اپلیکیشن «مسنجر رومز» فیسبوک درراه است؛ رقیبی جدید برای زوم: طبق اعلام مارک زاکربرگ، این شرکت در تلاش است تا بتواند نسخه مجهز به قابلیت ویدیوکنفرانس اپلیکیشن منسجر خود را تحت عنوان مسنجر رومزدر آینده نزدیک عرضه کند. اپلیکیشن مسنجر رومز فیسبوک به کاربران این امکان را میدهد تا جلساتی تصویری را با حداکثر 50 نفر و بدون هیچگونه محدودیت زمانی برگزار کنند. بد نیست بدانید که در نسخه رایگان زوم، کاربران میتوانند تا 100 نفر و به مدتزمان حداکثر 40 دقیقه در یک تماس تصویری با یکدیگر در ارتباط باشند.
به گفته زاکربرگ، حتی این امکان نیز برای کاربران فیسبوک فراهمشده تا افرادی را که حتی دارای حساب کاربری فیسبوک هم نیستند، به تماسهای تصویری خود اضافه کنند. بهطورکلی، استفاده از سرویسهای تماس تصویری طی ماههای اخیر و به دلیل شیوع کرونا در جهان بهطور محسوسی افزایشیافته و کاربران این روزها، بیشتر از خانه کارهای خود را مدیریت کرده و از طریق شبکههای اجتماعی با دیگران ارتباط برقرار میکنند.
یکی از این اپلیکیشنهای پرطرفدار، زوم نام دارد که توانسته به لطف قابلیتهایی همچون فراهم کردن امکان برقراری تماسهای تصویری برای تعداد زیادی از افراد و یا شخصیسازی تصاویر پسزمینه، دههای میلیون کاربر جذب کند.
به گفته فیسبوک، یکی از قابلیتهای مسنجر رومز برخورداری از پسزمینهها مجازی مجهز به هوش مصنوعی خواهد بود که قرار است بهمرورزمان، توسعه یابد و امکانات بیشتری به آن اضافه شود. کاربران میتوانند از طریق اپلیکیشن مسنجر و یا صفحه اصلی فیسبوک به منسجر رومز دسترسی داشته باشند. اما گفته میشود که بهزودی به دیگر اپلیکیشنهای این شرکت همانند واتس اپ و اینستاگرام نیز اضافه خواهد شد.
طبق آنچه فیسبوک اعلام کرد، اپلیکیشن مسنجر رومز طی یکی دو روز آینده در برخی از کشورهای عرضه خواهد شد و چندهفتهای طول خواهد کشید تا در اختیار سایر کاربران در نقاط مختلف جهان قرار گیرد.
فیسبوک همچنین درحالتوسعه قابلیتهای ویدیویی اپلیکیشنهای خود است که در زمان همهگیری کرونا، استفاده از آنها بهطور چشمگیری افزایش داشته است. زاکربرگ در این خصوص گفت بیش از 700 میلیون نفر از طریق اپلیکیشنهای این شرکت بهصورت روزانه تماس تصویری برقرار کردند که در برخی از کشورها، رشدی دو برابری را شاهد بودیم.
از طرفی دیگر، فیسبوک قصد دارد تا در روزهای آتی، محدودیت تماسهای تصویری در واتس اپ را از چهار نفر به هشت نفر افزایش دهد.
📹 راهحل هنگکنگیها برای شکست کرونا
🔹کشورها اقدامات مختلفی را برای مبارزه با کرونا امتحان میکنند، اما توافق دارند که در خانه ماندن بسیار مهم است
🔹هنگ کنگ یکی از بهترین سابقه ها را در برخورد با این بیماری دارد، تنها ۴ مرگ در ۷.۵ میلیون جمعیت، تجربه همه گیری سارس در سال ۲۰۰۳ در یاد مردم این منطقه مانده است
🔹هنگ کنگ در ژانویه کلیه مدارس را تعطیل کرد و کارمندان را به خانه فرستاد و در ماه مارس یک قرنطینه اجباری ۱۴ روزه برقرار کرد
🔹دولت از همه خواست اپلیکیشن stayHomweSafe را دانلود کنند که به یک دستبند الکترونیکی وصل میشود و به وسیله اپلیکیشن GeofFencing نشان داده میشود افراد در خانه های خودشان هستند یا خیر،به مانند یک حصار مجازی
🔹دولت اعتقاد دارد در حریم خصوصی افراد دخالت نمیکند، فقط میخواهد قرنطینه رعایت شود
🔹شکستن قرنطینه در هنگ کنگ با جریمه سخت مانند زندان روبه رو میشود
قابلیت ضبط مکالمات گوشیهای اندرویدی فقط در برخی از کشورها: مدتی پیش شرکت گوگل اعلام کرد که قصد دارد تا قابلیت ضبط تماس را برای گوشیهای اندرویدی عرضه کند. از طرفی هفته گذشته قابلیت ضبط مکالمات برای برخی از کاربران هندی سیستمعامل اندرویدی فعالشده است و این موضوع سردرگمیهایی را در خصوص زمان عرضه این قابلیت به وجود آورده است.
مدتی پیش گوگل در بخش پشتیبانی وبسایت خود اطلاعاتی را در خصوص شیوه فعالسازی و استفاده از قابلیت ضبط مکالمات منتشر کرد، اما در کمال تعجب پس از مدتی این صفحه از دسترس کاربران خارج شد. گوگل در بیانیه خود بهطور رسمی اعلام کرده بود که این قابلیت برای تمام کشورهای فعال نخواهد شد و فقط در دسترس کاربران اندروید 9 یا بالاتر قرار خواهد گرفت.
پس از فعال شدن این قابلیت گزینه مربوط به ضبط مکالمات را بانام Record در تماسهای خود مشاهده میکنید، همچنین در بخش تاریخچه تماسها به مکالمات ضبطشده دسترسی خواهید داشت؛ همچنین گزینه دسترسی به این قابلیت در صفحه برنامههای در حال اجرا هم دیده میشود.
طبق اعلام رسمی گوگل، زمانی که تماس در حالت توقف، سکوت و یا در حالت کنفرانس قرار داشته باشد نمیتوانید از قابلیت ضبط مکالمات استفاده کنید. در حال حاضر گوگل تاریخ مشخص و لیست دستگاههای اندرویدی سازگار با این قابلیت را منتشر نکرده است، اما انتظار میرود که در ابتدا این قابلیت برای گوشیهای سری پیکسل عرضه شود.
