eitaa logo
تاملات - محمد علی لیالی
276 دنبال‌کننده
831 عکس
179 ویدیو
52 فایل
تاملات فقهی فلسفی تاریخی سیاسی - محمد علی لیالی
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت الاسلام محمدعلی لیالی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به هشدار رهبر انقلاب درباره خطر بازگشت به ارتجاع اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های اخیر در بیان ها و سخنرانی های خود خطر بازگشت ارتجاع را مطرح کردند که این امر بسیار امر مهمی است و چند نکته را درباره آن اشاره می کنم. وی در ادامه افزود: ارتجاع به معنای رجوع به گذشته است و ارتجاع و مرتجعین در مقابل جریان التقاط می باشند که به معنای نوگرایی، نوپدیدی، مدرن و مدرنیته است و همچنین به معنای گذر از سنت، هویت و گرایش به سمت روشنگری و روشنفکری است و به عبارت دیگر می توان ارتجاع را به معنای پشت پا زدن به مواریث فرهنگی و هویت ملی و دینی دانست https://rasanews.ir/fa/news/730027 @layali_taamolat
حجت الاسلام محمدعلی لیالی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به هشدار رهبر انقلاب درباره خطر بازگشت به ارتجاع اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های اخیر در بیان ها و سخنرانی های خود خطر بازگشت ارتجاع را مطرح کردند که این امر بسیار امر مهمی است و چند نکته را درباره آن اشاره می کنم. https://rasanews.ir/fa/news/730027 @layali_taamolat
👈 عافیت‌طلبان حوزه بخوانند. امام خامنه‌ای (حفظه‌الله‌تعالی) : ◀️ مثلًا طلبه‌اى كه بخشى از عمرش را در نظامى، در بخشى، در ارگانى از ارگانها صرف كرده، آنجا مشغول خدمت شده و به خاطر مصلحت نظام، خودش را از شوق و ذوق هر طلبه‌اى كه عبارت است از بودن در حوزه و درس خواندن و تحقيق و امثال اين‌ها دور نگهداشته، بايد به او ارزش داده بشود. مبادا در حوزه طورى مشى بشود كه تصور گردد اگر طلبه‌اى به ارگانى رفت و فرضاً پنج سال، ده سال مشغول خدمت شد، از ارزش طلبگى او در حوزه چيزى كم مى‌شود؛ نخير، بايد بگوييم كه بر ارزش او اضافه مى‌شود. آيا ارزش اين طلبه بيشتر است، يا آن كسى كه اصلًا اعتنايى به اين نياز جامعه نكرد؟ در حالى كه به او احتياج بود، نيم نگاهى هم نكرد و مشغول درس خواندن خودش شد؟ معلوم است كه راه راحت‌تر و بى‌دردسرتر و راه عافيت اين است كه انسان آنجا بماند، مشغول كار خودش بشود و اصلًا اعتنايى هم نكند. البته چهار كلمه هم بيشتر خواهد خواند، اما معلوم نيست كه بيشتر و بهتر بفهمد و مسائل را بهتر درك كند.» بیانات در آغاز درس خارج فقه؛ 31 شهریور1370
حجت الاسلام محمدعلی لیالی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به هشدار رهبر انقلاب درباره خطر بازگشت به ارتجاع اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های اخیر در بیان ها و سخنرانی های خود خطر بازگشت ارتجاع را مطرح کردند که این امر بسیار امر مهمی است و چند نکته را درباره آن اشاره می کنم. https://rasanews.ir/fa/news/730027 @layali_taamolat
لیالی: شبهه در نظر رهبری، مانند تحریم است و باید از آن بهره‌مند شد استاد جریان‌شناسی گفت: به تعبیر رهبری شبهه مثل تحریم است. همانطور که تحریم برای توانمندی‌های اقتصادی و توجه به تولید داخل به کار آمد، شبهه‌ این قابلیت را دارد که از آن به عنوان بستر در راستای تحکیم مبانی فکری خود استفاده کنیم. لیالی: شبهه در نظر رهبری، مانند تحریم است و باید از آن بهره‌مند شد به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، رهبری معظم در سخنرانی اخیر خود با خبرگان رهبری به موضوع شبهه و اهمیت آن در راستای