🟢 گوگل لنز به قابلیتی برای رمزگشایی دستخط پزشکان مجهز میشود
🔻 گوگل در کنفرانس سالانه خود در هند اعلام کرده از طریق قابلیتی که بهزودی برای سرویس گوگل لنز منتشر خواهد شد، به کاربر اجازه میدهد تا با تهیه تصویری از نسخه دارو بتواند این نوشتههای غیرقابل فهم را رمزگشایی کند.
🔹 زمانی که تصویر نسخه در اپلیکیشن آپلود و پردازش شد، گوگل لنز تشخیص میدهد که پزشک چه داروهایی را در آن ذکر کرده است.
🔸 هنوز اعلام نشده که این ویژگی چه زمانی در اختیار عموم کاربران قرار خواهد گرفت
واتساپ از قابلیت جدیدی رونمایی کرده که اجازه میدهد عمل Delete For Me یا حذف پیامها برای خودتان را لغو کنید. با این کار اگر بهصورت تصادفی یک پیام را فقط برای خودتان حذف کردید، درحالیکه میخواستید آن را برای طرف مقابل یا همه اعضای یک گروه حذف کنید، امکان Undo یا برگشت در اختیار شما خواهد بود.
🔹این قابلیت جدید که Accidental Delete نام دارد، پنج ثانیه فرصت میدهد تا کاربر بتواند عمل حذف پیامها فقط برای خودش را لغو کند. خیلی از افراد در هنگام حذف پیامها، بهدلیل عجله بهاشتباه بهجای انتخاب گزینه Delete for Everyone، گزینه Delete for Me را انتخاب میکنند. حالا با این ویژگی میتوانند این اشتباه را جبران کنند و دوباره امکان حذف پیام برای همه را داشته باشند.
جریمه سنگین «اپیک گیمز» برای جمعآوری غیرقانونی اطلاعات کودکان:
کمیسیون فدرال تجارت آمریکا اعلام کرد اپیک گیمز (تولید کننده بازی مشهور فورت نایت) باید جریمه بی سابقه ۲۷۵ میلیون دلاری برای نقض قانون حریم خصوصی کودکان بپردازد و علاوه بر آن تنظیمات حریم خصوصی پیش فرض را برای کاربران جوان قدرتمندتر کند. علاوه بر آن اپیک گیمز باید ۲۴۵ میلیون دلار برای بازپرداخت وجه به مشتریانی بپردازد که فریب «الگوهای تاریک» این شرکت را خورده و مجبور به انجام خریدهایی شدند که تمایلی به انجام شان نداشتند.
لینا خان مدیر این کمیسیون در بیانیهای اعلام کرد: اپیک از تنظیمات حریم خصوصی تهاجمی و روشهای فریبکارانه استفاده کرده و کاربران فورت نایت از جمله کودکان و نوجوانان را فریب داده است.
چنین غرامت کلانی در حالی از شرکت اپیک گیمز دریافت میشود که کمیسیون فدرال تجارت آمریکا به دنبال نقش قدرتمندتری در سیاستگذاری صنعت بازیهای رایانه ای است.
اپیک گیمز در پاسخ به این بیانیه اعلام کرد مکانیسمهای «پرداخت برای برنده شدن» و «پرداخت برای پیشروی» را حذف کرده است. این دو مکانیسم زمانی ارائه میشدند که دو کاربر بازی در مقابل یکدیگر رقابت میکردند. همچنین شرکت مذکور اعلام کرده برای ذخیره اطلاعات پرداخت کاربران گزینهای واضح و شفاف به شکل «بله -خیر» در اختیار آنها قرار میدهد.
به گفته شرکت کاربران میتوانند از طریق کارتهای اعتباری شان وجه بازپرداختی را دریافت کنند. در بیانیه شرکت آمده است: اگر صاحب کارت یک تراکنش غیرمجاز را رصد کند، میتواند آن را به بانک گزارش دهد تا وجه به حسابش باز گردد.
همچنین اپیک گیمز برای حفاظت از کودکان ویژگیهایی مانند دسترسی آسانتر به کنترلهای والدین و یک پین کد الزامی را ارائه کرده که به والدین اجازه میدهد خریدهای فرزندشان را تایید کنند. سقف مشخصی برای خرید در بازی برای کودکان کمتر از ۱۳ سال نیز تعیین شده است.
