eitaa logo
تاملات - محمد علی لیالی
276 دنبال‌کننده
831 عکس
179 ویدیو
52 فایل
تاملات فقهی فلسفی تاریخی سیاسی - محمد علی لیالی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سید حسین حسینی
🎙سلسله جلسات هم اندیشی ویژه اساتید با محوریت تحلیل سیاسی پیامدهای طوفان الاقصی با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی لیالی در روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۸/۱۷ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در سالن همایش دانشکده بهداشت مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) برگزار شد . 🔰 به همت دفتر هم اندیشی اساتید و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، چهل و نهمین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه با موضوع تحلیل سیاسی پیامدهای طوفان الاقصی با حضور حجت الاسلام دکتر محمدعلی لیالی استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ، حجت الاسلام دکتر حسینی کارنامی مسئول نهاد دانشگاه و جمعی از اساتید عضو هیئت علمی در سالن اجتماعات دانشکده بهداشت ساری برگزار گردید. 🔶 در این مراسم حجت‌الاسلام دکتر لیالی پژوهشگر مسائل سیاسی با استناد به قرآن کریم به شرح نحوه چگونگی به وجود آمدن یهودیت و بنی اسرائیل پرداخت و گفت : بین یهود و بنی اسرائیل تفاوت وجود دارد . وی با بیان اینکه کشور اسرائیل کنونی هیچ وجاهتی ندارد با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) گفت : این غده سرطانی باید از کل جهان محو شود و با شروع نهضت انقلاب اسلامی در آغاز یک پایان قرار داریم . ❇️ عضو هیئت علمی دانشگاه با تشریح پیامدهای طوفان الاقصی تصریح کرد : یکی از این پیامدها این بوده است که برای اولین بار افکار عمومی جهان بر علیه اسرائیل راهپیمایی می کند و به تعبیر مقام معظم رهبری بسیج لندن و بسیج پاریس شکل گرفته است و اختلافات داخلی کشور اسرائیل به شدت به اوج خود رسیده و تنها راه حل این اختلاف پیروزی بر غزه است . ❇️ دکتر لیالی افزود : به علت ناامن بودن کشور اسرائیل مهاجرت معکوس شکل گرفته است و کمتر یهودی تمایل به مهاجرت به این کشور بحران زده را دارد . وی با بیان اینکه اسرائیل در حمله زمینی بر غزه شکست خورده است گفت : با تمام امکانات حفاظتی و امنیتی امروزه شاهدیم که جوانان فلسطینی با لباس ورزشی و شلوار سه خطی ، موتور و سایر وسایل نقلیه به این حلقه امنیتی نفوذ کرده و حتی فرماندهان نظامی اسرائیل را به اسارت در می اورند . در پایان به سوالات اساتید توسط دکتر لیالی پاسخ داده شد .
هدایت شده از سید حسین حسینی
🎙سلسله جلسات هم اندیشی ویژه اساتید با محوریت تحلیل سیاسی پیامدهای طوفان الاقصی با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی لیالی در روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۸/۱۷ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در سالن همایش دانشکده بهداشت مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) برگزار شد . 🔰 به همت دفتر هم اندیشی اساتید و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، چهل و نهمین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه با موضوع تحلیل سیاسی پیامدهای طوفان الاقصی با حضور حجت الاسلام دکتر محمدعلی لیالی استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ، حجت الاسلام دکتر حسینی کارنامی مسئول نهاد دانشگاه و جمعی از اساتید عضو هیئت علمی در سالن اجتماعات دانشکده بهداشت ساری برگزار گردید. 🔶 در این مراسم حجت‌الاسلام دکتر لیالی پژوهشگر مسائل سیاسی با استناد به قرآن کریم به شرح نحوه چگونگی به وجود آمدن یهودیت و بنی اسرائیل پرداخت و گفت : بین یهود و بنی اسرائیل تفاوت وجود دارد . وی با بیان اینکه کشور اسرائیل کنونی هیچ وجاهتی ندارد با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) گفت : این غده سرطانی باید از کل جهان محو شود و با شروع نهضت انقلاب اسلامی در آغاز یک پایان قرار داریم . ❇️ عضو هیئت علمی دانشگاه با تشریح پیامدهای طوفان الاقصی تصریح کرد : یکی از این پیامدها این بوده است که برای اولین بار افکار عمومی جهان بر علیه اسرائیل راهپیمایی می کند و به تعبیر مقام معظم رهبری بسیج لندن و بسیج پاریس شکل گرفته است و اختلافات داخلی کشور اسرائیل به شدت به اوج خود رسیده و تنها راه حل این اختلاف پیروزی بر غزه است . ❇️ دکتر لیالی افزود : به علت ناامن بودن کشور اسرائیل مهاجرت معکوس شکل گرفته است و کمتر یهودی تمایل به مهاجرت به این کشور بحران زده را دارد . وی با بیان اینکه اسرائیل در حمله زمینی بر غزه شکست خورده است گفت : با تمام امکانات حفاظتی و امنیتی امروزه شاهدیم که جوانان فلسطینی با لباس ورزشی و شلوار سه خطی ، موتور و سایر وسایل نقلیه به این حلقه امنیتی نفوذ کرده و حتی فرماندهان نظامی اسرائیل را به اسارت در می اورند . در پایان به سوالات اساتید توسط دکتر لیالی پاسخ داده شد .
