نامهٔ امام صادق(ع) به دوستانش
از اسماعیل بن جابر رسیده که امام صادق علیهالسّلام این نامه را به اصحاب خود نوشت و به آنها دستور داد این نامه را به یک دیگر بیاموزند و در آن درنگ کنند و آن را بررسى کرده به کارش بندند، آنها هم هر یک نسخهاى از آن را در نماز خانه منزل خویش نهاده بودند و هر گاه نمازشان به پایان میرسید در آن مینگریستند.
متن نامه:
به نام خداوند بخشاینده مهربان، از پروردگارتان عافیت بطلبید و در صدد یافتن آرامش، وقار و سکینه باشید. شرم و حیا را در پیش رو گیرید و از آنچه نیکوکاران پیشین شما کناره بگیرید، با اهل باطل مدارا کنید و ستم آنان را بر خویش تاب آورید. مبادا با آنها درافتید و ستیزه کنید، و در مجالست و آمیزش و گفتگو با آنها میان خود و خدا دیندار باشید، و به هنگام همنشینى و آمیزش و گفتگوى با ایشان که گریزى از آن نیست تقیّه در پیش گیرید که خداوند به شما دستور داده آن را در پیوند با آنها به کارش بندید. هر گاه به همنشینى با آنها مجبور شدید بىگمان شما را خواهند آزرد و در چهره آنها زشتى خواهید یافت، و اگر خداوند شرّ آنها را از شما دفع نکند به شما یورش مىآورند.
دشمنى و بدبینى که در سینه خود نسبت به شما دارند بیش از آن است که آشکار مىکنند. مجالس شما و آنها یکى است ولى جان شما و آنها از یک دیگر جداست و با هم أنس نمىگیرد. شما هرگز دوستشان نخواهید داشت و آنها نیز شما را دوست ندارند ولى خداوند شما را با نمودن راه حق گرامى داشته و نسبت بدان آگاهیتان بخشیده است ولى آنان را شایسته حق قرار نداده است. با آنها مدارا کنید و نسبت بدیشان صبر در پیش گیرید، و این در حالى است که آنان با شما سر سازش و شکیبایى ندارند. نیرنگ آنها اندیشههاى شیطانى است که از یک دیگر مىگیرند و به یک دیگر مىدهند.
همانا دشمنان خدا اگر بتوانند شما را از حق باز مىدارند ولى خدا شما را از آنان حفظ مىکند، پس تقواى خدا در پیش گیرید و زبانتان را جز به خبر مگشایید.
بپرهیزید از اینکه زبان به گفتار دروغ و بهتان و گناه و دشمنى بیالایید، زیرا اگر زبان خود را از آنچه خدا نمىپسندد و شما را از آن بازداشته حفظ کنید، نزد پروردگارتان برایتان بهتر خواهد بود تا آنکه زبان آلوده کنید، زیرا آلودن زبان به آنچه خدا را ناخوش آید و از آن باز داشته نزد خداى براى بنده هلاکت بار خواهد بود و مورد دشمنى خدا و کرى و کورى و گنگى در روز رستخیز است و چنانچه خداوند در باره منافقان فرموده:
«صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ»(بقره/18) آنها کران، گنگها و کورانند لذا (از راه خطا) بازنمىگردند و «وَ لا یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ»(مرسلات/36)؛ و به آنها اجازه داده نمىشود که عذرخواهى کنند!
بپرهیزید از اینکه دست به کارى بیالایید که خداوند از آن بازداشته است. خموشى در پیش گیرید مگر در آنچه پیرامون آخرت خداى بزرگ سودتان رساند و پاداشتان دهد.
تهلیل و تقدیس و تسبیح و ستایش خدا بسیار کنید و به درگاهش زارى کنید و به آنچه نزد اوست گرایش یابید از خیرى که هیچ کس نمىتواند آن را ارزیابى کند و به کنهش رسد. زبان خود را از آنچه خدا بازداشته بر حذر بدارید و سخنان باطل مگویید که گویندهاش در آتش، جاودان خواهد بود، و ایشان همان کسانى هستند که بر این گونه سخنان بمیرند و به سوى خدا توبه نکنند و از آن دست نشویند.
بر شما باد دعا، چه مسلمانان در رسیدن به نیازهایشان نزد پروردگار وسیلهاى بهتر از دعا و گرایش به سوى خدا و زارى به درگاه او در اختیار ندارند. به هر آنچه خدا تشویقتان کرده گرایش یابید و در آنچه خدایتان به سوى آن خوانده پاسخش گویید تا رستگارى یابید و از عذاب خدا نجات پیدا کنید.
مبادا خود را شیفته چیزى کنید که خدا آن را بر شما حرام ساخته، پس هر آن کس که پرده حرمت الهى را در دنیا بدرد خداوند میان او و بهشت و نعمتها و لذّتهاى بهشتى و کرامت پیوسته و جاودان بهشتیان، مانع گردد.
بدانید چه بد مىاندیشد کسى که به نافرمانى خدا و ارتکاب گناه فکر مىکند و در پى لذّتهاى دنیوى است که از صاحبانش گسسته مىگردد و ترجیح مىدهد پرده حرمت الهى را بدرد و آن را بر نعمتهاى جاودان بهشتى و لذّات و ارجمندى بهشتیان رجحان مىدهد. واى به حال آنها که چه تیره روز و بخت برگشته و بد حالند نزد خدایشان در روز رستخیز.
بخدا پناه برید از اینکه خداوند شما را براى ابد حفظ کند از آنکه نظیر آنها گردید و از اینکه شما را همچون ایشان بیازماید و براى ما و شما جز در پرتو او نیرویى نیست. اى گروه رهیافته! تقواى خدا در پیش گیرید. اگر خدا نعمتى را که به شما داده کامل کند آن را به پایان نبرد مگر آنکه به شما همان رساند که به صالحان پیش از شما رسانده است.
و حال آنکه خداوند مىفرماید:
«وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ»( آلعمران/144)؛ محمد (ص) فقط فرستاده خداست و پیش از او، فرستادگان دیگرى نیز بودند آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمىگردید؟ (و اسلام را رها کرده به دوران جاهلیّت و کفر بازگشت خواهید نمود؟) و هر کس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضررى نمىزند و خداوند بزودى شاکران (و استقامتکنندگان) را پاداش خواهد داد.
این از آن روست که بدانید خداوند در زمان حیات و ممات محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم اطاعت و پیروى مىشود، و همان گونه که هیچ کس از مردم در زمان حیات محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم نمىتوانسته به هوس و رأى و قیاس مخالف با محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم عمل کند، در زمان مرگ او نیز حق ندارد به هوس و رأى و قیاس خود عمل کند.
و مىفرماید: دستهاى خود را در نماز براى تکبیرة الاحرام بیش از یک بار بلند نکنید، زیرا مردم شما را بدان شناختهاند و حول و قوهاى نیست جز بخدا.