ریکپ ریلز در اینستاگرام؛ تمام ریلزهای خود را یکجا و خلاصه منتشر کنید!
اینستاگرام با رونمایی از ویژگی جدید ریکپ (خلاصهسازی) ریلز، به کاربران روشی قابل تنظیم را برای اشتراکگذاری حداکثر 14 عکس و ویدیو در سال، برای دنبالکنندههای خود میدهد.
برای ایجاد خلاصهای یکپارچه از مجموعه ریلزهای خود، گزینه “Create your own recap reel” را در قسمت بالای فید خود پیدا کنید. اگر این گزینه هنوز ظاهر نشده است، الگوهای ریلز اینستاگرام خود را بررسی کرده و ویژگی recap reel 2022 را انتخاب کنید. بهگفته سخنگوی متا، ویژگی ریکپ ریلز ظرف چند هفته آتی برای تمامی مناطق در دسترس قرار میگیرد.
جعل هویت با هوش مصنوعی بزرگترین نگرانی امنیت سایبری:
شرکت امنیت سایبری و حریم خصوصی WithSecure مستقر در هلسینکی در گزارشی جدید هشدار داده که حملات سایبری فعال هوش مصنوعی که تاکنون کاملاً محدود بودهاند، ممکن است در سالهای آینده تهاجمیتر شوند.
مطالعه متن کامل:
https://www.iribnews.ir/00FRWM
فرانک فوردی، جامعهشناس مجارستانی، در کتاب «قدرت خواندن؛ از سقراط تا توییتر» روایتی تاریخی از خواندن و مخاطرات آن در هر دورۀ تاریخی ارائه میدهد. او میگوید که کلمات مکتوب، از خاستگاههای قدیم خود تا کنون، هم بیانگر و هم تهدیدی علیه هنجارهای اخلاقی بودهاند و امروز، که هواداران سواد مکرراً برای زوال عادت کتابخوانی سوگواری میکنند، عجیب به نظر میرسد که در گذشتهای نهچندان دور دربارۀ مخاطرات مطالعۀ بیملاحظه هشدار میدادند.
دلواپسیهای امروزی هم پیرامون اثر مضر فناوری دیجیتال و اینترنت بر سواد و افراد کتابخوان نابجاست. زیرا پرورش هویت فردی، از طریق مطالعه، امکانهای بیشماری برای رشد فردی فراهم میسازد. بنابراین چالش فراروی جامعۀ امروز فرهنگی و سیاسی است، نه فناورانه. به نظر او، «خوانندۀ بصیری که قادر به قضاوت مستقل است» باید ایدئال فرهنگی امروز نیز باشد.
پ.ن:
این کتاب توسط انتشارات «ترجمان» منتشر شده است
لینک خرید شماره ۲۴ فصلنامه ترجمان با موضوع:
کی پاپ چگونه محبوب شد؟
پرونده ای درباره بی تی اس و موج کره ای
https://tarjomaan.shop/product/mag24/
خبر خوش وزیر ارتباطات برای گیمرها: CDN های ۱۵۰ بازی پرمخاطب به داخل کشور منتقل شدهاند که این اقدام زمان پینگ بازیها را به یکچهارم کاهش خواهد داد.
هفته آینده سایتی رونمایی خواهد شد تا گیمرها در آن نرم افزارهایی دانلود کنند که سرعت بازیها برایشان بهتر شود.
شش فناوری «واقعیت افزوده»، «کلانداده»، «رباتیک»، «واقعیت مجازی»، «هوش مصنوعی»، «پلتفرم آنلاین و اپلیکیشنهای موبایلی» درحال هوشمندسازی فرایند آموزش در جهان هستند.
تبلیغافزار یا بدافزار تبلیغاتی چیست؟
تبلیغافزار معادل فارسی Adware مخفف Advertisement Software است. هر نرم افزار یا برنامهای که از وجود تبلیغات در کنارش استفاده کند به عنوان تبلیغ افزار شناخته میشود. تبلیغ افزارها به اشکال مختلفی فعالیت میکنند، از صفحات Popup گرفته که در مرورگرهای اینترنتی مشاهده میشود تا تبلیغاتی که در محیط یک نرم افزار قرار گرفته است.