هدایت شده از M Layali
دوستان سلام سه روز پرکار و خسته کننده در ساری گذشت ! جلسات و نشست ها از ۷ صبح تا ۱۲ شب ! خدا رحم کند کم نیاوریم ! محتاج دعای دوستان 🌹🌹🌹 انشاء الله گزارش آن تقدیم دوستان می گردد ! 🙏🙏🙏
راهکار ده گانه رییس جمهور اسلامی ایران برای مسئله
وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ آل عمران ۱۳۹
هدایت شده از آنتی سکولار
📌 نکاتي انتقادي درباره شخصيت و انديشه دکتر فيرحي - قسمت اول 1⃣ دکتر داوود فيرحي را مي‌توان يکي از گفتمان‌سازها و يکي از شبکه‌سـازهاي فکـري جريان تجدّدخواه ايران دانست که اگرچه شايد روش او با امثال دکتر سروش متفاوت باشد،امّا مقصد و نتيجه کار آنها يکي بوده است. فيرحي، دانش‌آموخته حوزه علميه قم و دانشـگاه تهران، استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، عضو مدعوّ دانشگاه مفيد قم و برخي مراکز علمي و مجامع دولتي، عضو شوراي علمي و مشورتي دايرةالمعارف بزرگ اسلامي، وزارت امور خارجه، مجمع تشخيص مصلحت و... بـود. از جهـت سياسـي نيـز وي عضو مجمع محققين و مدرّسين حوزه علميه قم، و از نظريه‌پردازان فکري جريان اصلاحات و اعتدال و چهره علمي و کاريزماتيک در جريان روشنفکري ديني بـود. دکتـر فيرحـي در ساحت انديشه سياسي اسلام و فقه سياسي اسلام، شاگرداني در حوزه علميه قم از جملـه در انجمن مطالعات سياسي حوزه علميه و همچنين در دوره‌هاي کارشناسي، ارشد و دکتري در دانشکده حقوق علوم سياسي دانشگاه تهران و برخي دانشگاه‌هاي کشـور تربيـت کـرد. وي کتابها و مقالات زيادي نيز در راستاي پروژه فکري خويش به نگـارش درآورد کـه بخش مهمي از تأثيرگذاري فکري او، مرهون همين آثار است. 2⃣ از مهمترين مباني فکـري فيرحـي، نسـبيت گرايـي معرفتـي اسـت کـه پلوراليسـم و تکثرگرايي از لوازم آن به شمار مي‌آيد. مبناي نسبيت‌گرايي، موجب شد تا فيرحي به رويکـرد«تحميل نظريه بر نص» که ملازمه دارد با تفسير به رأي متون ديني، کشيده شود. ايشان با توجه به پذيرش اين رويکرد، و نيز تمايل به ليبراليسم و حاکميت دمکراسي غربي، نصـوص ديني را براي قرائت ليبرال از اسلام، تأويل مي‌کـرد و در همـين راسـتا، برخـي نصـوص را گزينش، و برخي ديگر را ناديده مي‌گرفت. ✍️ استاد محمد علی ▪️به مناسبت سالروز فوت دکتر فیرحی ادامه دارد... 🌐 را دنبال کنید👇🏻 🆔 @antisecular_ir
هدایت شده از آنتی سکولار
📌نکاتي انتقادي درباره شخصيت و انديشه دکتر فيرحي - قسمت دوم 3️⃣ دکتر فيرحي از فقه سنتي در حوزه علميه برمي‌خيزد و با تحول فکري و معرفتي تـا کانت پيش مي‌رود و با توجه به تعلق خاطري که ايشان به ميشل فوکـو و گـادامر و برخـي ديگر از انديشمندان مغرب زمين داشت، به فهم هرمونوتيک از فقه و برداشت پلوراليسـتي از فقه سياسي مي‌رسد. اين نکته جاي سؤال دارد که چرا بايد در آثار فيرحي، فقهي کـه از دل حوزه علميه برخاسته است، با خوانشي برخاسته از ملاکها و معيارهاي معرفتـي فيلسـوفان غربي ارائه شود. فقه و شريعت بايد با معيارهايي که در درون خود دارند مـورد سـنجه قـرار گيرد، نه با معيارهاي برخاسته از مباني فکري غربي کـه بـا ديـن مـا در تضـادند . فيرحـي مي‌خواهد فقه و گزاره‌هاي فقهي را با گزاره‌هاي ليبرالي و ليبرال دموکراسـي غربـي تطبيق داده و تفسير کند که نتيجه آن ليبراليزه