و فرمود: به درگاه خدا بسیار دعا کنید، زیرا خدا آن بنده مؤمن را دوست دارد که به درگاهش دعا کند و خدا به بندگان مؤمن خود وعده اجابت داده است و خدا دعاى مؤمنان را، به روز رستخیز بخشى از عملشان سازد و در بهشت بدان بیفزاید، پس بسیار یاد خدا کنید تا آنجا که توانید، در هر ساعتى از ساعات شب یا روز، زیرا خدا فرمان داده است او را یاد کنند و خدا هم به یاد مؤمنى است که در یاد اوست.
و بدانید که خدا بندگان مؤمن خویش را یاد نکند، مگر کسى را که به خیر او را یاد کند، پس خود را به کوشش در عبادتش وادارید، زیرا هر چیزى از سوى خدا به کوشش در طاعتش فراهم آید و نیز به اجتناب از آنچه در ظاهر و باطن قرآن حرام کرده. خداوند مىفرماید:
«وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ»(انعام/120)؛ گناهان آشکار و پنهان را رها کنید.
و بدانید که هر آنچه خدا دستور به اجتناب از آن داده حرامش نموده.
و از آثار و فرمانهاى پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و روش او پیروى کنید و بدان عمل نمایید و از پسند و رأى خود پیروى نکنید تا گمراه شوید، زیرا گمراهترین مردم در نزد خدا کسى است که پیرو پسند و رأى خود باشد آن هم بىهیچ هدایتى از سوى خدا. و تا توانید به خویش نیکى کنید، زیرا اگر نیکى کنید به خود کردهاید و اگر بدى کنید در حق خویش روا داشتهاید. و با مردم به مدارا برخیزید و آنها را بر خویش مسلّط نسازید تا این چنین خدا را هم فرمان برده باشید.
بپرهیزید از اینکه به دشمنان خدا دشنام دهید آن هنگام که دشنام مىشنوید که آنها نیز بدون آگاهى بخدا دشنام خواهند داد، و شما را زیبنده است که بدانید حدّ دشنام بخدا کدام است، همانا هر که به اولیاء خدا دشنام دهد بخدا دشنام داده است، و چه کسى پیش خدا ستمگرتر است از کسى که وسیله دشنام بخدا و اولیاء خدا را فراهم سازد، پس آرام آرام از او امر الهى پیروى کنید و حول و قوّهاى نیست مگر بخدا.
نیز مىفرماید: اى گروهى که خداوند نگاهبان امور آنهاست! روى آورید به آثار پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و روش آن حضرت و آثار امامان هدایتگر از خاندان پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم پس از ایشان، چه هر که بدان عمل کند مسلما هدایت شده، و هر که آن را وانهد و از آن روى برتابد گمراه گردد. زیرا آنها همان کسانى هستند که خداوند فرمان به اطاعت و دوستى آنان داده است. پدر ما پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: پىگیرى عمل در پیروى آثار و سنن است و اگر چه اندک باشد نزد او پسندیدهتر و سودمندتر خواهد بود از سخت کوشى فراوان در بدعتگذارى و پیروى از پسند دل. همانا پیروى از هوى و از بدعتها آنهم بدون هدایت الهى گمراهى است، و هر گمراهى بدعت است، و هر بدعت در آتش است. و هرگز به چیزى نزد خدا نتوان رسید جز به فرمانبرى از او و شکیبایى و خشنودى، که شکیبایى و خشنودى نیز فرمان خدا است.
نیز مىفرماید: اى گروهى که خداوند نگاهبان امور آنهاست! روى آورید به آثار پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و روش آن حضرت و آثار امامان هدایتگر از خاندان پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم پس از ایشان، چه هر که بدان عمل کند مسلما هدایت شده، و هر که آن را وانهد و از آن روى برتابد گمراه گردد. زیرا آنها همان کسانى هستند که خداوند فرمان به اطاعت و دوستى آنان داده است. پدر ما پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: پىگیرى عمل در پیروى آثار و سنن است و اگر چه اندک باشد نزد او پسندیدهتر و سودمندتر خواهد بود از سخت کوشى فراوان در بدعتگذارى و پیروى از پسند دل.
همانا پیروى از هوى و از بدعتها آنهم بدون هدایت الهى گمراهى است، و هر گمراهى بدعت است، و هر بدعت در آتش است. و هرگز به چیزى نزد خدا نتوان رسید جز به فرمانبرى از او و شکیبایى و خشنودى، که شکیبایى و خشنودى نیز فرمان خدا است.
بدانید هیچ بندهاى از بندگان خدا ایمان ندارد مگر خشنود باشد بدان چه خدا بدو بخشیده، حال آن را خوش دارد یا نه. و هرگز خدا به کسى که شکیب و خشنودى در پیش گیرد آن نکند جز آنچه شایسته اوست و براى او نیکوست، حال آن را خوش بدارد یا نه.
بر شما بار مراقبت از نمازها به ویژه نماز ظهر [یا مغرب]، زیرا خدا همه مؤمنان پیش از شما و شما را در قرآن بدان فرمان داده است. بر شما باد مهرورزى به مسلمانان، زیرا هر که ایشان را خوار شمارد و بر آنها گردن فرازد به تحقیق از کیش خدا به در رفته و خدا خوارکننده و بدخواه او خواهد بود. پدر ما پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: پروردگارم به من دستور داده به مستمندان مسلمان مهر ورزم، و بدانید هر که مسلمانى را خوار شمرد خدا از جانب خویش بر وى بد خواهى و زبونى برفکند تا جایى که مردم نیز بدخواه او خواهند گشت و خدا براى او بدخواهتر خواهد بود.
تقواى الهى در پیش گیرید نسبت به برادران مسکین مسلمانتان، پس آنان بر شما این حق را دارند که دوستشان بدارید، همانا خدا به پیامبرش دستور داده آنان را دوست بدارد، و هر که کسى را که خدا به دوستیش دستور داده دوست نداشته باشد پروردگار و پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم را عصیان کرده است، و هر که خدا و رسولش را عصیان کند و بر این حال بمیرد در گمراهى مرده است.
بر حذر باشید از بزرگ منشى و تکبّر زیرا تکبّر جامه خداوند سبحان است، و هر که در تصاحب این جامه با خدا به چالش برخیزد خدا پشت او شکند و در روز رستخیز خوار و زبونش سازد.
مبادا به یک دیگر ستم و دست اندازى کنید، زیرا آن از سرشت نیکوکاران نیست. همانا هر که ستم و تعدّى کند خدا ستمش را به خودش برگرداند و یارى خدا از آن ستمکش است، و هر که را خدا یارى کند پیروز گردد و به چیرگى الهى دست یابد.
مبادا بعضی از شما نسبت به دیگری حسد ورزد، که همانا اصل و ریشهاش کفر از حسد است.
مبادا علیه مسلمان ستم کشیدهاى اقدامى کنید تا به درگاه خدا نفرینتان کند و خدا او را در باره شما اجابت نماید. همان پدر ما پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مىفرمود: همانا دعاى مسلمان ستمدیده مستجاب مىگردد. باید به یک دیگر کمک رسانید، زیرا پدر ما پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مىفرمود: همانا مزد یارى به مسلمانان از روزه یک ماهه همراه با اعتکاف در مسجد الحرام بیشتر است.
