند، ولی خداوند از انسان شکایت نمیکند؛ در روایتی اینگونه دارد:
عَنْ رسولِ اللّهِ| «أوحَى اللّهُ إلى أخِي العُزَيرِ، يا عُزَيرُ، إن أصابَتكَ مُصِيبَةٌ فلا تَشْكُني إلى خَلقِي، فقد أصابَني مِنكَ مَصائبُ كَثيرَةٌ و لَم أشكُكَ إلى مَلائكَتي. يا عُزَيرُ! اِعصِني بقَدرِ طاقَتِكَ عَلى عَذابي» ، پيامبر خدا| فرمود: خداوند به برادرم عُزَير وحى فرمود كه: اى عُزَير! اگر مصیبتی به تو رسد، از من نزد آفريدگانم شكايت مكن؛ زيرا كه از جانب تو مصيبتهاى زیادى به من رسيده و من نزد فرشتگانم از تو شكايت نکردهام. اى عُزَير! به اندازه تاب و توانت بر عذاب من، مرا نافرمانی كن.
لازم به ذکر است: منظور از مصیبتهایی که از انسان به خداوند متعال میرسد همان گناهان و مصیبتهایی است که انسان مرتکب میشود و نیز حرفهایی که زده یا رفتاری که انجام داده در حقیقت خداوند را ناراحت کرده و این گونه مصیبت به خداوند رسانده است.
لذا فرمودهاند: شکایت از خداوند نکنید، بلکه شکایت را بهپیش خداوند ببرید.
گاهی از اوقات سخنانی را بر زبان جاری و با قسم جلاله الله ضمیمه میکنیم، بزرگان میگویند: اینگونه سخن گفتن خود شکایت از خداوند متعال است، مثلاً شخصی میگوید: «وَاللهِ مَا شِئت کَذا وَکَذا»، قسم میخورد که من هیچ سود و بهرهای نبردهام.
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
گاهی از اوقات در خانواده مشکلی پیش میآید، حال میخواهد این مشکل، اقتصادی باشد، مالی باشد، فرهنگی باشد و یا هر چیز دیگری، میگوییم: خدایا! ما اصلا در زندگی بهرهای نداشتهایم و هر چه بوده گرفتاری، بلا و مصیبت بودهاست. پیامبر اکرم| در همین زمینه فرمود: «يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ يَشْكُونَ فِيهِ رَبَّهُمْ. قُلْتُ: وَكَيْفَ يَشْكُونَ فِيهِ رَبَّهُمْ؟ قَالَ: يَقُولُ الرَّجُلُ: وَاللَّهِ! مَا رَبِحْتُ شَيْئاً مُنْذُ كَذَا وَكَذَا، وَ لَا آكُلُ، وَلَا أَشْرَبُ إِلَّا مِنْ رَأْسِ مَالِي، وَيْحَكَ! وَهَلْ أَصْلُ مَالِكَ وَذِرْوَتُهُ إِلَّا مِنْ رَبِّكَ»[9] ، جابر از امام باقر× روایت میکند که پیامبر| فرمود: زمانى بر مردم فرا مىرسد كه در آن از پروردگارشان شكايت مىكنند.
عرض كردم: چگونه از پروردگارشان شكايت مىكنند؟
فرمود، مرد مىگويد: «به خدا سوگند! از فلان زمان تاکنون هيچ استفاده و سودی عايدم نشده است، و آب و خوراكم را از اصل سرمايهام تهيّه مىكنم». واى بر تو! مگر اصل سرمايهات و فزونى آن جز از پروردگار تو است؟!
به عبارتی دیگر پیامبر| فرمود: این انسان میگوید: هرچه کردم از خودم گذاشتهام، و اصلاً توجهی به این مطلب ندارد که اصل سرمایهاش و حتی خود او نیز از خداوندی است که شکایتش را میکند.