کردن فقه اسلامي است. وي در اين راسـتا از تنبيـه الامه ميرزاي نائيني با خوانش خاص و تحريف شـده اي کـه از آن دارد بهـره مـي بـرد. بنابراين تحليل، بايد به تحول در فقه برويم به گونه اي که بتواند از پس توجيه و تفسير تجددبرآيد و راه را براي آن بگشايد. دکتر فيرحي، بـا تفسـير حـداقلي از اسـلام، وقتـي در مـورد حکومت و حاکميت سخن مي‌راند، مبناي او عرف، عقلانيت، مقبوليت و تجربه بشري است. بر اين اساس، از مشروعيت الهي حاکميت و حکومت حتي در حکومت نبوي و علوي، فاصله گرفته، و گرايش به مقبوليت و عرف گرايي در انديشه سياسي اسـلام پيـدا مـي کنـد. اينکـه مشروعيت برخاسته از نصوص ديني به مقبوليت برخاسته از تفکـر غربـي تنـزل داده شـود، حکايت از اين فاصله‌گذاري دارد. 4️⃣ دکتر فيرحي با اهتمام به طرح مباحث مشروطه ايران، به دنبال توجيه، تأويل و تفسير غربي از پديده مشروطيت و مشروطه‌خواهي ايرانيـان اسـت. ايـن پـروژه بـا طرح انديشـه آخوندخراساني و ميرزاي نائيني و تفسير نادرست از انديشـه آنهـا، درتقابـل بـا انديشـه هـاي مشروعه خواهاني مانند شيخ فضل الله نوري است. در همين راستا، يکي از محورهـاي فکـري دکتر فيرحي، پديده‌ي مقابله با استبداد و استبداد ديني است. از نظر فيرحي، جوامـع دينـي و اسلامي از جمله جامعة ايراني، جوامعي استبدادزده هستند و تفسير رايج ديني نيز به نوعي به اين استبداد کم کرده است. 5️⃣ از جمله آرا و انديشه‌هاي دکتر فيرحي که البته فرصت نکرد آن را تفصيل دهد، نفـي اسلامي‌سازي علوم انساني است. در پروژه دکتر فيرحـي، علـوم انسـاني مثـل سـاير علـوم، محصول عقل بشري و خرد و عقلانيت جمعي است و لذا پديده اسلامي‌سازي علوم انساني،پديدة توجيه‌ناپذيري است. اين درحالي است که آميخته‌بودن علوم انساني موجـود بـا مبـاني اومانيستي غرب و تفاوتها و تضادهاي گزاره‌هاي متعددي از اين علوم با دين اسلام بر اهل نظر پوشيده نيست. ✍️ استاد محمد علی 🌐 را دنبال کنید👇🏻 🆔 @antisecular_ir
هدایت شده از تنبیه الأمة
کتاب سکولاريسم پنهان (بدون طرح جلد.pdf
2.3M
❇️ کتاب سکولاريسم پنهان 📝 بررسی انتقادی انديشه‌های دکتر داود فيرحی 🖋 با نوشتارها و گفتارهايی از اساتید: سيدمحمدمهدی ميرباقری، حميد پارسانيا، عبدالحسين خسروپناه، داود مهدويزادگان، محمدجواد نورزوی، مهدی اميدی، ذبيح‌الله نعيميان، محمدعلی ليالی، ابوذر مظاهری و علی احمدی‌خواه و آقايان: موسی نجفی و عليرضا جوادزاده @Tanbiholomah
خیانت به فطرت بشری حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، استاد حوزه، گروه فرهنگی الف، ۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۰۸:۴۳ 4020824002 https://www.alef.ir/news/4020824002.html خیانت به فطرت بشری امروزه صحنه‌هایی را در جهان شاهد هستیم که دل هر انسانی را به درد می‌آورد. حملات بی‌امان رژیم صهیونیستی به مردم غزه وجدان جهانی را در این باب آزده‌خاطر کرده است و شاهد بودیم که در این ایام بسیاری از مردم، از اقصی نقاط عالم در محکومیت این اقدامات ضدبشری اسرائیلی‌ها واکنش نشان دادند. اما با تمام این احوال، در ایران، جریانی معروف و مشهور به روشنفکری در کشورمان مُهر سکوت بر لبان خود زده است و در برابر این فاجعه، واکنش خاصی از خود نشان نمی‌دهد. برای علت‌یابی این موضوع