مبادا برادر مسلمان بدهکار خویش را در حالى به دشوارى افکنید که در تنگدستى به سر مىبرد. همانا پدر ما پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مىفرمود: نباید مسلمانى مسلمان دیگر را به سختى افکند و هر که تنگدستى را مهلت دهد خداوند در روزى که سایهاى جز سایه او نخواهد بود او را در سایه خویش جاى دهد.
اى گروه رحمت شده که بر دیگران برترى دارید! مبادا حقوق خدا را که بر عهده شماست روزى تا روز دیگر و ساعتى تا ساعت دیگر پس اندازید، زیرا هر که در پرداخت حقوق خدا که بر ذمّه دارد شتاب کند خداوند در شتاب کردن و چند برابر نمودن خیر او در دنیا و آخرت تواناتر است، هر کس در پرداخت حقوق الهى که نزد اوست تأخیر کند خدا به حبس روزى مقرر او تواناتر است، و هر که خدا بدو روزى ندهد نخواهد توانست روزى خویش را فراهم آورد. حق آنچه را خدا روزى شما کرده بپردازید تا خداوند باقیمانده آن را براى شما پاک سازد و پیمان خود را در چند برابر کردن آن برآورد، و آن را چندان زیاد سازد که هیچ کس جز خداى جهانیان شمار و کنه برترى آن را نداند.
نیز مىفرماید: اى مردمان! خدا را در نظر داشته باشید و اگر توانید امام را به تنگنا نیندازید و کار را بر او دشوار مکنید، همانا هر که امام را به دشوارى افکند همان کسى است که از پیروان صالح امام بدگویى مىکند؛ کسانى که به فضل امام معترفند و بر اداى حقّش شکیبا و به حرمتش آشنا. بدانید هر که بدین جایگاه نزد امام فرود آید امام را به دشوارى افکنده است و اما در این هنگام پیروان صالح و کسانى را که به فضل او اعتراف دارند و بر اداى حقّش شکیبایند و بر حرمتش آشنا به سبب ایجاد دشوارى براى امام، نفرینشان کند، و نفرین او از سوى خدا به رحمت بدل گردد، و لعنت خدا و فرشتگان و رسولان بر ایشان فرود آید.
آگاه باشید اى مردمان که دستور خدا در باره نیکان از پیش صادر شده است و فرمود: هر که دوست دارد خدا را در حالى ملاقات کند که مؤمن حقیقى است باید خدا و رسول و مؤمنان را دوست بدارد و نزد خدا از دشمنانشان تبرّى جوید و هر چه از فضل آنها به وى رسد بپذیرد، زیرا هیچ فرشته مقرّب و پیامبرى و نه موجودات پائینتر از ایشان به کنه فضل آنها نرسد.
آیا نشنیدهاید که خدا در برترى پیروان مؤمن امامان هدایتگر فرموده است:
«فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً»(نساء/69)؛ و کسى که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز،) همنشین کسانى خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان و آنها رفیقهاى خوبى هستند.
این بخشى از برترى پیروان امامان بود دیگر چه رسد به خود امامان و برتریشان!
هر که شاد مىشود از اینکه خدا ایمانش را کامل گرداند تا مؤمنى گردد حقیقى باید تقواى خدا را با همان شرایطى که براى مؤمنان قرار داده در پیش گیرد. همانا خدا همراه با دوست داشتن او و پیامبر و پیشوایان مؤمنان، برپا کردن نماز و پرداخت زکات و دادن قرض الحسنه و دورى از کارهاى زشت- خواه آشکار یا پنهان- را شرط کرده است، و نکتهاى از محرّمات خدا نیست مگر آنکه تفسیر شده و در سخن الهى آمده است. هر کس میان خود و خدا به درگاه الهى مخلصانه دیندارى مىکند و به خود اجازه ندهد دستورى از این دستورات را نادیده گیرد، در حزب پیروز خداوندى قرار دارد و از مؤمنان حقیقى به شمار است.
بپرهیزید از اینکه در انجام محرّمات ظاهر و باطن الهى که در قرآن بیان شده پا فشارى کنید، چه، خداوند مىفرماید:
«وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُونَ»(آلعمران/135)؛ و بر گناه، اصرار نمىورزند، با اینکه مىدانند.
یعنى مؤمنان پیشین هنگامى که از روى فراموشى گناهى مرتکب مىشدند در مىیافتند که در فرو گذاشتن دستور الهى خدا را عصیان کردهاند و از همین رو از او طلب آمرزش مىنمودند و دیگر بدان باز نمىگشتند، و این است مقصود خداوند تبارک از آیه مذکور.
آگاه باشید که خدا از این روى فرمان داده و بر حذر داشته تا در آنچه فرمان داده فرمانش برند و از آنچه بازداشته دست شویند، پس هر که از فرمان او پیروى کند مطیع او بوده است و همه خیر او را دریافت کند و هر که خداوند او را از چیزى باز دارد و او از آن دست نشوید بتحقیق خدا را عصیان کرده است و هر که با عصیان الهى عمرش به سر رسد خداوند او را به رو در آتش افکند.
و بدانید که میان خدا و احدى از مخلوقاتش اعم از فرشته مقرّب یا پیامبر مرسل یا هر موجودى پایینتر از آنها پیوندى نیست مگر فرمانبرى آنها از خدا، پس در فرمانبرى از خدا بکوشید اگر مىخواهید مؤمنان حقیقى باشید و نیرویى نیست مگر بخدا. و نیز مىفرماید: بر شما باد فرمانبرى از خدایتان تا جایى که توان دارید، چه اللَّه خداى شماست.
بدانید که اسلام همان تسلیم است و تسلیم همان اسلام، پس هر که تسلیم شد بتحقیق مسلمان است، و هر که تسلیم نشد اسلامى ندارد. و هر که خواهد به خویش نیکى رساند باید خدا را فرمان برد، چه، هر که خدا را فرمان برد به خویش نیکى رسانده است.
مبادا مرتکب معاصى خدا شوید، زیرا هر که مرتکب معاصى خدا شود در نهایت بدى را متوجّه خویش ساخته است، و میان نیکى و بدى جایگاهى وجود ندارد، زیرا براى نیکوکاران نزد خدا بهشت و براى بدکاران نزد خدا آتش است، پس به اطاعت خدا برخیزید و از گناهان او دورى کنید.
و بدانید که هیچ یک از خلایق الهى اعم از فرشته مقرّب و نه پیامبر مرسل و نه هیچ موجود دیگرى شما را از خدا بىنیاز نمىکند. هر که مىخواهد نزد خدا شفاعت شافعان بدو سود بخشد باید از خدا بخواهد که از او خشنود گردد، و بدانید که هیچ کس به خشنودى خدا نرسد مگر به فرمانبرى از او و پیامبرش و والیان امر او از خاندان محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و سرکشى از آنها سرکشى از خداست اگر چه فضل آنها را چه کم چه زیاد منکر نشود.
بدانید که منکران همان مکذّبانند و مکذّبان همان منافقان، و خداوند سبحان بحق در باره منافقان فرموده است:
«إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِیراً»(نساء/145)؛ منافقان در پایینترین درکات دوزخ قرار دارند و هرگز یاورى براى آنها نخواهى یافت.