سیلیکون اکنون بیش از هر زمان دیگری به مطالعات اخلاقی نیاز دارد: با توجه به افزایش رقابت کمپانی های مختلف در زمان شیوع بیماری کرونا و بروز تکنولوژی های عجیب و غریب، به نظر می رسد سیلیکون ولی اکنون بیش از هر زمان دیگری به مطالعات اخلاقی نیاز دارد.
در ماه آینده اپل و گوگل ویژگی های تازه ردیابی ارتباط در iOS و اندروید را برای شناسایی افرادی که با فرد مبتلا به کرونا ارتباط داشته است، معرفی خواهند کرد. متخصصان امنیت این نکته را از جهاتی خطرآفرین اعلام کرده اند، زیرا با استفاده از این رویکرد اطلاعات افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده باشند فاش خواهد شد واین افراد ممکن است طعمه تبلیغ کنندگان و گروه های دیگری قرار گیرند.
این ها نگرانی های تازه ای هستند که درباره مسائل اخلاقی سیلیکون ولی وجود دارد. موضوع آن است که متخصصان تکنولوژی چگونه قرار است بین حفظ سلامت عمومی و امنیت اطلاعات فردی تعادل برقرار کنند؟
با شیوع هرچه بیشتر این بیماری، رقابت برای تولید تکنولوژی های مفید هرروز شدیدتر می شود. طی سال های اخیر، مراکز آموزشی تلاش کرده اند تا به دانش آموزان و دانشجویان نحوه رفتار اخلاقی حین شرایط بحرانی را آموزش دهند. با این همه، با توجه به مسائلی که روزانه اتفاق می افتد، به نظر می رسد در سیلیکون ولی به مطالعات اخلاقی بیشتری نیاز است.
برای گسترش این مطالعات اخلاقی بین متخصصان تکنولوژی اخیرا آزمایشی انجام شده است که طی آن، آزمایش کنندگان قصد داشتند تجربه علمی جدیدی را برای افرادی که در حوزه تکنولوژی کار می کنند، رقم بزنند. بسیاری از شرکت کنندگان در این آزمایش ادعا کردند که زمانی که حین کار کردن به مسئله ای اخلاقی برخورد کرده اند، جامعه یکپارچه ای برای مراجعه به آن نیافته اند. اکثر شرکت کنندگان در این دوره این مشکل را داشتند که توانسته بودند راحت و صادقانه درباره نحوه برخورد با این مشکلات صحبت کنند.
به طور کلی، به نظر می رسد برای بهبود برخی مشکلات، نحوه مدیریت مسائل اخلاقی نباید تنها به دانشجویان آموزش داده شود و کارمندان حوزه تکنولوژی نیز باید بسیاری از این مسائل را یاد بگیرند. با این همه، بسیاری از پرسش و پاسخ های این کلاس در رابطه با مسائل اخلاقی به نتیجه صحیح و یگانه ای نرسیده است. بسیاری از شرکت کنندگان نیز ادعا کردند که پس از مشورت با سایرین در هنگام شرایط بحرانی، نهایتا مجبور به انجام کاری خلاف میل و عقیده خود شده اند.
بدون تردید بیماری کرونا آخرین مسئله ای نیست که کارمندان سیلیکون ولی و سایر غول های تکنولوژی سراسر جهان در زمینه های مختلف اخلاقی با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد. در صورتی که تمایل به بحث هایی منسجم تر در رابطه با عملکرد صحیح در زمینه تکنولوژی و همچنین وجود افرادی که تصمیمات فکر شده و اخلاقی تری می گیرند داشته باشیم، بدون تردید باید بیشتر با افراد شاغل در این زمینه تمرینات اخلاقی داشته باشیم.
حمله سایبری به زیرساخت های صنعتی تامین آب اسرائیل: رسانه های داخلی رژیم صهیونیستی در گزارشی از یک حمله سایبری گسترده به سامانه فرماندهی و کنترل به زیرساخت های تامین آب اسرائیل خبر دادند.
در حالیکه رسانههای داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کردند اداره امنیت سایبری این رژیم هنوز اطلاع ندارد که هکرها توانسته اند به سامانه های فرماندهی و کنترل تاسیسات تامین آب آنها نفوذ کنند یا خیر، رسانه های بین المللی اسرائیل جلوگیری از این افتضاح خبری مدعی شدند که این حمله سایبری به صورت موفقیت آمیز دفع شده است. این درحالی است که سابقا رسانههای خبری اسرائیلی بایکوت خبری شدید در خصوص موارد مشابه در دستور کارخود قرار میدادند اکنون جای سوال اینجاست که میزان فاجعه تا حدی گسترده بوده که این گونه در رسانههای داخلی خود عمل کردهاند.
بر اساس گزارش یک خبرگزاری داخلی رژیم صهیونیستی دنیل لاکر (Daniel Lacker) مدیر معاونت امنیت سازمان آب اسرائیل در گفتگو با آویو آذر (Aviv Azer) مدیر معاونت سایبری گفت:
ما گزارش های متعددی مبنی بر حملات سایبری علیه سامانههای فرماندهی و کنترل زیرساختهای تامین آب خود در یافت کردهایم.
یک منبع آگاه اسرائیلی در گفتگو با خبرگزاری این رژیم مقصر اصلی رخداد یاد شده را عدم توانایی سازمان آب در مقابله با این قبیل حوادث اعلام کرد.
بازی آموزشی شکست کرونا
💠 با کنترل گلبول سفیددر بخش های مختلف بدن به جنگ ویروس ها بروید 🙈و به گنج بازی دست پیدا کنید... 😍
💌یک بازی آموزشی هیجان انگیز
🔰 دانلود از کافه بازار:
https://cafebazaar.ir/app/com.iranscratch.corona
🔹 تغییر سبک زندگی دیجیتال ایرانیان
🔸 پس از شیوع کرونا زندگی دیجیتال ایرانیان تغییراتی داشته است
🔸 برای مثال میزان تماشای فیلم و سریال آنلاین توسط ایرانیان حدود 65 درصد افزایش یافته است؛ یعنی بسیاری از ایرانیان در این مدت کاربر سامانههای VOD شدهاند و از دانلودهای غیرمجاز دست کشیدهاند
🔸 همچنین میزان دانلود اپلیکیشنهای حوزه سلامت حدود 100 درصد افزایش داشته است. در مدت شیوع کرونا نیز حدود 107 میلیون بازی در اپلیکیشن بازار دانلود شده است.