مطالعه متن کامل:
http://gerdab.ir/0008zB
هوش مصنوعی در دنیای واقعی چه کاربردهایی دارد؟
نظرات بسیار متنوعی در زمینه تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل وجود دارد. برخی معتقدند هوش مصنوعی اغلب مشاغل را میبلعد و افراد زیادی با از دست دادن شغل خود آسیب میبینند؛ برخی نیز معتقدند هوش مصنوعی باعث تقویت توانایی و ظرفیت انسانها میشود.
مطالعه متن کامل:
http://gerdab.ir/0008zG
در جلسه شورایعالی فضای مجازی که عصر سهشنبه برگزار شد، سند ضوابط و شرایط انتشار محتوا در رسانههای اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و پس از طرح دیدگاههای اعضا مقرر شد این سند برای اصلاح و تکمیل به کمیسیون معین شورا ارجاع شود.
در این جلسه همچنین گزارشی از آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات ارائه شد ؛ رئیس جمهور تاکید کرد راهاندازی شبکه ملی اطلاعات از اولویتهای فضای مجازی است که باید با جدیت پیگیری و هر چه سریعتر راهاندازی شود.
۵ نشانه تقلبی بودن اپلیکیشن های اندرویدی:
فروشگاه Google Play حاوی میلیونها برنامه است، به این معنی که برنامههای جعلی میتوانند بدون توجه از شکافها عبور کنند. بنابراین لازم است برخی از شاخصها را که نشان دهنده جعلی بودن یک برنامه هستند، بشناسیم.
مطالعه متن کامل:
https://www.yjc.news/00YsrS
گاردین یکی از پربازدیدترین وبسایتهای خبری انگلیسی زبان جهان در سراسر دفاتر خود مورد حمله باجافزاری قرار گرفت؛ این گروه رسانهای به کارکنان خود توصیه کرد: «این هفته دورکاری کنید تا اختلال به حداقل برسد. برای کار به دفاتر ما نیایید مگر اینکه به طور خاص از شما خواسته شده باشد. لطفاً از ویپیان (VPN) برای ورود به هیچ سیستمی استفاده نکنید.»
چگونه ردپای دیجیتالی خود را در فضای مجازی مدیریت کنیم؟
اکنون مرز بسیار باریکی بین هویت فیزیکی و دیجیتالی ما وجود دارد. هنگامی که برای یک شغل جدید درخواست میدهید، بسیاری از کارفرمایان حضور شما در رسانههای اجتماعی را ارزیابی میکنند تا مطمئن شوند که آیا شما گزینه مناسبی هستید یا خیر. تبلیغکنندگانْ نیز اطلاعات عمومی در دسترس شما، نمایههای عمومی و سوابق جستجوی شما را برای بازاریابی هدفمند مورد بررسی قرار میدهند.
یک توییت اشتباه در سالها پیش یا یک عکس نامناسب در فیسبوک میتواند آیندهی شغلی شما را از بین ببرد یا شغل موجود را خراب کند. جستجوهای شما در گوگل میتواند استخدام شدن را دشوارتر کند و اتهامات مربوط به رفتار مجرمانه که به صورت آنلاین منتشر میشود، میتواند باعث دردسر شود.
این ایده نیز وجود دارد که وقتی چیزی آنلاین است، جاودانه، تغییر ناپذیر و تقریبا غیر ممکن است که بتوان آن را مهار کرد. سوء استفاده، تعقیب و قلدری نیز ممکن است به عنوان دلایلی برای پاک کردن ردپای دیجیتال ما و در دست گرفتن کنترل دستگاههای ما باشد.برای کنترل حریم خصوصی و دادههای آنلاین رعایت چند نکته ضروری است.
مطالعه متن کامل:
http://gerdab.ir/0008zN
آگاهیرسانی امنیتی؛ اهمیت و سرفصلهای آموزشیِ اصلی
کاربران ضعیفترین حلقهی زنجیره در امنیت سایبری هستند و بخش عمدهای از حملات سایبری با سوءاستفاده از ناآگاهی کاربران صورت میگیرد. بنابراین، دورههای آموزشی آگاهیرسانی امنیتی با تفهیم خطرات و نحوهی مواجهه و مقابله با آنها میتواند درصد موفقیت این حملات را کاهش دهد.
مطالعه متن کامل:
http://gerdab.ir/0008zO
تلآویو: ایران با فناوری فضایی خود قادر به تولید موشکهای بینقارهای است
🔹مقامهای رژیم صهیونیستی میگویند فناوری فضایی ایران قادر به تولید موشکهای بالستیک بینقارهای با برد بسیار بالا است.