نباید هیچ کدام از شما که دل به فرمان خدا دارد و از او ترسان است، از هیچ فردى که خدایش از صفت حق و درستى بیرونش کرده و او را اهل آن نساخته بترسد، زیرا هر کس را که خدا اهل حق قرار نداده هم ایشان شیاطین انس و جن باشند، و بدرستى که شیاطین انس از مکر و فریب برخوردارند که به هم وسوسه کنند و مىخواهند در صورت توان اهل حق را از لطفى که خدا در باره آنها کرده و ایشان را متوجه به دین خود نموده برگردانند، دینى که خداوند شیاطین انس را از اهل آن قرار نداده است تا بدین ترتیب دشمنان خدا و اهل حق، در شک و انکار و تکذیب شریک یک دیگر نشوند و با یک دیگر برابر نگردند چنان که خداوند در قرآن کریم مىفرماید:
«وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ کَما کَفَرُوا فَتَکُونُونَ سَواءً»( نساء/89)؛ آنان آرزو مىکنند که شما هم مانند ایشان کافر شوید، و مساوى یکدیگر باشید.
سپس خداوند آنها را که اهل یارى حق بودند باز داشته از اینکه از دشمنان خدا براى خود دوست و یاورى بگیرند.
نباید نیرنگ شیاطین انس و حیلهشان در کار شما، به هراستان افکند و از یارى حق که پروردگار شما را بدان مخصوصتان کرده بازتان دارد و شما بدى را با آنچه بهتر از آن است میان خود و آنها برانید و با این کار خشنودى خدایتان را با طاعت از او بطلبید، و حال آنکه خیرى در میان این شیاطین نیست.
بر شما روا نیست اصول دین خدا را براى آنها آشکار سازید، زیرا اگر آنها در باره آن نکتهاى از شما دریابند دشمنتان گردند و بر علیه شما به کار گیرند و در راه نابودیتان بکوشند و به هر آنچه بد مىدارید با شما روبرو شوند و در دولت فاجران هیچ انصاف و حقّى به شما ندهند. شما جایگاه خویش را میان خود و اهل باطل بشناسید، زیرا براى اهل حق شایسته نیست که خود را به منزله اهل باطل درآورند، چه خدا نزد خود به اهل حق چونان اهل باطل ننگرد. آیا آنها چگونگى این سخن خدا را در قرآن درنیافتهاند که میفرماید:
«أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ»(ص/28)؛ آیا کسانى را که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دادهاند همچون مفسدان در زمین قرار مىدهیم، یا پرهیزگاران را همچون فاجران؟
شأن خود را والاتر از اهل باطل بدانید و خدا و امام و دینتان را در معرض اهل باطل قرار ندهید که با این کار خدا را بر خود خشمگین مىسازید و نابود مىشوید.
پس اى اهل صلاح! امر الهى و امر کسانى را که به طاعت او دستور مىدهند واننهید، که خداوند نعمت شما را دگرگون سازد.
براى خدا هر که ویژگى شما را دارد دوست بدارید و در راه او مخالفان خود را دشمن شمارید، و براى همردیفان خود دوستى و خیرخواهى خویش را ارمغان کنید و آن را از دیگران که با شما دشمنى مىورزند و به شما تجاوز مىکنند دریغ بدارید. این رسم ماست که خداوند آن را به ما آموخته، پس آن را بستانید و درکش کنید و خرد خویش را در آن به کار زنید و آن را نادیده نگیرید. آنچه با هدایت شما همسویى دارد بگیرید و آنچه با هوى و هوستان موافق است وانهید.
نباید هیچ بندهاى بخدا بزرگى فروشد، و بدانید که اگر بندهاى بخدا بزرگى کند به دین خدا بزرگى فروخته است. پس در راه خدا مستقیم بروید و به عقب باز نگردید تا زیان کار باشید. خدا ما و شما را از بزرگى فروختن بدو پناه بخشد و توان و نیرویى نیست مگر بخدا.
نیز مىفرماید: همانا اگر بندهاى در اصل آفرینش مؤمن خلق شده باشد نمیرد تا آنکه خداوند شرّ را در نظرش بد نماید و او را از آن دور سازد، و هر که خدا بدى را براى او ناخوش ساخت و وى را از آن دور کرد، از تکبّر عافیتش بخشیده و راه نرمش در پیش گیرد و خوش رفتار گردد و چهره گشاده و وقار و آرامش و پاکدامنى در او پدیدار شود، و از آنچه موجب خشم الهى است کناره گیرد و خداوند دوستى مردم و مدارا با آنها و حسن معاشرت و ترک خصومت با مردم را به وى روزى سازد، و دیگر به هیچ وجه پیرامون آن نگردد، و هر گاه خدا بندهاى را در اصل آفرینش کافر خلق کرد، او نمیرد تا خدا شرّ را براى او محبوب گرداند و او را بدان نزدیک سازد، و چون شرّ را دوست بدارد گرفتار تکبّر و خود محورى گردد و دلش سخت شود و بد اخلاق گردد و هرزگى او نمودار شود، و شرمش اندک باشد و خدا سرّ او را هویدا سازد و مرتکب محرّمات شود و از آنها دست نشوید و معاصى خدا در پیش گیرد و به طاعت الهى و اهل آن بغض ورزد، و چه دور است وضع میان مؤمن و کافر! از خدا عافیت طلبید و آن را از درگاه او بجویید و قوّت و نیرویى نیست مگر بخدا.
و خود را براى تحمّل بلا در دنیا شکیبا سازید، زیرا بلاى پیوسته و سختى کشیدن در دنیا در راه طاعت خدا و دوستى او و کسانى که خدا دستور دوستى آنان را داده است، انجام بهترى دارد و در دیگر سراى از ملک دنیا، اگر چه نعمتها و خرّمى و شکوفایى آن، در نافرمانى از خدا و دوستى کسانى که خدا دوستى آنها را ممنوع کرده پیوسته و پیاپى باشد، چه خداوند به دوستى امامانى دستور داده که در قرآنش از ایشان نام برده: وَ جَعَلْناهُمْ
«وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا»(انبیاء/73)؛ و آنان را پیشوایانى قرار دادیم که به فرمان ما، (مردم را) هدایت مىکردند.
و آنان همان کسانى هستند که خدا به ولایت و فرمانبرى از ایشان دستور داده است. و آنها که خدا از ولایت و طاعتشان نهى فرموده همان پیشوایان گمراهى هستند که خدا در دنیا مقدّر فرموده بر امامان از خاندان محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و اولیاء اللَّه حکومت یابند، و در حکومتشان خدا و رسولش را معصیت کنند تا فرمان عذاب بر آنها محقق شود.
و تا عذاب بر آنان محقق شود، شما با محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و پیامبران پیش از او باشید. پس تدبّر کنید در آنچه خدا در قرآن خود حکایت کرده است از گرفتارى پیامبرانش و پیروان مؤمن آنها، و سپس از خدا بخواهید که به شما در خوشى و ناخوشى و شدّت و راحتى، همان صبرى را بخشد که بدیشان بخشیده است.