همیشه تیتر ها با توجه به ماهیت و سو گیری رسانه ها تنظیم میشوند
عمده مخاطبین رسانه ها،به خواندن تیتر اخبار بجای متن کامل آن اکتفا می کنند و همینجاست که مدیران و سیاست گذاران رسانه فرصت پیدا می کنند تا اهداف خود را با انتخاب تیترهای جهت دار تامین کنند.
به تیتر بی بی سی فارسی پس از گفتگو با اردشیر زاهدی ، وزیر امور خارجه ایران در دوران پهلوی دقت کنید:
"مخالفت من با تحریمها به معنی حمایت از جمهوری اسلامی ایران نیست."
اما اردشیر زاهدی در این گفتگو چه تعابیر دیگری بکار برده بود ؟
🔸 من به سردار سلیمانی افتخار کرده و خواهم کرد؛ او خون خود را برای مملکتش داد.
🔸 تروریست آن کسانیاند که در برابر مردم یک ژنرال را بر خلاف قوانین ترور میکنند.
🔸 کسانی که از تغییر حکومت در ایران سخن میگویند بسیار غلط میکنند!
🔸 آمریکا و شبکهاش مانند سعودیها و اسرائیلیها در برابر ایران به زانو درآمدهاند.
🔸 هر ایرانی که خودش را برای پول و مقام به خارجیها بفروشد شرافتمند نبوده و ایران هم بیدی نیست که با این بادها بلرزد.
🔸 [در دوران پهلوی] چندین میلیارد پول برای خرید هواپیماهای نظامی داده شد اما امروزه ایران خود زیردریایی و پهپاد و هواپیما میسازد و من به این افراد افتخار میکنم.
این جمله ها از زبان اردشیر زاهدی گفته شده؛ فردی که داماد شاه بود،پدرش نخستوزیر شاه بود، سفیر در آمریکا بود، با انقلاب سمتهای سیاسیاش از دست رفت و مجبور به ترک ایران شد .
پردرآمدترین ماه در تاریخ بازیهای دیجیتال / درآمد بازیهای دیجیتال در مارس ۲۰۲۰ از ۱۰ میلیارد دلار گذشت: همچنان که قواعد قرنطینه و فاصلهگذاری در کشورهای مختلف برای مقابله با اپیدمی کرونا ادامه مییابد، استقبال مردم از بازیهای دیجیتال هم فزونی گرفته است. ماه مارس پردرآمدترین ماه در تاریخ صنعت بازیهای دیجیتال برای شرکتهای فعال در این صنعت بوده و درآمدی بیش از 10 میلیارد دلار برای آنها به همراه داشته است.
بازی فانتزی “Animal Crossing: New Horizons” که برای کنسول بازی نینتندو طراحی شده است، بیش از 5 میلیون نسخه در ماه مارس فروخته است؛ بیشتر از هر بازی کنسولی دیگر در تاریخ.
بازی Doom Eternal که یک بازی در سبک تیراندازی بوده و 20 مارس امسال برای پلتفرمهای مختلف عرضه شده است، سه میلیون نسخه به فروش رسانده که سه برابر بیشتر از تمام نسخههایی که مجموعه بازی Doom از می 2016 تا اکنون فروخته است.
بازیهای چندنفره آنلاین در روزهای قرنطینه و در خانه ماندن به وسیلهای برای معاشرتهای اجتماعی تبدیل شده است. در همین روزها ارائه نسخه جدیدی از کالآودیوتی به نام منطقه جنگی (Warzone) در 10 مارس 2020، تعداد بازیکنان فعال ماهانه را برای این بازی با 159 درصد افزایش به 62.7 میلیون نفر رسانده است.
هدستهای واقعیت مجازی با گسترش اپیدمی کرونا با تقاضای بالایی مواجه و در بازارهای مختلف کمیاب شده است؛ با این وجود بازی واقعیت مجازی (Half-Life: Alyx) که در 23 مارس 2020 به بازار عرضه شده که 860 هزار بازیکن را جذب خود کرده است؛ عددی که برای بازار محدود واقعیتهای مجازی، بسیار بزرگ محسوب میشود.
پرداخت برای بازیهای موبایلی به طور متوسط سالی 15 درصد افزایش دارد؛ اما شرایط قرنطینه باعث شد تا در ماه فوریه 2020، بازار بازیهای موبایلی شاهد جهشی 64 درصدی در پرداختها باشد.
این آمارها نشان میدهد که تخمین درآمد 10 میلیارد دلاری بازیهای دیجیتال در مارس 2020 چندان هم عجیب به نظر نرسد. از زمان تعطیلی مدارس و توصیه دولتهای محلی به ماندن در خانه، هر روز شاهد خلق رکوردی در زمینه کاربری بازیهای دیجیتال بودهایم. فروشگاه استیم، که محبوبترین بازار بازیهای پلتفرم رایانه در ایالات متحده است، رکورد تعداد کاربران همزمان را شکست. نسخۀ وارزونِ کالآودیوتی شروعی طوفانی داشت و شاهد یکی از سریعترین رشدهای تاریخ در میان بازیهای درونپرداخت بود و کنسول نینتندو سوئیچ که با مشکل تأخیر در تولید مواجه بود، بهطور کلی در بازار آمریکا نایاب شد.
تمام این موارد به این معناست که فصل درآمد برای شرکتهای بازی آغاز شده است. شرکت نینتندو که همیشه 31 مارس صورتهای درآمد و هزینه خود را منتشر میکرد اعلام کرده است که عملکرد مالی خود را 7 می منتشر میکند. صنعت بازی در طول بحران اقتصادی سال 2008 به عنوان صنعتی که رکود بر آن تأثیری ندارد شناخته شد و سهام شرکتهای بازیسازی، حتی در مورد سازندگان سختافزار مانند نینتندو دچار ریزش نشد.
البته بازار بازی دچار تنشهایی هم بوده است. به عنوان نمونه، سونی تصمیم گرفت عرضه قسمت دوم بازی The Last of Us که یک بیماری اپیدمیک مرگبار را روایت میکند را به تعویق بیاندازد. سونی در توضیح تصمیم خود اعلام کرده که بحران جهانی کرونا شرایط انتشار بازی را دچار چالش کرده و احتمالاً مانع از این خواهد شد که بتوانیم برای بازیکنان تجربۀ شایستهای خلق کنیم.