نکته: اینگونه سخن گفتن برگرفته از فرهنگ قارونی است که قرآن هم بدان اشاره کرده و میفرماید: {قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِندِي}، (قارون) گفت: «هر چه به دست آوردهام به علم خودم بودهاست!». این فرهنگ(قارونی) در روایات و قرآن کریم مورد مذمت و سرزنش واقعشده است. سخن امیرمؤمنان علی× در این حکمت که میفرماید: اگر زبان به شکایت گشودی تن به ذلت دادی! بدین جهت است که در روایات هم وارد شده که میفرمایند: کسی که از مشکلات دنیایی خود و از خدای خود گله و شکایت میکند «أبغَضِ الخَلقِ إلَى اللّهِ»، مبغوضترین مخلوق در درگاه الهی است.
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
شاکیان از خداوند مبغوضترین خلق در نزد او هستند
در اینباره از امام صادق× در روایتی اینگونه منقول است: عن الامام الصادق× ـ و قد سُئلَ عن أبغَضِ الخَلقِ إلَى اللّهِ:ِ قَالَ×: «مَنْ يَتَّهِمُ اللَّهَ، قُلْتُ: أَحَدٌ يَتَّهِمُ اللَّهَ؟! قَالَ×: نَعَمْ، مَنِ اسْتَخَارَ اللَّهَ فَجَاءَتْهُ الْخِيَرَةُ بِمَا يَكْرَهُ فَيَسْخَطُ فَذَلِكَ يَتَّهِمُ اللَّهَ.
قُلْتُ: وَ مَنْ؟ قَالَ×: يَشْكُو اللَّهَ، قُلْتُ: وَ أَحَدٌ يَشْكُوهُ؟!
قَالَ×: نَعَمْ، مَنْ إِذَا ابْتُلِيَ شَكَا بِأَكْثَرَ مِمَّا أَصَابَهُ. قُلْتُ: وَ مَنْ؟ قَالَ×: إِذَا أُعْطِيَ لَمْ يَشْكُرْ، وَ إِذَا ابْتُلِيَ لَمْ يَصْبِر»[11] ، از امام× سؤال شد: مبغوضترین خلق خداوند کیست؟ امام× فرمود: کسی که خداوند را متهم میکند، تهمت به خدا میزند. سائل میگوید: عرض كردم: مگر كسى خدا را هم مُتّهم مىكند؟ امام× فرمود: آرى! کسی که استخاره میکند و خداوند خير او را در چيزى قرار میدهد كه وى آن را ناخوش مىدارد و در نتیجه، ناراحت میشود. چنين كسى خداوند را در موضع اتهام قرار دادهاست. سائل گوید: عرض كردم بعد از این چه کسی مبغوضترین خلق خدا است. امام× فرمود: کسی که از خدا شکایت میکند، سائل گوید: عرض كردم: مگر كسى از خدا هم شِكوه مىكند؟ امام× فرمود: آرى، كسى كه هرگاه گرفتار شود، بیش از حدّ گرفتارى خود شكايت كند. سائل گوید: گفتم بعد از این چه کسی مبغوضتر است؟ حضرت فرمود: کسی که نعمتی به او برسد، اما شکر خدای را انجام ندهد، یا اگر مبتلا و گرفتار شد صبر نکند.