مبادا با اهل باطل درافتید و ستیزه جویید، و بر شما باد هدایت صالحان، و وقار و آرامش و حلم و خشوع و ورع آنها از محرّمات خدا، و وفادارى و کوشش آنان در جلب رضایت خدا با عمل به طاعت او، زیرا اگر چنین نکنید نزد خدا به مقام نیکان پیش از خود دست نیازید.
بدانید که اگر خدا براى بندهاى خیر بخواهد سینهاش را براى پذیرش اسلام بگشاید، و چون این نعمت را بدو بخشید زبانش به حق گویا گردد و بدان دل دهد و عمل کند، و هر گاه خدا این همه را براى او گرد آورد اسلامش به کمال رسد، و اگر بر این حال بمیرد، مرده است چونان مسلمانى حقیقى. و اگر خدا به بندهاش خیرى نخواهد او را به خود واگذارد و دلتنگ و پریشان باشد، و اگر هم حق را بر زبان او راند دل بدان نبندد، و از آنجا که دل بدان نبسته است خدا توفیق عمل بدو ندهد، و چون این وضع براى او پدید آید تا جایى که بمیرد نزد خدا منافق خواهد بود، و همان اعتراف زبان او به حق با آنکه خدایش توفیق دل دادن بدان و عمل کردن به آن به وى نداده، بر او حجّت گردد.
تقواى خدا در پیش گیرید و از او بخواهید سینه شما را براى پذیرش اسلام بگشاید و زبانتان را حقگو گرداند، تا وقتى که شما را مىمیراند در حالى که شما بر حق قرار دارید، و بازگشت شما را چون بازگشت نیکان قبل از خود قرار دهد، و نیرو و قوّتى نیست مگر بخدا و ستایش از آن خداوند جهانیان است.
هر که دوست دارد که بداند خدا او را دوست دارد باید کمر به طاعت الهى بندد و از ما پیروى نماید، آیا نشنیدهاید که خداوند به پیامبرش فرمود:
«قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ»(آلعمران/31)؛ بگو: «اگر خدا را دوست مىدارید، از من پیروى کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد.
بخدا سوگند بندهاى از خدا فرمان نبرده است مگر آنکه خداوند در فرمانبرى خود پیروى از ما را نیز داخل کرده است، و بخدا سوگند هرگز بندهاى از ما پیروى نکرده است مگر آنکه خداوند او را دوست دارد، و بخدا سوگند هیچ کس پیروى از ما را کنار ننهاده مگر آنکه ما را دشمن داشته است، و بخدا سوگند هیچ کس ما را دشمن نداشته است مگر آنکه خدا را عصیان نموده، و هر که با عصیان الهى جان خود از کف دهد، خداوند او را خوار گرداند و به رو در آتشش افکند. و ستایش از آن خداوند جهانیان است.
منبع: کافی، جلد ۸، صفحهٔ
❇️🌤❇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان تاج بالای حرم امام علی (ع) چیست؟
در قدیمی ترین تصاویر موجود از حرم مطهر علوی، بر فراز گنبد، تاج خورشیدی دیده میشود که از آثار عصر نادر شاه محسوب میشد. این نماد شامل یک دست به نشان ۵تن آل عبا و خورشیدی با ۱۴ شعاع نور به نشان ۱۴ معصوم بود.
صاحب کتاب منتخب التواریخ از کتاب انوار العلویه نقل میکند که وقتی نادرشاه گنبد حرم حضرت امیر علیه السلام را تذهیب نمود، از وی پرسیدند که بالای قبه مقدسه چه نقش کنیم؟
نادر فورا گفت: یدالله فوق ایدیهم.
این تاج زیبا، برای قرنها روی گنبد حرم مطهر علوی نصب بود تا اینکه صدام حسین بهدلیل بغض و کینهای که از ایرانیان داشت، این اثر ارزشمند و میراث تاریخی را از بین برد.
این اثر به دستور صدام در ابتدای حکومتش مصادره شد و هم اکنون با همت تولیت این آستان مقدس آماده بازگشت و نصب در مکان نخستین خود است.
من در آمریکا زندگی خوشی داشتم، از همه نوع امکانات برخوردار بودم ولی همه لذّات را سهطلاقه کردم و به جنوب لبنان رفتم تا در میان محرومین و مستضعفین زندگی کنم، با فقر و محرومیت آنها آغشته شوم، قلب خود را برای دردها و غمهای این دلشکستگان باز کنم.
دائماً در خطر مرگ، زیر بمبارانهای اسرائیل به سر آورم، لذّت خود را در آب دیده قرار دهم، تنها آسمان را در سکوت و ظلمت شب، پناهگاه آههای سوزان خود کنم. به طور مختصر اگر نمیتوانم این مظلومین داغدیده را کمکی کنم، لااقل در میان آنها باشم، مثل آنها زندگی کنم و دردها و غمهای آنها را به قلب خود بپذیرم. میخواستم که در این دنیا با سرمایهداران و ستمگران محشور نباشم. در جوار آنها نفس نکشم از تمتعات حیات آنها محظوظ نشوم و علم و دانش خود را در قبال پول و لذّت زندگی خوش به آنها نفروشم.
#شهید_مصطفی_چمران
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یَا رَفِیقَ مَنْ لا رَفِیقَ لَهُ
بهترین رفیق توی روزهای سخت که دائم بهت ندا میده « تو میتونی رفیق » خدای مهربونه ،
ما همه به تو دلخوشیم
یا حتی شده تابحال،
– ته دلت خالی بشه؟
– پاهات بلرزن و حس کنی دیگه نمیشه؟
– به هر دری بزنیو هیچکدومش باز نشه؟
– آدما رهات کنن، احساس تنهایی کنیو، هیچ کجا جات نباشه؟
– تو سقوط باشی و نه آسمونو نه زمین، پناهت نباشه؟
– نه مسیریو نه نوریو نه یار و کمکی، یه کورسوی امیدی هم که هست به نسیمی بند باشه؟
اون موقع،
چه دری رو میکوبی؟
روبروی کی میشینی به کی درد دل میگی؟
نمیگی «فقط خدا»؟
اونیکه ازون جایی تو اون زمانی که به ذهنت نرسه، همهی گرههارو باز میکنه، فقط خداست.
بهترین تکّیه گاهی که دلت قرص میشه باش فقط اونه.
الهی به جز خودت به هیشکی دل نمیسپارم...
#فرصت_زندگی_با_آیه_ها
برای رفع بستگی های زندگی چکار کنیم؟
🌴👈برای رفع بستگی در طالع عقیقه کنید.
🌴👈دعای مجیر برای رفع بستگی که در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی داریم بخونید.
🌴👈ختم ۴۰روزه صلوات به عدد ۱۱۰ یا ۱۳۲ مرتبه هر روز + یک مرتبه حدیث کسا + روشن کردن عود موقع خواندن حدیث کسا + دعا کردن برای مشکلات.
🌴👈سعی کنید با وضو باشید و لباس پاک و تمیز به تن بکنید که خیلی موثر هست.