افزایش حملات سایبری در دوران قرنطینه: مجرمان سایبری بهطور فزایندهای از شیوع بیماری کووید-19 برای هدف قرار دادن مردم با بدافزار سوءاستفاده میکنند؛ این بدافزار میتواند اطلاعات مهم افراد و سازمانها را به خطر بیندازد. یک ایمیل با محتوای آخرین آمار و پیشبینیها در هفتههای آینده در مورد ویروس کرونا بهراحتی میتواند توجه کاربران اینترنتی را جلب کند. حتی آدرس فرستنده نیز کاملاً واقعی به نظر میرسد. با این حال، این ایمیل میتواند حاوی بدافزاری برای فیشینگ دادهها از کامپیوتر یا دسترسی از راه دور مجرمان سایبری یا باجافزاری جهت باجخواهی درصورت بازگرداندن دسترسی باشد.
رنجیت ای (Renjith A)، مدیر پروژه تیم واکنش اضطراری رایانهای-کرالا (CERTKerala) یک آژانس مرکزی از مأموریت فناوری اطلاعات ایالت کرالا، هند در این خصوص گفت :
«اکثر تهدیدات سایبری بهصورت ایمیلهای فیشینگ هستند که ما را برای کلیک کردن روی طعمه فریب میدهند. مجرمان سایبری آدرسهای ایمیل فراوانی را جمعآوری میکنند و نامههای اسپم را میفرستند.»
تیم واکنش اضطراری رایانهای-کرالا به شهروندان هندی در خصوص حملات بدافزاری در این ایالت هشدار داد. این هشدارها به دنبال گزارشات آژانس ملی تیم واکنش اضطراری کامپیوتری در مورد حملات سایبری در بسیاری مناطق هند صادر شدند. این تیم همچنین توصیههایی به کاربران اینترنتی برای بهروزرسانی مرورگر موزیلا فایرفاکس (Mozilla Firefox) – پس از یافتن شکافهایی در نسخههای قدیمی – کرد.
شرکتهای فناوری اطلاعات نیز به کارمندان دورکار خود در مورد نیاز به حفظ «بهداشت فناوری اطلاعات» شامل بهروزرسانی آنتی ویروس و دیگر نرمافزارهای کلیدی، جلوگیری از ایمیلهای ناخواسته، داشتن نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم، استفاده از رمزهای عبور قوی و احتیاط در کاربرد یواسبیها – پس از یک حمله سایبری منجر به ایجاد اختلال در «Cognizant»، سرویس ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات – هشدار دادند. نقض امنیتی در این شرکت با یک حمله باجافزاری «Maze» انجام شد.
به گفته کارشناسان سایبری، شرکتهای فناوری اطلاعات از زمان دورکاری کارمندان و ارسال اطلاعات از خانهها در حداکثر معرض خطر قرار گرفتهاند؛ این شرکتها همچنین رایانههای اداری را تهیه کردهاند و برخی از آنها حتی به کارمندان اجازه میدهند از کامپیوترهای شخصی برای کار استفاده کنند.
یکی از کارمندان فناوری اطلاعات در این خصوص اظهار داشت :
«اقدامات امنیتی مختلفی برای جلوگیری از نقض امنیتی اتخاذ شدهاند؛ با این حال، کارمندان باید نسبت به بهداشت فناوری اطلاعات اطمینان داشته باشند.»
رنجیت توضیح داد که تنها بهروزرسانی آنتی ویروس نمیتواند برای حفظ امنیت کافی باشد؛ تیم واکنش اضطراری رایانهای-کرالا کاملاً روی کامپیوترهای مورد استفاده بخشهای دولتی نظارت دارد. تاکنون، هیچگونه حادثه فیشینگ روی کامپیوترهای رسمی گزارش نشده است.
رصد رسانه ها / سیانان: احیای آمریکا بعد از کرونا سالها طول خواهد کشید
🔹آمار افرادی که در ۵ هفته گذشته شغل خود را از دست دادهاند، به رقم باورنکردنی ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.
🔹کسانی که هرگز تقاضای کمک نکرده بودند، به بانکهای غذایی سر میزنند و نرخ بیکاری به نرخ دوران «رکود بزرگ» نزدیک میشود.
🔹حتی اگر شیوع ویروس کاهش یابد، که اینطور نیست، فروشگاهها، رستورانها و سینماها باید با ظرفیت کم شروع به کار کنند.
🔹پس از غلبه بر کرونا، جنگ برای احیای آمریکا تا مدتها ادامه خواهد داشت. این مبارزه نه ماهها بلکه سالها به طول خواهد انجامید.
آپدیت جدید اندروید ؛ از گوشی فاصله گرفته و بهتر استراحت کنید! کاربران اندروید به تازگی آپدیت جدیدی از گوگل دریافت کرده اند که به آنها کمک می کند موبایل را به رختخوابشان نبرند. آپدیت جدید اندروید به کاربران کمک می کند شب ها بهتر استراحت کند و از دستگاه های الکترونیکی فاصله بگیرد.
با توجه به آنکه ویروس کرونا به قرنطینه کشورهای مختلف در سراسر جهان منجر شده، بسیاری از افراد از خانه مشغول به کار هستند. این امر توازن میان کار و زندگی شخصی را بهم می زند. یک راهکار ساده برای حفظ این توازن کنترل مدت زمان استفاده از دستگاه های الکترونیکی است. درهمین راستا آپدیت جدید اندروید به حفظ این توازن کمک می کند.
گوگل، بخش Digital Wellbeing در اندروید را دستکاری و یک بخش آن را جایگزین کرده است. در حقیقت اکنون حالت Wind Down حذف شده و به جای آن حالت «Bed time» افزوده شده است.
این ویژگی به فرد ابزارهایی می دهد تا فرد بتواند شب ها بهتر استراحت کند.
ابزارهایی مانند ژیروسکوپ، چراغ خواب و مزاحم نشوید همگی در حالت Bed time اندروید قرار دارند. کاربر می تواند زمان فعال شدن این ویژگی ها را نیز تعیین کند.