تولید تفکر و اندیشه اشاره کردند. درباره این موضوع با حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، استاد جریان‌شناسی به گفت‌وگو نشستیم که حاصل کار را در ادامه می‌خوانید. استاد شبهه، ابلیس است حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی در ابتدا گفت: پاسخ به شبهات و دفع شبهه یک امر تخصصی و فنی است که اساس دین ما در قرآن، روایات و سیره فقها و علما در بسیاری از موارد طی پاسخ به شبهات تبیین و تقریر شده است. مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود با خبرگان رهبری به مسأله شبهه و غنیمت شمردن بستر آن اشاراتی داشتند که در این راستا بیان چند نکته ضروری است. ابتدا باید گفت همانطور که از نامش پیداست، شبهه به معنای در هم آمیخته شدن حق و باطل به گونه‌ای است که امری را بر ما مشتبه می‌کند؛ به طوری که ضمن ظاهری موجه، باطنی خلاف واقع دارد. در ادبیات قرآن کریم و نصوص دینی ما استاد شبهه، ابلیس است و سرسلسله شبهه‌اندازان او معرفی شده است. موضوع معروف اعتراض شیطان به خلقت انسان در قالب یک شبهه بیان شد. شبهه پرسشی برای ایجاد تردید است وی افزود: نکته مهم دیگری که جا دارد بیان شود، فرق شبهه با پرسش است. در پرسش صرف رفع جهل و ابهام مطرح است، یعنی شخص نسبت به موضوعی جهل دارد؛ یا آن موضوع برایش مبهم است و درباره آن پرسش می‌کند ـ که این امر طبیعی و مرسومی است. منتها در شبهه، بیان یک سؤال در قالبی است که سعی در متهم کردن طرف مقابل و هجمه به مبانی فکری خاصی را در نظر می‌گیرد و همین امر، یعنی غرض‌ورزی عامدانه و عالمانه اهمیت مسأله شبهه را دوچندان می‌کند. به تعبیری دیگر شبهه در پی پاسخ نیست، بلکه هدف و غایت آن ایجاد تردید بین افراد است. شبهه در کلام حضرت امیر لیالی بیان کرد: امیرالمؤمنین در جنگ جمل ـ که فتنه‌ای بزرگ در عالم اسلام به حساب می‌آید ـ شبهه را همین‌شکل معرفی می‌کند که با درآمیخته شدن حق و باطل در دل افراد تردید و شک ایجاد می‌کند: «إنّما سُمِّیَتِ الشُّبهَةُ شُبهَةً لأنّها تُشبِهُ الحَقّ ، فأمّا أولیاءُ اللّه ِ فَضِیاؤهُم فیها الیَقینُ و دَلِیلُهُم سَمتُ الهُدى و أمّا أعداءُ اللّه ِ فَدُعاؤهُم فیها الضَّلالُ و دَلیلُهُمُ العَمى. شبهه به این دلیل شبهه نامیده شده که شبیه حق است، اما اولیاى خدا هنگام طرح شبهه، روشنایىِ راهشان یقین است و راهنمایشان راه راست؛ ولى دشمنان خدا به گاه شبهه دعوتشان گمراهى است و راهنمایشان کورى.» شبهه مثل تحریم می‌ماند او اشاره داشت: امروزه که عصر تهاجم فرهنگی است و دنیا تحت بمباران شبهات گوناگون است، از جمله هجوم به دین، نهاد دیانت و حوزه‌های علمیه وظیفه حضور گسترده در کف جامعه برای پاسخ‌گویی به شبهات را دارند. به تعبیر رهبری شبهه مثل تحریم است. همانطور که تحریم بستری شد برای توانمندی‌های اقتصادی و توجه به تولید داخل، شبهه‌ هم این قابلیت را دارد که از آن به عنوان یک بستر خوب در راستای تحکیم مبانی فکری و نظری خود استفاده کنیم. آیا امثال مطهری‌ها به پایان رسیده‌اند او در پایان گفت: شاید مطرح شود که امروزه چرا ما در عرصه فکر و اجتماع شخصیتی چون شهید مطهری را نداریم که شبهه‌شناس خوبی باشد و آن را پاسخ دهد؟ من حقیقتاً این باور را نمی‌پذیرم. امروزه امثال شهید مطهری در جامعه کم نیستند. نمونه بارز آن مرحوم علامه مصباح یزدی است که سال‌های زیادی در عرصه‌های مختلف فکری فعالیت گسترده‌ای داشتند و شبهات را پاسخ می‌گفتند. همچنین در حال حاضر آیت‌الله جوادی آملی هم یکی دیگر از اساتید در عرصه دفاع از عقاید و معارف به شمار می‌آیند. امروزه در کشور، مراجع و مراکز قابل توجهی قرار دارند که وظیفه‌شان پاسخ به شبهات است. اما با این حال ضعف‌های جدی را دارا هستیم که یکی از عللش بیان ضعیف در جهاد تبیین است. پایان پیام/ https://www.farsnews.ir/news/14011206001042/%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%84%DB%8C- https://eitaa.com/layali_taamolat