نکته: حسب آنچه که تا بهحال گفتهایم، انسان حق دارد پیش خدا شکایت کند، اما حق ندارد پیش خلق خدا شکایت کند، به تعبیری دیگر مطابق آنچه برداشت کردهایم، انسان اجازه ندارد زبان شکایت خود را پیش خلق خدا داشته باشد، بلکه انسان همیشه باید زبان شکرش باز بوده و شاکر باشد؛ زیرا نعمتی که خداوند به انسان عنایت میکند از باب تفضل است نه از باب استحقاق، مانند ثواب که از باب استحقاق نیست، بلکه از باب تفضل است. آن عقاب است که از باب استحقاق میباشد زیرا زمانیکه انسان عمل بدی انجام داد، خداوند او را به اندازهای که استحقاق دارد عذاب میکند و نه بیشتر، که اگر خداوند وی را بیشتر عذاب کند با عدلش سازگاری ندارد. نعمتی هم که خداوند به انسان عنایت میکند از باب تفضل است همانگونه که ثواب اعمال هم از باب تفضل است، انسان بهجهت خواندن نمازها مستحق ثواب نیست، بلکه خداوند از باب تفضل است که به وی ثواب میدهد، لذا گفتهاند: انسان حق ندارد شکایت پیش خلق خدا ببرد، اما شکایت بردن پیش خود خداوند اشکال ندارد، زیرا گاهی
از اوقات انسان درد دل و عقدهای دارد و دنبال کسی میگردد که در دل خود را برای او بازگو کند، و از آنجا که رابطهی ما با خداوند عزّوجلّ مانند رابطهی ابراهیم پیامبر با خداوند نیست، و مانند رابطهی پیامبر و علی‘ با خدا نیست، بلکه رابطهای عادی است و بهگونهای نیست که همه درددل خود را بتواند با خداوند در میان بگذارد و احساس آرامش کند، به مرحلهای نرسیده که وقتی یا الله گفت قلبش اطمینان پیدا کند لذا دنبال کسی میگردد که راحت بتواند درد دل کند، بهگونهای که وقتی درددل میکند راحت میشود.
سؤال: آیا این همان شکوه ناپسند و مذموم است که از آن نهی شدهایم یا نه؟ آیا انسان در سختیها، تنگناها و گرفتاریهای مالی حق دارد که درددل و شکوه و گلایه کند؟
جواز شکایت در تنگدستیها هم به سوی خداوند است، نه شکایت از خداوند.
هدایت شده از هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
امیرمؤمنان على× در اینباره میفرماید: «إِذَا ضَاقَ الْمُسْلِمُ فَلَا يَشْكُوَنَّ رَبَّهُ عَزَّ وَجَلَّ وَلْيَشْتَكِ إِلَى رَبِّهِ الَّذِي بِيَدِهِ مَقَالِيدُ الْأُمُورِ وَتَدْبِيرُهَا» ، زمانیکه فرد مسلمان در تنگنا و سختى قرار گرفت، هرگز نبايد از خدای خود شكايت كند، بلكه بايد به درگاه پروردگار خويش، كه زمام و تدبير امور به دست اوست، شكايت برد.
نکته مهم: نکتهای که بایستی در اینجا متذکر شویم و در برخی روایات نیز به آن تصریح شده این است که گاهی از اوقات انسانها به خاطر برخی دلتنگیها، از سختیها و مشکلاتی که برایشان بوجود میآید برای بعضی از برادران دینی و مؤمن خود بازگو میکنند.
سوال: آیا این عمل(بازگو نمودن مشکلات پیش برادر مؤمن) مخالف دستورات اسلامی بوده و منافات با صبر، شکر و قدرشناسی دارد یا خیر؟
در پاسخ باید گفت: حسب آنچه از دستورات اسلامی بر میآید، اگر این عمل انسان از روی دلتنگی باشد و آن را نزد برادر مومن و مورد اطمینان خود بازگو کند تا هم از جهت احساسی و روانی تخلیه شود و هم امید به حل مشکلش به دست برادر مؤمن خود را داشته باشد از باب اینکه «الْمُؤْمِنَ أَخُ الْمُؤْمِن»، انسان مؤمن برادر مؤمن است و یکی از حقوق مؤمن بر مؤمن هم این است که اگر سِرّی به انسان گفت، باید آن را حفظ کرده و از فاش کردن اسرار وی خودداری کند، ایراد و منافاتی ندارد، زیرا شکایت و شکوه کردن عندالضروره پیش انسان مؤمن درحقیقت شکایت پیش خداوند بردن است، به تعبیری، میگویند: خداوند او را فرستاده تا انسان با او درددل کند.