ماجرای عدم برخورد پلیس فتا با کلاهبرداریهای اینترنتی کوچک: داستان کلاهبرداریهای اینترنتی با مبالغ پائین تبدیل به سناریوی رایجی شده که در اغلب موارد پلیس فتا آن را پیگیری نمیکند!ماجرا از روزی شروع شد که یکی از دوستان نزدیک من طی یک خرید اینترنتی از پیجی اینستاگرامی، به جای مبلغ 750 هزار تومان؛ مبلغ 7 میلیون و 500 هزار تومان واریز کرد. اشتباهی که به دلیل صفرهای ریالی و تومانی پول رایج کشور ما شاید ناگزیر برای خیلی از ما در زمانهای متفاوت رخ داده است.
اما زمانی این ماجرا متفاوت شد که پیج مربوطه از برگرداندن مبلغ خودداری کرد و رفیق ما راه چاره را در شکایت و مسیر پلیس فتا یافت.
شکایت به پلیس فتا در حالی راه به جایی نبرد و دوستان فعال در پلیس فتا به صراحت عنوان کرده بودند:« مبالغی از این دست اغلب قابل پیگیری نیست و مبالغ بسیار بالا پیگیری دارند!»
پاسخی جدی که صد البته واقعیتی تلخ است. واقعیتی که شاید با همین یک جمله مسیر را برای کلاهبردای یک عده هموار کرده است!
این موضوع باعث سراغ بررسی هشتگ پلیس فتا بروم و متوجه شدم این موضوع در اغلب موارد از طریق افراد مختلف تایید شده است که پلیس فتا پیگیر پروندههایی میشود که برای خودشان جذاب است!
کاربری در خصوص نحوه رسیدگی پلیس فتا به شکایات نوشته است:« فکر کنم فقط موارد خاصی که خودشون براشون جذابه پیگیری میکنن، چند نفر گفتن اصلا پیگیر نبودند.»
کاربر دیگری نیز در این خصوص نوشته است:« دو تا پرونده شکایتی کردم هیچی به هیچی. آخرش مسئول پرونده گفت مقام قضایی برای این مدل کیس ها اقدام نمیکنه.»
اما اگر به طور واقعی این موضوع نگاه کنیم بحثی که غیرقابل انکار است همین سهلانگاریهاست که راه را برای کلاهبرداریهای ریزی که در مجموع میتواند مبلغ بزرگی شود میسر ساخته است. قرار نیست همانند سریالهای پلیسی تلویزیونی، با روشهایی که در ذهن کسی نمیگنجد و با روشهای فوق العاده از افراد کلاهبرداری شود! درصد امکان مواجهه افرادی که قربانی کلاهبرداری اینترنتی می شوند با این نوع مدل ماجراها خیلی پائین و در حد صفر است.
به اذعان مسئولین مختلف و به ویژه پلیس فتا، کلاهبرداری اینترنتی طی سالهای اخیر رشد انفجاری داشته است که برخی آن را به رشد بیکاری در جامعه نسبت میدهند. اما واقعیت این است که فقدان نظارت کافی و رسیدگی مناسب به جرائم در رشد آن بسیار مؤثر بوده است.
کافی است به هر طریقی قربانی کلاهبرداری اینترنتی شوید و مسیر شما به سمت دادسرا کج شود!
آنجاست که متوجه خواهید شد شانس بازگشت پول یا اموال از دست رفتهتان ناچیز است و با گذشت ماهها و حتی چند سال، نتوانید کلاهبردار را پیدا کنید یا به پول خود برسید.
شاید بتوان گفت تا زمانی که تعداد قربانیان یا رقم آن بالا نباشد، رسیدگی جدی هم در کار نیست. بسیاری از مواقع تنها کاری که انجام میشود مسدود کردن حسابهای بانکی فرد متهم به کلاهبرداری است که غالباً از قبل خالی شده یا حتی متعلق به شخص بختبرگشته دیگری است و هیچ ثمرهای در بر ندارد.
بنا براین لازم است مسئولین پلیس فتا با بهره گیری از ظرفیت نیروهای مردمی,جوان و متخصص در این حوزه راه را بر توسعه این نوع از کلاهبرداری های اینترنتی سد کنند.
محدودیت جدید واتس آپ در فوروارد , تعداد پیام های تکراری را 70% کاهش داد: با اقدام واتساپ در محدودسازی فوروارد کردن پیامها در گروهها و چتهای خصوصی، انتشار پیامهای تکراری در سطح جهانی به میزان 70درصد کاهش یافته است.
واتساپ در این اقدام بزرگ تعداد فروراد برخی پیامها که بیشتر با موضوع اخبار بیماری کرونا بودند را تا پنج نفر کاهش داد. این محدودیت در تاریخ 7 آوریل برای 2 میلیارد کاربر پیامرسان WhatsApp در سراسر جهان اعمال شد.
سخنگوی واتساپ در این خصوص میگوید: «ما اخیرا محدودیتی برای به اشتراک گذاشتن پیام های را در یک گفتوگوی خصوصی یا گروهی ارائه کردیم. از زمان اجرای این محدودیت جدید، تعداد فروارد کردن پیام در واتساپ به میزان70٪ در سطح جهان کاهش یافته است.»
واتساپ در سال 2018 نیز مشابه همین کار را انجام داده بود؛ در آن زمان این پیامرسان امکان فروارد همزمان یک پیام را به بیش از 5 کاربر یا گروه را محدود کرد. این پیامرسان در اوایل آوریل نیز ضمن اعلام محدودیت جدید گفت که تعداد پیامها در طی دو سال اخیر 25درصد کاهش یافته است.
این تغییر کمک میکند تا واتساپ محیطی برای مکالمات شخصی و گروهی باشد. همچنین واتساپ متعهد است تا این کار را برای مقابله با پیام های مخرب و آزاردهنده انجام دهد. این اقدام پس از شکایتهای کاربران در خصوص افزایش تعداد فروارد کردن پیام در واتساپ و همچنین گسترش اطلاعات غلط در خصوص اپیدمی ویروس کرونا صورت گرفته است
واتساپ در ماههای اخیر تلاشهای زیادی کرده تا به دولتهای کشورهای مختلف در خصوص انتشار اطلاعات غلط در خصوص ویروس کرونا هشدار داده تا از عواقب ناگوار بعدی جلوگیری کند
کرونا ویروس و «اپیدمی اطلاعات» در رسانههای اجتماعی: روز ۱۹ ژانویه، یک هفته پیش از شروع سال نو چینی، تامی تانگ به همراه نامزدش، برای دیدار خانواده و گذراندن تعطیلات وارد شهر ووهان شدند. آنها از ویروس جدید کرونا (با نام رسمی COVID-19) اطلاع داشتند ولی گمان میکردند که این ویروس در ناحیه کوچکی از شهر متمرکز است. دولت محلی به مردم اطمینان داده بود که تنها افرادی که به بازار مواد غذایی خاصی مراجعه نموده یا با حیوانات وحشی، تماس مستقیم داشتهاند، بیمار شدهاند.