🔹آنها گفتهاند اگر ایران نسخه نظامی دو موشک «ذوالجناح» و «قائم-۱۰۰» که برای پرتاب ماهواره به مدار تولید کرده را بسازد، این موشکها قادر به حمل کلاهک نیم تنی در مسافتی بیش از چهار هزار کیلومتر خواهند بود.
دیتاسنترهای گوگل در سال 2021 بیش از 15 میلیارد لیتر آب مصرف کردند. البته گوگل برای این کار از آب دریا هم استفاده میکند که در این آمار مورد محاسبه قرار نگرفته است.
بهنظر میرسد مدیر اجرایی مایکروسافت در حال مذاکره برای خریدنتفلیکس است.
نادلا از زمانی که در سال 2014 مدیریت مایکروسافت را برعهده گرفت، شرکت سازنده بازی ماینکرفت را به مبلغ 2.5 میلیارد دلار و پس از آن نیز LinkedIn را مبلغ 26 میلیارد دلار و توسعهدهنده نرمافزار تشخیص گفتار و هوش مصنوعی Nuance را با 20 میلیارد دلار خریداری کرد .
بزرگترین خرید اخیر او نیز شرکت بازیسازی اکتیویژن بلیزارد (سازنده بازی call of duty) به ارزش 69 میلیارد دلار است.
آشنائی با یک اصطلاح: میم اینترنتی (Internet meme) ایده ها و مفاهیمی هستند که با به اشتراک گذاری به صورت آنلاین و از شخصی به شخص دیگر گسترش پیدا می کنند. میم ها می توانند تصویر، ویدئو، و حتی کلمات و عباراتی باشند که به صورت ویروسی گسترش پیدا کرده و اغلب به نشانه های فرهنگی تبدیل می شوند.کاربران این تصاویر یا ویدئوها را ویرایش کرده و عناوین و زیرنویس های متنوعی روی آنها قرار می دهند
مؤسسه تحقیقاتی آماری Newzoo در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد میزان درآمد بازار بازیها درانتهای سال جاری میلادی به ۱۸۴/۴ میلیارد دلار رسیده است.
بازار بازیهای موبایلی نیز با درآمد ۹۲/۲ میلیارد دلاری، نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته در حدود ۶/۴ درصد کاهش داشته است. آمار فروش بازیهای کنسولی نیز بهدلیل کاهش نسبی عرضهی بازیهای بزرگ یا AAA، با رقم ۵۱/۸ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته در حدود ۴/۲ درصد کاهش درآمد داشته است. دراینمیان بازار فروش بازیهای پلتفرم پیسی با حدود ۱/۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته، به رقم ۳۸/۲ میلیارد دلار رسیده است.
این مؤسسه همچنین آمار خود از ۱۰ بازی برتر براساس تعداد کاربران فعال ماهانه روی تمامی پلتفرمها را منتشر کرده که شاهد حضور فورتنایت، ماینکرافت و GTA V در صدر جدول هستیم. البته این آمار شامل دادههای این بازیها در بازارهای چین و هند نمیشود.
انتظار میرود در حدود ۳۰ میلیون مشترک سرویسهای بازی ابری، ۲/۴ میلیارد دلار برای تمدید اشتراک یا خرید اشتراک جدید برای دستگاههای دیجیتالی خود هزینه کرده باشند. بازار بازیهای واقعیت مجازی نیز از درآمد ۱/۸ میلیارد دلاری در سال جاری به حدود ۳/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید که ظاهرا طبق تخمین تحلیلگران، انتشار هدستهای PSVR2 سونی و کوئست شرکت متا نقش مهمی در جهش ۱/۵ میلیارد دلاری این بازار خواهد داشت.
تحلیلگران این مؤسسه همچنین انتظار دارند بازار بازیهای ویدیویی در سال ۲۰۲۵ به رقم ۲۱۱/۲ میلارد دلار برسد.
4_5850467011657731709.pdf
4.39M
رسانهها چگونه زندگی ما را تغییر دادند؟
قرنی که گذشت، برای همه جهان و نیز جامعه ایرانی، قرن انقلاب ارتباطات بود و در آن «کیفیت ارتباطاتنزدیک» جایش را به «کمیتارتباطاتدور» داده است...