لیالی: شبهه در نظر رهبری، مانند تحریم است و باید از آن بهره‌مند شد استاد جریان‌شناسی گفت: به تعبیر رهبری شبهه مثل تحریم است. همانطور که تحریم برای توانمندی‌های اقتصادی و توجه به تولید داخل به کار آمد، شبهه‌ این قابلیت را دارد که از آن به عنوان بستر در راستای تحکیم مبانی فکری خود استفاده کنیم. لیالی: شبهه در نظر رهبری، مانند تحریم است و باید از آن بهره‌مند شد به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، رهبری معظم در سخنرانی اخیر خود با خبرگان رهبری به موضوع شبهه و اهمیت آن در راستای تولید تفکر و اندیشه اشاره کردند. درباره این موضوع با حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، استاد جریان‌شناسی به گفت‌وگو نشستیم که حاصل کار را در ادامه می‌خوانید. استاد شبهه، ابلیس است حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی در ابتدا گفت: پاسخ به شبهات و دفع شبهه یک امر تخصصی و فنی است که اساس دین ما در قرآن، روایات و سیره فقها و علما در بسیاری از موارد طی پاسخ به شبهات تبیین و تقریر شده است. مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود با خبرگان رهبری به مسأله شبهه و غنیمت شمردن بستر آن اشاراتی داشتند که در این راستا بیان چند نکته ضروری است. ابتدا باید گفت همانطور که از نامش پیداست، شبهه به معنای در هم آمیخته شدن حق و باطل به گونه‌ای است که امری را بر ما مشتبه می‌کند؛ به طوری که ضمن ظاهری موجه، باطنی خلاف واقع دارد. در ادبیات قرآن کریم و نصوص دینی ما استاد شبهه، ابلیس است و سرسلسله شبهه‌اندازان او معرفی شده است. موضوع معروف اعتراض شیطان به خلقت انسان در قالب یک شبهه بیان شد. شبهه پرسشی برای ایجاد تردید است وی افزود: نکته مهم دیگری که جا دارد بیان شود، فرق شبهه با پرسش است. در پرسش صرف رفع جهل و ابهام مطرح است، یعنی شخص نسبت به موضوعی جهل دارد؛ یا آن موضوع برایش مبهم است و درباره آن پرسش می‌کند ـ که این امر طبیعی و مرسومی است. منتها در شبهه، بیان یک سؤال در قالبی است که سعی در متهم کردن طرف مقابل و هجمه به مبانی فکری خاصی را در نظر می‌گیرد و همین امر، یعنی غرض‌ورزی عامدانه و عالمانه اهمیت مسأله شبهه را دوچندان می‌کند. به تعبیری دیگر شبهه در پی پاسخ نیست، بلکه هدف و غایت آن ایجاد تردید بین افراد است. شبهه در کلام حضرت امیر لیالی بیان کرد: امیرالمؤمنین در جنگ جمل ـ که فتنه‌ای بزرگ در عالم اسلام به حساب می‌آید ـ شبهه را همین‌شکل معرفی می‌کند که با درآمیخته شدن حق و باطل در دل افراد تردید و شک ایجاد می‌کند: «إنّما سُمِّیَتِ الشُّبهَةُ شُبهَةً لأنّها تُشبِهُ الحَقّ ، فأمّا أولیاءُ اللّه ِ فَضِیاؤهُم فیها الیَقینُ و دَلِیلُهُم سَمتُ الهُدى و أمّا أعداءُ اللّه ِ فَدُعاؤهُم فیها الضَّلالُ و دَلیلُهُمُ العَمى. شبهه به این دلیل شبهه نامیده شده که شبیه حق است، اما اولیاى خدا هنگام طرح شبهه، روشنایىِ راهشان یقین است و راهنمایشان راه راست؛ ولى دشمنان خدا به گاه شبهه دعوتشان گمراهى است و راهنمایشان کورى.» شبهه مثل تحریم می‌ماند او اشاره داشت: امروزه که عصر تهاجم فرهنگی است و دنیا تحت بمباران شبهات گوناگون است، از جمله هجوم به دین، نهاد دیانت و حوزه‌های علمیه وظیفه حضور گسترده در کف جامعه برای پاسخ‌گویی به شبهات را دارند. به تعبیر رهبری شبهه مثل تحریم است. همانطور که تحریم بستری شد برای توانمندی‌های اقتصادی و توجه به تولید داخل، شبهه‌ هم این قابلیت را دارد که از آن به عنوان یک بستر خوب در راستای تحکیم مبانی فکری و نظری خود استفاده کنیم. آیا امثال مطهری‌ها به پایان رسیده‌اند او در پایان گفت: شاید مطرح شود که امروزه چرا ما در عرصه فکر و اجتماع شخصیتی چون شهید مطهری را نداریم که شبهه‌شناس خوبی باشد و آن را پاسخ دهد؟ من حقیقتاً این باور را نمی‌پذیرم. امروزه امثال شهید مطهری در جامعه کم نیستند. نمونه بارز آن مرحوم علامه مصباح یزدی است که سال‌های زیادی در عرصه‌های مختلف فکری فعالیت گسترده‌ای داشتند و شبهات را پاسخ می‌گفتند. همچنین در حال حاضر آیت‌الله جوادی آملی هم یکی دیگر از اساتید در عرصه دفاع از عقاید و معارف به شمار می‌آیند. امروزه در کشور، مراجع و مراکز قابل توجهی قرار دارند که وظیفه‌شان پاسخ به شبهات است. اما با این حال ضعف‌های جدی را دارا هستیم که یکی از عللش بیان ضعیف در جهاد تبیین است. پایان پیام/ https://www.farsnews.ir/news/14011206001042/%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%84%DB%8C- https://eitaa.com/layali_taamolat
آقای دولت سلام علیکم ! برای کنترل نرخ ارز و دلار اتاق بازرگانی ایران و تهران و شهرستان ها را تعطیل کنید ! مشکل حل می شود !!! آقای مجلس و آقای دادستان قصد تحقیق و تفحص و سرک کشیدن به حیات ( حیاط ) خلوت اتاق بازرگانی ها را ندارید ؟
به بهانه درگذشت سیدجواد طباطبایی، به ظاهر فیلسوفِ صاحبِ نظریه های «مرگ اسلام» و «ایرانشهر» و در واقع متفکر ایران‌ستیز سیدجواد طباطبایی که در ۷۷ سالگی، در بیمارستانی در لس‌آنجلس آمریکا درگذشت حتی در آخرین نظریه‌پردازی‌های خود نیز دست از دشمنی های خود با انقلاب اسلامی برنداشت و اغتشاشات مهر ۱۴۰۱ را «انقلاب ملی» خواند که باعث تعجب اندیشمندان علوم انسانی شده بود. از تناقظات رفتاری قابل توجه زندگی سیدجواد طباطبایی که البته مورد حمایت دولت روحانی هم بود آن که در سال ۹۶ جایزه سال فارابی را از حسن روحانی رییس‌جمهور وقت دریافت کرد؛ در حالی که وی پیشتر موفق به دریافت نشان های افتخار از دشمنان ملت ایران برای آثار ایران ستیزانه خود از جمله نشان نخل آکادمیک از دولت فرانسه و مدال نقره تحقیقات در علم سیاست از دانشگاه کمبریج شده بود و دخترش آرین طباطبایی، عضو ایرانی‌تبار تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا در وین و همکار ریچارد نفیو طراح تحریم های ایران بود!
♨️ سه موج روشنفکری حوزوی 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 26 ✴️ جریان روشنفکری حوزوی سه موج را تاکنون طی کرده است: 1️⃣ هضم در بدنه حوزه در دهه 60، انجمن سیاسی دفترتبلیغات اسلامی در قم شروع به کار کرده و افرادی همچون عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان، محسن کدیور و مصطفی محقق داماد در آن شروع به فعالیت کردند. طلیعه نظریات روشنفکرانه و مدرن این افراد باعث شد تا قاطبه حوزه نسبت به آنان واکنش نشان داده و آنها را از خود برانند. داغ‌ترین محوری که این عده درباره آن به بحث و جدل می‌پرداختند، امکان قرائت‌های مختلف با روش هرمنوتیکی از قرآن و روایات بود که مخالفین زیادی را علیه آنان به صف کرد. 2️⃣ ورود به دانشگاه‌ها از دهه هفتاد با تاسیس دانشگاه مفید توسط آیت‌الله موسوی اردبیلی و همچنین تحت تاثیر حملات حوزویان علیه جماعت روشنفکر، هجرتی اجباری برای روشنفکران حوزوی به وقوع پیوست. آنها از بدنه حوزه به دانشگاه‌ها رفته و این‌بار در قامت اساتید دانشگاه