اما در شب ۲۰ام ژانویه، دکتر ژانگ نانشان، فردی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ ابعاد شیوع SARS را آشکار کرد، در تلویزیون ملی، آشکار نمود که این ویروس قادر است از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این اظهارات مردم را به شدت ترساند و در همان شب مردم شهر شروع به استفاده از ماسک کردند. تانگ و نامزدش پی بردند که شهر دیگر امن نیست، پس برنامههای خود را کنسل کرده و روز بعد با قطار شهر را ترک کردند. کمتر از ۴۸ ساعت، ووهان قرنطینه شد.
تانگ و نامزدش ۱۴ روز خود را در خانه حبس کردند و هر روز فقط یکبار برای بیرون بردن زبالهها و با پوشیدن ماسک از آپارتمان خارج میشدند. آنها تمام اقلام مورد نیاز خود را از غذا گرفته تا دستمال کاغذی از طریق اپهای موبایل سفارش میدادند، اما در روز سوم قرنطینه، هنگامی که اپها را باز کردند، به شدت جا خوردند، چرا که همه چیز تمام شده بود. تانگ درباره آن روز میگوید:”چیزی باقی نمانده بود. حتی سبزیجات نیز وجود نداشت. با این حال نسبت به ووهان وضعمان خیلی بهتر بود.”
بیش از هر چیز، بزرگترین منشا اضطراب، روند عذابآور مشاهده اخبار و بحثهای مختلف در رسانههای اجتماعی است. همین موضوع باعث افزایش و تشدید ترس تامی تانگ شده و او را دچار بیخوابی میکرد. او از مبتلا شدن خود یا خانوادهاش به ویروس به شدت هراسان شده بود. وی می گوید:”راستش، توصیف آنچه در این ۱۴ روز اتفاق افتاده است واقعاً دشوار است. جز خواندن اخبار کاری نمیتوان کرد و اخبار هر روز بدتر می شوند و این سخت ترین چیز برای افراد خارج از ووهان است.”
در دوم فوریه سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ویروس جدید کرونا را یک “اپیدمی اطلاعات” عظیم نامید که به معنی انبوه اطلاعات دقیق یا غیردقیق است. ایپدمی اطلاعات پیدا کردن منابع و راهنماییهای قابل اعتماد مردم را سخت میکند و این عاملی است که ویروس کرونا را از بیماریهای مسری قبلی متمایز میسازد. با اینکه ویروس SARS ، MERS و Zika در زمان خود نگرانی جهانی را به دنبال داشتند، اما امروزه رسانههای اجتماعی نگرانی و وحشت جهانی در مورد کرونا ویروس جدید را به شدت تقویت کردهاند. رسانههای اجتماعی موجب رشد و گسترش اطلاعات نادرست با سرعت بی سابقهای شدهاند که در نتیجه آن فضایی از بیاعتمادی، استرس و نژادپرستی در دنیای واقعی و مجازی ایجاد گشته است.
رسانههای مجازی، جولانگاه خشونت یا همدلی
سازمان بهداشت جهانی به سهم خود برای جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست با Twitter، Facebook، Tencent و TikTok شروع به همکاری کرده است. برای مثال، به تازگی سرویس Google SOS راهاندازی شده تا آخرین نتایج پیدا شده در رابطه با کرونا ویروس را به هنگام جستجو در اختیار کاربران دهد. همچنین، با فیسبوک توافق شده تا آگهیها و اطلاعات مهم بهداشتی را تنها برای گروه خاصی از جمعیت و سنین نشان دهد. حتی سعی شده با برقراری ارتباط با افراد و سازمانهای با نفوذ آسیایی، مانع از نشر اطلاعات نادرست شود.
کرونا ویروس و «اپیدمی اطلاعات» در رسانههای اجتماعی / بخش دوم: رسانههای اجتماعی و سازمانهای بهداشتی نیز اقداماتی را انجام دادهاند. TikTok بیانیهای مبنی بر “اجازه نخواهیم داد اطلاعات نادرست موجب آسیبرسانی به جامعه تیک تاک یا عموم مردم شود”، انتشار داده است. این رسانه سعی میکند ویدیوهای گمراه کننده را حذف کند. فیسبوک نیز در تلاش است پستهایی با توصیههای مشکوک در زمینه بهداشت را پاک کند. تِنسنت، صاحب WeChat از پلتفرم بررسی واقعیات خود جهت بررسی شایعات کروناویروس که در فضای آنلاین گردش می کنند استفاده میکند.
اما سیل بزرگ محتوا، تلاشهایی که برای پاک کردن اطلاعات به درد نخور میشود را بیاثر و حتی باعث تولید محتوای بیگانههراسانه (Xenophobic) را میشود. میمها و توهینهای نژاد پرستانه در TikTok و فیسبوک گسترش یافتهاند. برخی از نوجوانان حتی برای جلب توجه بیشتر در رسانههای اجتماعی وانمود میکنند که به کرونا ویروس مبتلا شدهاند. این رفتار نامناسب آنلاین، بحثها و جدالها را به زندگی روزمره نیز منتقل کرده است. آسیاییها با نژادپرستی و آزار مواجه شده و محلهها و رستورانهای چینی دچار مشکل در کسب و کارشان شدهاند. سطوح مشابهی از رفتار تبعیضگرایانه در چین علیه اهالی ووهان و استان هوبی نیز گزارش شدهاست.
اما به همان اندازه که رسانههای اجتماعی باعث انتشار اطلاعات نادرست شدهاند، به همان اندازه منبع مهمی از اطلاعات صحیح نیز هستند. روزنامهنگاران در سراسر جهان از رسانههای اجتماعی چینی برای به دست آوردن تصویری دقیق از اوضاع و همچنین جمعآوری و آرشیو گزارشهای تایید شده برای آیندگان استفاده میکنند. حجم بسیار زیاد گزارشهای شخصی مربوط به وقایع چین که روزانه رد و بدل می شوند، موجب تحت فشار قرار گرفتن دولت جهت ارائه اطلاعات دقیقتر این بحران می شوند.