شخصی که یک زن شیطانی، در خواب او را میترساند
راوی گوید: شهاب بن عبد ربه، از من خواست تا به امام صادق علیه السّلام بگویم: زنی است که شبها در خواب مرا به وحشت میاندازد، چه دستور میفرمایید؟! امام علیه السّلام فرمودند به او بگو: تسبیحی درست کن و ۳۴ بار اللّه اکبر، ۳۳ بار سبحان الله، ۳۳ بار الحمدلله بگو؛ سپس ۱۰ بار بگو:
"لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ لَهُ اخْتِلافُ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ."
یعنی: هیچ معبودی جز خداوند متعال نیست. او یگانه است و همتایی ندارد. فرمانروایی جهان و ستایش از آن اوست، او زنده میکند و میمیراند و میمیراند و زنده میکند. همۀ نیکیها و رفت و آمد شب و روز بدست او است و بر هر کاری تواناست.
📚 الکافی، جلد ٢، صفحه ۵٣۴
حصاری در برابر همه اجنه و شیاطین
علامه مجلسی رحمه الله چنین نقل میکند:
در احادیث معتبر میخوانیم که امام سجاد علیه السلام فرمودند:
هرگاه این دعا را بخوانم اگر جن و انس جمع شوند که ضرری بمن برسانند باکی ندارم:
بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ مِنَ اللهِ وَ إِلَی اللهِ وَ فِی سَبیلِ اللهِ، اَللّهُمَّ اِلَیْکَ اَسْلَمْتُ نَفْسی وَ إلَیْکَ وَجَّهْتُ وَجْهی وَ إِلَیْکَ فَوَّضْتُ اَمْری وَ احْفَظْنی بِحِفْظِ الاْیمانِ مِنْ بَیْنِ یَدَیَّ وَ مِنْ خَلْفی وَ عَنْ یَمْینی وَ عَنْ شِمالی وَ مِنْ فَوْقی وَ مِنْ تَحْتی وَ ادْفَعْ عَنّی بِحَوْلِکَ وَ قُوَّتِکَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ.
📚 حلیة المتقین، انتشارات امام علی علیه السلام، ص ۴۹۶ (منقول از أمالی طوسی رحمه الله)
برای رفع بیخوابی ، ارامش در خواب ،
تنظیم خواب و رفع ترس قبل از خواب :
🌴۱_ایه ۱۱و۱۲ سوره کهف را قبل از خواب بخوانید.
برای کودکی هم که گریه میکند و میترسد این ایات را بر اب یا گلاب بخوانید و این آب یا گلاب را بر لبها یاصورتش بمالید یا این ایات را بخوانند و به صورت بچه فوت کنند .
🌴۲_سوره ناس و فلق را موقع خواب بخواند .
🌴۳_برای ارامش بچه یا بزرگ در خواب یا اینکه در خواب نترسد ایه ۲۱_۲۲_۲۳_۲۴ حشر را یا بر آب بخوانند و فوت کنند و بدهند شخص بخورد .
یا با تربت و زعفران و گلاب بوسیله قلم پاک مثل چوب انار شیرین بر کاغذ بدون خط این گونه بنویسند :
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صلی علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
اللهم عجل لولیک الفرج
ایات ۲۱_۲۲_۲۳_۲۴ سوره حشر .
و با بچه یا شخص بزرگ همراه بکنند و اگر بدهند یک سید موسوی از سادات اهل علم بنویسد خیلی موثر هست .اگر سید موسوی نبود سیدی از اهل علم باشد و یا علماء اهل علم باشد خیلی خوب هست.
🌴۴_برای بچه ای که گریه میکند یا شخصی که میترسد یا دلهره شدید دارد یا بیقراری بچه در روز سوره یس صافات ایه به ایه بخوانند و به اب فوت کنند و به خورد شخص بدهند .
🏠دستورات خانه_دار_شدن :
🌴۱_توسل به حضرت مسلم علیه السلام و نذر برای ایشان.
🌴۲_خواندن آیه سُخره:
🥀إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ يَطْلُبُهُ حَثيثاً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمينَ (54)
🥀ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ (55)
🥀وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَريبٌ مِنَ الْمُحْسِنينَ (56)
(سوره اعراف)
واین ایات را هر روز ۴۰مرتبه بخوانید.
🏡ختمی مجرب به جهت خرید خانه ؛
🌾 این ختم چهل روزه است و شخص شب قبل از شروع چله نیت کند که از فردا به مدت چهل روز این ختم را جهت خانه دار شدن انجام میدهد سپس هر صبح بعد از نماز صبح ابتدا دو رکعت نماز حاجت بخواند و بعد از آن ۱۴ مرتبه بگوید: "یاجواد الائمه"
و بعد ۷۰ مرتبه ذکر زیر را بخواند:
رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبارَكاً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ
بعد از اتمام آن به سجده رود و بگوید:
یا خَیرَ المَسؤُولینَ، وَ یا خَیرَ المُعطینَ، اُرزُقنی وَ ارزُق عَیالی مِن فَضلِکَ الواسِع فَانَّک ذُو الفَضل العَظیم
سپس شبها بعد از نماز عشاء ۳ مرتبه آیات زیر را بخواند که اسم اعظم در آن است و به نیت خانه دار شدن خوانده شود:
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ. اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ أَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنجِيلَ. اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ وَ عَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُون.
🏡جهت خرید خانه و رفتن به خانه جدید و گرفتن خانه جدید برای اجاره؛
⭐رَّبّ ِ أَنزِلْنىِ مُنزَلًا مُّبَارَكاً وَ أَنتَ خَيرُ الْمُنزِلِينَ(مومنون۲۹).
۱۲ روز روزی ۲۵۳ مرتبه
یا
۴۰ روز ۱۵۴ مرتبه
یا
۷۰ مرتبه بعد از هر نماز هر روز.
🌾برای شغل ، افزایش روزی و ایجاد برکت در روزی :
🌾۱_روزانه ۱۱۰بار آیه ملک (ایات ۲۶و۲۷ال عمران) در یک جلسه تا رسیدن به نتیجه .
ترجیها دریک ساعت خاص گفته شود.
🌾۲_برای ایجاد برکت در رزق ، دفع شیاطین و ایجاد گشایش های عظیم در زندگی موقع اذان در منزل یا محل کار یا هر جا که بودید اذان بگویید .مراد اذان بصورت زنده با صدای خودتان هست و منظور پخش از گوشی و یا رادیو و یا صدای ضبط شده نیست ( لازم نیست حتما با صدای بلند باشد تُن صدا به حالت حرف زدن معمولی هم باشد کافی هست).
🌾۳_بیدار بودن بین الطلوعین برای زیاد شدن رزق و روزی تأكيد شده است .
خواب بین طلوعین یعنی بین اذان صبح تا طلوع خورشید صورت را زرد و زشت میکند موجب غلبه صفرا است کم خونی میآورد روزی را کم میکند و موجب فقر است . خواب بین الطلوعین به اندازه مضر است که رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند زمین ناله نمیکند مانند ناله کردن برای سه چیز ۱_خون حرامی که روی آن ریخته شود ۲_شستن بدن از زنا ۳_خواب روی آن در بین طلوعین
(من لا یحضره الفقیه ج۴ ص۲۰)
نقل هست که روزی بندگان در بین الطوعین تقسیم می شود پس هر کس در این زمان خواب باشد بی بهره می ماند و دچار فقر و بی برکتی در رزق و زندگی می شود .