امام صادق× در روایتی فرمود: «مَنْ شَكَا إِلَى أَخِيهِ فَقَدْ شَكَا إِلَى اللَّهِ، وَمَنْ شَكَا إِلَى غَيْرِ أَخِيهِ فَقَدْ شَكَا اللَّهَ»[14] ، فرمود: هر کس که حاجت و شکایتش را پیش مؤمنی ببرد و نقل کند مثل این است که شکایت و گرفتاری خود را پیش خداوند بردهاست، اما اگر حاجت خود را پیش انسان کافری ببرد و نقل کند مثل این است که از خداوند شکایت کرده است.
که مشکلات انسان را حل کند؛ حال انسان با این عمل(بازگو کردن مشکلات خود پیش شخص کافر) مشکل خود را پیش کسی میبرد که خدای او را قبول ندارد؛
تفاوت این دو تعبیر در اين است كه انسان در اولی گرفتارى خود را در پيشگاه خدا شرح مىدهد و از او تقاضای حل مشكل مىكند كه امرى بسيار پسندیده است، ولى در دومى از خداوند شكايت و گله مىكند كه چرا چنين نكرد و چنان نكرد، و اين امرى بسيار زشت و ناپسند است كه انسان از پروردگارى كه اين همه نعمت به او عنایت کرده، شكايت كند. واضح و روشن است كسى كه نزد برادر ايمانى خود مىرود و از گرفتارىها و مشكلات خويش سخن مىگويد، هرگز از تعبيراتى كه دليل بر ناشكرى و ناسپاسى باشد بهكار نمىبرد، بلكه هدفش اين است كه با طرح مشكل خود از او كمك بطلبد، پناه بردن برادران ايمانى به يكديگر در مشكلات هم كار خلافى نيست، بلكه مفهوم تعاون و همكارى همين است كه هر كس در مشكلات به يارى برادر ديگر خود برخیزد. امروز برادری از آن برادر دیگر كمك مىطلبد، و فردا به عکس. البته بازگو كردن گرفتارىها و مشكلات ممكن است براى كمك طلبیدن نباشد، بلكه به عنوان درد دل کردن و براى كسب آرامش باشد، اما تعبير به «حاجة» نشان مىدهد كه منظور امام× بازگو كردن براى حل مشكل است.
در داستان یعقوب و يوسف پیامبر‘ مىخوانيم كه قرآن کریم به سخن یعقوب× با فرزندانش اشاره کرده و میفرماید: {قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ}[16] ، یعقوب× گفت: «من غم و اندوهم را تنها به خدا مىگويم (و شكايت نزد او مىبرم)!». اين آيه شریفه نشان مىدهد كه واژهی «شكايت» در ادبیات عرب به معناى ابراز ناراحتى و گله نيست، زیرا یعقوب پیامبر× هرگز در برابر خداوند گله نكرد، بلكه مشكلات و گرفتارىهاى خود را بازگو نمود؛ لذا بهدنبال آن مىگويد: {وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ}[17] ، من از خدا چيزهايى مىدانم كه شما نمىدانيد. به همين دليل بود که خداوند دعاى او را مستجاب كرد و طولی نكشيد كه حاجت او برآورده شد و دوران فراق او پايان يافت.
ولى اگر انسان مؤمنى حاجت خود را نزد دشمنان اسلام بازگو كند و يا درد دل نمايد، قطعاً كلمات را بهكار مىبرد كه خوشايند نيست، گذشته از این سبب خوشحالی دشمن مىشود، و چه بسا که دشمن سنگدل لب به ملامت او بگشايد و مشكلاتش را ناشى از مسلمان بودن او بداند. لذا به همين دليل است که امام× مىفرمايد: چنين كسى گويا شكايت خدا را نزد آن فرد بىايمان كرده است.