برای مثال؛ در روزهای ابتدایی، چندین پزشک برای افزایش هشدارها درباره شدت اوضاع از رسانههای اجتماعی استفاده کردند. اگرچه دولت به سرعت آنها را توبیخ کرد و میخواست جریان اطلاعات را کنترل کند، هشدار پزشکان در فضای مجازی همهگیر شد و مردم دولت را تحت فشار دادند تا شواهد و واقعیات را سریعتر ارائه دهد. هنگامی که یکی از همین پزشکان، لی ونلیانگ، در اثر همین بیماری درگذشت، شبکههای اجتماعی چینی پر از خشم و نارضایتی شد و مردم تصمیمهای دولت را زیر سؤال بردند. حجم نارضایتی چنان گسترده بود که سانسورها را بینتیجه نمود.
اینگونه فعالیتها در رسانههای اجتماعی می توانند در آینده برای بهتر فهمیدن و پیگیری مکان شیوع بیماریها مورد استفاده قرار گیردند. در حال حاضر چندین سرویس از این تکنیکها برای کمک به مقامات بهداشت عمومی جهت رصد کردن پیشرفت کرونا ویروس استفاده می کنند. راینا مکینتایر، یک متخصص زیست ایمنی در دانشگاه نیو ساوت ولز، مقاله ای را در ماه ژانویه در ژورنال اپیدمیولوژی منتشر کرد که نشان داد کانونهای تجمع توییتها می توانند شاخصهای خوبی در مورد شیوع یک بیماری باشند، “به ویژه در مواردی که سانسور یا کمبود منابع برای گزارش بیماری وجود دارد”. این می تواند به سازمانها کمک کند تا به هنگام شیوع یک ویروس، سریعتر واکنش نشان دهند و آن را قبل از تبدیل شدن به شرایط اضطراری جهانی متوقف کنند.
رسانههای اجتماعی به طرز عجیبی به فضایی برای اندوه جمعی تبدیل شدهاند. در Weibo و WeChat ، روایات بسیاری از ناامیدی و مهربانی به چشم میخورد. علی رغم وجود ترس و هراس در افراد گرفتار در قرنطینه و بیماران غیر قابل علاج، افرادی نیز هستند که داوطلبانه و سخاوتمندانه به یکدیگر کمک میکنند.
شن لو ، روزنامه نگار مستقر در بوستون که فعالیت رسانههای اجتماعی چینی مربوط به کرونا ویروس را از نزدیک دنبال کرده است، می گوید: روایتهای شخصی که در اخبار بین المللی بیماری پوشش داده نمیشود به یک روش مهم برای مردم به منظور پیگیری بحران در داخل و خارج از چین تبدیل شده است، به عبارت دیگر روشی برای رهایی از هراس و روزنهای از امید، در میان تمام نگرانی ها و ترس است.
رقیب عاطفی کودکان در خانه نشینی کرونا؟
والدین بسیاری هستند که نگران میزان وقتگذرانیِ فرزندانشان در ایام قرنطینه خانگی با گوشیهای هوشمند هستند. آنها میخواهند بدانند «اعتیاد» کودکان و نوجوانان به این فناوریها چه تأثیراتی بر زندگی آنها خواهد داشت و آیا این اعتیاد واقعیت دارد؟
با جستجویی ساده در موتورهای جستجوگر پاسخ های زیادی در این باره پیدا خواهیم کرد.
اما شاید بد نباشد سوال مهمتری را هم پاسخ دهیم: اعتیاد و پرمصرفی والدین در خانه ،چه تأثیری بر کودکان میگذارد؟ بررسی و پاسخ این پرسش نتایج تعجببرانگیزی خواهد داشت؟
پیش از ایام خانه نشیی کرونا، بچهها باید با غیبت والدینی کنار میآمدند که سر کار میرفتند، با دوستانشان وقت میگذراندند یا با همدیگر خلوت میکردند. اما این روزها تجربیات جدیدی را کودکان خانه نشینی که به مدرسه نمی روند تجربه کردهاند: «والدینی که از لحاظ فیزیکی نزدیکاند، اما ذهنشان جای دیگری است.
تجربه این «دوری در عین نزدیکی» برای کودکان میتواند دردناکتر از دوری واقعی تمام شود. بهرهمندی از توجه کامل و تمامعیار مخاطب در تمامی سنین یک لذت رشکبرانگیز و کمیاب است، اما در سنین آغاز رشد که نزدیکترین و شاید تنها مخاطب کودک همزمان نقش اصلیترین حامی زندگی او را هم بازی میکند، این کمتوجهی و گاه بیتوجهی میتواند معنای صریح طرد هم بدهد.
ماجرا آنگاه وخیم تر میشود که والدین برای کم کردن زحمت کودک از سر خود، یکی از همین ابزارها (موبایل، تبلت، رایانه و ...) به او میدهند تا خود را با آن مشغول کند و شاید در شبکه شاد کمی شادی کند.
کودک نیز در ادامه تقلیدهای خود از اطرافیان، رفتار والدین را درونی میکند و مشکل، مضاعف میشود. از نظر برخی والدین، این اتفاق یک مزیت دیگر هم دارد؛ عادت کردن کودک به همراهی با یک همدم و همصحبت فناورانه که گاه امنتر و کمحاشیهتر از دوستان غیرمجازی به نظر میآید چون کودک در دایره ایمن خانه میماند و از آسیبهایی که شاید بیرون خانه او را تهدید کنند در امان میماند. مجموعه این عوامل به خلق فضایی منجر میشود که عادت والدین به واسطهگری فناوریهای ارتباطی در ارتباطات میانفردیشان، به فرزندان هم منتقل میشود. اوج ماجرا را میتوان در آن لحظههایی دید که فناوریهای ارتباطی، واسطه تماس میان والد و فرزندی میشوند که حتی از لحاظ جغرافیایی و فیزیکی در مجاورت همدیگر و در خانه (!)به سر میبرندبرای مثال برای صدا کردن کودک به جهت آمدن به سر سفره غذا از چت استفاده می شود.