باید در نظر بگیریم که روشنفکران ما آبشخور فکری خود را از غرب و انگاره‌های لیبرالیستی و سکولاریستی آنجا اخذ می‌نمایند و تحلیل‌شان از وقایع با توجه به این نظرگاه است. این موضوع موجب شده، روشنفکران ما در بسیاری از مواقع، فارغ از یک تحلیل و بررسی مستقل، چندان درک و فهم درستی از تحولات ملی، منطقه‌ای و جهانی نداشته و تمام این رویدادهای جهانی را مطابق تحلیل غرب، بررسی نمایند. در نتیجه شاهد هستیم، که این طیف در برهه‌های خاصی از زمان نه تنها پیشرو جامعه نیست، بلکه از آنان عقب افتاده و این مردمند که هدایت جامعه را دستگیر می‌شوند. روشنفکران در جنگ اوکراین و روسیه با تمام توان خود را مدافع مردم اوکراین نشان دادند و موضع‌گیری شدیدی علیه روسیه گرفتند، همچنین در اعتراضات اخیر، تمام عیار وارد صحنه شده و برای این بلوا تئوری‌سازی می‌کردند. این قشر که سر هر موضوعی سعی می‌کرد یک موضع ضد علیه نظام و راهبردهای سیاسی آن بگیرد و آن را بهانه دلسوزی و مسئولیت نسبت به جامعه می‌دانست، در این مدت قریب به ۴٠ روز در یک سکوت کامل فرو رفته و هیچ خبری اژ آن سروصداهای زمان جنگ اوکراین نیست. سکوت روشنفکران در قبال صحنه‌های جانسوز غزه یک معنای روشن دارد و آن، اینکه به نظر می رسد آنان منتظر گرای غرب هستند. امروزه کسانی که دم از آزادی و حقوق زن می‌زدند، وضعیت را در سرزمین‌های اشغالی مشاهده نمی‌کنند؟ آیا در قاموس فکری فمنیست‌های پر مدعا زنان فلسطینی، زن نیستند؟ آیا کودکان اهل غزه انسان به حساب نمی‌آیند؟ سکوت در قبال این فاجعه خیانت به فطرت بشری است و برخی روشنفکران وطنی هم بزرگترین خائنان در این عرصه هستند. همین وابستگی فکری موجب شده این افراد نسبتی با دغدغه و احساسات و تحولات ملی و فراملی نداشته باشند. این یک تحجر و تحیز غم‌انگیز برای روشنفکری ماست. https://www.alef.ir/news/4020824002.html https://eitaa.com/layali_taamolat
هدایت شده از آنتی سکولار
🔻همچنان منتظر گِرای "غرب" 🔴 مدعیان روشنفکری در جنگ اوکراین و روسیه با تمام توان، خود را مدافع اوکراین نشان دادند و مواضع‌ شدیدی علیه روسیه گرفتند، همچنین در آشوب‌های زن‌زندگی‌آزادی، تمام عیار وارد صحنه شده و برای آن بلوا، تئوری‌سازی کردند. ♨️ این قشر که بر سر هر موضوعی سعی می‌کرد یک موضع علیه نظام اسلامی و راهبردهای سیاسی آن بگیرد، در این مدتِ قریب به چهل روز نسبت به مسائل فلسطین در یک سکوت کامل فرو رفته و هیچ خبری از آن سر و صداهای زمانِ جنگ اوکراین نیست! 🌀 سکوت این جماعت در قِبال صحنه‌های جانسوز غزه، یک معنای روشن دارد و آن اینکه، به نظر می رسد "آنان منتظر گرای غرب هستند" ⁉️ امروزه کسانی که دَم از آزادی و حقوق زن می‌زدند، وضعیت را در سرزمین‌های اشغالی مشاهده نمی‌کنند؟ آیا در قاموس فکری فمینیست‌های پُر مدعا، زنان فلسطینی زن نیستند؟ آیا کودکان غزه انسان به حساب نمی‌آیند؟ ⭕️ سکوت در قبال این فاجعه خیانت به فطرت بشری است و برخی روشنفکران وطنی هم بزرگترین خائنان در این عرصه هستند، همین وابستگی فکری موجب شده این افراد نسبتی با دغدغه و احساسات و تحولات ملی و فراملی نداشته باشند، این یک تحجر و تحیز غم‌انگیز برای روشنفکری ماست! ✍🏻حجت الاسلام لیالی؛ استاد حوزه و دانشگاه 🌐 را دنبال کنید👇🏻 🆔 @antisecular_ir