از امام معصوم علیه السلام نقل شده است که خداوند در بین الطلوعین رزق و روزى را میگسترانند و مقدر مىسازند مرا خوش نمىآيد كه در اين ساعت كسى خواب باشد.
📚لوامع صاحبقرانی،جلد ۵،صفحه ٢٣١
کسی که توسعه رزق و شغل خوب میخواهد باید سحر خیر باشد. حتی اگر دستورات رزق را انجام دهید ولی سحر خیز نباشد این دستورات کم اثر یا بی اثر هست.
کسی که نماز صبح خواب بماند و نمازش قضا شود رزقش باز نمیشود.
🌾۴_برای توسعه رزق و شغل خوب هر روز ۷۰بار استغفار بکنید (ترجیها سحر ها قبل یا بعد از اذان صبح)
🌾۵_نماز اول وقت بخوانید.روایت هست هر کس موقع اذان و نماز اول وقت مشغول به کسب دنیا باشد رزقش بی برکت میشود.
🌾۶_موسیقی علاوه بر اینکه باعث جذب شیاطین میشود باعث بی برکتی در شغل و رزق ، بستگی در زندگی و دوری فرشته ها میشود .
🌾۷_امام زین العابدین عليه السلام میفرمایند : اعمالی كه روزى را دور میكنند ، چنينند :
1⃣ اظهار فقر كردن
2⃣ خواب ديرهنگام در شب و خواب پس از نماز صبح (بین الطلوعین)
🌾۸_در روایتی حضرت اميرالمومنين علیه السلام فرمودند:
هر کس وارد خانهاش میشود بر اهل خانه سلام کند و اگر کسی در خانه نباشد بگوید: "اَلسَّلامُ عَلَیْنا مِنْ رَبِّنا." و هنگام ورود به خانه، سوره توحید بخوانَد که این عمل فقر را از بین میبرد.
🌾۹_طبق ایات قران کسی که اهل خمس دادن هست رزقش برکت پیدا میکند.
کسی که خمس ندهد حق ائمه علیهم السلام را غصب کرده هست.
🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾
👈عوامل فقر و بی برکتی ؛
🌴۱.غذا خوردن بدون شستن دست.
🌴۲.غذا خوردن بدون گفتن بسم الله .
🌴۳.غذا خوردن در تاریکی.
🌴۴.غذا خوردن درحالت تکیه.
🌴۵.نوشیدن درحالت ایستاده(شب هنگام)
🌴۶.خوردن و نوشیدن درحالت جنابت.
🌴۷.استفاده از ظروف شکسته.
🌴۸.قطع کردن نان با دندان(لقمه را به حدی کوچک برداریم که به راحتی در دهان جا شود).
🌴۹.خوابیدن بعد نماز صبح تا طلوع خورشید.
🌴۱۰.خوابیدن بین مغرب وعشاء.
🌴۱۱.ادرارنمودن زیردرخت.
🌴۱۲.ادرار نمودن درحالت ایستاده.
🌴۱۳.ادرار نمودن درحمام.
🌴۱۴.شانه کردن سر درحالت ایستاده موقع شب .
🌴۱۵.دعا نکردن برای پدر و مادر.
🌴۱۶.کوتاه کردن ناخن با دندان.
🌴۱۷.صدا زدن پدر و مادر با اسم آنها.
🌴۱۸.گذاشتن تار عنکبوت در خانه.
🌴۱۹_گوش دادن به موسیقی گرفتاری های زیادی ایجاد میکند که از جمله انها بی برکتی در زندگی و مبتلا شدن به حضور اجنه و شیاطین هست که باعث بستگی در کارها میشود.
👈هرکس درموقع اذان به موسیقی و ترانه گوش دهد نمیتواند هنگام مرگ شهادتین بگوید .
🏡ذکر آیتالله بهجت برای روزی ؛
🌾کسی که می خواهد روزی اش فراوان شود، این ذکر را هر بسیار بگوید و در آغاز و پایان آن هم، یک صلوات بفرستد.
اللهم أَغنِنی بِحَلالِکَ عَنِ حَرامِکَ، وَ بِفَضلِکَ عَمَّن سِواک: خدایا! مرا به وسیله حلالت از حرام خویش بی نیاز کن، و با فضل و بخشش خودت، از هر چه غیر خودت بی نیاز ساز
📜گوهرهای حکیمانه، آیت الله بهجت ج14
👈هر روز ۴۰ یا ۶۶یا ۱۱۰مرتبه این ذکر را بگویید.
💥 دستور امام صادق علیه السلام به کسی که اموالش از دستش رفته بود و تجارتش مختل شده بود.
ابوعماره طيّار مىگويد: به امام صادق علیه السلام گفتم: مالم از دست رفته و به سختی شدیدی افتادهام. حضرت فرمودند: آیا در بازار دُکانی داری؟ گفتم: بلی و آن را رها کردهام. فرمودند: چون به كوفه رفتی، درب دكانت را باز كن، و آن را جاروب کن و بساطت را بگستر، و چون خواستی به بازار بروی، پس دو رکعت یا چهار رکعت نماز بخوان و بعد از نماز بگو:
َوَجَّهْتُ بِلَا حَوْلٍ مِنِّي وَ لَا قُوَّةٍ وَ لَكِنْ بِحَوْلِكَ وَ قُوَّتِكَ أَبْرَاُ إِلَيْكَ مِنَ الْحَوْلِ وَ الْقُوَّةِ إِلَّا بِكَ فَأَنْتَ حَوْلِي وَ مِنْكَ قُوَّتِي اللَّهُمَّ فَارْزُقْنِي مِنْ فَضْلِكَ الْوَاسِعِ رِزْقاً كَثِيراً طَيِّباً وَ أَنَا خَافِضٌ فِي عَافِيَتِكَ فَإِنَّهُ لَا يَمْلِكُهَا أَحَدٌ غَيْرُكَ.»
طیار گوید: چنین کردم، و چون به كوفه رفتم، هر روز به مغازهام وارد میشدم و میترسیدم که مأمور مالیات از من مالیات طلب کند، و من چیزی نداشتم به او بدهم. تاجری آمد و گفت: آیا نصف دکانت را به من کرایه می دهی تا اجناسم را در آن بفروشم؟ ... سپس راوی میگوید: من فروش بخشی از کالای او را به عهده گرفتم و بعد از فروش اصل قیمتش را به او دادم، و این کار را تکرار کردم، و به دلیل مناسب بودن کالا با فصل سرما، مردم مقدار زیادی از کالای مرا خریدند. در اثر همین سودها سرمایهای جمع کردم و خادم و خانه خریدم.
📚الكافي، جلد ٣ صفحه ۴۷۴
شما نیز میتوانید به جهت برکت و وسعت رزق این دستور العمل امام صادق علیه السلام را انجام دهید.