و به مرور زمان اگر این خانه نشینی کرونایی طولانی تر شود، تقسیم توجهها میان فناوری بیجان و اولاد جاندارمان چنان هنجار می شود و به آنها عادت میکنیم که انگار این گوشی های هوشمند جزءی از زندگیمان هستند و در اینده به راحتی نمی توان میان آن کودک و گوشی مان یکی را انتخاب کنیم ؟
اما راه حل چیست؟ راهحلها ازقضا سادهاند؛ تعیین قوانین سخت گیرانه به منظور محدودسازی و مدیریت مصرف استفاده از این ابزارهای فناورانه و بیرون راندنشان از لحظات گرانقدر صمیمیت و نزدیکی میان والد و فرزند در ایام کرونایی؛
البته بهشرط آنکه بتوان بر وسوسه فناوری و ضرورت های این روزگار غلبه کرد؛
اتفاقی که در عمل چندان ساده نیست. اما به هیچ عنوان قیمتی تر از فرزندان مان نیست
نظرتان چیست ؟
🔥 پایان قرنطینه، بازار تلگرام را کساد کرد
🔸مطابق با بررسیهای سرویس دادهکاوی ایرنا، استفاده از پیامرسان تلگرام، پس از ۲۰ فروردین ماه و همزمان با بازگشایی ادارات، روندی نسبتا نزولی را طی کرده است.
🔹این مسئله باعث شده استفاده از تلگرام در فروردین ۹۹، نسبت به اسفند ۹۸ کاهش پیدا کند. البته استفاده از تلگرام در این ماه همچنان بیش از استفاده از آن در دی و بهمن ۹۸ است.
🔸در فروردین ماه به طور میانگین کل بازدیدهای کانالهای تلگرامی در هر روز، ۱.۹۱ میلیارد بوده و به طور میانگین، به صورت روزانه ۲.۷۴ میلیون مطلب در کانالهای تلگرامی منتشر شده است.
🔹عادی شدن موضوع کرونا و کاهش اخبار آن در تلگرام میتواند یکی دیگر از عوامل کاهش بازدید مطالب تلگرامی باشد.
🔸فاتحه خوانی از راه دور با تبلت، دقیقه ای ۲۰ هزار تومان!
خراسان نوشت:
▫️گزارشی درباره فاتحه خوانی مجازی بازخورد زیادی در فضای مجازی داشت. در این گزارش آمده است که فاتحه خوان ها کم کم دارند به تبلت و فناوری های تماس تصویری مجهز می شوند؛ ظاهرا درآمدش هم کم نیست زیرا برای هر ۵ تا ۱۰ دقیقه قرآن و فاتحه خوانی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به کارتشان واریز می شود.
▫️موضوعی که البته متولیان سازمان بهشت زهرا (س) تهران و برخی از آرامستان ها را به تکاپو انداخته تا راه اندازی سامانه های مجازی زیارت اهل قبور را راه اندازی کنند.
🌀 توییتر توصیه ترامپ به تزریق مواد ضدعفونی را مصداق فیک نیوز ندانست!
🔸توییتر اعلام کرد کلیپ های ویدئویی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در خصوص تزریق مستقیم مواد ضدعفونی کننده به بیماران مبتلا به کرونا، سیاست های این شبکه اجتماعی در خصوص عدم انتشار اطلاعات نادرست درباره کرونا را نقض نکرده است.
🔸سخنگوی توییتر اعلام کرد اظهارات ترامپ تنها آرزوی او برای درمان بیماران مبتلا به کرونا بوده نه حاوی اطلاعات نادرست.
🔸این در حالی است که سایت این شبکه های اجتماعی هشتک InjectDisinfectant# (که بعد از اظهارات ترامپ در خصوص تزریق مواد ضدعفونی کننده به راه افتاده بود ) را مسدود کرده است.
🔸توییتر پیشتر اعلام کرده بود هرگونه توییت حاوی اطلاعات ناقص یا نادرست در خصوص ویروس کرونا را حذف می کند. این اطلاعات شامل محتواهایی می شود که بدون مشورت و راهنمایی منابع معتبر در خصوص بهداشت و سلامت عمومی منتشر شوند.
🔸طبق سیاست جدید توییتر انتشار هر گونه توییتی مربوط به درمان های ناکارآمد کرونا که به قصد گمراه کردن دیگران باشد حتی اگر برای شوخی باشد، ممنوع است .
📺کدام بخش خبری صداوسیما مخاطب بیشتری دارد؟!
واگذاری سهام عدالت و توضیحات فرایند آزادسازی آن از عناوین اصلی خبری روز گذشته بود که در بخشهای خبری مختلف صداوسیما به آن پرداخته شد.
👈 مقایسه جستجوی عبارت «سهام عدالت» توسط کاربران وب در محدوده زمانی پخش بخشهای مختلف خبری میتواند شاخص خوبی از میزان مخاطب هر یک از این بخشها باشد!
جایی که طبق تصویر ،جستجوی «سهام عدالت» در زمان پخش خبر ۲۱ حتی از ترند «دانلود» نیز پیشی گرفت!
🔺 افزایش ۲۴درصدی کاربران توییتر
🔸 توییتر در گزارش خود از افزایش ۲۴ درصدی کاربران روزانه این پلتفرم در سه ماهه اول سال جاری میلادی و رسیدن آنها به ۱۶۶ میلیون نفر به خاطر همه گیری کووید ۱۹ خبر داده است.
🔸 این آمار نسبت به ۱۳۴ میلیون کاربر سه ماهه اول ۲۰۱۹ و ۱۵۲ میلیون کاربر روزانه پولساز در سه ماهه گذشته، افزایش قابل توجهی داشته است.
❗️همراه اول «مقصر» است
🔺پس از اعتراض کاربران پیامرسان سروش نسبت به اتمام زودهنگام بسته اینترنتیشان در همراه اول، سازمان تنظیم مقررات، همراه اول را مقصر دانست.
🔹مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی:
🔸 اپراتور پذیرفته براساس اطلاعاتی که داشته این پروتکل را به عنوان ترافیک بینالملل محاسبه کرده و براساس اطلاعاتی که به دست آوردهام هماکنون این مشکل رفع شده است.
🔸البته از سمت دیگر توصیه ما به پیامرسانها از جمله سروش این است که وقتی سرویس جدیدی راهاندازی میکنند و قرار است این سرویس روی پروتکل متفاوتی به اجرا در بیآید، جزییات این تغییر را به ما و اپراتورها اعلام کنند، تا کاربران برای استفاده از یک سرویس داخلی دلزده نشوند.