به نشر افکار روشنفکرانه خود پرداختند. حضور روشنفکران حوزوی در دانشگاه‌های کشور طی دو دهه 70 و 80 به صورت جدی قابل رصد است. از این جمله می‌توان به چند دانشگاه شاخص اشاره کرد: 🔶 دانشگاه مفید قم: این دانشگاه که موطن حلقه‌های اولیه روشنفکری در فضای سنتی شهر قم است، از همان ابتدا با هدف آشتی‌دادن دین و مدرنیته پا به عرصه فعالیت نهاد و اساتید زیادی را در دل خود جای داد. به جرات می‌توان مرحوم داوود فیرحی را از جمله اساتیدی دانست که در این دانشگاه فعالیت داشته و به عنوان یک روشنفکر حوزوی، تمام تلاش خود را در جهت تجددخواهی دینی و مدرن‌سازی فقه شیعی به کار بست. 🔷 دانشگاه ادیان و مذاهب قم: دانشگاه ادیان که امروز زیر نظر سید ابوالحسن نواب اداره می‌شود، از ابتدای دهه 70 و با عنوان موسسات مختلف آغاز به کار کرده و سعی کرده تا مبانی ادیان و مذاهب مختلف را به جماعت مشتاق در مباحث دینی معرفی نماید. به طور کلی می‌توان هدف از فعالیت این دانشگاه در زمان حال را نشر 3 مبنای کلی عُرفی‌سازی دین و اجتهاد، معنویت‌گرایی درونی و برجسته‌سازی عرفان در مقابل فقه در بین جماعت طلاب و دانشجو دانست که آقایان محمدسروش محلاتی، حمیدرضا شریعتمداری و مهراب صادق‌نیا مروجین آن هستند. 🔶 دانشگاه دارالحدیث قم: دانشگاه دارالحدیث که از دهه 80 تاسیس و توسط آقای محمدی ری‌شهری اداره می‌شود، یکی از مراکزی است که زمزمه‌های روشنفکری زیادی در زمینه‌های مختلفی کلامی و اعتقادی از آن برمی‌خیزد. یکی از مهمترین روشنفکران حوزوی یعنی آقای مهدی مهریزی در این مرکز فعالیت دارد که منظومه فکری خود را بر مساله برتری اخلاق بر دین پای نهاده است. ایشان در تلاش است تا با برجسته‌سازی مولفه‌های اخلاقی، در واقع از دین انسانیت و مشترک بین تمام انسان‌ها سخن بگوید. 🔷 دانشگاه تربیت مدرس تهران: دانشگاه تربیت مدرس تهران یکی از مراکز روشنفکرپروری است که اساتید حوزوی زیادی را در درون خود هضم کرده است. ابوالفضل شکوری از جمله روحانیونی است که در این دانشگاه فعالیت داشته و پروژه فکری خود را در مسیر جداسازی مقوله‌هایی مثل عدالت و سیاست از دین قرار داده‌اند. 3️⃣ تاسیس موسسات خصوصی حضور روشنفکران حوزوی در دانشگاه‌ها اگرچه که قدری از بار فشار حوزه بر آنان کم می‌کرد، ولی از طرف دیگر تسلط و نظارت فرهنگی حکومت جمهوری اسلامی بر خروجی دانشگاه‌ها نیز، محدودیت‌هایی را به اینان در مقام عمل تحمیل می‌کرد. از این رو در دهه اخیر روشنفکران حوزوی از محیط های دانشگاهی نیز گذر کرده و با تاسیس موسسات خصوصی، به نشر افکار خود پرداخته‌اند. برخی از مهمترین موسسات این جریان عبارتند از: 🔷 موسسه مفتاح کرامت قم به مدیریت سید ضیاء طباطبایی با تشکیل کارگروه فقهی، در مورد مسائل مختلف فقهی بحث کرده و از اساتید مختلف جهت بررسی آنها استمداد می‌طلبد. آقایان سید جواد ورعی و محمد رضا غفوریان از جمله روحانیون روشنفکری هستند که در کنار خود آقای طباطبایی در این موسسه، مقوله پراگماتیست را در جایگاه مسائل دینی دنبال می‌کنند. به نظر اینان دین خوب دینی است که در ساحت اجتماعی و فردی انسانی مفید بوده و کارایی داشته باشد. 🔶موسسه فهیم اصفهان یکی دیگر از موسسات جدیدالحدوثی است که ابتدا کار خود را از اصفهان آغاز کرده و امروز در قم دنبال می‌کند. آقای کاظم قاضی‌زاده رئیس این موسسه و مهمترین نظریه‌پرداز آن است. ایشان پروژه فکری خود و مسیر فعالیت این پروژه را بر محور عنصر تساهل و تسامح در زمینه‌های مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی قرار داده و به دنبال آن است تا روحیه تساهلی را در بین حوزویان و دینداران جا بیندازد.