نماز قبل از شروع کار برای رزق و رفع فقر
🌾نماز اول
چون خواستى به دكّان خويش بروى ابتدا كن به مسجد (جایی که معمولا نمازهات رو انجا میخوانی ) و دو ركعت نماز يا چهار ركعت(دوتا دو رکعتی ) بجا آور و بگو:
غَدَوْتُ بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ وَ غَدَوْتُ بِلا حَوْلٍ مِنّى وَلا قُوَّةٍ وَلكِنْ بِحَولِكَ وَ قُوَّتِكَ يا رَبِّ اَللَّهُمَّ اِنّى عَبْدُكَ اَلْتَمِسُ مِنْ فَضْلِكَ كَما اَمَرْتَنى فَيَسِّرْ لى ذلِكَ وَ اَنَا خافِضٌ فى عافِيَتِكَ.
🌾نماز دوم :
دو ركعت است در ركعت اوّل حمد يك مرتبه واِنَّااَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ سه مرتبه و در ركعت دوّم حمد يك مرتبه و هر يك از دو قُلْ اَعُوذُ سه مرتبه .
🌾به برکت این ذکر ثروتمند شدم ؛
راوی گوید خدمت امام كاظم علیه السلام رفتم و عرض نمودم كه فداى تو گردم، بمن بیاموز دعايى كه جامع باشد و مشتمل باشد بر خيرات دنيا و آخرت و مختصر باشد.
حضرت فرمودند: بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب اين ذکر را بگو: «سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ مِنْ فَضْلِهِ.»
راوی گوید من مداومت بر اين ذکر نمودم و ثروتم از همه اطرافیانم بيشتر شد و عاملش نيست مگر دعایی که مولا و امامم مرا تعليم فرمودند.
📚 کتاب مَن لا يحضره الفقيه، جلد ۱، صفحه ۳۲۸
تعقيبات نماز مانند تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها و اذکار دیگری که در روایات وارد شده است در افزایش رزق و روزی بسیار مؤثر است و گاه رزق را از جاییکه فکرش را نمیکنیم میرساند. و نکته مهم در این است که مداومت و توکل باشد که ان شاءالله مراد حاصل شود.
🔰 نشناختن و عدم معرفت به امام علیه السلام یعنی گمراهی...
❓سلیم بن قیس هلالی گفت: به حضرت امیرالمومنین علیه السّلام عرض کردم:
مَا أَدْنَی مَا یَکُونُ بِهِ الرَّجُلُ ضَالًّا؟
کمترین چیزی که موجب گمراه شدن شخص میشود چیست؟
✨ قَالَ علیه السلام: أَنْ لَا یَعْرِفَ مَنْ أَمَرَ الله بِطَاعَتِهِ وَ فَرَضَ وَلَایَتَهُ وَ جَعَلَهُ حُجَّةً فِی أَرْضِهِ وَ شَاهَدَهُ عَلَی خَلْقِهِ
✨ حضرت فرمودند: اینکه آن شخصی را که خداوند دستور اطاعت از او را داده و ولایت او را واجب کرده و او را حجت در روی زمین و شاهد بر خلق قرار داده است، نشناسد.
❓قُلْتُ: فَمَنْ هُمْ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ؟
❓عرض کردم: ای امیرالمومنین، آنها چه کسانی هستند؟
✨ فَقَالَ علیه السلام: الَّذِینَ قَرَنَهُمُ الله بِنَفْسِهِ وَ نَبِیِّهِ فَقَالَ "یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا الله وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ"
✨ حضرت فرمودند: همان کسانی که خداوند اطاعت آنها را در قرآن و در این آیه قرین اطاعت خویش قرار داده: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا الله وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» -. نساء / ۵۹ - {ای کسانی که ایمان آورده اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را [نیز] اطاعت کنید.}
🔸فَقَبَّلْتُ رَأْسَهُ وَ قُلْتُ أَوْضَحْتَ لِی وَ فَرَّجْتَ عَنِّی وَ أَذْهَبْتَ کُلَّ شَکٍّ کَانَ فِی قَلْبِی
🔸 سلیم گوید: سر مبارک حضرت را بوسیدم و عرض کردم: برایم واضح کردی و عقده دلم را گشودی و هر شک و تردیدی را که در دلم بود از بین بردی.
📚 بحارالانوار ج۲۳ ص۸۲
🌼چند حدیث زیبا از امام علی(ع)
✍امام علی علیه السلام فرمودند چگونه شیرینی ایمان را بکشد کسی که از حق می رنجد.
📚غررالحکم حدیث۷۰۰۴
ريشه سالم ماندن از لغزشها، انديشيدن پيش از عمل كردن است و سنجيدن پيش از سخن گفتن است
📚غرر الحكم، حدیث 3098
چونان كسى مباش كه... مردم را سرزنش و عيبجويى مى كند، اما با نفس خويش مدارا مى نمايد
📚قسمتی از حکمت 150 نهج البلاغه
💚ارزش جان و وجود مبارک امام زمان علیهالسلام...
💚امام باقر علیهالسلام:
«لَوْ أَنَ الْإِمَامَ رُفِعَ مِنَ الْأَرْضِ سَاعَهًًْ لَمَاجَتْ بِأَهْلِهَا کَمَا یَمُوجُ الْبَحْرُ بِأَهْلِه.»
«اگر امام یک ساعت در روی زمین نباشد، زمین ساکنان خود را فرو میبرد همانطور که دریا انسان را در امواج خروشان غرق مینماید.»
💚امام صادق عليهالسلام:
«لَوْ بَقِيَتِ اَلْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ لَسَاخَتْ»
«اگر زمين بىامام شود، فرو خواهد رفت.»
💚امام رضا علیهالسلام:
«لَوْ خَلَتِ الْأَرْضُ طَرْفَةَ عَيْنٍ مِنْ حُجَّةٍ لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا»
«چنانچه زمین لحظهای خالی از حجت خداوند باشد، اهل خود را در خود فرو میبرد.»
💚حضرت مهدی علیهالسلام:
«فَقَالَ أَنَا خَاتَمُ اَلْأَوْصِيَاءِ بِي يَدْفَعُ اَللَّهُ اَلْبَلاَءَ عَنْ أَهْلِي وَ شِيعَتِي»
«من خاتم اوصيا هستم و به واسطه من خداوند بلا را از اهل بيت و شيعيانم دفع مىكند.»
💚حضرت مهدی علیهالسلام:
«لَوْلاَ اسْتِغْفارُ بَعْضِکُمْ لِبَعْض، لَهَلَکَ مَنْ عَلَیْها.»
«اگر طلب مغفرت و آمرزش بعضی از شما (امام) برای همدیگر نبود، هرکس روی زمین بود هلاک می گردید.»
💚زیارت جامعه کبیره:
«وَ بِكُمْ يُمْسِكُ السَّمآءَ اَنْ تَقَعَ عَلَي الاَرْضِ الّا بِاِذْنِه»
«آقا! امام زمانم! به واسطهٔ شماست که خداوند آسمان را از سقوط کردن بر روی زمین نگه میدارد!»
ادرس
تفسیر اهلبیت علیهمالسلام ج۷،ص۶۰۸
بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۴
الغيبة(للطوسی)، ج ۱، ص ۲۴۶
بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۴۸۹
علل الشرایع ج ۱، ص ۱۹۸
الکافي ج ۱، ص ۱۷۹
إثبات الهداة، ج ۱، ص ۱۰۵